Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Våre [historiske] spillerkjøp

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Våre [historiske] spillerkjøp

Etterpåklokskapen er alltid den enkleste å ty til. Men jeg synes det er verdt å dvele litt ved den innkjøpspolitikk vi har hatt de siste årene. Under Siems regime ble det umiddelbar suksess med innkjøp av Iversen og Arason. Men man hadde også bomkjøp som Flo. De siste 15 månedene har seks spillere blitt hentet til klubben. Storbæk og Jepsen har gjort betinget suksess. Dvs Storbæk er kanskje TL beste høyreback. Felles for dem er at dette var spillere vi kjente godt, som hadde spilt jevnlig i sin forrige klubb og var skadefrie.

Levan Melkadze var tidenes bomkjøp i klubben. Deretter fulgte kjøpet av Rune Lange, som etter 9 måneder i klubben ikke har prestert noe som helst. Når vi vet at han var borte fra fotballen i 2 år sier det seg selv at dette var et risikoprosjekt. Jørgen Jalland ble hentet i vinter. Eneste preferanser er at han spilte bra for oss for 3 år siden. Har noen fra VIF sett han spille i Russland? Jalland har hatt ett innhopp i TL, og rapporter fra de som så VIF2 kampen i går sier han var langt unna TL-standard. Mila er den spilleren som kan vise seg være det beste kjøpet. Så snart banene blir bedre og samspillet sitter tror jeg han blir en "hit" i TL.

Når man setter sammen en stall før ny sesong bør det ikke være automatikk i at spillere under kontrakt fortsetter. Jeg mener at vi kunne ha solgt 2-3 av de spillerne som er i mellomsjiktet, spillere som sitter mest på benken. Dette gir plass til flere unge egenproduserte spillere, samtidig som det gir rom for innkjøp av nye. Det aller viktigste er dog at vi treffer med innkjøpene. For det første bør det være spillere vi kjenner godt, spillere vi kan se prestere uke etter uke. De må være skadefrie og kunne styrke laget, ikke bare stallen. Jeg må si at det forundrer meg at VIF øyensynlig ikke har vist interesse for spillere som Simen Brenne, Thorstein Helstad, Espen Hoff, Jan Gunnar Solli, Pelle Nilsson og Patrice Bernier.

Det er subjektive meninger om alle spillere, så det er ikke det som er poenget her. Så kan man si at disse blir for dyre. Javel, det kan bli dyrt å spare seg til fant også. Jeg mener vi har kasta noen penger ut av vinduet men noen av våre siste spillekjøp. Samtidig har vi 2-3 spillere som andre TL-klubber ville ha bladd opp penger for.

[La til "historiske" i trådens tittel for å skille denne tråden fra "hvilke spillere ønsker vi oss". -mod.]

Re: Våre spillerkjøp

Sitat: Den tir, 17 april 2007 12:28 skrev Pondus:

>Jeg må si at det forundrer meg at VIF øyensynlig ikke har vist interesse for spillere som Simen Brenne, Thorstein Helstad, Espen Hoff, Jan Gunnar Solli, Pelle Nilsson og Patrice Bernier.

>

------

Nå kommenterte vel Petter Myhre noe i forhold til Brenne rett etter han gikk til Lillestrøm?

Videre, har det vel ikke vært politikk i klubben og gå ut å fortelle verden hvilke spillere man er interessert i.

Comment

Dette er det beste innlegget du har skrevet her inne, Pondus. Finner ingenting å krangle på

Comment

> Jeg må si at det forundrer meg at VIF øyensynlig ikke har vist interesse for spillere som Simen Brenne, Thorstein Helstad, Espen Hoff, Jan Gunnar Solli, Pelle Nilsson og Patrice Bernier.

>

>

Petter Myhre kommenterte vel nettopp Simen Brenne, og bekreftet at han var vurdert. Når det gjaldt nettopp Brenne så ble det vurdert til at han ikke passet så godt inn i systemet Vålerenga spiller, og når man i tillegg så på prisen, så ble spilleren vurdert for dyr.

Jeg vil tippe alle disse er vurdert.

Comment

> Etterpåklokskapen er alltid den enkleste å ty til. Men jeg synes det er verdt å dvele litt ved den innkjøpspolitikk vi har hatt de siste årene. Under Siems regime ble det umiddelbar suksess med innkjøp av Iversen og Arason. Men man hadde også bomkjøp som Flo. De siste 15 månedene har seks spillere blitt hentet til klubben. Storbæk og Jepsen har gjort betinget suksess. Dvs Storbæk er kanskje TL beste høyreback. Felles for dem er at dette var spillere vi kjente godt, som hadde spilt jevnlig i sin forrige klubb og var skadefrie.

