Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

A-lager spiller for spiller. Hvem har en fremtid i Enga?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• A-lager spiller for spiller. Hvem har en fremtid i Enga?

Etter denne elendige vårsesongen vi har prestert er det på tide å tenke seg om og vinne ut hva som må gjøres for å få Enga tilbake som et lokomotiv i toppen av norsk fotball. Mange her snakker om å sparke Myhre, noe som kanskje kan nytte, kanskje ikke - så lenge vi ikke har en klassetrener som vi kan stole på gjør jobben i bakhånd blir det vanskelig å vurdere om det nytter med trenerbytte nå.

En ting er sikkert: det er ikke bare Myhres feil at Enga sliter. Vi skaper ikke nok sjanser mot lag vi bør overkjøre. Vi scorer ikke på de sjansene vi skaper. Alt for ofte går spillerne sovende inn på banen og ligger unner etter få minutter, og når laget endelig våkner klarer vi ikke å ta kontroll over matchen og bryte gjennom motstanderens forsvar. Ofte skulle man tro vi hadde 2-3 spillere mindre på banen end motstanderen, simpelthen fordi vi er så stillestående og fantasiløse at ingen av våre spillere løper seg fri. Derfor blir det for mye spill bakover, og på tvers av banen.

Alt dette er ikke bare treneres feil, dette må også skyldes at vi har en gjeng med spillere som ikke evner å reise seg etter et beklengsmål, spillere som ikke evner å holde konsentrasjonen slik at vi unngår tidlige baklengsmål.

Derfor mener jeg vi bør bruke sommerferien til å gå gjennem laget spiller for spiller og vudere hvem som har en fremtid i Enga og hvem vi bør selge. Lad os rydde skikkelig i stallen, bare beholde de som holder et nivå som passer seg for en leg som vil til topps, pluss de unge talenter som virkelig ser lovende ut. Lad os kvitte oss med de som bare holder middels tippeliganivå og heller gi lassen deres til unggutter som er oppvokst i Enga, som vil vise seg frem og blø for drakta. Hellere ha en unggut på banen som gjør begynnerfeil men som er ivrig og vil blø for laget fremfor en eldre spiller som bare holder middels nivå. Så hvem bør vi satse på fremover, og hvem bør vi selge? De penger vi får inn kan vi bruke på folk som vi vet vil STYRKE laget, en spiss vi VET scorer, evt. en ledertype som kan ta ansvar og løfte laget når vi ligger unner.

Disse spillere mener jeg bør være ryggraden i fremtidens Enga:

Grindheim - potensielt en av Norges beste midtbanespillere.

Wæhler - Som oftest bundsolid midtstopper

JAS - Uanset hvad noen sier her, så får vi ikke bedre back i Norge

Allan Jepsen - Har vokst de siste kampene, og har etablert seg som en god venstreback etter noen litt svake kamper tidligere.

Thomas Holm - Solid midtbanespiller med guts, noe vi trenger. Skjønner ikke han ikke får spille mer.

Berre - en av få offensive spillere som kan score og skape litt sjanser.

DFH - Vi må bare innse at han ikke er en goalgetter, men bra kreativ kraft fremover som kan lære seg og bli den perfekte servitør til en mer målfarlig makker på topp.

Mila - Har i de siste kampene vært en av få som faktisk vil noe offensivt som som forsøker seg med kreativt spill og avslutninger. Med kamperfaring tror jeg fortsatt han kan bli en stor spiller for oss.

Ronny Johnsen - Solid når han er frisk, men dette blir jo sikkert han siste sesong. Med Dan Thomassen for vi uansett en bra erstatter.

Spillere vi like greit kan selge:

Muri - holder ikke bra nok nivå. Med Dan Thomassen i stallen bør Muri være overflødig. Gi hellere sjansen til unggutter som har en fremtid fremfor en så ustabil spiller som Muri. Kan vi få litt penger for Muri roper jeg "hurra!"

Jalland - Jalland er sikkert ålreit for et lag som ligger på den tabelposisjon VIF ligger på nu, men for et lag som har ambisjoner om å være i toppen er han ikke bra nok. Sats hellere på Holm eller Fellah og lad os få litt penger for Jalland som vi kan bruke på kvalitet - ikke mer stallfyll.

