Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Rykte-, ønske- og overgangstråd for sommeren 2019

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Originally posted by O.S.L.O. View Post

Hadde vi signert en spiss som kan score mål så hadde vi vært helt der oppe nå. At vi heller ikke prioriterer en ny skikkelig stopper når Tollås har hanglet i flere mnd er rimelig spesielt. De to leddene kan skaffe oss Europa. Vega er igjen en VIF signering i toppklasse der man henter en som knapt har spilt på mange sesonger når han er skadet.
    Jeg er ikke uenig, men synes vi skal gi Bård Finne en skikkelig sjanse som spiss før vi bastant hevder at vi mangler en spiss som scorer. Bård er en målscorer, men nå er det mulig han blir dyttet ut på kant igjen siden Ejuke er solgt. I hvert fall om Vega fortsetter å hangle.

Jeg håper i hvert fall vi slipper å se Azemi i alt for mange kamper utover høsten. Fyren har fått mere enn nok sjanser uten å bevise annet enn at han er allergisk mot å score mål. Blir bare oppgitt hver gang jeg ser navnet hans i startoppstilling og finner det merkelig at han får så mange sjanser.

Greit nok at han har bra innsats, sterk i kroppen og god på hode. I tillegg til at han er flink til å starte i bakrom, noe som skaper ubalanse i motstanderens forsvar samt åpner opp rom for kantene. Han er også flink til å holde på ballen.

Det holder likevel ikke som spiss når man ikke evner å sette ballen i mål. For meg ser han ut som en ny Kjelsrud Johansen. Matti er ganske lik på en del punkter, men han evner jo i tillegg å score litt selv om han ikke er noen storscorer.

Comment

• Originally posted by VIFpatriot View Post

Har han spilt så lite de siste årene altså? Du får det til og høres ut som om han har vært konstant skadet. 19, 21 og 16 er svaret. Blir han en hit etter hvert, hører vi fra deg regner jeg med.
      Kan jo også legge til at han ikke passet inn i LAN sin spillestil, noe som gjorde at han satt mye på benk selv om han var skadefri. Så det å nevne at han har vært mye skadet er feil.

Jeg er helt enig med deg. Synes Vega ser spennende ut, og spesielt etter Ranheim kampen fikk jeg troen på at dette kan være en potensielt god signering.

Comment

• Originally posted by ziggy75 View Post
        Sakarias Opsahl leies ut til Ull/Kisa. Så da er begge brødrene Opsahl leid ut til OBOS-liga klubber denne uka.
        Ull/Kisa med Sakarias, møter Start på hjemmebane Søndag klokka 20.00. Sendes på Eurosport Norge. Håper han får spilletid allerede da.

Comment

• Originally posted by tordvif View Post

Greit nok at han har bra innsats, sterk i kroppen og god på hode.
          Han er meget bra på hodet. Hadde vært moro å se hvordan han hadde gjort det som midtstopper hvis han hadde fått en pre-season på den plassen.
          Han kom ble svett og dett var dett

Comment

• Originally posted by Wild Touch View Post

Han er meget bra på hodet. Hadde vært moro å se hvordan han hadde gjort det som midtstopper hvis han hadde fått en pre-season på den plassen.
            Det var jo også planen med Kjelsrud Johansen. Han ble drillet som midtstopper på treningene, men da ville han vekk med en gang fordi han ville være spiss.. Nevnte Kjelsrud Johansen har forøvrig signert for FFK nå. Et mer passende nivå for han og han blir nok god for FFK.

Comment

• De som fortsatt sutrer over Ejuke-salget bør lese dagens dagbok på VPN

Comment

• Originally posted by tordvif View Post

Jeg er ikke uenig, men synes vi skal gi Bård Finne en skikkelig sjanse som spiss før vi bastant hevder at vi mangler en spiss som scorer. Bård er en målscorer, men nå er det mulig han blir dyttet ut på kant igjen siden Ejuke er solgt. I hvert fall om Vega fortsetter å hangle.

Jeg håper i hvert fall vi slipper å se Azemi i alt for mange kamper utover høsten. Fyren har fått mere enn nok sjanser uten å bevise annet enn at han er allergisk mot å score mål. Blir bare oppgitt hver gang jeg ser navnet hans i startoppstilling og finner det merkelig at han får så mange sjanser.

Greit nok at han har bra innsats, sterk i kroppen og god på hode. I tillegg til at han er flink til å starte i bakrom, noe som skaper ubalanse i motstanderens forsvar samt åpner opp rom for kantene. Han er også flink til å holde på ballen.

