Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Det blir 16 lag i Tippeligaen

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Det blir 16 lag i Tippeligaen

Det er ikke fotballting før i 2008, og da blir det ikke aktuelt å endre dette før fra og med 2009. Sesongen 2009 vil da sannsynligvis spilles med 16 i TL, 16 i 1. og 10-lagsavdelinger i andredivisjon.

Om et lag rykker ned, og tre opp - eller om de spiller playoff mellom de tre dårligste/beste kommer man vel fram til i VIP-losjen dersom noe slikt blir tredd nedover hodet på dem.
    Søk på Klanens Masterstipend! Fristene er 1. mars og 15. oktober, hvert år.
    [url]http://www.klanen.no/klanen/klanens-masterstipend/[/url]

Comment

Å si at "Nei, det blir for komplisert" er en litt for lett vei ut..

Tenk om man skulle gi opp hver gang man opplevde noe som var litt kinkig.

-Reise til månen? For komplisert!

-Internett!? Altfor vanskelig!

-Skrukork på melkekartongen sier du? Vanskelig!

Kjør på med et par nye lag. Blir bra det.

Offtopic, men de skal legge kunstgress på ullevål fra 2008.. Det var tydeligvis ikke så komplisert.
      ----------------
      Pilsner og slagsmål.
      Ille tilredte agronomer.

Comment

Jeg skjønner ikke hvorfor alle er så positive til en utvidelse. "Det er så tett i tippeligaen at dette er tvingende nødvendig. Det er ikke bra for serien." Hvorfor ikke? Hva er galt med at det er jevnt, og at alle har noe å spille og kjempe for? Det er jo det som gjør at det er nerve i serien helt til siste slutt i begge ender av tabellen, det er det som gjør at topplag kan gå på en smell i innspurten mot bunnlag som kjemper for livet (takk til Fredrikstad for å ha slått Start i siste serierunde 2005). Hva er det som er så bra med en serie der de fleste laga vaker rundt i et ingenmannsland uten noe å spille for siste halvdel av sesongen? Det har blitt sagt mange ganger om Royal League at hovedproblemet med turneringa er at den betyt for lite for lag og supportere. Laga har ikke nok å spille for. Jeg skjønner at det kan være koselig for mange supportere å vite at laget man holder med ikke kommer til å rykke ned, men faen så kjedelig også når en stor del av sesongen blir like viktig som treningskamper. Og for Vålerenga, hvis vi skal tenke litt på oss sjøl, har jo faktisk ordninga med vilt kjempende lag på nedre halvdel i slutten av sesongen funka bra. Vi har kanskje avgitt noen poeng de siste sesongene men tross alt mye færre enn de laga vi har kjempa i toppen mot.

Comment

Jeg er helt klart positiv til dette. Det er bra at det blir lettere for hartsatsende lag å holde seg i TL (er det noen som faktisk mener at AAFK burde være i Adecco?). Vi trenger litt mer stabilitet rundt livet i TL. Det vil sannsynligvis bety at flere lag kan bli stabile på et høyere nivå, noe som kommer norsk fotball til gode. Kanskje det også reduserer den desperate jakten på halvgode utenlandske spillere og gir plass til noen flere norske unggutter? Man har råd til å tape noen flere poeng og kan dermed satse litt mer på de unge.

JA til 16 lag i TL!!!
          Møt opp på Jordal! Året rundt med Vål\'enga

Comment

Sitat: Den tir, 12 desember 2006 11:11 skrev Lasse:

> Jeg skjønner ikke hvorfor alle er så positive til en utvidelse. "Det er så tett i tippeligaen at dette er tvingende nødvendig. Det er ikke bra for serien." Hvorfor ikke? Hva er galt med at det er jevnt, og at alle har noe å spille og kjempe for?

Tror du har rett i at det kanskje blir flere kamper som ikke er kniven-på-strupen 6-poengskamper. Men Premier League er jo enda større - og den er vel ikke bare kjedelig?

Fordelen med en litt større TL er at presset kanskje letter litt for flere klubber. I år var det jo slik at enten var man en reell medaljekandidat, eller så var man kandidat til direkte nedrykk. Det var ingen mellomting. Dette gir et sinnsykt press på klubbene, et for stort fokus på å ikke tape, og trenermassakren i år tror jeg må sees i sammenheng med dette - selv om årets sesong vel var eksepsjonelt jevn. For å si det slik: jeg tror ikke årets TL har gagnet norsk toppfotball, klubbene har blitt for fokusert på resultater neste helg, og kan ikke ta seg råd til å tenke langsiktig.

Med 2 lag til i TL er jeg bekymret for baner og spilleforhold i april og november, og utvidelsen vil bli et sterkt argument FOR kunstgress rundt om, men virker jo som om flere og flere satser på kunstgress uansett.

