Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

2019-sesongtråd

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Originally posted by Nils_de-Noia View Post

Synes det er så dødt rundt klubben på en måte jeg ikke kan huske før. Det er ingen ting som skjer, vi spiller fotball i 2x45 minutter i uka og det er det. Vi er aldri i mediene lenger, bortsett fra et kampreferat etter hver runde. Når vi i tillegg er like kjedelige på banen som utenfor så er det tynn suppe. Om vi ikke klarer å ta medalje i år er det ti år siden forrige medaljesesong neste år. Men det er til å leve med, man holder ikke med Vålerenga fordi man ønsker seg titler. Men det pleier da å være oppturer og nedturer. Nå er linja så flat at det er tvilsomt om pasienten har puls.

De siste 20 årene har det vært nedrykk, opprykk, cupfinaler, kvalikkampene mot Sandefjord, tapt seriegull i 2004, seriegullet i 2005, Martin Andresen og hans hundre trenere, Martin Andresen og hans fantastiske fotball i 2010, Stengelsaken, innsamlingsaksjoner, Skjerfets trenerjakt, Rekdals comeback, Vidar Ørn Kjartansson osv. Men etter at drammenserne rykket inn er det liksom ingen ting som skjer.

Det serveres 7.plasser på rekke og rad og utenfor banen er det helt dødt. Vi mangler profiler på banen og vi mangler både profiler og en profil utenfor. Når journalistene skjønte at de aldri kom til å få noe mer ut av Deila enn at det jobbes knallhardt, tempoet på trening er skyhøyt og sånne ting så gidder de jo ikke ringe han. Og når ingen andre vil ta ordet heller, så blir det jo sånn. Kontrasten til Helmuth Steffens' daglige pressekonferanser på Sotahjørnet er i alle fall stor.
    Er enig i at 7. plasser år etter år ikke er særlig spennende. Men vi ønsker vel heller ikke at klubben skal kjempe i bunnen, ut i kvalik eller nye økonomiske kriser. Vi kan signere store navn for å få publisitet. Alt dette kan skape blest i mediene selvfølgelig, men det gjør ikke forholdet til de andre Oslo-klubbene noe bedre. Jeg tror ikke den profilen klubben hadde på 90- og 00-tallet er forenelig med sportslig suksess lenger. Fotballen er blitt mer profesjonell, og kulturen endrer seg stadig - både i VIF og ellers i Norge.

Men det er klart klubben trenger profiler både på og utenfor banen. Jeg syns Shala har vært flink til å melde litt i intervjuer, og han har også levert på banen. Ejuke er en spiller folk kommer for å se, og Dønnum har potensiale til å bli en sånn spiller. I administrasjonen er det lite å skrive hjem om, og de er avhengig av sportslig suksess nå for å få alle som er glad i VIF på sin side. Når klubben driftes nøkternt og med lite sirkus rundt blir det kanskje litt kjedelig, ihvertfall når resultatene ikke kommer?

Comment

• Vi kjempet i medaljekampen for et par uker siden.

Vi kom opp i eksamen mot Lillestrøm og Rosenborg, og strøyk så det sang. 0-6 mot våre største rivaler, DET er fullstendig krise faktisk.

Tror spillerne skammer seg over hva de har vist i det siste. Vi lå veldig godt an og greier å skusle bort en mulighet til å skyve to konkurrenter vekk fra oss på tabellen.

Nå blir det istedenfor: Nok en bekmørk sommer

Comment

• Originally posted by Shtian View Post

Er enig i at 7. plasser år etter år ikke er særlig spennende. Men vi ønsker vel heller ikke at klubben skal kjempe i bunnen, ut i kvalik eller nye økonomiske kriser. Vi kan signere store navn for å få publisitet. Alt dette kan skape blest i mediene selvfølgelig, men det gjør ikke forholdet til de andre Oslo-klubbene noe bedre. Jeg tror ikke den profilen klubben hadde på 90- og 00-tallet er forenelig med sportslig suksess lenger. Fotballen er blitt mer profesjonell, og kulturen endrer seg stadig - både i VIF og ellers i Norge.

Men det er klart klubben trenger profiler både på og utenfor banen. Jeg syns Shala har vært flink til å melde litt i intervjuer, og han har også levert på banen. Ejuke er en spiller folk kommer for å se, og Dønnum har potensiale til å bli en sånn spiller. I administrasjonen er det lite å skrive hjem om, og de er avhengig av sportslig suksess nå for å få alle som er glad i VIF på sin side. Når klubben driftes nøkternt og med lite sirkus rundt blir det kanskje litt kjedelig, ihvertfall når resultatene ikke kommer?
        Jeg spissformulerer det jo så klart.

