Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Cupfinale damer: Avaldsnes-Vålerenga lørdag 18. november kl. 1600

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• jerusalem
    replied
    TUSENOGEN TAKK

Vålerenga tok nisseskjegget på litt for tidlig da østkantens beste kvinner for første gang spilte cupfinale. På midten av banen har vi i to kamper i år vist at vi er bedre enn Avaldsnes, men på veien dit forærte vi dessverre et av Norges beste kontringslag gavepakke etter gavepakke på en treig Fornebu-matte. Det straffet seg tidlig, og det ble skjegget i postkassa allerede etter 4.59 og en førsteomgang i motbakke. Heller ikke gode muligheter for en feilvendt Maren Hauge og en rettvendt Ellen Wang hindret en fortjent Avaldsnes-ledelse etter 45.

Kjell Gustad spente mannskapet sitt bedre for sleden i pausa, og Vålerenga tok kommandoen fra start. Vår største mulighet fikk Gunnhildur Jónsdottir etter en trippelsjanse 20 minutter før slutt. En liten skuddfinte eller vending hadde trolig gitt utligning, men kapteinen ble litt for ivrig i å åpne presangen supporterfeltet bak målet lengtet etter, og skuddet ble blokkert. Vålerenga dominerte, men Avaldsnes snurpet godt igjen sekken sin. Mot Avaldsnes skyskraperlignende forsvarslinje lyktes vi dessverre dårlig med de fleste av våre innlegg i takhøyde, og vi fant aldri veien ned gjennom pipa. Vår første cupfinale går ikke inn i historien blant de beste kampene damene har spilt i år, ei heller mot Avaldsnes. Dermed ble det rottene fra Karmøy som kunne hoppe og danse og svinse og svanse rundt pokalen.

Dette var allikevel året da håpet ble født også i Vålerengas damestall. Etter å ha brukt noen år på å etablere oss i toppserien skulle vi denne sesongen endelig få se et lag som var i stand til å slå hvem som helst, og samtidig går klubben svanger med en jomfruelig satsing på talentutvikling som vi gleder oss til at resten av verden snart skal få se fruktene av.

Så tusen, tusen takk for alle dere som har vært involvert i å bryte nye barrierer for Vålerenga og for kvinnefotball – og for i hele år å ha gledet Oslos østkant med samspill som har skapt begeistring.

Tusen takk Michelle Betos for insane tigersprang, smittende konsentrasjon og matchvinnende redninger som gav oss cupfinale; Josefine Ervik for alltid å være parat og klar når sjansen byr seg og Sara Kilen for lærevillighet og fokusert tilstedeværelse på benk og tribune.

Tusen takk Theresa, dronningen av målgivende pasninger, for backspill i verdensklasse; Jennie Nordin, dronningen av alle straffefelt, for at du ble her og at du stadig blir bedre; Arianna Romero for å levere forsvarsspill vi ikke har sett maken til; Ingrid Søndenå for å for å vise at det går an å kjempe seg tilbake – fra alt; Teigen Allen for one-touch-spill og taklinger jeg gjerne skulle sett mer av; Ellen Wang for å ta nye, store steg som spiller; Tina Dalgård for å ta alle utfordringer – og vokse med de og Adriana Imeri – for energiske innhopp.

Tusen takk Gunnhildur Jonsdottir, årets spiller, for alltid å gå foran i alle kriger; Stephanie Verdoia – for fotballsmartness, taklinger, blikk, gjennombruddsløp og -pasninger og å ha gitt oss de aller flotteste øyeblikkene vi har fått noen gang; Frida Lyshoel for årets dobbeltprestasjon mot Røa; Marthe Borchgrevink for lovende innhopp; Kine Fløtre for tunnelen på Kjell G. og herlig teknikk og langpasninger som krydrer enhver pause – din tur kommer snart; Camilla Christensen for å ha latt oss se deg spille enda noen minutter til (vi går aldri lei); Emilie Østerås for å løfte trua på framtida fra Vallhalls tak til himmelen sjøl som tak og Aivi Luik, min nye favorittspiller, for å latterliggjøre all motstand med overlegen fotballforståelse og teknikk og den beste pasningsfoten på planeten jorda.

