Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Post Lyn-VIF (Var: Rekdal ,spillestil og taktikk) - alle nye tråder om kampen slettes

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Post Lyn-VIF (Var: Rekdal ,spillestil og taktikk) - alle nye tråder om kampen slettes

Kjetil Rekdal har ført oss til cupgull,seriesølv og seriegull.

All ære til han for det.

Men det er nå historie

Dagens mannskap er av meget høy kvalitet,men får han nok ut av troppen?

Man kan gjerne skylde på mange skader i oppkjøringa til årets seriestart,men faktum er at vi det siste halve året har vært langt under pari.

Når flere fotballeksperter/trenere sier at Vålerenga mangler en tydelig spillestil/spilleplan og er lett å lese som forsvarende lag så kan det kanskje ligge noe i det.

Rekdal feier det bort med at vi spiller anderledes og vant jo tross alt serien i fjor.

Det hadde faktisk vært sunt at Rekdal kunne innrømmet/tatt selvkritikk at vi har mangler på dette punktet

I dagens kamp var vi gode i 1.omgang men orken tok slutt etter ca.55-60 minutter.

Hadde Rekdal hatt taktiske egenskaper så ville vi byttet inn løpsterke Gashi og Sørensen

Er Rekdal rett mann for Vålerenga?

Kan han utvikle laget?

Spiller Vålerenga underholdende fotball?

Er han et vinnende vesen i media??

NOK ER NOK!
    Blårøde brødre

Bytter Rekdal og innlegg

Nå må jeg bare lure på hvorfor det blir drøyd så inn i helvete lenge med å sette inn noen friske bein? Tror første byttet kom midtveis i andre omgang og Roberts kom vel ikke inn før 30 minutter av andre omgang var spilt. Dette er rett og slett kritikkverdig. Vi sleit omtrent i hele andre omgang og jeg lurer på når samarbeidet mellom spissene og midtbanen skal bli bedre? Spissene får jo veldig vanskelige baller å jobbe med og det går veldig tregt med å sette i gang ett angrep.

Samtidig må jeg si at kvaliteten på innleggene var bedre i dag enn mot Odd, men allikevel, her må det store forbedringer til. Mange av innleggene gikk bak mål eller ble for lave i dag også og her må det terpes, terpes og atter terpes.

Nå har vi på en måte "kniven på strupen" mot Rosenborg og det ser ikke akkurat lyst ut, men det er kanskje i en sånn situasjon kanskje gutta går ned i den mørkeste kjelleren og henter ut en faendivolskhet vi aldri har sett maken til. Saken er grei. Vinner vi mot Rosenborg, så har vi i det minste tatt igjen det tapte i dag med tanke på Rosenborg.

Comment

Re: Rekdal ,spillestil og taktikk

er faktisk litt uenig med deg idag. Idag så jeg en tydelig plan for hva de prøvde på (og til en viss grad også klarte). De spilte noen ganger høyt, inn i bakrommet, og noen ganger langs bakken, gjennom midtbanen. Synes det så lovende ut.

Ja, vi tapte. Ja, vi kunne spillt mye bedre. MEN, dette var en helt tydelig forbedring i forhold til Odd kampen. Og for første gang under Rekdal så jeg hva han tenkte offensivt (annet enn å pumpe høyt til Steffen Iversen).

Comment

Re: Bytter Rekdal og innlegg

Jeg er veldig skuffet nå! Vi må bare innse at vi trenger en struktur i spillet vårt og vi TRENGER en spiss av klasse. Man vinner ikke fotballkamper uten å score mål. Og det med målene har vært ankepunktet vårt lenge nå; på tide at vi gjør noe med det? Hent Rush for min del. Han er en garantist for mål!

En som jeg synes skal ha pluss i dag er Roberts. Et veldig bra innhopp. Han viser en vilje og evne til å prøve som jeg savner hos flere av de andre. Og Fredheim Holm kunne for min del prøvd å utfordre mye flere ganger en han gjorde i denne kampen. Det skader hvertfall ikke å prøve...

Noe må gjøres og det må gjøres nå. Ellers kommer vi alt for skjeivt ut her!
        Ivar Hoff; "Jeg skjønner ikke hvorfor dommeren griper inn i slosskampen. Hadde jeg vært han hadde jeg bare stått å sett på."

Comment

Synes mye av det vi så i dag var veldig oppløftende, selv om det er helt klart at vi mangler noe i avslutningsfasen. Problemet er helt klart at vi ikke klarer å spille oss fram til de store sjansene. Det er vanskelig for Daniel alene på topp. Christian var utrolig positiv i dag, så ut til at han storkoste seg i den rollen.

Comment

Greit at Roberts er ung, urutinert og kanskje ikke ett helt ferdig talent, men f.. heller. Sånn situasjonen er i dag er det bare å gi han sjansen med en gang. Vi har faktisk ingen ting å tape på det sånn situasjonen er per dags dato. Synes også at han skapte mye det lille kvarteret han fikk spille.

