Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

2019-sesongtråd

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• https://www.dagbladet.no/nyheter/lis...-oslo/70848947

Kaster ikke denne inn her for å diskutere Listhaug, Raymond og gettofisering (det finnes det nok andre arenaer for), men synes tallene nederst også er interessante for oss. I vårt tradisjonelle kjerneområde har demografien endret seg betydelig på få år. Øverst i Groruddalen snakker vi altså nærmere 40% færre folk med etnisk norsk bakgrunn på 7 år. Blant de er mange barn og mange nye potensielle Enga-supportere som er flyttet til Lyn-, Stabæk og LSK-land (stakkars barn), og mange av de vil vi nok miste. Jeg lurer på om dette også kan ha ganske mye å si for nyrekruttering til tribunene våre.

For ordens skyld: Jeg er glad i våre nye landsmenn. Poenget mitt er at jeg veldig gjerne skulle sett flere av de. For vi har virkelig ikke lykkes med å få mange av de med på kamp. Joda, noen er det heldigvis, og det har blitt flere de siste årene. Men fortsatt består Intility primært av oss bleike avkom av de gamle vikinghøvdingene. Og skal vi vokse som klubb og supporterskare på Oslo øst tror jeg vi er avhengig av å engasjere også de som er oppkalt etter besteforeldre i andre verdenshjørner.

Vi kan ikke bare se på at rekrutteringsgrunnlaget vårt forsvinner. Så hvordan skal vi gå fram for å få til det?
    Cricketkamp i pausen? Etniske temadager på torget før kamp (f.eks. Sri-Lanka-dagen)? Norskopplæring i forbindelse med kamp? Gode tilbudspakker på sesongkort (noen drar gjerne flere med seg osv.) i innvandrermiljøer? Gjennomføre undersøkelser om hva som skal til for å få de på kamp? Eller er det bare totalt urealistisk? Bør vi heller gå den andre veien - rendyrke en profil som hele Oslos stolthet - og forsøke å tilrane oss markedsandeler på Tåsen og Ullern. Eventuelt ta en RBK (unnskyld at jeg skrev det), og bli Østlandets stolthet - og satse på Follo, øvre Romerike, Ringerike, Mjøsa, Moss, Vestfold og andre steder som mangler eliteserielag.
    Håper noen har bedre forslag enn de jalla idéene mine (og mulig denne burde vært i en annen tråd, men fant ingen helt perfekt)

Comment

• Å få med majoriteten av klubbene på Oslo Vest i "Engaland", er vel en god start? Vi har Heming til nå. Hva med breddeklubben FC Lyn? Neida, men Korsvoll, Ready, Røa, Frigg etc.

Comment

• Jerusalem, er vel derfor Enga har så mange fans på landet, fordi folk flytter fra Oslo øst til distriktene? Ellers holder jo en del innflyttere og deres barn med det lokale laget der de opprinnelig kommer fra.

Comment

• Skal ikke si for mye, for da blir jeg kasta ut igjen. Men nordmenn flytter fra sitt hjem, fordi. Ok. Takk venstresiden. Ufyselig.

Comment

• Originally posted by VIFpatriot View Post
            Skal ikke si for mye, for da blir jeg kasta ut igjen. Men nordmenn flytter fra sitt hjem, fordi. Ok. Takk venstresiden. Ufyselig.
            Ja, det var ufyselig skrevet.
            Han kom ble svett og dett var dett

Comment

• Tror nok ikke pausen er lang nok til en cricket kamp, men du er nok inne på noe her. Nye tider, ny demografi og dermed nye muligheter. Jo lengre sør jo mer engasjerte fans opplever man ofte... Må vel være noe uforløst potensial her?

Comment

• Veit ikke jeg. Da jeg trådde minde ungdomsbein på Furuset var de fleste relativt hånende ift Enga.
                Skal vi nå inn til kjerneområdene i groruddalen og kapre nye fans der, er sportslig suksess dobbelt viktig.
                Da jeg bodde der var vi mange som dro på match sammen, men alle var etnisk norske. Vi klarte ikke lokke med oss bosniern, somaliern, pakistanern, vietnamesern, osv.
                Jeg vet ikke hvorfor. Økonomi? Tenkte jo ikke så mye på det den gang, men det kan jo være sannsynlig at familien rett og slett ikke hadde råd, og at de derfor avfeide laget med hån og latter?
                Og hvorfor skal egentlig noen som allerede er et stykke ned på den sosiale rangsstigen aktivt søke etter å identifisere seg med et lag som man sjelden kan være stolt av?
                Spillere som Fellah, Singh, Zahid, King, Pa osv er også helt nødvendige skal vi nå den store gruppen som er interessert i sport, men ikke ser på oss. De må se at de er en del av klubben de og.

Jeg har på ingen måte noen fasit, men jeg tror noe av det jeg har nevnt her kan være en del av en større problemstilling.
                Men ja, jeg har også bitt meg merke i at det er en forsvinnende liten andel med innvandrerbakgrunn på våre kamper.
                Her har vi en jobb å gjøre.

Men aller først bør vi klare å lokke hvem faen som helst. Stusselig på tribunene for tida.