Tusen takk Elise Krieghoff for kraft, innsats, brasser, lekre detaljer - og ti herlige mål; Anne Lise Olsen for å bli stadig bedre og banens beste i cupfinalen; Johanne Fridlund for å ha vært den morsomste spilleren å se spille - ever; Celin Bizet Ildhusøy for fart, finter og danseskills en musikkvideo verdig; Synne Sofie Christiansen for hat-trick og en skuddfot som går inn i evigheten; Camilla Kur for å komme med passion og spillere som scorer mot LSK vil aldri glemmes - og Maren Hauge for det definitive gjennombruddet og for å vise at det betyr noe – og spre glede som når helt til tribunetaket.

Tusen takk til Kjell Gustad og trenerteamet som har fått dette laget til å spille festfotball

Tusen takk til administrasjon, frivillige og alle venner og familie som støtter dette laget – også dere på den andre siden av kloden.

Tusen takk til Sotahjørnet og KWR – for å være verdens beste kilde til informasjon om Vålerengas damelag

Tusen takk til Marius, Thomas og Terje – for å ha sunget, ropt, klappet, flagget og heiet i alle disse årene – og til alle dere som har inntatt tribunene i årets sesong og vist at

Tusen takk også til dere som nå forlater skuta. Vi har blitt glad i dere alle, vil følge dere og heie på dere resten av karrieren. Knut Hamsun hevdet at ingen forlater byen vår uten å ha fått merker av det. Vi håper det også har blitt noen positive spor av dette oppholdet også i deres liv. Nå flys Vålerenga-jenter som julegave til snille barn i Sverige, Danmark, Island, Mexico, USA og Australia. Så venter vi spent på hvem vi får se på Valle til våren. Men dere som har vært her har definitivt også satt spor etter dere. Så derfor til slutt…

Én stor takk for alt dere som har kledd dere i kongeblått i år. Det er vanskelig å overvurdere hva dere har betydd for endelig å vekke mange Vålerenga-supporternes interesse for damelaget – og for en ny generasjon fotballjenter på Oslos østkant som endelig har fått se at også damer kan spille fotball, som endelig har fått forbilder. Takk for alt dere har lært bort til unge fotballspillere i Norge. Og takk for at dere har spilt i Vålerenga og gjort oss stolte. Har digget å se dere spille! Jeg vet ikke om det tar 50, 10 eller 2 år før våre faner vaier over alle andre. Men jeg vet at class of 2017 var gjengen som skapte troen på det, og førte oss et langt steg på veien dit. Det har vært en sann glede å se dere, heie på dere og skrive om dere! Snakkes i 2018! Takk!

Leave a comment:

• Muppetkokken
    replied
    Originally posted by Farmor View Post
    Fine bilder! Men har du photoshoppet vekk et par tusen av oss? Føltes som vi var mange fler
    Takk, men nei, jeg har nok ikke det. Dere skapte ekstremt bra lyd, riktignok. Det var noen fler på sida, men midt på så var det ikke så mange som lyden kanskje skulle tilsi.

Leave a comment:

• Farmor
    replied
    Originally posted by Muppetkokken View Post
    Her er mine bilder fra cupfinalen. Beklager kvaliteten, lyset i Telenor Arena er noe av det verste som finnes. Hardt, og rett ned.
    Fine bilder! Men har du photoshoppet vekk et par tusen av oss? Føltes som vi var mange fler

Leave a comment:

• Muppetkokken
    replied
    Her er mine bilder fra cupfinalen. Beklager kvaliteten, lyset i Telenor Arena er noe av det verste som finnes. Hardt, og rett ned.

Leave a comment:

• san Paolo
    replied
    0-1 Shait
    Men til jentene : WE STILL LOVE YOU !!!!!!!!!!! Stolt av hva de har fått til denne høsten.

Neste år så tar vi ... en tittel !!!

Nøkternt referat på Klubbsidene :
    http://www.vif-fotball.no/nyheter/va...storisk-finale

Leave a comment:

• jocke
    replied
    Ok, ikke så verst i så fall. Takk for svar

Leave a comment:

• FrankO
    replied
    Originally posted by jocke View Post
    Hei! Noen som har en anelse om hvor mange billetter som er solgt/gjort krav på til cupfinalen? Og om klanen stiller manns- og kvinnesterke, eller ikke? Tenkte ta turen med en del fotballjenter fra Fredrikstad, men siden Oboslaget her nede bestemte seg for å forlenge pinen med kvalik, har dette blitt en konkurrent for noen av de voksne. . Så, noen som vet hva som eventuelt venter på cuparenaen?
    Det sies at det er delt ut over 9.000 billetter, men hvor mange som faktisk dukker opp vet man jo ikke.

