Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Bråk i Tromsø

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Re: Bråk i Tromsø

Sitat: Den fre, 13 april 2007 13:35 skrev Pondus:

> Sitat: Den fre, 13 april 2007 13:10 skrev lille i:

>

> > Tja, kanskje grunnen til at de i dag er ledende i Klanen er at de har forandra seg, og ikke lenger gjør like mange dumme ting?

>

> Alle generasjoner lever sitt liv. De "voksne" fordømte Beatles for lang hår, folk måpte når ungjentene begynte å gå med bar mage. På 70-tallet ble en hel generasjon hippier i protest mot Vietnamkrigen. Vi bor i landets eneste storby. Det er mange "sub-kulturer" i en storby. Vålerengas supportere har lenge hatt rykte for å være litt annerledes enn andre. Vi har opplevd hendelser som har "rystet" borgerskapet. Når en ny type "sub-kultur" etableres, som casuals i England, er det uungåelig at det sprer seg. Det er derfor ikke noe særegent at det har dannet seg et slikt miljø rundt Vålerenga og Brann. Flere andre lag har/vil få slike miljøer blandt sine supportere.

>

> Ingen tvil om at folket er dedikerte fotballsupportere. Men felleskapet og spenningen med å leke cowboy og indianer, samt katt og mus med politiet, og statusen man får ved å være fryktet er nok drivkraften. De godter seg veldig nå med å lese dette forumet, lese aviser og se Mini diskutere casuals med Jannsen fra NSA og Ellingsen fra politiet.

>

> Men det er ikke mulig å akseptere at de bruker vold som uttryksmåte. Selv om den bare er rettet mot likesinnede. De flyttet en grense da de slåss på en bar, slo til en bartender og knuste glass/kastet inventar rundt. Helt sikkert en bevisst handling, da de har varslet et tøffere klima.

---------------------------------------------------------

Akseptere det er opp til hver enkelt å gjøre eller ikke gjøre,tror nok grunnen til at dette opptar og engasjerer veldig mange er at dette er en kultur som fåtallet forstår seg på
    -Bergen består stort sett av folk fra Sogn, som enten var for dumme eller for fulle til å komme på Amerikabåten-

Comment

Denne artikkelen fra Dansk Politiforum er veldig interessant lesning (synes jeg da ). Gir en beskrivelse av hvordan politiet jobber på en kampdag. I sedvanlig Dansk stil males historien ut med små humoristiske kommentarer. Det er også 2 linker til utfyllende artikler. http://www.politiforbund.dk/show.php...2499&element=1

Comment

Sitat: Den fre, 13 april 2007 12:45 skrev lille i:

>

> Det overdrevne trusselbildet som bygges opp i media nå fra politiet side, kan fort brukes til å begrense mulighetene til andre supportere også i neste omgang. F.eks. mulighetene til å velge hvordan man vil reise til kamp, til å stå på kamper osv.

Nettopp derfor må man få bukt med dette problemet. Blir jeg tvunget til å sitte på kamp å gå spissrotgang mellom opprørspoliti fra og til kamp er det først og fremst pøblene og de ansvarlige i supportermljøene som ikke klarte/ville gjøre noe med problemene jeg vil klandre.

Det er svært langt igjen dit, men dette er en av konsekvensene om casualsmiljøet får fortsette og vokse.

Har forøvrig opplevd slile tilstander på ett par bortekamper med Leeds.

Comment

Sitat: Den fre, 13 april 2007 12:57 skrev mæggern:

> litt på kanten?ja

> upassende?nei

>

> Bruker ikke hans ord for å forsvare vold,men for å illustrere den heksejakten dette har utviklet seg til

Skulle likt og se vite hva du mener om det italienske politiets kamp mot Cosa Nostra. De er jo bare personer som nekter og tilpasse seg ett vanlig A4 liv og som har en litt annen holdning til konfliktløsning enn andre. Ren fascisme og slå ned på de stakkars forfulgte eller hva?

Comment

Sitat: Den fre, 13 april 2007 12:42 skrev lille i:

> Der illustrerte du nøyaktig hva som er problemet her: Du konkluderer automatisk med at det at man prater sammen ikke betyr at man ikke kan sette grenser eller sanksjonere. Det er jo bare tull.

>

>

Det samme tenkte Neville Chamberlain i sin tid, alle vet hvordan det gikk.

Comment

Det var det fælt som folk skulle trekke inn andre verdenskrig i dag da. Hva om vi holder oss til tema i steden?