>

> Levan Melkadze var tidenes bomkjøp i klubben. Deretter fulgte kjøpet av Rune Lange, som etter 9 måneder i klubben ikke har prestert noe som helst. Når vi vet at han var borte fra fotballen i 2 år sier det seg selv at dette var et risikoprosjekt. Jørgen Jalland ble hentet i vinter. Eneste preferanser er at han spilte bra for oss for 3 år siden. Har noen fra VIF sett han spille i Russland? Jalland har hatt ett innhopp i TL, og rapporter fra de som så VIF2 kampen i går sier han var langt unna TL-standard. Mila er den spilleren som kan vise seg være det beste kjøpet. Så snart banene blir bedre og samspillet sitter tror jeg han blir en "hit" i TL.

>

> Når man setter sammen en stall før ny sesong bør det ikke være automatikk i at spillere under kontrakt fortsetter. Jeg mener at vi kunne ha solgt 2-3 av de spillerne som er i mellomsjiktet, spillere som sitter mest på benken. Dette gir plass til flere unge egenproduserte spillere, samtidig som det gir rom for innkjøp av nye. Det aller viktigste er dog at vi treffer med innkjøpene. For det første bør det være spillere vi kjenner godt, spillere vi kan se prestere uke etter uke. De må være skadefrie og kunne styrke laget, ikke bare stallen. Jeg må si at det forundrer meg at VIF øyensynlig ikke har vist interesse for spillere som Simen Brenne, Thorstein Helstad, Espen Hoff, Jan Gunnar Solli, Pelle Nilsson og Patrice Bernier.

>

> Det er subjektive meninger om alle spillere, så det er ikke det som er poenget her. Så kan man si at disse blir for dyre. Javel, det kan bli dyrt å spare seg til fant også. Jeg mener vi har kasta noen penger ut av vinduet men noen av våre siste spillekjøp. Samtidig har vi 2-3 spillere som andre TL-klubber ville ha bladd opp penger for.

>

Problemet er vel at de 2-3 spillerne som andre TL klubber ville gitt noe for, er de samme 2-3 spillere som vi selv trenger. Vi kan ikke regne med å selge stallfyll og kunne kjøpe kvalitet for samme sum.

Vedr kvaliteten på kjøpene, synes jeg ikke det har vært så ille. Melkadze et dårlig eksempel, han var ren gambling, det var man åpen på hele veien, og han kostet ikke mye (600 000 brutto?, vet ikke hva nettoen ble). Jepsen, Storbæk og Mila er fine kjøp, Jalland er det for tidlig å avskrive, men jeg er enig i at vi kunne ha grunn til å forvente mer av Lange, det har vel ikke gått etter planen.

You win some, you loose some.

Comment

Det virker som at Vålerengas kontaktnett ikke er veldig stort. Som du sier er de fleste spillerne vi kjøper enten personer som spiller i Norge eller som har gjort det. Det er ikke mange spillere som har kommet til oss, og hatt rimelig suksess, som har vært helt ukjente.

Andre klubber henter stadig inn utlendinger og titt og ofte treffer de blink. Naturligvis bommer de også, men for vår del virker det som det har vært mer bom enn treff for å si det sånn.

Ang Brenne sendte vi vel en forespørsel på han da Gashi stakk i fjor, men FFK ville ha mer for han enn hva Brann betalte for Gashi. Vi fant vel ut da at vi ikke hadde råd. LSK betale vel enda mer for han enn det igjen.

Det er litt rart at vi klager over dårlig råd, men satser lite på Europa/Afrika/Amerika og heller velger å kjøpe "norske" spillere.

Comment

Sitat: Den tir, 17 april 2007 12:46 skrev ice69:

>

> You win some, you loose some.

Det heter "...you LOSE some."!!! Skriv "lose" 100 ganger.

mvh

Ogni M

Comment

Sitat: Den tir, 17 april 2007 12:48 skrev FrankO:

> Det virker som at Vålerengas kontaktnett ikke er veldig stort. Som du sier er de fleste spillerne vi kjøper enten personer som spiller i Norge eller som har gjort det. Det er ikke mange spillere som har kommet til oss, og hatt rimelig suksess, som har vært helt ukjente.

