Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Bør Ronny Deila forlate jobben i Vålerenga?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Originally posted by Wild Touch View Post

Fri???? I helsikke. Dem må jo trene mer enn andre nå? Dette skjønner jeg ikke.
    Fri fra hverandre kan være bra for gruppa. Finnes et bra foredrag på youtube av nettopp Ronny Deila hvor han forklarer dette.

Comment

• Originally posted by Pete View Post
      Vet ikke om dette er riktig tråd men et av de bedre innleggene i debatten om fremtiden og endringsbehov ...

http://www.vpn.no/intervjuer/2019/10...-leiesoldater/
      Veldig bra intervju. Høres nesten ut som en søknad til ansettelse som sportsdirektør.

Comment

Vet ikke om dette er riktig tråd men et av de bedre innleggene i debatten om fremtiden og endringsbehov ...

Det med trenerutvelgelse er et godt poeng som man ikke har tenkt over. Hvor ble det av den "rød tråden" som Martin starta?
        Han kom ble svett og dett var dett

Comment

• Originally posted by Wild Touch View Post

Det med trenerutvelgelse er et godt poeng som man ikke har tenkt over. Hvor ble det av den "rød tråden" som Martin starta?
          Det med valg av trener og medfølgende "prosjekt" er ganske grundig debattert i en annen tråd her. Mer eller mindre nøyaktig det samme som Davidsen sier.
          Og jeg er helt enig.

Comment

Meget bra tanker i intervjuet med Vidar Davidsen. Han må vel klubben få inn i en viktig rolle når den nåværende ledelsen går av.

Comment

• Originally posted by ziggy75 View Post

Er helt enig i alt det du skriver her. Det har vært stort forbedringspotensiale i hvordan klubben drives, og mange tiår med småkonger i styret som har dratt klubben i for mange retninger.
              Virker som i mange klubber i Norge, og i andre land, så sitter gamle fotballspillere fra klubben med verv, og ihvertfall gjør da at klubbene beholder noe av klubbsjela, den faglige kompetansen og kontinuiteten.
              Er det en sånt sportslig utvalg du tenker på?
              Det nærmeste vi kommer kontinuitet nå, virker som å være Moesgaard og Østby. Men hvor mye har Trøim å si for organisasjonskartet?
              Jeg tenker at kontinuitet er viktig, men jeg mener at den kontinuiteten ikke nødvendigvis skal være treneren. Det går fint an å ha en egen klubbstil, der alle roller i laget er godt beskrevet og ha en spillestil som er tilnærmet lik i alle lag og som alle trenere i klubben må følge. Og med tydelige spillerroller, sånn at de som kommer fra egne rekker har trent på rollene og de som kommer utenfra kjøpes inn for å passe inn i stilen. Her er vi jo litt på vei allerede. Men jeg tenker at for å bygge en klubbkultur så er det viktig at vi har en plan for spillere vi ser kan være stå for kontinuiteten og tilbyr trenerjobber hos oss den dagen de legger opp. På den måten dyrker vi vår egen stil. Det er jo for eksempel helt meningsløst at Grindheim må til Haugesund for å bli trener, det er jo en person vi burde ha satset på. Kanskje en fyr som kunne trent A-laget om noen år.

Hvis vi har en spillestil som er så lik vi klarer i alle lag så er det også enklere å være trener og å finne trenere. Da kan vi få fram trenere på A-laget fra egne rekker og slipper å hente dem utenfra. Guardola og Zidane kom jo fram på denne måten i Barcelona og Real Madrid, uten sammenlikning forøvrig. De kjenner klubben, de kjenner spillestilen og hvis de har trent yngre lag så kjenner de også en del av spillerne sannsynligvis. Og de kjenner kulturen og spillestilen både som trener og kanskje også som spiller. Og her kan en sportslig ledelse ha en rolle å spille i forhold til å sørge for at vi har trenere i yngres avdeling som på sikt også kan tenkes å ta steget opp for å trene seniorlaget.

