Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

2019-sesongtråd

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Originally posted by Kroken6 View Post
    Er det bare det nevnte salget som har utgjort endringer i omgivelsene sammen med en del uheldige skader blant de erfarne spillerne. Den dårlige perioden startet etter sommerpausa og vi må nesten ha en kronologisk historikk på det som har skjedd etter B/G seieren tidlig i juli, for å forstå ev. påvirkning.
    Det er flere ting som strengt tatt traff oss over en kort periode, som igjen førte til en del andre ting. Selv om jeg ikke sitter med noen fasit, selvsagt, det gjør ingen, så er det noen ting som skiller seg ut.

1: Mot slutten av Mai ble Tollås skada. Da begynte stolleken i midtforsvaret vårt, og vi prøvde Ivan og Nakkim om hverandre som erstatning.

2: Mot slutten av Juni ble Adam skadet. Byttet til Klaesson har jo på mange måter vært veldig bra, men det er alltid risko med unge keepere, de vil være mer ustabile, og tabbeprosenten er "normalt sett" høyere. De ulike stedene som har "stats" på spillere har høyere rating på Adam enn på Klaesson,

Så langt har vi altså mistet to rutinerte "sjefer". Dette kan jo ha både kortsiktige og langsiktige konsekvenser.

3: 30. Juni og 5. Juli spiller vi årets to beste kamper, ihvertfall resultatmessig, 4-1 og 6-0.

4: Så er det sommerpause og salget av Ejuke.

5: Så kommer det 5 kamper uten seier, Ivan arvet plassen etter Tollås, men klarte ikke å overbevise.
    Etter de 4 første av disse brekker Shala armen og er ute. Det skal sies at i disse 4 kampene, spilte Shala stort sett kant, ikke midtbane.

6: Kanstrup kommer inn, erstatter Ivan, variable prestasjoner, og 3 nye kamper uten seier.

Så, tapene av Adam og Tollås var sannsynligvis med på å skape usikkerhet bakover. Dette var selvsagt to ting det er umulig å forutse, og det er ikke enkelt å måle de direkte og indirekte konsekvensene av dette.
    Det som er helt sikkert er at det skapte større sannsynlighet for variable prestasjoner i bakerste ledd, og stolleken i forsvaret gjorde det vanskelig å bygge / utnytte relasjoner som hadde fungert allright tidligere.

En annen ting som kommer tydelig frem, er at det har vært en del stollek andre steder på banen. Abu har ikke fungert i år, men Ronny har insistert på at han skal få sjanse på sjanse. Dermed har Shala også fått være med på litt stollek mellom kant, 10er og midtbane.
    Det har også ført til en stollek lenger frem i banen, hvor Finne har vært kant og spiss, Vega har kommet og gått, Matti har vært kant, 10er og spiss, George har kommet og gått osv.
    Summa summarum på dette punktet: Jeg TROR at relasjonsspillet, som vi mangler totalt for tiden, er borte på grunn av for mange rokkeringer. Noen har vært nødvendige, andre har vært helt på trynet unødvendige.

Nå kommer et langt punkt hvor Zeta bør se bort, ellers er jeg redd for at det går en pakning eller no.
    Når det gjelder våre to "sittende midtbaneroller" er det bare EN konstellasjon som har fungert i år: Lekven + Shala. Punktum.
    12. Mai : 5-1 seier over Ranheim : Lekven + Shala
    19. Mai: 2-0 seier over Godset : Lekven + Shala
    25. Mai: 0-3 tap for LSK : Lekven + Abu
    16. Juni 0-3 tap for RBK : Lekven + Abu
    19. Juni 3-5 tap for Bærum : Lekven + Abu
    23. Juni 1-1 uavgjort mot S08 : Lekven + Shala
    30. Juni 4-1 seier over FKH : Lekven + Shala
    5. Juli 6-0 seier over B/G : Lekven + Shala
    ...sommerpause...salg og alt det der...
    4. August 1-1 uavgjort mot KBK : Lekven + Shala
    11. August 2-3 tap mot Godset : Lekven + Shala

De neste 6 kampene var med Lekven + Abu..Og de ga 4 tap og 2 uavgjort.

