Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Noen tanker om Vålerengas klubbstruktur

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Noen tanker om Vålerengas klubbstruktur

Det går mot nok en sesong i ingenmannsland. Har gått med noen tanker om dette en stund, og har forsøkt å skrive de ned punktvis:

1. hvorfor er VIF-treneren diktator?

Dette har vært tradisjonen i Enga siden Rekdal. Kanskje var det forståelig rundt år 2000, da norsk fotball (og spesielt Enga) var på et mye mindre profesjonelt nivå enn det er i dag. Rekdal kom inn i det som da var en kaosklubb, fikk på plass struktur, krav og profesjonalitet. Situasjonen er åpenbart en litt annen nå.

Det er vanskelig for Enga å sparke trenere, siden alle ansettelser er et eget "storprosjekt", med millionlønn og lovnader om ditt og datt. Uten trenern har vi ingenting. Ingen planer. Når prosjektet ikke lykkes er media raskt på saken og det blir en negativ greie over det hele, nok en gang..

Siden vi mangler sportslig identitet og struktur (mer om det i punkt 2) må vi rive opp alt når vi gjennomgår trenerskifte etter 3-4-5 år. Forskjellen mellom Rekdal, Andresen, Rekdal (igjen) og Deila sin spillestil er enorm. Utskiftingen av spillere har vært enorm. Som regel har det tatt 2-3 sesonger før vi ser tendenser til et skikkelig nivå, og vi har ikke vært skikkelig stabilt gode på mange år. I den moderne fotballen er denne strukturen håpløst utdatert, og det bringer oss over til punkt 2...

2. manglende sporslig identitet og struktur

Tyske klubber har lenge vært eksperter på dette. Over trenerteamet sitter en sportsdirektør eller et slags sportslig utvalg. Spillerlogistikk, oppbygging av trenerteam, treningsmetoder, osv. skal fastsettes av sportslig ledelse. Dette gjør at man ikke er avhengig av individuelle hovedtrenere i like stor grad. Man kan identifisere aktuelle trenertyper (tilogmed på lavere nivå), som kan gå rett inn i en velfungerende klubbstruktur. Klubber som Bayern Munchen og Borussia Dortmund bytter trenere relativt ofte, men er alikevel stabile toppklubber (for å sette ting på spissen). Sportslig ledelse skal altså identifisere trenertyper som kan gjøre en god jobb innenfor den sportslige strukturen i klubben.

3. Spillerprofilering, rekruttering, speidernettverk

Jeg aner ikke hvordan vi henter spillere, men jeg antar at det er via agenter og kontaktnettverk. Samtidig har vi satt opp et speidernettverk som er ledet av Lars Tjærnås. Disse har nå holdt på i snart 2 år. Har dette resultert i signeringer? Hvis ikke, hvorfor?

Det er for tidlig å konkludere, men der andre lag ser revitaliserte ut etter sommervinduet, så ser jeg ikke store forandringen for oss, dessverre... Kanskje tar jeg feil når vi summerer opp i høst. Vi har gode spillere, ingen tvil om det, og spesielt Shala er en av våre beste signeringer på noen år. Men ser vi ut som et skikkelig lag? Kun i enkeltkamper... og Deila har vært her i tre år nå.

Skal ta nok et eksempel fra toppfotballen, bare for å illustrere: Ajax har en spillerrekrutteringsmodell som heter TIPS (Technique, Insight, Personality and Speed). Alle spillere som skal signeres må altså vurderes etter disse fire parameterene, som for Ajax sin del er teknikk/ferdigheter, spilleforståelse, personlighet og fart. Spesielt de tre første er også ting som bør gjelde for oss.

4. oppsummering

Jeg sitter ikke med svarene og jeg aner ikke hva som skal til for å fikse Enga. Hvor lenge blir Deila og Espeseth her? Hvem vet, men min store frykt er at vi i den neste trenerjakten nok en gang leter etter et stort navn som skal styre klubben som et énmannsshow..

Styret, og alle andre som bestemmer i Vålerenga, det er på tide med en langtids-visjon dere har kontroll over. Sånn at dere vet hva slags trener dere skal se etter, og hva slags krav dere kan sette.