Men jeg tenker ikke på et sportslig utvalg som du kaller det. Vi bør ha en ansatt sportsdirektør som kan trekke opp de lange linjene og sørge for at vi har spillere og trenere som passer inn i stilen. Hvis en trener ikke leverer resultater så kan han erstattes uten at alt annet forsvinner samtidig. For vi må huske at sportslig suksess for en trener er midlertidig. Geir Bakke var genierklært for jobben han gjorde med Sarpsborg. Han har ikke blitt så mye dårligere nå, selv om Sarpsborg gjør det dårlig og langt færre nevner Bakke som en mulig ny trener her.

Men vi kan ikke bare plukke opp trenere som har suksess der de er i dag og i øyeblikket og tro at de av seg selv skal klare å gjenskape suksessen her. Jeg mener faktisk at det ikke er så veldig farlig hvem som er trener, så lenge treneren er faglig god og hvis alt rundt treneren fungerer som det skal. Og det er jo problemet vårt, det fungerer ikke og de må bygge opp alt sammen selv, til de får satt sitt stempel på dette. Men så har nestemann kommet inn og revet alt sammen ned igjen og starter på nytt.

Fordelen med å gi all makt til en trener, som vi gjorde med Deila, er jo at han blir veldig handlekraftig. Ulempen er at hvis han ikke lykkes så er det ingen alternativer hvis han ikke skaffer oss den suksessen vi ønsker. Om vi skifter ut Deila etter sesongen eller etter neste sesong spiller egentlig ikke noen rolle, den dagen han er ute så forsvinner også mye av det arbeidet som er lagt ned i den tiden han har vært her..

En sportsdirektør kan være der og overlappe trenerskifter og sørger for at selv om vi bytter trener så viderefører vi det meste. Vi kan bruke de samme spillerne, for spillestilen endrer seg ikke hvis det er en rød tråd i hvem vi ansetter som hovedtrener. Og vi kan kartlegge og kjøpe inn spillere uavhengig av hvem som er trener, for vi skal spille omtrent den samme typen fotball og trenger derfor de samme spillertypene uansett.

Jeg tror også at mye av grunnen til at Deila ikke fungerer bedre enn han gjør hos oss er at han har gapt over alt for mye. Han klarer ikke å fylle alle oppgavene i rollen, som er alt fra å lede treninger, til spillerlogistikk, til å ha personalansvar for alt av trenere og støtteapparat til å være ute i media og balansere kortsiktig sportslige resultater med langsiktig "klubbygging". Så i stedet for å være god på noe og la andre ta seg av resten, så blir han middels på alt. Det er vel det som er forskjellen på en stor og en liten klubb. Han prøver å drive en stor klubb på samme måten som en liten klubb. Tipper han ikke drev Celtic alene. I Celtic kunne han få sparken, det kan han vel her kun i teorien.

Ser vi på noen av de lagene som faktisk har hatt suksess så har de operert med en sportslig leder. Godset har Jostein Flo, Sarpsborg har Berntsen, RBK har Bjørnebye, mens andre har andre ledere som også blander seg litt inn i det sportslige, som Siem gjorde hos oss. Hos oss bygget Martin sin greie med spillerhjul og alt det der, men når Rekdal kom ble spillere som Ogude, Samuel og andre jagd på dør og vi skulle kun satse norsk og nordisk. Så kom Deila med sine ting og hvordan nestemann inn tenker gjenstår å se.

Men å være trener er ikke noe enmannsshow. Lag et godt team rundt treneren og unngå trenere som stiller helt urimelige krav og ønsker mye makt. Velg trenere som står for en spillestil og hent de gjerne frem fra andre trenerroller i klubben. Ikke tro at treneren alene kan fikse alt. Det som er viktig er at når en trener byttes ut så forandrer ikke alt annet seg også. Først da kan vi begynne å snakke om kontinuitet. Kontinuitet er ikke å tviholde på noe som ikke fungerer fordi det kanskje kommer til å fungere en gang i fremtiden. Kontinuitet er at alt er så strømlinjeformet at man ikke er avhengig av enkeltpersoner.

Dessverre så tror jeg det er umulig å få til dette så lenge Deila er her. Han vil neppe godta å bli fratatt makt.