Vi har altså INGEN seire med Lekven + Abu på midtbanen. Vi har 7 tap.
    Vi har 4 seire med Lekven + Shala. Og 1 tap. 2-3 borte mot Godset. En kamp der Klaesson, Lædre og Ivan var våre dårligste spillere.

PS: Hvis noen lurer på hvorfor jeg bare ser på kampene fra 12.Mai og ut er det rett og slett fordi vi bytta formasjon annenhver kamp før det, mellom 4-3-3 og 4-2-3-1, så sammenligningen blir vanskelig å gjøre når vi da hadde alle 3 gutta på banen samtidig i 3-ern på midten.

Man kan tolke og analysere mye mer rundt disse tingene selvsagt. Og det foregår mye på trening som jeg aner lite om.
    Men som sagt, så mener jeg at jeg ihvertfall ser noen mulige årsaker til dagens problemer. Jeg mener det kan oppsummeres til 3 punkter:

A) Usikkerheten har spredd seg fra bakerste ledd og keeper. Dette er ikke en nytt eller ukjent fenomen. Når man legger til at unge spillere må inn, og en ny stopper skal inn, blir det nye ting å forholde seg til og mer varierende prestasjoner. For mange endringer og for mye stollek.

B) Skal vi holde på med denne 4-2-3-1 formasjonen der begge sidebackene skal høyt i banen, er vi nødt til å ha to fungerende midtbanespillere. Det er bare Lekven + Shala som oppfyller kriteriet her. Så får man velge i hvilken grad man skal bruke Felix som backup / inbytter / erstatter for begge disse. Prosjekt "Få Abu i form igjen" har kostet oss mer enn vi har råd til. Jeg synes det ser ut som om denne sitter langt inne hos Ronny.

C) Stolleken foran er for meg vanskelig å forstå seg på. Matti ble kjøpt inn for å være spiss. Ikke 10er. Ikke kant. Det blir veldig vanskelig å bygge gode relasjoner i spillet når man blir rotert rundt i så ulike roller. Da kan man nesten ikke forvente at spillet skal fungere offensivt og at spillere skal få ut sitt potensiale. Vi er selvsagt svekket offensivt etter salget av Ejuke, men da bør man legge til rette for at de spillerene vi faktisk har her kan få blomstre. Dette er ikke så vanskelig, egentlig: Matti er spiss. Finne er kant. Dønnum er 10er på U21 og kan fint være det hos oss også. Hvis vi skal bruke Camara på kant da. Ellers er Dønnum fin på kant også, som vi har sett tidligere i vår. Men hvem er da 10ern?

Dette er bare min subjektive oppfatning etter å ha studert kampene siden 12. Mai hvor vi har holdt oss til 4-2-3-1. Enkelt og greit.
    For de som kan styre sitt eget lag:
    vif.managerleague.com

Comment

• Først og fremst et veldig bra innlegg Spinner. Ingen skal ta deg på at du ikke gjør research.

Tror de fleste skjønner at vi har viktige spillere ute. Det er med på å gjøre ting vanskeligere. Samtidig så kan det ikke forklare at på de siste 14 kampene, siden slutten av mai (!), så har vi bare vunnet to.

Det blir kanskje enklere å forstå hvis vi ser på spillertroppen. Har vi egentlig så mange gode spillere? Tenker at Shala, Adekugbe og kanskje Dønnum holder et høyt nivå. Resten gjør vel strengt tatt ikke det. Noen er helt ok, men ikke noe mer.

Så det er det første vi kan klage på. Deila har siden januar 2017 hentet (kjøp og lån) Shala, Juarez, Bjørdal, Matti, Vega, Odin Holm, Kjetil Haug, George, Kanstrup, Camara, Abu, Israelsson, Carvalho, Adekugbe, Sam J, Nouri, Agyiri, Godly, Horn Myhre, Azemi, Larsen, Finne, Ejuke, Keita, Ibrahim og sikkert noen til jeg har glemt. Hvor mange av disse kan sies å være gode kjøp? Noen, men ikke mange.

Det er lite her å bygge videre på og da er vi over på neste punkt. Vi ble fortalt at det skulle bygges et lag som skulle sloss om medaljer i 2019 og 2020. Det er lite av det som er hentet som skulle tilsi at vi er i ferd med å bygge et storlag her.

