Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

2019-sesongtråd

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Jeg synes det har vært lite fokus på hva mental trening har gjort for å få ut maks av en gjeng med raske, unge talenter i Bodø Glimt:

https://www.nrk.no/nordland/bruker-j...lag-1.14586604

Hvis vi spoler tilbake til de foregående sesongene, var de som i dag feires som klassespillere langt unna det nivået de har i dag. Berg var i ferd med å forlate klubben som følge av benking og Saltnes sto og dirret med underleppa i diverse etter-kampen-intervjuer mens han beklager seg overfor supportere. Jeg nekter å tro det bare er hard trening og en koselig bergenser som har snudd dette.

Vet vi hadde en tankefeltterapeut (sic) for noen år siden, og det fungerte tydeligvis ikke. Hva med å få inn en bedre kapasitet på området? Vet ikke hvem det skulle være men jeg er sikker på at vedkommende finnes der ute.

Jeg vet at våre gutter har langt mere inne enn det de får ut, og jeg tror at mye av problemet sitter mellom øra. Spesielt når vi havner under i kamper vi bør vinne.

Comment

• Originally posted by Spinner View Post
      Jeg vet det ikke faller i god jord hos enkelte, men tallenes tale er klinkende klar i henhold til statistikken:
      Et trenerskifte gir ikke målbar langsiktig effekt. Aldri. Skjer ikke, og har ikke skjedd. Det er kun mulig å se kortsiktige oppturer. De er det mange av, f.eks når man henter inn "redningmenn" på tampen av en sesong osv. Vi har sett det selv. Ja, man kan få marginene med seg og vinne en sesong. Så er vi tilbake til tilfeldighetene sesongen etter. Opp som en bjørn, ned som en skinnfell. De lagene som har råd til å hente spillere på en litt høyere hylle en andre, eller de som finner gull blandt gråstein inimellom, de får en god sesong, og så er det tilbake til normalen igjen. Sånn er tippeligaen.

Ronny har riktig fokus når han snakker om å bygge klubb, og det er ikke gjort på 3-4 år. Tenk 10+. Han hadde neppe fått jobben om han hadde vært helt ærlig om dette i starten, og bare sagt "Helt ærlig så er ikke resultatene det viktigste de første fem åra, det vi skal måles på er disse og disse faktorene, og så får vi prøve å stabilisere oss først på øvre halvdel etter noen år , utvikle økonomien, slik at vi etter hvert kan prøve å henge med RBK og Molde også på spillerkjøp."

For all del, krev Ronnys hode på et fat etter "lite fremgang", andre klubber gjør jo slikt, så hvorfor ikke. Men hvilke andre klubber har tjent på det? Og når har vi tjent på det?
      Det at VIF har en periode på 7-8 kamper med laber poengfangst er skremmenede normalt. Vi hadde det under Martin og vi hadde det under Reka. Det er så normalt at det gjelder for de fleste lagene i tippeligaen. Fordi nivået er veldig jevnt, og bunnnivået er lavt i samtlige klubber vi spiller mot.

[...]
      Veldig godt innlegg! God lesning, selv om jeg er veldig uenig i de delene jeg har sitert her. Leser jeg deg rett hvis du virkelig mener at det aldri har noe for seg å bytte trener om man ønsker noe mer enn kortsiktig suksess? Er hypotesen din at "envher" trener vil gjøre det bra, så lenge han får god nok tid i klubben? Å gi en trener 10+ år på å stable noe på beina er en utopi, både økonomisk og interessemessig. To år til uten resultater, og interessen rundt klubben vil være på et (i min levetid) historisk bunnivå. Vi kan ikke operere på en annen tidsskala enn resten av fotballverden, da blir vi permanent forbikjørt av flere klubber enn bare RBK og Molde.

