Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

2019-sesongtråd

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Originally posted by jocke View Post
    Kjenner jeg blir fysisk uvel av å bli minnet på salgene av Sam og Ejuke, og særlig sistnevnte..

Pengene hadde vi fått etter sesongen også, og trolig mere til, og så selger vi vår soleklare ener midt i sesongen. Og resultatet kjenner vi jo nå.

Tror neppe dette bidrar til netto i regnskapet engang, og åpenbart ikke i det sportslige "regnskapet".
    Vel, i en perfekt verden så hadde vi kunnet beholde disse og også andre klassespillere. Men, pengene rår i denne idretten som i alle andre idretter.

Comment

• Originally posted by Flem View Post

Nei jeg trodde heller ikke at vi skulle gå uten seire og havne i sumpa, men vi begge vet at vi hadde vunnet mange av de 11 siste kampene med han på laget.
      Og etterpåklokskapen forteller jo deg også, at dette IKKE var riktig økonomisk. Vi taper langt mer nå, enn vi hadde gjort om han kunne spilt ut sesongen.
      Nå får vi se når det summeres opp for året, og jeg skal love deg at det blir stygge tall og at det er flere som innrømmer at det valget var feil.
      Rykker vi ned, blir tapet så astronomisk mye mer enn de "skarve" 20 millionene vi fikk, de blir pølsepapir i forhold.
      Hva mener du med at det ikke var riktig økonomisk å selge Ejuke? Har ikke oversikt over klubbens økonomi, annet enn at Trøim vil at vi skal ha bærekraftig økonomi, og at det er noe vi ikke har enda.
      Trøim er vår "klubbpresident", så regner med at han har noe å si når vi får bud på spillerne våre.

Comment

• Originally posted by Robban65 View Post

Vel, i en perfekt verden så hadde vi kunnet beholde disse og også andre klassespillere. Men, pengene rår i denne idretten som i alle andre idretter.
        Ja, men vi kan jo ikke være avhengig av spillersalg. Det er sikkert enklere sagt enn gjort, men vi får starte å velge bort ting hvis vi må selge spillere for å få det til å gå rundt.
        Det burde være mulig å drive en fotballklubb, i Oslo og med egen stadion, uten å gå med store minuser.

Ejuke ga kanskje 20 millioner i kassa, men vi taper 3-4 av dem bare på å ende lenger ned på tabellen i premiepenger fra NFF. Da holder jeg mulig spill i Europa utenfor.

Så taper vi et par til, fordi vi må kjøpe inn Camara som erstatter. Da sitter vi ikke lenger igjen med 20 millioner, men med 14.

Det er litt tidlig å si, men hvis Camara blir en flopp, så kan vi trekke fra lønna til Camara i tillegg. Da er vi nede i kanskje 10-11 millioner. Så kommer den summen vi må bruke på å kjøpe en spiller som faktisk er en erstatter som fungerer. Da sitter vi igjen med kanskje 6-8 millioner og et lag som trolig fortsatt er litt dårligere enn det var med Ejuke og har kanskje brukt et år på det.

Så dukker det opp andre ting, som at denne erstatteren kanskje ikke passer like bra til f.eks. spissen som Ejuke gjorde. Så trenger vi kanskje en ny spiss i tillegg. Og så har vi det gående.

Jeg skjønner at det ikke er så enkelt, men hvis et lag faktisk kan bygge videre på det som fungerer så er det nok på sikt mer lønnsomt enn å gjøre store utskiftninger. Selv om det skulle dukke opp et stort bud på en spiller som er fristende. Det blir veldig mange spillere som kommer og går hvis vi ikke bare skal bytte ut spillere som ikke fungerer, men også de som fungerte godt men er solgt.

Det er i alle fall et mye mer komplisert regnestykke enn at vi kjøpte for 1 og solgte for 20.

Comment

• Originally posted by Nils_de-Noia View Post

Ja, men vi kan jo ikke være avhengig av spillersalg. Det er sikkert enklere sagt enn gjort, men vi får starte å velge bort ting hvis vi må selge spillere for å få det til å gå rundt.
          Det burde være mulig å drive en fotballklubb, i Oslo og med egen stadion, uten å gå med store minuser.

