Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

2019-sesongtråd

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Originally posted by Spinner View Post

1: Mest av alt, Zeta, ønsker jeg at vi skal prestere igjen.

2: Derfor ønsker jeg at Ronny skal bestemme seg for hvordan vi spiller, hvilke spillere som har hvilke plasser, og slutter med denne endeløse rekken av rokkeringer.
    (Som du sier, se på Godset, de vinner og taper annenhver kamp, men gutta vet hvor de skal spille, hver gang!)

3: Derfor ønsker jeg også at de spillerene som tilsynelatende og statistisk har levert best, burde få spille på den plassen de spiller best.

Jeg ser at dette er et kinderegg og 3 ting på en gang, og at selv om disse endringene gjøres NÅ vil det kunne ta tid (noen kamper) før relasjonene er tilbake og laget kan fremstå som mer enn summen av enkeltspillerene. Men jeg tror ikke på noen annen vei tilbake bortsett fra evt om vi får noen flaksekamper på rappen som kan gi tilbake litt selvtillit.
    Men han roterer vel fordi han ikke er fornøyd med hvordan laget fungerer? Jeg kan være enig i at Deila har rotert i overkant mye

Comment

• Originally posted by donny View Post
      Uansett hva man mener om Lekven vs Abu. Ingen av dem har løftet laget. Argumenterer man for å beholde Lekven i start -11, så argumenterer man i grunn for fortsatt 7-plasser. Så enkelt er det. Han er ikke bedre, og kommer ikke til å bli det.
      Abu er ikke noe bedre I år, men jeg tør påstå at toppnivået han er skyhøyt over Lekven, det så vi fjor.. dessverre er bunnivået tilsvarende rævva.
      Shala er den eneste som har vist at han duger over tid på midten; så han må være bankers. Og nå mener jeg tiden er overmoden for at Abu og Lekven bør vike for yngre krefter. Men typisk at Shala fikk karantene da..
      Jeg begynner faktisk å lure på om Abu er god nok. Men han er seriemester. Jeg skulle gjerne sett ham i noen andre kombinasjoner. Det samme gjelder Erik og Felix. Disse tre burde få en rimelig sjanse før de sendes vekk.

Comment

Det værste er at det faktisk kan forklare en god del av det.
        I en liga der "alle kan slå alle", er det desto viktigere å utnytte resursene sine optimalt hele tiden.
        Vi hadde en periode i fjor høst også der vi gikk 9 kamper og bare hadde 1 seier (mot Start)...
        Med både Ejuke og Sam J på banen...

I løpet av forrige sesong brukte vi 4-3-3, 4-2-3-1, 3-5-2, 4-4-2 og 4-5-1.....5 formasjoner!!!

Og appropos rare valg og rotasjon på spillere...Noen som husker hvordan vi spilte mot B/G i fjor høst?
        Abu i 10ern, Grødem på topp...Var noe crazy shit ute og gikk da også.
        Og cup-tapet mot RBK der vi stillte i 3-5-2 med Lekven som midtstopper?
        Og kampene med Israelsson i 10ern? Funka jo aldri.
        Likevel vant de tre på rad uten baklengs! Det var uten Lekven. Da fikk DFH et løft og både sprintet og taklet. DFH fungerte heller ikke med Lekven. På slutten var han skadet

Det eneste problemet i mine øyne var Finne på kant. Det skapte et trykk mot oss fra den siden. Det hjelper ikke å jobbe defensivt og være smart og alt det der hvis man likevel taper situasjonene

Comment

• Originally posted by zeta View Post

Jeg begynner faktisk å lure på om Abu er god nok. Men han er seriemester. Jeg skulle gjerne sett ham i noen andre kombinasjoner. Det samme gjelder Erik og Felix. Disse tre burde få en rimelig sjanse før de sendes vekk.
          Vil vel gjette på at både Erik og Felix forsvinner i neste vindu. Ingen grunn til å samle på de lenger dersom Deila ikke vil bruke dem. Da er det bedre å hente inn noe nytt som han faktisk vil benytte. Iflg referatet fra medlemsmøtet hadde de jo forsøkt seg på en ny midtbanespiller. Kanskje det er løsningen, spesielt om Deila skal fortsette til neste år.

Comment

Jeg begynner faktisk å lure på om Abu er god nok. Men han er seriemester. Jeg skulle gjerne sett ham i noen andre kombinasjoner.
            Så ut med Lekven altså?