Det som er det egentlige poenget er at dersom noen om noen år ber meg nevne noen store øyeblikk fra tiden med Deila, så kommer jeg til å slite med å svare. Ny stadion er jo så klart en ting, men den har jo lite med Deila og Espeseth å gjøre. Den var påbegynt lenge før de kom og kommer til å stå der lenge etter at de er borte. Og det er litt tilfeldig at de var her akkurat når den åpnet.

Så derfor etterlyser jeg litt sirkus fra klubben. Tilpasset 2019 så klart. Hva med LSK-logo i alle toaletter når de kom på besøk, så folk hadde noe å sikte på? Hadde sikkert fått en del omtale i sosiale medier. Bare som et eksempel tenkt ut på 10 sekunder. Strippestraffer i Valhall før sesongen? Deila med fast pressemøte på Vertshuset en dag i uka? Det er liksom ikke de helt store tingene som skal til. Det er bare et varsko om at vi begynner å bli veldig anonyme, ikke bare på banen men også utenfor. Viktig at vi ikke blir helt sjelløse, men i stedet bevarer identiteten vår. Spesielt når det som skjer på banen heller ikke er allverden det heller.

Comment

• Originally posted by Nils_de-Noia View Post

Jeg spissformulerer det jo så klart.

Det som er det egentlige poenget er at dersom noen om noen år ber meg nevne noen store øyeblikk fra tiden med Deila, så kommer jeg til å slite med å svare. Ny stadion er jo så klart en ting, men den har jo lite med Deila og Espeseth å gjøre. Den var påbegynt lenge før de kom og kommer til å stå der lenge etter at de er borte. Og det er litt tilfeldig at de var her akkurat når den åpnet.

Så derfor etterlyser jeg litt sirkus fra klubben. Tilpasset 2019 så klart. Hva med LSK-logo i alle toaletter når de kom på besøk, så folk hadde noe å sikte på? Hadde sikkert fått en del omtale i sosiale medier. Bare som et eksempel tenkt ut på 10 sekunder. Strippestraffer i Valhall før sesongen? Deila med fast pressemøte på Vertshuset en dag i uka? Det er liksom ikke de helt store tingene som skal til. Det er bare et varsko om at vi begynner å bli veldig anonyme, ikke bare på banen men også utenfor. Viktig at vi ikke blir helt sjelløse, men i stedet bevarer identiteten vår. Spesielt når det som skjer på banen heller ikke er allverden det heller.
          Dette har du nevnt mange ganger.

Og jeg må igjen legge til at mediene har nedprioritert norsk fotball de siste årene.
          De sportsredaksjonene som fulgte ligaen for et par år siden har også halvert seg, noe som gir oss og de andre klubbene mindre spaltestoff.

Man ser både på seertall og publikumsinteresse at interessen for norsk fotball har gått gradvis nedover.

Jeg mener det ikke bare er vi som er mindre synlige enn før. Dette gjelder alle klubbene.

Har du eksempel på en klubb i landet som får mye spalteplass, lager mye god PR, og liv og røre?

Comment

• Originally posted by EngaForAlltid View Post

Dette har du nevnt mange ganger.

Og jeg må igjen legge til at mediene har nedprioritert norsk fotball de siste årene.
            De sportsredaksjonene som fulgte ligaen for et par år siden har også halvert seg, noe som gir oss og de andre klubbene mindre spaltestoff.

Man ser både på seertall og publikumsinteresse at interessen for norsk fotball har gått gradvis nedover.

Jeg mener det ikke bare er vi som er mindre synlige enn før. Dette gjelder alle klubbene.

Har du eksempel på en klubb i landet som får mye spalteplass, lager mye god PR, og liv og røre?
            Om det stemmer eller ikke at sportsredaksjonene har blitt halvert aner jeg ikke. Men hvis det stemmer så er det jo enda større grunn til å finne på noe. De har ikke tid til å grave fram stoffet selv og er avhengig av å få det servert. Hvis norske medier nedprioriterer norsk fotball så må vi jo gjøre noe for å få dem til å prioritere det, ikke bare akseptere det som en naturlov.

Uansett om det skrives mye eller lite om norsk fotball totalt, så burde vi ha en høy andel av det som faktisk blir skrevet. Det har vi ikke.

Eksempler? Sånn i farten er det jo enkelt å trekke fram RBK. De har vært en god del i mediene siden i fjor sommer, av feil grunner riktig nok. Men likevel så skaper sånt litt engasjement.
            VG driver jo og promoterer RBK-magasinet nå. 100 sider kun om RBK, for de som orker noe sånt. LSK hadde også noe VG-greier i fjor, litt likt Iskrigerne bare mye mye dårligere. Sikkert mange andre eksempler også.