Leave a comment:

• jocke
    replied
    Hei! Noen som har en anelse om hvor mange billetter som er solgt/gjort krav på til cupfinalen? Og om klanen stiller manns- og kvinnesterke, eller ikke? Tenkte ta turen med en del fotballjenter fra Fredrikstad, men siden Oboslaget her nede bestemte seg for å forlenge pinen med kvalik, har dette blitt en konkurrent for noen av de voksne. . Så, noen som vet hva som eventuelt venter på cuparenaen?

Leave a comment:

• Grim
    replied
    Originally posted by Farmor View Post
    Kan sende deg to på G/H som pdf. Gi meg evt beskjed pr PM.
    Takk, men det kom en billett til I/J/K i mail i går!

Leave a comment:

• n0rdic
    replied
    Takk for svar!

Leave a comment:

• jerusalem
    replied
    Originally posted by n0rdic View Post
    jeg har også fått G/H, betyr detta at jeg ikke får stått med resten av syngene supportere eller? eller blir vi delt i 2? må jeg stikke og fikse meg billett på I/J/K??
    Ifølge Sjappa vil det være mulig å bevege seg fritt mellom G/H/I/J/K-feltene. Så har du billett til en av disse seksjonene kan du velge om du vil stå med supporterfeltet på IJK eller sitte tilbakelent på GH.

Leave a comment:

• Hjesus
    replied
    Har helt glemt å legge inn her. Har anmeldt cupfinalelåtene i dagens Cupfinale spesiale. Les også gjerne historien om hvordan Avaldsnes og Vålerenga blei toppklubber på jentesida. Har også skrivi litt om hva, hvem, hvor og hvorfor Avaldsnes er og den første cupfinaleartikkelen tok jeg for meg oppkjøringskampen mot Bærum G19 som blei spilt fredag.

Leave a comment:

• jerusalem
    replied
    FRA HØNSE-LOVISAS HUS TIL HARALDS POKAL:

En gang var østkantjenter mest kjent for å havne i «uløkka». Et fryktelig klasseskille i hovedstaden satte et effektivt hinder for at østkantens kvinner skulle nå opp og fram i denne verden. Selv wikipedia flesker sjeldent til i sin beskrivelse av situasjonen: «borgerskapet på den andre siden av Akerselven foraktet dem som både skammelige og løsaktige skapninger». Historien om Hønse-Lovisa og fabrikkjentene tegnet et varmt, men rystende bilde av samtida den sommeren Vålerenga ble stiftet. Livets muligheter handlet om hvilken side av elva du var født på, og var du attpåtil «uløkkelig» ble du utstøtt og gjemt bort fra det gode selskap. Det var langt fra Hønse-Lovisas hus til kongens slott.

Veien for østkantjenters anerkjennelse har også vært lang. En av de siste kampene som gjenstår er på fotballbanen. Det er fortsatt et lite stykke igjen, men 2017 ser ut til å kunne bli et gjennombrudd for jentene fra Oslo øst. I forkant av cupfinalen tok vi en prat med en mann som har fått med seg mye av fotballreisen, Vålerenga-trener, Kjell Gustad.

Året er 2004. Vålerengas damelag tapte sine 5 siste kamper, stod uten trener, var nær ved å rykke ned i 3. divisjon og enda nærmere å bli lagt ned som klubb. Kjell Gustad hadde dette året trent to av Vålerengas guttelag og fikk tilbud om å jobbe med Vålerengas elitesatsing, men som den gode sosialdemokrat han er kunne han ikke se på at Vål’enga-jenter ikke skulle ha noen klubb. – I tar damelaget, sa Gustad. Og forteller gjerne om reisen damelaget har hatt:
    - Fra vi var én kamp fra å rykke ned til 3. divisjon i 2005 har vi bygd et fundament. Damene spiste seg inn i klubben og har gradvis blitt mer og mer akseptert.
    I dag er damelaget i ferd med å bygge opp en talentsatsing og en organisasjon som skal gjøre klubben til et stabilt topplag. Ja, faktisk best i Norge.

