Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Vålerenga 2 - 2018

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Viktig seier.
    Sterkt å ta 2 på rad mot andre i "sumpa". Brattvåg neste. De ligger også utsatt til. 30 poeng regnes vel som relativt sikkert for å berge plassen; 12 poeng igjen dit på 9 kamper.

Comment

• Nå er det 11 kamper igjen da.

Comment

• Noen som var på kamp, og så Abu?

Comment

• Originally posted by Nils_de-Noia View Post
          Nå er det 11 kamper igjen da.
          Haha.. det verste er at jeg dobbeltsjekka antallet spilte kamper og kom til 9 igjen begge gangene... huff...

Uansett: å evt. berge plassen i denne avdelingen vil være en stor prestasjon. Blir spennende å se hvordan høsten fortsetter for 2. laget.

Comment

• Originally posted by Loffen View Post
            Uansett: å evt. berge plassen i denne avdelingen vil være en stor prestasjon. Blir spennende å se hvordan høsten fortsetter for 2. laget.
            Samtidig så har jo en artikkel på fotballtreneren.no skapt litt diskusjon i det siste. Nå plukka Aftenposten også den opp. https://www.aftenposten.no/100Sport/...e-259780b.html

Man kan jo alltids stille spørsmål om hva som er mest utviklende for unggutta. Om det er å kjempe med nebb og klør for å unngå nedrykk, eller om det er å spille sitt eget spill i divisjonen under.

Comment

• Originally posted by Trasskuken View Post
              Noen som var på kamp, og så Abu?
              Han spilte 60 minutter, synes det så rimelig bra ut. Trygg med ballen, gode vendinger, bra teknikk, for det meste godt overblikk. Mistet ballen et par ganger, men kunne vel telle antall feilpasninger på 1 hånd. Hadde også målgivende til 2 - 0. På bakgrunn av denne kampen kan det se ut som en klok overgang.

Comment

Samtidig så har jo en artikkel på fotballtreneren.no skapt litt diskusjon i det siste. Nå plukka Aftenposten også den opp. https://www.aftenposten.no/100Sport/...e-259780b.html

Man kan jo alltids stille spørsmål om hva som er mest utviklende for unggutta. Om det er å kjempe med nebb og klør for å unngå nedrykk, eller om det er å spille sitt eget spill i divisjonen under.
                I Nederland, Kroatia Spania, Frankrike og muligens Tyskland, litt usikker, så spiller rektruttlagene i det vanlige divisjonssystemet. I Spania og Nederland kan de spille helt opp på nivå 2. Ville tro at det er mest utviklende å spille på høyest mulig nivå, og vende seg til tempoet.
                RBK skulle prøve noe lignende i oppkjøringa i år, da de spilte mot lokale lag fra Trøndelag i 3-4 divisjon mesteparten av kampene. Da skulle de visst finne flyten og relasjonene, men de fikk muligens ikke så god nytte for det etterpå, når de møtte lag som forsvarte og angrep mye bedre enn lag i 4 divisjon.

Jeg tror det er lurest med høyest mulig nivå, men jeg spekulerer bare.. har egentlig ikke peiling, men stoler mer på spanjolene og nederlenderne i utgangspunktet.
                Anser ihvertfall disse landene somledende i Europa på aldersbestemte

Comment

• Tror ikke det er noen fasit. Tror det er fordeler og ulemper med begge deler. Håper vi holder plassen, men det er ikke helsvart hvis vi ikke gjør det.

Comment

Tror ikke det er noen fasit. Tror det er fordeler og ulemper med begge deler. Håper vi holder plassen, men det er ikke helsvart hvis vi ikke gjør det.
                    Interessant dette. Som dere er inne på trur ikke jeg heller at det er noen absolutt fasit, men for å få best mulig utvikling er man nødt til å se og vurdere spillerne jevnlig og enkeltvis. Mitt inntrykk er at det hos veldig mange trenere (og andre fotballinteresserte) er en fasit at alt og alle blir bedre bare man får nok press i form av gode medspillere, motspillere og helst også press fra trenere og foreldre. Dette er definitivt ikke riktig. Jeg har nå 9 års erfaring som trener på barne og ungdomssida, med alt fra gutter på 5 til jenter på 19, i både egne lag og i akademi, og det finnes ekstremt få spillere som alltid har godt av mer press. Naturlig nok varierer dette, men en forutsetning for å få utbytte av hospitering eller på annen måte å spille på et høyere nivå enn man strengt tatt er på sjøl, er trygghet og sjøltillit der man allerede er. Altfor ofte ser jeg spillere bli presset inn i situasjoner de ikke er klare for. Det hemmer utviklinga.

Ideelt for en klubb som Vålerenga vil nok være at vi har gode, stabile kamparenaer på flere forskjellige nivåer, og viktigst av alt: Nok trenere som evner å se spillerne, og om det er riktig tidspunkt til å gi dem et "tupp i ræva" eller la dem få spille på seg mer sjøltillit en stund til.

Comment

• Tror ikke man skal si at breddefotball og elitesatsingen til rekruttlaget vårt er helt det samme.