Comment

Jeg mener det ikke er nødvendig å tenke på kunstgress. Det finnes nok av muligheter til å ha godt gress, selv når alle fotballsupportere er våryre og også når Royal League spilles. Det koster litt mer penger, men jeg mener det allikevel vil være til det beste for norsk fotball.

Fjerning av snø er ikke noe problem.

Store snømengder måkes vekk uansett kunstgress eller naturgress.

Alle baner, også kunstgress, er nødt til å ha undervarme.

Det store problemet er å få nok sol på naturgress. Det lar forholdsvis enkelt løse ved et flyttbart drivhus. Det blir litt høyere kostnader på flyttbart drivhus enn på kunstgress, samt vanning, men det er det eneste som fordyrer naturgresset kontra kunstgress. Med de fordeler et naturgress gir, mener jeg det bør være udiskutabelt at naturgress bør foretrekkes.

Med tanke på de mulighetene, er ikke 16 lag i tippeligaen så dumt, men 2009 er ikke en fornuftig startdato etter min mening. 2012 vil være langt mer fornuftig, ettersom klubbene da får tid til å forberede seg på utvikling av stadionanlegg for å ta høyde for dette.

Det vil jo også nærmest bli et krav om tak over stadion, samt varmelamper. Riktignok snakker alle om at det blir varmere og varmere, men fakta er at vi i Norge risikerer å få en skikkelig vinter. Hva skal vi gjøre da? Avlyse tippeligaen?
              in Absinthia

Comment

Sitat: Den tir, 12 desember 2006 00:31 skrev skog:

> laga som rykker opp fra 1. divisjon stort sett vil få seg to tette og ei badehette og åke ned igjen, hvis de ikke satser skikkelig. Det er kanskje ikke dumt det heller, så slipper vi kokkosklubber som bryne, hamkam og sogndal.

Det at TL blir utvidet betryr vel strengt tatt at vi får to extra kokkosklubber som bryne og songdal. Og ham kam hadde vi vel ikke blitt kvitt engang!

Og om flere lag hever nivaet er jo langt fra sikkert, kanskje vi faar 10 lag som kjemper mot nedrykk istedet for 8.

Og det at det kommer ferre halgode utlendinger til TL er da ogsa usansynlig, flere kamper mere slit og behov for flere spillere + at det er to nye dårlige lag som kjemper mot nedrykk, som må gjøre desperate kjøp!

Vi star sammen

og kjemper

og vinner til slutt

Comment

Jeg har brukt www.nifs.no til en litt uvitenskaplig tabell, og jeg synes påstanden om "kokoslag" er litt overdrevet. Bortsett fra Aalesund, som har rykket opp tre ganger siden 2002 (og dermed rykket ned to ganger i samme periode), så er lagene som kommer opp fra 1. divisjon overraskende stabile (se min feiende flotte tabell litt lenger ned). Jeg tror det skyldes at lagene i 1. divisjon må gjennom 30 kamper i året i serien alene, mens eliteserien "daffer" rundt med 26 kamper. Jeg tror derfor det ville vært veldig positivt for både eliteserien og 1.divisjon om begge nivåene var på 16 lag. Det tror jeg også norske lag vil merke når man skal ut i Europa og gjøre seg feite.

Et annet poeng er at 1. divisjonslaget ikke har vunnet i kvalikkampene siden 2001 - noe som kan tyde på at 1. divisjonslaget har hatt en lengere og mer slitsom sesong enn eliteserielaget. Og dermed blir jo ikke kampen helt rettferdig...

2006:

Opp:

Aalesund

Strømsgodset

Ned:

Ham-Kam

Molde

Kvalik:

Odd (TL) - Bryne (1.div.) (Odd berga plassen)

2005:

Opp:

Sandefjord

Stabæk

Ned:

Aalesund

Bodø/Glimt

Kvalik:

Molde (TL) - Moss (1.div) (Molde berga plassen)

2004:

Opp:

Start

Aalesund

Ned:

Sogndal

Stabæk

Kvalik:

Bodø/Glimt (TL) - Kongsvinger (1.div.) (B/G berga plassen)

2003:

Opp:

Ham-Kam

Fredrikstad

Ned:

Aalesund

Bryne

Kvalik:

Vålerenga (TL) - Sandefjord (1.div.) (Enga berga plassen)

2002:

Opp:

Tromsø

Aalesund

Ned:

Moss

Start

Kvalik:

Brann (TL) - Sandefjord (1.div.) (Brann berga plassen)
                  Er det ikke skremmende hvor lett fakta kan ødelegge argumenter?

Comment

Dette er jeg i utgangspunktet litt skeptisk til.

Ett av argumentene som ble nevnt for å utvide til 16 lag,var for at det var for "jevnt".

