Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Elefanten i rommet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by ziggy75 View Post
    Jeg støtter ikke synet hennes i det hele tatt, men det står ganske klart flere steder i Bibelen at homofili ikke er ok. Sånn sett fremstår hun som mindre hyklersk.
    Altså - ikke for å begynne en teologisk debatt - men bibelen er som kjent en samling med nedskrevne historier og leveregler fra samtiden for et par tusen år tilbake. Det står mye relativt.... ehh... utdatert i den boksamlinga - som at det er forbudt å bruke klær med blandingsfiber, forbudt å plante to typer frø i samme åker, og forbudt for barn av ugifte å få adgang til kirken. Om det er en ting det nye testamentet er krystallklart på, så er det vel at man skal vise kjærlighet i alle sammenhenger og ikke dømme andre. Sånn sett virker det spesielt at hun ikke vil støtte begrepet «Fotball er for alle, uansett hvem du er glad i», men som sagt stod hun alene på matta - så fikk resten danse videre.
    "Kampen er ikke over før Frode har låst seg inne på do."

Comment

Originally posted by VVV View Post
      Altså - ikke for å begynne en teologisk debatt - men bibelen er som kjent en samling med nedskrevne historier og leveregler fra samtiden for et par tusen år tilbake. Det står mye relativt.... ehh... utdatert i den boksamlinga - som at det er forbudt å bruke klær med blandingsfiber, forbudt å plante to typer frø i samme åker, og forbudt for barn av ugifte å få adgang til kirken. Om det er en ting det nye testamentet er krystallklart på, så er det vel at man skal vise kjærlighet i alle sammenhenger og ikke dømme andre. Sånn sett virker det spesielt at hun ikke vil støtte begrepet «Fotball er for alle, uansett hvem du er glad i», men som sagt stod hun alene på matta - så fikk resten danse videre.
      Ja, og det er en av grunnene til at kirken er splittet. Det er ganske uklart og man tolker Bibelen helt forskjellig, så Gud burde snart gitt ut en ny versjon. Men jeg er ihvertfall veldig glad for at VIF er tydelig på å inkludere alle, og at flere kan identifisere seg med VIF.

Comment

Jeg støtter ikke synet hennes i det hele tatt, men det står ganske klart flere steder i Bibelen at homofili ikke er ok. Sånn sett fremstår hun som mindre hyklersk.
        Adam og Eva fikk 2 sønner... Lar deg tygge litt på den
        "When they pray for sun, I pray for rain, The only way to live is against the grain"

Comment

Originally posted by Loke View Post
          Adam og Eva fikk 2 sønner... Lar deg tygge litt på den
          jeg er ikke imot Pride og jeg er ateist, så jeg bryr meg lite om hva som står i Bibelen. Men burde ikke hun få ha et standpunkt pga sin religiøse overbevisning? Synes jo det er litt spesielt å henge henne ut på denne måten.

Comment

jeg er ikke imot Pride og jeg er ateist, så jeg bryr meg lite om hva som står i Bibelen. Men burde ikke hun få ha et standpunkt pga sin religiøse overbevisning? Synes jo det er litt spesielt å henge henne ut på denne måten.
            Tja.
            En prest sa en gang noe klokt (han hadde sikkert rappa det fra et sted), som jeg gjentatte ganger minner meg selv om.

«Det finnes tre typer mennesker: De som ikke forstår hva som skjer (Lyns keeper), de som forstår hva som skjer, men lar det skje (er du en slik, Ziggy?) og de som forstår hva som skjer og gjør noe med det (jeg prøver så godt jeg kan å være en slik)».

Man skal selvsagt vise respekt for at folk er religiøse, men når religion gjør urett mot andre mennesker må det være lov å kritisere religion. Ikke bare må det være lov, det er opplyste menneskers plikt å si i fra om urett som begås spør du meg.

Jeg mener f.eks. at omskjæring av barn i religionens navn er et overgrep og kan ikke akseptere at noen mener det er OK.

Jeg synes heller ikke det er OK at homofile steines eller piskes selv om noen mener de har religiøs dekning for disse handlingene.

Norske lover fastslår at diskriminering på bakgrunn av legning (på lik linje med kjønn og etnisitet) er forbudt.

Da er det veldig spesielt å ikke støtte en kampanje som fastslår at norske lover også gjelder for fotballen.