Noe riktig har da blitt gjort. Disse var kanskje ikke helt ukjente, men de var langt i fra noen toppspiller når de kom til enga:

Ardian Gashi(kom fra Ørn, nå landslagsaktuell dust), Jørgen Jalland (fra sandefjord få hadde vel hørt om han), Johan Arneng (Fra Raufoss nå stjerne i Djurgården? ), John Carew (lørenskog- Valencia, Roma, Besiktas, Aston Villa ), Daniel Fredheim Holm (Fra skeid til Landslagsaktuell), Erik Hagen (godset til Landslagsaktuell russer) Litt lenger bak i tid har vi jo f.eks. Henning Berg (fra Kfum Oslo - Via Oss til CL Vinner i United og kaptein på landslaget) + Fellah + Roberts + flere som har kommet fra klubber i og rundt Oslo

Vi skal heller ikke glemme at vi er det mest stabile topplaget i Norge de 3 siste åra...
                PASTOR B!

Comment

> Etterpåklokskapen er alltid den enkleste å ty til. Men jeg synes det er verdt å dvele litt ved den innkjøpspolitikk vi har hatt de siste årene. Under Siems regime ble det umiddelbar suksess med innkjøp av Iversen og Arason. Men man hadde også bomkjøp som Flo. De siste 15 månedene har seks spillere blitt hentet til klubben. Storbæk og Jepsen har gjort betinget suksess. Dvs Storbæk er kanskje TL beste høyreback. Felles for dem er at dette var spillere vi kjente godt, som hadde spilt jevnlig i sin forrige klubb og var skadefrie.

>

> Levan Melkadze var tidenes bomkjøp i klubben. Deretter fulgte kjøpet av Rune Lange, som etter 9 måneder i klubben ikke har prestert noe som helst. Når vi vet at han var borte fra fotballen i 2 år sier det seg selv at dette var et risikoprosjekt. Jørgen Jalland ble hentet i vinter. Eneste preferanser er at han spilte bra for oss for 3 år siden. Har noen fra VIF sett han spille i Russland? Jalland har hatt ett innhopp i TL, og rapporter fra de som så VIF2 kampen i går sier han var langt unna TL-standard. Mila er den spilleren som kan vise seg være det beste kjøpet. Så snart banene blir bedre og samspillet sitter tror jeg han blir en "hit" i TL.

>

> Når man setter sammen en stall før ny sesong bør det ikke være automatikk i at spillere under kontrakt fortsetter. Jeg mener at vi kunne ha solgt 2-3 av de spillerne som er i mellomsjiktet, spillere som sitter mest på benken. Dette gir plass til flere unge egenproduserte spillere, samtidig som det gir rom for innkjøp av nye. Det aller viktigste er dog at vi treffer med innkjøpene. For det første bør det være spillere vi kjenner godt, spillere vi kan se prestere uke etter uke. De må være skadefrie og kunne styrke laget, ikke bare stallen. Jeg må si at det forundrer meg at VIF øyensynlig ikke har vist interesse for spillere som Simen Brenne, Thorstein Helstad, Espen Hoff, Jan Gunnar Solli, Pelle Nilsson og Patrice Bernier.

>

> Det er subjektive meninger om alle spillere, så det er ikke det som er poenget her. Så kan man si at disse blir for dyre. Javel, det kan bli dyrt å spare seg til fant også. Jeg mener vi har kasta noen penger ut av vinduet men noen av våre siste spillekjøp. Samtidig har vi 2-3 spillere som andre TL-klubber ville ha bladd opp penger for.

>

-----

Er enig i mye av det du skriver her, men som du sier så er jo noen av disse spillerne altfor dyre. Brenne gikk for en sum vi ikke kunne matche.

Når det gjelder Nilsson så er det jo fullstendig urealistisk å kunne tro man kan hente han. Odd takket nei til 15 mill, så hvordan du mener vi skulle få råd til å hente han forundrer meg enda mer.

Dessuten så har han uttalt flere ganger at det kun er aktuelt og gå til utlandet og ikke til en annen klubb i Norge.

En spiller som faktisk kan bli solgt til sommeren er jo Tommy Svindal Larsen. Han blir nok ikke kjempedyr heller, selvom Odd har sagt de kun slipper han til rett pris, og hvis de får inn en erstatter.

Mange her inne vil sikkert ikke ha Tommy på grunn av hans alder. Jeg er jo helt enig i at det ikke er noen stor investering for fremtiden, men sånn vår sentrale midtbane har fungert i serieåpningen skulle jeg gjerne hatt en ballsikker type ala han i våre rekker.

