Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Bråk i Tromsø

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Re: Bråk i Tromsø

Sitat: Den ons, 11 april 2007 15:18 skrev Nesrene:

> Sitat: Den ons, 11 april 2007 15:14 skrev ice69:

>

> > Spiller det noen rolle da? Vi får en større jobb enn andre med å holde orden i eget hus, men vi er større og har fordeler av det også. Engarelatert vold må bekjempes, ikke bortforklares.

>

> Det er klart det spiller en rolle! Selvforsvar er til en høy grad lov her i Norge, selvforsvar er ikke vold.

>

Hvis du leser innlegget mitt dreier det seg ikke om retten til selvforsvar. Den er selvfølgelig ubestridt. Du trenger ikke være militærnekter for å være engasupporter.

Comment

Sitat: Den ons, 11 april 2007 15:33 skrev donny:

> Sitat: Den ons, 11 april 2007 15:14 skrev ice69:

>

> > Sitat: Den ons, 11 april 2007 14:47 skrev Nesrene:

> >

> > > Sitat: Den ons, 11 april 2007 10:34 skrev Cecilie Pikelill:

> > >

> > > > Men jeg registrerer at det langt oftere er bråk i forbindelse med fotballkamper når Enga spiller enn når andre spiller. Og det er neppe en tilfeldighet.

> > >

> > > Nei, neppe en tilfeldighet... Det har vært nevnt tidligere i tråden her, men vil det ikke være slik at faren for bråk vil øke jo fler tilreisende det er?

> > >

> > > ...den enkleste forklaring er som oftest den rette...

> > >

> >

> > Spiller det noen rolle da? Vi får en større jobb enn andre med å holde orden i eget hus, men vi er større og har fordeler av det også. Engarelatert vold må bekjempes, ikke bortforklares.

>

> Hva vil du man skal gjøre da? Man merker jo fort at enkelte her inne ikke har samme fornuften som andre ift vold. Du kan utestenge de fra stadion, men så?

> Du kan ikke ta fra de kjærligheten til et lag. Du kan ikke nekte de å ta seg en pils på en pub. Du kan ikke nekte de å samle seg i en park.

> Uansett hva man gjør, så vil det at de heier på VIF eller andre lag, være skadelidende for oss andre, på en eller annen måte. Men de er supportere, det har de lov til å være, selv om de er utestengt fra arrangementer. Og media vil alltid vinkle det inn på VIF eller den klubben det gjelder, fordi de sympatiserer med den klubben, og fordi den nyheten selger. 20 ungdommer raserte pub er da virkelig ikke like interessant som 10 VIF casuals banket opp TIL suportere.

> Og det er det som er feil, for de gutta handler da vitterlig ikke i regi av klubben, de handler på vegne av seg selv, ift til klubben er de bare sympatisører, men det kan man ikke ta fra dem.

>

> Er redd problemet har kommet for å bli, særlig hvis man fortsetter å vinkle det inn til å gjelde et spesifikt lag. Som andre her har prøvd å si, men da blir de jo uglesett, hadde vi gitt faen, ikke brydd oss, samme med media, hadde de ikke lagd en så stor case ut av det hver gang, så hadde de jo ikke hatt noe å skryte av, eller til. At VG og TV2 og andre slår det opp på denne måten føler jeg bare er inspirasjon for gutta og hjelper til å rekrutere ytterligere..

>

Tenk om denne tråden hadde handlet om hva man kan gjøre med problemet, heller enn spennende måter å bortforklare eller rettferdiggjøre volden?

Comment

Sitat: Den ons, 11 april 2007 15:49 skrev ice69:

>

> Tenk om denne tråden hadde handlet om hva man kan gjøre med problemet, heller enn spennende måter å bortforklare eller rettferdiggjøre volden?

>

Det var vel det jeg prøvde å si.

Vet at mange er uenig, men jeg foretrekker å dysse det ned enn hause det opp. Du ser jo selv at enkelte debatanter er rimelig glad i blod og vold, og uansett hva man sier til dem så svarer de på no helt annet. Hvis du gir dem ryggen, og de bare sloss med seg selv og sine lavpanna likesinnede, så tar du fra dem gleden av å havne i rampelyset..

Comment

Sitat: Den ons, 11 april 2007 13:31 skrev HrMetikk:

> ... på dette forumet ser det som sin oppgave og forsvare dette pakket,tåkelegging er å være en nyttig idiot for pøblene.