Han kom ble svett og dett var dett

Comment

• Originally posted by Pete View Post

Vil vel gjette på at både Erik og Felix forsvinner i neste vindu. Ingen grunn til å samle på de lenger dersom Deila ikke vil bruke dem. Da er det bedre å hente inn noe nytt som han faktisk vil benytte. Iflg referatet fra medlemsmøtet hadde de jo forsøkt seg på en ny midtbanespiller. Kanskje det er løsningen, spesielt om Deila skal fortsette til neste år.
              Det hadde ikke forundret meg om de hentet en ny midtbane til å spille sammen med Lekven. Dette er mystisk og absurd, alle mislykkes sammen med Lekven, år etter år, men de bare kjører på videre i samme spor.

Det er også skremmende hvor liten tro Deila har på Felix. Hvis han er så svak så må han snarest bort fra troppen. Men jeg har en mistanke om at han er bedre enn Deila vil ha det til.

Beklager at det koker litt over for meg av og til, da må jeg liksom hamre løs på tastaturet.

Comment

1: Mest av alt, Zeta, ønsker jeg at vi skal prestere igjen.

.
                Samme her!

Comment

Det er også skremmende hvor liten tro Deila har på Felix. Hvis han er så svak så må han snarest bort fra troppen. Men jeg har en mistanke om at han er bedre enn Deila vil ha det til.
                  Det viser han i hvert fall ikke på rekruttlaget. Han gjør veldig mange feil, noe han sjeldent gjorde i fjor på nivået høyere for rekruttlaget og da hadde han mange gode innhopp i eliteserien. Han fikk jo heller ikke tillit i Bodø/Glimt i våres. Men Myhre er fortsatt ung, 20 år, og der trenger ikke Vålerenga å ha dårlig tid. Husk at hjernen hele tida utvikler seg fram til og med fylte 23 år. Det har vært en tendens i Vålerenga til å glemme akkurat dette angående unge spillere. De vil også variere mer i prestasjoner enn eldre utøvere som ofte klarer å ha en jevnere formkurve, men også klarer å skjule dårlige dager på rein rutine.

I utgangspunktet har klubben fem sentrale midtbanspillere. Lekven er 31, Israelsson er 30, Abu og Shala er 27, Dønnum 21 og Horn Myhre 20. I tillegg har man utlånte Fridjonsson som er 23 og Opsahl som er 20. Bak der er det Brede Sandmoen som er 19 og Osame Sahraoui som er 18 år som begge to har et kjempepotensiale og er fast inventar på rekruttlaget. Normalt sett trenger man i hvert fall tre år på å få en stabil god midtbane av Horn Myhre, Opsahl og Dønnum der de to sistnevnte kommer fra eget akademi. Jeg mener Vålerenga bør fase ut disse "gamlingene" mer og mer og satse på de unge fremmadstormende, for der er det veldig mye kvalitet og bygge et storlag på sikt.

Det var jo litt sånn Rekdal starta på, men som Deila har sendt vekk nesten alle av i god tid før de når alderen der de skal slå igjennom. Den eneste som er igjen som Rekdal henta er Lekven. Jeg antar at Fridjonsson ikke er ment å hente tilbake. De midtbanespillerne Deila henta før 2017 er: Muhamed Keita (27), Abidsalam Ibrahim (26), Daniel Berntsen (24), Chidera Ejuke (19) og Felix Horn Myhre (18), samtidig forsvant Sander Berge (18) og Niklas Castro (21). De tre førstnevnte slo aldri til. I sommervinduet forsvant Ghayas Zahid (22). Før 2018 forsvant Grindheim (35), Fredheim Holm (33), Berntsen (25), Stengel (23). I sommervinduet kom Erik Israelsson (29) og Mohammed Abu (26), mens Ernest Agyiri (20) forsvant. Så var det vintervinduet 2019. Da forsvant Grødem (21) og Fridjonsson (23) på lån og Ibrahim (28) i tillegg til et kort utlån av Horn Myhre (20). Inn kom Herolind Shala (27). I sommervinduet forsvant Grødem på ordentlig og Opsahl (20) på lån. Inn kom Odin Thiago Holm (16).

Av spillerne som er henta i alder 23 og høyere har Keita, Ibrahim og Berntsen floppa, Israelsson ser ut til å floppe, Abu er sånn midt i mellom, mens det foreløpig kun er Shala som har vært stabilt god. Og dette var bare midtbanen. Det er minst like ille i forsvar og angrep.
                  in Absinthia

Comment

• Originally posted by Hjesus View Post

Det viser han i hvert fall ikke på rekruttlaget. Han gjør veldig mange feil, noe han sjeldent gjorde i fjor på nivået høyere for rekruttlaget og da hadde han mange gode innhopp i eliteserien. Han fikk jo heller ikke tillit i Bodø/Glimt i våres. Men Myhre er fortsatt ung, 20 år, og der trenger ikke Vålerenga å ha dårlig tid. Husk at hjernen hele tida utvikler seg fram til og med fylte 23 år. Det har vært en tendens i Vålerenga til å glemme akkurat dette angående unge spillere. De vil også variere mer i prestasjoner enn eldre utøvere som ofte klarer å ha en jevnere formkurve, men også klarer å skjule dårlige dager på rein rutine.