Larsen, Kanstrup, Juarez, JTN, Bjørdal, Nouri, Israelsson, Lekven og Matti er alle 30 senest i løpet av neste sesong. Flere av dem er langt over 30 og mange av dem holder ikke mål. Det er en ganske stor del av spillertroppen. I tillegg har vi spillere som Fridjon, Carvalho og Azemi ute på lån. Og jeg tror vi håper at de ikke kommer tilbake.

Jeg mener at Deila ikke får det beste ut av troppen, mange spillere er alt for gamle og noen i tillegg alt for dårlige. Spillere som kommer hit blir tilsynelatende dårligere etter kort tid. Vet ikke helt hva det er, men vi finner det vel ut etter at Deila har evaluert seg selv etter sesongen. Å tro på Deilas plan om medaljer i 2020 er i alle fall vanskelig i øyeblikket. Det er vanskelig å se at 2020 med Ronny Deila som hovedtrener blir noe annet enn en transportetappe til kontrakten hans går ut. Regner med at ny kontrakt er utelukket.

Comment

• Spinners punkt A: Det er klart at selvtilliten er lav. Men årsaken til dette er i utgangspunktet svakheter i laget. Spillerne merker at de ikke får det til så kommer man inn i en negativ spiral. Løsningen må være å gjøre noe med svakhetene, så kommer selvtilliten seg. Det blir helt feil å kjøre samme opplegg og tro at det kommer av seg selv. Det er for mye mangler akkurat nå. Selvtilliten blir bare verre av at alle tror at laget egentlig er bedre enn det er. Desto mer knekk får de av tapene.

Jeg tror ikke man skal legge for mye i relasjoner mellom spillerne. Relasjoner har betydning, men andre ting er viktigere. Se på Godset, de har endret mye mer enn Enga i år, man har blitt bedre. De passerer vel snart Enga!

Hva har Godset gjort? På billig vis har de hentet en smart midtbane med en god fot; to skikkelige presspillere og krigere i Mawa og Salvesen; noen utlendinger med god teknikk og tempo i kroppen. Her har de altså fått viktige basisegenskaper på plass. Slik basis er faktisk viktigere enn relasjonene. Relasjoner kan i en viss grad improviseres

Comment

• Spinners punkt B: Jeg er jo enig i at den eneste som kan fungere sammen med Lekven er Shala. Men kampene mot KBK og Godset i høst viste at dette ikke er bra nok. Og når Shala er ute?

Lekven har jo startet alle seriekamper så vi får ikke sett noen andre kombinasjoner. Jeg ønsker å se Abu/Erik, Abu/Felix, men aller mest Abu/Shala. Da må Abu ligge lavt, det er defensiv han er, finnes ikke kreativ eller målfarlig, har aldri vært.

Jeg synes Abu er mye mer bevegelig enn Lekven, mye raskere vendinger, bedre kroppstempo og mer ballføring enn Lekven. Jeg mener at vi ikke må bruke en midtbane som ikke kan føre ball. En midtbane må være fleksibel og kunne tilpasse seg forskjellige situasjoner og utføre løsninger som situasjonen krever. En instruks om at en midtbanespiller skal gjøre alt så enkelt som mulig og liksom roe ned, det er helt fullstendig krise.

Comment

• Ellers er jeg bekymret over at så mange fans tror laget egentlig er mye bedre. Folk vil ha Lekven på midten og Finne på kanten. Men det blir for duellsvakt!

Vi kan ikke få et topplag ut av så mange relativt veike og treige spillere. Det blir ikke gjennombruddskraft og alle duelltapene river oss opp

Dueller i vid forstand er helt essensielt i fotball, men det virker som om nesten ingen i eller rundt VIF bryr seg om det. Nå snakker jeg om alle typer dueller, fra kriging på dødball til skulder mot skulder, til samtidig spark på ballen, til en mot en situasjoner, til sprintdueller med mange flere.

