Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

De andre - 2019

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Årets siste smil - en liten rapport fra bortetribuna på Åråsen

En nitrist høstsesong fikk omsider et verdig punktum. Jeg hadde nesten glemt at fotballstadion en gang i en fjern fortid pleide å være åsted for hyppig bruk av kinnbensmuskelen, men heldigvis bar denne høsten i seg en uventet liten bonus: et siste smil. Vel koster det oss dessverre to festdager i neste års kalender, men det var det verdt. Å få oppleve denne episke forestillingen med eget blikk var ubetalelig.

For her var det mang en mulighet til å stramme kjakene. Dette var rett og slett dagen for litt karma. En siste, lille revansje for noen av de mest irriterende øyeblikkene i 2019. Lyden av en gjeng gulkledde drittunger som ropte «dere suger» på vei hjem fra 0-3-tap. Synet av naboen som veivet med LSK-flagget da jeg kom hjem litt senere samme kveld, LSK-damer som feirer foran vår sving og flaggplanting på Intility. Alt blir plutselig satt i et nytt lys etter kvelden i går.

Ikke nok med det. Denne kampen skulle bli en revansje mot flere av de mest irriterende tingene i fotballens verden. Her er mine topp 5 karma moments (i stigende rekkefølge):
    • De folka som bor på Åråsen: Har over mange år hatt glede av å se mang en flyvende gjenstand og langfinger fra disse balkongene. Så også i går. Og i går var det pur glede å få se det ene lokale sjarmtrollet etter det andre føle behov for å vise fingeren.
    • Fotballedere som henter Tom Nordlie: Når fotballedere får panikk skjer det mye rart. For eksempel denne urokkelige troen på at Keiko, til tross for at statistikken viser noe annet, er den ultimate kortsiktige løsningen på enhver krise. Plutselig sackes erfarne og dyktige Jörgen Lennartsson, etter at han klokelig nok ikke satset offensivt i siste kamp, og med ham kastet de på båten alt de hadde jobbet med i 2019 for å hente kongen av kvalikkamper, Tom Nordlie, som nå har tapt 5 av 5 playoff som trener. Det valget koster LSK, i tillegg til nedrykket, en formue i etterbetaling til svensken og ekstrakostnaden for å hente Nordlie. Fotballedere som tror løsningen er Tom Nordlie fortjener ikke bedre.
    • Supportere som kaster ting på banen: Dette er og blir en uting. Mot slutten av denne kampen gjorde Start-spillerne det de kunne for å fake skade, drøye tid og få stopp i spillet for å bryte opp flyten i LSKs angrep (dessuten blir det jo det som legges til sjelden reelt det samme som det burde). Men at LSKs supportere skulle bidra til det samme... Et hilarious selvmål av hjemmesupporterne som med sin røyklegging av stadion bidro sterkt til å besegle lagets skjebne. Forengjengmedbønder.
    • Supportere som går når laget ligger under: Jeg hater virkelig å se folk som gir opp og ikke støtter laget til kampen er slutt. Det var kø ut fra Åråsen av Start-supportere som gikk en halvtime før slutt. Heldigvis blir sånne supportere snytt for fotballens største øyeblikk. Høyst fortjent.
    • LSKs vakter: Ingenting har irritert meg mer enn vaktene LSK sender til sine kamper. Over flere år har de opptrådt ufint, aller mest i år og aller verst i denne kampen. Da damene våre spilte i LSK-hallen plasserte LSK ut vakter rett foran våre supportere som jublet, håverte ved LSKs mål, kom med rasistiske ytringer og til slutt gikk fysisk til angrep på Engas utsendte i stedet for å gå i dialog. Denne kampen tok imidlertid kaka. De fremsto brutale hele veien. Fair enough å stoppe supportere som prøver å entre banen, selvfølgelig. Men her var det mye «unnecessary roughness». Og det vi fikk se etter kampslutt var håpløst. Jeg har ikke noe til overs for Start, men på vegne av hele fotballfamilien ble jeg skamfull. Da spillere og supportere forsøkte å omfavne hverandre etter kampslutt brøt vaktene inn for å stoppe gledesscenene. Flere spillere som løp med flagg ble taklet og fratatt det de hadde i hendene. Etter hvert blir det håndgemeng mellom vaktene og Start-spillerne, og spillerne ble, svært motvillig, jaget bort fra supporterne. De fikk rett og slett ikke lov til å feire opprykket. Her skulle enhver form for glede kveles. Det er terror mot fotballens idé. Og ingenting gleder meg mer enn at disse vaktene rykker ned.
    Etter en sånn kveld må en bare smile. Bredt. Lenge.