Rekdal har levert varene: Cupmester 2002, seriesølv 2004 og seriegull 2005

Comment

Sitat: Den tir, 17 april 2007 12:48 skrev FrankO:

> Det virker som at Vålerengas kontaktnett ikke er veldig stort. Som du sier er de fleste spillerne vi kjøper enten personer som spiller i Norge eller som har gjort det. Det er ikke mange spillere som har kommet til oss, og hatt rimelig suksess, som har vært helt ukjente.

>

> Andre klubber henter stadig inn utlendinger og titt og ofte treffer de blink. Naturligvis bommer de også, men for vår del virker det som det har vært mer bom enn treff for å si det sånn.

>

> Ang Brenne sendte vi vel en forespørsel på han da Gashi stakk i fjor, men FFK ville ha mer for han enn hva Brann betalte for Gashi. Vi fant vel ut da at vi ikke hadde råd. LSK betale vel enda mer for han enn det igjen.

>

> Det er litt rart at vi klager over dårlig råd, men satser lite på Europa/Afrika/Amerika og heller velger å kjøpe "norske" spillere.

>

>

Jeg nevnte seks spillere som jeg gjerne hadde sett i blått. Felles for de er at de er norske eller har spilt i TL noen sesonger. Jeg mener det er de tryggeste og beste kjøpene. Ser at RBK har vært flinke med kjøpene av Sapara, Konan og Traore. Dette fordi de har en mann på lønningslista som har funnet disse spillerne. Altså en investering som man kan høste av senere. Andre klubber ser ut til å hentet unge afrikanere som de håper å tjene store penger på. Det er noe jeg absolutt ikke vil at VIF skal gjøre.

Vi har en unik mulighet ved at det bor mange innvandrere i Oslo. Gjennom dette begynner vi nå å se flere spillere på A-laget som kommer fra disse miljøene og som fra naturen av har andre kvaliteter enn nordmenn. En god stamme i laget, god innkjøpspolitikk (kjøp få, men med god kvalitet) og en god rekruttering fra egen klubb ville være ideelt. Jeg velger allikevel å se lyst på fremtiden, da jeg fortsatt håper Jan Erik Aalbu vil få en god hånd om dette etterhvert.

For øvrig er jeg total uenig i at ikke Simen Brenne hadde passet inn i et VIF-system. Vi fikk penger for Gashi sin overgang til Brann og kunne gått for Brenne da. Hvem vet om ikke han selv hadde foretrukket VIF foran LSK? Brenne og Grindheim på sentral midtbane hadde fungert mega, Grindheim som deffensivt anker og Brenne som går på løp. Han hadde kunnet støtte opp under spissene som absolutt trenger hjelp mot alle de gode midtstopperne i TL.

Comment

Teern skrev: "Når det gjelder Nilsson så er det jo fullstendig urealistisk å kunne tro man kan hente han. Odd takket nei til 15 mill, så hvordan du mener vi skulle få råd til å hente han forundrer meg enda mer.

Dessuten så har han uttalt flere ganger at det kun er aktuelt og gå til utlandet og ikke til en annen klubb i Norge"

Nå skulle ikke denne tråden handle om de enkelte spillerne jeg nevnte, tok han med som et eksempel. Men jeg kommenterte Brenne, og vi si noe om Nilsson også. Vi må erstatte Ronny Johnsen, og Nilsson er kanskje den beste som er innenfor rekkevidde. I fjor sommer var han veldig misfornøyd med å være i Odd. Et bunnlag i Norge. Samtidig ble han skrytt opp skyene av alle "eksperter". Han ville bort, og sa det kun var utlandet som var aktuelt. Tror både han og Odd så Euro eller Pund i øya. Når de sa nei til Sunderland som bød 15 mill (Odd ville ha 20 mill) ble han enda surere.

Ingenting skjedde i overgangsvinduet i januar heller. Den prisen Odd opererer med er hinsides enhver fornuft. Vi snakker om en tippeligaspiller som har noen få privatlandskamper. Hvis ingen utenlandske klubber blar opp mye penger til sommeren, tror jeg f.eks at RBK (som har et problem med gamle og treige stoppere) gjerne blar opp 10 mill. Tror neppe at Nilsson og/eller Odd sier nei, særlig ikke hvis Odd får prosenter av videresalg. Det er klart at spill i RBK gir Nilsson mye bedre sjanser til å få vist seg frem. Men alt dette kan ikke bety at VIF skal sitte med henda i fanget. For vi ønsker jo å bli best i Norden!

