Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

2019-sesongtråd

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Originally posted by ziggy75 View Post

Den dagen Deila ikke trener VIF lenger, så burde kanskje Kjetil Knudsen være en kandidat.
    Imponerende spill av Glimt. De kommer med en god generasjon med spillere iblant!
    Det kan være et godt forslag! Spesielt hvis han er bevisst på hva slags typer laget trenger

Comment

• I august har vi gått fra å ha los på medalje til å klappe totalt sammen. Og det med 4 overkommelige motstandere og 1 tøff.
      Vi kunne hatt 12 poeng, burde klart 10. Ender med 2. Fy faen.
      Bør være spikern i kista for ronny&co.
      han virker jo faen ikke til å ha trua sjæl engang.

Comment

• Originally posted by donny View Post
        Bedre med en dram i timen enn et team fra drammen..
        Skål. Skal huske den

Comment

• Originally posted by donny View Post
          Bedre med en dram i timen enn et team fra drammen..
          WORD som dem sa i gamle dager !

Comment

• Morsomt hvor mange som henger seg på sparketoget etter kampen i går.
            Greit at KBK, Stabæk, Godset var ræva - men å tape 4-0 mot ligaens desidert beste lag, på bortebane i utakknemlige Bodø!! Vet du, selv om det ikke så bra ut så er det greit.

Hovedproblemet nå er at vi spilte noen svake kamper rett før sesongens 2 vanskeligste. Med tap mot RBK (som jeg absolutt forventer) så forlenges en veldig stygg rekke.

Comment

• Originally posted by crl View Post
              Morsomt hvor mange som henger seg på sparketoget etter kampen i går.
              Greit at KBK, Stabæk, Godset var ræva - men å tape 4-0 mot ligaens desidert beste lag, på bortebane i utakknemlige Bodø!! Vet du, selv om det ikke så bra ut så er det greit.

Hovedproblemet nå er at vi spilte noen svake kamper rett før sesongens 2 vanskeligste. Med tap mot RBK (som jeg absolutt forventer) så forlenges en veldig stygg rekke.
              Du kan umulig ha fulgt med mye på dette forumet. Ja det blir flere og flere som får opp øya og ser at klubben er i ferd med å seile helt akterut for hver kamp som går til helvete, men misnøyen starta alt i fjor for enkelte og det har vært stor misnøye her blant flere lenge nå. For min del fikk jeg egentlig nok etter Bærum kampen, men det retta seg litt på de tre neste kampene, men nå er mitt beger fullt og det er ikke pga gårsdagens kamp.

Du skal få lov å ha din mening men når vi har kommet dit at du og kanskje flere (vet ikke) synes det er greit å tape 0-4 selv mot seriens beste lag, så sier det veldig mye om hvor dårlig stilt det er med oss. Det er aldri greit å tape en kamp 0-4, hvertfall ikke i den norske serien synes nå jeg. Hadde vi møtt Liverpool, Barcelona, Man C osv skulle jeg nok akseptert det fordi nivåforskjellen er vanvittig stor men ikke dette.
              Last edited by Vader; 27.08.2019, 10:28.

Comment

• Det er ikke kampen mot glimt som er utslagsgivende her.
                Vi er like ustablie som alltid. Bunnivået er ikke hevet. Det er fremdeles langt mellom høydepunktene. Vi vinner sjelden, og enda sjeldnere flere på rad. Vi skuffer mot bunnlag selv på hjemmebane. Vi har vunnet 2 kamper siden midten av mai.
                Forsvaret vårt er fremdeles ufattelig dårlig i altfor mange kamper. Vi spiller ofte kjedelig fotball, skaper for lite og scorer enda mindre.
                Det er rett og slett ingen fremgang å spore.
                Hadde vi i de 4 foregående matchene hatt en decent poengfangst hadde vi lighet på 3.eller 4.plass nå.
                vi møtte flere lag nede på tabellen som var i dårlig form. I tillegg rota de rundt oss på tabllen bort mange poeng. Alt lå til rette. Bortsett fra at vi selv overhodet ilke klarte å utnytte muligheten. Ikke litt engang. Vi dreot oss så jævlig ut. Som vi har for vane. Ronny og co. har hatt 3 år på seg nå og ingentimg er egentlig blitt noe bedre. Det ser ikke ut som at Ronny bryr seg selv engang.
                Prosjektet har havarert, og mange er nå overbevist om at havariet er totalt.

