Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Dette er TV-avtalen verdt for klubbene

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dette er TV-avtalen verdt for klubbene

160 millioner skal fordeles og 80 prosent (128 millioner) av disse går til tippeligaklubbene. 20 prosent (32 millioner) går til lagene i Adeccoligaen.

* 50 prosent (64 millioner) deles likt mellom alle TL-klubbene. Her får Vålerenga altså rundt i overkant av 4,5 millioner kroner.

* 30 prosent (38,4 millioner) deles i forhold til "synlighet" på TV. Det vil si hvor ofte man vises på TV 2 og TV 2 Zebra. Hjemmelaget får 2/3, mens bortelaget får 1/3.

Hvis man antar at 26 kamper går på TV 2 og 26 kamper går på Zebra blir det med andre ord i underkant av 740.000 kroner per kamp - for enkelthetens skyld: Cirka 500.000 per hjemmkamp på TV og 250.000 for hver bortekamp.

* 20 prosent (25,6 millioner) skal fordeles ut i fra tabellposisjon. Slik er fordelingen:

1. plass: 20% (5,12 mill)

2. plass: 15% (3,84 mill)

3. plass: 10% (2,56 mill)

4-6. plass: 7% (1,79 mill)

7-11. plass: 5% (1,28 mill)

12. plass: 3% (0,76 mill)

13-14. plass: 2% (0,51 mill)

Det absolutt maksimale en klubb kan få er dermed:

4,5 millioner for alle TL-lagene

9,75 millioner hvis samtlige kamper vises på TV

5,12 millioner hvis man tar gull.

TV-pengene er basert på at en kamp på TV 2 er like mye verdt som en kamp på Zebra, og at seertall ikke har noe med utregningen å gjøre. Legg også merke til at det ikke betales noe ekstra for kampene som flyttes til lørdagene for å vises på TV 2 Sport.

Re: Dette er TV-avtalen verdt for klubbene

Utifra terminlista tipper jeg at VIF får 8-10 TV-kamper i år. Det er jo et forsiktig tips, men vil da gi ca 3-4 mill. Vi skal selvsagt vinne gull og får 4,5 million ekstra. Da skal vi med andre ord kunne hente inn 9,62 + 3-4 alstå 12-13 millioner kroner.

Er det bare jeg som syns det er sært at sisteplassen får bonus?
    Søk på Klanens Masterstipend! Fristene er 1. mars og 15. oktober, hvert år.
    [url]http://www.klanen.no/klanen/klanens-masterstipend/[/url]

Comment

Sitat: Den ons, 28 mars 2007 14:43 skrev qxvrea:

> Utifra terminlista tipper jeg at VIF får 8-10 TV-kamper i år. Det er jo et forsiktig tips, men vil da gi ca 3-4 mill. Vi skal selvsagt vinne gull og får 4,5 million ekstra. Da skal vi med andre ord kunne hente inn 9,62 + 3-4 alstå 12-13 millioner kroner.

>

> Er det bare jeg som syns det er sært at sisteplassen får bonus?

Hvis det kommer til å bli samme utvikling i Norge som f.eks i England synes jeg det er på sin plass at de som rykker ned får en eller annen form for hjelp da dette betyr veldig mye økonomisk.

Comment

Sitat: Den tor, 29 mars 2007 17:55 skrev Kjellsen:

> Sitat: Den ons, 28 mars 2007 14:43 skrev qxvrea:

>

> > Utifra terminlista tipper jeg at VIF får 8-10 TV-kamper i år. Det er jo et forsiktig tips, men vil da gi ca 3-4 mill. Vi skal selvsagt vinne gull og får 4,5 million ekstra. Da skal vi med andre ord kunne hente inn 9,62 + 3-4 alstå 12-13 millioner kroner.

> >

> > Er det bare jeg som syns det er sært at sisteplassen får bonus?

>

> Hvis det kommer til å bli samme utvikling i Norge som f.eks i England synes jeg det er på sin plass at de som rykker ned får en eller annen form for hjelp da dette betyr veldig mye økonomisk.

Laget som ender på fjortendeplass er jo det dårligste laget, men samtidig nummer fjortin i Norge. Nå veit ikke jeg hvor mange klubber det er, mer jo fjorten av ganske mange tusen.

Hva er bonusen for opprykksplassene? Det bør vel være betraktelig bedre betalt.

Comment

Sitat: Den tor, 29 mars 2007 22:27 skrev qxvrea:

> Sitat: Den tor, 29 mars 2007 17:55 skrev Kjellsen:

>

> > Sitat: Den ons, 28 mars 2007 14:43 skrev qxvrea:

> >

> > > Utifra terminlista tipper jeg at VIF får 8-10 TV-kamper i år. Det er jo et forsiktig tips, men vil da gi ca 3-4 mill. Vi skal selvsagt vinne gull og får 4,5 million ekstra. Da skal vi med andre ord kunne hente inn 9,62 + 3-4 alstå 12-13 millioner kroner.