Det holder likevel ikke som spiss når man ikke evner å sette ballen i mål. For meg ser han ut som en ny Kjelsrud Johansen. Matti er ganske lik på en del punkter, men han evner jo i tillegg å score litt selv om han ikke er noen storscorer.
                Azemi kunne vært interessant å se på vingen, siden han er såpass kjapp og god med ballen i beina. Han er jo ubrukelig foran mål.
                "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

• Originally posted by EngaForAlltid View Post
                  De som fortsatt sutrer over Ejuke-salget bør lese dagens dagbok på VPN
                  Det var jo en "kvalitetsoppsummering" av VPN (er det fortsatt folk som leser dette?
                  Så hvis vi ikke hadde solgt Ejuke nå, ville vi aldri fått penger for han.
                  Jeg printer ut artikkelen og bruker det som kommende dasspapir!
                  "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

• Originally posted by Flem View Post

Azemi kunne vært interessant å se på vingen, siden han er såpass kjapp og god med ballen i beina. Han er jo ubrukelig foran mål.
                    Absolutt, han har vel spilt litt ving i karrieren han. Så vidt hos oss også mener jeg å huske. Han er nok mer nyttig på vingen for oss enn på spiss.

Comment

• Veldig naivt av Deila å tro at vi skal klare topp 3 ved å selge den klart beste spilleren vi har og ikke erstatte han. De vi har er ikke gode nok eller skadeutsatt (Vega). Ser de andre klubbene forsterker som bare det. Men svaret får vi i november.

Comment

• Originally posted by rad11vb View Post
                        Veldig naivt av Deila å tro at vi skal klare topp 3 ved å selge den klart beste spilleren vi har og ikke erstatte han. De vi har er ikke gode nok eller skadeutsatt (Vega). Ser de andre klubbene forsterker som bare det. Men svaret får vi i november.
                        Hvem er ikke gode nok, og hvilke fantastiske forsterkninger har "de andre" klubbene hentet?

Comment

• Vi har 10 - 1 på de to siste kampene, i én tøff bortekamp, og én hjemmekamp mot et topplag. Slakt. Det var ikke Ejukes fortjeneste alene, for å si det sånn. Ser gjerne en forsterkning eller to, men de må være bedre enn de vi allerede har. Innlegget ditt blir noe lettvint.

Comment

• Originally posted by Flem View Post

Det var jo en "kvalitetsoppsummering" av VPN (er det fortsatt folk som leser dette?
                            Så hvis vi ikke hadde solgt Ejuke nå, ville vi aldri fått penger for han.
                            Jeg printer ut artikkelen og bruker det som kommende dasspapir!
                            Du forstår virkelig ikke poenget til Dagboka, eller du vil ikke. Ja vi kunne kanskje fått mer for han hvis vi holder han til vinter, men vi kan også få mindre.

Poenget til dagbladet, og som jeg er veldig enig i, er at å beholde Ejuke ikke nødvendigvis betyr at vi kommer til å nå ett eventuelt gruppespill. Hvis vi beholder Ejuke, er det ingen garanti for at vi kommer topp 3, kommer vi topp 3 må vi gjennom 4 kvalifiseringskamper får å nå de lovede 50millionene. Så hva nå? sikker på at hylekoret som sitter her å griner når man igjen prøver å få litt penger for Ejuke etter endt sesong, igjen kommer til å begynne grine og forklare oss hvorfor det hadde vært bedre å beholde Ejuke og ikke selge for å tjene 50millioner.

Jeg kan til dels kjøpe argumentet om at vi burde holdt på han og prøvd og solgt han etter endt sesong, men alle bør være enige om at dette er risiko. Men å argumentere for at ett salgt av Ejuke er det samme som å takke nei til 50mill er blant det dummeste jeg har hørt her inne.

Ta gjerne å print ut denne artikkelen, men please stapp den i kjeften, for det er der dritten tilsynelatende kommer ut i ditt tilfelle!

Comment

• Originally posted by 1/2VorseN View Post

Du forstår virkelig ikke poenget til Dagboka, eller du vil ikke. Ja vi kunne kanskje fått mer for han hvis vi holder han til vinter, men vi kan også få mindre.

Poenget til dagbladet, og som jeg er veldig enig i, er at å beholde Ejuke ikke nødvendigvis betyr at vi kommer til å nå ett eventuelt gruppespill. Hvis vi beholder Ejuke, er det ingen garanti for at vi kommer topp 3, kommer vi topp 3 må vi gjennom 4 kvalifiseringskamper får å nå de lovede 50millionene. Så hva nå? sikker på at hylekoret som sitter her å griner når man igjen prøver å få litt penger for Ejuke etter endt sesong, igjen kommer til å begynne grine og forklare oss hvorfor det hadde vært bedre å beholde Ejuke og ikke selge for å tjene 50millioner.