Det er dette jeg har sagt lenge. Noen må tenke kortsiktig og noen langsiktig. Trenern må rapportere til en sportslig ledelse, ikke omvendt. Treneren skal ikke tenke langsiktig, det skal sportslig ledelse gjøre.

Å gi all makt til den som til enhver tid er trener er så langt unna de varige strukturene som Espedeth snakker om det er mulig å komme.

Comment

Originally posted by _Christian_ View Post
      Det går mot nok en sesong i ingenmannsland. Har gått med noen tanker om dette en stund, og har forsøkt å skrive de ned punktvis:

Dette har vært tradisjonen i Enga siden Rekdal. Kanskje var det forståelig rundt år 2000, da norsk fotball (og spesielt Enga) var på et mye mindre profesjonelt nivå enn det er i dag. Rekdal kom inn i det som da var en kaosklubb, fikk på plass struktur, krav og profesjonalitet. Situasjonen er åpenbart en litt annen nå.

Det er vanskelig for Enga å sparke trenere, siden alle ansettelser er et eget "storprosjekt", med millionlønn og lovnader om ditt og datt. Uten trenern har vi ingenting. Ingen planer. Når prosjektet ikke lykkes er media raskt på saken og det blir en negativ greie over det hele, nok en gang..

Siden vi mangler sportslig identitet og struktur (mer om det i punkt 2) må vi rive opp alt når vi gjennomgår trenerskifte etter 3-4-5 år. Forskjellen mellom Rekdal, Andresen, Rekdal (igjen) og Deila sin spillestil er enorm. Utskiftingen av spillere har vært enorm. Som regel har det tatt 2-3 sesonger før vi ser tendenser til et skikkelig nivå, og vi har ikke vært skikkelig stabilt gode på mange år. I den moderne fotballen er denne strukturen håpløst utdatert, og det bringer oss over til punkt 2...

Tyske klubber har lenge vært eksperter på dette. Over trenerteamet sitter en sportsdirektør eller et slags sportslig utvalg. Spillerlogistikk, oppbygging av trenerteam, treningsmetoder, osv. skal fastsettes av sportslig ledelse. Dette gjør at man ikke er avhengig av individuelle hovedtrenere i like stor grad. Man kan identifisere aktuelle trenertyper (tilogmed på lavere nivå), som kan gå rett inn i en velfungerende klubbstruktur. Klubber som Bayern Munchen og Borussia Dortmund bytter trenere relativt ofte, men er alikevel stabile toppklubber (for å sette ting på spissen). Sportslig ledelse skal altså identifisere trenertyper som kan gjøre en god jobb innenfor den sportslige strukturen i klubben.

Jeg aner ikke hvordan vi henter spillere, men jeg antar at det er via agenter og kontaktnettverk. Samtidig har vi satt opp et speidernettverk som er ledet av Lars Tjærnås. Disse har nå holdt på i snart 2 år. Har dette resultert i signeringer? Hvis ikke, hvorfor?

Det er for tidlig å konkludere, men der andre lag ser revitaliserte ut etter sommervinduet, så ser jeg ikke store forandringen for oss, dessverre... Kanskje tar jeg feil når vi summerer opp i høst. Vi har gode spillere, ingen tvil om det, og spesielt Shala er en av våre beste signeringer på noen år. Men ser vi ut som et skikkelig lag? Kun i enkeltkamper... og Deila har vært her i tre år nå.

Skal ta nok et eksempel fra toppfotballen, bare for å illustrere: Ajax har en spillerrekrutteringsmodell som heter TIPS (Technique, Insight, Personality and Speed). Alle spillere som skal signeres må altså vurderes etter disse fire parameterene, som for Ajax sin del er teknikk/ferdigheter, spilleforståelse, personlighet og fart. Spesielt de tre første er også ting som bør gjelde for oss.

4. oppsummering

Jeg sitter ikke med svarene og jeg aner ikke hva som skal til for å fikse Enga. Hvor lenge blir Deila og Espeseth her? Hvem vet, men min store frykt er at vi i den neste trenerjakten nok en gang leter etter et stort navn som skal styre klubben som et énmannsshow..

