Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Nok er nok!: "Kom igjen Enga!" (sang)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nok er nok!: "Kom igjen Enga!" (sang)

Denne tråden har jeg hatt lyst til å starte for lang tid tilbake, men har moderert meg hver gang fordi jeg vet sangen er populær blant supporterne, og særs Miniklanen.

«Kom igjen Enga»– spesielt når tribunene synger mot hverandre.

Jeg oppfatter at denne sangen virker fullstendig mot sin hensikt omtrent hver gang den dras igang. Sangen er ment for å piske opp spillerne og jage stemningen, men jeg kan ikke huske sist denne sangen hjalp noe som helst. Tvert imot! Hver gang denne sangen dras opp så virker det som om spillerne blir nervøse og redde når denne sangen synges. Resultatet bedres i alle fall ikke, og senest i dag så slapp vi inn 2-0-målet etter at denne sangen hadde runget en stund.

Tilfeldig? Muligens, men jeg kan virkelig ikke huske sist gang denne sangen boosta spillerne eller spillet på noe som helst måte. Jeg klarer absolutt ikke å huske sist gang vi scora mens denne sangen ruva på Ullevaal. Jeg er derimot veldig mange dårlige spillermessige episoder på hukommelsen når man har satt i gang denne sangen.

Sangen har nok fungert tidligere, men er vel på tide å si at nok er nok. La oss gravlegge denne og la nye, friske sanger komme til.

På den andre siden vil jeg trekke frem «Istanbul» som en veldig punchy, fengende og effektiv sang for å piske opp både supportere og spillere. Gjorde merkbart effekt i dag når den ble satt i gang de siste 15.

Uenig! Synes dette er oss på vårt beste. Det er ingen andre låter på reportoaret vårt som når høyere maxvolum. Vi får med flere tribuner. Og jeg synes sangen brukes bedre nå enn før (da den ofte kom som en litt agressiv reaksjon når ingenting funka). Nå kommer den også når gutta spiller på sitt beste. Mener også å huske at spillerne en gang uttalte "vi elsker det når dere synger 'kom igjen, Enga'".

Ellers er det sjelden jeg opplever at sanger har direkte umiddelbar innflytelse på spillet, men det kunne kanskje vært et morsomt doktorgradsprosjekt for noen å forske på sammenhengen mellom tribunesanger og prestasjoner på banen.

Comment

Det som er dumt med "Kom igjen, Enga" er at motstanderfansen er så patetiske at de skal synge "Kom igjen, [klubbnavn]" som et slags motsvar. Dette er noe som Godsetunionen har holdt på med i en del år, og jeg tenkte at de kan da virkelig ikke være så stakkarslige. Greit at man har en del like melodier/tekster, men å begynne å synge samme sang blir bare for dumt. Prøv heller å overdøv oss med en annen sang og syng "Kom igjen [klubbnavn] når vi holder på med noe annet. Det er rett og slett tribuneUkultur. Og både i dag og åpningshelgen mot S08 så har vi jo opplevd at S08-fansen har begynt å herme etter Godsetunionen med å gjøre det samme. De begynte jo til og med å herme på "Står du stille..." etter at vi hadde kjørt den noen runder 😣

Forøvrig har jeg litt samme opplevelser som deg way_. Jeg digger sangen, men skal innrømme at jeg ikke kan huske sist den gav noen merkbar effekt på banen. Har flere ganger opplevd at motstander scorer når den har gått en stund. Men jeg er overbevist om at det bare er tilfeldigheter 😛

Comment

Det med å svare i mot på kom igjen xxx (ikke klubben xxx) gjør vi også har jeg opplevd, så da er vi like patetiske Cyrus, noe jeg ikke er helt enig i. Jeg syns heller at vi skal ta det som ett tegn på at det vi gjør er noe andre også ser opp til, selv om man der og da ler av motstandssupporterne.

Personlig så er jeg ikke enig med trådstarter. Akkurat nå om dagen kan vi synge akkurat hva vi vil så lenge vi vil. Ingenting hjelper ser det ut som, men å kutte ut det vi har som har aller mest trøkk (når vi gir alt) og som vi nå har gjort i mange mange år blir feil. Mulig det ikke hjelper, men hvis gutta på banen underpresterer av at halve stadion gir alt på tribunen i noen minutter så må de faktisk finne seg noe annet å gjøre. Personlig hadde jeg blitt enda mer gira hvis noen hadde sunget dette hvis jeg hadde vært spiller selv, men mulig det er meg.

Comment

Er også skeptisk til Kom igjen Enga. Men nå skjer det ofte (?) at den dras i gang fra langsidene, og det blir håpløst å ikke følge opp fra Supportersvingen. Tross alt ønsker vi oss jo trøkk og aktivitet fra hele stadion.
          Enig i at Istanbul er bedre for energi. Den, sammen med "Drum, drum, Vålenga", hsr potensial til å dempe de mest aggresive klagerne.

