Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Bør Ronny Deila forlate jobben i Vålerenga?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

På tide med noen supporteraksjoner på treningsfeltet..

Men aller mest ønsker jeg meg at hjemmesidene til klubben går i svart en hel dag med et eneste banner:

UNNSKYLD. VI SKAMMER OSS.
    Vålerenga, klubben for alle (også ‘Team Drammen’)
    -‘-‘- Neste år tar vi alt -‘-‘-

Comment

Vi har tre skuffende kamper på rad, før det hadde var vi på opptur. At laget siden har sviktet så totalt er veldig skuffende, men det er fortsatt fullt mulig å snu dette og kjempe om plassene bak Molde (og muligens etterhvert Rosenborg). Så, ja, ut sesongen for Ronny Deila.

Ellers er jeg glad for at vi faktisk er at av de få lagene i Norge som prøver å spille fotball, og ønsker ikke gampefotball uansett motstander.

Comment

Originally posted by g-maZta View Post
        Det er 1 poeng opp til 4.plass.
        Glimt og Kristiansund kommer til å tape noen poeng utover sommeren og høsten. Brann har 1 kamp mer spilt enn oss.
        Dersom vi skjerper oss, og begynner å plukke poeng jevnt og trutt, er 4.plass veldig innenfor rekkevidde.
        Men sånn har det vært hvert eneste år. Det er alltid kort vei opp, men vi klarer aldri å komme oss dit. Jeg har kommet ut av tellinga over hvor mange ganger jeg har tenkt "hvis vi vinner et par på rad nå så er vi med oppi der" før vi taper noen på rad og faller fra. Så vinner vi litt igjen og havner tilbake til "bare en seier til nå så er vi der". Det hjelper ikke at vi alltid er nærme toppen når vi aldri klarer å komme oss dit.

Ser at Aperopet skriver at det å sparke trenere ofte ikke er lurt, og det er jeg enig i, men vi har hatt 5 trenere de siste 18 åra, Rekdal, Myhre, Aabrekk, Andresen og Deila. 3 av de 5 fikk god tid på seg, en var en assistent som gjorde det litt bra og ble permanent og en var assistentens assistent som var midlertidig fram til ny trener kom. Vi har tradisjon på å gi trenerne våre god tid, så om vi sparker Deila nå, så betyr ikke det at vi skal bytte trenere hvert år.

Men på et tidspunkt må man si at nok er nok, og hvis ikke riktig tidspunkt for det er etter 11 baklengs og 3 tap på 3 kamper, mot et rævva lsk, et dårlig rbk og et 2.div lag, som vi i tillegg leda 2-0 mot, når er riktig tidspunkt da? Etter sesongen vil jo være å kaste bort ennå en sesong. Og siden vi som sagt er såpass nærme toppen nå, burde vi ikke ta grep slik at vi kan komme opp oss dit denne sesongen, når Deila har vist gang på gang at han ikke klarer det? Nå er det i tillegg straks ny pause i serien, så man kan få litt tid på å finne en ny.

Comment

3 kamper igjen før ferie (igjen): Sarp hjemme, Haugesund borte, Glimt hjemme.
          Tilsvarende i fjor ga 3 uavgjorte og 3 poeng.
          Fortsetter vi det vi har holdt på med i det siste så blir et null poeng og strake veien ned mot sumpa..
          Ender vi med 0 på disse 3 så bør det byttes trener.
          Generelt er det ekstremt viktig å vinne neste mot Sarp...

Comment

Spørsmålet burde kanskje heller være hva som skal til for at Ronny bør få være trener i 2020. Isolert sett er nok ikke de tre tapene oppsigelsesgrunn alene. Tror det må gå veldig dårlig ganske lenge før vi i det hele tatt vurderer å bytte trener i sesong.

Men hang meg også litt opp i det Aperopet skrev om hyppige trenerskifter og spillere som bestemmer. Tenker at her er det vel motsatt. Vi tviholder på trenerne lenge etter at de har gått ut på dato. Synes jeg merker at en del supportere blir så lei treneren at de bare rett og slett gir opp. Det var en del som gikk lei Martin Andresen rimelig fort. Da er fem sesonger ganske lenge og mange forsvant nok for aldri å komme tilbake. Tror vi er litt der med Deila også. En del er rett og slett så lei etter tre år uten framgang at de ikke gidder mer.