Comment

Sitat: Den fre, 13 april 2007 13:09 skrev mæggern:

> Er vel kanskje litt betenkelig at de som i dag er noen av klanens mest profilerte medlemmer for 10-15 år siden også ble kalt fotballpøbler...

Det er handlingene - ikke personene i seg selv - som er problemet. Det er neppe mange som ønsker å stenge folk ute på livstid uten mulighet til benådning. Ingenting hadde væt mer gledelig enn om mange i disse miljøene innså at de skader klubben og heller velge å støtte klubben på en konstruktiv måte.

Comment

Til Lille i:

Nå jeg lest deg poengtere gang på gang her at man må "snakke sammen" for å håndtere denne saken, uten at jeg helt har klart å få tak på hva man snakker om.... Nå vet ikke jeg om du har noe tilknyttning til styre og stell i Klanen, men jeg vil gjerne ha svar på følgende fra deg eller noen som sitter i Klansstyret.

-Har Klanen noe offisielt syn på grupperinger som Isko Boys og dess like?

-Oppfatter Klanen disse grupperingene som et problem, eller et nødvendig onde?

-Har Klanen noen handlingsplan for å håndtere grupper som offisielt sier de ikke går av veien for å utøve vold der det måtte "passe seg" Ref: http://www.iskoboys.com/

Generelt: Jeg savner et klart og tydelig standpunkt fra offisielt hold i Klanen.

Ellers synes jeg denne diskusjonen har etterhvert blitt svært god og sansynligvis nyttig. Uvanlig kost fra dette forumet.....

Comment

jizzman! les pkt 9 og 12 i denne http://www.klanen.no/styret/vedtekter_for_klanen

Comment

Jeg sitter ikke i styret i Klanen. Hva jeg ytrer her er definitivt ikke på vegne av noen som helst andre enn meg selv.

Når jeg svarer på et innlegg på forumet her, svarer jeg dessuten på akkurat det innlegget, ikke generelt i forhold til hva alle mulig andre med lignende synspunkter har skrevet før eller siden.

For å presisere: Enkelte her synes det er en god plan å utestenge grupperinger på grunnlag av klesstil eller lignende, og å avskjære seg fra å snakke med alle som har noe med dem å gjøre. Jeg har aldri sagt at det ikke finnes folk som kan gjøre seg fortjent til en ferie fra fotballen, det betyr ikke at man ikke kan kommunisere med hverandre. Enkelte her har en naiv tro på at utestengelser løser alle problemer, på tross av at det knapt nok har vært noen episoder inne på kamper som kan defineres som fotballvold i Eliteserien. Dette er klassisk "noen må gjøre noe, samme hva" løsninger, som ligner stygt på den typen spørsmålsstillinger man får presentert på Holmgang. Jeg mener at dersom utestengelser skal ha noen effekt, må de være basert på tydelige grenser, det må være mulighet for å kunne gjøre opp for seg å komme inn i varmen igjen, og det må være gjennomført på en skikkelig og konsekvent måte. Å utestenge folk i hytt og pine fører bare til mer konflikter.

Styret i Klanen har flere ganger vært ute i media og tatt tydelig avstand fra fotballrelatert vold. Det har også vært publisert uttalelser på klanen.no som gjør det samme. Det står i vedtektene til Klanen at fotballrelatert vold er uforenelig med medlemsskap i Klanen. I fjor ble rundt ti personer utestengt fra Vålerengas kamper, de som også var medlemmer av Klanen har blitt ekskludert fra Klanen. Det sistnevnte er nedfelt i samarbeidsavtalen mellom Klanen og klubben. Jeg skjønner ikke helt hva som er utydelig med det.

Når det gjelder framtidige strategier eller hva som er det offisielle synet til styret i forhold til Isko Boys osv. overlater jeg til noen i styret til å svare på det. Vær bare klar over at styremedlemmene ikke nødvendigvis får med seg hva det spørres om i innlegg 322 i en tråd på debattforumet, så hvis man ønsker svar er det lurere å sende en mail til styret ætt klanen dått no.

Comment

Til lille i: En ørliten kommentar til et ellers bra innlegg. Vi har vel kommet way beyond snakk om utestengelser pga klesstil o.l. Det blir en veldig upresis inngangsvinkel til temaet. Vi diskuterer nå om vold er akseptabelt, intet annet.