Comment

• Hvor mange poeng tar vi på dei 11 siste kampene, max 10 poeng tipper jeg, da ender vi på en fin fin 12 plass.

Comment

• Tap mot Brann, RBK, Molde hjemme. Uavgjort mot Ranheim, Stabæk og Viking.
                    Tap mot Sarpsborg, Odd og Tromsø borte. Uavgjort mot LSK, Seier mot Mjøndalen. Lukter 7 poeng på de neste 11, kanskje vi klarer kvalik.

Comment

• Originally posted by Mikkell View Post
                      Tap mot Brann, RBK, Molde hjemme. Uavgjort mot Ranheim, Stabæk og Viking.
                      Tap mot Sarpsborg, Odd og Tromsø borte. Uavgjort mot LSK, Seier mot Mjøndalen. Lukter 7 poeng på de neste 11, kanskje vi klarer kvalik.
                      Den der var vel litt vel pessimistisk. Tror, utrolig nok, at vi snart hever oss litt. Og vi skal ikke mye opp for å begynne å ta poeng..
                      Selv tror jeg på følgende:
                      Bortekampene: sier mot Mjøndalen, uavgjort mot LSK, tap mot Sarp, Odd og Tromsø
                      Hjemmekampene: tap mot RBK og Molde. Seier mot Brann, Ranheim og Stabæk. Uavgjort mot Viking.

Dog; det er landslagspause etter kampen mot RBK. Det skal godt gjøres å bli mer rævva enn vi har vært, så tipper forbedring allerede mot Sarp 16.sep.
                      Det er uansett tydelig at den pausen for en gangs skyld kommer som en bra ting. Den burde vært tidligere....

Comment

• Originally posted by Vader View Post

Du kan umulig ha fulgt med mye på dette forumet. Ja det blir flere og flere som får opp øya og ser at klubben er i ferd med å seile helt akterut for hver kamp som går til helvete, men misnøyen starta alt i fjor for enkelte og det har vært stor misnøye her blant flere lenge nå. For min del fikk jeg egentlig nok etter Bærum kampen, men det retta seg litt på de tre neste kampene, men nå er mitt beger fullt og det er ikke pga gårsdagens kamp.

Du skal få lov å ha din mening men når vi har kommet dit at du og kanskje flere (vet ikke) synes det er greit å tape 0-4 selv mot seriens beste lag, så sier det veldig mye om hvor dårlig stilt det er med oss. Det er aldri greit å tape en kamp 0-4, hvertfall ikke i den norske serien synes nå jeg. Hadde vi møtt Liverpool, Barcelona, Man C osv skulle jeg nok akseptert det fordi nivåforskjellen er vanvittig stor men ikke dette.
                        Her tror jeg du ønsker å misforstå.
                        Selvfølgelig er det ikke greit å tape 4-0, men folk tenker at Glimt er ræva - de er seriens desidert beste lag i år og spiller bra og effektiv fotball. Da er det ikke verdens undergang å tape den kampen - det er noe vi burde forvente utifra sesongen så langt.

Innlegget mitt starter med at jeg synes det er latterlig med alle som henger seg på ETTER kampen i går, så dette med å følge med på forum o.l. blir bare tull å melde.

Negativiteten lenge leve

Comment

• Originally posted by crl View Post

Her tror jeg du ønsker å misforstå.
                          Selvfølgelig er det ikke greit å tape 4-0, men folk tenker at Glimt er ræva - de er seriens desidert beste lag i år og spiller bra og effektiv fotball. Da er det ikke verdens undergang å tape den kampen - det er noe vi burde forvente utifra sesongen så langt.

Innlegget mitt starter med at jeg synes det er latterlig med alle som henger seg på ETTER kampen i går, så dette med å følge med på forum o.l. blir bare tull å melde.

