Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Om sikkerhet på stadion

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Om sikkerhet på stadion

I dag, rett før kampstart kom det et par politifolk opp til øverst i Colasvingen. Hva de skulle veit jeg ikke, men de sto nå der. Så kom det 20-30 "pent kledde" supportere og stilte seg rett under politiet og skreik i kor: "All cops are bastards, A-C-A-B" Deretter stilte de seg i hele trappa og blokkerte denne totalt. Er ikke dette en nødutgang som skal holdes fri?? Hvor er respekten for medsupportere? Greit, gutta synger mye og hopper fint, men slik provoserende oppførsel er bare teit. Og ikke kom og si at politiet provoserte dere. Hørte selv helt nederst i trappa: "Se, det er faen meg en snut der oppe, det er snut her, KOM!..." Alle vaktene som hadde stått der hele tiden, pluss de to politifolka gikk med en gang, og nødutgangen forble sperret. Er det sånn at ISKO-boys har en egen rett til å sperre utgangen? Både i pausa og etter kamp var det nesten klin umulig å komme seg noe sted, så de fleste måtte gå rundt. Hva skjer med vaktholdet som har vært så strengt før? Jeg har blitt bedt om å flytte meg fordi jeg sto i trappa en gang, men i dag fikk hele gjengen stå der hele kampen og lenge etterpå..
    Ikke syt - syng!

Re: Om sikkerhet på stadion

Noen sto i trappa og blokkerte rømningsveiene? Etter en relativt middels prestasjon av Vålerengens Idrettsforening er dette det første og viktigste du ønsker å kommentere.

Samtidig som en del supportere fra bl.a. Ultras Oslo og Iskoboys inntok sine plasser øverst i Colasvingen valgte to uniformerte politimenn å følge etter. Hvor smart det er med slike uniformmennesker noen centimeter unna våre mest engasjerte supportere er det kanskje delte meninger om, dog er min mening ganske klar. På samme måte som når politiet provoserte på stadion i Bergen kom det en del ukvemsord mot de to politimennene, også på engelsk som du refererer til. Etter en kort stund kom en av klubbens sikkerhetsansvarlige til og fikk snakket de to til fornuft og de gikk rolig ned igjen.

Ja, det sto folk i trappene. I pausen brukte jeg omtrentlig tjue sekunder lengre ned trappa enn jeg ellers ville ha gjort. Uten at det provoserte meg.

Hvem provoserte forresten? To mann i uniform og deg nå på forumet er min oppfatning. Du ønsker helt sikkert klubbens beste men her bommer du dessverre.

Comment

Så du mener det ikke er å provosere å si "det er snut der oppe", for så å løpe opp og skrike "All cops are bastards"??? Hvis jeg har kommet med en større provokasjon enn det, beklager jeg. Mange av oss syns det var ubehagelig. Trappa er forresten rømningsvei, og det skal ikke stå noen der, uansett. Det er ikke flisespikkeri, rett og slett en sikkerhetsting jeg synes alle skal respektere. Syns du det er en provokasjon, er det ikke jeg som har et problem, men du.
      Ikke syt - syng!

Comment

Cucharacha - du har helt rett og til ASEB har jeg bare en ting å si: GET A LIFE!

Det er tydelig at du identifiserer deg med dette stinkende miljøet som får vanlige supportere og mennesker med normal folkeskikk og oppførsel til å holde seg unna kampene i tillegg til å ta avstand fra egen identifikasjon med klubben vi elsker.

Kommentaren din om "hvor smart det er med slike uniformmennesker ... " sier i grunnen alt - se på deg selv og kompisene dine og hold kjeft når det gjelder uniformering og provokativ framferd, stikk fingeren i jorda, grav ned hele kroppen din for min del. Jeg var i Cola og var også i Bergen, og har selv sett hvem som egentlig provoserer.

Nytt sitat "etter en stund kom en av klubbens sikkerhetsansvarlige til og fikk snakket de to til fornuft og de gikk rolig ned igjen" - hallo?

Er det noen som burde ha vært snakket til og omsider pellet seg vekk er det dere, og jeg er faen meg skuffa over at det ikke er flere av oss som har baller nok til å skvise dere ut.