Comment

I dag kan vi lese for første gang (utenom det Espen Knutsen sa dagen etter barslagsmålet) en kommentar fra Klanen som kan tolkes som en reaksjon på det vi diskuterer i denne tråden.

På klanen.no ligger det ute en sak om "Engas tolvte mann". Den innledes med "Etter åpningskampen i Tromsø registrerte vi at tabloidpressa var svært opptatt av Vålerengas elleve menn. Elleve menn på pub, i Tromsø. Eller var det fire, åtte eller tolv. Vi er også opptatt av elleve menn." Så fortsetter det med "Dessverre må vi skuffe store deler av pressekorpset ved at vi er mer opptatt av en annen gruppe på elleve. Vi er nemlig opptatt av elleve menn kledd i blå drakter og som spiller fotball for klubben vår".

Så skriver de videre om bl.a. gleden av at fotballsesongen er i gang igjen og betydningen av Engas tolvte mann. Det hele avsluttes med "Klanen omtales som Engas tolvte mann, dette fordi vi i nitti minutter gir alt for Vålerenga, og kommer til å fortsette med det!

- vi gjør vårt, så får heller tabloidpressa være opptatt av elleve gutter på pub i Tromsø".

Jeg ser poenget i å rette fokuset mot det positive, det at 13000 medlemmer støtter laget m.m. Men den holdningen jeg synes de mer enn antyder ovenfor den debatten som føres, og ovenfor det som av mange oppfattes som så alvorlig at det ikke lenger bare kan feies under teppet, er bekymringsfull. Det at vi skal være opptatt av vårt, så får avisene være opptatt av casuals m.m., betyr det at Klanen ikke bryr seg? Når man skriver i vendinger, som enkelte her inne også bruker, f.eks "var det 4, 8 eller 12" tror jeg vi har en lang vei å gå før folk tar inn over seg at disse episodene er mere skadelig for klanen og klubben enn man til nå har trodd.

Comment

Sitat: Den søn, 15 april 2007 10:47 skrev Pondus:

> I dag kan vi lese for første gang (utenom det Espen Knutsen sa dagen etter barslagsmålet) en kommentar fra Klanen som kan tolkes som en reaksjon på det vi diskuterer i denne tråden.

>

> På klanen.no ligger det ute en sak om "Engas tolvte mann". Den innledes med "Etter åpningskampen i Tromsø registrerte vi at tabloidpressa var svært opptatt av Vålerengas elleve menn. Elleve menn på pub, i Tromsø. Eller var det fire, åtte eller tolv. Vi er også opptatt av elleve menn." Så fortsetter det med "Dessverre må vi skuffe store deler av pressekorpset ved at vi er mer opptatt av en annen gruppe på elleve. Vi er nemlig opptatt av elleve menn kledd i blå drakter og som spiller fotball for klubben vår".

>

> Så skriver de videre om bl.a. gleden av at fotballsesongen er i gang igjen og betydningen av Engas tolvte mann. Det hele avsluttes med "Klanen omtales som Engas tolvte mann, dette fordi vi i nitti minutter gir alt for Vålerenga, og kommer til å fortsette med det!

> - vi gjør vårt, så får heller tabloidpressa være opptatt av elleve gutter på pub i Tromsø".

>

> Jeg ser poenget i å rette fokuset mot det positive, det at 13000 medlemmer støtter laget m.m. Men den holdningen jeg synes de mer enn antyder ovenfor den debatten som føres, og ovenfor det som av mange oppfattes som så alvorlig at det ikke lenger bare kan feies under teppet, er bekymringsfull. Det at vi skal være opptatt av vårt, så får avisene være opptatt av casuals m.m., betyr det at Klanen ikke bryr seg? Når man skriver i vendinger, som enkelte her inne også bruker, f.eks "var det 4, 8 eller 12" tror jeg vi har en lang vei å gå før folk tar inn over seg at disse episodene er mere skadelig for klanen og klubben enn man til nå har trodd.

>

Vi er enig om at vold i forbindelse med fotball generelt og Vålerenga spesielt er forkastelig, men jeg begynner å bli lei av din krisemaksimering.

Skadelig for klubben, javisst er det det, og det finnes også et handlingsbehov, men at det er nødvendig å blåse en episode som i Tromsø så ut av proporsjonene at du har følt trangen å skrive ti, tolv, femten innlegg i denne debatten (igjen) kan jeg bare ikke innse. Vi på forumet er nå veldig klare over hva du synes, og du trenger ikke å gjenta deg i det uendelige.