JDS - En så gammel spiller som JDS helt ute av form har vi ikke plass til i stallen. Han var god i fjor høst, men er helt ute av form i år, og alderen tatt i betragtning kan vi ikke stole på han noensinne finner formen igenn. Kanskje han bare er 'past it' og burde legge opp? Sats hellere på fremtidens menn end en gammel spiller ute av form.

Rune Lange - Dyr i drift, har ennå ikke blitt den målmaskin vi håpet. Lad han få sjansen mot Mo og Viking, går forman oppover kan han få bli, ellers kan vi like greit få inn noen millioner for han og kjøpe inn en skadefri, god spiss som scorer.

Arni - hvis han ikke vil forlenge kontrakten sin kan vi like greit selge han nå og få inn litt penger. Bolten nermet seg formen i vinter, og kan få sjansen, eller kanskje det blir råd til en ny, bra keeper?

Freddy nermer seg formen og jeg mener han har en fremtid i klubben, han anvendelighet overalt på banen gjør ham uansett til en perfekt reserve. Han er ikke Engas beste spiller, men en grei back-up på mange plasser mener jeg.

Ellers synes jeg vi skal satse hardere på unggutta. hvis vi allikevel ikke greier å kjempe i toppen i år kan vi like greit utnytte sesongen til å utvikle spillere for fremtiden - så frø!

Og la os så bruke sommeren på og hente inn noen folk som HEVER laget, ikke syke gamlinger eller østeuropæere som tanta til kjeresten til agenten tror er bra.

Dette ble et langt innlegg men jeg håper jeg nådde frem til noen forståelige poeng, litt forkorten kan innlegget oppsummeres slik: RYDD OPP I STALLEN NÅ! UT MED DE SOM IKKE PRESTERER, INN MED EN ELLER TO NYE OG SATS SÅ HELLERE PÅ UNGDOMMEN

DANSK VÅLERENGA SUPPORT. NÅ PÅ NETT: [url]www.valerenga.frac.dk[/url]

Vort forum er ÅPENT FOR ALLE!

Jeg vil ha Rajko Lekic til Enga!

Re: A-lager spiller for spiller. Hvem har en fremtid i Enga?

Hva er det som får deg til å tro at en gjeng 17-åringer skal snu dette?

De er fantastiske talenter, og enkelte holder til tider godt TL nivå. Men å tro at de skal redde oss er å tro på julenissen. De blir ikke gode bare fordi de er unge.

Brix er god, men fikser ikke tre kamper i slengen, som vi har set. Jeg digger Brix og ser han gjerne på banen igjen - men mener du at spillere av hans kaliber skal REDDE oss? Fellah likeså, har sine øyeblikk, men stabilitet? Rutine på TL nivå? DFH har kun i år begynt å bli stabilt god, etter tre år med ustabile prestasjoner fra det fantastiske til det tragiske (av og til innen en og samme kamp). Det tar tid å bygge opp de unge, de må matches jevnt og trutt med de mer erfarne, over tid. Å pøse på med masse ungdommer i ren desperasjon ser jeg ikke helt poenget med.

Det KAN faktisk hende at Myhre har utelatt de unge fra laget fordi han tror andre spillere vil løse oppgavene bedre. Det er på ingen måte sikkert at han ser på alderen og sier "oi, faen, 17 år, nei da er han sikkert dårlig..."

Comment

Du missforstår innlegget mitt. Det jeg sier er at vi hellere bør bruke unggutta som backup for be beste i stedet for folk som Muri og JDS som i år slet ikke holder et brukbart nivå. Hellere gå erfaring til en unggutt som kan bli gull verdt om 1 eller 2 eller 3 år end å satse på en spiller ute av form som uansett legger opp snart, som JDS. f.eks.

