Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Bråk i Tromsø

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Re: Bråk i Tromsø

[Dette er ikke et fullverdig innlegg og ville normalt bli slettet. .mod. velger likevel å la det stå fordi det linkes til en relevant artikkel om casuals i Tromsø. -mod.]

Comment

Sitat: Den ons, 11 april 2007 09:05 skrev Hjesus:

> Må si jeg stiller meg meget tvilende til den informasjonen bartenderen har kommet med i denne saken. Hvis ødeleggelsene er så store som det påstås, hvorfor viser bildene da kun noen veltede stoler og litt glass på gulvet. Hvor er bildene av den ødelagte sofaen og ruta? Hvis dette virkelig blei ødelagt, hvorfor viser man da bare bilder av et par veltede stoler? Er dette et forsøk på å komme i fokus fra bartenderen? Ønsker utestedet Solid gratisreklame?

Tror ikke bartenderen er sitert på at sofa og ruta er ødelagt. Det er avisa Tromsø som skrev dette i sin reportasje i går. De hadde hatt en fotograf der om natta som tok de bildene vi har sett. Selv jobbet bartenderen hele natta for å rydde opp, og i tv-intervju nevner han ingenting om ovennevnte.

For øvrig skriver begge avisene der oppe mye om denne saken i dag. Fokuset er på at det nå tydelig er et casualsmiljø i Tromsø. Nordlys, som er en seriøs avis, har snakket med en av de involverte som bekrefter at det var et avtalt oppgjør mellom casualsgrupperinger og at de også hadde slåss før kampen.

Comment

> Må si jeg stiller meg meget tvilende til den informasjonen bartenderen har kommet med i denne saken. Hvis ødeleggelsene er så store som det påstås, hvorfor viser bildene da kun noen veltede stoler og litt glass på gulvet. Hvor er bildene av den ødelagte sofaen og ruta? Hvis dette virkelig blei ødelagt, hvorfor viser man da bare bilder av et par veltede stoler? Er dette et forsøk på å komme i fokus fra bartenderen? Ønsker utestedet Solid gratisreklame?

>

Tror vi har alt å tape og ingenting å vinne på å spinne på konspirasjonsteorier om at dette er hauset opp av ingenting for å sverte enga. Dette er neppe noe VG-påfunn, stort sett alt som er av medier i Norge, inkl relativt seriøse aktører som NRK og Aftenposten, har hatt saken og fremstillingen er ganske lik. Det betyr ikke at alle fakta er på bordet, men tendensen er ganske klar.

Vi burde diskutere hvordan vi kan hindre denne type elementer i enga og andre klubber å sette sitt preg på årets TL sesong.

I stedet dreier denne diskusjonen seg om forskjellige teorier om at a) ingen ting skjedde egentlig på Solid likevel, det er bare oppspinne fra eieren og VG, b) om noe skulle ha skjedd, så er ingen enga supportere involvert og c) om enga supportere var involvert, så var den eneste feilen de gjorde at de sluttet å slå.

OK, dette er satt litt på spissen, og det er mange som heldigvis er velsignet klare på hva man skal mene om det som skjedde i Tromsø. Men med tanke på en del av det som kommer fram her, skjønner dere virkelig ikke at folk reagerer? At inntrykket fort setter seg om at enga supportere har et i beste fall uavklart forhold til det å utøve vold mot andre supportere?

Comment

Du mener vel ikke seriøst at du må ha ytterligere bildebevis for å være sikker på at vi har noen litt for råtne epler blant oss? Om baren ble litt eller mye ødelagt er da helt på sida av hva som er det egentlige problemet her. Og å mene at bartenderen på Solid nærmest har fabrikert det hele for å få gratisreklame blir en litt søkt konspirasjonsteori, eller hva?