Og hvis man (Gud forby) skulle finne på å gi noen så god tid som du ønsker til å bygge klubb, da må man være 100% sikker på at man har funnet rett mann til jobben og at det finnes en overordnet, langsiktig plan. Personlig tviler jeg på begge deler. Du spør hvilke andre lag som har hatt suksess med å bytte trener når klubben gjør det dårlig, og det ikke er noen fremgang? Fasiten er vel at de aller fleste klubber med ambisjoner gjør det, og mange lykkes. Om et trenerbytte gir resultater de en-to-tre neste årene, så er det godt nok i mine øyne. Man må ikke være en stabil toppklubb i ti år etter et trenerbytte for at byttet skal regnes som vellykket.

Du sier Deila er her for å "bygge klubb" og trenger tid. Hva er det som tyder på at han bygger klubb, og hva betyr egentlig å bygge klubb? For meg så er det først og fremst et begrep man kan prøve å gjemme manglende resultater bak. Det er store utskiftninger i spillerstallen hele tiden, og han sliter med å sette et lag. Spillere på lån hit og dit, korttidskontrakter både inn og ut. Jeg er fan av måten han ønsker å spille fotball på, men han evner ikke å finne de riktige spillerene til systemet sitt, eller riktige posisjoner til de spillerne han har. Han har hatt mange vinduer på seg nå, og spillerstallens forfatning er ene og alene hans ansvar.

Vi sitter igjen med en middels spillerstall, og en klubb som er mer lukket og mindre engasjerende enn på mange år. Om noe, så trodde jeg Deila skulle klare å skape blest rundt klubben, men det har han ikke fått til før nå, og nå er det med negativt fortegn. Hva konkret er det som har skjedd de siste årene, som faller inn under vellykket "bygging av klubb", og som gir optimisme for fremtiden til prosjektet? Det eneste lyspunktet jeg kommer på er Enga-land, og det mistenker jeg at har fint lite med Deila å gjøre. Hvis(!) vi har bedre kontroll på økonomien, så er det heller ikke Deila sitt verk.

Det er ingenting Ronny har vist i Vålerenga, hverken når det kommer til spillerlogistikk, kampledelse, eller disponering av spillerstall som tyder på at Vålerenga blir en stabil toppklubb bare Ronny får herje fritt i tre år til. Det hele virker planløst. Jeg var veldig positiv til ansettelsen da han kom til klubben, men tålmodigheten og håpet mitt er brukt opp for lenge siden. Han har to gode sesonger å vise til i Godset, men det er flere trenere som har to medaljer fra Eliteserien på merittlista. At han fikk sjansen i Celtic er det som skiller CVen til Ronny fra røkla, men der gikk det bare sånn passe.

Enn så lenge ser vi ikke ut til å være i umiddelbar fare for nedrykk, og da håper jeg Deila sitter ut sesongen. Håper imidlertid at styret er i gang med jakten på en ny hovedtrener som kan ta over umiddelbart etter sesongslutt. Og jeg ser folk ønsker "team Drammen" ut, men jeg ser ikke at det er noen automatikk i at Espeseth må gå selv om trenerteamet gjør det. Har for lite innsikt i driften av klubben til å mene noe om jobben han har gjort.

Originally posted by Spinner View Post
      Alternativt så kan vi fortsette langsomt med å bygge klubb og gi Ronny like lang tid som Fagermo har fått i Odd. Disse omveltningene hvert 4-5 år bidrar ikke til det vi alle ønsker.
      Ronny fikk 7 år i godet før det klaffa. Skal vi virkelig kaste han halvveis, selv om han på ingen måte er feilfri?
      Angående dette, så tok Fagermo over Odd før 2008-sesongen da klubben spilte i 1. divisjon. Fasiten siden opprykket i 2008 er:

2009: 4. plass
      2010: 5. plass
      2011: 5. plass
      2012: 10. plass
      2013: 7. plass
      2014: 3. plass
      2015: 4. plass
      2016: 3. plass
      2017: 6. plass
      2018: 9. plass
      2019: sannsynligvis 4. plass bak RBK, Molde, B/G.