For vanlig barne og ungdomsfotball så er jeg helt enig. De som blir gode blir gode uansett. Og sjansen for at de står løpet ut og henger med opp til juniorfotball hvis de føler de mestrer det nivået de konkurrerer på. Er jo en balanse det der, det må ikke være for utfordrende. Samtidig som det ikke må være for lett heller. Men når hele lag blir meldt opp i årsklassen over fordi trenerne tror at det er utviklende så rister jeg bare på hodet.

Comment

• Originally posted by McCabre View Post
                        Ideelt for en klubb som Vålerenga vil nok være at vi har gode, stabile kamparenaer på flere forskjellige nivåer, og viktigst av alt: Nok trenere som evner å se spillerne, og om det er riktig tidspunkt til å gi dem et "tupp i ræva" eller la dem få spille på seg mer sjøltillit en stund til.
                        Helt korrekt. Mange som kan miste lysten før dem blir gode. Viktig å lag for alle typer satsning.
                        Han kom ble svett og dett var dett

Comment

Tror ikke man skal si at breddefotball og elitesatsingen til rekruttlaget vårt er helt det samme.

For vanlig barne og ungdomsfotball så er jeg helt enig. De som blir gode blir gode uansett. Og sjansen for at de står løpet ut og henger med opp til juniorfotball hvis de føler de mestrer det nivået de konkurrerer på. Er jo en balanse det der, det må ikke være for utfordrende. Samtidig som det ikke må være for lett heller. Men når hele lag blir meldt opp i årsklassen over fordi trenerne tror at det er utviklende så rister jeg bare på hodet.
                          Har aldri sagt at breddefotball og elitesatsing er det samme.
                          Hvis det var sånn at de som blir gode, blir gode uansett ville det jo ikke være noen diskusjon om hva som burde gjøres, så der er jeg ikke enig hvis jeg forstår deg rett. Ellers enig i det med balansegangen. Utfordringa er jo at en kamparena sjelden treffer hele lag av gangen. Derfor må spillerne vurderes individuelt ift. disse tinga.

Comment

Er jo en balanse det der, det må ikke være for utfordrende. Samtidig som det ikke må være for lett heller.
                            Den såkalte flytsone modellen, som de som har tatt kurs i trenerstigen til NFF har kjennskap til.
                            Akkurat passe utfordrende og ikke for lett er det som gir best utvikling.
                            Gimme hope johanna

Comment

• Originally posted by McCabre View Post
                              Har aldri sagt at breddefotball og elitesatsing er det samme.
                              Hvis det var sånn at de som blir gode, blir gode uansett ville det jo ikke være noen diskusjon om hva som burde gjøres, så der er jeg ikke enig hvis jeg forstår deg rett. Ellers enig i det med balansegangen. Utfordringa er jo at en kamparena sjelden treffer hele lag av gangen. Derfor må spillerne vurderes individuelt ift. disse tinga.
                              Nei det har du ikke sagt. Jeg bare poengterte at det jeg pratet om var vanlig barne og ungdomsfotball og ikke nødvendigvis hva som er best for elitesatsingen til Vålerenga. For det siste har jeg egentlig ikke greie på.

Med at de som blir gode blir gode uansett mener jeg at man ikke trenger å ha hastverk. Det er en konflikt i fotballen, fordi det dreier seg om et lagspill. Men hvis man tenker på enkeltspilleres utvikling så kommer ikke den nødvendigvis gjennom lagets resultater. Og lagets resultater er ikke alltid en god indikator på enkeltspilleres ferdigheter og fremgang. Så det er derfor mulig at et lag kan utvikle seg med å spille på et høyere nivå, men det er ikke sikkert det er det beste for å utvikle enkeltspillere.

Og det er vel det som er poenget med den artikkelen jeg delte også. Å konkurrere på et høyere nivå og forsere vanlig utvikling er ikke en sikker vei til suksess. Det gir en brattere utviklingskurve tidlig, men en flatere utviklingskurve senere i karrieren. Og de som ikke utvikler seg sent i aldersbestemt fotball har en tendens til å slutte. Da øker alvor, treningsmengde og det er mye annet som også krever tid. Og det krever mye motivasjon å gjøre disse tingene da, når man samtidig blir tatt igjen og forbigått av spillere med en annen utviklingskurve.

Det viktigste for å bli en god fotballspiller er at man tidlig i karrieren er allsidig og driver mye med uorganisert fotball. Og at man har gode treninger, ledet av kompetente trenere. Det er mindre viktig hvilket nivå man konkurrerer på i forhold til utvikling, selv om det er viktig i forhold til det som Calven helt riktig kaller flytsonemodellen. At å konkurrere mot eldre/bedre spillere i ung alder i seg selv gjør deg til en bedre spillere sent i karrieren er det ingenting som indikerer.

Men da snakker jeg jo altså ikke om VIF2. Det kan godt hende at de har best av å sloss mot nedrykk år etter år på nivå 3.

Comment

• Hadde gått meg hus forbi at vi spiller borte mot Brattvåg nå.
                                Står fortsatt 0-0 like før pause.

Brattvåg er et pengesterke lag. Såpass pengesterke at de fleste på laget for levedyktig lønn og slipper å jobbe ved siden av fotballen. Ville vært gull å få med seg ett poeng hjem derifra.

Comment

Working...
                                X