Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Sesongen 2018

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Originally posted by tordvif View Post
    Er vel bare å telle på hjemmesiden, men mulig det er likt (?).
    Har telt og havner på tre flere i dag. Og når jeg først var på tellekjøret, tok jeg en sving innom de tre som pr nå topper serien. Brann:11, RBK: 12, Haugesund:10. VIF har 13. (14 hvis vi tar med Tjernås.)

Comment

• Originally posted by Farmor View Post
      Har telt og havner på tre flere i dag. Og når jeg først var på tellekjøret, tok jeg en sving innom de tre som pr nå topper serien. Brann:11, RBK: 12, Haugesund:10. VIF har 13. (14 hvis vi tar med Tjernås.)
      Men har sikkert litt å si at Deila har trent Celtic. Kommer fra litt andre forhold der, og sikkert tatt med seg det han mener har vært nyttig. Lurer på hva som er vanlig i den klubben.

Comment

• Originally posted by ziggy75 View Post
        Men har sikkert litt å si at Deila har trent Celtic. Kommer fra litt andre forhold der, og sikkert tatt med seg det han mener har vært nyttig. Lurer på hva som er vanlig i den klubben.
        Om antall personer rundt laget er problemet aner jeg ikke. Jeg tror i så fall at det er et større problem at alle har kommet inn mer eller mindre på likt, enn selve antallet i seg selv.

Helt generelt fra arbeidslivet ellers er det sånn at hver gang en person kommer inn for å løse en oppgave så skaper også den personen et behov for administrasjon og oppfølging, som kanskje kan være vanskelig. I alle fall tar litt fokus og litt energi. Rett og slett fordi alle har startet på likt og ikke trekker i samme retning. Alle ønsker trolig å gjøre en god jobb og alle ser mulighet til forbedringer i forhold til eget ansvarsområde. Det er mye psykologi i sånne ting og mange fallgruber.

Det er vanskelig for mange å forstå viktigheten og prioriteringen av eget ansvarsområde. Folk har behov for å forsvare sin egen rolle med synlige resultater og vil i en eller annen grad sloss internt for viktigheten av sine oppgaver. Og hvis man er flink til å fronte egne saker internt så kan de få større fokus enn de objektivt sett forsvarer. Og som leder får man den utfordringen at man kan ikke si nei til absolutt alle forslag over tid, uansett hvor dumme man måtte synes at de er, fordi det rett og slett går utover motivasjonen til de som kommer med dem.

I tillegg vil folk gjerne ha egne ideer i forhold til hvordan målene best kan nås. De er også som regel i sammenheng med eget ansvarsområde. Som et eksempel kan vi ha en fysisk trener som mener vi skal vinne fordi vi er bedre trent enn motstander og en teknisk trener som mener vi skal vinne fordi vi er bedre som fotballspillere.

Eller vi kan ha en markedsansvarlig som ønsker blest om klubben og gjerne vil fortelle hele verden at vi forhandler med spiller X, Y eller Z. Og en sportssjef som ønsker å holde kortene tettest mulig inntil brystet for å unngå konkurranse om spilleren. Hvem som vinner en sånn diskusjon er personavhengig og hva som objektivt sett er riktig valg er avhengig av perspektiv. Og ofte kan sånne små valg som dette over tid være med på å endre en klubb. De fleste valg er jo valg der man både får noe og mister noe. Hva man mister er man ofte ikke klar over heller, før lang tid etterpå.

Hvis det ikke er 100% klart for alle hva som er målet, hvordan det skal nås og hvilke rolle de selv skal spille i det så blir det vanskelig å trekke i samme retning.

Derfor er det viktig at det kommer tydelig ut, både internt men også eksternt. At det som presenteres ut blir presenterte på en måte som de rundt klubben setter pris på og forstår. Og det som presenteres internt presenteres på en måte som ikke kan misforstås og er troverdig. Sånn som når Deila i juli går ut og begynner å prate om neste år. Det er helt tullete. Selv om det helt sikkert er en realistisk intern plan, så er det ikke det folk vil høre. Så på hvordan man håndterer medier og på hva man sier internt og hva man sier eksternt har de nye folkene på Valle mye å lære.

Comment

• Originally posted by Nils_de-Noia View Post
          Om antall personer rundt laget er problemet aner jeg ikke. Jeg tror i så fall at det er et større problem at alle har kommet inn mer eller mindre på likt, enn selve antallet i seg selv.
          Godt innlegg btw.

Spørsmålet man må stille er: hvordan er kvaliteten på medarbeiderne.
          Er de dyktige nok?
          Kompetanse har de sikkert, men har de de personlig egenskapene som skal til i denne spesielle jobben?
          Det holder ikke å utdanne seg på NIH og tro du er topptrener når du går ut døra.
          Det skal mye praksis til og det er de færreste som har det som kreves, for å lykkes.
          Gimme hope johanna

Comment

• Originally posted by Calven View Post
            Godt innlegg btw.