> > >

> > > Er det bare jeg som syns det er sært at sisteplassen får bonus?

> >

> > Hvis det kommer til å bli samme utvikling i Norge som f.eks i England synes jeg det er på sin plass at de som rykker ned får en eller annen form for hjelp da dette betyr veldig mye økonomisk.

>

> Laget som ender på fjortendeplass er jo det dårligste laget, men samtidig nummer fjortin i Norge. Nå veit ikke jeg hvor mange klubber det er, mer jo fjorten av ganske mange tusen.

>

> Hva er bonusen for opprykksplassene? Det bør vel være betraktelig bedre betalt.

>

>

>

>----------------------------------------------------------------

>

>

>

>Forstår tankegangen din, men pengene fra TV-avtalen er ikke bonus. Vel, det ER bonus, for de som allerede er i TL.

Beløpene er sikre inntekter som klubbene kan budsjettere med, så er det opp til hver enkelt klubb å "tippe" rett.

Hvis feks FFK vil budsjettere med 5 mill for seriegull, istedetfor 0,5mill for nedrykk (som kommer) så dem om det.

Enga har nok som målsetting å ta medalje, og styret kan da velge om de vil budsjettere med minimum 0,5 mill, eller 2,5 for bronse.

RBK har i de senere år budsjettert med gruppespill i CL, og når de ikke kommer dit så blir det stort underskudd.

Såvidt jeg kan huske så har aldri Enga budsjettert med inntekter fra hverken cup- eller Ecup-spill, fordi dette er høyst usikre inntekter. Serien derimot er mer forutsigbar, man spiller sine 26 kamper og er garantert 0,5 mill i TV penger - bare for deltakelsen.

Comment

Sitat: Den tor, 29 mars 2007 22:27 skrev qxvrea:

> Sitat: Den tor, 29 mars 2007 17:55 skrev Kjellsen:

>

> > Sitat: Den ons, 28 mars 2007 14:43 skrev qxvrea:

> >

> > > Utifra terminlista tipper jeg at VIF får 8-10 TV-kamper i år. Det er jo et forsiktig tips, men vil da gi ca 3-4 mill. Vi skal selvsagt vinne gull og får 4,5 million ekstra. Da skal vi med andre ord kunne hente inn 9,62 + 3-4 alstå 12-13 millioner kroner.

> > >

> > > Er det bare jeg som syns det er sært at sisteplassen får bonus?

> >

> > Hvis det kommer til å bli samme utvikling i Norge som f.eks i England synes jeg det er på sin plass at de som rykker ned får en eller annen form for hjelp da dette betyr veldig mye økonomisk.

>

> Laget som ender på fjortendeplass er jo det dårligste laget, men samtidig nummer fjortin i Norge. Nå veit ikke jeg hvor mange klubber det er, mer jo fjorten av ganske mange tusen.

>

> Hva er bonusen for opprykksplassene? Det bør vel være betraktelig bedre betalt.

Hvorfor det?? De er i så fall nr 15 og 16, kanskje 17.. Og i så måte dårligere enn nedrykslagene..

Comment

Sitat: Den ons, 28 mars 2007 14:16 skrev FrankO:

> 160 millioner skal fordeles og 80 prosent (128 millioner) av disse går til tippeligaklubbene. 20 prosent (32 millioner) går til lagene i Adeccoligaen.

>

> * 50 prosent (64 millioner) deles likt mellom alle TL-klubbene. Her får Vålerenga altså rundt i overkant av 4,5 millioner kroner.

>

> * 30 prosent (38,4 millioner) deles i forhold til "synlighet" på TV. Det vil si hvor ofte man vises på TV 2 og TV 2 Zebra. Hjemmelaget får 2/3, mens bortelaget får 1/3.

> Hvis man antar at 26 kamper går på TV 2 og 26 kamper går på Zebra blir det med andre ord i underkant av 740.000 kroner per kamp - for enkelthetens skyld: Cirka 500.000 per hjemmkamp på TV og 250.000 for hver bortekamp.

>

> * 20 prosent (25,6 millioner) skal fordeles ut i fra tabellposisjon. Slik er fordelingen:

> 1. plass: 20% (5,12 mill)

> 2. plass: 15% (3,84 mill)

> 3. plass: 10% (2,56 mill)

> 4-6. plass: 7% (1,79 mill)

> 7-11. plass: 5% (1,28 mill)

> 12. plass: 3% (0,76 mill)

> 13-14. plass: 2% (0,51 mill)

>

> Det absolutt maksimale en klubb kan få er dermed:

> 4,5 millioner for alle TL-lagene

> 9,75 millioner hvis samtlige kamper vises på TV

> 5,12 millioner hvis man tar gull.