Negativiteten lenge leve
                          Nei vettu hva.
                          Denne kommenterer jeg tilbake. Du skriver i uthevet skrift: Morsomt hvor mange som henger seg på sparketoget etter kampen i går.

Du tror at jeg ønsker å misforstå. Forklar meg gjerne hvordan jeg skal misforstå (med overlegg i følge hva du tror) det du skriver der når du sier at det er greit å tape 0-4 og det ikke så bra ut bare fordi det er seriens beste lag? Bare så du vet (snakker kun for meg selv) det så hadde jeg ment nøyaktig det samme om det hadde vært Molde, Odd eller RBK også som vi hadde røket 0-4 for. Det spiller ingen rolle faktisk.

Og jeg synes du tillegger folk meninger som ikke stemmer. Jeg kan godt ha oversett noe, men hvor får du det fra at folk tenker at Glimt er ræva? Jeg og flere andre her inne har faktisk skrytt av det laget i år. Hvem har tenkt at de er ræva?

Og til sist så velger jeg også å kommentere og være uenig i det du sier med at folk henger seg på ETTER kampen i går. Jeg kan med hånda på hjertet ikke si at jeg har sett at det har blitt så mange fler her inne nå jeg etter kampen i går, da veldig mange av oss allerede har fått nok men for noen få så kan også dette ha vært dråpen så at vi dessverre blir fler, det er nok riktig, men så ille som du beskriver det synes jeg ikke det er. Men det er sikkert jeg som burde fulgt bedre med på forumet og antallet økte nok betraktelig mer enn det jeg har fått inntrykk av.

Og kall meg gjerne negativ hvis det er meg du siktet til med "negativiteten lenge leve". Jeg føler mer jeg er ganske så realistisk og saklig, om ikke annet så prøver jeg å være det.
                          Last edited by Vader; 27.08.2019, 16:50.

Comment

• Originally posted by ziggy75 View Post

Den dagen Deila ikke trener VIF lenger, så burde kanskje Kjetil Knudsen være en kandidat.
                            Imponerende spill av Glimt. De kommer med en god generasjon med spillere iblant!
                            Han er nok forbeholdt hjembyen sin, og tar over så snart Nilsen er ferdig i Brann
                            - LGRW

Comment

• Jeg vet det ikke faller i god jord hos enkelte, men tallenes tale er klinkende klar i henhold til statistikken:
                              Et trenerskifte gir ikke målbar langsiktig effekt. Aldri. Skjer ikke, og har ikke skjedd. Det er kun mulig å se kortsiktige oppturer. De er det mange av, f.eks når man henter inn "redningmenn" på tampen av en sesong osv. Vi har sett det selv. Ja, man kan få marginene med seg og vinne en sesong. Så er vi tilbake til tilfeldighetene sesongen etter. Opp som en bjørn, ned som en skinnfell. De lagene som har råd til å hente spillere på en litt høyere hylle en andre, eller de som finner gull blandt gråstein inimellom, de får en god sesong, og så er det tilbake til normalen igjen. Sånn er tippeligaen.

Ronny har riktig fokus når han snakker om å bygge klubb, og det er ikke gjort på 3-4 år. Tenk 10+. Han hadde neppe fått jobben om han hadde vært helt ærlig om dette i starten, og bare sagt "Helt ærlig så er ikke resultatene det viktigste de første fem åra, det vi skal måles på er disse og disse faktorene, og så får vi prøve å stabilisere oss først på øvre halvdel etter noen år , utvikle økonomien, slik at vi etter hvert kan prøve å henge med RBK og Molde også på spillerkjøp."

For all del, krev Ronnys hode på et fat etter "lite fremgang", andre klubber gjør jo slikt, så hvorfor ikke. Men hvilke andre klubber har tjent på det? Og når har vi tjent på det?
                              Det at VIF har en periode på 7-8 kamper med laber poengfangst er skremmenede normalt. Vi hadde det under Martin og vi hadde det under Reka. Det er så normalt at det gjelder for de fleste lagene i tippeligaen. Fordi nivået er veldig jevnt, og bunnnivået er lavt i samtlige klubber vi spiller mot.
                              Det er ikke så lenge siden vi nesten var konk og drev med kronerulling. Da var veien ned veldig kort.