Det kan ikke bli mer spinkelt i angrepet enn det allerede er i dag.

Comment

I banespillet fram til 30 meter fra mål er vi nok Norges beste lag.

Med et tydlig offensivt mønster og samhandling tror jeg at vi også kan klare å bryte igjennom forsvar som Odd og Lyn på de siste 30 meterne også.

Nå er vi avhengig av at Daniel,Magne eller Grindheim skal skape sjanser ved enkeltmannprestasjoner.

Dette er trenerens hovedansvar

En ting vi forøvrig må trene på er innleggskvaliteten
              Blårøde brødre

Comment

En ting er jeg enig i er alt for dårlig (defensivt) av Trenerteamet. Bytter. Det er ingen grunn til å vente så jævla lenge med byttene. Og dersom man ikke vil legge om taktikken, så kan friske bein være lurt, fordi de er friske. Greit å vente med det siste byttet slik at man har det i bakhånd mot slutten i tilfelle skader eller man trenger en taktisk vri. MEN, det betyr at man har to bytter igjen man kan gjøre FØR det er gått en halvtime av andre omgang!

Comment

Hmm. Rekdal burde vel kanskje bytta litt før, lagt over til 2 spisser, synes det kom litt sent!?. Forøvrig var kampen typsik lyn-vif. Vi eier de i det meste, men så har de sine glimt og utnytter de bra! Men vi var gledlige de første 30 min. Synes Roberts gjør en bra figur da han kom inn.

Men tenk sånn folkens: Nå kan det bare gå en vei, oppover!

KOM IGJEN ENGA!!!

Comment

Første 15 min var vi gode, så dalte kvaliteten fortløpende, og 2 omg var et ORK å se på...

Som vanlig ble vi løpende i mellom og skapte veldig lite fremover...

Og når siste bytte er Muri som spiss, da var det bare å sette seg ned og vente på sluttsignalet..

Herregud..

Dette holder uansett ikke, og det ser pr dags dato at vi skal slite i bunnstriden en liten stund, desverre..

Jeg har ikke noe fasit hva som bør gjøres, men jeg vet at noe bør skje, og det fort...

Toy S

Comment

Er enig i at det var tendenser (kun tendenser i 1.omgang). Men hvor mange klare sjanser skapte vi egentlig?

2.omgang var slapp, klønete og TOTALT uten offensiv plan. Har noen lagt merke til overgangsspillet vårt? Ikke det nei? Ikke så rart, det eksisterer nemlig ikke... Vi hadde mange muligheter til overganger tidlig i 2.omgang når kampen fortsatt vippet, men du ser tydelig at spillerne ikke vet hvor de skal løpe eller hva som skal gjøres! Dette er en skam, og dette er trenerens ansvar!

I fjor fikk Rekdal forært et seriegull av Start, LSK, Lyn samt Per Joar Hansen i RBK. Kjetil Siem ga Kjetil Rekdal et mannskap som lett burde vinne gull i og med RBKs totale kollaps. Dette klarte Rekdal nesten å rote bort. Hvor mange gode fotballkamper har vi fått servert etter at Rekdal overtok som trener? VELDIG få, spør du meg! Vi har hatt et par bra bortekamper mot RBK, men that's it! Med de ressursene vi sitter på er dette rett og slett ikke bra nok!

I dag skylder Rekdal på at vi taper pga personlige feil. Noen som har hørt den før? Hvorfor ikke si at vi taper fordi vi slipper inn to mål (gjerne pga feil), men samtidig fordi vi nesten ikke skaper sjanser. Ikke så rart siden vi ikke har noen plan over spillet vårt.

Mye frustrasjon her! Vålerenga er ikke tjent med Rekdal som trener. Vi fortjener mye, mye bedre!

Comment

Re: Post Lyn-VIF (Var: Rekdal ,spillestil og taktikk) - alle nye tråder om kampen slettes

Det blir jo bare for dumt, dette her... Det er én ting å tape et byderby. Det er noe dritt, men vi har tross alt opplevd det noen ganger. En helt annen ting er det å gå fra stadion med følelsen av at vi ikke hadde trengt å tape enda en kamp mot bastardene fra vestkanten, og at vi ihvertfall kunne gitt mer enn vi gjorde. Det har jeg nemlig også fått oppleve endel ganger nå, og jeg kunne godt tenke meg å slippe så mange flere.

Første halvtimen er vi gode, og det er gøy å være på match. Etter pause er det stort sett bare piss, og Lyn virker hele tida giftigere enn oss. Hvis Rekdal sa på tv at det ikke var nødvendig å gjøre noe i andre omgang fordi vi hadde tatt over, skjønner jeg ikke helt at vi kan ha vært på Ullevål begge to. I første var vi stort sett gode når vi kjørte overganger og kom fram med folk. Mye bra kombinasjoner ute på sidene ga meg trua på at vi kunne score igjen. I andre var det stopp. Vi kommer ikke fram med like mye folk, vi velger mye feil, og ikke minst virker gutta lite villige til å blø for drakta.