Jeg kan til dels kjøpe argumentet om at vi burde holdt på han og prøvd og solgt han etter endt sesong, men alle bør være enige om at dette er risiko. Men å argumentere for at ett salgt av Ejuke er det samme som å takke nei til 50mill er blant det dummeste jeg har hørt her inne.

Ta gjerne å print ut denne artikkelen, men please stapp den i kjeften, for det er der dritten tilsynelatende kommer ut i ditt tilfelle!
                              Vet ikke helt hvordan man gir stjernepoeng lengre, men; bravo Halvorsen! Bravo!

At Deila ikke er sikker på at Ejuke skal erstattes kan muligens tolkes til at investoren vår er lunken til at det brukes penger. Deila har ingen egeninteresse av at det spares, men mange her inne mener Deila har ansvar for å bytte dopapir på Valle så da er det ikke rart det reageres.

Comment

• Originally posted by EngaForAlltid View Post
                                De som fortsatt sutrer over Ejuke-salget bør lese dagens dagbok på VPN
                                Var egentlig ferdig med det, men siden det tas opp igjen så..

Ingen tror at 50 millioner er noe vi får for å bli topp 3 i Eliteserien. Selvsagt må vi kvalifisere oss til gruppespillet. Og det er naturligvis ikke selvsagt.å komme seg dit.

Det er ikke sikkert vi hadde klart topp 3 med Ejuke og det er heller ikke sikkert vi ikke klarer topp 3 uten Ejuke.

Det som har blitt diskutert er heller ikke at Ejuke ikke bare skal bidra til å sikre oss Europa League kvalikplass, men også spille for oss i kvalifiseringen høsten 2020. Det som har blitt diskutert er et salg i juli 2019 vs et salg i januar 2020. Her påstås det at man får mindre penger for Ejuke i januar fordi han da kun har et år igjen av kontrakten.

Hva er den økonomiske forskjellen på 4.plass og 3.plass?

Dette er pengepremiene for plassering i Eliteserien i 2018: 1.-plass: 24 millioner kroner / 2.-plass: 20,3 millioner kroner / 3.-plass: 16.7 millioner kroner / 4.-plass: 11.6 millioner kroner /5.-plass: 10.7 millioner kroner / 6.-plass: 10.3 millioner kroner / 7.-plass: 9.8 millioner kroner / 8.-plass: 9.4 millioner kroner

Kilden til denne oversikten er VG. Trykk på faktaboks i artikkelen.

Det er altså over 5 millioner i forskjell på 3.plass og 4.plass. I tillegg kommer da penger fra Europa League kvalik, som er alt fra 2,4 millioner til over 50 millioner, avhengig av om det blir med 1.kvalikrunde eller gruppespill.

Jeg sier ikke at Ejuke ville garantert oss bronsemedalje. Men om han hypotetisk sett hadde gitt en sånn garanti så ville vi kunne solgt han for 7,5 millioner kroner mindre i januar enn det Herenveen betalte og fortsatt hatt samme inntekter. Rett og slett fordi vi ville blitt kompensert av NFF og UEFA. Det er da kun pengepremier og ikke økte inntekter fra sponsorer, publikum og eventuelt salg av TV-rettigheter til kvalikkamper i Europa League og sikkert en del andre ting som ville kommet i tillegg.

Inntekter fra Europa League

De oppgir jo Dagboka selv.
                                Første runde: €240 000 (ca 2,4 mill) / Andre runde: €260 000 (ca 2,6 mill) / Tredje runde: €280 000 (ca 2,8 mill) / Slått ut av playoff: €300 000 (ca 3 mill).
                                Dette er penger som kommer for å delta i hver runde og akkumuleres opp sånn at det er over 10 millioner å tjene selv om det blir exit i Playoff.

Hvor langt vi hadde kommet (eller kommer - vi ha jo muligheten uten Ejuke også) vet vi ikke.

Men historisk så har de fleste norske lag klart seg forbi første runde og 1-2 lag har vel klart å komme seg til Playoff. Så sannsynligheten for at vi hadde klart mer enn 1.runde er ganske stor, Og sånn sett er forskjellen enda større enn de 7,5 millionene.

Er spillere som Ejuke mindre verdt i januar?

Gjenstående tid på kontrakten er 6 mnd mindre, Men også et år igjen på kontrakten anses som lenge, så jeg tror ikke det ville påvirket prisen.
                                Generelt er det flere overganger i europeisk fotball om sommeren enn det er i januar. Det er om sommeren lagene bygges.

Det er heller ikke mulig å måle pris og kvalitet på noen objektiv måte for å finne ut av om en spesifikk spiller ville være verdt mer eller mindre i juli enn i januar.