Jeg er klar over at jeg nå diskuterer like mye sak som person men prøver å holde min kritikk mot deg og ditt i mine øyne overdrevne antall nesten likelydende innlegg på et anstendig nivå og håper at andre deltagere her ikke forstår dette som et startskudd for usaklige personangrep.

Kort sagt, Pondus, finn på noe nytt å tilføre!

mvh

Ogni M

Comment

Sitat: Den søn, 15 april 2007 10:47 skrev Pondus:

> [...]

> Jeg ser poenget i å rette fokuset mot det positive, det at 13000 medlemmer støtter laget m.m. Men den holdningen jeg synes de mer enn antyder ovenfor den debatten som føres, og ovenfor det som av mange oppfattes som så alvorlig at det ikke lenger bare kan feies under teppet, er bekymringsfull. Det at vi skal være opptatt av vårt, så får avisene være opptatt av casuals m.m., betyr det at Klanen ikke bryr seg? Når man skriver i vendinger, som enkelte her inne også bruker, f.eks "var det 4, 8 eller 12" tror jeg vi har en lang vei å gå før folk tar inn over seg at disse episodene er mere skadelig for klanen og klubben enn man til nå har trodd.

>

>

Jeg sier dette i beste mening men tenk deg litt om. Tror du ikke Klanen har en annen tone ovenfor Isko Boys? Det er da ingen grunn til å kjøre en halvt-panisk melding ut til media hvor de sier "ALT GÅR TIL HELVETE!". Det er jo ikke som om du som tydligvis tror at styret ikke bryr seg mye, begynner å tenke - "kanskje jeg skal slåss litt jeg og?". Derfor er det liten grunn til å kaste enda 3-4 biffer til dem. Det er heller ingen grunn til at styret skal gå ut å pisse på de i media for da liker tromsø-supporterene oss bedre. Dessuten har styret allerede sagt i en VG-artikkel at de ikke godtar dette. Hva mer kan du be om, og hvorfor?

Comment

Ogni M skriver: (til Pondus) "Vi er enig om at vold i forbindelse med fotball generelt og Vålerenga spesielt er forkastelig, men jeg begynner å bli lei av din krisemaksimering.

Skadelig for klubben, javisst er det det, og det finnes også et handlingsbehov, men at det er nødvendig å blåse en episode som i Tromsø så ut av proporsjonene at du har følt trangen å skrive ti, tolv, femten innlegg i denne debatten (igjen) kan jeg bare ikke innse. Vi på forumet er nå veldig klare over hva du synes, og du trenger ikke å gjenta deg i det uendelige.

Jeg er klar over at jeg nå diskuterer like mye sak som person men prøver å holde min kritikk mot deg og ditt i mine øyne overdrevne antall nesten likelydende innlegg på et anstendig nivå og håper at andre deltagere her ikke forstår dette som et startskudd for usaklige personangrep.

Kort sagt, Pondus, finn på noe nytt å tilføre!"

Har ingen problemer med å forstå kritikken. Nå har denne tråden 328 innlegg og over 14000 visninger. Ja, jeg har mange innlegg, også i denne tråden. At jeg sier samme ting (kanskje med andre ord) er nok også riktig. Samtidig mener jeg at spesielt i denne tråden har jeg deltatt i debatten sammen med mange andre som har vært engasjerte. I tillegg prøver jeg å være saklig, det er flere som krever "hoder på fat" o.l. Vet ikke om du mener at det er jeg som har blåst saken ut av proporsjoner, men da får du nesten fordele skylda på alle oss som har bidratt med over 300 innlegg.

Ja, det kan vel kalles å krisemaksimere. Jeg gjør det fordi jeg ikke er i tvil om at vold avler vold. Det har aldri skjedd at ikke det stemmer, så lenge ingen griper inn og får satt en stopper for det. Supportervold fra England og kontinentet har spredd seg til Skandinavia. Kanskje det ikke ser så farlig ut nå. Men veien til f.eks svenske tilstander trenger ikke å være så lang. Og som jeg har påpekt (beklager å gjenta det) så varsler Iskoboys utenlandske tilstander, fortere enn noen aner.

Jeg skal ha dine kloke ord i bakhodet i fremtiden, men forbeholder meg retten til å si hva jeg mener. Håper det høres ut som en ok deal

Comment

Working...
                                X