Ejuke ga kanskje 20 millioner i kassa, men vi taper 3-4 av dem bare på å ende lenger ned på tabellen i premiepenger fra NFF. Da holder jeg mulig spill i Europa utenfor.

Så taper vi et par til, fordi vi må kjøpe inn Camara som erstatter. Da sitter vi ikke lenger igjen med 20 millioner, men med 14.

Det er litt tidlig å si, men hvis Camara blir en flopp, så kan vi trekke fra lønna til Camara i tillegg. Da er vi nede i kanskje 10-11 millioner. Så kommer den summen vi må bruke på å kjøpe en spiller som faktisk er en erstatter som fungerer. Da sitter vi igjen med kanskje 6-8 millioner og et lag som trolig fortsatt er litt dårligere enn det var med Ejuke og har kanskje brukt et år på det.

Så dukker det opp andre ting, som at denne erstatteren kanskje ikke passer like bra til f.eks. spissen som Ejuke gjorde. Så trenger vi kanskje en ny spiss i tillegg. Og så har vi det gående.

Jeg skjønner at det ikke er så enkelt, men hvis et lag faktisk kan bygge videre på det som fungerer så er det nok på sikt mer lønnsomt enn å gjøre store utskiftninger. Selv om det skulle dukke opp et stort bud på en spiller som er fristende. Det blir veldig mange spillere som kommer og går hvis vi ikke bare skal bytte ut spillere som ikke fungerer, men også de som fungerte godt men er solgt.

Det er i alle fall et mye mer komplisert regnestykke enn at vi kjøpte for 1 og solgte for 20.
          Hvis vi ender på f eks på 10 plass, og ikke 4-5 plass, så er det 4-5 mill i forskjell i premiepenger fra NFF? Er det så mye?

Comment

• Originally posted by Nils_de-Noia View Post

Sikkert sant, men det er jo en del ting som ikke blir sagt da. Men som kan leses mellom linjene.

Underskuddet i fjor var langt større enn planlagt. Trøim hadde på forhånd gått med på å dekke et underskudd, men ikke et så stort underskudd som ble presentert.
            For å dekke inn dette solgte vi Sam Johnson, lånte ut Carvalho og senere på sommeren solgte vi også Ejuke. Mener å ha hørt at vi fikk inn 7-8 millioner for Sam, som sikkert dekket mye av forskjellen mellom hva Trøim ville bidra med utfra en plan, og hva som viste seg å bli det virkelige resultatet.

Jeg tror, at i sin iver etter å vise en positiv økonomisk utvikling, så har vi solgt for mye og overvurdert hvor gode erstatterne er. Vi hadde definitivt ikke vært der vi er nå med en spiss som scorer mål. Matti har vel scoret et mål i høst, mot Kristiansund 4.august.

Og vi er der vi er mye pga elendig spillerlogistikk. Vi har Azemi og Fridjon ute på lån og vil sikkert ikke ha dem tilbake. Det samme vil vi nok heller ikke med Carvalho, men for alt vi vet dukker alle opp her igjen når utlånene er over. Godly gikk på utlån til Skeid. Han vil vi forhåpentligvis ha. Vi kan ikke bare late som at disse spillerne ikke eksisterer, for kommer de tilbake så belaster de lønnsbudsjettet. Derfor må situasjonen deres avklares før vi eventuelt henter inn permanente erstattere. Det var nok heller ikke meningen at Nouri skulle dukke opp igjen, for nå har vi tre høyrebacker.

Kort og godt er det for mange kjøp som virker alt for planløst. Vi brenner jo penger med å ha spillere som ikke holder mål i troppen. Synes vi hadde et godt overgangsvindu foran 2018-sesongen. Ut over det har det stort sett vært tynn suppe. Dessverre så er det jo flere av de toneangivende spillerne i 2018 som ikke ble med videre.

Regner med at Israelsson, Nouri, Juarez, Carvalho, Azemi, Fridjon, Fellah, Nakkim, George og Kanstrup er spillere vi ikke planlegger med/ønsker å beholde. Selv skulle jeg gjerne sett Carvalho tilbake. Dette er nok en stor belastning for et ikke alt for stort lønnsbudsjett og vi kan neppe hente inn gode erstattere før mange av disse er borte for godt, ikke bare på utlån.