I denne saken bruker Lyns keeper argumenter mot «fri sex» til å unngå å støtte at fotballen er åpen for alle. Det er i beste fall en stereotyp misoppfatning om at homofile er mindre seksuelt moralske enn andre og hun burde enten satt seg bedre inn i hva hun faktisk boikotter eller hatt baller til å stå for at hun synes homofili er en uting.

Hun har er utdatert syn på verden og skal verden gå videre bør synet hennes utfordres - altså klokt og riktig av Aftenposten (i folkeopplysningens navn) å bedrive slik religionskritikk og henge ut og holde henne ansvarlig for hennes steinalderholdninger. Kanskje lar hun seg påvirke av å få huet dratt ut av sitt bedehus-ekkokammer.

Comment

Dama er religiøs, og er ganske håpløst å prøve å få et sterkt religiøst menneske å ta avstand fra Bibelen. Jeg synes de får seile sin egen sjø, og verden går fremover uten at vi trenger å henge ut henne. Hun var heldigvis den eneste i den kampen.
              Er på tide å ta Kristendommen og Bibelen for akkurat det det er, et homofobisk verk og en homofobisk tro, istedet for å "tilpasse" det og holde det kunstig i live for å gjøre det mer spiselig for folk. Det er en teologisk diskusjon, og man kan tolke den på mange måter, men det er såpass mange steder i Bibelen som går hardt ut mot dette at for meg blir det tull å tilpasse. Bedre å kalle det for det det er.

Comment

Skjønt... Hykleriet når vel nye høyder når man leser andre leveregler i bibelen. Det står blant annet at man ikke skal ha juletre. Jeg tipper keepern til Lyn, som den norske kirke, pynter treet til jul.

Religion hører fanden til.

Comment

Originally posted by g-maZta View Post
                  Skjønt... Hykleriet når vel nye høyder når man leser andre leveregler i bibelen. Det står blant annet at man ikke skal ha juletre. Jeg tipper keepern til Lyn, som den norske kirke, pynter treet til jul.

Religion hører fanden til.
                  Religion, hykleri og dobbeltmoral går ofte hånd i hånd. Men vi kan ikke bestemme hva andre skal tro på heller!

Comment

Greit nok at alle er mot hennes tro, men skal man absolutt viske ut seg selv og sine meninger, når man er på et lag? Skal man ikke kunne stå for noe personlig?

Vil tro det beste ville vært å la hun holde på uten avisoppslag og diskusjoner, latt det forbigå i stillhet.

Comment

Originally posted by bengt View Post
                      Greit nok at alle er mot hennes tro, men skal man absolutt viske ut seg selv og sine meninger, når man er på et lag?
                      Jeg er ikke mot troen hennes. Den skal hun få beholde. Men, meningene hennes er ikke akseptable.

Når meningene dine diskriminerer andre bør du påvirkes til å endre mening. Religion er ingen unnskyldning. Diskriminering er ikke greit.

Om jeg lager min egen lille religion og sier at jeg mener at kvinner er fritt vilt slik at jeg kan tafse på de når jeg vil og hvor jeg vil - vil du da akseptere at jeg klår på dama di? Dattera di? Eller mora di? (Eller bør noen fortelle meg at jeg må justere meningene mine?)

Comment

Hvem er det hun diskriminerer?

Din lille religion er bare tåpelig og ikke noe å diskutere.

Comment

Hvem er det hun diskriminerer?

Din lille religion er bare tåpelig og ikke noe å diskutere.
                          Det er i grunnen er godt spørsmål. Tror kanskje det er uklart for henne også, men hun velger aktivt å ikke støtte kampanjen «Fotball er for alle - uansett hvem du er glad i».
                          I min bok burde hun da hatt baller til å si at hun er uenig i det budskapet. Da hadde det blitt tydligere både for henne og oss andre at hun diskriminerer homofile fotballspillere.
                          At hun rører inn organisasjonen Fri (som ikke har noe med denne kampanjen å gjøre) er en avsporing, men kan gi inntrykk av at hun er motstander av mennesker med et annet syn på seksualitet enn hennes.
                          Er det disse hun da mener ikke er velkommen i fotballen? I så fall er det disse som diskrimineres.

Mulig religionen min er teit, og gidder du ikke leite etter overføringsverdi og prinsipper som kan diskuteres så er du godt på vei til å mene at det er forskjell på religioner og at noen er bedre enn andre. Er det å vise aksept for religioner, da? Eller er det en form for diskriminering?