Comment

• Flere og flere oslogutter og oslojenter med en annen etnisitet, har ihvertfall blitt sofasupportere av VIF. Mange av de jeg kjenner, holder ihvertfall med VIF men er ikke interesserte nok til å gå regelmessig på kamp, men blir noen i løpet av sesongen. Men nå har vi en tendens til å skuffe når det gjelder da, og gir sjelden potensiell supporter grunn til å komme tilbake. SUKSESS er nok viktigst, og underholdende fotball!

Comment

• Her er en reportasje om Odin.
                    Vanvittig bra signering og spennednde signering av Vålerenga.

https://www.tv2.no/v/1445137/

Comment

Skal ikke si for mye, for da blir jeg kasta ut igjen. Men nordmenn flytter fra sitt hjem, fordi. Ok. Takk venstresiden. Ufyselig.
                      Bra. Tenkte vel egentlig du også synes det er helt ok at folk med annen kultur- og religionsbakgrunn flytter inn og gjør et område til sitt
                      "Kampen er ikke over før Frode har låst seg inne på do."

Comment

• Originally posted by jerusalem View Post
                        [... mange bra idéer og gode poenger ...]
                        Håper noen har bedre forslag enn de jalla idéene mine (og mulig denne burde vært i en annen tråd, men fant ingen helt perfekt)
                        Mange gode forslag til tiltak der. Det som må ligge til grunn er en idé om hva slags klubb vi skal være, og en strategi for hvordan vi skal komme dit. Klubbens visjon er "Oslos Stolthet. Vi gjør Oslo til en bedre by." Også bygger vi på glede, raushet, stolthet mm. Det rimer godt med å bygge østover imho. Det er også helt i tråd med VMR.

Originally posted by g-maZta View Post
                        Men aller først bør vi klare å lokke hvem faen som helst. Stusselig på tribunene for tida.
                        Word.
                        "Kampen er ikke over før Frode har låst seg inne på do."

Comment

Du gikk jo fem på også, og snakker om akkurat de tingene Jerusalem nevner at han ikke ønsker å diskutere her, fordi det finnes andre arenaer for den slags (tipper du kjenner til noen av de). Så, mens vi venter på at høyresiden bidrar til mindre ghettofisering gjennom økt bosetning av innvandrere på vestkanten, har du noen forslag til hvordan vi kan få flere innvandrere på kamp?

Comment

• Jeg tror svaret er at det er altfor dyrt å dra på kamp. 360 spenn for en plass på langsiden, da velger sofasupporteren, nettopp sofaen. Du får 2 mnd med kamper på TV til prisen av en billett. Ta med familien på kamp så gjør man ett solid innhugg i økonomien.

Hadde vært kult om klubben hadde hatt økonomi, og baller til å sette prisen til 100,- for voksen og 50,- for barn i èn sesong. Skal man få folk til å komme regelmessig på kamp, så må enten tilbudet (fotballen som spilles) være ekstremt god og det kjempes om gull, eller så må prisen være så lave, at folk velger kamp fremfor sofaen, eller en tur på tusenfryd med unga.

Hemmeligheten til å få en stor gruppe trofaste tilskuere er også å få folk til å dra på nok kamper, til å bli hekta. Det er tross alt veldig mye morsommere å se kampen på stadion enn i sofaen.

Selger man 15.000 billetter til 100 spenn, så er det ikke sikkert totaltapet blir så stort, når man tar med kiosksalg osv i betraktningen. kontra det å selge 5.000 til blodpris, hvor folk ikke har råd til å handle noe i kiosken.

Skal du få folket til fotballen, så må du gjøre fotballen tilgjengelig for folket.

Comment

• Jeg mener at NRC-tribunen burde være åpen hver eneste kamp, med en billettpris på 50,- eller 100,- kroner per hode. Mistenker at klubben er redde for å miste tilskuere fra "dyrere" plasser med et sånt tilbud, men jeg tror ikke det ville skjedd. De fleste klubbene i Norge har en seksjon hvor det er svært billige billetter, trade-offen er at det gjerne er de kjipeste plassene på stadion.

Men hvis man går på 1 eller 2 kamper til billigpris, og ser an stemninga på stadion, finner man kanskje fort ut at "dæven det hadde vært kult å stå med supporterne på andre sida" eller "kanskje jeg til den neste storkampen skal koste på meg å sitte på langsida". Ser bedre ut på TV når det ikke er en hel seksjon som er tom også --> Bedre eksponering for sponsorer, og boosting av "produktet" Vålerenga.

Comment

• problemet med det, er at en eller to kamper med billigpris, ikke trekker særlig med folk, og de kommer sannsynligvis ikke tilbake når de ser prisen er tilbake til det normale. En lang periode med billige billetter, mye folk på kampene på tid, bra liv på stadion og gode opplevelser, er det som får folk til å komme tilbake, altså, man får folk hekta. Alternativt, så ser man det samme med gode resultater over tid, det blir interessant å gå på kamper, og kniving om billetter.

Produktet Vålenga må bli attraktivt igjen, enten som en storklubb som kjemper i toppen og spiller knall fotball, eller en arbeiderklasseklubb, der alle har mulighet til å se laget, og da må prisene ned, og drastisk ned mener jeg.

Comment

Working...
                                X