Så er det også en god del spillere i troppen som kanskje er gode nok og bidrar greit, men som muligens ikke er gode nok for et topplag. Om det er dårlig form, alder, eller andre ting varierer.
            Det er i alle fall ikke så mange jeg tenker at vi må strekke oss langt for å beholde. Shala, noen unggutter og kanskje et par spillere til.

Det må i alle fall en massiv opprydding i spillerstallen etter sesongen og jeg håper vi ikke betror den jobben til Deila.

Hvis vi skal leke litt med navn og antall så betyr det at 7 stk i dagens stall blir borte, hvorav 3 stk har jevnlig vært i start11. Jeg forutsette nå at vi skal beholde samme antall i a-lags troppen til neste år. Hvem har vi egentlig igjen som vi kan bygge lag rundt? Kan vi med dagens resterende tropp nå topp 3/4?. Får vi noe som ligner kontinuitet?

Bjørdal og Tollås bak er gode sammen og vi må forvente at de blir foretrukne i neste sesong dersom det ikke kommer skader. Begge har tid igjen på kontrakten sin. Ivan er en god back-up kombinert med venstre back-rolle. Sammen med Sam utgjør de 3/4 av en bakre rekke. Dersom både Nouri og Juarez forsvinner (som de burde gjøre) står vi igjen med Borch og kanskje en enda yngre variant (Leo Cornic er absolutt en mulighet). På venstre back har vi også Oscar Opsahl men veien frem virker lang og her kommer det nok et utlån eller salg.

Jeg tar nesten for gitt at Klaesson til neste år overtar ansvaret helt bakerst - elles tror jeg han forsvinner til vinteren. Kjetil Haug er i mine også god nok til å utfordre Adam.

Midtbanen som i år i alt for mange kamper har bestått av Lekven og Abu er ikke godt nok. Abu har vært en vandrende katastrofe i år, noe sikkert skyld med bakgrunn i skader men allikevel. Hvis han blir i troppen så er det bare en dyr løsning som vi ikke får brukt om han ikke finner tilbake til gammel form. Lekven er trygg men virker dessverre ikke som en spiller for et lag som ønsker å nå topp 4. I beste fall en back-up. Shala er god nok men trenger en ny makker. Problemet er at vi også gjerne skulle hatt Shala høyere i banen. Vi har Felix - som i år ikke har fått en eneste sjanse. Jeg tror han forsvinner i neste vindu. Vi har også eldste bror Opsahl som er på lån i Ull/kisa uten all for mye spilletid. Han er ennå et hakk bak Felix og veien opp virker veldig lang. Vi trenger mao å forsterke midten, helst med 2 gode spillere (men de koster penger). Og da sitter vi med to «ekstra» spillere i Lekven og Abu. De er dyre å ha på benken. Vi har også Brede Sandemoen fra VIF2 men han har ennå ikke fått kontrakt. Fra VIF2 er Osame Sahraoui en potensiell 10 men han er nok heller ikke klar for et hovedansvar i 2020 men har igjen ett år før han trenger å vurdere videre vei.

Vi har Dønnum på kant som nok blir fast som høyre kant eller 10er. I mine øyne er han best på kant og vi mangler en kreativ 10er med tyngde. Vega er back-up og også med en kontrakt som varer ett par år til. Dyr løsning. Hvem kan spille 10er? Matti er ikke riktig person men når Deila konsekvent bruker han feil så blir liksom det hele håpløst. I stedenfor å bruke spillere der de er best så flytter han bare spillere rundt på en «ledig» plass. Helt håpløst. Matti kan være spiss men helst i spann med en til. Bård er faktisk ganske god som spiss og veldig annerledes enn Matti. Kanskje kan de to sammen på topp fungere? Bård er jo også foretrukket venstre kant men har vært litt ustabil i år. Vi trenger også her å forsterke. Camara kan bli god men er ikke et ferdig produkt til 2020. Werni har vært god på VIF2 og fortjener en sjanse men det er et stort sprang opp til ES spill.

Hvis vi forutsetter at de har vi har på utlån ikke kommer tilbake og at alle på utgående kontrakt eller «ute i kulda» forsvinner så må faktisk laget så å si bygges helt på nytt. Så mye for å bygge lag over tid. Mange av de yngre vil måtte ha/få spilletid for å nå et nytt nivå og det vil de aldri få under dagens regime - og kanskje er det også smart. Men uten spilletid blir de heller ikke bedre. Tøff akkurat den.