Hilsen Morten

Comment

"Etter en relativt middels prestasjon av Vålerengens Idrettsforening er dette det første og viktigste du ønsker å kommentere."

Jeg for min del må si at kampen i går beroliget meg en del etter de forrige tre kampene. Kampbildet står ikke til resultatet i det hele tatt, og for meg virker det som om det er det mentale i avslutningsfasen som er problemet.

Og når det gjelder snut og andre på Gaza, må jeg si meg enig med dere begge.

Ja, det er høl i hue at purken (tydeligvis uten å tenke seg om) stiller seg til nærmest for å provosere. Jeg sto på D i Cola i går, og på vei for å late vannet så treffer jeg på 2 stykker I trappa til D. Sammen med to - tre av våre sikkerhetspersoner. Litt lengre bort står det to til med refleksvest, sammen med våre. Og DET vil jeg gi honnør for at Klan og KOT har et så greit forhold til batongbærerne. Men samtidig.

Trapper og utganger er som Cucharacha påpeker rømningsveier. Ja, purk og KOT er de som er minst påvirka under kamp, og klarer å flytte seg fra trappa rimelig fort om en situasjon skulle oppstå, MEN rømningsveier skal være frie! U-A-N-S-E-T-T! Jeg har selv vært evakueringsansvarlig i flere jobber jeg har hatt og er skremt over hvor avslappet forhold enkelte har til rømningsveier og behovet for at disse er FRIE!

Poeng to går sangerne (acab..), jeg har stor forståelse for reaksjonen deres. Og selv om jeg har vært kritisk og vil casuals og andre forstyrrelser til livs, så vil jeg se dere på Ullevaal, synge dere hese sammen med oss andre. Så lenge vi oppfører oss når vi tross alt representerer felleskapet Vålerenga er. Og jo, purken hadde INGENTING der å gjøre annet enn å provosere.

Men, om dere hadde droppet ACAB-strofen, og brukt energi på Enga, kan det ikke tenkes at de tross sin uvitenhet hadde oppfattet at dere var der for å se fotball, og trukket seg litt tilbake?

Og var det slik at de uniformerte fulgte etter "de penkledde" (som cucharacha beskrev), eller var de stasjonert der som følge av et samarbeid mellom Klan/klubb og Politiet?

- Flyttsamen -

Signaturplass selges til høyeste bud!

[img]images/smiley_icons/icon_wink.gif[/img]

Comment

Har dere aldri vært på kamp før? Er ofte folk må stå i trappene fordi det er for mange mennesker på felt F/G. Er vel heller det at det er mange som sniker seg inn på feltet og gjør at noen må stå i trappa. Er mere tragisk å se de som står der på feltet å ikke synger. Ksnskje dere skal få de berømte ballene deres og si fra til dem i stedet? Få dere et liv a.

Comment

Sitat: Den søn, 29 april 2007 10:31 skrev rudern:

>

> Har dere aldri vært på kamp før? Er ofte folk må stå i trappene fordi det er for mange mennesker på felt F/G. Er vel heller det at det er mange som sniker seg inn på feltet og gjør at noen må stå i trappa. Er mere tragisk å se de som står der på feltet å ikke synger. Ksnskje dere skal få de berømte ballene deres og si fra til dem i stedet? Få dere et liv a.

----

Rømningsveier SKAL være frie. Er det folk som sniker seg inn, kontakt vakter og få dem på rett plass eller del din plass med en annen. Vi har jo stått som sill i tønne i alle år, med minimum 2 pr plass, så dette er vel ikke noe problem, eller?

At du kaster deg i forsvarsposisjon overrasker ikke, dette er vi jo vant til fra "dere".

Fokuser på deg selv og regelverket på stadion, noe trådstarter etterlyser.
              "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

Forsvarsposisjon? Hva snakker du om? Hvis denne trådene er om sikkerhet hvorfor blir folk hengt ut her da? Og andtyder du at jeg er "dem" tar du feil. Var mange som stod i trappa ikke bare pent kledde.Og folk måtte stå i trappa forrige hjemme kamp og. Politiet har ikke noe der oppe og gjøre det er vel alle enige om? Så ta det opp med de sikkerhetsansvarlige i stedet.