Et par eksempler fra de siste dagene.
            På mandag reagerer Fagermo på noe Lagerbäck har sagt. Hvorfor er det han som reagerer og ingen hos oss?
            Hvorfor var ingen av våre ute og slaktet RBKs defensive stil i kampen mot oss, sånn som noen i Odd gjorde etter 0-2 mot Sarpsborg? Fin måte å få fokus bort fra egen dårlige prestasjon.
            Hvorfor er ikke Espeseth ute og snakker litt, sånn som Koteng nylig gjorde? Er det ikke noe særlig å fortelle om?
            Hvorfor er det Inge Andre Olsen og ikke Jørgen Ingebrigtsen som snakker om planer for overgangsvinduet? Er det virkelig mer spennende for folk flest hva Stabæk har av planer enn hva Vålerenga planlegger?

Hvis du sjekker ut Eurosports dekning av Eliteserien så finner du så og si ingen ting om oss. Bare å scrolle seg nedover og telle opp antall artikler om oss. Du trenger ikke bruke begge hendene for å telle antall artikler de har skrevet om oss den siste måneden.

Hvis jeg søker på vår sportslige leder Jørgen Ingebrigtsen hos VG finner jeg at han sist gang var nevnt i en artikkel i februar. Da sa han "Ingen kommentar". Erik Espeseth uttalte seg til VG om flaggepisoden mot LSK i mai og før det noe om treningskampen mot LSK i mars.

Det er lov å være uenig i at vi ikke er så flinke og det er godt mulig at for eksempel VGs søkemotor ikke er perfekt. Jeg har ikke lagt ned mange timer med research her.

Uansett, vi skal være elsket og hatet. Når det hatet hos de andre går over i likegyldighet så er det ikke bra. Vi må slenge noen kommentarer i god, gammel Vålerengastil. Hvis Deila sier at det er fint med Sarpsborg, men selv på nivå 3 er FFK fortsatt den største klubben i Østfold så har vi i alle fall klart å fyre opp til helgas kamp.

Comment

• For meg virker det som at Vålerenga har kastet seg på den øvrige trenden i europa, som startet med MUTV og som andre klubber har hevet seg på - nemlig å være sitt eget mediehus og alltid være førsteleverandør av eksklusive saker.
              Jeg synes det er både positivt og negativt. Det negative er selvsagt at nyhetene får et visst propagandapreg over seg, uten noen kritiske stemmer som stiller vanskelige spørsmål. Det positive er at vi utenfor får et større innblikk enn hva som var tilfelle for 5-10-15 år siden.
              Enga Inside podden er artig for å få et innblikk i hva som rører seg rundt klubben, men den blir litt endimensjonal.

Comment

• Originally posted by hp29 View Post
                ...
                Enga Inside podden er artig for å få et innblikk i hva som rører seg rundt klubben, men den blir litt endimensjonal.
                Og altfor lang. Tar meg sjelden tid til å høre den.

Comment

• Originally posted by hp29 View Post
                  For meg virker det som at Vålerenga har kastet seg på den øvrige trenden i europa, som startet med MUTV og som andre klubber har hevet seg på - nemlig å være sitt eget mediehus og alltid være førsteleverandør av eksklusive saker.
                  Jeg synes det er både positivt og negativt. Det negative er selvsagt at nyhetene får et visst propagandapreg over seg, uten noen kritiske stemmer som stiller vanskelige spørsmål. Det positive er at vi utenfor får et større innblikk enn hva som var tilfelle for 5-10-15 år siden.
                  Ja, det er en stor tabbe å satse på å være sitt eget mediehus. Vi skal selvfølgelig ha vårt eget nettsted, gjerne også med dybdestoff, men det blir for de spesielt interesserte. Kjernekompetansen vår bør være fotball, ikke det å drive en nyhetstjeneste om vår fotballvirksomhet. Spesielt ikke, som du også sier, når det får litt propagandapreg. I tillegg er det veldig dyrt og krevende å drive trafikk til et sånt nettsted hvis det faktisk skal være noe mer enn et sted som formidler konkrete faktanyheter og informasjon om arrangementer. Da er man også en konkurrent til tradisjonelle medier som ikke gidder å bruke plass hos seg på å skape trafikk til det som da faktisk er en konkurrent.

Det NFF i sin tid gjorde, ca 2008, var jo å lage økonomisk premiering for klubber som var gode på egne nettsider. Tanken bak det den gang var jo å gi klubbene en gulrot for å bedre kvaliteten på klubbenes nettsider, som på den tiden var ganske dårlig. Det var aldri meningen at klubbene skulle ta over nyhetsformidlingen selv. Men de fortsetter å premiere som om det er det som er målet.

