Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Vålerenga - Rosenborg, søndag 1. september kl. 20:00

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ah, en ting til!
    De første 20-25 minuttene, hvor vi kommer til 3,5 god mulighet...Vi spiller oss ut bakfra..Som igjen ser ut til å funke bedre enn å klinka ballen opp fra keeper og bare miste den igjen.
    Når vi slo de lange denne gangen hadde vi en svær George der opp som tok fighten, så det også fungerte selvsagt mye bedre enn de lange vi slo mot Glimt.
    Jada, vi slo noen "lange" i den 20-25 minutters perioden også, men ikke fra keeper, fra back, etter at vi har hatt balen i laget en stund.
    Uansett, mye bedre!
    For de som kan styre sitt eget lag:
    vif.managerleague.com

Comment

• Det kunne være interessant med en analyse på hvorfor vi ikke er bedre mot ti mann. Jeg mener at man kommer ikke utenom at det ikke kommer løp fra midtbanen. Deila gjentar denne oppstillingen gang på gang enda problemet er opplagt. Med Shala inn blir dette noe bedre

Det er rimelig suspekt at Lekven og Finne skal ta seg av Toreg på dødball. Så utbryter kommentator: Reg er såååå god på corner! Deila gjør så mye rart at jeg begynner å bli litt lei. Er problemet klubbstrukturen? At Deila er omgitt av ja-menn? Enhver trener har sine svakheter og må bli utfordret på dem, det betyr litt opphetet diskusjon

Comment

• Bra jobb Spinner! Fotballkamper er ganske komplekse, selv om «målet» i kamper er uhyre enkelt (score minst et -1- mål mer enn motstanderen).

I følge VG Live, hadde RBK ballen mest, men vi skapte til en forandring mange sjansen (og RBK overraskende få).

Tror ikke vi kan friskmelde laget enda (RBK kampen ble litt spesiell), men veldig bra for selvtilliten og moralen.

Zeta er kanskje inne på noe ift. «for mange ja mennesker», men dette er samtidig en hypotese basert på subjektiv oppfatning utenfra....
        \Kroken6

Bor på landet og jobber i Grenseveien (=bonde i byen)

Comment

• Originally posted by zeta View Post
          Det er rimelig suspekt at Lekven og Finne skal ta seg av Toreg på dødball. Så utbryter kommentator: Reg er såååå god på corner!
          Bitte liten korreksjon: Finne har Adegbenro, Lekven har Toreg.

vif.managerleague.com

Comment

• Jaja, så blir det bittelitt analyse allikevel. Med tanke på at kampen var såpass spesiell, med 11 mot 10 såpass lenge, og veldig gode arbeidsforhold defensivt, fokuserer jeg isteden på "hvordan vi mister ballen", altså når vi har posession, og det aldri blir noe ut av det, hvor er det det stopper?

Måten vi spiller på gir oss ganske mange innlegg. I denne kampen kom vi til 23 "innlegg". (de fleste er rene innlegg, men noen få kunne kanskje vært definert som crosser, evt som litt høye innspill til boks).
            Av disse innleggene er 12 såpass dårlige at de aldri fører til noen duell, går rett ut av spill, eller går direkte til motspiller som får kontroll over ballen uten motstand.
            Om 55% "feil" er vanlig standard i tippeligaen vet jeg ikke, men jeg synes det virker høyt.
            Vi skaper jo sjanser på andre innlegg, spesielt om de er presise samtidig som vi har fått opp både George, Matti og Dønnum i boks, men vi skal tydeligvis ikke slå inn langs bakken mer i det hele tatt...Og da blir Finne litt skadelidende. Nå slås de fleste av Sam uansett forsåvidt, og da går de som regel ikke til Finne da, det skal sies.

Jeg våger å påstå at det finnes rom for forbedringer her.

Cornere er heldigvis bedre enn innlegg, der har vi kun 2 av 6 som er direkte dårlige. De 4 siste fører til dueller og 2 av disse igjen fører til avslutninger.

Vi mister ballen 14 ganger etter tapte dueller, men dette er egentlig bra, vi vinner flere dueller enn vi taper mot RBK, og jeg har ikke tenkt å si så mye mer om disse duellene.

Så var det feilpasninger da. Her er det litt å hente.
            La meg fort nevne at innlegg / cornere / utspill fra mål som går til motspiller, IKKE teller med i feilpasningsopptellingen. Vi snakker om feilpasninger i det oppbyggende spillet.
            Vi mister possession 13 ganger grunnet rene feilpasninger. Kanstrup står for de farligste 2 her, men både Sam, Lekven, Abu og Dønnum har "litt for mange" slurvefeil her.

Vi mister så ballen 6 ganger grunnet dårlige mottak av ball. Her har jeg IKKE inkludert dårlige mottak fra "dårlige pasninger" (manglende presisjon, eller alt for harde pasninger fra kort hold). Her er Finne den største synderen, han har 3 direkte dårlige mottak av ballen som sørger for at vi mister possession.