Comment

Jeg oppfattet deg som ordinær supporter utfra hva du skrev, så slapp av.

Og slik jeg skjønner Cucharacha, så var det bare en tilfeldighet at det var den omtalte grupperingen som sammen med sikkerhetspersonell som forårsaket situasjonen.

Dette går på alle supportere. Ikke bare casuals, så det er ingen form for uthenging.
                  - Flyttsamen -

Comment

Sitat: Den søn, 29 april 2007 11:17 skrev rudern:

>

> Forsvarsposisjon? Hva snakker du om? Hvis denne trådene er om sikkerhet hvorfor blir folk hengt ut her da? Og andtyder du at jeg er "dem" tar du feil. Var mange som stod i trappa ikke bare pent kledde.Og folk måtte stå i trappa forrige hjemme kamp og. Politiet har ikke noe der oppe og gjøre det er vel alle enige om? Så ta det opp med de sikkerhetsansvarlige i stedet.

Folk MÅ ikke stå i trappa, nei. Jeg synes rett og slett ikke det er "trangt" nok på cola om dagen, og det er ikke noe problem om folk trekker mer sammen så alle for plass.

Comment

Er kanskje en idè å innføre nummererte plasser i hele Cola-svingen. Mange kommer sent til kampene og virrer rundt for å finne plass. På Cola nedre er det mange ledige enkeltplasser innemellom som ikke blir utnyttet. Det gjør at folk blir stånde på platået mellom nedre og øvre. Synes også at de ytre feltene på øvre kan være åpent for alle, ikke bare medlemmer av klanen. Både mot Stabæk og Godset var det glissent på disse feltene.

Det synes som om at systemet med at folk uten billett til øvre blir henvist til nedre fungerer godt. Men på øvre sniker folk seg inn til spesielt E/F feltet fra D og G. Når så etternølere, som Iskoboys & co og andre kommer inn på tribunen i siste liten og vil opp til "plassene sine" er det allerede fullt. Er ikke sikkert alle disse har plass på E/F heller, men det er jo noe vaktene i trappa skal kontrollere.

At politiet velger å sende to mann opp i trappa kan godt være for at de ønsker å gi en trygghet for at det ikke blir "bråk" mellom supportere om plasser som er opptatt. At de blir hentet ned igjen av KOT er kanskje avtalt når man ser at så ikke skjer. Politiet har lov til å være på tribunene, for mange er det betryggende at de er der. At noen opplever det som en provokasjon får være dems problem.

Med faste plasser blir det mye enklere å ivareta sikkerheten, og henvise folk som står i trapper til sin riktige plass. Er denne opptatt av andre, må man gå utfra at voksne folk kan håndtere dette seg i mellom.

Comment

Du har helt rett gressplen.

Og man er ikke pokka nødt til å stå på E/F for å være syngende supporter heller. Jeg sto midt på D i går, og vi hadde GOD plass og bra liv. Hadde alle trappetroll spredt seg og ikke konsentrert seg om E/F, men D og G, så ville lyden (i mitt hode) blitt båret frem sterkere.

I tillegg til at trappene hadde vært frie!
                        - Flyttsamen -

Comment

Sitat: Den søn, 29 april 2007 11:43 skrev Pondus:

> Er denne opptatt av andre, må man gå utfra at voksne folk kan håndtere dette seg i mellom.

på en verbal avbalansert måte

- Flyttsamen -

Comment

Slutt å syt,syng..

Comment

Sitat: Den søn, 29 april 2007 11:50 skrev Flyttsame:

> Sitat: Den søn, 29 april 2007 11:43 skrev Pondus:

>

> > Er denne opptatt av andre, må man gå utfra at voksne folk kan håndtere dette seg i mellom.

>

> på en verbal avbalansert måte

>

>

>

>

>

ja, det kan du saktens si, men du har i alle fall et tungt argument med en billett i hånda som sier at dette er min plass. Tror det hadde gått greit jeg. Men hvis enkelte ønsker å lage bråk om noe sånt, er det ikke mye vanlige folk får gjort med det. Derfor greit med vakter og politi på tribunene.

Comment

Working...
                              X