Dog ikke for lenge. For vi har heller ingen grunn til å være veldig cocky etter årets sesong. Det er behov for å ta grep både på tribunen og banen før 2020. Og «kjære» LSK (hvis noen av dere, mot formodning, skulle ha lest helt hit): Sørg for all del for at vi møtes igjen! Fotballen er morsommere med fiender. Og ingen er bedre på å være det enn dere! Takk for det! See you!

Men akkurat nå skal vi smile. For det er godt å smile. Og smilet smaker ofte aller best når det kommer uventet. Etter motgang. Etter å ha blitt pisset på og latterliggjort. Så gode drittunger, vakter, Åråsens innbyggere, naboer, fotballedere og supportere som gir opp eller kaster røykbomber - og, sist, men ikke minst, Alex Melgalvis. Takk for deres smil underveis og for all irritasjon dere har skapt i 2019. Det var så sykt verdt det.

Den som smiler sist, smiler best.

God jul!

Comment

• Originally posted by FuriousMachine View Post
      Start rykker opp på bortemålsregel nå, sant? Jeg synes den regelen er fryktelig forvirrende....
      Den er ikke så veldig vrien. Hvis det er likt etter 2 matcher så vinner den som scoret flest mål på bortebane.

Comment

• Originally posted by g-maZta View Post

Den er ikke så veldig vrien. Hvis det er likt etter 2 matcher så vinner den som scoret flest mål på bortebane.
        Ja, var det jeg trodde, men var liksom litt usikker på om bortemål telte mer uansett (selv om jeg synes det hadde vært teit så følte jeg meg ikke trygg på det var usant av den grunn ;-) )

Comment

• Koteng ferdig i RBK...
          https://www.vg.no/sport/fotball/i/K3...source=vgfront
          For de som kan styre sitt eget lag:
          vif.managerleague.com

Comment

• Originally posted by Spinner View Post
            RBK rydder skikkelig, Brann og VIF kjører «kontinuitet». Skal bli interessant å følge hvem som lykkes

Comment

• Originally posted by Pete View Post
              RBK rydder skikkelig, Brann og VIF kjører «kontinuitet». Skal bli interessant å følge hvem som lykkes
              Hehe, det kommer vel an på litt flere faktorer en bare kontinuitet eller ei

For de som kan styre sitt eget lag:
              vif.managerleague.com

Comment

• Det er jo i grunn en sånn opprydning som RBK nå har, vi også skulle hatt etter den høstsesongen, men når hele ledelsen og styret og alt er en eneste stor kompisgjeng blir det lite handlekraft.

Comment

• Originally posted by tordvif View Post
                  Det er jo i grunn en sånn opprydning som RBK nå har, vi også skulle hatt etter den høstsesongen, men når hele ledelsen og styret og alt er en eneste stor kompisgjeng blir det lite handlekraft.
                  Sånn for å skille epler og pærer:
                  Daglig leder i RBK har fjernet to stk i sin administrasjon. Daglig leder sitter
                  Valgkomiteen har innstilt på ikke gjenvalg av styrets leder. Så det er tross alt sånn at dersom Koteng bestemmer seg for det, så kan han fortsatt stille på årsmøtet og så får man se hvor mange stemmer han får...

Når det gjelder oss:
                  Det går jo en del rykter om at Ingebritsen er ferdig/skal over i en rolle
                  Vi har vel ingen tilsvarende rolle som det Alstad har i RBK.
                  Vår daglige leder sitter fortsatt, akkurat som RBK sin

Valgkomiteen i Vålerenga Fotball Elite har ikke ennå kommet med noen innstilling til nytt styre. Årsmøtet pleier å være i mars så det vil nok ta noe tid før innstillingen slippes.
                  RBK har vel også årsmøtet i februar. Det er relativt uvanlig at beskjeden om at styreleder ikke blir innstilt kommer allerede nå. Valgkomiteen i RBK har tydeligvis behov for å offentlig vise misnøye med Koteng.

Vedr VIF:
                  Alle medlemmer kan henvende seg til valgkomiteen med innspill på styrets sammenslutning.
                  Vil du kaste Baardseng så er det bare å begynne lobbingen....

Comment

• Originally posted by Loffen View Post

Sånn for å skille epler og pærer:
                    Daglig leder i RBK har fjernet to stk i sin administrasjon. Daglig leder sitter
                    Valgkomiteen har innstilt på ikke gjenvalg av styrets leder. Så det er tross alt sånn at dersom Koteng bestemmer seg for det, så kan han fortsatt stille på årsmøtet og så får man se hvor mange stemmer han får...

