Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Møte på Bohemen i morgen

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Møte på Bohemen i morgen

Sitat: Den ons, 07 februar 2007 10:50 skrev FrankO:

> Sitat: Den ons, 07 februar 2007 10:20 skrev clap:

> > Selvsagt må spørsmålene screenes før de stilles. Ellers hadde det kommet førti spørsmål av typen; Skal vi kjøpe Daniel Braathen? Skal vi kjøpe Martin Andresen? osv.

>

> Så godt du tror om egne supportere.

>

>

> > Jeg velger å tro at ledelsen klubben har mer fornuftige ting å gjøre enn å sitte å forklare for en gjeng øltørste supportere hvorfor der ikke kan svare på spørsmålene som blir stilt.

>

> De kom da? De svarte på spørsmål? Hvorfor ikke gjøre det helt demokratisk å svare på alle spørsmål? Hva er dem redd for? Svarer dem "det vil vi ikke svare på" når det kommer konkrete spørsmål fra salen om spillere så vil den type spørsmål slutte å komme etter ett minutt.

>

> Men bevares; folk her inne er sikkert mer interessert i å høre en morsom Aabrekk-historie enn å høre hvordan klubben jobber opp mot ulike saker.

>

>

Jeg tror - for å si det forsiktig - ikke det ville vært forenlig med profesjonell drift av klubben at ledelsen stiller på en pub og forteller en gjeng mer eller mindre tilfeldig forbipasserende at "jo, vi er i samtaler med Martin, regner med at 8 mill gjør susen og at vi har han i stallen om tre uker - men vær snill å ikke fortell det til noen, for det er hemmelig, skjønner du - men siden dere alle er medlem i Klanen regner jeg med at dere holder tett av hensyn til klubben"

Alt som ville bli sagt på et slikt møte ville være i pressen 2 min etterpå, med eller uten pressen til stede.

Man kunne kanskje tatt spørsmål direkte fra salen, men trolig ble alles tid brukt mye mer effektivt med skriftlige spørsmål.

Comment

Bare for å legge til et moment.

Eieren av klubben, er et ASA. Det legger føringer på hvordan informasjon kan "lekkes".

Det eneste fornuftige ville være om alle fikk informasjonen samtidig, ikke at noen tilfeldige på en pub skulle få eksklusiv tilgang på sensitiv informasjon.

+++

Comment

Sitat: Den ons, 07 februar 2007 14:30 skrev FrodeAS:

> Bare for å legge til et moment.

>

> Eieren av klubben, er et ASA. Det legger føringer på hvordan informasjon kan "lekkes".

>

> Det eneste fornuftige ville være om alle fikk informasjonen samtidig, ikke at noen tilfeldige på en pub skulle få eksklusiv tilgang på sensitiv informasjon.

>

>

Er selskapet børsnotert, så gjelder det regler for offentligjøring av informasjon som kan være vesentlige for aksjekursen (eller f.eks. børsnoterte obligasjonslån). Ellers så gjelder det vel ikke spesielle regler?

Men styret i eierselskapet ville vel ikke ha vært så altfor blide om administrasjonen satt på Bohemen og fortalte om vesentlige saker som de selv ikke var informert om på forhånd.

Comment

Sitat: Den ons, 07 februar 2007 14:30 skrev FrodeAS:

> Bare for å legge til et moment.

>

> Eieren av klubben, er et ASA. Det legger føringer på hvordan informasjon kan "lekkes".

>

> Det eneste fornuftige ville være om alle fikk informasjonen samtidig, ikke at noen tilfeldige på en pub skulle få eksklusiv tilgang på sensitiv informasjon.

>

her blader du sammen ting. At selskapet er et ASA har ingen betydning for informasjonsplikten eller mange av sådan. Derimot ville kansje styret ikke like å få vite sensitive ting etter at andre har fått det.

Derimot børsnoterte ASA'er har informasjonbegrensninger i henhold til børsloven.

When the facts change, so does my opinon

Comment

Sitat: Den ons, 07 februar 2007 14:54 skrev Ravnen:

> her blader du sammen ting. At selskapet er et ASA har ingen betydning for informasjonsplikten eller mange av sådan. Derimot ville kansje styret ikke like å få vite sensitive ting etter at andre har fått det.

> Derimot børsnoterte ASA'er har informasjonbegrensninger i henhold til børsloven.

>

'''''''''''''''''''''''''

Det er mulig jeg roter nå, men informasjon som påvirker verdien av et ASA vil være meldepliktig til børsen.

Og en sterk indikasjon på at f.eks Braaten eller Andresen er klar for klubben vil vel måtte sies å være prisdrivende?