Vi kan ikke ha en kultur der vi bytter trenere flere ganger i sesongen, men vi kan ikke ha en kultur der trenere får bli i årevis uansett hvordan det går heller. Hvis Ronny får 1,5 år til her så kommer mange av dem som mener vi burde bytte trener NÅ til å bli lei også.

Så da er vi over på en diskusjon om hvordan klubben burde drives. Jeg mener vi bør ha en sportsdirektør som kan bli her i lang tid og som kan tenke langsiktig. Sånn som Inge Andre Olsen i Stabæk. Spillere og trenere kommer og går, men han blir der. Så må vi ha trenere som ansettes for å skaffe resultater og for å lede laget i kamper. De kan komme og gå på samme måte som vi bytter ut spillere som heller ikke holder mål. Vi kan rett og slett ikke ha trenere som har totalansvar for alt sportslig.

Comment

Originally posted by Nils_de-Noia View Post
              Spørsmålet burde kanskje heller være hva som skal til for at Ronny bør få være trener i 2020. Isolert sett er nok ikke de tre tapene oppsigelsesgrunn alene. Tror det må gå veldig dårlig ganske lenge før vi i det hele tatt vurderer å bytte trener i sesong.
              Enig med deg at de 3 siste tapene ikke skal avgjøre dette alene, men vi er nå litt over på spørsmålet om denne berømmelige dråpen som får begeret til å flyte over for nå tærer det på. For min del mener jeg at om ikke Bærum kampen var aller siste dråpen, så skal det hvertfall ikke mange dråpene til nå før begeret renner over og da er det helt uvesentlig om det er midt i en sesong eller ikke, men det er selvsagt ikke noen god løsning isolert sett å bytte trener midt i en sesong med mindre man ikke har en god erstatter klar umiddelbart.

Jeg protesterer i hvertfall ikke hvis Ronny forlater oss nå, og skjer det forventer jeg at han tar med seg 4-5 spillere på lasset også. Det er ikke bare Ronny som skal/bør vurdere sin fremtid her. Mannen som Ronny traff på kjøpesenteret i Mexico har ikke akkurat slått til han heller synes jeg.

Comment

Jeg mener vi bør ha en sportsdirektør som kan bli her i lang tid og som kan tenke langsiktig. Sånn som Inge Andre Olsen i Stabæk. Spillere og trenere kommer og går, men han blir der. Så må vi ha trenere som ansettes for å skaffe resultater og for å lede laget i kamper. De kan komme og gå på samme måte som vi bytter ut spillere som heller ikke holder mål. Vi kan rett og slett ikke ha trenere som har totalansvar for alt sportslig.
                Dette er jeg enig i. Treneren skal ha ett fokus. Å få laget til å prestere. Så bør vi ha en sportsdirektør som er ansvarlig for at treneren leverer, samt sammensetningen av laget (sammen med treneren, selvfølgelig).

En annen ting er at vi må folk inn i klubben som kjenner klubbens DNA. Som har det litt Vålerengelske i seg. Ikke alle, men mange. Den breiale østkantkulturen må tilbake. Vi må tørre å provosere litt, på det sportslige og på profilene. Skyte frem brystkassa. Og være selvironiske når vi tryner. Kanskje vi skal plante overgangsrykter i media. Ikke alltid sanne, men noe som gjør at det snakkes om klubben. Noen la ned et kumlokk fra Oslo i Molde før en kamp for et år siden. Det var knall.

Dette må også gjenspeiles i sportsdirektøren. For sportsdirektøren må ha kjennskap til klubben, og kjenne klubbens DNA. Og være en som har litt snøring på fotball. Gjerne også en som har peiling på penger, siden man må sette sammen en stall utifra de rammene man har. Da kan vi ha en trener som ikke kjenner klubben inngående, for det er jobben til sportsdirektøren å passe på klubbens DNA.