Det lille som faktisk kan vises statistisk er at det er en stor sammenheng mellom ligaposisjon og antall spillere som hentes i januar. Jp dårligere serien har gått frem til januar, jo flere spillere hentes. Andelen spillere som hentes fra andre serier enn den laget spiller i er høyere, og det er matchvinnere som hentes. Spisser, offensive midtbanespillere og midtstoppere.

Så alt i alt er det vanskelig å si noe helt konkret. Det som taler for stor interesse for Ejuke også i januar er at han er en potensiell matchvinner. Og at han er en spiller som flyttes opp til en bedre serie. Men antallet klubber som hadde vært interessert og størrelsen på klubbene spiller jo også inn.

Jeg tror i alle fall ikke at en frisk Ejuke ville blitt solgt for mindre i januar 2020 enn han ble nå.

Økonomi

Jeg skjønner at klubben trenger å ha en god økonomi. Men jeg skjønner også at det ikke er alt klubben trenger. Jeg vurderer Vålerenga nå som en klubb som er på vei nedover.

For 3 år siden, i 2016, hadde alle i media en mening om vår dårlige sesongstart.
                                For 5 år siden, i 2014, var vi fortsatt såpass engasjerende at vi klarte å samle inn millioner,
                                For 8 år siden, i 2011, så var vi så interessante at TV2 spanderte all TV-tid en hel høst på overgangssaken.
                                For 9 år siden, i 2010, spilte vi festfotball og var årets sponsorobjekt.
                                For 11 år siden, i 2008, var det om Vålerengatrener Martin Andresen kom til å få sparken, et spørsmål hele landet hadde en mening om.
                                For 14 år siden, i 2005 fylte vi Rådhusplassen etter å ha vunnet serien.
                                Og så videre.

Om vi skulle klare å ta igjen Molde i høst og vinne serien er jeg usikker på om vi hadde klart å fylle Rådhusplassen. Om vi skulle trenge en innsamlingsaksjon så er jeg rimelig sikker på at den hadde gitt veldig mye mindre enn den vi hadde i 2014. Rett og slett fordi interessen og trøkket rundt klubben har blitt så mye mindre.

Noe av dette kan vi skylde på omstendighetene for. Generelt er interessen for norsk fotball lavere nå enn bare for noen år siden. Andre ting må vi ta skylda for selv som at klubben velger å være totalt fraværende i nyhetsbildet.

Konklusjon

Å selge Ejuke handler ikke bare om penger. Og ikke bare om Ejuke heller. Det er også et signal om at klubben ikke har noe særlig med ambisjoner. Hvorfor skal folk gidde å kjøpe et sesongkort hvis de spillerne som skal bidra til å gjøre sesongen interessant blir solgt unna så fort det kommer et bud? Og hvorfor skal ambisiøse spillere komme til en klubb som hver gang velger penga?

I 2014 hadde vi økonomisk krise, men til tross for det overtalte vi Vidar Ørn Kjartansson til å signere en ny kontrakt. Så fikk vi til slutt et så bra bud at vi solgte likevel. Men vi prøvde i alle fall å beholde han, til tross for dårlig økonomi.

Nå er det nye ledere i klubben og Ejuke-salget hadde i alle fall vært enklere å forstå hvis budet fra Herenveen var usannsynlig bra, men to millioner euro er ikke et usannsynlig bra bud i 2019.

Når vi selger unna våre beste spillere mens vi selv kjemper i toppen og prater som om vi skal være stolte av å selge en spiller til selveste Herenveen så er det noe som er galt.

Jeg håper på et taktskifte fra klubben nå. 2,5 år ut i dette prosjektet så er det ganske mye som skurrer. Om det er økonomisk krise så er i alle fall ikke jeg så dum at jeg ikke skjønner at det er lurt å velge en kortsiktig økonomisk gevinst med å selge en spiller. Men da må i alle fall klubben åpne opp litt og informere om det sånn at forventninger blir satt på riktig nivå.

Og derfor blir dette også en ganske tullete diskusjon. Det som har blitt tema i diskusjonen er hvilken modell som gir størst økonomisk gevinst.

Det som burde være tema er at at endringer kommer fordi man starter å gjøre ting annerledes. For egentlig er det jo ganske dumt å fortsette å gjøre ting på samme måte som man alltid har gjort dem, hvis det som ønskes er en endring. Skal vi bli bedre sportslig så blir vi ikke det av å selge våre beste spillere. Skal interessen rundt klubben øke igjen så skjer ikke det uten at man gjør noe for det.
                                Last edited by Nils_de-Noia; 27.07.2019, 07:45.

Comment

Working...
                                X