Alt var slett ikke i orden da Ejuke var her, men han hadde noe som vi svært trenger. Han vant mange situasjoner på sin smidighet, teknikk og raske vendinger, og han kunne føre ball fort. Ikke minst så passerte han motspillere hele tiden og på den måten fikk i gang angrepsspillet. Nå er det tilbake til å stå og slå. Dønnum har jo noe, men det blir altfor mye ansvar på han. Finne er måltyv, ikke playmaker. Matti er spiss osv. Aldri målpoeng fra midtbane

Det kan muligens redde laget at Shala kommer tilbake. Spiller han de syv siste kan klubben unngå nedrykk

Comment

• Originally posted by zeta View Post
              Spinners punkt B: Jeg er jo enig i at den eneste som kan fungere sammen med Lekven er Shala. Men kampene mot KBK og Godset i høst viste at dette ikke er bra nok. Og når Shala er ute?
              HELT uenig. KBK kampen viste oss ingenting i nærheten av det du sier, den viste oss bare at når Ronny plasserer "halve laget på tilfeldige plasser" så fungerer ikke ting bra. Matti var 10er (scora med huet på frispark fra Finne dog!), Felix var kant (!!!), Finne var spiss, Ivan hadde stopperplassen....Jajamensann!

Og neiman, harru sett, mot Godset gjør vi det igjen, fordi det funket så bra...Matti i 10ern, Finne på topp, Felix på kant, Ivan som stopper.....
              Jeg tror både Felix og Finne spillte seg til en 3er i begge kampene om jeg ikke husker galt...

Så hvis det du fikk ut av de to kampene var at "de to på midten var for dårlige", ja da kan jeg ikke hjelpe deg.

Originally posted by zeta View Post
              Jeg synes Abu er mye mer bevegelig enn Lekven, mye raskere vendinger, bedre kroppstempo og mer ballføring enn Lekven. Jeg mener at vi ikke må bruke en midtbane som ikke kan føre ball. En midtbane må være fleksibel og kunne tilpasse seg forskjellige situasjoner og utføre løsninger som situasjonen krever. En instruks om at en midtbanespiller skal gjøre alt så enkelt som mulig og liksom roe ned, det er helt fullstendig krise.
              Du må gjerne "synes" at Abu er mer bevegelig en Lekven, men det finnes lite konkret som kan underbygge meningen din.
              Og disse "raske vendingene"...Vel, han har "vendt" seg inn i trøbbel og balltap mange ganger i år, hjelper ikke å være rask da.
              Siste setningen din kan sikkert være riktig den, men ingen her inne aner noe om hvilke instrukser spillere har fått. Men som vi har vært igjennom før, når det gjelder Abu vs Lekven så sier tallene ganske klart at Abu spiller mer bakover og Lekven spiller mer fremover, selv om du ikke liker å høre det.
              vif.managerleague.com

Comment

• Originally posted by Spinner View Post

HELT uenig. KBK kampen viste oss ingenting i nærheten av det du sier, den viste oss bare at når Ronny plasserer "halve laget på tilfeldige plasser" så fungerer ikke ting bra. Matti var 10er (scora med huet på frispark fra Finne dog!), Felix var kant (!!!), Finne var spiss, Ivan hadde stopperplassen....Jajamensann!

Og neiman, harru sett, mot Godset gjør vi det igjen, fordi det funket så bra...Matti i 10ern, Finne på topp, Felix på kant, Ivan som stopper.....
                Jeg tror både Felix og Finne spillte seg til en 3er i begge kampene om jeg ikke husker galt...

Så hvis det du fikk ut av de to kampene var at "de to på midten var for dårlige", ja da kan jeg ikke hjelpe deg.

Du må gjerne "synes" at Abu er mer bevegelig en Lekven, men det finnes lite konkret som kan underbygge meningen din.
                Og disse "raske vendingene"...Vel, han har "vendt" seg inn i trøbbel og balltap mange ganger i år, hjelper ikke å være rask da.
                Siste setningen din kan sikkert være riktig den, men ingen her inne aner noe om hvilke instrukser spillere har fått. Men som vi har vært igjennom før, når det gjelder Abu vs Lekven så sier tallene ganske klart at Abu spiller mer bakover og Lekven spiller mer fremover, selv om du ikke liker å høre det.
                Spinner, jeg synes du treffer veldig bra med dine analyser, men jeg fatter ikke at du gidder å bruke tid på "hakk i plata"-kommentarene til zeta. Han har jo ingenting som underbygger sine meninger, kun synsing.

