Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Regelnytt og retningslinjer for 2007

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Regelnytt og retningslinjer for 2007

Kan ikke se at dette har vært postet tidligere:

http://www.fotball.no/files/{79287223-0330-4390-88F7-73C8235BE373}.pdf

Fin lesning for de som er interessert i fotballregler. Greit å være litt oppdatert før man brøler til dommeren

Man kan selvfølgelig også finne god oversikt over alle lover og regler på www.fotball.no under "NFF".

Re: Regelnytt og retningslinjer for 2007

Jeg er vel blant de som tviler sterkt på at dommerne har "baller nok" til å blåse straffe så ofte som de faktisk skal, jf. punkt 7, "Brudd på spillereglene - usportslig oppførsel", se spesielt det som sies øverst på side fem. Det blir vel gjerne som det har vært de siste åra, at fotball-guruene (hei, Arne-ball) sitter før sesong og messer om at "i år skal det være fokus på å slå ned på albuebruk/holding i feltet/holding i trøya (osv.), og i år har dommerne fått beskjed om å dømme straffe for slike handlinger innenfor 16-metern, og være påpasselige og strenge"...
    Er det ikke skremmende hvor lett fakta kan ødelegge argumenter?

Comment

En del som var veldig interessant her, blant annet:

2. Instruksjoner under kampens gang ? oppførsel i teknisk område.

I år så skal altså trenere, eller andre, kunne sendes vekk fra banen om de viser fingeren, slenger med leppa til publikum, sparker i stykker stolene etc.

5. Skadet spiller ? behandling av skade.

Lagene skal ikke lenger spille ballen ut av banen. Bare om de tror det er en alvorlig skade. (Gjelder altså både egne og andres spillere). Dette blir interessant, men er dessverre nødvendig.

7. Brudd på spillereglene ? usportslig oppførsel

Her er det særlig holding det fokuseres på. I følge denne "regelboka" skal det egentlig blåses noe slikt som 100 frispark og 10 straffer per kamp. Håper gjerne at dommerne legger seg på en strengere linje ndg holding, men at de uansett er konsekvente. Det verste som finnes er dommere som *plutselig* kommer på at det skal dømmes for holding i feltet i det 73 minutt....

9. Hands ? vurdering av straffbar bruk av hånd.

I motsetning til hva det ble snakket om i fjor, så er det fortsatt slik at intensjonen teller! Viljehands er hands, å få ballen i hånda er ikke ulovlig. I tillegg så skal de vurdere "naturlige" posisjoner på armene. Tipper det de mener er at forsvarsspillere som står og dekker en motspiller som en basketballspiller, med armene ut osv, skal kunne blåses av selv om ballen treffer spilleren og ikke omvendt...

Comment

Dette med holding er oppe hvert år, og det er en pest og plage, spør du meg.

En ting: Hvorfor stiller ikke VIF i tettsittende drakter? Og sykkelshorts?

Gutta har vel kropper som tåler det...hehe...og det er mye vanskeligere å holde hvis drakta sitter tett på kroppen. Dagens drakter er jo å betrakte som et eneste stort håndtak. Med tettsittende drakter vil man oppnå en klar fordel, spesielt inne i motstandernes 16-m.

Regelverk? Komfort? Mangel på nytenkning? Ønske om å bli holdt? Hva er grunnen?

Comment

Jeg tror ikke regelverket forbyr tettsittende drakter. Jeg tror faktisk ikke regelverket forbyr f.eks. drakter av papir, noe som også hadde blitt rasende festlig (og svært avslørende) når noen holder i drakta. Men det, altså papirdrakter som revner i det noen holder i dem, vil nok være et brudd mot regelen om at man må ha på seg drakt.

Uansett, jeg tror regelene bare sier noe om likhet i utforming og farge for hvert av lagene, dog slik at lagene har forskjellige farger i forhold til hverandre osv.

Comment

Kroppsmalte drakter må vel være det beste

Da får man ikke no holding, evt bare litt klyping her og der..

Men må i så fall være vannfast i tilfelle regnværsdager, noe som kanskje kan være litt kjipt etter match!

Comment

De nye kappa draktene til lillestrøm var jo ment for å være tettsittende, men dem har jo alt for store str til spillerne så det ser ut som vanlige drakter. Det er samme type drakter som feks roma bruker. Og en del av hensiktet med slike drakter er så vidt jeg vet at det skal være vanskeligere å dra i. Så ville vært rart om det var noe regler imot det..

Hvor trange drakter man vil ha må man få velge selv, når man ser hvor korte shortser dem fikk lov å bruke før i tida.

Men sykkelshorts er jeg ikke så ivrig på. Ser ikke for meg 22 karer løper rundt i sykkelshorts...
              IKAROS

Comment

Sitat: Den fre, 26 januar 2007 15:59 skrev Skrible:

> Jeg er vel blant de som tviler sterkt på at dommerne har "baller nok" til å blåse straffe så ofte som de faktisk skal, jf. punkt 7, "Brudd på spillereglene - usportslig oppførsel", se spesielt det som sies øverst på side fem. Det blir vel gjerne som det har vært de siste åra, at fotball-guruene (hei, Arne-ball) sitter før sesong og messer om at "i år skal det være fokus på å slå ned på albuebruk/holding i feltet/holding i trøya (osv.), og i år har dommerne fått beskjed om å dømme straffe for slike handlinger innenfor 16-metern, og være påpasselige og strenge"...