Comment

Originally posted by Vader View Post
            Det med å svare i mot på kom igjen xxx (ikke klubben xxx) gjør vi også har jeg opplevd, så da er vi like patetiske Cyrus, noe jeg ikke er helt enig i. Jeg syns heller at vi skal ta det som ett tegn på at det vi gjør er noe andre også ser opp til, selv om man der og da ler av motstandssupporterne.
            Jeg er klar over at vi også har gjort det noen få ganger, og det er absolutt ikke noe bedre. Vi burde hevet oss over det. Problemet er at når det skjer så er det aldri forsangerne som drar det i gang, det er alltid en tilfeldig fyr på tribunen også henger nok folk seg på til at man da må bare må la det gå.

Comment

Originally posted by way_ View Post
              Denne tråden har jeg hatt lyst til å starte for lang tid tilbake, men har moderert meg hver gang fordi jeg vet sangen er populær blant supporterne, og særs Miniklanen.

«Kom igjen Enga»– spesielt når tribunene synger mot hverandre.

Jeg oppfatter at denne sangen virker fullstendig mot sin hensikt omtrent hver gang den dras igang. Sangen er ment for å piske opp spillerne og jage stemningen, men jeg kan ikke huske sist denne sangen hjalp noe som helst. Tvert imot! Hver gang denne sangen dras opp så virker det som om spillerne blir nervøse og redde når denne sangen synges. Resultatet bedres i alle fall ikke, og senest i dag så slapp vi inn 2-0-målet etter at denne sangen hadde runget en stund.

Tilfeldig? Muligens, men jeg kan virkelig ikke huske sist gang denne sangen boosta spillerne eller spillet på noe som helst måte. Jeg klarer absolutt ikke å huske sist gang vi scora mens denne sangen ruva på Ullevaal. Jeg er derimot veldig mange dårlige spillermessige episoder på hukommelsen når man har satt i gang denne sangen. (...)
              Jeg skjønner hva du sier, og det er godt mulig du har et poeng! Men hvis gutta blir nervøs og utilpass av at vi synger kom igjen enga, er det etter min mening noe galt!

Jeg elsker, som i åpningskampen mot S08, når "Kom igjen Enga" har rulla noen ganger frem og tilbake og når sitt klimaks. Nå vi skriker som høyest og du hører det nesten blåser alle på matta av banen. Jeg får nesten gåsehud og en god klump i magan når den er på topp.
              "KOM IGJEN ENGA!!!" Etterfulgt av at andre siden skal svare enda høyere, og med en spent følelse igjen av at sida jeg sitter på skal toppe det enda høyere neste gang.

Og når vi roper mot miniklanen, og de svarer søte som rem' er, og vi avslutter med "miniklanen" *klapp, klapp, klapp*

Jeg mener vi fortsette med denne :-)

Comment

Jeg har lenge tenkt det samme, på tross av hvor bra det låter når den er på sitt høyeste.

Allikevel var det vel Rekdal som i sin tid trakk frem støtten det siste kvarteret(?) av en kamp vi lå under i. Der runga "Kom igjen Enga" hele veien og klarte å hente oss inn igjen.

Dermed er jeg fryktelig usikker. Er det en ekstra bør på skuldra til spillerne? Er det en enorm inspirasjon? Er det situasjonsbetinget?

"Istanbul" var for øvrig helt rå i går på 0-2!

Comment

Originally posted by way_ View Post
                  [...]Jeg klarer absolutt ikke å huske sist gang vi scora mens denne sangen ruva på Ullevaal. [...]
                  Nå har vi et målsnitt på 1,1 pr kamp så med den logikken bør vi ikke synge en eneste sang...

Comment

Originally posted by j_robber View Post
                    Allikevel var det vel Rekdal som i sin tid trakk frem støtten det siste kvarteret(?) av en kamp vi lå under i. Der runga "Kom igjen Enga" hele veien og klarte å hente oss inn igjen.
                    Det var mot Tromsø i en kamp for en sesong eller to sida. I stedet for uffing og akking så dro man denne det siste kvarteret og alle, både trenere og spillere, sa at det var noe som fikk dem til å yte det lille ekstra som berga seieren.

Jeg er en nomade på kampene i år, men så mesteparten av førsteomgangen fra Supportertribunen, og deler av andreomgangen fra Hovedtribunen. Når det trøkker til får man frysninger. På åpningskampen var trøkket MYE BEDRE enn hva dere som sto midt oppi dette tror det var. Det var rett og slett episk, og vi må tilbake til de magiske sju minutta i 2004 for å finne noe lignende.