Dette har vi vært med på før. Hvorfor er det sånn at vi gir fra oss initiativet og blir feige? Er det bare på grunn av noe som skjer i huet på spillerne? Eller kan det ha noe å gjøre med han som forteller spillerne hva de skal gjøre? Jeg veit ikke helt, men jeg er ihvertfall drittlei av å tape mot Lyn og føle at det kunne vært annerledes hvis de som styrer og steller nede på matta hadde vært mer gira på å vinne.

Det er greit nok at vi ikke trenger å spille helt likt gjennom 90 minutter hver kamp, men det hadde vel ikke akkurat skada å ha en litt tydeligere stil enn vi har per i dag. Vi kan ikke regne med at gutta bare skal improvisere seg fram til den beste løsningen i enhver situasjon, blant annet fordi det blir minst like vanskelig for medspillere som for motspillere å vite hva som kommer til å skje i neste trekk. Etter at vi havner under i dag, blir det både slått mye feil og løpt mye feil. Hvis vi hadde hatt en slags oppskrift for hva som skulle gjøres i sånne situasjoner, så hadde vi skapt mer i andre omgang. Rekdal gjør stadig vekk et nummer ut av at vi skal være uforutsigbare, men det hadde jo kanskje vært greit om våre egne spillere hadde hatt litt peiling på hva som skjer? Jeg tror ikke engang jeg kan huske å ha hørt Rekdal uttale seg noe særlig om hvordan han i det hele tatt mener at fotball bør spilles. Hva er egentlig ideene hans rundt spillestil? Noen som kan hjelpe?

Comment

Vi setter ikke FART fremover når vi har mulighetene, der er problemet..

Ballen går istedet sidelengs - bakover eller til en motspiller, og masse sjanser går til spille pga unøyaktigheter og direkte slurv...

Vi må tørre MER, og ikke minst ha folk i FART der ballen kommer oppover, hvis ikke blir ALT forsvar og keepermat for motstanderne..

En kan begynne å lure på hva de trener på oppe på Valle...

Toy S

skuffa, nok en gang

Comment

Ikke meningen å bare komme med negative ting her, men kan noen fortelle meg når vi sist scorte på en kontring eller med spill langs bakken (som FC Lyn sitt 2-1 mål)

Det virker som at vi rett og slett er redde for å prøve å kunne kontre, for når vi har corner i mot ligger vi med hele laget innenfor 16 meteren og da blir det dårlig med muligheter for kontringer

Comment

Egentlig synes jeg kampen i dag gir et bilde av et problem vi har hatt i store perioder under Rekdal. Vi er gode på å vinne ballen, sette motstanderne under press, og spiller tidvis veldig bra, helt til vi nærmer oss motstanderens 16-meter. Da stopper stort sett spillet opp, og den siste fasen av angrepsspillet bærer et sterkt preg av tilfeldigheter og fravær av bevegelse og gode løp. Lyn dominerer sjelden kampene sine, men når de først får muligheten til å angripe, så vet spillerne nøyaktig hva de skal gjøre og det er synd å måtte si det, men der har vi noe å lære.

Vi vinner såpass mye på midten og på egen halvdel at vi burde score langt mer på kontringer enn det vi gjør.

Mener også vi kan spandere på oss å spille med to spisser, gjerne med Grindheim i en hengende rolle slik som i dag. Det blir litt tynt med kun DFH på topp, spesielt mot såpass rutinerte stoppere som Lustu og Berntsen. DFH jobbet hardt i dag og vant flere dueller, men jeg savner mer villdyrmentalitet i den gutten. Han har alt som skal til, men noen ganger ser det ut til at han mangler litt tenning, og det kan også virke som om selvtilliten ikke er helt på topp.

Ellers var kampen et stort steg fram spillemessig i forhold til Odd-kampen. Grindheim var veldig god i sin nye rolle og i en klasse for seg på matta i dag. Synes også Storbæk viser mye bra, til tross for flere svake innlegg. Jeg liker godt at han kommer på dype løp fra backen sin og det var rett og slett uflaks at han ikke fikk seg en scoring i dag. Synes også Roberts gjorde et godt inntrykk. Han hadde to gode avslutninger og markerte seg med frekt angrepsspill, og virker giftig når han vender opp og setter fart. Håper han får flere sjanser etter hvert, han ser ut som en ekte spiss med frekkhet og instinkt og minner meg litt om en ung Michael Owen.

Ellers: Jævlig kjipt å tape. Først og fremst fordi det skjer mot cabrioletkameratene, men også fordi jeg er så drittlei alt pjattet om 25 år siden sist...
                              Mvh.

mcolafs

Comment

Working...
                              X