Samtidig bør vi kvitte oss med folk som Jalland som Muri som vi kan få litt spenn for. Hellere bruke ungdommen som innbyttere. Jeg tror ikke en gjeng 17-åringer kan snu dette, men det kan faen steike meg ikke Muri eller Jalland heller, derfor sier jeg: selg dem, bruk spenna på folk som kan gå rett inn å styrke laget. Å bruke unggutter snur ikke noe, men det er greit å plante frø som vi kan høste om i fremtiden. uten kamperfaring til unggutta er hele vår ungdomssatsning uansett bortkasta
      DANSK VÅLERENGA SUPPORT. NÅ PÅ NETT: [url]www.valerenga.frac.dk[/url]

Vort forum er ÅPENT FOR ALLE!

Jeg vil ha Rajko Lekic til Enga!

Comment

Sitat: Den lør, 23 juni 2007 23:56 skrev Schistad:

> Du missforstår innlegget mitt. Det jeg sier er at vi hellere bør bruke unggutta som backup for be beste i stedet for folk som Muri og JDS som i år slet ikke holder et brukbart nivå. Hellere gå erfaring til en unggutt som kan bli gull verdt om 1 eller 2 eller 3 år end å satse på en spiller ute av form som uansett legger opp snart, som JDS. f.eks.

> Samtidig bør vi kvitte oss med folk som Jalland som Muri som vi kan få litt spenn for. Hellere bruke ungdommen som innbyttere. Jeg tror ikke en gjeng 17-åringer kan snu dette, men det kan faen steike meg ikke Muri eller Jalland heller, derfor sier jeg: selg dem, bruk spenna på folk som kan gå rett inn å styrke laget. Å bruke unggutter snur ikke noe, men det er greit å plante frø som vi kan høste om i fremtiden. uten kamperfaring til unggutta er hele vår ungdomssatsning uansett bortkasta

OK, skjønner, men ikke vær for trygg på at ungdommen kan funke som backup uten at det også byr på problemer i samme klasse av det vi sliter med i dag. Ellers er jeg absolutt for å selge spillere, men det må være for riktig pris, og når vi har øynene på noen vi mener kan heve laget. Selge for å selge og vise at vi er misfornøyd er jeg imot...Handle for å vise handlekraft er en uting.

Comment

Egentlig veldig enig med trådstarter, face it, denna sesongen har vi ikke sjanse på topp 4.

Målet i år må være å holde seg i TL.

Da kan vi like gjerne rydde opp.

Muri, Dos Santos, Jalland, JDS, Berre og desverre Lange ut.

Og enda mere desverre Arni ut, hvis han ikke vil forlenge, noe jeg håper utrolig mye at han gjør. Kong Ronny legger vel uansett opp etter sesongen, så han tar jeg ikke med på ønske laget, selvom jeg alltid ønsker han på laget.

Arni/Ny klasse keeper

JAS-Horn-Wæhler-Jepsen

Mathisen-Fellah-Grindheim-DFH/Mila

Roberts-Vår nye superspiss

Reserver: Holm, Thomassen, Førsund, Brix og Strømsnes el. Mila DFH.

Trener: Knut Torbjørn Eggen

Juniortrener: Petter Myhre

Når du går på raua må man se framover, du får ikke framgang ved å stange hue i veggen 9 av 12 ganger!

Rekdal, Siem og Fredriksen for alltid ! Ja også Martin da ;)

Comment

Sitat: Den søn, 24 juni 2007 00:22 skrev Carew_Rulez:

> Egentlig veldig enig med trådstarter, face it, denna sesongen har vi ikke sjanse på topp 4.

>

> Målet i år må være å holde seg i TL.

>

> Da kan vi like gjerne rydde opp.

> Muri, Dos Santos, Jalland, JDS, Berre og desverre Lange ut.

> Og enda mere desverre Arni ut, hvis han ikke vil forlenge, noe jeg håper utrolig mye at han gjør. Kong Ronny legger vel uansett opp etter sesongen, så han tar jeg ikke med på ønske laget, selvom jeg alltid ønsker han på laget.

>

> Arni/Ny klasse keeper

> JAS-Horn-Wæhler-Jepsen

> Mathisen-Fellah-Grindheim-DFH/Mila

> Roberts-Vår nye superspiss

>

Med den midtbanen blir det ikke mange tunge løp inn i boksen. Erstatte Berre, spileren som har laget flest mål de siste fire årene, med Mathisen? Hallo! Hvor naiv går det an å bli?