Jeg er veldig enig med deg at jeg håper ikke Deila skal sørge for den store endringene som må/vil skje før neste sesong. Dersom det skjer så vil de fleste yngre forsvinne og vi vil få en ny sesong med leiesoldater på kort kontrakt. Det er ikke kontinuitet over dette opplegget overhodet. Om det skyldes økonomiske krav som vi ikke kjenner til eller om det kun er elendig spillerlogistikk er vanskelig å vurdere fra utsiden men jeg heller mest til det siste og sikkert litt til det første.

Men tror jeg Deila er mannen for å bygge noe på nytt på en sesong som han ikke har klart hittil på de 3 første? Det svaret gir seg selv.

Comment

• Originally posted by ziggy75 View Post

Hvis vi ender på f eks på 10 plass, og ikke 4-5 plass, så er det 4-5 mill i forskjell i premiepenger fra NFF? Er det så mye?
              Litt avhengig av hvor vi ender og hva som er alternativet. Men jeg sa vel 3-4 da og ikke 4-5. Størst forskjelll er det på medaljer og ikke. 3.plass gir 5 mill mer enn 4.plass. Så skiller det vel 3-4 millioner fra 4 og ned til sånn ca 10-11. Vinneren får rundt 24, dårligst får rundt 8.

Comment

Legg til publikumssvikten og kiosksalget + supportereffekter og andre ting.
                De 20 millionene er borte allerede etter Nils sitt regnestykke.
                Hvis vi skulle rykke ned, da taper vi et tosifra antall millioner - la oss håpe det ikke skjer.
                "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

Hvis vi skulle rykke ned, da taper vi et tosifra antall millioner - la oss håpe det ikke skjer.
                  Det kan vi bare spekulere i, men vi kan ikke slå fast at dette ikke hadde skjedd om vi hadde nektet Ejuke å dra. Det er en helt annen ball å sparke på.

Uansett, gjort er gjort, og spist er spist.
                  For de som kan styre sitt eget lag:
                  vif.managerleague.com

Comment

• Originally posted by Pete View Post
                    Jeg er veldig enig med deg at jeg håper ikke Deila skal sørge for den store endringene som må/vil skje før neste sesong. Dersom det skjer så vil de fleste yngre forsvinne og vi vil få en ny sesong med leiesoldater på kort kontrakt. Det er ikke kontinuitet over dette opplegget overhodet. Om det skyldes økonomiske krav som vi ikke kjenner til eller om det kun er elendig spillerlogistikk er vanskelig å vurdere fra utsiden men jeg heller mest til det siste og sikkert litt til det første.

Men tror jeg Deila er mannen for å bygge noe på nytt på en sesong som han ikke har klart hittil på de 3 første? Det svaret gir seg selv.
                    Se å få fjerna Tjernås i samme slengen. Han har aldri vært annet enn en hyggelig nikkedukke uten baller.
                    Skulle vi ikke være nordens beste på speiding? Vi er kanskje nordens dårligste pr idag, så det er ganske mye som ligger for hugg i klubben om dagen.
                    Deila må ut ja, han har samla alle disse spillerne, med noe hjelp av Tjernås - og skal IKKE få enda en ny periode med å bygge lag.
                    "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Comment

• Originally posted by Spinner View Post

Det kan vi bare spekulere i, men vi kan ikke slå fast at dette ikke hadde skjedd om vi hadde nektet Ejuke å dra. Det er en helt annen ball å sparke på.

Uansett, gjort er gjort, og spist er spist.
                      Jo, vi vet publikum svikter når vi hverken vinner eller spiller underholdene. Oslo-beboerne har for mange tilbud å velge mellom, og valget blir da ikke kjedelige tap på Intility.
                      "Klanen" som alltid stilte opp tidligere er borte, og det er forøvrig ganske vanlig i norsk fotball med medgangssupportere.