Du vet hva de sier om likheten mellom religioner og kjønnsorganer?
                          Det er supert å ha et og det er helt fint å være stolt av det, men om du trekker det frem i det offentlige rom, prøver å pushe det på barn, lager lover med det eller tenker med det - da har vi et problem.

I min bok er Hilde Gunn Olsens handling direkte sammenliknbar med å velge å ikke løfte det røde kortet når fotballen sammen skal vise rødt kort til rasisme. Støtter du ikke kampen mot rasisme må du tåle at folk konfronterer deg med dette og lurer på om du synes litt rasisme er greit, eller om det er noen nyanser av hudfarge som ikke er helt innafor.

Og svaret du da at «Dette er min mening» og begrunner det med religionen din - da er det lissom greit?

Comment

Originally posted by hmchrist View Post
                            Det er i grunnen er godt spørsmål. Tror kanskje det er uklart for henne også, men hun velger aktivt å ikke støtte kampanjen «Fotball er for alle - uansett hvem du er glad i».
                            Nei, hva har det med saken å gjøre? Hun støtter ikke Pride kampanjen.

Originally posted by hmchrist View Post
                            At hun rører inn organisasjonen Fri (som ikke har noe med denne kampanjen å gjøre) er en avsporing, men kan gi inntrykk av at hun er motstander av mennesker med et annet syn på seksualitet enn hennes.
                            Er det disse hun da mener ikke er velkommen i fotballen? I så fall er det disse som diskrimineres.
                            Men sier klart i fra at hun har ikke noe i mot homofile, dermed ingen diskriminering som du påstår.

Comment

Huff. Nå er jeg i ferd med å gi deg opp som en lost case, Bengt. Men, jeg gjør et siste forsøk...

Nei, hva har det med saken å gjøre? Hun støtter ikke Pride kampanjen.
                              Hva det har med saken å gjøre?
                              Fra artikkelen:
                              «De norske toppklubbene i fotball markerte også sin støtte i helgen ved å holde oppe plakater med påskriften «Fotball er for alle, uansett hvem du er glad i».

Da Lyn møtte Vålerenga søndag, var det 21 av 22 spillere som løftet denne plakaten før avspark. Den eneste som lot være, var Lyns keeper Hilde Gunn Olsen.»

Kan absolutt oppfattes som at hun ikke støtter budskapet om at fotballen er for alle.

Men sier klart i fra at hun har ikke noe i mot homofile, dermed ingen diskriminering som du påstår.
                              Joda, men hun sier også:
                              «jeg ville heller lagt opp enn å bidra til å gi legitimitet til Fri»

Kan tolkes som hun har noe i mot Fri som «arbeider for likestilling og mot diskriminering av personer som bryter med normer for kjønn og seksualitet i Norge og i resten av verden».

Jeg oppfatter henne som lite tolerant og opplever at hun har holdninger som bidrar til å legitimere diskriminering av homofile. Om du oppfatter henne annerledes og vil fastholde at hun ikke diskriminerer noen så får du gjøre det, men jeg er uenig med deg.

Men, prøv en siste gang å tenke på dette som en rasismekampanje, og let etter paralleller fremfor forskjeller.

Om hun ikke hadde løftet det røde kortet når fotballen gjennomfører kampanjen «Gi rasisme rødt kort» og hun hadde brukt religion som argument og sagt at hun ville verne om kristne verdier i Norge og at innvandrere har med seg andre kulturer og religioner som ikke er forenlig med hennes konservativt kristne syn. Kanskje hadde hun trukket inn rare argumenter som f.eks. at ikke har noe i mot innvandrere (det finnes jo så mange av de i fotballen at det ville vært umulig for henne å ikke akseptere innvandrere), men Norsk folkehjelp står for mer enn hjelp til flyktninger, de undergraver også norske kristne verdier ved å signalisere at folk er like mye verdt uavhengig av religion. Hun ville heller lagt opp enn å legitimere Norsk folkehjelp.

Klarer du å se parallellene? Hadde du fortsatt tenkt at hun ikke bidrar til å diskriminere noen?

Comment

Er dette virkelig noe å bli så rystet over hmchrist? Du drar jo saken noe så jæævlig ut av proposjoner.
                                Man må da få lov til å ha sine egene meninger.

Budskapet i kampanjen er vel i bunn og grunn at man skal få være seg selv, uten å bli diskriminert eller hengt ut.
                                Likevel så syntes du det er riktig og klokt av Aftenposten å henge ut Keepern fra Liin, nettopp fordi hun er seg selv.
                                ...Ser du hva jeg ser?

Comment

Working...
                                X