+++

Comment

Vålerenga Invest Fotball ASA (VIF ASA) er ikke børsnotert. Det er et ASA, som kreves for å gå på børs, men det er foreløpig ikke børsnotert. Den største aksjesposten eies av Bryggegata med 42,86%. Bryggegata AS eies igjen av en trust i Lichtenstein, som igjen eies av John Fredriksen, om jeg ikke helt har misforstått dette.

Børsen ville nok sett rart på en melding fra VIF ASA om kjøp/salg av spillere, uansett om den kom fra Valle eller fra Bohemen...
              Er det ikke skremmende hvor lett fakta kan ødelegge argumenter?

Comment

OK

Jeg husket at Vålerenga var omsatt i "gråmarkedet" tidligere. Mente også at en kompis av meg hadde aksjer i klubben.

Men om jeg ikke tar feil, ble disse aksjene skrevet ned til null den gangen Fredriksen redda klubben.

+++

Comment

Nemlig. "Gråmarkedet" (som ikke har noe med Grå-Lars å gjøre) er markedet utenfor børsens opplysningsregime. Ofte er der man møter på lovlig (og en del ulovlig) innsidehandel, og hvor markedsaktørene selv må holde seg opplyst med hva som skjer, i stor grad. Man har altså ikke den tryggheten som børsen gir hva gjelder sikkerhet om at alle har lik informasjon samtidig, og at alt noteres fortløpende.

Da Fredriksen tok over Vålenga, skapte han (igjen om jeg husker riktig) et ASA som skulle "eie" elitesatsinga. Dermed skulle ikke elitesatinga gå utover den vanlige drifta av klubben, f.eks. på ungenivå. ASA'et betalte gjelda på 30 mill (?), og har etterhvert en aksjekapital på 14 mill. På denne måten kan det godt være at din kompis hadde aksjer i VIF, men om han hadde det før VIF ASA ble opprettet, så er nok de aksjene mer fine å ha på veggen enn verdt noe særlig.

Jeg mener å ha lest en melding til Brønnøysundregisteret om at klubben VIF (Vålerenga Idrettsforening har utløsningsrett på aksjer som kommer i salg (altså noe av det samme som forskjøpsrett i et borettslag), men det kan jo være noe jeg har drømt en stille natt. Det stiligste hadde vært at klanen kunne ha kjøpt en stor post, men det skjer nok neppe på denne siden av Dovres sammenbrudd.

Men uansett, disse aksjegreiene er nok en smule avsporing fra debatten om debatten på Bohemen i går...
                  Er det ikke skremmende hvor lett fakta kan ødelegge argumenter?

Comment

Sitat: Den ons, 07 februar 2007 15:40 skrev FrodeAS:

> Sitat: Den ons, 07 februar 2007 14:54 skrev Ravnen:

>

> > her blader du sammen ting. At selskapet er et ASA har ingen betydning for informasjonsplikten eller mange av sådan. Derimot ville kansje styret ikke like å få vite sensitive ting etter at andre har fått det.

> > Derimot børsnoterte ASA'er har informasjonbegrensninger i henhold til børsloven.

> >

> '''''''''''''''''''''''''

> Det er mulig jeg roter nå, men informasjon som påvirker verdien av et ASA vil være meldepliktig til børsen.

>

> Og en sterk indikasjon på at f.eks Braaten eller Andresen er klar for klubben vil vel måtte sies å være prisdrivende?

Herreknut for en innlevelse. Her var det mye passion! Hva med å heie på Hydro, eller kanskje Statoil? VIF har en laaaang tradisjon som en åpen og inkluderende klubb, en klubb som turte å si i fra og som evnet å skape begeistring. Sensur og kontroll var det LSK-mafian og Hoff som holdt på med.

Les VIF-historien og kom tilbake om et par år, Frode.

Comment

Ting forandrer seg vettu sporty.. Ikke alle kan leve i de gamle glade bohemers dager! Er da ikke no i veien å ta opp det, hvis det kan innvirkning på informasjonsflyten..

Comment

Sitat: Den tor, 08 februar 2007 19:36 skrev Sporty:

> Herreknut for en innlevelse. Her var det mye passion! Hva med å heie på Hydro, eller kanskje Statoil? VIF har en laaaang tradisjon som en åpen og inkluderende klubb, en klubb som turte å si i fra og som evnet å skape begeistring. Sensur og kontroll var det LSK-mafian og Hoff som holdt på med.

>

> Les VIF-historien og kom tilbake om et par år, Frode.

Har lest den.

Er din definisjon av "åpen og inkluderende" slik at kun et fåtall personer som møter opp på en pub er de eneste som får tilgang til informasjon?

Tillater din definisjon av "åpen og inkluderende" (eller "ikke sensur og kontroll") at klubben bruker vakter for å holde uvedkommende som journalister unna møtene hvor informasjon slippes?

Jeg har litt andre definisjoner enn deg
                        +++

Comment

Vi er på helt forskjellige planeter...

Comment

Working...
                          X