Fagermo leverte med andre ord fra dag én, med opprykk og påfølgende 4. plass i Tippeligaen. Siden da har klubben vært et stabilt øvre halvdel-lag, uten at det har vært noen forbedring å spore over tid. Han tok sin første medalje åtte år etter at han tok over klubben, sju år etter at han tok klubben til opprykk. I Vålerenga med våre ressurser og vårt fundament er det totalt uakseptabelt å ansette et trenerteam på feite kontrakter, for så å vente i sju år på resultater. Etter tre gode år var Odd tilbake utenfor toppen av tabellen, før de etter ytterligere tre år ser ut til å blande seg inn i topp fire igjen. Ikke noe å bøye seg i nesegrus beundring for, spør du meg.

For å sette det litt på spissen: Jeg tar heller ti berg-og-dalbane år med tre medaljer, tre nedrykksstrider, og fire trenere, enn ti år med ni plasseringer midt på tabellen, én medalje det tiende året, og én trener. Ting må skje for å holde interessen oppe i en klubb som Vålerenga, stabile plasseringer midt på tabellen er døden for oss. Vi er ikke Ranheim eller KBK.

Comment

• Originally posted by Ed1913 View Post
        Veldig godt innlegg! God lesning, selv om jeg er veldig uenig i de delene jeg har sitert her. Leser jeg deg rett hvis du virkelig mener at det aldri har noe for seg å bytte trener om man ønsker noe mer enn kortsiktig suksess? Er hypotesen din at "envher" trener vil gjøre det bra, så lenge han får god nok tid i klubben? Å gi en trener 10+ år på å stable noe på beina er en utopi, både økonomisk og interessemessig. To år til uten resultater, og interessen rundt klubben vil være på et (i min levetid) historisk bunnivå. Vi kan ikke operere på en annen tidsskala enn resten av fotballverden, da blir vi permanent forbikjørt av flere klubber enn bare RBK og Molde.
        Hei Ed1913, du fortjener et lengre svar enn jeg har tid til å gi akkurat nå (gudene vet jeg har brukt nok tid på forumet de siste ukene). Jeg er tvunget til å være litt kort nå, skal straks ut.

Men nei, jeg mener ikke at "enhver trener" vil gjøre det bra med nok tid i klubben. Jeg hadde helt sikkert rykka oss ned til 6.div selv med 20 år på meg.
        Jeg påpeker bare statistikken som viser at man kun får svært korte perioder med fremgang etter et trenerskifte. Og det er ikke "min mening", det finnes god statistikk på dette.

Men du har helt rett i at det å skifte trener kan være fint på andre områder enn de sportslige resultatene. Nyheter, positivitet, blest osv, disse tingene kan absolutt påvirkes av et skifte, slik det gjorde med Martin og slik det gjorde med Reka og Ronny også. Statistikken jeg viser til tar ikke hensyn til disse tingene, ei heller interesse, fans, eller publikum, kun poeng per kamp.

Det er komplekst å skifte trener for oss nå som ting styres som de gjør. Ronny har nok en finger med i det meste. Derfor er jeg også STERKT imot et trenerskifte midt i en sesong.
        Jeg er av den oppfatning at det uansett snart bør tas en avgjørelse rundt dette, men det spiller heller liten rolle hva jeg måtte mene Og det er kanskje like greit
        Og jeg vet ærlig talt ikke om det er sannsynlig at noen i styret kommer til å touche Ronny. Og ihvertfall kommer ingen til å si et eneste kvekk om det før etter at sesongen er ferdig.

Sorry, må stikke.

For de som kan styre sitt eget lag:
        vif.managerleague.com

Comment

• Originally posted by The Mayor View Post
          Jeg synes det har vært lite fokus på hva mental trening har gjort for å få ut maks av en gjeng med raske, unge talenter i Bodø Glimt:

https://www.nrk.no/nordland/bruker-j...lag-1.14586604

Hvis vi spoler tilbake til de foregående sesongene, var de som i dag feires som klassespillere langt unna det nivået de har i dag. Berg var i ferd med å forlate klubben som følge av benking og Saltnes sto og dirret med underleppa i diverse etter-kampen-intervjuer mens han beklager seg overfor supportere. Jeg nekter å tro det bare er hard trening og en koselig bergenser som har snudd dette.