Hadde dommerne vært menn av ordentlig kvalitet ville de begynt å vifte ut gule kort på den minste antydning til holdning. Da hadde de gitt seg rimelig fort når halve laget hadde karantener etter tredje serierunde...

Tom Nordlie hadde jo selvsagt laga et sant helvete på at alt gikk utover det drittlaget og den drittfoppalen han setter i stand.
                Søk på Klanens Masterstipend! Fristene er 1. mars og 15. oktober, hvert år.
                [url]http://www.klanen.no/klanen/klanens-masterstipend/[/url]

Comment

Jeg tror poenget med Kappa-draktene er at det er så elastiske, at dersom man holder, vil man bli avslørt av det meterlange seilet som man holder i når den andre spillern løpet ufortrødent avgårde...

Når det er sagt, så håper jeg ikke Enga satser på Kappa. Jeg klarer ikke få ut av hodet hva som skjer med logoen når man dekker til overkroppene på damene...

Comment

Sitat: Den fre, 26 januar 2007 16:46 skrev Skrible:

> Jeg tror ikke regelverket forbyr tettsittende drakter. Jeg tror faktisk ikke regelverket forbyr f.eks. drakter av papir, noe som også hadde blitt rasende festlig (og svært avslørende) når noen holder i drakta. Men det, altså papirdrakter som revner i det noen holder i dem, vil nok være et brudd mot regelen om at man må ha på seg drakt.

>

> Uansett, jeg tror regelene bare sier noe om likhet i utforming og farge for hvert av lagene, dog slik at lagene har forskjellige farger i forhold til hverandre osv.

Nettopp...kan heller ikke se noen regler som skal hindre at man bruker tettsittende drakter. Derfor skjønner jeg ikke at noen ikke tar skrittet og bruker det, i hvert fall som et forsøk, det ligger jo en ganske stor fordel i det, etter min oppfatning, selv om det skulle redusere holdeing eller effekten av holding med bare 50% så ville det være mye. Så hvorfor er det ingen som prøver en gang? Det LSK brukte var vel ikke akkurat tettsittende, jeg tenker på noe a la sykkeldrakter, kall det gjerne kondomdrakter - prøvd å dra i en en slik? Ikke lett...Shortsen er ikke så viktig, så hvis estetiske hensyn veier tungt kan en jo la det være...hehe...men mulig jeg tar feil her...

Comment

By the way, er det ikke Brann som har fått Kappa drakter?

Lillestrøm har da fortsatt Diadora?

God helg! Sees på match..

Comment

Nå er vel denne tråden godt på vidda? Tilbake til regelendringer.

Likte spesielt regelendringene når det gjelder skadde spillere. Det blir mye mindre lukrativt å legge seg ned for hver minste ting. For det første stopper ikke dommeren spillet. For det andre må du, etter å ha fått behandling, vente på neste stopp i spillet før du kommer innpå igjen. M.a.o. ingen Carlos Walderrama som ser død ut, får stoppet spillet, bæres ut for så å løpe like frisk innpå tre sekunder senere.

Det jeg savner er strengere dommere i forhold til drøying av tid. Er møkklei lag som kommer til Ullevål og bruker 1 min på hver eneste dødball/innkast absolutt hele kampen. Her burde de gule kortene kommet etter 5 min av kampen og ikke i beste fall etter 89 som jeg synes har vært standard i foregående sesonger.
                        Møt opp på Jordal! Året rundt med Vål\'enga

Comment

Jeg synes vel også det er litt interessant med at trener-teamet får såpass med begrensninger i forhold til (hissig) kommunikasjon. Vet at denne regelen har vært mer eller mindre tilstede i mange år, og at den har som hensikt å bygge opp under fair play-konseptet. Men det er jo grenser - la f.eks. merke til at kommentatorene (amerikanske) roste hovedtrenerne under nattas Super Bowl for at de var så "rolige og lite aggressive", og dermed "bygget opp om "football" som en familievennlig idrett". Om det skjer med ordentlig fotball, og trenerne må ta hensyn til "familievennlighet" når de skal kommandere spillerne inn i innøvde formasjoner, da blir jeg lei meg.

Comment

Sitat: Den søn, 28 januar 2007 21:24 skrev murt:

> Nå er vel denne tråden godt på vidda? Tilbake til regelendringer.

>

> Likte spesielt regelendringene når det gjelder skadde spillere. Det blir mye mindre lukrativt å legge seg ned for hver minste ting. For det første stopper ikke dommeren spillet. For det andre må du, etter å ha fått behandling, vente på neste stopp i spillet før du kommer innpå igjen. M.a.o. ingen Carlos Walderrama som ser død ut, får stoppet spillet, bæres ut for så å løpe like frisk innpå tre sekunder senere.

>_____________________

Frekt å sitere seg selv, men jeg velger å gjøre det likevel.

Må bare si at det virker så jævla uproft når lagledelsen i Enga ikke har lest disse regelendringene. For halvannen uke siden skrev jeg innlegget jeg siterer nå. Det betyr at disse regelendringene bør ha vært klubbene i hende for en god stund siden. Likevel står halve lagledelsen og vinker som en gjeng med klovner for å få DFH innpå mens ballen er i spill under kampen mot Lyn. Dette gjør meg skeptisk til om vi følger med i det hele tatt.

Hmmmm... skeptisk!
                            Møt opp på Jordal! Året rundt med Vål\'enga

Comment

Nå så ikke jeg situasjonen, men jeg kan tenke meg at man forventer en slags ... gentleman's agreement i treningskamper.

Comment

Working...
                              X