NFF premierer klubbene ut fra omdømme, en rapport de får fra Sponsor Insight. Og engasjement, antall brukere på hjemmesiden, rekkevidde på Facebook, sånne ting. Tipper det er en ganske klar sammenheng mellom nedgangen i dekning av norsk fotball i tradisjonelle medier og klubbens satsing på å produsere stoffet selv.

Det er bra at klubbene, inkludert oss, har en proff medieavdeling. Men hvis det blir viktigere å få egne følgere på Facebook enn å skaffe seg mye omtale i mer tradisjonelle medier så er det dessverre skivebom. Det gir en kortsiktig lykke fordi vi får noe økonomisk støtte av NFF til dette, men den langsiktige konsekvensen er at vi forsvinner fra nyhetsbildet. De gidder jo ikke å skrive saker som driver trafikken bort fra deres egne sider og over til fotballklubbenes sider. Og det er fortsatt sånn at steder som VG, Dagbladet og andre fortsatt i veldig stor grad setter dagsorden. Hvis de heller vil skrive om volleyball og overlater dekningen av fotballen til klubbene selv så er det klubbene som taper på det. Tipper det i beste fall er et par titusener som er innom vår side ukentlig, mens en sak i f.eks. VG blir sett av langt over en million.

Comment

• Tror aldri det har vært så dødt og kjedelig rund VIF som det er nå, som nevnt ovenfor her. Men norsk fotball generelt er død, null kvalitet, null profiler, null ambisjoner, og null penger også sikkert. Dårlig arbeid med rekruttering, alle skal med mentalitet, og alle skal være med, bare gøy helt til man blir juniorer omtrent, sånn skaper man ikke kvalitet ihvertfall. Nei ting må spisses mye mere i tidlig alder, det må da gå an å se utover landets grenser for se hva andre land gjør. Men neida, her på svaberget vet vi best selv, og nåde den spilleren som har ambisjoner og setter krav, og tar ting på alvor, da blir man hugget hodet av. Det skulle vært flere av typene som Ada Hegerberg.

Comment

• Det kunne vært verre, vi kunne vært Godset. 0-3 etter 25 minutter hjemme mot Molde. På direkte nedrykk. Går så det suser dette Herman.
                      Ett lag i Oslo.

Comment

• Originally posted by VIFpatriot View Post
                        Det kunne vært verre, vi kunne vært Godset. 0-3 etter 25 minutter hjemme mot Molde. På direkte nedrykk. Går så det suser dette Herman.
                        Å jeez... kikket på 2.omg. herregud så kjedelig match. 10 min igjen. Orka ikke mer nå.
                        Det er ikke rart den gjengse mann i gata dropper norsk fotball, dersom dette er representativt for hva man får servert. Molde leder 4-0 så kanskje ikke så rart det er litt slapt utpå der, men seriøst...
                        Godset er for øvrig enda dårligere enn oss på en dårlig dag. De får ikke til noe som helst. Ingengting. Null og nix. De bare er der, liksom. Så vidt.

Comment

• Originally posted by VIFpatriot View Post
                          Det kunne vært verre, vi kunne vært Godset. 0-3 etter 25 minutter hjemme mot Molde. På direkte nedrykk. Går så det suser dette Herman.
                          0-4, men Stengel kan sikkert bli en dominerende spiller i OBOS-ligaen.....

Comment

• Originally posted by Robban65 View Post
                            0-4, men Stengel kan sikkert bli en dominerende spiller i OBOS-ligaen.....
                            Jeg har aldri likt skadefryd, men må innrømme at smilet kommer når jeg leser dette........ "vil til en klubb med ambisjoner, og som KAN vinne noe"..... LOL
                            Han kom ble svett og dett var dett

Comment

• Altså, folkens, vi puster litt med magen nå a! Ja vi har sugd balle fra LSK og til nå. Ja, vi har sett bedre keeper og bedre forsvar enn det vi har briljert med den siste tiden. Men vi er jo på 5 plass. Og det er mange kamper igjen!! Nå tar vi glimt i helga, og kommer oss tilbake på sporet. Det er langt fra kjørt med tanke på medalje og europa.

Jeg gidder ikke slokke lyset å gå hjem riktig ennå!! dette kan fremdeles bli en bra sesong det! Og denna køppen, den blir bare mer og mer nisjeturnering for hvert år!

Comment

• Cupen er for bønder osv, det er vel først det man sier når man har ryket ut og ikke får være med lenger. Det er ikke til å legge skjul på at et cupgull og litt sukess er noe vi sårt kunne trengt.

Tror jeg bare får ta meg en pause ass. Merker jeg er så negativ nå. Lyset er slukket her i gården. Vi trenger to seiere på rad nå, hvis ikke tror jeg dette blir tungt utover.

Comment

Working...
                                X