I utgangspunktet har klubben fem sentrale midtbanspillere. Lekven er 31, Israelsson er 30, Abu og Shala er 27, Dønnum 21 og Horn Myhre 20. I tillegg har man utlånte Fridjonsson som er 23 og Opsahl som er 20. Bak der er det Brede Sandmoen som er 19 og Osame Sahraoui som er 18 år som begge to har et kjempepotensiale og er fast inventar på rekruttlaget. Normalt sett trenger man i hvert fall tre år på å få en stabil god midtbane av Horn Myhre, Opsahl og Dønnum der de to sistnevnte kommer fra eget akademi. Jeg mener Vålerenga bør fase ut disse "gamlingene" mer og mer og satse på de unge fremmadstormende, for der er det veldig mye kvalitet og bygge et storlag på sikt.

Det var jo litt sånn Rekdal starta på, men som Deila har sendt vekk nesten alle av i god tid før de når alderen der de skal slå igjennom. Den eneste som er igjen som Rekdal henta er Lekven. Jeg antar at Fridjonsson ikke er ment å hente tilbake. De midtbanespillerne Deila henta før 2017 er: Muhamed Keita (27), Abidsalam Ibrahim (26), Daniel Berntsen (24), Chidera Ejuke (19) og Felix Horn Myhre (18), samtidig forsvant Sander Berge (18) og Niklas Castro (21). De tre førstnevnte slo aldri til. I sommervinduet forsvant Ghayas Zahid (22). Før 2018 forsvant Grindheim (35), Fredheim Holm (33), Berntsen (25), Stengel (23). I sommervinduet kom Erik Israelsson (29) og Mohammed Abu (26), mens Ernest Agyiri (20) forsvant. Så var det vintervinduet 2019. Da forsvant Grødem (21) og Fridjonsson (23) på lån og Ibrahim (28) i tillegg til et kort utlån av Horn Myhre (20). Inn kom Herolind Shala (27). I sommervinduet forsvant Grødem på ordentlig og Opsahl (20) på lån. Inn kom Odin Thiago Holm (16).

Av spillerne som er henta i alder 23 og høyere har Keita, Ibrahim og Berntsen floppa, Israelsson ser ut til å floppe, Abu er sånn midt i mellom, mens det foreløpig kun er Shala som har vært stabilt god. Og dette var bare midtbanen. Det er minst like ille i forsvar og angrep.
                    Jeg tror du gjør en liten feil i vurderingen av midtbanen. Som skrevet tidligere tror jeg både Erik I og Felix - og kanskje også Opsahl (eldstemann) forsvinner i neste vindu. Da går enda en flopp (dessverre har ikke Israelsson slått til men har vel egentlig ikke fått de riktige sjansene), Myhre sine innhopp som kant kan vel neppe sies å være fornuftige sjanser i ES og så jeg tror han også blir borte. Slik Deila opererer så føler nok S Opsahl mye på samme måten og dukker det opp en sjanse så forsvinner han også. Det er ikke så mange av de unge som stoler på Deila lenger. Ok, kanskje Felix og Saka ikke er/kan bli gode nok så da er det greit men det sender klare signaler nedover som du ikke skal undervurdere.

Ifølge endel av de som har fulgt VIF2 tett i år så er imidlertid ikke Felix fullt så dårlig som du beskriver, men det er nok tøft når du i fjor egentlig spilte deg nærme laget for så å bli fullstendig parkert på sidelinjen av noen som ikke er allverden - og med 0 utviklingspotensiale. Felix og Erik har vært rimelig solide på midten for VIF2 men selvfølgelig er ikke nivået allverden.

Brede Sandemoen må ta en avgjørelse etter sesongen, vil han sitte 3-4 år på benken hos VIF/Deila, satse på å bli lånt ut eller bytte klubb? Det er i realiteten for de yngre pt. Hvis Ronny ikke totalt endrer sin holdning vil det føre til at VIF mister de talentene de har. Det er faktisk ikke lenger slik at de har tålmodighet (riktig eller galt) til å vente på sjanser på A-laget. Vi har nå kanskje landets beste stamme yngre spillere, som selvfølgelig må utvikle seg for å kunne spille a-lags fotball men for å komme opp på det nivået må de få langt flere reell sjanser. Det kommer ikke under Deila er min ganske bastante påstand om han ikke blir tvunget til det, hvilket i seg selv er en mini katastrofe, ref LAN i Brann.