Det å prøve å forstå hva som skjer her, hvorfor det skjer, hvorfor ting blir framstilt som de blir osv. er ikke tåkelegging. Tvert imot er det en forutsetning for å kunne bli kvitt problemet eller i det minste å holde det på et så lavt nivå som mulig.

De som argumenterer at casuals alle er nazister eller at de alle har en IQ på 70 har ikke skjønt noe som helst. Uten en fornuftig analyse av situasjonen, av hvem som er involvert i bråk og hvorfor og av mekanismene som settes i gang, vil man ikke kunne komme fram til en løsning.

Beaker

Comment

Sitat: Den ons, 11 april 2007 16:06 skrev donny:

> Sitat: Den ons, 11 april 2007 15:49 skrev ice69:

>

>

> >

> > Tenk om denne tråden hadde handlet om hva man kan gjøre med problemet, heller enn spennende måter å bortforklare eller rettferdiggjøre volden?

> >

>

> Det var vel det jeg prøvde å si.

> Vet at mange er uenig, men jeg foretrekker å dysse det ned enn hause det opp. Du ser jo selv at enkelte debatanter er rimelig glad i blod og vold, og uansett hva man sier til dem så svarer de på no helt annet. Hvis du gir dem ryggen, og de bare sloss med seg selv og sine lavpanna likesinnede, så tar du fra dem gleden av å havne i rampelyset..

Mulig det, og ja, har merket meg at det er flere her inne med et noe uavklart forhold til voldsbruk i engasammenheng.

Om vi bør tie det ihjel? Tja...tror uansett Klanen må fortsette sin krystallklare linje, selv om det vil bety at fenomenet får omtale..

Comment

Sitat: Den ons, 11 april 2007 15:11 skrev Hjesus:

> Sitat: Den ons, 11 april 2007 13:31 skrev HrMetikk:

>

> > Derfor er det helt latterlig at du kommer trekkende (nok en gang) med at dette kunne skjedd hvor som helst, det er bråk på byen hver helg osv. Det samme pisset serverer du hver gang det skjer noe.

>

> Kan du linke opp et innlegg i en annen tråd enn denne, der du kan bevise at jeg har servert dette "pisset" tidligere? Jeg kan nemlig ikke huske å ha gjort det.

>

> > Det er ille at en moderator på dette forumet ser det som sin oppgave og forsvare dette pakket,tåkelegging er å være en nyttig idiot for pøblene.

>

> At jeg fungerer som moderator på dette forumet har da ingenting med mine meninger om denne spesifike hendelsen å gjøre. Ettersom jeg, i motsetning til deg, faktisk var i Tromsø, så er det mulig jeg har litt større forutsetninger enn deg til å kunne kritisere medienes dekning. Hvem er forøvrig dette "pakket" du snakker om?

Pakket jeg snakker om er selvsagt de miljøene som bruker VIF som arena til voldsbruk. F,eks de folka som ramponerte Solid nå i helgen. Det er vanskelig å komme unna at disse miljøene planlegger bråk, da blir alt prat om provokasjoner og en presse som kommer med løgnaktige påsntander (etter nesten hver eneste serierunde) å løpe pøbelens ærend. Selvsagt skjer det at også andre Engasupportere havner i bråk, men det er noe med forsettet og faren for gjentakelse som gjør at det er langt mer alvorlig når det er casualsmljøet som står bak.

Når det meldes om en gjeng uten supportereffekter som braker sammen med TIL supportere på en bar er det lite som tyder på at andre enn de relativt velkjente pøblene våre står bak.

Ellers kan jeg ikke se at du skal ha så mye større innblikk i hva som skjedde på Solid enn meg med mindre du selv var der.

Comment

Sitat: Den ons, 11 april 2007 16:08 skrev Beaker:

> Sitat: Den ons, 11 april 2007 13:31 skrev HrMetikk:

> > ... på dette forumet ser det som sin oppgave og forsvare dette pakket,tåkelegging er å være en nyttig idiot for pøblene.

>

>

> Det å prøve å forstå hva som skjer her, hvorfor det skjer, hvorfor ting blir framstilt som de blir osv. er ikke tåkelegging. Tvert imot er det en forutsetning for å kunne bli kvitt problemet eller i det minste å holde det på et så lavt nivå som mulig.

> De som argumenterer at casuals alle er nazister eller at de alle har en IQ på 70 har ikke skjønt noe som helst. Uten en fornuftig analyse av situasjonen, av hvem som er involvert i bråk og hvorfor og av mekanismene som settes i gang, vil man ikke kunne komme fram til en løsning.

