Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Bråk i Tromsø

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Re: Bråk i Tromsø

Sitat: Den fre, 13 april 2007 12:23 skrev mæggern:

> Så lenge det er 3 parter involvert finner man ingen løsninger som alle 3 er 100% fornøyd med,og så lenge folk som blant annet deg pondus,er så flinke til å forhåndsdømme iskoboys for alt mulig dritt som skjer er det den parten som vil bli minst fornøyd..

>

> Til ettertanke siteres den uforglemmelige advarselen fra den tyske teologen Martin Niemoller:

>

> Da de tok kommunistene sa jeg ingenting,

> for jeg var ikke kommunist.

> Så tok de jødene, men jeg sa ingenting,

> for jeg var ikke jøde.

> Så tok de fagforeningsfolkene, men jeg sa ingenting,

> for jeg var ikke fagforeningsmann.

> Så tok de katolikkene, men jeg sa ingenting,

> for jeg var protestant.

> Så tok de meg, og da var det ingen igjen

> som kunne protestere.

>

Jeg må si det er oppsiktsvekkende at noen, både her og på iskoboys.com sine sider, velger å bruke den Martin Niemöllers (litt omskrevne)ord til å forsvare vold... Rett nok var han både krigshelt fra Første verdenskrig og er i ettertid anklaget for antisemitisme (fordi han mente at jøder måtte omvende seg til kristendommen), men han ble da likevel pasifist med årene. Og da ser det unektelig litt rart ut at Isko bruker han til å forvare sin "rett" til å slåss i gatene. Men uansett, de er vel ikke den første grupperingen som prøver å bruke ordene om seg selv, se http://en.wikipedia.org/wiki/First_they_came...

For mer om Martin Niemöller (dersom man er spesielt interessert): http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Niemoller

Er det ikke skremmende hvor lett fakta kan ødelegge argumenter?

Comment

litt på kanten?ja

upassende?nei

Bruker ikke hans ord for å forsvare vold,men for å illustrere den heksejakten dette har utviklet seg til
      -Bergen består stort sett av folk fra Sogn, som enten var for dumme eller for fulle til å komme på Amerikabåten-

Comment

Sitat: Den fre, 13 april 2007 12:50 skrev mæggern:

> Da de tok IskoBoys sa jeg ingenting,

> for jeg var ikke med i IskoBoys.

> Så tok de Unge Enga, men jeg sa ingenting,

> for jeg var ikke med i Unge Enga.

> Så tok de de som ikke sang nok, men jeg sa ingenting,

> for jeg sang jo nok.

> Så tok de de som drakk kaffe og pratet med sidemannen,

> men jeg sa ingenting,for jeg drikker ikke kaffe.

> Så tok de meg, og da var det ingen igjen

> som kunne protestere.

>

> Comprende?

>

For en døv sammenligning.

Slåssing og hærverk er faktisk lovstridig, og det er ingen fare ved at kaffedrikking blir det noen gang.
        mvh

Ogni M

Comment

Sitat: Den fre, 13 april 2007 12:57 skrev mæggern:

> litt på kanten?ja

> upassende?nei

>

> Bruker ikke hans ord for å forsvare vold,men for å illustrere den heksejakten dette har utviklet seg til

Du får spørre en torturert jøde eller fagforeningsleder, da, om de synes sammenligningen er passende.

Comment

Sitat: Den fre, 13 april 2007 11:44 skrev lille i:

> Hvis man gir folk et minimum av respekt, så er det også større sjanse for at folk respekterer deg når du forsøker å trekke opp en grense. Hvis man utestenger i hytt og pine uten å bry seg om hvem som har gjort hva, da mister man respekt hos ganske mange flere enn dem det rammer.

> For noen her er det viktigere å "vise avstand" enn å faktisk begrense det som er reelle problemer. Det er noe som heter å pisse i buksa for å holde seg varm, å gå til kollektivt angrep på en hel gruppe folk er et godt eksempel på det.

Vel... Hvor mange sjanser har disse (gruppen sett under ett) fått? De har bedrevet tullskapen sin i årevis uten å vise noen tegn til å vise forståelse for at aktivitetene er uønsket.

Hvor mange sjanser skal de få? Hvor lenge skal Klanen styke de etter hårene? Hvor mye? Hvor lenge?

Jeg er normalt tilhenger av å skille sak og person - problemet her er at sak ER person(er). Og en del av saken er at noen med røtter langt inn i klanens styre og stell på den ene siden fordømmer på det sterkeste - for i neste øyeblikk å faktisk legitimere aktivitetene ved å i offentlighet pleie samvær med "de fordømte".

Å peke på at "på denne turen var vi/de kun for å se fotball" blir i beste fall latterlig, i normalt fall tankeløst, i verste fall å lede også andre mot miljøet.

Sjansekvoten er (for lengst) oppbrukt - både for de med røtter innerst i Klanen og for "de fordømte".

Nesrene @ Twitter

I'm an occational drinker, the kind of guy who goes out for a beer and wakes up in Singapore with a full beard.

Comment

Den diskusjonen der kan dere to fortsette på PM, ok?