Styret, og alle andre som bestemmer i Vålerenga, det er på tide med en langtids-visjon dere har kontroll over. Sånn at dere vet hva slags trener dere skal se etter, og hva slags krav dere kan sette.
      Veldig bra og grundig innlegg.

Jeg har forsøkt å mase og mase om hva jeg anser er problemet. Det er opplagt flere ting som kan diskuteres. Men det som er så veldig opplagt for meg er hvordan spillere kan unnskyldes når de faktisk ikke er gode nok på noe konkret. Dette er et problem som gjelder hele klubben ikke bare trener

Det er på ingen måte nok at en spiller er god på forståelse. Kjempegod forståelse kan de godt ha i femtedivisjon! Men det hjelper ikke hvis kroppen ikke holder følge.

En spiller i Vålerenga, og det gjelder spesielt midtbanespillere, må være god på noe av dette:

1. Utsøkt teknikk/pasninger
      2. Skikkelig gode innlegg/skudd
      3. Høyde eller vekt eller muskler, sterk i fysiske dueller
      4. Hurtighet, god i tempodueller
      5. Evne til å føre ball i stor fart, god balanse og beinmuskulatur

Spillere som ikke er gode på noe av dette er farlig for VIF som toppklubb. Toppfotball er så marginalt at laget slett ikke har råd til slike

Comment

Dette med en kompetent sportslig ledelse og at det er noe vi burde ha er jeg enig i. RBK har et sportslig styret med en del ex-RBK spillere samt andre kompetente folk. Dette burde vi klart å stable sammen vi også. En gjeng som er delaktig i å bestemme spillestil samt hvem som skal være trener osv. Morten Berre, Freddy Dos Santos, Vidar Davidsen osv og andre som er glad i VIF kunne vært med i et sånt styret..

Comment

Hvem er ledelsen i klubben i dag?. Bestekompisen til Deila, Espeseth?. Eller kompisen til Deila, Ingebrigsten? Vi har ingen ledelse som kan stille treneren og apparatet til veggs. Hvis Deila skal få sparken, så er det vel Trøim da, som må si at nok er nok. Hvor involvert er Trøim?. Han var lei når Rekdal dro og vurderte å trekke seg ut sammen med Rekdal. All respekt for Trøim, men han er en forretningsmann, og sitter på et kontor i London. Han er ikke involvert og heller ikke en kompetent fagmann innenfor fotballen.

Comment

Wow, tusen takk for en kjempe tråd. Meget godt formulert. Jeg føler du treffer spikeren midt på hodet.

Problemet med klubben er at vi mangler en sterkt og tydelig ledelse struktur. Hvem er det som egentlig er selve kjernen i klubben eller som sitter i styret, jeg vet ikke.

Jeg synes det er helt meningsløst at Ingebrigtsen er sports direktør. Slik som jeg oppfatter det er sports direktøren spillernes nærmeste leder.
            Ingebrigtsen stod ute på gresset på Intility i siste serierunde i fjor å jublet over at godset berget plassen på overtid. Han visste han frem sitt sanne jeg, han er en godset supporter. Han vil aldri i hele sitt liv klare å skape en lidenskap og en brann i hjerte til våre spillere for en klubb han selv ikke bryr seg om. Han må ut av klubben!

Jeg har skikkelig tro på Prosjekt-Tjærnås, men jeg mistenker at her er det Ingebrigtsen som overkjører.

Espeseth føler jeg er mer opptatt av pr. Han elsker seg foran kamera. Jeg føler egentlig ikke at han gjør en så god jobb heler fordi hvis dere leser eliteseriebarometer fra 2018 når de går igjennom Vålerengas økonomi så har han styrt klubben mot et negativt driftsresultat.
            Vi har fra 2016-2018 vært på FOS "gul" sone. Hvilket ikke lover bra.

Jeg likte ikke at Dos Santos mista jobben i Vålerenga. Tror ikke det var tilfeldig at de ble kvitt en med meninger og kjærlighet til klubben.

Det er enkelt å si hva som er feil. Men nå skal jeg prøve meg på noen forslag som jeg tror vil være bra.

1. Ha en ledelse struktur som nevnt tildigere. En sportslig ledelse som jobber langsiktig uavhengig av trener bytter. Slik som jeg forstår deg nå var det vell Deila son selv valgte Ingebrigtsen som sports direktør.