Edit: Alle som har fulgt Vålenga denne sesongen så jo at alt offensivt spill dreide seg om Ejuke. De som ikke så eller forsto det, ser jo det nå. Greit at det er spilt melk, men vi kan med MEGET stor sannsynlighet regnet med flere mål og poeng med Ejuke i laget. Og således mere publikum og høyere tabellplassering.
                      Synsing og spekulasjoner, tja, det er større spekulasjoner å håpe på vi når topp 4 uten Ejuke vil jeg si.
                      Last edited by Flem; 27.10.2019, 20:01.

Comment

Dette høres vanvittig ut og høres veldig ut som synsing, og skulle vi rykke ned så er det nok litt flere årsaker enn at vi solgte vår beste spiller.
                        For det første, så gir ikke billettsalget oss så mye penger lenger. Og ifølge ledelsen, så ligger antall solgte billetter omtrent på det samme.
                        Og hvor mye omsetter kiosken for egentlig? Og fortsatt så er publikumssnittet på omtrent det samme.
                        Hvis jeg legger litt godvilje i synsingen, så kan jeg gå med på at vi kanskje taper 5-10 mill. Ti millioner er fortsatt mye.
                        Litt mer synsing, dersom Ejuke hadde brukket beinet på høsten, så er det lite sannsynlig at han hadde blitt solgt i vinter. Hvor mye penger hadde vi da tapt?

Comment

1: Jo, vi vet publikum svikter når vi hverken vinner eller spiller underholdene. Oslo-beboerne har for mange tilbud å velge mellom, og valget blir da ikke kjedelige tap på Intility.
                          2: "Klanen" som alltid stilte opp tidligere er borte, og det er forøvrig ganske vanlig i norsk fotball med medgangssupportere.

3: Edit: Alle som har fulgt Vålenga denne sesongen så jo at alt offensivt spill dreide seg om Ejuke. De som ikke så eller forsto det, ser jo det nå. Greit at det er spilt melk, men vi kan med MEGET stor sannsynlighet regnet med flere mål og poeng med Ejuke i laget. Og således mere publikum og høyere tabellplassering.
                          Synsing og spekulasjoner, tja, det er større spekulasjoner å håpe på vi når topp 4 uten Ejuke vil jeg si.
                          1: Ja, men poenget mitt var at det blir bare tabloid spekulasjon å si at de 20 millionene er borte alt.

2: Jepp, medgangssupportere finnes overalt.

3: Jeg er selvsagt enig i at det har kostet oss "en ukjent mengde poeng" å selge Ejuke, det regnet man nok med. At det skulle føre til 12 kamper uten seiere var det ingen som kunne gjette. Det var jo ikke slik at vi alltid vant med han på banen heller akkurat.
                          At "erstatteren/e" var så til de grader lite spillklare er jo den store skuffelsen her. Hadde de fungert, hadde jo ting vært greit.
                          Så vi kunne fint fått littegrann "pose og sekk" med erstattere som fungerte OG penger til overs etter salget...Men slik gikk det jo ikke.
                          Hva en 9.plass kontra en 6.plass hadde hatt å si for supportere og inntekter er helt i det blå.

Men hva er poenget ditt? At "Deila må gå"? Vi har en tråd om det. At "Team Drammen" må gå? Fair enough. Men tror du det står en kø av folk som vil ta over ute på Valle om dagen? Vi har fått ett hint av Bohinen, that's it. Men så lenge Trøim har tillit til Deila, til "Team Drammen", til det de jobber med utover A-lagets resultater, så kommer det ikke til å skje noenting. Og uten Trøim er vi "ferdig", det burde være ganske så åpenbart.

Dessuten har vi så til de grader hatt marginene mot oss. Vi har vært det beste laget i nesten samtlige kamper i høst, og fått elendig betalt for det. Deila og Team Drammen gikk med på å selge Ejuke, absolutt, men de kan ikke påvirke hvorvidt en avslutning går stang-ut eller stang-inn. Og de har vi hatt noen av, for å si det forsiktig. De kan heller ikke lastes for at Tollås er ute, for at Shala brakk armen på verst tenkelig tidspunkt. Jeg klandrer selv Ronny for en del av opplegget rundt laguttak, ingen tvil, og det at Abu har fått spilletid i høst i det hele tatt er et stort mysterium. Like stort er det at ikke Felix har fått prøve seg isteden. Klart han må stole på Tjernås når de hentet Camara og dansken, men jeg antar at Ronny har sett litt på de selv også, selvsagt.