Comment

Jeg tror ikke man skal legge for mye i relasjoner mellom spillerne. Relasjoner har betydning, men andre ting er viktigere. Se på Godset, de har endret mye mer enn Enga i år, man har blitt bedre. De passerer vel snart Enga!

Hva har Godset gjort? På billig vis har de hentet en smart midtbane med en god fot; to skikkelige presspillere og krigere i Mawa og Salvesen; noen utlendinger med god teknikk og tempo i kroppen. Her har de altså fått viktige basisegenskaper på plass. Slik basis er faktisk viktigere enn relasjonene. Relasjoner kan i en viss grad improviseres
                  Igjen er det tydelig at du og jeg har veldig ulike briller.
                  Ta en titt på alle kampene til Godset etter sommervinduet...
                  Ser du mange endringer der? Ser du mange spillere som bytter plass? Ser du mange 10ere som spiller spiss i et par kamper?
                  For jeg gjør nemlig ikke det. Jeg ser de samme 6 spillerene "foran" på de 6 samme plassene i alle kampene etter sommerpausen (de solgte jo noen spillere da og måtte legge om selvsagt). Det eneste unntaket er når en enkeltspiller ble skadet, eller sonet karantene. Da ble det EN endring på laget, ikke en full rotasjon.

Og det er det jeg snakker om når det gjelder relasjoner. Ok, du påstår det ikke er så viktig, deg om det, men hele saken er at Godset har nå (igjen) en satt 11er, de har spillt med samme spiler på samme plass i 7 kamper nå, og det er klart det hjelper.

Men vi vrir, roterer og bytter, tut og kjør.
                  vif.managerleague.com

Comment

• Originally posted by Robban65 View Post

Spinner, jeg synes du treffer veldig bra med dine analyser, men jeg fatter ikke at du gidder å bruke tid på "hakk i plata"-kommentarene til zeta. Han har jo ingenting som underbygger sine meninger, kun synsing.
                    I know, jeg er bare en sånn håpløs type som gjerne vil nå frem til alle :-P
                    vif.managerleague.com

Comment

• Originally posted by Robban65 View Post

Det er vanskelig å diskutere fotball uten å synse! Fotballdebatt er seriøs synsing. Fakta kan belyse noe, men ikke erstatte synsing

Skjønt, jeg skulle veldig gjerne ha en del data om spillerne; hvor langt de løper i en kamp, hvor fort de løper, styrketester osv

Comment

Igjen er det tydelig at du og jeg har veldig ulike briller.
                        Ta en titt på alle kampene til Godset etter sommervinduet...
                        Ser du mange endringer der? Ser du mange spillere som bytter plass? Ser du mange 10ere som spiller spiss i et par kamper?
                        For jeg gjør nemlig ikke det. Jeg ser de samme 6 spillerene "foran" på de 6 samme plassene i alle kampene etter sommerpausen (de solgte jo noen spillere da og måtte legge om selvsagt). Det eneste unntaket er når en enkeltspiller ble skadet, eller sonet karantene. Da ble det EN endring på laget, ikke en full rotasjon.

Og det er det jeg snakker om når det gjelder relasjoner. Ok, du påstår det ikke er så viktig, deg om det, men hele saken er at Godset har nå (igjen) en satt 11er, de har spillt med samme spiler på samme plass i 7 kamper nå, og det er klart det hjelper.

Men vi vrir, roterer og bytter, tut og kjør.
                        Ja, men de har funnet en oppstilling de liker. Så hjelper det selvfølgelig å få bygge relasjoner.

Men, de endret voldsomt på laget i sommer og fikk umiddelbart respons. De fikk resultater ganske umiddelbart, først ved å vinne hjemmekampene. Nå vinner de også noen borte.

Jeg mener at har laget styrke, duellkraft og en del ferdigheter så er det alltid muligheter, de blir leie å slå

Comment

Vi får være uenige om årsaken i de to første kampene i høst.

Du legger mye skyld på Abu. Men han har vært her et år. Laget har nå rotert rundt Lekven i over tre år. er det ikke på tide å innse at han ikke løfter laget?