Cecilie Pike

Comment

Sitat: Den ons, 11 april 2007 01:35 skrev michael collins:

> Sitat: Den ons, 11 april 2007 00:53 skrev FrankO:

>

> > IRA-elskeren skriver på Isbergets forum:

> >

> > "Flesteparten av Vålerenga-supporterne som uttaler seg om saken i VPN (Vålerenga På Nett) legger skylden på "breiale tromsøværinger". "

> >

> Dette er fra en melding jeg postet kl 9.27 i morges, da det faktisk var slik. Etter hvert kom det mer reflekterte ytringer, og etter ca en time tilføyde jeg en EDIT:

>

> Sitat: "Det var verre enn jeg trodde. Her er link til en artikkel i bladet Tromsø, som forteller at Solid ble bortimot smadret: http://www.bladet-tromso.no/nyheter/article84308.ece

>

> Flesteparten av Vålerenga-supporterne som uttaler seg om saken i VPN (Vålerenga På Nett) legger skylden på "breiale tromsøværinger".

>

> Trodde faktisk at Klanen hadde forbedret seg, men av innleggene på VPN virker det som om det er helt akseptabelt å smadre en bar når man har gått på et bortetap - og hjemmesupporterne tillater seg å feire seieren.

>

> EDIT: Det er etter hvert kommet en del innlegg som tar klar avstand fra bråkmakerne."

>

> At FrankO velger å utelate tilføyelsen vil jeg rett og slett betegne som sitatfusk. Han nekter forøvrig også å innse at det er ødelagt mer enn noen ølglass. Sjekk linken til bladet Tromsø ovenfor, så får dere se noe annet.

>

Det var organiserte pøbler fra Tromsø og Vålerenga som havnet i barslagsmål etter seriepremieren på Alfheim.

Det kan jo tyde på at dere har deres egne folk å stri med også. Feie litt hjemme, Michael?

Comment

Jeg hørte diverse dagen derpå i Tromsø. Skulle gjerne sett at noen med førstehånds kunnskap kunne komme med saklig informasjon slik at de som kun leser VG og ser Tv2 slipper å fortsette sverte klubben og supportere med utsagn som man kan lese nermere 100 av i denne tråden. Jeg ber om mer fakta osm svar på dette innlegget, ikke tåpelig synsing basert på oppslag i tabloidene.

Har god info om følgende:

- ISKO-boys var ikke involvert.

- Det skal ha vært en gruppe yngre Engatilhengere som befant seg på stedet (Solid)

- Disse skal ha blitt angrepet av den lokale casual-gruppen, visstnok uprovosert.

- Materielle skader: ingen, ut over noen knuste ølglass

- Bartenderen ble slått.

Konklusjon: "TIL-supportere berserk på pub" som svar på diverse overskrifter i VG/Dagbladet/Nordlys etc etc.

Spørsmål: Kanskje noen her inne kunne prøve å forsvare egne supprtere før de - uten å ha noen faktakunnskap - rakker ned på medsupportere og dermed trekker VIF og Klanen ned i søla?
              Slaktern

GA member no 12

Comment

Sitat: Den ons, 11 april 2007 09:56 skrev ice69:

>

> http://www.fxt.no/tippeligaen/article963728.ece

>

> Det kan jo tyde på at dere har deres egne folk å stri med også. Feie litt hjemme, Michael?

>

Ikke stikk av nå Collins, regner med at du er

1 Like aktiv på Isbergets forum nå fremover på å fordømme den slags voldstendenser blnt dine egne.

2 Forlanger at talsmenn fra egen supportgruppering stiller opp på Solid med TV2/tabloids og fordømmer vold. AKKURAT som Klanen forlengst har gjort.
                Life\'s too short not to

Comment

Først opplystes det at det var en ødelagt rute og en ødelagt sofa, bildene viser kun et veltet bord, noen stoler og et par knuste ølglass. På TV nevnes ikke ruta og sofaen i det hele tatt og ingen bilder viser ødeleggelser på ovennevnte, altså er det med stor sannsynlighet allerede i den første avisartikkelen sterkt overdrevet.