Når det gjelder oss:
                    Det går jo en del rykter om at Ingebritsen er ferdig/skal over i en rolle
                    Vi har vel ingen tilsvarende rolle som det Alstad har i RBK.
                    Vår daglige leder sitter fortsatt, akkurat som RBK sin

Valgkomiteen i Vålerenga Fotball Elite har ikke ennå kommet med noen innstilling til nytt styre. Årsmøtet pleier å være i mars så det vil nok ta noe tid før innstillingen slippes.
                    RBK har vel også årsmøtet i februar. Det er relativt uvanlig at beskjeden om at styreleder ikke blir innstilt kommer allerede nå. Valgkomiteen i RBK har tydeligvis behov for å offentlig vise misnøye med Koteng.

Vedr VIF:
                    Alle medlemmer kan henvende seg til valgkomiteen med innspill på styrets sammenslutning.
                    Vil du kaste Baardseng så er det bare å begynne lobbingen....
                    Ok, mulig dårlig formulert av meg. Poenget var at det burde blitt en opprydning hos oss også etter den horrible høstsesongen. Ingen spesifikke roller egentlig, og ikke nødvendigvis samme roller som de som har forsvunnet i RBK, men noen hoder burde i grunn rullet. Ingebrigtsen er en av de, men også Deila som sitter igjen med hovedansvaret for at høsten ble som den ble.

Comment

• Du kan jo tenke deg, Loffen. RBK havnet på 4.plass og EL kvalik, de har vunnet en drøss med pokaler de siste årene. Likevel sparket de Kåre I, sportslig leder er ferdig, styrets leder måtte gå i tillegg til en eller annen organisasjonssjef.

I Vålerenga har det vært 3 år nå uten resultater, det virker egentlig ikke som det stilles noen resultatkrav i det hele tatt. Vi var 4 poeng unna nedrykk, og likevel durer man på med det samme og med de samme folkene. Vi belønner altså 4 poeng unna nedrykk med en ny 3-års kontrakt til treneren. Det er ganske sykt.. Selv om jeg aksepterer at RBK er på en annen hylle enn oss, så er det ganske oppsiktsvekkende. I artikkelen jeg leste i VG sto det at for Baardseng var det egentlig ikke noe alternativ at Deila skulle få fyken, og det er et ganske dårlig utgangspunkt for å gå inn i en evaluering av en svak sesong, med en innstilling om at det uansett ikke er et alternativ at treneren får sparken. Hvordan det er mulig når treneren har vært her i 3 år uten å vise til noe som helst annet enn vingling og rot, er for meg ganske utrolig.

Last edited by tordvif; 17.12.2019, 14:11.

Comment

• Originally posted by tordvif View Post
                        Du kan jo tenke deg, Loffen. RBK havnet på 4.plass og EL kvalik, de har vunnet en drøss med pokaler de siste årene. Likevel sparket de Kåre I, sportslig leder er ferdig, styrets leder måtte gå i tillegg til en eller annen organisasjonssjef.

I Vålerenga har det vært 3 år nå uten resultater, det virker egentlig ikke som det stilles noen resultatkrav i det hele tatt. Vi var 4 poeng unna nedrykk, og likevel durer man på med det samme og med de samme folkene. Vi belønner altså 4 poeng unna nedrykk med en ny 3-års kontrakt til treneren. Det er ganske sykt.. Selv om jeg aksepterer at RBK er på en annen hylle enn oss, så er det ganske oppsiktsvekkende. I artikkelen jeg leste i VG sto det at for Baardseng var det egentlig ikke noe alternativ at Deila skulle få fyken, og det er et ganske dårlig utgangspunkt for å gå inn i en evaluering av en svak sesong, med en innstilling om at det uansett ikke er et alternativ at treneren får sparken. Hvordan det er mulig når treneren har vært her i 3 år uten å vise til noe som helst annet enn vingling og rot, er for meg ganske utrolig.
                        Sånn blir det når man blir for vandt til å vinne, RBK altså.
                        VIF har ikke tre år uten resultater, men 11 år siden cupgullet og 15 år siden forrige seriemesterskap.
                        Alex Ferguson trengte tre år på å gjøre Utd til Englands beste lag, og det var ved en ren tilfeldighet at de fikk Cantona, som var årsaken og starten på dominansen. Hadde de ikke fått tak i Cantona, men David Hirst som de egentlig ville ha, så spørs det om det hadde noen ny Utd-æra og Ferguson hadde muligens ikke blitt en legende.
                        Prøver bare å si at det er små ting som avgjør!

Har du troen på at Deila kan snu det Tord?