Som for noen andre romsdøler har Vålerenga også blitt klubben i Kjell Gustads hjerte.
    - Jeg fikk veldig fort tilhørighet til klubben. Det er en veldig varm klubb som tar vare på sine.
    Etter mer enn 15 år som fotballspiller, futsalspiller, guttetrener og jentetrener for Vålerenga skal Gustad nå lede Oslos stolthet til en historisk finale på kvinnesiden. Og Gustad har vært der flere ganger før, under sin snuskete fortid som Røa-trener.
    - Hvis jeg tolket engasjementet ditt riktig i semifinalen så det ut som om du ville til cupfinale igjen. Hva gjør denne kampen så spesiell?
    - Det er den ene dagen i året da damefotballen får skinne, vi blir synlige i media og alt fokus er på oss. Og det er deilig å få være litt narsissistisk av og til, spøker Vålerenga-treneren.

Forhåpentligvis blir det også litt ekstra oppmerksomhet av cupfinalelåta fra Gatas Parlament. – Det er ei dødskul låt som I håper supporterne vil omfavne. 39-åringen beskriver seg selv som en sjøltillitstrener som støtter jentene i å tørre og prøve, og står for ballbesittende framoverfotball.

- Hvordan har dere forberedt dere til cupfinalen?
    - Sportslig har vi økt treningsmengden noe i starten av måneden og har gått ned på tid nå de siste ukene. Også har vi spilt mot Bærums juniorlag gutter. Så vi er i rute, er fulle av energi og klar for cupfinale.

Siden Kjell Gustad tok over et nedleggingstrua Vålerenga-lag har vårt damelag vært gjennom en klassereise. Vårt nye stadion er et veiskille i norsk damefotball. Enda mer tror vi den profesjonaliteten og det talentarbeidet som bygges rundt klubben vil bety. 2017 var året da også jentene på Oslo øst kunne drømme om å spille på et skikkelig stadion – på et skikkelig topplag – med et skikkelig supporterfelt - med en skikkelig cupfinalesang og foran en skikkelig kongepokal.

Veien fra hønse-Lovisas hus til Haralds pokal forteller også om en klassereise for østkantjenter. Dette blir første gang – ever - fotballjenter fra østkanten inviteres til finalen om kongens pokal. Dermed markerer denne kampen også vendepunktet der århundrer med kvinneundertrykkelse og klasseskille i hovedstaden endelig kan få sin ende også på fotballbanen. Avstanden fra østkantens kvinner til kongen har plutselig blitt mindre. Så - alle dere fabrikkjenter og utstøtte kvinner i uløkka og hønse-Lovisa. Denne kampen kommer altfor sent. Men er like fullt en anerkjennelse for alle dere historiens østkantjenter som våget å drømme. Og en kamp som viser en hel generasjon østkantjenter at drømmer kan bli virkelighet – også øst for elva.

Vål’enga jenter! Vål’enga jenter! Skal vi vise verden hvordan det skal gjøres?

Leave a comment:

• jerusalem
    replied
    Sjeldne øyeblikk

Øyeblikket er her, kjære ivrige eller døsige medsupportere som elsker dette laget til du blir tatt av dage! Endelig skal vi spille om noe igjen da... Etter en serie med sesonger midt på tabellen og cup-exit etter cup-exit for begge kjønn skal vi for første gang dette tiåret kjempe om et trofé! Da er det på tide å heve sin røst og støtte sitt lag.

Sjeldne øyeblikk: 352 940 400. Så mange ganger blunker vi i et gjennomsnittlig langt liv. De fleste av dem glemmes. Utallige føltes meningsløse. Mange var bare en vane. Tatt som en selvfølge fordi vi tok menneskene rundt oss for gitt. De færreste får vi tilbake. Men noen øyeblikk glemmer du aldri. Noen øyeblikk kommer du til å se tilbake på resten av livet med glede. Og noen øyeblikk vil du absolutt ikke gå glipp av.

Sånne øyeblikk vi lengter etter: Lørdag kommer et av disse øyeblikkene vi lengter etter og lever for som spillere, som støtteapparat og som supportere. For sjuende gang i vår 104 år lange historie har et av Vålerengas A-lag nådd cupfinalen!!! Cupfinale altså ... jeg glemmer aldri noen av de. Som nyforelska Vålerenga-supporter ble hele følelsesregisteret aktivert av måla til Kaasa, Haug og Super-Musa, og deretter Ørni med lykkekrona som avgjorde det hele – i to cupfinaler. Jeg var der da Moa og Daniel herja med svimle Stabæk-spillere, har slitt ut dvd-spilleren med å se Troy Perkins' prematchtale i reprise, og glemmer aldri eksplosjonen av glede over å se kongepokalen løftes mot himmelen av to armer i kongeblått. Og ekstasen etterpå. Og jeg lovte meg sjøl at jeg aldri skulle gå glipp av en cupfinale med Vålerenga igjen - før jeg blir tatt av dage. 9 års venting på en ny mulighet er lenge nok. Og når gutta ikke lykkes gleder det desto mer at Engas kvinner endelig gav oss en ny kamp som betyr noe.

