Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Bråk i Tromsø

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Re: Bråk i Tromsø

Du Sidekick, det er ikke avisene jeg går bananas for, det er når casuals sverter klubben.

Jeg stiller spørsmålene for å se om noen ITK kan svare på de. Kunne vært greit for en gang skyld om noen svarte på konkrete spørsmål, i stedet for å benytte den alltids tilstedeværende skepsis til media til videre tåkelegging. Jeg forventer egentlig ikke at noen svarer, da var var det mere sannsynlig at vaktbikkja Sidekick reagerte. For øvrig er det vel bare ITKere som har peiling på dette temaet. Kunne sikkert ha svart på spørmålene selv også, men det får utstå.

Comment

Sitat: Den tor, 12 april 2007 16:55 skrev mæggern:

> Sålenge såkalte juletrær hauser opp og slenger med leppa til disse grupperingene må de jo også tåle å få pepper tilbake

>

Du mener pepper som i slenge med leppa tilbake, eller som å få en sprukket leppe?

> Hva disse grupperingene gjør utenfor banen er det ingenting vi får gjort noe med uansett,så lenge de oppfører seg på tribunen(innenfor arrangement regissert av VIF/Klan)og ikke skaper misnøye der kan jeg ikke helt se hva det store problemet er...

>

Problemet er bl.a. som mange har påpekt at dersom Enga/Klanen/Klanens medlemmer ikke går ut og klart fordømmer dette, vil det i større og større grad bli assosiasjoner mellom slike grupperinger og merkevaren Vålerenga. Og det vil unektelig skade klubben, bl.a. i forhold til sponsorer og det generelle publikummet med de innvirkninger dette har på f.eks. inntektene. Endel søkt, men les gjerne din Du må ikke sove (A. Øverland) på nytt.

Klubben og Klanen gjør tildels dette, men kunne noen ganger gjort det klarere. Stillhet kan fort tolkes som stilltiende akspet, selv om det ikke nødvendigvis er det. Og tildels (skremmende!) mange her inne tar ikke avstand fra det. Selv om Pondus kanskje skriver "dust", så mener jeg det er langt mer dust av de som bruker mer tid på å rakke ned på ham enn å ta et oppgjør med fenomenet. Men det ser de tydeligvis ikke noe behov for, men bruker heller sin energi på bortforklaringer og å latterliggjøre de som synes dette er et sterkt uønsket fenomen.

(At VG og TV2 er og blir møkkatabloider som blåser ting ut av proposjonene, hjelper ikke)

Comment

Sitter her og hører på den nye låta som sanggruppa har snekra sammen og må bare le litt her av debatten av "bråk i trømsø".

Må si at teksten "og ut av Oslo drar vi før og knuse folk og fe"

passer vel ganske bra her

mvh

pongen

Comment

Svar til litt diverse folk:

Nesrene: Så du mener at nær 100% av Klanens medlemmer ønsker åpne interne konflikter? Med altdet vil føre med seg. Må stille meg litt tvilende til akkurat det, var iallefall ikke det jeg har inntrykk av fra medlemmer i klanens styre. Tvert imot vil jeg si. Min personlige mening er at konflikter innad, på tribunen eller hvor som helst ellers ville vært katastrofe.

Ice: må si du er meget konstruktiv i dine innlegg.

Flyttsame: Det er ALLTID casuals fra vålerenga på vålerengas kamper. De som dro til Tromsø dro selvsagt dit for å se kampen. Hadde de vært ute etter å rasere byen hadde de nedde sittet og drukket øl sammen ble flere debatanter her og medlemmer fra klanens styre.

Pondus: det er riktig at det er andre tradisjoner ute i Europa. Det er usaklig av deg å sammenligne det som skjer her med opptøyene vi ser andre steder. De har ofte bakgrunn i dype konflikter, ofte også knyttet til forhold utenfor fotballen. Det jeg forsøkte å vise var at "alternative" miljøer har vært og er en stor del av europeisk fotball, og at det faktisk er en av grunnene til at fotballen er ikke er som en hvilken som helst annen idrett.

De eneste som kan få frem opptøyer inne på tribunen er

Det er tydelig at folk her er på desperat jakt etter noen å slenge med leppa til. Tydeligvis stas å gjemme seg bak et tastatur for å slenge mest mulig dritt.Om det så er UItrasbussen, Unge Enga, iskoboys eller hvem som helst annen som ikke marsjerer i takt med den gemene hop.

For å si det med Oslos største poet: "snakker om billig lykke"

Comment

> > Sitat: Den tor, 12 april 2007 14:17 skrev Madball:

> > Det har alltid vært, og vil alltid finnes, miljøer på utsiden av det offisielle supportermiljøet, det være seg ultras, casuals eller whatever, og det må klanen og klubben forholde seg til.