For noen år siden var vel Bengt Eriksen et navn som dukket opp som mulig sportsdirektør. Jeg tenker det kan være et godt navn. Men for all del, finnes sikkert andre dyktige folk også.

Om Deila må gå? Han kan få frem til sommeren. Tror vi tjener lite på å sparke ham allerede nå. Men han bør kjenne (om han ikke allerede har kjent på det en stund) at det brenner under ham.

Comment

Ser gjerne at Ronny tar sin hatt og går etter sesongen.

Reka visste iallfall når vi ble pissa på.
                  Elsker Bergen By

Comment

Ser det nevnes sportsdirektør her. Hva skjedde egentlig med denne stillingen? Reka fikk jo denne jobben etter at Ronny kom fast i 2017, og ja det lå i korta at han forsvant ja men da på en penere måte, derfor dette sportsdirektør opplegget, men hvorfor ble det aldri kjørt en videre prosess på dette med å ansette en ny? Var dette kun ett skalkeskjul for å kvitte oss med Reka på en penere måte eller har det vært planen å få inn en direktør men så har det bare blitt skyvi under teppet? Hadde glemt hele greia inntil dette kom opp nå.

Comment

Originally posted by Waldemar View Post
                      Reka visste iallfall når vi ble pissa på.
                      Men klarte han gjøre noe med det?

I de siste 20 årene jeg har fulgt klubben har vi gang på gang vist total mangel på vinnerkultur. De få gangene vi har klart å holde på gode prestasjoner over tid har vært så sjeldne at det like gjerne kan tilskrives tilfeldigheter. Noe er feil med klubben, og det er større enn Adam og Deila, selv om de ikke har sin "finest hour" for tiden

Comment

Originally posted by Vader View Post
                        Ser det nevnes sportsdirektør her. Hva skjedde egentlig med denne stillingen? Reka fikk jo denne jobben etter at Ronny kom fast i 2017, og ja det lå i korta at han forsvant ja men da på en penere måte, derfor dette sportsdirektør opplegget, men hvorfor ble det aldri kjørt en videre prosess på dette med å ansette en ny? Var dette kun ett skalkeskjul for å kvitte oss med Reka på en penere måte eller har det vært planen å få inn en direktør men så har det bare blitt skyvi under teppet? Hadde glemt hele greia inntil dette kom opp nå.
                        Hele greia er jo at så lenge alt sportslig er samlet hos en person så er vi veldig sårbare. Både fordi den dagen den personer stikker så forsvinner alt. Og hvis Ronny gjorde en utrolig bra jobb på et område så må han kanskje gå fordi han ikke får resultatene på et annet område. For eksempel at han må gå pga en cupexit.

Vi har jo en slags sportssjef, Jørgen Ingebrigtsen heter han. Men han er jo en av assistentene til Deila og absolutt ikke riktig profil for en sånn rolle, selv om han sikkert er flink fotballfaglig. Her trengs en person som ikke bare er flink med fotballen, men som også trives i rampelyset.

For de som husker hvordan det fungerte med Rekdal og Siem så ville Siem nå alt vært ute og uttalt seg om et eller annet for å få bort det negative fokuset på treneren. Deila har ingen sånn person som kan fungere som lynavleder.

Comment

Skal ikke basere meg veldig sterkt på avstemningen, men det er forholdsvis jevnt mellom de 4 alternativene og det betyr slik det er akkurat nå at 25% av supporterne vil ha Deila ut nå. Det er høyt nok til at man ikke skal bare feie det under teppet selv om det er klubben og ikke supporterne som bestemmer dette for jeg tipper at en god del er litt på vippen mellom JA og 1-2 kamper til og noen kanskje vipper mellom 1-2 kamper og ut sesongen. Ja jeg vet at 50 stemmer totalt er lite i ett større perspektiv, men det gir allikevel ett greit bilde/indikasjon av at en god del nå er misfornøyde med tingenes tilstand. Stemmer 100 stk til så tipper jeg at ikke vi kommer så langt unna resultatet vi alt har nå.