Comment

> Sitat: Den tir, 17 april 2007 12:28 skrev Pondus:

>

> >Jeg må si at det forundrer meg at VIF øyensynlig ikke har vist interesse for spillere som Simen Brenne, Thorstein Helstad, Espen Hoff, Jan Gunnar Solli, Pelle Nilsson og Patrice Bernier.

> >

> ------

>

veit at det også var kontakt med thorstein helstad.. hvorfor dette ikke gikk i box vet jeg ikke, men kontakt var det..

terje

Comment

Sitat: Den tir, 17 april 2007 13:42 skrev Pondus:

> Teern skrev: "Når det gjelder Nilsson så er det jo fullstendig urealistisk å kunne tro man kan hente han. Odd takket nei til 15 mill, så hvordan du mener vi skulle få råd til å hente han forundrer meg enda mer.

> Dessuten så har han uttalt flere ganger at det kun er aktuelt og gå til utlandet og ikke til en annen klubb i Norge"

>

> Nå skulle ikke denne tråden handle om de enkelte spillerne jeg nevnte, tok han med som et eksempel. Men jeg kommenterte Brenne, og vi si noe om Nilsson også. Vi må erstatte Ronny Johnsen, og Nilsson er kanskje den beste som er innenfor rekkevidde. I fjor sommer var han veldig misfornøyd med å være i Odd. Et bunnlag i Norge. Samtidig ble han skrytt opp skyene av alle "eksperter". Han ville bort, og sa det kun var utlandet som var aktuelt. Tror både han og Odd så Euro eller Pund i øya. Når de sa nei til Sunderland som bød 15 mill (Odd ville ha 20 mill) ble han enda surere.

>

> Ingenting skjedde i overgangsvinduet i januar heller. Den prisen Odd opererer med er hinsides enhver fornuft. Vi snakker om en tippeligaspiller som har noen få privatlandskamper. Hvis ingen utenlandske klubber blar opp mye penger til sommeren, tror jeg f.eks at RBK (som har et problem med gamle og treige stoppere) gjerne blar opp 10 mill. Tror neppe at Nilsson og/eller Odd sier nei, særlig ikke hvis Odd får prosenter av videresalg. Det er klart at spill i RBK gir Nilsson mye bedre sjanser til å få vist seg frem. Men alt dette kan ikke bety at VIF skal sitte med henda i fanget. For vi ønsker jo å bli best i Norden!

----------------

Jeg er helt enig i at prisen på Nilsson er hinsides, men poenget er at Odd overhodet ikke er avhengig av, eller å ønsker å selge Nilsson og ihvertfall ikke til en klubb i Norge. Hvis du tror Odd selger han til Rbk i sommer for 10 mill når de sannsynligvis kjemper for og unngå nedrykk, er jeg sikker på at du tar feil. Besiktas har vært og sett på han og skal følge han frem til sommeren. Tyrkiske lag blar jo gjerne opp en god slump penger så det er nok mer sannsynlig

Odd og veldig mange andre klubber har lagt seg på en politikk at de ikke slipper spillere til klubber de konkurerer med. dette viste Odd helt tdelig ved å nekte selge Ruud til Viking i vinter, enda Ruud sa ja til Viking og nei til forlengelse av ny kontrakt.

Desverre så solgte vi Gashi til bønda i Bergen. Jeg synes dette er enda tyngre å svelge nå som han har vært strålende i den sentrale posisjonen i begge kampene i år. Det er noen år siden jeg har sett Gashi så god, desverre.

Rekdal har levert varene: Cupmester 2002, seriesølv 2004 og seriegull 2005

Comment

Teern!: Du har nok helt rett vedr Odd og Pelle Nilsson. Poenget mitt er bare at vi bør satse på spillere vi kan se uke etter uke, spillere som er i form og som er skadefrie. Og vi må se etter spillere på øverste hylle i TL, evt Skandinavia.

Enig når det gjelder Gashi. Tragisk at han ikke lenger spiller i blått når vi ser hvilken form han er i idag. Vi trenger sårt spillere som kan løpe og krige som f. Men så er det også typisk at spillere blomstrer etter klubbytte. Pussig nok er det Brann som har lyktes best med både Gashi, Helstad og Solli. Kanskje Mons er en bra trener allikevel?

Comment

Sitat: Den tir, 17 april 2007 14:17 skrev Teern:

> Desverre så solgte vi Gashi til bønda i Bergen.

Du sier det som om vi hadde valg...

Comment

Working...
                              X