Comment

Sitat: Den søn, 24 juni 2007 13:52 skrev Richard Ricardo:

> Med den midtbanen blir det ikke mange tunge løp inn i boksen. Erstatte Berre, spileren som har laget flest mål de siste fire årene, med Mathisen? Hallo! Hvor naiv går det an å bli?

Berre er født i 75 Mathisen er født i 86, veit ikke helt hvem som er naiv jeg.

Tror ikke helt du skjønte trådstarters eller mitt poeng.

Sett dagens økonomiske og poeng situasjon i Enga, har man nå en mulighet til å foreta et generasjonsskifte, det går ikke på enkeltspillere, det handler om alder og framtid. Ut med eldre spillere som ikke presterer, og la de yngre få verdifull erfaring. Nå handler det om å holde seg i TL. Skulle vi rykke ned kan vi jo alltids slanke administrasjonen også. Jeg stiller på kamp jeg så lenge vi har Horn, Fellah og Roberts.

Rekdal, Siem og Fredriksen for alltid ! Ja også Martin da ;)

Comment

Sitat: Den søn, 24 juni 2007 14:13 skrev Carew_Rulez:

> Sitat: Den søn, 24 juni 2007 13:52 skrev Richard Ricardo:

>

>

> > Med den midtbanen blir det ikke mange tunge løp inn i boksen. Erstatte Berre, spileren som har laget flest mål de siste fire årene, med Mathisen? Hallo! Hvor naiv går det an å bli?

>

> Berre er født i 75 Mathisen er født i 86, veit ikke helt hvem som er naiv jeg.

Kanskje vi skal stille med hele 90-laget? Berre presterer, Mathisen gjør det ikke!

>

> Tror ikke helt du skjønte trådstarters eller mitt poeng.

> Sett dagens økonomiske og poeng situasjon i Enga, har man nå en mulighet til å foreta et generasjonsskifte, det går ikke på enkeltspillere, det handler om alder og framtid.

Drit i alder. Johnsen prester i en alder av 38 år. Carew gikk rett inn på laget som 17-åring. Og var best!

Ut med eldre spillere som ikke presterer, og la de yngre få verdifull erfaring. Nå handler det om å holde seg i TL. Skulle vi rykke ned kan vi jo alltids slanke administrasjonen også. Jeg stiller på kamp jeg så lenge vi har Horn, Fellah og Roberts.

Om vi rykker ned?

Ja, vi gjør det hvis du får bestemme.

Comment

Om vi nøyer oss med å holde plassen må vi satse tungt på ungdommen og selge de vi kan få noe for.

Bolthof blir 1. keeper - 2. keepertrengs ikke, krisebackup har vi i et av keepertalentene nedover i aldersklassene.

Selg Arni.

La Horn, Johnsen *), Muri, Santos bli backfireren.

Selg Storbæk, Wæhler og Jepsen

La Mathisen, Grindheim, Fellah og Mila ta midtbanen.

Selg Jalland og brødrene Holm.

På Topp kan Roberts få selskap av JDS *).

Selg Lange og Berre.

*) Disse er for gamle til at vi får noe for de, så de kan like gjerne få bli...

Alle som er på utlån får haies tilbake og utgjøre benken.

Myhre er billig i drift, men si opp Aabrek og Aalbu.

I tillegg: Gjør om på alles kontrakter - luselønn i bånn og solide prestasjonsbaserte bonuser. Spark de som ikke godtar ny kontrakt. Ser ingen grunn til at innsats som mot Aalesund burde belønnes med stort mer enn 200 K i året. Da har'em til brød og melk. Vil de ha pålegg på skiva får'em skjerpe seg!

Dette mener jeg er en helt OK slankekur, som trolig sikrer oss to ekstra matcher etter sesongslutt, og en god slump kroner på bok. Disse kronene kan vi vente med å bruke til vinteren kommer.

(PS! Ja, jeg setter ting veldig på spissen, og må ikke tas bokstavlig i alt og ett. Hovedpoenget mitt er at det bør bli storopprydding i stallen i løpet av sommeren!)