Det blei i går påstått at våre supportere i caps har sitti hele kvelden på Solid og laget kvalm, seinere blei det påstått at de gikk fra pub til pub for å finne noen å slåss med. Dette har jeg svært vanskelig for å tro, for etter egen hukommelse satt vitterlig gutta i rolige og hyggelige omgivelser på utestedet Blårock. Og jeg burde vite det, ettersom jeg drakk øl sammen med dem på Blårock.

De avisene som kommer ut i Tromsø i dag snakker mer om casualmiljøet i Tromsø og det påstås nå at det var disse som gikk til uprovosert angrep - altså at det ikke var Vålerengas supportere som gikk til angrep. I mine øyne høres det ut som selvforsvar.

Det er altså meget motstridende informasjon om hva som virkelig skjedde i Tromsø. Ettersom du ikke var i Tromsø selv, så du veit i hvert fall ikke hva som skjedde utover det som har blitt skrivi og sagt. Med så motstridende informasjon synes jeg det er betenkelig å rope ulv. Ulv roper man først når man ser ulven komme, ellers er det ingen som vil reagere når det først kommer en ulv.

At det finnes ulver i Burberryklær også i Vålerengas rekker er det ingen som betviler; men å gi folk skyld for noe de med stor sannsynlighet ikke har skyld i, det er jeg ikke med på. Det blir som å beskylde meg for å drikke pils på Bohemen. Det gjør jeg nemlig ikke. Jeg drikker bayer, guinness, strongbow, absinth, whiskey, st. hallvard, aquavit, kaffe, juice og vann på Bohemen, men ikke pils. Rett skal være rett.
                  in Absinthia

Comment

Sitat: Den ons, 11 april 2007 10:25 skrev Hjesus:

>

> Det er altså meget motstridende informasjon om hva som virkelig skjedde i Tromsø. Ettersom du ikke var i Tromsø selv, så du veit i hvert fall ikke hva som skjedde utover det som har blitt skrivi og sagt. Med så motstridende informasjon synes jeg det er betenkelig å rope ulv. Ulv roper man først når man ser ulven komme, ellers er det ingen som vil reagere når det først kommer en ulv.

>

Jeg har da heller ikke beskyldt noen bestemte for noe som helst Rune. Om dette var pent kledde eller såkalte juletrær er heller ikke spesielt interessant. Men jeg registrerer at det langt oftere er bråk i forbindelse med fotballkamper når Enga spiller enn når andre spiller. Og det er neppe en tilfeldighet.

Cecilie Pike

Comment

Sitat: Den ons, 11 april 2007 10:25 skrev Hjesus:

> Først opplystes det at det var en ødelagt rute og en ødelagt sofa, bildene viser kun et veltet bord, noen stoler og et par knuste ølglass. På TV nevnes ikke ruta og sofaen i det hele tatt og ingen bilder viser ødeleggelser på ovennevnte, altså er det med stor sannsynlighet allerede i den første avisartikkelen sterkt overdrevet.

>

> Det blei i går påstått at våre supportere i caps har sitti hele kvelden på Solid og laget kvalm, seinere blei det påstått at de gikk fra pub til pub for å finne noen å slåss med. Dette har jeg svært vanskelig for å tro, for etter egen hukommelse satt vitterlig gutta i rolige og hyggelige omgivelser på utestedet Blårock. Og jeg burde vite det, ettersom jeg drakk øl sammen med dem på Blårock.

>

> De avisene som kommer ut i Tromsø i dag snakker mer om casualmiljøet i Tromsø og det påstås nå at det var disse som gikk til uprovosert angrep - altså at det ikke var Vålerengas supportere som gikk til angrep. I mine øyne høres det ut som selvforsvar.