> Sitat: Den tor, 12 april 2007 17:51 skrev jizzman:

> Hvis det er miljøer som oppforder til vold og lager faenskap hvor enn Vålerenga spiller, så synes jeg Klanen skal forholde seg på en måte til disse: Utestengelse. Få de vekk. Ingen dialog.

Hvis de er på utsiden av det offisielle supportermiljøet, er de vel ikke medlemmer av Klanen? Blir ikke lett å utestenge dem da ... Noen er vel medlemmer og noen ikke, men jeg tror utestenging fra Klanen betyr veldig lite.

Den viktigste grunnen for utestenging er å gi et tydelig signal, på den ene siden til de involverte, på den andre siden til omverdenen. Tror ikke mange involverte, hvor bare noen er Klansmedlemmer i utgangspunktet, vil ta det så tungt å bli ekskludert. Til omverdenen kan det jo være et flott signal, kanskje TV2 og sponsorene er fornøyde og noen får en god samvittighet, men det forandrer jo ikke en millimeter på problemet.

Og så mener jeg som nevnt tidligere at det er viktig at man har konkrete bevis for hver enkel person som straffes på en eller annen måte.
            Beaker

Comment

Til madball: Takk for svar! Jeg sammenlignet ikke fotballvolden her til lands med bråk vi har sett utenlands. Da misforstod du. Det jeg mener er at nordmenn har mindre toleranse/er mindre vant med en type vold som utøves av grupperinger, uansett setting. Kanskje derfor oppslagene blir så store etter at 17-18 mann har slåss på en bar i Tromsø. I andre land ville det kanskje ikke blitt nevnt en gang.

Men det er fortsatt ingen som står frem og tar ansvar for det som skjedde der oppe. Så lenge det ikke skjer vil casualsmiljøet uungåelig få pepper. Men det er kanskje en ønsket effekt?

Comment

Sitat: Den tor, 12 april 2007 20:51 skrev Madball:

>.

>

>Hadde de vært ute etter å rasere byen hadde de nedde sittet og drukket øl sammen ble flere debatanter her og medlemmer fra klanens styre.

Hvis det er vanlig at klanstyret drikker øl med fotballpøbler håper jeg dette kan verifiseres. Meget alvorlig om de fordømmer casualsene i media og ovenfor resten av medlemsmassen, samtidig som de menger seg med pakket og gir dem legitimitet.

Comment

Sitat: Den tor, 12 april 2007 17:53 skrev Flyttsame:

> Nei, bli heller hjemme og bank kjerringa.

Konstruktivt forslag.

Da foretrekker jeg heller at folk som vil slåss avtaler det seg i mellom. Eller at noen slår til en bartender og knuser et par ølglass i Tromsø, da skjer det i det minste i offentlighetens lys.

Beaker

Comment

Sitat: Den tor, 12 april 2007 21:09 skrev Beaker:

> > > Sitat: Den tor, 12 april 2007 14:17 skrev Madball:

> > > Det har alltid vært, og vil alltid finnes, miljøer på utsiden av det offisielle supportermiljøet, det være seg ultras, casuals eller whatever, og det må klanen og klubben forholde seg til.

>

> > Sitat: Den tor, 12 april 2007 17:51 skrev jizzman:

> > Hvis det er miljøer som oppforder til vold og lager faenskap hvor enn Vålerenga spiller, så synes jeg Klanen skal forholde seg på en måte til disse: Utestengelse. Få de vekk. Ingen dialog.

>

>

> Hvis de er på utsiden av det offisielle supportermiljøet, er de vel ikke medlemmer av Klanen? Blir ikke lett å utestenge dem da ... Noen er vel medlemmer og noen ikke, men jeg tror utestenging fra Klanen betyr veldig lite.

> Den viktigste grunnen for utestenging er å gi et tydelig signal, på den ene siden til de involverte, på den andre siden til omverdenen. Tror ikke mange involverte, hvor bare noen er Klansmedlemmer i utgangspunktet, vil ta det så tungt å bli ekskludert. Til omverdenen kan det jo være et flott signal, kanskje TV2 og sponsorene er fornøyde og noen får en god samvittighet, men det forandrer jo ikke en millimeter på problemet.

> Og så mener jeg som nevnt tidligere at det er viktig at man har konkrete bevis for hver enkel person som straffes på en eller annen måte.

Tror kanskje man med utestengelse mener å nekte folk adgang til både hjemme- og bortekamper, i tillegg til å slettes fra medlemslister. Tror kanskje det første vil svi mest. Nå skulle det vel være et møte i kveld? så får vi kanskje vite litt mere før Stabækkampen. Det er jo en kamp i Bergen neste søndag også...