Spørsmålet man må stille er: hvordan er kvaliteten på medarbeiderne.
            Er de dyktige nok?
            Kompetanse har de sikkert, men har de de personlig egenskapene som skal til i denne spesielle jobben?
            Det holder ikke å utdanne seg på NIH og tro du er topptrener når du går ut døra.
            Det skal mye praksis til og det er de færreste som har det som kreves, for å lykkes.
            Det er alltid sånn at man finner en bra person i forhold til de oppgavene man vil ha løst. Men som regel så må man også gjøre noen kompromisser. En person kan ha den faglige kompetansen, men personkjemien stemmer ikke. En annen person kan være bra på personkjemi, men kanskje ikke like bra faglig. Sjelden man finner en som har alt vil jeg tro.

I tillegg så er jo folk mye mer enn en CV. Når Deila ble diskutert her så mente jeg at status som suksesstrener er litt situasjonsavhengig. Godset ble seriemestere i 2013 fordi de vant fem av de seks siste kampene. En uavgjort til og RBK hadde vunnet serien det året. Tvilsomt om det hadde blitt noe Celtic da og hvordan karrieren til Deila hadde utviklet seg er ikke godt å si.

Det skal ikke mye til for å genierklæres som trener i Norge. Folk husker dårlig. Fagermo var jo et geni han også for noen år siden, som ledet Odd til to bronsemedaljer på tre år. I øyeblikket får Geir Bakke mye skryt, men også folk som Mons Ivar Mjelde har vunnet serien. Uten at noen prater om han i dag.

Så når vi skal bytte trener neste gang, så håper jeg vi ser mer på planer og visjoner og mindre på oppnådde resultater. De trenerne som faktisk har gitt oss best resultater er Rekdal og Martin. Ingen av dem hadde noe som helst trenererfaring før de startet her. Det er viktigere at treneren passer i klubben. De må jo ha fotballkompetanse, men den er det mange som har. Det kreves andre ting å ha suksess her enn i klubber som Godset, Sarpsborg og Odd. Det betyr at å hente trenere derfra ikke automatisk betyr suksess her. Selv om det ikke betyr at det ikke blir suksess heller. Det er mange flere dimensjoner i det å være trener her enn å være trener i den type klubber. Og skal vi først gå for en trener med god CV så må vi sørge for en trener som har hatt suksess i mange klubber, ikke bare i en.

Comment

Hvem regner du med her egentlig? Utviklingsavdelingen?

Comment

• Originally posted by donny View Post
                Hvem regner du med her egentlig? Utviklingsavdelingen?
                Hat telt de som står listet opp under støtteapparat. Har telt de samme funksjonene hos konkurrentene. Diskusjonen på akkurat dette begynte med en gammel artikkel om Martin og hans medarbeidere, og jeg tolket den som at der var de ti i alt.

Comment

• Hittil har jeg forøvrig ikke uttalt meg om annet enn antall, verken om kvalitet bak tallene eller om tallet er for høyt/lite. Men sånn i all stillhet har jeg nok vært skeptisk til ansatte med ansvar for mental helse,når det i sesong etter sesong ser ut til at det er psyken som hemmer lagets utvikling. Tror også Nils er inne på riktig spor i innlegget over her (post 1143).

Comment

• Noen som vet om Johnson er kvitt skaden og kommer til å spille mot FHK...?

Comment

• En prat med Deila på 20 minutter: http://www.vif-fotball.no/nyheter/det-er-na-det-smeller

Comment

• Originally posted by tordvif View Post
                        Noen som vet om Johnson er kvitt skaden og kommer til å spille mot FHK...?
                        Høyst usikkert
                        https://www.eurosport.no/fotball/eliteserien/2018/valerenga-toppscoreren-skadet_vif_sto6880052/story.shtml

Comment

Hat telt de som står listet opp under støtteapparat. Har telt de samme funksjonene hos konkurrentene. Diskusjonen på akkurat dette begynte med en gammel artikkel om Martin og hans medarbeidere, og jeg tolket den som at der var de ti i alt.
                          OK, ja for vi har jo en stor utviklingsavdeling. Usikker på hvor Brann og RBK står der for eks. Synes i grunn ikke det er så mange ansatte rundt A-laget per dags dato om man ser bort i fra sportslig leder, speider og lege.
                          Hun mentale kan jeg umulig se for meg er på fulltidskontrakt, men jeg er og undrende på meningen med denne rollen når vi aldri ser ut til å mestre det presset som kommer når man gjør det bra en kortere periode eller i kamper det forventes at vi vinner.

Comment

• Artikkel om Azemi på Eurosport: https://www.eurosport.no/fotball/eli...37/story.shtml

Han har vært i 3 uker full trening etter skaden og operasjonen. I tillegg fått litt matching i 2.div og treningskamp mot Ranheim i sommer.

Comment

• Syns det var en fin prat med Deila på klubbens hjemmesider.
                              Det hjelper på humøret når ting ser litt mørkt og trist ut.

Håper vi gjør god høst så vi i det minste kan gå med hodet hevet etter sesongen.

Comment

• Etter å ha sett RBK mot Stabæk i kveld, så fatter jeg ikke hvorfor det var viktig å kvitte seg med Sandberg. Stabæk har fått vår beste målmann på billigsalg!!

Comment

Working...
                                X