>

> TV-pengene er basert på at en kamp på TV 2 er like mye verdt som en kamp på Zebra, og at seertall ikke har noe med utregningen å gjøre. Legg også merke til at det ikke betales noe ekstra for kampene som flyttes til lørdagene for å vises på TV 2 Sport.

>

>

>

>---------------------------------------------------------------->

>

>

>Forøvrig takk til FrankO for å gidde å taste(klippe/lime?) all informasjon!

Comment

Sitat: Den tor, 29 mars 2007 22:48 skrev usbenga:

> Hvis feks FFK vil budsjettere med 5 mill for seriegull, istedetfor 0,5mill for nedrykk (som kommer) så dem om det.

>

Så vidt jeg vet har alle (eller de fleste) klubbene budsjettert med 6 millioner i TV-inntekter.

> RBK har i de senere år budsjettert med gruppespill i CL, og når de ikke kommer dit så blir det stort underskudd.

>

Ikke sant. RBK har ikke budsjettert med CL i noen av sine regnskaper. De har imidlertid budsjettert med underskudd.

> Såvidt jeg kan huske så har aldri Enga budsjettert med inntekter fra hverken cup- eller Ecup-spill, fordi dette er høyst usikre inntekter. Serien derimot er mer forutsigbar, man spiller sine 26 kamper og er garantert 0,5 mill i TV penger - bare for deltakelsen.

>

Som du ser av åpningsinnlegget er de 0,5 millionene bare på bakgrunn av tabellplassering. Alle klubber får 4,5 mill pluss basert på TV i tillegg til plasseringene. Så minimum er 5 mill.

Comment

FrankO:

Nå skuffer du meg! Tallmagikere må da ikke få ting inn med teskje!?

De faste beløpene er faste, jeg snakker om de variable, avhengig av tabellposisjon. Jeg har så stor tiltro til deg at jeg ikke fant det nødvendig å nevne de 4,5mill som ALLE lag i TL får.

Og hva gjelder RBK så er det godt mulig at det ikke kan finnes en post i budsjettet som heter "inntekter fra CL", men det gir seg selvat de har budsjettert med de inntektenen, all den tid de har hatt budsjetter som er 3 ganger høyere enn alle andre, samt at de kunne lønne en spiller som Hoftun med 3mill i året.

Inntekter og utgifter i RBKs budsjett indikerer kraftig at de opererer i andre inntektsgivende turneringer enn TL.

Comment

Sitat: Den fre, 30 mars 2007 00:32 skrev donny:

>

> Hvorfor det?? De er i så fall nr 15 og 16, kanskje 17.. Og i så måte dårligere enn nedrykslagene..

>

>

Er de egentlig det? Jeg vil nå tippe at de får en deltakelsesbonus på kanskje en million i førstedivisjon. Så breial er jeg også at jeg da deler alle de andre summene på ca fire. Da bør de vel som vinner av førstedivisjon få et sted på 6 millioner, omtrent det samme som TL-klubbene snitter på (siden de rundt baut budsjetterer på det, er det vel et slags snitt).

Comment

Sitat: Den fre, 30 mars 2007 02:31 skrev qxvrea:

> Sitat: Den fre, 30 mars 2007 00:32 skrev donny:

>

> >

> > Hvorfor det?? De er i så fall nr 15 og 16, kanskje 17.. Og i så måte dårligere enn nedrykslagene..

> >

> >

>

> Er de egentlig det? Jeg vil nå tippe at de får en deltakelsesbonus på kanskje en million i førstedivisjon. Så breial er jeg også at jeg da deler alle de andre summene på ca fire. Da bør de vel som vinner av førstedivisjon få et sted på 6 millioner, omtrent det samme som TL-klubbene snitter på (siden de rundt baut budsjetterer på det, er det vel et slags snitt).

>

>

>

>----------------------------------------------------------------

>

>

>

>Hva tror du TV-avtalens 1mrd kroner er tuftet på?

Har du noen som helst begreper om hva en medieaktør som legger 1 MILLIARD kroner er interessert i? Fotballforbundets gode sosialister har sørget for fordelingsnøkkelen, og TV2 har blitt pålagt også å vie vikarligaen og damefotball(les: breddeidrett) oppmerksomhet.

Du høvler i vei om RETTFERDIGHET, hvis det er det du er opptatt av så anbefaler jeg en sesong med Judging Amy istedet.

Hva faen har annenrangs fotball med TL å gjøre? Og hvis det er rettferdighet du ønsker, hvilke kriterier skal da settes?

Sportslige? Økonomiske? Sosialistiske? Andre?

Comment

Working...
                      X