Comment

Er vel kanskje litt betenkelig at de som i dag er noen av klanens mest profilerte medlemmer for 10-15 år siden også ble kalt fotballpøbler...
                -Bergen består stort sett av folk fra Sogn, som enten var for dumme eller for fulle til å komme på Amerikabåten-

Comment

Sitat: Den fre, 13 april 2007 13:09 skrev mæggern:

> Er vel kanskje litt betenkelig at de som i dag er noen av klanens mest profilerte medlemmer for 10-15 år siden også ble kalt fotballpøbler...

Hvor ligger feilen i å innse at man er i galt spor for så å skifte?

Nesrene @ Twitter

I'm an occational drinker, the kind of guy who goes out for a beer and wakes up in Singapore with a full beard.

Comment

Tja, kanskje grunnen til at de i dag er ledende i Klanen er at de har forandra seg, og ikke lenger gjør like mange dumme ting?

Comment

Men da kan vel også andre grupperinger i klanen forandre seg etterhvert også?

Dette problemet tror jeg er et problem fordi så mange gjør det til en kjempesak,om folk hadde tiet det i hjel istedenfor å hause ting opp gang etter gang på div forum er jeg relativt sikker på at problemet ikke hadde vært så utbredt

Comment

Sitat: Den fre, 13 april 2007 13:13 skrev mæggern:

> Men da kan vel også andre grupperinger i klanen forandre seg etterhvert også?

Så frem til de velger dette av egen maskin skal de få ture fritt frem?

> Dette problemet tror jeg er et problem fordi så mange gjør det til en kjempesak,om folk hadde tiet det i hjel istedenfor å hause ting opp gang etter gang på div forum er jeg relativt sikker på at problemet ikke hadde vært så utbredt

Akkurat... Vi snakker ikke om problemet, derfor eksisterer det ikke, og fordi det ikke eksisterer risikerer vi ikke noen rekruttering til miljøet fordi ingen snakker jo om hvor galt kan kan bli...

Nesrene @ Twitter

Comment

Sitat: Den fre, 13 april 2007 13:13 skrev mæggern:

> Men da kan vel også andre grupperinger i klanen forandre seg etterhvert også?

Det er jo nettopp det som er kravet!

Tanken bak en amnesti var jo å gi dem sjansen til å komme tilbake på den siden som tar avstand fra vold.
                          mvh

Ogni M

Comment

Å prøve å tie i hjel er vel omtrent like lite konstruktivt som å lage hysteri. En mellomting hadde gjort seg, men mellomting er tydeligvis det minst populære av alt i denne diskusjonen.

En av grunnene til at folk skjerper seg (bortsett fra at man blir latere jo eldre man blir) kan jo være at man innser at det man driver med er til skade for klubben. Det lyset gikk opp for en del folk som nå er i slutten av tredveåra og begynnelsen av førtiåra, sånn for ca 10-15 år sida. Det gir ikke noen blankofullmakt til dem som er unge og dumme nå. Folk får ta konsekvensene av sine egne valg og handlinger, men det hadde vært en smule mer intelligent om det var sammenheng mellom hva folk gjør eller ikke gjør, og hva som er reaksjonen. En konsekvens av den uro-taktikken politiet kjører mot visse miljøer nå er jo faktisk at folk ikke gis noen mulighet til å trekke seg vekk.

Comment

Men for å spore litt av er vel dette den mest konstruktive tråden om dette temaet så langt,mye sterke meninger og en del gode argumenter for og imot.

Comment

Sitat: Den fre, 13 april 2007 13:10 skrev lille i:

> Tja, kanskje grunnen til at de i dag er ledende i Klanen er at de har forandra seg, og ikke lenger gjør like mange dumme ting?

Alle generasjoner lever sitt liv. De "voksne" fordømte Beatles for lang hår, folk måpte når ungjentene begynte å gå med bar mage. På 70-tallet ble en hel generasjon hippier i protest mot Vietnamkrigen. Vi bor i landets eneste storby. Det er mange "sub-kulturer" i en storby. Vålerengas supportere har lenge hatt rykte for å være litt annerledes enn andre. Vi har opplevd hendelser som har "rystet" borgerskapet. Når en ny type "sub-kultur" etableres, som casuals i England, er det uungåelig at det sprer seg. Det er derfor ikke noe særegent at det har dannet seg et slikt miljø rundt Vålerenga og Brann. Flere andre lag har/vil få slike miljøer blandt sine supportere.

Ingen tvil om at folket er dedikerte fotballsupportere. Men felleskapet og spenningen med å leke cowboy og indianer, samt katt og mus med politiet, og statusen man får ved å være fryktet er nok drivkraften. De godter seg veldig nå med å lese dette forumet, lese aviser og se Mini diskutere casuals med Jannsen fra NSA og Ellingsen fra politiet.

Men det er ikke mulig å akseptere at de bruker vold som uttryksmåte. Selv om den bare er rettet mot likesinnede. De flyttet en grense da de slåss på en bar, slo til en bartender og knuste glass/kastet inventar rundt. Helt sikkert en bevisst handling, da de har varslet et tøffere klima.

Comment

Working...
                                X