>

> Det er altså meget motstridende informasjon om hva som virkelig skjedde i Tromsø. Ettersom du ikke var i Tromsø selv, så du veit i hvert fall ikke hva som skjedde utover det som har blitt skrivi og sagt. Med så motstridende informasjon synes jeg det er betenkelig å rope ulv. Ulv roper man først når man ser ulven komme, ellers er det ingen som vil reagere når det først kommer en ulv.

>

> At det finnes ulver i Burberryklær også i Vålerengas rekker er det ingen som betviler; men å gi folk skyld for noe de med stor sannsynlighet ikke har skyld i, det er jeg ikke med på. Det blir som å beskylde meg for å drikke pils på Bohemen. Det gjør jeg nemlig ikke. Jeg drikker bayer, guinness, strongbow, absinth, whiskey, st. hallvard, aquavit, kaffe, juice og vann på Bohemen, men ikke pils. Rett skal være rett.

>

Hvis det skulle vise seg at f. eks. politiet kommer fram til at engasupportere var passive og satt og koste seg før de uprovosert ble angrepet av rabiate TIL supportere, hvorpå de etterpå kun forsvarte seg, så stiller selvfølgelig saken seg annerledes. Men det er jo da litt rart at de ikke ble igjen og ventet på politiet så de kunne få anmeldt et slikt uprovosert angrep. Så jeg holder ikke pusten, akkurat.

Og mange av innleggene her på forumet har tatt utgangspunkt i at det var engasupportere som var aktive, og likevel uttrykt forståelse for volden disse skal ha utøvd. Uansett hva som er fakta i saken, så er det et problem for klanen og klubben.

Comment

Jeg gidder ikke henge meg på de eviglange diskusjonene her inne hver gang det har vært bråk med noen av våre. (Og for de som med en gang sitter klar til å dunke løs på tastaturet for å kalle meg casuals eller at jeg ikke fordømmer vold, glem det.)

Jeg må bare si at etter de opplysningene som nå kommer frem så har jeg vel aldri sett noen kaste en så stor stein i glasshus som Collins har gjort.

Jeg regner med at Isberget går ut i alle medier og unnskylder seg overfor hele Klanen. Det bør også skrives et brev fra dere til alle medlemmene i Klanen med en stor unnskyldning. Regner med at du tar tak i dette Collins?
                        Rekdal har levert varene: Cupmester 2002, seriesølv 2004 og seriegull 2005

Comment

Sitat: Den ons, 11 april 2007 10:36 skrev ice69:

> Og mange av innleggene her på forumet har tatt utgangspunkt i at det var engasupportere som var aktive, og likevel uttrykt forståelse for volden disse skal ha utøvd. Uansett hva som er fakta i saken, så er det et problem for klanen og klubben.

Ja, og utgangspunktet er beviselig delvis løgn og nå viser det seg at det er svært motstridende sitering av bartenderen alt ettersom hvilken journalist som siterer ham. Dette lukter mediahausing lang vei.

At det er ofte er bråk når Vålerenga har spilt kan ha forskjellige grunner. For det første er vi flest, altså er det størst sannsynlighet for at nettopp noen av våre havner i bråk. Det er bråk på byen hver eneste helg (hver eneste dag i Oslo) uten at det nødvendigvis er fotballrelatert. Når Vålerenga er på tur blir bråk alltid fotballrelatert selv om det kun var vanlig bråk på byen (bygda). En annen ting er at media elsker å hause opp om alt som kan relateres til bråk rundt Vålerenga, fordi de veit at dette selger. Når det skjer slåsskamper der Vålerenga ikke er involvert, så nevnes det svært sjeldent; men det skjer.

Vålerenga har et casualsmiljø. Det veit vi, det er fakta. Men jeg er ikke med på å hause opp en liten episode i Tromsø til store problemer når det etter all sannsynlighet ikke har vært det denne gang.