Vet vi hadde en tankefeltterapeut (sic) for noen år siden, og det fungerte tydeligvis ikke. Hva med å få inn en bedre kapasitet på området? Vet ikke hvem det skulle være men jeg er sikker på at vedkommende finnes der ute.

Jeg vet at våre gutter har langt mere inne enn det de får ut, og jeg tror at mye av problemet sitter mellom øra. Spesielt når vi havner under i kamper vi bør vinne.
          Pliiiiiiis! Deila har ikke gjort annet enn snakke om psykologi i tre år

Hva er galt med å fokusere på konkrete ferdigheter og fysiske egenskaper?

Noe man bør se på er spilleres potensial. Har de fysikk og fart og viser tekniske tendenser, kan vel psykologi ha noe for seg. Saltnes har fysisk potensial. Berg har vært en unggutt med uklart potensial. Men er man rundt 30, treg og litt veik da er det nok ikke så mye å hente

Dessuten tviler jeg på at det er mulig å hente selvtillit på annen måte enn ved prestasjoner på banen. Da bør laget fungere

Comment

• Deila snakker jo mest om å brette opp erma og jobbe schteinhardt. Kan være at det ikke er nok til å skape toppspillere av vår tropp.

Comment

• Originally posted by Spinner View Post
              Jeg påpeker bare statistikken som viser at man kun får svært korte perioder med fremgang etter et trenerskifte. Og det er ikke "min mening", det finnes god statistikk på dette.
              Som sagt, den statistikken du viser til der dreier som trenerskifter i sesong.

Du må huske på hva som som regel forårsaker trenerskifter i sesong. Det er at laget underpresterer i en relativt kort periode. Kanskje noen uker, kanskje et par måneder. Men behovet for poeng blir så stort at laget må bytte trener, for det er ikke nok tid til at dagens trener klarer å snu trenden i tide.

Så et lag som burde ta 1,5 poeng i snitt detter kanskje ned til 0,8 poeng i snitt pr kamp. Det betyr kanskje et par måneder med dårlig poengfangst som er nok til å skape problemer. For eksempel å tape seks av åtte kamper over to måneder. 2-0-6. Neste åtte kamper, med ny trener, gir kanskje det snittet laget fortjener eller litt over de neste åtte kampene. En ny person er i stand til å skape ny innsats, ny giv osv. Så er den perioden over og ting detter mer tilbake til det normale. Men det normale er ikke 0,8 pr kamp, det er 1,5.

Men feilen du gjør er å tro at dette er en effekt du kan måle over sesonger. Kanskje neste sesong også byr på problemer og det ikke blir noe særlig framgang. Det er ikke sikkert det er noen årsakssammenheng mellom trener og dette. Det er andre spillere osv.

Veldig mange trenerbytter gir en kortsiktig poenggevinst. Som f.eks. når vi bytta Tjernås med Drillo så gikk vi fra 0,7 i snitt pr kamp som ville gitt nedrykk, til 2,3. som ville gitt gull.

En annen ting med trenerbytter er at det veldig ofte ikke er trenerens skyld. Spillertroppen er rett og slett ikke god nok, sånn at det mer er et desperat tiltak for å unngå nedrykk enn at treneren faktisk er grunnen til de svake prestasjonene.

Derfor er det alt for enkelt å konkludere med at trenerbytter ikke gir noen effekt. Gode lag som er gjennom en tøff periode får som regel en positiv effekt umiddelbart som gradvis avtar. Så endres etter hvert grunnlaget for sammenlikning fordi det blir en ny sesong med nye spillere.