>

>

Helt enig med deg i det, men det vriker unektelig som om det er viktigere og beskylde media for løgn og prøve og unnskylde handlingene enn og komme casualsproblemet til livs for flere av debattantene her. Hvorfor det skulle tale til pøblenes fordel at det var avtalt på forhånd er så langt unna min fatte evne at jeg har vanskelig for å tro det jeg leser.

Comment

Hvor bra anselese mener du klubben vår har?Vi er nr en på hat listen til nesten alle i norge,med kanskje et unntak i ålesund!Det rykte har vi og kommer aldri til å bli kvitt.Det var det gode gamle apeberget som skaffet oss!Vi har aldri blitt kvitt det og kommer aldri til å bli kvitt det.Skjer det noe er det jo ofte de episodene de refferer til.Så er ikke vits å gå rundt og tro at folk begynner og like oss fordi det ikke er noe bråk rundt klubben.Gamle dager henger igjen,så ikke legg all skyld over på andre!

Comment

Jeg må si jeg er sjokkert at det er så mange her som, tåkelegger, bortforklarer og går rundt grøten vedr hendelsen i Tromsø. Enga har et problem så lenge det finnes folk som blir identifisert med klubben som lager bråk. Ferdig med saken.

Spesielt imponert over et lyst hode her som linker til Isko Boys sin hjemmeside for å vise at det ikke kan være dem. Jeg tar med følgende sitater fra siden til pakket:

Om miljøet i "firmaet" eller hva faen de kaller det:

"For en del er også det å vise seg frem og ta seg friheter i byer Vålerenga besøker en viktig ingrediens i hverdagen. En gang i mellom ender det med nevekamp og da nesten uten unntak med likesinnede fra andre klubber og byer"

Forøvrig er jo siden en parodi på mennesker med selvmotsigende meninger. På ene siden skryter de som faen av alt de har vært med på av slosskamper, samtidig som det ikke er måte på hvor urettferdig de blir behandla av politiet og klanen.

Poenget: Uavhengig av hva som faktisk skjedde i Tromså. Vi har seriøse saker vi må få ryddet opp i så lenge disse folka fortsetter å sverte drakta (nei vent, folk som går med klubbdrakt er jo "juletrær"..... *pheeew*)

Comment

Jeg må si jeg blir litt skuffa når jeg leser div. innlegg på forumet.

At det skjedde en episode som både Vålerenga og Trømsø skulle vært foruten er en ting.

MEN, de fra ISKO som var oppover har avgitt sin forklaring av hva som skjedde. 4 enga yngre med noen kompiser som ikke har noe med miljøet å gjøre satt på puben og drakk øl.Tromsø casuals kom da inn og sa: "E det her doke sitt" og ruser da mot enga. Slagsmålet er igang. Etter 2o sekunder greier enga sine å komme seg ut av puben og løper avgårde.

Hvorfor skal absolutt enga få skylda for alt som skjer? Hvorfor er mange her inne enige om at det som vg skriver er riktig? Hvorfor går klanens talsmann ut å beklager noe som engas gutter ikke hadde avtalt og er var klar over at kom til å skje?

Faen heller,En av tromsø sine gutter går jo ut i media i Tromsø og skryter av grupperingen dems der oppe og avfeier alt som: "Slik kan skje"

Jeg forstår at folk ikke liker at det smeller, men bråkemakere finne det i Tromsø også.

Å gi pepper til sine egene basert på synsing og faktafeil syns jeg er skammelig.

Comment

"Hvorfor skal absolutt enga få skylda for alt som skjer?"

Faen få det inn i hodet at vi driter i hvem som har skylda, hvem som starta og hva mannen med hatten sa.

Faktum er at vi har en gruppering med økende tilslutning som åpent står frem og sier de ikke går av banen for litt bråk. For å si det mildt. De skaffer klubben konsekvent dårlig renome, og de er med på å forhindre at potensielle tilskuere kommer på Vålerengakamper.

Comment

Ok, litt på kanten av tema, men jeg ble litt nysgjerrig (mulig dette står forklart andre steder på forumet).

Hva er Enga yngre?

Er det de som er for gamle for miniklanen?

De fra UE uten bart i trusa?

Begynner vi ikke å få litt mange "grupperinger"?

Eller er det bare meg som er på jordet her? (noe som er meget mulig).
                          "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

Jeg skal umiddelbart innrømme at jeg kun leste den første saken i VG etter dette bråket. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke kjenner casualsmiljøet. Og jeg skal innrømme at jeg ikke har brydd meg med å lese hvert eneste tegn i denne tråden.