Den lengste effekten som er målt av et trenerskifte står vi faktisk for selv, og det var når Drillo kom inn. Han terpet på forsvaret, organisering og den vanlige kyniske og optimaliserte spillestilen vi alle kjenner. Men var det "Drillo" som var Messias, eller var Lars Kjærnås ikke i stand til å lede VIF?

Vi rykka vel ned og opp igjen et par ganger bare å 90-tallet, noe de fleste her sikkert husker. Jeg begynner å bli gammal, så jeg er usikker på om vi var mest i Tippeligaen eller Adecco. Vi rykka vel ned igjen i år 2000 også, Og alle husker kvallikkampene mot Sandefjord og 5-3 i Valhall! Så vi overlvde den 12. plassen! Og for et liv det var!

Så ble det plutselig sølv i 2004, istedenfor gull, grunnet RBKs høyere antall mål. Når vi så fikk vår hevn, og vant i 2005, satte det en stopp i RBKs 13-på rad. BJØRN!

Året etter var "elendig". SKINNFELL!
                              Vi lå helt sist på tabellen etter sju serierunder med bare fem poeng. Da sesongen var halvspilt hadde vi kommet oss opp på sjetteplass.

Etter å ha tapt fem av sju kamper fra 22. juli til 19. august bestemte hovedtreneren Kjetil Rekdal seg for å forlate klubben. Ble visst "pissa på" eller noe.
                              Assistenttrener Petter Myhre tok over og som en konsekvens av dette, etter å ha ledet laget til 25 av 31 mulige poeng, endte vi til slutt på 3.-plass og tok sin tredje medalje på like mange sesonger. BJØRN!!

Sesongen 2007 startet også på verst tenkelige måte. Etter 14 serierunder hadde klubben sanket begredelige 14 poeng og scoret bare 11 mål. SKINNFELL!
                              Det toppet seg med cuptap 3-1 mot 2.-divisjonslaget Nybergsund IL-Trysil. Dagen etter ,som konsekvens av det pinlige tapet, trakk hovedtrener Petter Myhre seg med umiddelbar virkning, og assistenttrener Harald Aabrekk tok midlertidig over jobben som hovedtrener. Etter det ble poenghøsten blitt bedre og laget kvalifiserte seg til 1. runde i UEFA-cupen hvor de til slutt tapte 2-4, totalt, mot østerrikske Austria Wien.

I søken etter ny trener ble både Nils Arne Eggen og hans sønn, Knut Torbjørn Eggen, gitt tilbud om å ta trenerjobben i Vålerenga, men begge sa nei.
                              Mot slutten av sesongen ansatte klubben Martin Andresen, daværende kaptein i SK Brann, som spillende manager. Mellom sesongene 2007 og 2008 ble det lagt store fremtidsplaner for Vålerenga som fotballklubb, som blant annet involverte en stor utvidelse av staben i klubben; totalt syv personer ble ansvarlige for sitt eget felt: Tor Ole Skullerud som hovedtrener, Mike Speight som offensiv trener, David Brocken som defensiv trener, Andrea Loberto som toppspillerutvikler, Truls Hallen som fysisk trener og fysioterapeut, Johan Kaggestad som overordnet mental og fysisk ansvarlig, mens Gjermund Østby fortsatte som keepertrener.

2008-sesongen ga oss troa på et gryende Vålerenga som Martin Andresen hadde sagt lovord om før sesongen, med 4-1 seier i finalen i cupen mot Stabæk Fotball. BJØRN!!
                              I ligaen endte de derimot opp på en 10.-plass. SKINNFELL!
                              Dette var spesielt skuffende i sammenligning med tidligere år. Dette var også året vi fikk se gjennombruddet til Moa med sine to første scoringer mot LSK på Åråsen. Han ble også toppscorer for Vålerenga dette året.