Comment

Sitat: Den tor, 12 april 2007 21:21 skrev Pondus:

> Tror kanskje man med utestengelse mener å nekte folk adgang til både hjemme- og bortekamper, i tillegg til å slettes fra medlemslister.

Det var ikke det han skrev. Klanen kan heller ikke utestenge noen fra kampene.

Beaker

Comment

Sitat: Den tor, 12 april 2007 17:53 skrev Flyttsame:

> Nei, bli heller hjemme og bank kjerringa.

Ja, det høres ut som verdier som VIF og Klanen gjerne vil assosieres med.

Comment

Sitat: Den tor, 12 april 2007 21:32 skrev Beaker:

> Sitat: Den tor, 12 april 2007 21:21 skrev Pondus:

> > Tror kanskje man med utestengelse mener å nekte folk adgang til både hjemme- og bortekamper, i tillegg til å slettes fra medlemslister.

>

> Det var ikke det han skrev. Klanen kan heller ikke utestenge noen fra kampene.

>

Nei vet, han kan vel svare selv hva han mente. Men generelt tror jeg folk tenker på utestengelse fra kamper. Kan vel neppe kalles en "straff" å bli utestengt fra en supporterklubb. Det er klubben, i samarbeid med NFF og andre klubber, som må forvalte et regime med adgangsnekt. Og selvsagt må det være bevist at vedkommende har deltatt i fotballbråk og har blitt bøtelagt av politiet for ordensforstyrrelser, hærverk eller legemsbeskadigelse.

Comment

> Nesrene: Så du mener at nær 100% av Klanens medlemmer ønsker åpne interne konflikter? Med altdet vil føre med seg. Må stille meg litt tvilende til akkurat det, var iallefall ikke det jeg har inntrykk av fra medlemmer i klanens styre. Tvert imot vil jeg si. Min personlige mening er at konflikter innad, på tribunen eller hvor som helst ellers ville vært katastrofe.

Nei, jeg mener at så nært 100 prosent det er mulig å komme, av klanens medlemmer, ikke vil vite av de aktivitetene du og dine kompanjoner bedriver under Vålerengas fane.

Den åpne konflikten som eventuelt måtte følge av at klanens styre tar et standpunkt rotfestet i nulltoleranse vil dog være meget verdifull og sette skapet på plass en gang for alle. Aktivitetene deres er uønskede, det gjør dere til uønskede - så lenge dere bedriver disse aktivitetene.

Nesrene @ Twitter

I'm an occational drinker, the kind of guy who goes out for a beer and wakes up in Singapore with a full beard.

Comment

> Det er tydelig at folk her er på desperat jakt etter noen å slenge med leppa til. Tydeligvis stas å gjemme seg bak et tastatur for å slenge mest mulig dritt.

Jeg slenger da ikke dritt? Jeg takket deg pent for et informativt innlegg, for det var det. Og så rettet jeg en ørliten logisk brist hos en av dine meningsfeller, thats all.

Du mener fotballvold er en viktig kulturbærer i Europeisk fotball, og en nøkkelfaktor for historisk og framtidig suksess for VIF. Da er jeg litt der jeg er når en eller annen absurd sekt kommer på døra: virkelighetsoppfatningen jeg konfronteres med er så hinsides alt jeg forbinder med fornuft at jeg ikke tror vi kan ha noen konstruktiv dialog. Det blir som å diskutere amerikansk historie med ku-klux-klan.

At klubben og noen her inne prøver, har jeg en viss respekt for, men jeg tror vel helst dere får overlates til dere selv, så får vi heller håpe på at dere ypper dere med noen som er et nr for store for dere en dag.

Comment

Sitat: Den tor, 12 april 2007 22:47 skrev Nesrene:

> Sitat: Den tor, 12 april 2007 20:51 skrev Madball:

>

> > Nesrene: Så du mener at nær 100% av Klanens medlemmer ønsker åpne interne konflikter? Med altdet vil føre med seg. Må stille meg litt tvilende til akkurat det, var iallefall ikke det jeg har inntrykk av fra medlemmer i klanens styre. Tvert imot vil jeg si. Min personlige mening er at konflikter innad, på tribunen eller hvor som helst ellers ville vært katastrofe.

>

> Nei, jeg mener at så nært 100 prosent det er mulig å komme, av klanens medlemmer, ikke vil vite av de aktivitetene du og dine kompanjoner bedriver under Vålerengas fane.

>

> Den åpne konflikten som eventuelt måtte følge av at klanens styre tar et standpunkt rotfestet i nulltoleranse vil dog være meget verdifull og sette skapet på plass en gang for alle. Aktivitetene deres er uønskede, det gjør dere til uønskede - så lenge dere bedriver disse aktivitetene.

>

Nesrene, vi har vel ikke alltid vært enige, men her er vi jammen det.

Comment

Working...
                                X