Comment

Ser at Jalland har blitt syndebukk på forumet... Han har ikke vært spesielt god de to-tre siste kampene, men folk anerkjenner virkelig ikke den jobben han gjør for laget. Ikke så overraskende da han ikke er spesielt fiks og ikke tar små Zidane-piruetter på midtbanen, men jeg tviler sterkt på at sesongen hadde sett annerledes ut. De første kampene var han den eneste som turde å holde på ballen istedenfor å mæle den med lukkete øyne 40 meter opp i himmelen. Vant dueller, hisset opp laget og trådte til gjorde han også. Folk ser rett og slett ikke hvilken jobb han gjør for laget. Håper virkelig Jalland får fornyet tillitt for førstelaget. Det tror jeg også siden trenerteamet er (hvertfall litt mer) kompetente enn folk på VPN-forumet ,

Kritikken er litt som den f.eks Carrick og Gilberto har fått ihenholdsvis Man. Utd og Arsenal. Den kritikken har de fleste måtte bite i seg nå.

Comment

Sitat: Den søn, 24 juni 2007 16:32 skrev Kovacs:

> Ser at Jalland har blitt syndebukk på forumet... Han har ikke vært spesielt god de to-tre siste kampene, men folk anerkjenner virkelig ikke den jobben han gjør for laget. Ikke så overraskende da han ikke er spesielt fiks og ikke tar små Zidane-piruetter på midtbanen, men jeg tviler sterkt på at sesongen hadde sett annerledes ut. De første kampene var han den eneste som turde å holde på ballen istedenfor å mæle den med lukkete øyne 40 meter opp i himmelen. Vant dueller, hisset opp laget og trådte til gjorde han også. Folk ser rett og slett ikke hvilken jobb han gjør for laget. Håper virkelig Jalland får fornyet tillitt for førstelaget. Det tror jeg også siden trenerteamet er (hvertfall litt mer) kompetente enn folk på VPN-forumet ,

>

> Kritikken er litt som den f.eks Carrick og Gilberto har fått ihenholdsvis Man. Utd og Arsenal. Den kritikken har de fleste måtte bite i seg nå.

>

>

Akkurat. Og med tanke på i hvert fall siste fire kamper, bør Freddy også nevnes..

- Flyttsamen -

Signaturplass selges til høyeste bud!

[img]images/smiley_icons/icon_wink.gif[/img]

Comment

Sitat: Den søn, 24 juni 2007 16:32 skrev Kovacs:

> Ser at Jalland har blitt syndebukk på forumet... Han har ikke vært spesielt god de to-tre siste kampene, men folk anerkjenner virkelig ikke den jobben han gjør for laget. Ikke så overraskende da han ikke er spesielt fiks og ikke tar små Zidane-piruetter på midtbanen, men jeg tviler sterkt på at sesongen hadde sett annerledes ut. De første kampene var han den eneste som turde å holde på ballen istedenfor å mæle den med lukkete øyne 40 meter opp i himmelen. Vant dueller, hisset opp laget og trådte til gjorde han også. Folk ser rett og slett ikke hvilken jobb han gjør for laget. Håper virkelig Jalland får fornyet tillitt for førstelaget. Det tror jeg også siden trenerteamet er (hvertfall litt mer) kompetente enn folk på VPN-forumet ,

>

> Kritikken er litt som den f.eks Carrick og Gilberto har fått ihenholdsvis Man. Utd og Arsenal. Den kritikken har de fleste måtte bite i seg nå.

-----------------------------------------------

Jeg etterlyser ikke fiksfakseri, hælspark og finter fra Jalland. Det som irriterer meg er pasninger på tvers og bakover som fjerner all rytmen fra angrepene våre.