Ok,så nå trenger vi noen "slaktoffre" da,så de fleste andre er sikkret 6 poeng????

Jeg syns dette ikke er ett godt forslag,både fordi ovennevnte punkt,men også fordi klubbene(som nå støtter dette forslaget),er de samme klubbene som klager over tøft kampprogram fra før..

Litt rart er det jo også da at vi her på berget skal utvide serien,vi skal starte sesongen tidligere og avslutte senere,vi skal spille i RL og Europacupene...men kunstgress???NEI,det er ett tabuemne

statistikk er kun svart-hvit,og livet er ikke svart-hvit..

Comment

I prinsippet betyr vel det bare at det 3. dårligste laget i tippeligaen er bedre enn det 3. beste laget i adeccoligaen.
                      in Absinthia

Comment

Nuvel, det er jo en reell mulighet, og du har unektelig et godt poeng...

Men likevel finner jeg det litt påfallende at de siste fem årene har ikke det laget som har kjempet til dels hardt og gjort det godt i 30 kamper klart å slå det laget som ikke har prestert særlig godt i "bare" 26 kamper.
                        Er det ikke skremmende hvor lett fakta kan ødelegge argumenter?

Comment

Sitat: Den tor, 28 desember 2006 13:23 skrev Evig:

> Dette er jeg i utgangspunktet litt skeptisk til.

> Ett av argumentene som ble nevnt for å utvide til 16 lag,var for at det var for "jevnt".

> Ok,så nå trenger vi noen "slaktoffre" da,så de fleste andre er sikkret 6 poeng????

>

> Jeg syns dette ikke er ett godt forslag,både fordi ovennevnte punkt,men også fordi klubbene(som nå støtter dette forslaget),er de samme klubbene som klager over tøft kampprogram fra før..

>

> Litt rart er det jo også da at vi her på berget skal utvide serien,vi skal starte sesongen tidligere og avslutte senere,vi skal spille i RL og Europacupene...men kunstgress???NEI,det er ett tabuemne

Det jeg synes nå det er merkelig er at vi på død og liv skal ha kunstgress nå som snart alle har undervarme og klimaet bare blir mildere og mildere.

Comment

Sitat: Den lør, 30 desember 2006 19:55 skrev Sporty:

> Sitat: Den tor, 28 desember 2006 13:23 skrev Evig:

>

> > Dette er jeg i utgangspunktet litt skeptisk til.

> > Ett av argumentene som ble nevnt for å utvide til 16 lag,var for at det var for "jevnt".

> > Ok,så nå trenger vi noen "slaktoffre" da,så de fleste andre er sikkret 6 poeng????

> >

> > Jeg syns dette ikke er ett godt forslag,både fordi ovennevnte punkt,men også fordi klubbene(som nå støtter dette forslaget),er de samme klubbene som klager over tøft kampprogram fra før..

> >

> > Litt rart er det jo også da at vi her på berget skal utvide serien,vi skal starte sesongen tidligere og avslutte senere,vi skal spille i RL og Europacupene...men kunstgress???NEI,det er ett tabuemne

>

> Det jeg synes nå det er merkelig er at vi på død og liv skal ha kunstgress nå som snart alle har undervarme og klimaet bare blir mildere og mildere.

>

> De fleste har undervarme ja,men har du sett Ullevål rundt Oktober November eller?Ikke ett pent syn.Mange andre baner som også har undervarme,men ligner mer og mer på en potetåker på slutten av sesongen. Og det milde været vi har, bidrar jo også til at gresset blir mer vått og sølete i "vinter" sesongen,slik at det ikke er godt nok til seriestarten,som også starter tidligere og tidligere...

Men hvis kunstgresset var det eneste punktet du var uenig i,så er jeg fornøyd

statistikk er kun svart-hvit,og livet er ikke svart-hvit..

Comment

Jeg kjønner ikke helt at man skal bli så slitene, når hver enkelt spiller får 4 kamper til. Har det så mye å si?

Og, jeg tror ikke vi skal se på lagene som eventult skulle rykke opp som kasteballer. Man kan ikke dømme dem utifra det nivået vi ser dem i første divisjon, ettersom at de da spiller mot klart dårligere lag.

Etter min erfaring, yter både du som enkeltspiller, og laget mer, når man møter et lag med like høyt, eller høyere nivå. Og tror heller ikke det vil ta lang tid for laget og tilpasse seg Tippeliganivået. Se på lag som Start, Fredrikstad, Stabæk og Sandefjord, som tross alt ga god matching, ihvertfall på nedre halvdel av tabellen.

Er også noe enig, med de som sier det kan bli mer underholdene. Men det kan slå begge veier.
                              Tramp, Tramp, Tramp på en fugl!

Comment

Working...
                              X