Odin T Holm har ennå ett par år til å utvikle seg på VIF2 men det ville være typisk Deila å slippe til han på tampen av sesongen «for å vise» at han satser på de yngre. Gutten er god men langt unna ES spill på en stund ennå (min vurdering). Osame Sahraoui har også et år ekstra før han trenger å gjøre en vurdering. Han er god på VIF2 men trenger å modnes ganske kraftig for spill i ES, dog er han lysår foran OTH. Men å gi han sjanser vil ikke gi samme «media-effekt» for Deila.

Så nei, har ikke så stor tro på at vi får mye glede av de yngre så lenge Deila sitter ved roret. Det er jo ikke sikkert at mange av dem vil ta det siste skrittet eller to for å bli en habil ES spiller men har VIF råd til å ta den sjansen? Det begynner å koste mye dette prosjektet til Deila når fansen svikter og a-laget svikter på plasseringer og cup men dersom i tillegg de yngre skulle bli borte så blir en mulig plattform for et fremtidig godt lokalt bygget lag borte, det koster penger det... Det er nemlig ingen fremtid i noen av de spillerne Deila har hentet. Om de er hentet på grunn av økonomiske rammer eller dårlig scouting får andre vurdere men det er ikke spillere å bygge et fremtidig lag rundt.
                    Last edited by Pete; 25.09.2019, 00:18.

Comment

• legger den her. Ikke mange supportergrupper som står og synger seg hese på 0-4 slik mange gjorde Søndag. Kudos til alle som gjorde det!
                      https://www.aftenposten.no/sport/fot...dyhSZslSucJeL4

Comment

• Originally posted by Pete View Post

Det er nemlig ingen fremtid i noen av de spillerne Deila har hentet. Om de er hentet på grunn av økonomiske rammer eller dårlig scouting får andre vurdere men det er ikke spillere å bygge et fremtidig lag rundt.
                        Hvorfor ikke spørre Hasselgren i utviklingsavdelingen om hjelp, de skryter jo så fælt av hvor mange spillere som de har på landslag.
                        Noe riktig må de ha gjort de siste åra

Nevner spillere som Opsahl gutta,Brede Sandmoen, Sahraoui mfl og kanskje de beste som ikke ble satset på, som har forsvunnet til utlandet Kjølø - Bobb og Oppegaard.

Comment

• Til neste år ønsker jeg en klar plan som jeg forstår:
                          1 Deila finner ut et klart mål (ikke 3.-5.pl.)
                          2 Jeg tenker litt svarthvitt at vi enten bør fortsette utviklingsavd og satse på unge, eller som i år satse på eldre spillere hentet utenfra og nedprioritere akademi kraftig. Jeg antar dagens satsing (kun) gir fem stjerner fra NFF, kraftig øk minus og en modell som gir underskudd. Er Ivan, Felix, Nakkim og CB engang enig i at de spiller på et lag som satser ungt?
                          3 Kommunisere hele året. Det er nå 18 uker siden relansering av pod. Så null. Man kunne jo lagt ut en mld i hvert fall (NB! Hockeypodden er flott.)
                          4 Åpenhet. Om f.eks. øk.

Comment

• Originally posted by Hjesus View Post

Uansett hvem det satses på så trengs ordentlige spillerevalueringer. Det må ikke være sånn at noen får spille bare på navn og rykte . Spillerne må finsiktes og det må være klare retningslinjer for evaluering.

Når VIF skal være en toppklubb må det stilles strenge krav til alle spillerne i VIF. De må egentlig være ganske eksepsjonelle. Det nytter ikke å komme trekkende med at en spiller er rutinert, har ro, er klok og sånn. Alle spillerne må enten gjøre noe spesielt med ball eller så må de utmerke seg i en mot en-situasjoner og fysiske dueller eller fartsdueller. Jo svakere de er i dueller jo mer må kreves med ball. Og denne evalueringen må være presis og brutal og ikke kameratslig. Assistenter må være med på dette og ikke være nikkedukker for hovedtrener.

Så må det tas et oppgjør med treårsprosjekter. De er gjerne meningsløse. Hvis prosjektet viser sykdomstegn i første sesongen( hei, Sogndal!) så blir det ikke bedre to år etter. Klare positive tegn må vises temmelig fort.

Comment

• Castro er bare glad for at vi sliter.
                              Regner ikke med at vi ser han i blått igjen.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/vQ..._content=row-3

Comment

• Originally posted by christer1913 View Post
                                Castro er bare glad for at vi sliter.
                                Regner ikke med at vi ser han i blått igjen.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/vQ..._content=row-3
                                La oss håpe at ikke for mange av dagens unge vil bli sittende igjen med samme følelsen...

Comment

Working...
                                X