Uansett er det trist, og uansett burde vi ha ryggen til gutta! Uansett!
                          For de som kan styre sitt eget lag:
                          vif.managerleague.com

Comment

• Originally posted by Pete View Post

Hvis vi skal leke litt med navn og antall så betyr det at 7 stk i dagens stall blir borte, hvorav 3 stk har jevnlig vært i start11. Jeg forutsette nå at vi skal beholde samme antall i a-lags troppen til neste år. Hvem har vi egentlig igjen som vi kan bygge lag rundt? Kan vi med dagens resterende tropp nå topp 3/4?. Får vi noe som ligner kontinuitet?
                            (...)

Hvis vi forutsetter at de har vi har på utlån ikke kommer tilbake og at alle på utgående kontrakt eller «ute i kulda» forsvinner så må faktisk laget så å si bygges helt på nytt. Så mye for å bygge lag over tid. Mange av de yngre vil måtte ha/få spilletid for å nå et nytt nivå og det vil de aldri få under dagens regime - og kanskje er det også smart. Men uten spilletid blir de heller ikke bedre. Tøff akkurat den.

(...)
                            Mye riktig i dette innlegget.
                            Start en ny tråd som omhandler 2020 og begynn med denne gjennomgangen av spillergruppen.

Man kan være uenig i enkeltspilleres fremtid i lag, men essensen i innlegget kan det ikke være mye tvil om; Vi må etter all sannsynlighet bygge store deler av laget på nytt før sesongen 2020.
                            Prosjektet 2016-2020 er dødt og det må startes et nytt prosjekt fra november 2019 som har en annen tidshorisont.

Det prosjektet må, i min bok, eies av styret og en definert sportsdirektør som står over treneren i hierarkiet.

Comment

• Originally posted by Loffen View Post

Man kan være uenig i enkeltspilleres fremtid i lag, men essensen i innlegget kan det ikke være mye tvil om; Vi må etter all sannsynlighet bygge store deler av laget på nytt før sesongen 2020.
                              Prosjektet 2016-2020 er dødt og det må startes et nytt prosjekt fra november 2019 som har en annen tidshorisont.

Det prosjektet må, i min bok, eies av styret og en definert sportsdirektør som står over treneren i hierarkiet.
                              Ja, det nytter ikke å se bak resultatene. Spillertroppen er for dårlig i forhold til de målene vi har satt oss og ansvaret for det ligger hos dagens sportslig ledelse. De som har kommet inn i løpet av de tre årene med Deila har gjennomgående vært for dyre, for dårlige og har liten eller ingen salgsverdi.

For meg er det i alle fall ikke noe must å skulle vinne serien neste år, jeg tar gjerne at vi reduserer ambisjonene i bytte mot mer bruk av egne spillere. Det viktigste for meg framover er at Vålerenga igjen blir Vålerenga. Men da må vi gjøre endringer på trenerbenken, på sjefskontoret og andre steder i stedet.

Å la Deila og Espeseth få holde på videre som de gjør nå tror jeg vil være direkte ødeleggende for klubben. På et tidspunkt vil Trøim bli lei av å spytte inn penger i en klubb som beveger seg i feil retning både sportslig, økonomisk og i generell interesse.

Bruk heller 2020 til å slippe til egne spillere uten et alt for stort resultatfokus og bygg en ledelse og organisasjon som har ideer og visjoner når det gjelder sportslig kontinuitet og som kan vekke interessen for klubben i egen by. Det vi holder på med nå er ikke levedyktig og vi trenger ikke 2020 for å bevise det. Det verken engasjerer eller fungerer og jo før det blir satt en stopp for det, jo bedre er det. At vi i Deilas siste år skal være avhengig av å kjøpe et helt lag foran sesongen for å innfri ambisjonen om medaljer er så langt unna det uttalte målet det er mulig å komme.

Comment

Ja! Hvis 4 plass betyr e-cup. Og tenk på interessen rundt klubben og tilskuertall (når man kjemper om medalje) Nå har nådd "rock bottom" tror/håper jeg. Det positive er at d er t bare kan gå oppover nå.
                                Han kom ble svett og dett var dett

Comment

Working...
                                X