Det er også mye tilfeldigheter. Et poengsnitt på 1 pr kamp gir i de fleste serier nedrykk. 1,5 pr kamp gir lavt på øvre halvdel og 2 pr kamp gir medalje og ofte gull. Men forskjellen i en 16-lags serie på et poengsnitt på 1 og 1,3 er bare 9 poeng. Så bare tre kamper med stang inn skiller nedrykk og topp 10 i Eliteserien. Vi er bare sju poeng unna kvalik, men det er sju lag mellom oss og den plassen i øyeblikket. Så jevn er serien og så lite skiller mellom himmel og helvete.for lagene. Hadde ikke Dønnum scoret på overtid mot Odd hadde vi vært på 10.plass nå. Hadde vi slått Haugesund og Godset hadde vi sloss om medaljer.

Og det er for meg det en trener bør ha fokus på. Sørge for at vi vinner de jevne kampene, ikke sette i gang prosjekter som varer i årevis. Det tar bare fokus vekk fra det som er den egentlig oppgaven. Når Deila tok gull med Godset så tok de 16 av 18 poeng på de seks siste kampene. Hadde de hatt en uavgjort til så hadde RBK vunnet, Deila hadde aldri gått til Celtic og vi hadde hatt en annen trener nå. En av de kampene var mot oss og Godset vant 2-1 pga et selvmål fra Kongshavn i 88.minutt. Så det er lite som skiller.

Når marginene blir så små så må vi ha en trener som har 100% fokus på neste kamp, kun det, ikke bruker massevis av tid på prosjekter og annet fjas. Det får andre holde styr på, som den mye omtalte sportssjefen vi bør ansette.

Deila faller for eget grep, han har overvurdert egne evner og undervurdert hvor kravstore omgivelsene er. Toget har egentlig gått, ingen har tro på det her lenger og etter sesongen bør det være over. Ikke fordi det er sikkert at vi blir noe bedre sportslig av det, men fordi nå er det nok sunt å rense lufta og få vekk all negativiteten.

Comment

• Det eneste som kan redde Deila nå er resultater. Enkelt og greit.
                Gode prestasjoner, hederlige/sure tap, redde inn en U, bli "snytt" på tampen. Alle disse tingene betyr ikke en dritt lenger. Det er bare å løfte blikket. Folk har mista trua og tålmodigheten.
                Vi må begynne å overprestere. Vi må overrasske positivt. Vi må underholde. Særlig på hjemmebane!
                Slår vi rbk (fullt mulig, men ....nja...) tar 3p mot sarp og vimmer et par til så blir det liv i leier'n igjen. Men et par dårlige resultater etter det, så er det tilbake til der vi er nå.
                Vi MÅ ha en rekke meget sterke resultater, og ri på en medgangsbølge i den aller største delen av det som er igjen av sesongen, ellers vil det ropes om exit til lang over jul.

Comment

• Skulle bare se gjennom høydepunktene på VIf-tv, men høydepunktene fra kampen er ikke lagt ut. Er dette en ny greie? Synes å huske at høydepunktene fra kampene alltid ble lagt ut samme kveld. Synes i det hele tatt at det blir mindre og mindre video fra klubben. Null intervjuer, null innslag, null niks. Bare intervjuer med noen av spillerene i tekstformat.

Comment

• Originally posted by SideLinjeKjeksen View Post
                    Skulle bare se gjennom høydepunktene på VIf-tv, men høydepunktene fra kampen er ikke lagt ut. Er dette en ny greie? Synes å huske at høydepunktene fra kampene alltid ble lagt ut samme kveld. Synes i det hele tatt at det blir mindre og mindre video fra klubben. Null intervjuer, null innslag, null niks. Bare intervjuer med noen av spillerene i tekstformat.
                    Kanskje de venter på det redigerte opptaket fra Eurosport.