Disse fremoverpasningene til Lekven, vel han slår noen helt ok pasninger, men mange er til hardt dekket medspiller som kjapt slår ballen tilbake. Det er ikke fremdrift. Det er heller ikke pasning når han lemper ballen inn i feltet

Dette er veldig prinsipielt for meg. En midtbane i Enga må enten kunne gjøre en hel del med ballen, eller så må han være rask og sterk i nærkampene. En av de to, ellers holder det bare ikke for en toppklubb. Så må man jobbe derfra med forståelse, timing osv

Spinner, du er en av majoriteten som ønsker Lekven på midten og Finne på kanten. Deila gir dere dette. Men jeg mener at dette blir for duellsvakt og tregt på sprint til at VIF kan ha noen sjanse til å nå toppen

Ellers er jeg enig i at Shala vil styrke laget. Det trengs desperat

Comment

Spinner, du er en av majoriteten som ønsker Lekven på midten og Finne på kanten. Deila gir dere dette. Men jeg mener at dette blir for duellsvakt og tregt på sprint til at VIF kan ha noen sjanse til å nå toppen
                            1: Mest av alt, Zeta, ønsker jeg at vi skal prestere igjen.

2: Derfor ønsker jeg at Ronny skal bestemme seg for hvordan vi spiller, hvilke spillere som har hvilke plasser, og slutter med denne endeløse rekken av rokkeringer.
                            (Som du sier, se på Godset, de vinner og taper annenhver kamp, men gutta vet hvor de skal spille, hver gang!)

3: Derfor ønsker jeg også at de spillerene som tilsynelatende og statistisk har levert best, burde få spille på den plassen de spiller best.

Jeg ser at dette er et kinderegg og 3 ting på en gang, og at selv om disse endringene gjøres NÅ vil det kunne ta tid (noen kamper) før relasjonene er tilbake og laget kan fremstå som mer enn summen av enkeltspillerene. Men jeg tror ikke på noen annen vei tilbake bortsett fra evt om vi får noen flaksekamper på rappen som kan gi tilbake litt selvtillit.
                            vif.managerleague.com

Comment

• Uansett hva man mener om Lekven vs Abu. Ingen av dem har løftet laget. Argumenterer man for å beholde Lekven i start -11, så argumenterer man i grunn for fortsatt 7-plasser. Så enkelt er det. Han er ikke bedre, og kommer ikke til å bli det.
                              Abu er ikke noe bedre I år, men jeg tør påstå at toppnivået han er skyhøyt over Lekven, det så vi fjor.. dessverre er bunnivået tilsvarende rævva.
                              Shala er den eneste som har vist at han duger over tid på midten; så han må være bankers. Og nå mener jeg tiden er overmoden for at Abu og Lekven bør vike for yngre krefter. Men typisk at Shala fikk karantene da..

Comment

• Originally posted by Nils_de-Noia View Post
                                Først og fremst et veldig bra innlegg Spinner. Ingen skal ta deg på at du ikke gjør research.

Tror de fleste skjønner at vi har viktige spillere ute. Det er med på å gjøre ting vanskeligere. Samtidig så kan det ikke forklare at på de siste 14 kampene, siden slutten av mai (!), så har vi bare vunnet to.
                                Det værste er at det faktisk kan forklare en god del av det.
                                I en liga der "alle kan slå alle", er det desto viktigere å utnytte resursene sine optimalt hele tiden.
                                Vi hadde en periode i fjor høst også der vi gikk 9 kamper og bare hadde 1 seier (mot Start)...
                                Med både Ejuke og Sam J på banen...

I løpet av forrige sesong brukte vi 4-3-3, 4-2-3-1, 3-5-2, 4-4-2 og 4-5-1.....5 formasjoner!!!

Og appropos rare valg og rotasjon på spillere...Noen som husker hvordan vi spilte mot B/G i fjor høst?
                                Abu i 10ern, Grødem på topp...Var noe crazy shit ute og gikk da også.
                                Og cup-tapet mot RBK der vi stillte i 3-5-2 med Lekven som midtstopper?
                                Og kampene med Israelsson i 10ern? Funka jo aldri.
                                vif.managerleague.com

Comment

Working...
                                X