Comment

• Originally posted by Nils_de-Noia View Post

Jeg mener faktisk at det ikke er så veldig farlig hvem som er trener, så lenge treneren er faglig god og hvis alt rundt treneren fungerer som det skal. Og det er jo problemet vårt, det fungerer ikke og de må bygge opp alt sammen selv, til de får satt sitt stempel på dette. Men så har nestemann kommet inn og revet alt sammen ned igjen og starter på nytt.
                Det her er kjernen i temaet.

For å formulere det på en litt annen måte: "det spiller ingen rolle hvor god trenern er, om han ikke har en velfungerende klubb rundt han".

Tenker ikke at vi skal ha kontinutet bare for kontinutetens skyld, men nå om dagen får vi virkelig lide for u-svingene og vinglingen. Publikum er ikke dumme. Inkompetanse er ikke attraktivt

Comment

• Nei, du kan godt si at treneren alene ikke klarer alt.

Men det var vel nettopp det Deila og Espeseth skulle gjøre. Det skulle bygges stein for stein og varige strukturer som Espeseth så fint kalte det.

Etter tre år har vi ikke sett mye til det...

Comment

• Originally posted by Nils_de-Noia View Post
                    Det skulle bygges stein for stein og varige strukturer som Espeseth så fint kalte det.

Etter tre år har vi ikke sett mye til det...
                    Det jobbes jo steinhardt uke etter uke!

Comment

• Pusher denne tråden jeg, så ligger den klar når fløyta går for full tid..

Har ut fra historien vært en tilhenger av at vi skal bygge videre på det vi har startet på, og har hatt trua fra start, men begynner å få problemer med å se hvordan Deila & co skal få snudd denne skuta. Vi får ikke det beste ut av dette mannskapet, det er helt klart.

Når det er satt så synes jeg samtidig det mangler kvalitet i samtlige ledd, og at vi har et ubalansert lag og stall. For mange "lette" typer og teknikere, og tilsvarende mangel på guts, lederskap og duellkraft. Men dette er selvfølgelig også ansvaret til sportslig ledelse, med Deila på toppen.

De første tretti minuttene i dag må være de verste 30 min fotball som er spilt under hans tid, og det gir grunn til dype bekymringer for hvor vi er på vei.. Trist, men sant

Comment

• Med den starten vi levert på kampen idag så kan jeg ikke skjønne annet enn at Deila har mista garderoben.
                        Og når sånt skjer må lederen gå!
                        Sorry Deila, men farvel: det var gøy innimellom men nå har jeg mista troa på deg..

Comment

• Det er vel ingen her inne som er ved sine fulle fem som mener deila bør få mere tid nå eller hva?

Comment

• Originally posted by dalagubbe View Post
                            Det er vel ingen her inne som er ved sine fulle fem som mener deila bør få mere tid nå eller hva?
                            Åjoda, han har nok en liten fanbase her inne enda, men de tier da de ikke har noen argument for å beholde han.
                            "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

• Originally posted by dalagubbe View Post
                              Det er vel ingen her inne som er ved sine fulle fem som mener deila bør få mere tid nå eller hva?
                              Det verste er at det tror jeg faktisk det er.

Comment

• Tror ikke det er noe vits i å pushe denne tråden. Det er ikke så mange som bryr seg lenger.

For meg er det soleklart at hele Team Drammen må ut før de ødelegger klubben totalt. Men de kommer ikke til å gå frivillig.

Hos de fleste er frustrasjonen i ferd med å gå over i apati. Tanken på enda en sesong med denne udugelige gjengen orker jeg ikke å tenke engang.

I en ordentlig fotballklubb hadde en trener som satte medaljer som mål fått sparken etter 11 kamper uten seier. Men her er Deila sjefen til sportssjefen og følgelig vil ingen ting skje.

Det er elendig over hele fjøla. Resultatet er så klart elendig, men alt fra spillerlogistikk til kommunikasjon er strykkarakter. Dette har pågått i tre år og klubben er snart rasert. Vi har vel knapt 2000 tilskuere på vår nye stadion.

Comment

Working...
                                X