2. Jeg likte godt forslaget om å ha et styre av tidligere spillere.

3. Espeseth må byttes ut med Stig Ove Sandnes.
            Morten Nydal som ass. Daglig leder.

4. Ingebrigtsen må gå. Finne noen som er genuint interessert i klubben å som kunne hatt denne stillingen langsiktig. Gjerne en tidligere VIF spiller. Noen forslag

Comment

Dos Santos forsvant, Moa forsvant. Sjelen er borte, og igjen sitter en gjeng fra Drammen som ikke har peiling på hva de driver med. Jeg hører Rekdal snakke på Eurosport nå. Få den mannen inn i klubben igjen. Han vet hva dette dreier seg om, i tillegg elsker han klubben. Prosjekt Deila er dødfødt.

Helt tamt i dag på kampen og det er tydelig at vi ikke har noen plan offensivt. Bare surr og vingling med lagoppstilling. Tilskuerne rømmer stadion, og vi har blitt en kjedelig klubb som ingen bryr seg om. Alarmklokkene burde ringe for fult. Først skulle vi spille 4-3-3 og hentet inn spillere til det, og denne sesongen snudde vi og skulle bare spille 4-2-3-1. Inn med masse nye spillere igjen.

Absolutt alt har stått på stedet hvil under Deila. Klubben har økt budsjettet uten at inntektene har økt en millimeter en gang.

Synes hele gjengen fra Drammen kan pakkene sakene og reise hjem igjen.

Comment

Har gått med noen tanker om dette en stund, og har forsøkt å skrive de ned punktvis:

4. oppsummering

Jeg sitter ikke med svarene og jeg aner ikke hva som skal til for å fikse Enga.
                Hvor lenge blir Deila og Espeseth her?
                Hvem vet, men min store frykt er at vi i den neste trenerjakten nok en gang leter etter et stort navn som skal styre klubben som et énmannsshow..

Ett av de bedre innlegg på denne siden på lang tid.
                Du setter fingeren på det viktige ting her. Håper Trøim leser dette.

Comment

4. oppsummering

Jeg kan gjøre et forsøk!
                  1: Diktatoren!
                  Jeg tror dette har å gjøre med at vi er en stor klubb i en stor by og derfor er fallhøyden enorm, til tross for at laget historisk ikke presterer godt. Vi er IKKE en toppklubb, og derfor blir vi stående litt med lua i hånda i møte med en trener vi gjerne vil ha. Og ettersom en slik trener gjerne da har meritter, og krav, som er større enn klubbens meritter og krav, sammen med den nevnte store fallhøyden, så vil kanskje ikke en trener med litt pondus godta jobben om han ikke får "full kontroll". Så da blir det "diktatoren", som skal ansette sitt eget team, plukke spillere, og endre spillestil.

2: Sportslig identitet
                  Dette er tett forbundet med punkt #1. Da trenere med "all makt" kommer inn hvert fjerde eller femte år, så må det jo bli slik. De vet best, de har makta, og da skal det spilles sånn eller slik. Det er jo "enkelt" å trekke frem Bayern Munchen og Borussia Dortmund, som er lag som har vært topplag i mange mange år. Da får man bygget opp klubbens pondus og merittliste, slik at "ingen trener er større enn klubben" og maktforholdet blir snudd.

Det er stort sett bare RBK som har vært et topplag i en lengre periode. Og der har de en langsiktig sportslig ledelse som på mange måter står for en viss måte å spille fotball på (tror de da ihvertfall), og slik jeg kan se det så har de akkurat ridd av en helvetes storm.

Men selvsagt hadde det vært positivt om vi hadde en langsiktig sportslig ledelse, men dette har også en pris. Hva om den sportslige ledelsen legger seg på en linje som "Ok, VIF skal parkere bussen, hver eneste kamp, vi skal ikke underholde men drepe motstanderlaget og være ugjenomtrengelige"...Ok, det er ikke bare satt på spissen, det er latterlig ekstremt, men poenget er at da har man DEN måten å spille på, samma f...om det fungerer eller ikke, og samma f... om det er den fotballen vi vil se.