Martin Andresen gikk fra å bli spillende manager til å bli spillende hovedtrener i august 2009 etter at den daværende hovedtreneren Tor Ole Skullerud trakk seg. Vi vet jo hvordan det gikk, SKINNFELL...

Andresen valgte å legge opp som spiller fra og med 2010 og gikk dermed over til en rolle som kun hovedtrener. Oktober 2012 kom nyheten om at han valgte å trekke seg som manager. Jakten på ny trener startet umiddelbart etter nyheten om Andresens avgang og varte helt til januar 2013. Etter flere lekkasjer og spekulasjoner, endte Vålerenga opp med å ansette Kjetil Rekdal, som også var trener for Vålerenga i perioden mellom 2001 og halve 2006-sesongen. Da fikk han ikke bare klubben opp fra Adeccoligaen til Tippeligaen, men vant også sølv-, gull- og bronse-medalje.

Kjetil fikk benytte en sett med ganske høyt meritterte spillere han "arvet", sammen med en del økonomisk "gruff" og en liten overgansskandale. Gruffet og skandalen ble ryddet opp i. Men han gadd ikke reise rundt å bli pissa på, som han sa, han mente at spillera rett og slett spilte for dårlig og ikke fulgte hans plan til punkt og prikke.

Trenere kommer og går, og VIF består, noen kommer med store ord om grønne skoger, og noen kommer bare med slagstøvler. Nesten alle får til "noe", og så er det tilbake til start. (Evt. Start).

RBK-hegemoniet og Moldes vannvittige kapitalinnsprøytning over tid har gitt langstidseffekt. Ikke så mye de trenerbyttene vi har sett.
                              Skal vi løfte oss på sikt, og faktist bygge en klubb som er rigga for jevnlig sukksess, må vi enten være norges beste på overgangsmarkedet i flere år på rad eller selge en spiller til og sette alt på Eurojackpot.
                              Alternativt så kan vi fortsette langsomt med å bygge klubb og gi Ronny like lang tid som Fagermo har fått i Odd. Disse omveltningene hvert 4-5 år bidrar ikke til det vi alle ønsker.
                              Ronny fikk 7 år i godet før det klaffa. Skal vi virkelig kaste han halvveis, selv om han på ingen måte er feilfri?
                              Last edited by Spinner; 28.08.2019, 09:06. Reason: Retta en drøss med skrivefeil. Det er tydeligvis utfordrende å skrive lange innlegg etter at man har tatt sovepiller!
                              For de som kan styre sitt eget lag:
                              vif.managerleague.com

Comment

• Originally posted by Spinner View Post
                                Jeg vet det ikke faller i god jord hos enkelte, men tallenes tale er klinkende klar i henhold til statistikken:
                                Et trenerskifte gir ikke målbar langsiktig effekt. Aldri. Skjer ikke, og har ikke skjedd. Det er kun mulig å se kortsiktige oppturer. De er det mange av, f.eks når man henter inn "redningmenn" på tampen av en sesong osv.
                                Et trenerskifte kommer jo veldig ofte fordi et lag presterer dårligere enn forventet. Derfor er det ikke rart at det blir en kortsiktig bedring. Spillerne overpresterer ikke, de bare starter å prestere på det nivået de bør. Det er derfor ikke helt riktig det du sier. Det er ikke mulig å måle om et trenerskifte har en positiv effekt eller ikke mellom sesonger. På samme måte som vi ikke vet om vi hadde hatt en bedre sesong i 2017 med Rekdal som trener i stedet for Ronny så vet vi ikke om 2020 blir bedre med Ronny eller en annen. Det er vel egentlig ingen som seriøst mener vi skal bytte ut Deila nå i stedet for etter sesongen. Vi er jo ikke på jakt etter den kortsiktige effekten som kanskje er forskjellen på nedrykk eller ikke, men en langsiktig effekt.

