Originally posted by Kroken6
View Post
1: Mot slutten av Mai ble Tollås skada. Da begynte stolleken i midtforsvaret vårt, og vi prøvde Ivan og Nakkim om hverandre som erstatning.
2: Mot slutten av Juni ble Adam skadet. Byttet til Klaesson har jo på mange måter vært veldig bra, men det er alltid risko med unge keepere, de vil være mer ustabile, og tabbeprosenten er "normalt sett" høyere. De ulike stedene som har "stats" på spillere har høyere rating på Adam enn på Klaesson,
Så langt har vi altså mistet to rutinerte "sjefer". Dette kan jo ha både kortsiktige og langsiktige konsekvenser.
3: 30. Juni og 5. Juli spiller vi årets to beste kamper, ihvertfall resultatmessig, 4-1 og 6-0.
4: Så er det sommerpause og salget av Ejuke.
5: Så kommer det 5 kamper uten seier, Ivan arvet plassen etter Tollås, men klarte ikke å overbevise.
Etter de 4 første av disse brekker Shala armen og er ute. Det skal sies at i disse 4 kampene, spilte Shala stort sett kant, ikke midtbane.
6: Kanstrup kommer inn, erstatter Ivan, variable prestasjoner, og 3 nye kamper uten seier.
Så, tapene av Adam og Tollås var sannsynligvis med på å skape usikkerhet bakover. Dette var selvsagt to ting det er umulig å forutse, og det er ikke enkelt å måle de direkte og indirekte konsekvensene av dette.
Det som er helt sikkert er at det skapte større sannsynlighet for variable prestasjoner i bakerste ledd, og stolleken i forsvaret gjorde det vanskelig å bygge / utnytte relasjoner som hadde fungert allright tidligere.
En annen ting som kommer tydelig frem, er at det har vært en del stollek andre steder på banen. Abu har ikke fungert i år, men Ronny har insistert på at han skal få sjanse på sjanse. Dermed har Shala også fått være med på litt stollek mellom kant, 10er og midtbane.
Det har også ført til en stollek lenger frem i banen, hvor Finne har vært kant og spiss, Vega har kommet og gått, Matti har vært kant, 10er og spiss, George har kommet og gått osv.
Summa summarum på dette punktet: Jeg TROR at relasjonsspillet, som vi mangler totalt for tiden, er borte på grunn av for mange rokkeringer. Noen har vært nødvendige, andre har vært helt på trynet unødvendige.
Nå kommer et langt punkt hvor Zeta bør se bort, ellers er jeg redd for at det går en pakning eller no.
Når det gjelder våre to "sittende midtbaneroller" er det bare EN konstellasjon som har fungert i år: Lekven + Shala. Punktum.
12. Mai : 5-1 seier over Ranheim : Lekven + Shala
19. Mai: 2-0 seier over Godset : Lekven + Shala
25. Mai: 0-3 tap for LSK : Lekven + Abu
16. Juni 0-3 tap for RBK : Lekven + Abu
19. Juni 3-5 tap for Bærum : Lekven + Abu
23. Juni 1-1 uavgjort mot S08 : Lekven + Shala
30. Juni 4-1 seier over FKH : Lekven + Shala
5. Juli 6-0 seier over B/G : Lekven + Shala
...sommerpause...salg og alt det der...
4. August 1-1 uavgjort mot KBK : Lekven + Shala
11. August 2-3 tap mot Godset : Lekven + Shala
De neste 6 kampene var med Lekven + Abu..Og de ga 4 tap og 2 uavgjort.
Vi har altså INGEN seire med Lekven + Abu på midtbanen. Vi har 7 tap.
Vi har 4 seire med Lekven + Shala. Og 1 tap. 2-3 borte mot Godset. En kamp der Klaesson, Lædre og Ivan var våre dårligste spillere.
PS: Hvis noen lurer på hvorfor jeg bare ser på kampene fra 12.Mai og ut er det rett og slett fordi vi bytta formasjon annenhver kamp før det, mellom 4-3-3 og 4-2-3-1, så sammenligningen blir vanskelig å gjøre når vi da hadde alle 3 gutta på banen samtidig i 3-ern på midten.
Man kan tolke og analysere mye mer rundt disse tingene selvsagt. Og det foregår mye på trening som jeg aner lite om.
Men som sagt, så mener jeg at jeg ihvertfall ser noen mulige årsaker til dagens problemer. Jeg mener det kan oppsummeres til 3 punkter:
A) Usikkerheten har spredd seg fra bakerste ledd og keeper. Dette er ikke en nytt eller ukjent fenomen. Når man legger til at unge spillere må inn, og en ny stopper skal inn, blir det nye ting å forholde seg til og mer varierende prestasjoner. For mange endringer og for mye stollek.
B) Skal vi holde på med denne 4-2-3-1 formasjonen der begge sidebackene skal høyt i banen, er vi nødt til å ha to fungerende midtbanespillere. Det er bare Lekven + Shala som oppfyller kriteriet her. Så får man velge i hvilken grad man skal bruke Felix som backup / inbytter / erstatter for begge disse. Prosjekt "Få Abu i form igjen" har kostet oss mer enn vi har råd til. Jeg synes det ser ut som om denne sitter langt inne hos Ronny.
C) Stolleken foran er for meg vanskelig å forstå seg på. Matti ble kjøpt inn for å være spiss. Ikke 10er. Ikke kant. Det blir veldig vanskelig å bygge gode relasjoner i spillet når man blir rotert rundt i så ulike roller. Da kan man nesten ikke forvente at spillet skal fungere offensivt og at spillere skal få ut sitt potensiale. Vi er selvsagt svekket offensivt etter salget av Ejuke, men da bør man legge til rette for at de spillerene vi faktisk har her kan få blomstre. Dette er ikke så vanskelig, egentlig: Matti er spiss. Finne er kant. Dønnum er 10er på U21 og kan fint være det hos oss også. Hvis vi skal bruke Camara på kant da. Ellers er Dønnum fin på kant også, som vi har sett tidligere i vår. Men hvem er da 10ern?
Dette er bare min subjektive oppfatning etter å ha studert kampene siden 12. Mai hvor vi har holdt oss til 4-2-3-1. Enkelt og greit.
Comment