Comment

• Originally posted by SideLinjeKjeksen View Post
                      Skulle bare se gjennom høydepunktene på VIf-tv, men høydepunktene fra kampen er ikke lagt ut. Er dette en ny greie? Synes å huske at høydepunktene fra kampene alltid ble lagt ut samme kveld. Synes i det hele tatt at det blir mindre og mindre video fra klubben. Null intervjuer, null innslag, null niks. Bare intervjuer med noen av spillerene i tekstformat.
                      http://www.vif-fotball.no/nyheter/ua...rode-rosenborg

Comment

• Angående aktivitet i sosiale medier: Jeg synes det er på høy tid at klubben kommer med en offentlig avklaring angående Tina Wulf. Ingenting som tyder på at hun har vært på jobb siden før dame-VM, og det merkes. De skoene må fylles asap.

Comment

• Originally posted by The Mayor View Post
                          Deila snakker jo mest om å brette opp erma og jobbe schteinhardt. Kan være at det ikke er nok til å skape toppspillere av vår tropp.
                          Haha jeg lo litt av denne. Jeg håper han sier mer enn dette i sine pep talks før kamp.

Comment

• Originally posted by Ed1913 View Post
                            Angående aktivitet i sosiale medier: Jeg synes det er på høy tid at klubben kommer med en offentlig avklaring angående Tina Wulf. Ingenting som tyder på at hun har vært på jobb siden før dame-VM, og det merkes. De skoene må fylles asap.
                            Sikkert fått fyken i likhet med Freddy da?

Freddyboy tror jeg fikk en veldig ufin avgang. Hørte i en podcast at han sa at "Vålerenga ikke hadde bruk for han lengre."
                            Han er en av klubbens største legender, en kjernekar og et forbilde. Så klart vi har bruk for han. Alt annet er uhørt.

Dette ble feid under teppet. Og nå er jeg redd for at Tina også kan ha bli sendt ut bakdøra, fordi administrasjonen kutter i kostnader.

Vi fortjener i det minste et svar...

Comment

• Originally posted by EngaForAlltid View Post

Sikkert fått fyken i likhet med Freddy da?

Freddyboy tror jeg fikk en veldig ufin avgang. Hørte i en podcast at han sa at "Vålerenga ikke hadde bruk for han lengre."
                              Han er en av klubbens største legender, en kjernekar og et forbilde. Så klart vi har bruk for han. Alt annet er uhørt.

Dette ble feid under teppet. Og nå er jeg redd for at Tina også kan ha bli sendt ut bakdøra, fordi administrasjonen kutter i kostnader.

Vi fortjener i det minste et svar...
                              VPN skrev den 22. august at hun var sykemeldt på det tidspunktet. Ja, det er halvannen uke siden
                              Men klubben må våkne nå ja...

Comment

• Vi skal være litt forsiktige med å spekulere for mye her. Når det gjelder Freddy så var det en lang diskusjon om stillingsprosent først, så der vet vi ikke helt hva som ligger bak. Det kan jo hende at sitatet hans burde vært justert til noe slikt som "De hadde ikke bruk for en 25% person i den stillingen" e.l, hva vet vi.

At Tina er sykemeldt er bare sånn det er. Vi skal ikke begynne å spekulere om hvorfor, hvordan og hvor lenge, dette er mellom Tina, en lege og arbeidsgiveren.

Men noen burde absolutt våkne snart, og komme med en liten uttalelse om kommunikasjonen totalt sett.

Jeg mener både FB, Twitter og Insta burde ha et og annet bilde fra trening, fra garderobe, evt bare tøysebilder, HVER DAG.
                                Og tullevideoer bør vi ha, altså useriøse innslag slik som vi kødda med en visse LSK-stopper på dass osv. Tenk hvordan vi kunne hatt det litt gøy med albueepisoden til Akintola, og vist noen MMA-innslag, eller sammenligna Horneland med assistenten til Blodstrupmoen i Flåklypa (ja, de ligner veldig!).
                                Jeg skjønner at disse tinga koster, man må ha kamera, lys, folk osv, men jeg tror vi har grei tilgang på kamera uansett med tanke på at treninger osv filmes uansett.
                                For de som kan styre sitt eget lag:
                                vif.managerleague.com

Comment

Working...
                                X