Comment

• Originally posted by ziggy75 View Post

VIF har ikke tre år uten resultater, men 11 år siden cupgullet og 15 år siden forrige seriemesterskap.
                          Alex Ferguson trengte tre år på å gjøre Utd til Englands beste lag, og det var ved en ren tilfeldighet at de fikk Cantona, som var årsaken og starten på dominansen. Hadde de ikke fått tak i Cantona, men David Hirst som de egentlig ville ha, så spørs det om det hadde noen ny Utd-æra og Ferguson hadde muligens ikke blitt en legende.

Har du troen på at Deila kan snu det Tord?
                          Sånn sett blir det feil å sammenligne seg med RBK, men likevel er det ganske utrolig at man går inn i en evaluering etter en sesong hvor man nesten rykka ned med en innstilling om at det aldri var aktuelt å sparke treneren. Det bør være oppe til diskusjon når man er 4p unna et nedrykk og jeg fikk inntrykk av når jeg leste den artikkelen at det aldri var oppe til vurdering en gang. Det er vel kanskje den klubben vi har blitt nå, med 9 sesonger på rappen med middelmådighet. Da tenker jeg på 2010 hvor vi tok sølv sist.

Til spørsmålet ditt, det er fortsatt en liten mikroskopisk del av meg som tror at Deila kan få det til, men den troen er sannelig liten og har bare krympet og krympet dessverre. Nå som klubben er i den situasjonen den er i, så vet jeg ikke om det hadde blitt noe bedre med en ny trener heller. Klubben er et skadet dyr med et uforløst potensialet og har vært det i et helt tiår. Poenget mitt med innlegget var bare at jeg synes det er ganske sykt at man ikke en gang vurderer å sparke treneren etter 3 år uten resultater eller fremgang. Det har vært noen topper og noen kule kamper, men denne sesongen skulle vi ta medalje eller minimum havne topp 4 og der strøyk Deila. Det ble tydelig kommunisert uttad før starten av sesongen, og da må også Deila måles på det. Jeg synes det vitner om at Baardseng og styret har alt for stor respekt for Deila fordi han er et stort navn, så derfor sitter han trygt uansett hva. Det er litt skummelt. På en annen side hadde det kostet oss penger også å sparke Deila, men at det ikke en gang var oppe til vurdering etter sånn høstsesong.. Det var det jeg primært reagerte på.
                          Last edited by tordvif; 17.12.2019, 18:06.

Comment

• Det er mye dumt i NFF, men når VIF, Brann og RBK nekter å oppgi netto tilskuertall, synes jeg inkompetansen har nådd nye og høyt gasjerte høyder. Det finnes ingen grunn til hemmelighold. Det er absolutt ikke sensitivt for de involverte.

Jeg tror ikke familiene til Espeseth og Deila vil lide unødig om tallene blir offentliggjort. Jeg tror heller ikke sponsorer vil strømme til om man vil lure dem.

I fotball er jeg en novise. Kommunikasjon har jeg jobbet med i 25 år. Å holde tilskuertall og lønn hemmelig er ikke smart. Det er bare dumt. Sånne avgjørelser blir tatt av folk som tror de er smarte. Sannheten er at de er tvers igjennom inkompetente.

Comment

• Originally posted by Besetter View Post
                              Det er mye dumt i NFF, men når VIF, Brann og RBK nekter å oppgi netto tilskuertall, synes jeg inkompetansen har nådd nye og høyt gasjerte høyder. Det finnes ingen grunn til hemmelighold. Det er absolutt ikke sensitivt for de involverte.

Jeg tror ikke familiene til Espeseth og Deila vil lide unødig om tallene blir offentliggjort. Jeg tror heller ikke sponsorer vil strømme til om man vil lure dem.

I fotball er jeg en novise. Kommunikasjon har jeg jobbet med i 25 år. Å holde tilskuertall og lønn hemmelig er ikke smart. Det er bare dumt. Sånne avgjørelser blir tatt av folk som tror de er smarte. Sannheten er at de er tvers igjennom inkompetente.
                              Helt enig, men det forteller bare at tilskuerantallet har droppa ekstremt mye mer enn de ønsker å fortelle oss, men allikevel dundrer vi videre med stø kurs - ingen endringer. Fantastisk
                              "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

• Originally posted by ziggy75 View Post

Godt poeng. Hadde ikke Kongshavn scoret selvmål i det 88.minutt 5 oktober 2013 hadde Vålerenga og Strømsgodset spilt 1-1. Da hadde ikke Godset vunnet seriemesterskapet det året, Deila hadde ikke fått jobb i Celtic og så videre.

Det er små ting som avgjør om en trener er genial eller ikke. Over tid så viser jo kvaliteten seg da.

Ronny Deila har følgende plasseringer i Eliteserien - 11, 12, 7, 8, 2, 1, 8, 6, 10.

Comment

Working...
                                X