Øyeblikk vi aldri glemmer: Noen øyeblikk glemmer du aldri. Livet har ikke så mange av de for de fleste av oss. Heller ikke cupfinaler. Så om du er supporter eller spiller: Når vi går inn på Telenor arena på lørdag så smak på følelsen, kjenn på fellesskapet, vær der, ta det inn og grip dagen. For disse øyeblikkene er sjeldne. Og ofte er det først når dette er tatt fra oss at vi innser hvor mye vi elsket denne dagen, denne gjengen og dette øyeblikket. Og vi mer enn noe annet skulle ønske at vi fikk oppleve det igjen. Ingen av oss kan styre alle ballens bevegelser, dommerens påfunn, banens ujevnheter eller flaks og uflaks. Men en cupfinale er en anledning der spillere og supportere sammen kan demonstrere hva som kan oppnås med samklang og offervilje, og sammen skape et sjeldent øyeblikk vi aldri vil glemme.

Kjære medsupportere: Øyeblikket er her! Vær der!

Leave a comment:

• jerusalem
    replied
    Tillater meg å hive ut et par saker før cupfinalen - først litt småsnacks og stats:

Avaldsnes frykter tribunekampen
    - Eg e redde de kommer te å vinna tribunekampen, ihvertfall, uttalte den lokale sportssjournalisten Odd Kåre Grøttland i et videointervju med Haugesunds avis. - Det e en stor mobilisering i Klanen og i Oslo, vil eg tru.
    - Eg har hørt de har vokst litt, legger Avaldsnes-spiller Ingrid Ryland til. Hun frykter at vi skal komme med 10000 supportere.
    I overkant optimistisk fra strilen. Men måtte vi oppfylle alle Avaldsnes-supporteres verste mareritt.

Årets spiller i toppserien:
    Når alle årets spillerbørser i toppserien er summert opp er det til slutt bare ett fattig poeng som skiller Vålerengas to beste spillere. Så kanskje burde noen sett gjennom alle kampene og levert en second opinion for å kvalitetssikre målfotoet. Men basert på børsen fra denne høyst ukvalifiserte karen er vår lagkaptein, Gunnhildur Yrsa Jonsdottir, årets spiller i toppserien med en snittkarakter på 6,70 - hårfint foran midtbanekollega Aivi Luik. Vi sender varme gratulasjoner til hele Island. Én kamp gjenstår imidlertid, og jeg kan avsløre at det også er ført spillerbørs i cupen. Der er det færre kamper og mulig å gjøre et byks i kampen om å bli årets spiller i cupen. Og årets spiller totalt.

Årets målprodusenter - før siste kamp
    Toppscorer (serie og cup):
    1. Elise Krieghoff 10 mål
    2. Maren Hauge 7 mål
    3. Gunnhildur Jonsdottir 6 mål

Involvert i antall mål (målskårer, pasningslegger, andrepass):
    1. Elise Krieghoff 14 mål
    2. Theresa Nielsen 14 mål
    3. Anne Lise Olsen 12 mål
    4. Aivi Luik 12 mål
    5. Gunnhildur Jonsdottir 11 mål

Målpoeng (3p målskårer, 2p målgivende pasning, 1p andrepass):
    1. Elise Krieghoff 36 poeng
    2. Theresa Nielsen 29 poeng
    3. Maren Hauge 25 poeng

Vålerenga vinner Champions League i 2020:
    Ifølge Aftenposten har Vålerengas styre vedtatt at vi skal bli ledende på damesiden i Norge innen 2020. Men vi møter konkurranse fra cupfinalemotstander Avaldsnes. Karmøyværingene har nå satt seg mål om å spille Champions League-finale innen 2020. Hvis jeg har lagt sammen 1 og 1 riktig skulle dette altså bety at Vålerenga kommer til å slå Avaldsnes i Champions League-finalen i 2020. Her kan det være duket for et dramatisk rivaleri de neste årene. Den første finalen mellom de to hardtsatsende klubbene går allerede lørdag. Vi snakker altså cupfinale. Du finner veien til gratis billetter her: http://www.vif-fotball.no/nyheter/cu...en-naermer-seg

Leave a comment:

Working...
X