Det som også slo meg i går, var hvordan BEGGE langsidene var med på "reis opp" og "står du stille". Igjen, vi må tilbake til 2004 sist gang noe slikt skjedde.

At supporterne har levert på VKIP er det absolutt ingen tvil om. Og jeg er ganske sikker på at spillerne egges opp av det framfor å få høye skuldre, men det er mine tanker (har ikke prata med noen i Sport om det).

Comment

Én av våre råeste sanger/rop. Blir jo helt vilt når alle begynner å skrike mot hverandre. SPESIELT på vårt nye hjem. Ingen stadion i Norge er i nærheten av det støynivået dette ropet gir.

Spillerne bør jo få guts, ikke høye skuldre. Trist i så fall.

Comment

Jeg har sjukt gode minner fra tidligere kamper hvor «Kom igjen Enga» er kjørt til det episke. Det er lenge siden. Siste gang den virka var mot den famøse kampen mot Tromsø som ble spilt for noen år tilbake, som også flere har nevnt. Det er også siste gang jeg kan huske at jeg fikk godfølelsen av sangen. Nå i det siste knyter det seg i magen når denne dras i gang, for vi har spilt dårlig under denne sangen i lang tid nå. Vi slapp senest inn mål i går, og jeg er ganske sikker på at den ble satt i gang rett før S08 scora sitt andre mål i åpningskampen også. Hensikten med sangen er god, men resultatet er stressa spillere som ikke spiller bra.

Jeg skjønner det er stor stas for kidsa i miniklanen å synge denne, men i det store og hele syns jeg vi kan sette sangen på pause en tid fremover og evt prøve den når situasjonen er annerledes en gang i fremtiden.

Det er langt mer positiv energi i «Istanbul» og «I Oslo by» enn i «Kom igjen Enga». «I Oslo By» kan med fordel brukes som en erstatter når tribunene skal synge mot hverandre. Også mot Miniklanen med litt sangtrening der.

Det hadde jo vært interessant å høre hva spillergruppa syns om dette. Sier de sjøl at de blir trigga av sangen så har jeg ikke noe imot å trekke forslaget mitt. Har du mulighet til å sjekke dette, FrankO?

Comment

Jeg er enig! Min følelse har også vært at sangen gjør spillerne mer nervøse og virker mot sin hensikt. Har også sagt før, og sier det igjen; Spillerne virker svært nervøse å spille foran klanen. Butter det litt i mot og klanen blir mer «hissige», så spiller de enda verre!

For øvrig... Dette er et rop, et av og til aggressivt rop. Og er absolutt ingen sang.
                          Jeg holder jo alltid med dommer’n

Fagermo 2020

Comment

Originally posted by FrankO View Post
                            Det var mot Tromsø i en kamp for en sesong eller to sida. I stedet for uffing og akking så dro man denne det siste kvarteret og alle, både trenere og spillere, sa at det var noe som fikk dem til å yte det lille ekstra som berga seieren.

Jeg er en nomade på kampene i år, men så mesteparten av førsteomgangen fra Supportertribunen, og deler av andreomgangen fra Hovedtribunen. Når det trøkker til får man frysninger. På åpningskampen var trøkket MYE BEDRE enn hva dere som sto midt oppi dette tror det var. Det var rett og slett episk, og vi må tilbake til de magiske sju minutta i 2004 for å finne noe lignende.

Det som også slo meg i går, var hvordan BEGGE langsidene var med på "reis opp" og "står du stille". Igjen, vi må tilbake til 2004 sist gang noe slikt skjedde.

At supporterne har levert på VKIP er det absolutt ingen tvil om. Og jeg er ganske sikker på at spillerne egges opp av det framfor å få høye skuldre, men det er mine tanker (har ikke prata med noen i Sport om det).
                            Jeg husker noe annet. Jeg husker at vi sang stort sett hele slutten av kampen, og jeg husker skrytet fra trener etter kamp. Men jeg mener bevisst at vi IKKE vant den kampen... og at det ikke hjalp å skrike Kom igjen Enga i et kvarter.
                            Jeg holder jo alltid med dommer’n

Fagermo 2020

Comment

Originally posted by wanderer View Post
                              Jeg er enig! Min følelse har også vært at sangen gjør spillerne mer nervøse og virker mot sin hensikt. Har også sagt før, og sier det igjen; Spillerne virker svært nervøse å spille foran klanen. Butter det litt i mot og klanen blir mer «hissige», så spiller de enda verre!

For øvrig... Dette er et rop, et av og til aggressivt rop. Og er absolutt ingen sang.
                              Tror de fleste skjønner at det er et rop. Derfor råeste sang/rop. Altså alt vi har av støtte, er dette én av de mest høylytte, og beste. Herlig aggressivt.

Men, spillergruppa må gjerne fortelle hva de synes.

Comment

Working...
                              X