Comment

Hele greia er jo at så lenge alt sportslig er samlet hos en person så er vi veldig sårbare. Både fordi den dagen den personer stikker så forsvinner alt. Og hvis Ronny gjorde en utrolig bra jobb på et område så må han kanskje gå fordi han ikke får resultatene på et annet område. For eksempel at han må gå pga en cupexit.

Vi har jo en slags sportssjef, Jørgen Ingebrigtsen heter han. Men han er jo en av assistentene til Deila og absolutt ikke riktig profil for en sånn rolle, selv om han sikkert er flink fotballfaglig. Her trengs en person som ikke bare er flink med fotballen, men som også trives i rampelyset.

For de som husker hvordan det fungerte med Rekdal og Siem så ville Siem nå alt vært ute og uttalt seg om et eller annet for å få bort det negative fokuset på treneren. Deila har ingen sånn person som kan fungere som lynavleder.
                            Mulig jeg spør dumt nå, men hva er forskjellen på en sportssjef og en sportsdirektør?
                            Jeg spør ikke for å kverrulere bare så det er sagt, men jeg lurer på om dette er to forskjellige roller eller blandes bare titlene og sportsjef/sportsdirektør er en og samme stilling.
                            Googlet litt på dette med Reka og da fant jeg begge titlene i forbindelse med at han tredde ut av trenerrollen.

Comment

Mulig jeg spør dumt nå, men hva er forskjellen på en sportssjef og en sportsdirektør?
                              Tror ikke det er noen formell forskjell annet enn tittel. Direktør er gjerne over sjef, med unntak av toppen i konsern der konsernsjef er over konserndirektør.

Sånn som jeg har forstått det ville en sportsdirektør vanligvis vært sjefen til en hovedtrener. Vår sportssjef rapporterer vel til Deila, så hovedtreneren er ansvarlig for sportssjefen. Men her er jeg usikker på linjene. Kan i alle fall ikke tenke meg at Deila rapporterer til Ingebrigtsen.

Angående Siem: En sånn type trenger vi. En som kan være litt breial, og stikke seg frem i media. Og ta av litt av trykket når det blåser som værst. Og som kjenner Vålerenga-DNA-et.

Comment

Jeg spør ikke for å kverrulere bare så det er sagt, men jeg lurer på om dette er to forskjellige roller eller blandes bare titlene og sportsjef/sportsdirektør er en og samme stilling.
                                Googlet litt på dette med Reka og da fant jeg begge titlene i forbindelse med at han tredde ut av trenerrollen.
                                Det er jo ingen universell rollebeskrivelse. Vår sportssjef, Jørgen Ingebrigtsen, har Deila som sin overordnede. Andre steder ville sportssjefen vært sjefen til Deila.
                                Tipper de gjør mye av det samme.

En fotballklubb har behov for både kortsiktig og langsiktig tenkning. Det som er litt spesielt her er at det er Deila som også skal være den som tenker langsiktig og "bygger klubben" som det så fint kalles. En fotballtrener andre steder lever av resultatene sine og skiftes fort ut hvis det ikke kommer noen resultater. Det skjer jo ikke her. Her kan Deila fritt gå rundt og prate om å bygge et lag som kan medalje om 3-4 år og at han holder på med et prosjekt og sånne ting.

Det er jo ikke sikkert det er riktig å bare bytte trener fordi man ikke når sesongens mål, men det er ikke sikkert det er riktig å beholde en trener som ikke når de kortsiktige målene sine heller fordi det er noen langsiktige mål som han kanskje når.

Jeg tror i alle fall ikke at det er bra at det er samme person som har ansvar for å nå kortsiktige mål og langsiktige mål. Vi burde nok ikke bytte trener hvert år, men det er greit med litt nytt blod og nye perspektiver av og til også. Så å ha en trener som måles på resultater i år og neste år og en sportsdirektør/sportssjef som måles på resultater over f.eks. 3-5 år er en bedre løsning. Mener jeg da. Og selv om kontinuitet er viktig er det også viktig å få inn litt nye tanker av og til.

Comment

Working...
                                X