Spørsmålet er om det er mulig å få til dette uten å bygge opp pondusen først, jeg er jaggu ikke sikker.
                  For hvem hadde ikke lagt seg paddeflat for Klopp om han kom rekandes på en fjøl med en kravliste så lang som en dassrull?

3: Spillerprofilering, rekruttering, speidernettverk
                  Jeg må ærlig innrømme at heller ikke jeg vet noenting om hvordan vi jobber på dette punktet.
                  Og det er jaggu pussig at vi vet mer om hvordan Ajax vurderer spillere enn hvordan vi gjør det her hjemme.
                  Jeg velger derfor å omdøpe punktet her til
                  3: INFORMASJON OG KOMMUNIKASJON.
                  Og her mener jeg at dagens organisasjon har svikta totalt og fullstendig.
                  Selvfølgelig skal vi ikke få vite konkret hvilke spillere det jobbes mot og hvilke som er i kikkerten. Men akkurat nå foregår alt i det skjulte. Det er ikke engang et forsøk på å bruke informasjon og kommunikasjon til å skape blest om noenting, det virker helt forbanna dødt! Ikke noe glimt i øyet, ikke noe Rønsen og ikke noe Freddy. Hvor er sjela??

A) Twitter-feeden er som en kort, nedstrippa utgave av vif-fotball.no. Ferdig snakka.
                  B) Facebook-feeden er jaggu identisk med Twitter feeden gitt, harru sett, skulle neste tro det var automatisert
                  Siste video som ble publisert på FB-siden vår? Over 1 måned siden. Og nest siste video? 2 måneder siden.
                  C) Har ikke vært laga en Podcast siden 24. Mai.

Hvor er interaksjonen med fans? Med lesere? Hvor er profileringen av klubben? Konkurranser? Hjemmesiden vår er en treig og trøtt nyhetsside. Hvor er innholdet man faktisk kan få lyst til å dele med andre? Hvor er skråblikket, humoren, satiren og ironien som kjennetegner kulturen vår?

4: Oppsummering
                  "Jeg sitter ikke med svarene og jeg aner ikke hva som skal til for å fikse Enga."
                  Jeg sitter ikke med ALLE svarene, det er helt sikkert. Men jeg ser mange ting som bør tas tak i.
                  Jeg vil ha mer informasjon, mer åpenhet, jeg vil ha en klubb som inspirerer og provoserer, jeg vil ha en sportslig profil og en klubb, og et lag, jeg kan være stolt av..Selv om vi ikke vinner.... Jeg vil at folk skal ha en mening om klubben, og jo flere som hater oss jo bedre er det! Vi er bohemer, så la oss være bohemer! Det er ingen motsetning mellom det, og det og lykkes sportslig!

Jeg vil ha igjen Jämtland og Herjedal¨n synger Øystein Sunde. Jeg vil ha igjen Rønsen og Freddy! Jeg vil ha tilbake sjela vår!
                  For de som kan styre sitt eget lag:
                  vif.managerleague.com

Comment

Ingen tvil om at prosjekt Deila er dødt. Sammen med Espeseth (Hva faen har han gjort?) og Ingebrigtsen. Men hvem skal ta over nå? Har vi noen ? Kan vi få snudd skuta NÅ, er det enda sjangse til å bli topp 4, men hvem skal gjøre det, og hva skal det koste? Jeg har lenge lurt på hva Espeseth gjør her, og kan ikke han ha 2 jobber? Få inn Rekdal der for eksempel? Tror det må en skikkelig oppvask til.

edit: vi har 2! assistent trenere. Er det nødvendig?
                    Han kom ble svett og dett var dett

Comment

Mange bra svar!

I korte trekk så er problemet
                      1. Identitet
                      2. Kommunikasjon
                      3. Langsiktighet

Jeg har meget store problemer med Ingebrigtsen. Jeg mener at han er absolutt den første som må gå. Jeg har skikkelig tro på Tjærnås sitt speider nettverk, men jeg mistenker at det er Ingebrigtsen som overstyrer dette.
                      I Vålerenga podcast så intervjuer de Tjærnås om hvordan dette speider nettverket fungerer å hvis jeg ikke husker feil så har de folk på alle kamper av Oslo og omegn klubber. Så hvordan Moses som imponerer for KFUM, en kar fra Holmelia, hvordan han ender opp i Godset også henter vi en ving som er benkesliter for en dansk klubb. Dette er uforståelig for meg.