Men! jeg skjønner faen ikke vitsen med å diskutere dette i det vide og breie. Jeg tror at vi alle i Klan og klubb skriver under på at dette er skadelig for oss alle.

Jeg gir faen i om det dreier seg om selvforsvar. Og merk igjen, jeg gir faen i foranledningen til bråket. Selvfølgelig kommer det til et punkt hvor nok er nok. Selvfølgelig kan man slå, om man blir slått. Men, igjen skjønner jeg ikke vitsen? Øl-briller er greit nok, men du veit så inderlig godt at det blir et helvetes styr av det fra Akersgata og flere. Du veit at det går ut over de du tror du identifiserer deg med. Og hva har du igjen for det? En blomsterbukett i hver by du har besøkt?

Og kan noen se til helvete å komme med en forklaring på dette?

Klanen, Vålerengas trofaste tilhengerskare, tok på forsesongen initiativ til en dialog med casual-gjengen for å unngå nytt bråk.

Sorry folkens, men "second chances" til den gjengen går jeg ikke gå for. Ingen unnskyldninger eksisterer for den skade de påfører klubben i første rekke. Vi hater jo alle og omvendt uansett, så det tar jeg ikke så tungt. Men å besudle Den Vakre Blå og klubben på denne måten? IKKE FAEN.

Sånn. Dere kan svare om dere vil, men ikke regn med et svar. Jeg måtte bare lufte meninga mi.
                            - Flyttsamen -

Signaturplass selges til høyeste bud!

[img]images/smiley_icons/icon_wink.gif[/img]

Comment

Sitat: Den ons, 11 april 2007 18:29 skrev Flyttsame:

> Jeg skal umiddelbart innrømme at jeg kun leste den første saken i VG etter dette bråket. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke kjenner casualsmiljøet. Og jeg skal innrømme at jeg ikke har brydd meg med å lese hvert eneste tegn i denne tråden.

>

> Men! jeg skjønner faen ikke vitsen med å diskutere dette i det vide og breie. Jeg tror at vi alle i Klan og klubb skriver under på at dette er skadelig for oss alle.

> Jeg gir faen i om det dreier seg om selvforsvar. Og merk igjen, jeg gir faen i foranledningen til bråket. Selvfølgelig kommer det til et punkt hvor nok er nok. Selvfølgelig kan man slå, om man blir slått. Men, igjen skjønner jeg ikke vitsen? Øl-briller er greit nok, men du veit så inderlig godt at det blir et helvetes styr av det fra Akersgata og flere. Du veit at det går ut over de du tror du identifiserer deg med. Og hva har du igjen for det? En blomsterbukett i hver by du har besøkt?

>

> Og kan noen se til helvete å komme med en forklaring på dette?

> http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=150089

> Sorry folkens, men "second chances" til den gjengen går jeg ikke gå for. Ingen unnskyldninger eksisterer for den skade de påfører klubben i første rekke. Vi hater jo alle og omvendt uansett, så det tar jeg ikke så tungt. Men å besudle Den Vakre Blå og klubben på denne måten? IKKE FAEN.

>

> Sånn. Dere kan svare om dere vil, men ikke regn med et svar. Jeg måtte bare lufte meninga mi.

Dialog er som regel av det gode. I og med at Klanen ønsker å ha litt kontroll på hva som skjer på og i forbindelse med kampene til Vålerenga, sier det seg selv at det er smart å ha en viss kontakt med grupper som dyrker aktiviteter vi andre ikke setter pris på. Nå veit ikke jeg om det har vært snakk om et betingelsesløst amnesti til alle, men jeg antar at det lå en mer eller mindre gjennomtenkt plan bak dette initiativet. Jeg har ikke spesielt stor sans for folk som bruker fotball som påskudd til å lage bråk, men samtidig tror jeg det er smart å holde dem nær nok til at man har en viss oversikt over hvem de er og hva de driver med.

Comment

Uenig. En gjeng som så åpenbart dyrker voldskulturen rundt denne kulturen mener jeg man bør være kompromissløse mot. Jeg driter i at de har vært der i alle år, og på mange måter sikkert har vært med på å gjøre klanen til det den er i dag. Steng de ute, få de vekk, ta klar avstand. Hvis ikke er jeg redd dette eskalerer og skader klubben i et omfang vi enda ikke har sett konturene av.

Comment

Working...
                                X