Journalister gir aldri en nøytral versjon av en episode. Den er alltid vinkla fra en side. Nå er denne saken i ettertid blitt vinkla negativt om den andre sida, altså den sida nord for Sinsenkrysset, og da skjønner jeg ikke hvorfor de som ikke lenger det er noen vits i å gi Vålerenga mer negativ omtale før det eventuellt kommer noe på banen som tilsier at dette var fotballrelatert bråk fra Vålerenga sin side.
                          in Absinthia

Comment

Jeg tror det var nordlendinger og samer som hadde kledd seg ut som Casuals og VIF supportere jeg, bare for å sette VIF i dårlig lys. Om det er mulig å få det dårligere etter den kampen da..

https://m.youtube.com/watch?v=jkhpZoPOfZI

Comment

Sitat: Den ons, 11 april 2007 11:12 skrev Hjesus:

> Sitat: Den ons, 11 april 2007 10:36 skrev ice69:

>

> > Og mange av innleggene her på forumet har tatt utgangspunkt i at det var engasupportere som var aktive, og likevel uttrykt forståelse for volden disse skal ha utøvd. Uansett hva som er fakta i saken, så er det et problem for klanen og klubben.

>

> Ja, og utgangspunktet er beviselig delvis løgn og nå viser det seg at det er svært motstridende sitering av bartenderen alt ettersom hvilken journalist som siterer ham. Dette lukter mediahausing lang vei.

>

> At det er ofte er bråk når Vålerenga har spilt kan ha forskjellige grunner. For det første er vi flest, altså er det størst sannsynlighet for at nettopp noen av våre havner i bråk. Det er bråk på byen hver eneste helg (hver eneste dag i Oslo) uten at det nødvendigvis er fotballrelatert. Når Vålerenga er på tur blir bråk alltid fotballrelatert selv om det kun var vanlig bråk på byen (bygda). En annen ting er at media elsker å hause opp om alt som kan relateres til bråk rundt Vålerenga, fordi de veit at dette selger. Når det skjer slåsskamper der Vålerenga ikke er involvert, så nevnes det svært sjeldent; men det skjer.

>

> Vålerenga har et casualsmiljø. Det veit vi, det er fakta. Men jeg er ikke med på å hause opp en liten episode i Tromsø til store problemer når det etter all sannsynlighet ikke har vært det denne gang.

>

> Journalister gir aldri en nøytral versjon av en episode. Den er alltid vinkla fra en side. Nå er denne saken i ettertid blitt vinkla negativt om den andre sida, altså den sida nord for Sinsenkrysset, og da skjønner jeg ikke hvorfor de som ikke lenger det er noen vits i å gi Vålerenga mer negativ omtale før det eventuellt kommer noe på banen som tilsier at dette var fotballrelatert bråk fra Vålerenga sin side.

Det er vel ikke så veldig komplisert dette? Det er folk hos oss som synes fotballvold er greit. Det er et problem for klanen og klubben, UAVHENGIG av hva som skjedde i Tromsø.

I VIF sammenheng er jeg fullstendig motstander av ydmykhet. Unntaket er voldsepisoder. Der er det bedre å legge seg flat et par ganger for mye enn for lite. Men som jeg sa tidligere, er jeg ikke så optimistisk som deg mht at våre folk er uskyldige ofre i denne saken.

Vi er mange, det har du helt rett i - og det gir oss fordeler og ulemper. Ulempen er i denne sammenhenegen åpenbar, som du helt riktig påpeker. Det er ikke slik at verden måler vold pr supporter, de måler forekomst av vold. Ja, da blir det vanskeligere å være enga, for vi er store, og statistisk er sjansen for at vi har problemelementer innad større enn hos andre. Likevel, vi kan ikke bruke det som unnskyldning, det går an å gjøre noe med det, om Klanens historie viser noe som helst så er det akkurat det. Jeg vil anbefale deg og andre om å fokusere energien på det, og ikke på konspirasjonsteoriene.

Comment

Det ble stille fra deg nå, Collins!

Ute og handler en solid kost kanskje...

----------------
                                Pilsner og slagsmål.
                                Ille tilredte agronomer.

Comment

Working...
                                X