Comment

Jeg synes det er ekstremt vanskelig å analysere hva som er galt. Sånn isolert sett, så er det ikke krise å tape borte mot godset, uavgjort borte mot stabæk, eller gå på en smell hjemme mot haugesund, men når du får de 3 på rad, så er det noe alvorlig gærnt. Spesielt når stemninga burde vært på topp etter rekken av strålende kamper før ferien. Deila synes jeg ikke gjør annet kampen lang, en å sitte på benken med skuldra på knæra. At laget ikke gjør det de har blitt enige om er greit det, men da må jo noen i teamet ta ansvar å ihvertfall brøle litt under kampens gang, går an å blø for drakta på sidelinja og, og kanskje det smitter over på spillerne. Sånn spillemessig så er det noe ekstremt tungrodd over enga, ikke henger lagdelen sammen offensivt, og ikke klarer vi etablere spill med press (som vi liksom skulle bli så gode på). Enten så får man presse på, støtte hverandre og gjenvinne ball høyt, eller så får man satse på overganger og kontringer. Å spille tregt i midten, eller ut til en ensom svale på kant og satse på innlegg er ikke en god oppskrift med de spillerne vi har.

Syns klubben er i ferd med å bli skikkelig grå, ingen profiler (unntatt dønnum) , ikke noe engasjement, ikke noe klovneri i media,, ikke noe hjerte utenpå drakta og innkjøp av spillere som ingen har hørt om eller som ikke har tilhørighet til klubben i det hele tatt.

Nææ, få inn Reka igjen, så blir det ihvertfall noe liv rundt vålenga ( bare signeringa hadde skapt blest )

Comment

Originally posted by Kristian14 View Post
                          Jeg har meget store problemer med Ingebrigtsen. Jeg mener at han er absolutt den første som må gå.
                          Ja, det er naturlig at han er førstemann ut. Det må ansettes en sportslig leder som er sjefen til Deila. Og jeg håper vi ikke går etter et stort navn her. Det må være en person som har nok peiling på fotball, men også en som kan skape struktur, har noen visjoner og som trives i medienes søkelys. Men samtidig en som ikke trenger å være den store stjerna og som kan jobbe litt i skyggen av den som til enhver tid er trener.

Comment

Støtter helhjertet mye av det som sies her. Vi må få inn Vålerenga i klubben igjen. En direktør som forstår klubben. Gjerne en som kjenner klubben og har vært her før. Men mest en som forstår hva dette dreier seg. En som tar litt plass, og skaper blest. Og kan penger selvfølgelig. Kjetil Siem hadde nok skapt litt liv og røre. Martin Andresen som klubbdirektør hadde nok også fått fart i skriveriene om klubben, men om det er lurt er nok en annen sak.

Videre trenger vi en sportsdirektør som står for den langsiktige satsingen. En som signerer spillere og trenere, og er den som rapporterer oppover. Dette må også være en som forstår klubben og historien. Vålerenga er ikke som alle andre klubber. Verken historisk eller sportslig. Jeg har alltid hatt sansen for Bengt Eriksen i en slik rolle. Men kanskje en Vidar Davidsen kunne fungert (men da forsvinner Tjærnås raskt tenker jeg). Eller en Kjetil Rekdal.

Hvis vi får dette på plass er ikke treneren lenger så viktig. Han skal skaffe resultater hver uke. Hans mål er kortsiktig, og skal vinne hver kamp med de midlene som han har til rådighet, gitt av sportsdirektøren.

Comment

Er veldig skeptisk til Bengt Eriksen eller noen andre «eksperter» inn som ny sportslig leder. Det er lett å framstå som mer kompetent enn man er av å mene ting først når man har fasiten.

Vi skal ikke gå etter navn i en sånn rolle. Vi må finne noen som har faktisk kompetanse. Men aller først må rollen defineres av klubben. Vi kan ikke ansette noen først og så finne på oppgavene etterpå.

Comment

Working...
                              X