Originally posted by Spinner View Post
                                Ronny har riktig fokus når han snakker om å bygge klubb, og det er ikke gjort på 3-4 år. Tenk 10+. Han hadde neppe fått jobben om han hadde vært helt ærlig om dette i starten, og bare sagt "Helt ærlig så er ikke resultatene det viktigste de første fem åra, det vi skal måles på er disse og disse faktorene, og så får vi prøve å stabilisere oss først på øvre halvdel etter noen år , utvikle økonomien, slik at vi etter hvert kan prøve å henge med RBK og Molde også på spillerkjøp."
                                Det er alltid viktig å bygge opp klubber, men det er ikke trenerens oppgave. Hans oppgave er å få en spillertropp som tok 42 poeng i fjor til å gjenta prestasjonen, pluss vinne tre kamper til sånn at de kom til rundt poeng som ville gitt 3-4 plass. Det klarte han ikke i 2017, i 2018 og trolig heller ikke i 2019. Kanskje han klarer det i 2020 eller 2021 eller 2022, hvem vet?

Men hvis treneren uansett ikke spiller noen rolle som du hevder, så kan vi da velge mellom Ronny og en annen og få samme resultat. Problemet i dag er jo at en god del er ganske misfornøyd med Ronny. Så hvis det ikke spiller noen rolle, hvorfor ikke la noen andre få prøve seg? Da får vi samme resultater, men blir kvitt all negativitet.

Originally posted by Spinner View Post
                                For all del, krev Ronnys hode på et fat etter "lite fremgang", andre klubber gjør jo slikt, så hvorfor ikke. Men hvilke andre klubber har tjent på det? Og når har vi tjent på det?
                                3-4 år uten fremgang i en lederrolle er ganske lenge. Både i fotball og i arbeidslivet ellers. Spesielt uten noe særlig å vise til.

Det er så mye negativitet nå at et bytte av både trener og ledelse trolig er bra. Alternativet er at de som er der i dag må klare å snu negativiteten rundt klubben, men det virker som de ikke engang har skjønt det og har tenkt å prøve. Jeg tror at vi som klubb kommer mye dårligere ut av det med Deila i mange år til. At vi i det hele tatt har denne diskusjonen er et bevis på at Deila har tapt. Misnøyen er der, tilliten er borte, og det endrer seg ikke hvis vi vinner mot RBK. Det blir bare stille til neste tap.

Kursen er satt nå og det er exit Deila. Resultatene som kommer til å bestemme hvor fort det går. Hvis vi ikke tar 16 poeng på de siste 11 kampene gjør vi det dårligere i år enn i fjor poengmessig. Vil det egentlig være mulig for Deila, i år 3, å overleve som trener hvis det leveres en dårligere sesong enn fjorårets når målet var å ta medalje? Kursen kan endres, men da må som sagt Deila og Espeseth gjøre noe aktivt for å få det til.

Sannheten er jo at Deila ikke på noe tidspunkt i de årene har vist noe som helst som skulle bety at dette er noe å satse videre på. Det holder ikke at han vant serien for en del år siden med en annen klubb. Det samme gjorde Mons Ivar Mjelde og Tor Ole Skullerud. Laget ser i lange perioder ut som de ikke vet hvordan fotball skal spilles, det er ikke en bevisst satsing på noen unggutter som kan forsvare ustabilitet, spillere hentes på lange kontrakter og kort tid senere er de enten på tribunen eller lånt ut/solgt. Med noen veldig få unntak er det ingen spillere Deila har hentet som har overbevist og det er ingen spillere, unge som gamle, som egentlig viser noe fremgang. Jeg føler egentlig at de blir dårligere så fort de tar på seg drakta og har vært her litt tid. Da ser jeg bort fra at unggutter som Dønnum har en naturlig utvikling. Men de fleste, som Nakkim, Näsberg, Felix, Grødem, Borch virker å stagnere. Og de er ikke akkurat revitalisert de mer erfarne som er her heller.

Så Deila og Espeseth må nok overbevise om at de faktisk fortsatt har en plan og fortelle hva den planen går ut på for å få lov til å fortsette. Det handler om det som skjer på banen, men ikke bare det. Hvis omgivelsene dømmer det nord og ned så er det sånn det må bli. Da må den ene vike for de mange.

Comment

Working...
                                X