Comment

Sitat: Den søn, 24 juni 2007 20:10 skrev clap:

> Sitat: Den søn, 24 juni 2007 16:32 skrev Kovacs:

>

> > Ser at Jalland har blitt syndebukk på forumet... Han har ikke vært spesielt god de to-tre siste kampene, men folk anerkjenner virkelig ikke den jobben han gjør for laget. Ikke så overraskende da han ikke er spesielt fiks og ikke tar små Zidane-piruetter på midtbanen, men jeg tviler sterkt på at sesongen hadde sett annerledes ut. De første kampene var han den eneste som turde å holde på ballen istedenfor å mæle den med lukkete øyne 40 meter opp i himmelen. Vant dueller, hisset opp laget og trådte til gjorde han også. Folk ser rett og slett ikke hvilken jobb han gjør for laget. Håper virkelig Jalland får fornyet tillitt for førstelaget. Det tror jeg også siden trenerteamet er (hvertfall litt mer) kompetente enn folk på VPN-forumet ,

> >

> > Kritikken er litt som den f.eks Carrick og Gilberto har fått ihenholdsvis Man. Utd og Arsenal. Den kritikken har de fleste måtte bite i seg nå.

>

>

> Gilberto er forferdelig. Han er fantastisk uten ball og forferdelig med ball. Han burde være defensiv innbytter. Vi har jo ikke mye penger så det er ikke mye vi kan gjøre med stallen

>

Comment

Det er vanskelig å ta stilling til hvem som skal bli/ikke bli når laget totalt sett fungerer så dårlig som det gjør. Og ALLE spillere er til salgs det er alltid bare et spørsmål om pris. Her er min vurdering:

Keeper: Arason er en middels tippeligakeeper for tiden. Har blitt gradvis dårligere de siste to sesongene, men er fortsatt jevnt god. Ingen krise om han blir solgt hvis han ikke signerer ny kontrakt. Det finnes keepere som er ihvertfall like gode som ikke er alt for dyre.

Forsvaret: Vår definitivt beste lagdel med klassespillere i midten med Wæhler og Johnsen. Storbæk mangler bare litt bedre presisjon på innleggene til å bli klassespiller. Jepsen er svakeste ledd i forsvaret men holder ok nivå og jeg håper og tror han kan spille seg videre opp. Selv om vi har mange forsvarere i backup får vi problemer ved skader da Muri ikke er god nok. Her får vi inn en ny mann som bør være bra. Da kan vi slippe Arnar og Muri så rykker Horn opp til tredjevalg til neste sesong.

Midtbanen: Her mener jeg vårt største problem ligger både systemmessig og spillermessig. Vi har kun en spiller som er over det jevne og det er Grindheim som vi nå er veldig avhengige av. De andre er ikke nødvendigvis for dårlige men de er ikke spillere som hever laget og et lag av engas karakter trenger minimum 2 klassespillere på midten og det har vi ikke. Hadde vi hatt det er det også lettere å slippe til de unge eller spille 4-3-3

Angrep: Det er mange som mener hovedproblemet vårt ligger her. Jeg er ikke helt enig, selv om de åpenbart lider av avslutningsvegring. Selv om vi har elendig uttelling på sjansene så må det sies at mange av sjansene våre ikke er veldig store dette skyldes at ettertrykket og kvaliteten fra midtbanen er for dårlig. Med en spiller som DFH som evner å holde på ballen og dra av en mann eller to så MÅ midtbanen komme etter og i posisjon foran mål. Da blir det farlig. Har ikke gitt opp håpet på at Rune Lange skal komme i skikkelig form heller. Det vil kunne gi hele laget et løft.

Hva skal Myhre gjøre? Første spørsmål er jo om det er Myhre som skal gjøre det. Det bør ihvertfall vurderes om han er rett mann uten at jeg skal ta stilling til det nå. Vi får inn en danske nå og hvis han er god nok har Myhre muligheten til å gjøre det samme som han gjorde i fjor, sette Johnsen opp på midtbanen. Med Johnsen og Grindheim sammen på midten kan det gi oss økt ballsikkerhet og klokskap på midten. Hvis vi har penger til spillere ønsker jeg helt klart kvalitet fremfor kvantitet. Vi har nok spillere på det jevne. Gi meg en klassespiller på midten, evnt. spiss som scorer. Dermed har jeg vel indirekte skrevet ar Braathen (enda en spiss som ikke scorer...)ikke er øverst på ønskelista, men tas selvfølgelig imot hvis han kommer for en rimelig penge...

Comment

Working...
                            X