Utspill fra keeper ble som kjent en egen kategori her, og i løpet av kampen gir vi bort ballen 8 av 12 ganger på "dårlige utspill". Dette er utspill som er såpass langt unna våre spillere at det ikke blir noen form for duell.
            På dette punktet er Klaesson veldig underlegen Andre Hansen, og Hansen viser helt klart at det går an å slå langt mer presise utspill.
            Her er feilprosenten hos vår bakerste mann dobbelt så stor. Det kan selvsagt argumenteres for (og helt legitimt også) at RBK har mer bevegelse i denne fasen, og at de derfor er mer spillbare og har mer "luft" rundt seg, hvilket gjør det mye enklere for egen keeper å spille ballen opp på de. Men det handler litt om presisjon også.

Nei, VG, vi hadde ikke 9 utspark, vi hadde 12, med mindre dere kun teller de fra 5m.
            Nei, VG, vi ble ikke avblåst for offiside 2 ganger, men 3. Som også fører til tap av ballen. Men 3 er vel sikkert helt greit. Var hårfine alle sammen.
            Nei, VG, vi hadde ikke 9+2 avslutninger, vi hadde 12+2 som jeg kunne se ihvertfall.
            Vi snubler bort ballen 2 ganger også, men det er vel slikt som skjer i alle kamper.

Konklusjon: Jeg vet ikke om disse tallene egentlig forteller veldig mye, men.....
            1: Jeg mistenker at vi har litt å tjene på å IKKE slå langt direkte fra keeper, men heller spille oss ut. Men jeg vet også at dette handler litt om mangel på selvtillit.
            2: Jeg mistenker at det er mulig å slå færre dårlige innlegg, og spesielt med såpass gode arbeidsforhold som mot RBK. De forsvarer seg litt trangt sentralt, og gir store rom til backene våre.
            3: Hva gjelder feilpasninger og dårlige mottak...Jaja, lett for meg å sitte bak PCen og si at gutta får prøve å holde konsentrasjonen oppe, det er nok noe annet når man har løpt i 40 minutter, fått en albue i bakhodet og kjenner på presset etter 5 svake resultater. Men de to fra Kantsrup, DE var farlige, og de MÅ vekk.

Skal gi meg nå
            vif.managerleague.com

Comment

• Synes du har noen gode observasjoner Spinner. At Deila (regner med at det er han som gjør den vurderingen) setter Lekven på Tore Reg er jo bare merkelig.

Jeg har også tidligere i år sett at Dønnum tilsynelatende sluntrer i det defensive arbeidet. Vet ikke om det er noe han "får lov til", men vi har du virkelig ikke råd til det? Ofte er dette noe som unge offensive spillere ikke er så dyktige på, men her kan det ikke sluntres!

Savner også at noen av innleggene slås hardt langs bakken mellom stoppere og keeper. Men det henger også sammen med når vi kommer oss i innleggsposisjon. Er vi på full fart fremover er dette et godt sted å slå innlegg, mens mot etablert må det slås i i høyden, og duell må vinnes, Nå har vi to relativt hodesterke spillere fremme (George og Matti), så denne strategien kan være god. Men viktig at de forsøker seg på ulike rom.

Comment

• Originally posted by Kroken6 View Post
                I følge VG Live, hadde RBK ballen mest, men vi skapte til en forandring mange sjansen (og RBK overraskende få).
                Det er VG's problem, ikke vårt Aner ikke hvodan VG måler eller teller dette, men det er såpass store feil i statsa deres at vi ikke burde bry oss. Sofascore has 58-42 i possession, og så vidt jeg kan bedømme virker det mer korekt. Vi hadde ballen klart mest, til tross for at vi ofte angriper ganske raskt opp på kanten.

vif.managerleague.com

Comment

• Originally posted by Spinner View Post

Det er VG's problem, ikke vårt Aner ikke hvodan VG måler eller teller dette, men det er såpass store feil i statsa deres at vi ikke burde bry oss. Sofascore has 58-42 i possession, og så vidt jeg kan bedømme virker det mer korekt. Vi hadde ballen klart mest, til tross for at vi ofte angriper ganske raskt opp på kanten.
                  VG-live har blitt en joke. Det er faktisk sykt hvordan det har falt i kvalitet. Vil anbefale å bruke andre ting til både stats samt å følge kamper. Så stoler langt mer på Sofascore og dine observasjoner, Spinner

Comment

• Originally posted by tordvif View Post
                    VG-live har blitt en joke. Det er faktisk sykt hvordan det har falt i kvalitet. Vil anbefale å bruke andre ting til både stats samt å følge kamper. Så stoler langt mer på Sofascore og dine observasjoner, Spinner
                    Jeg ser bl.a at Sofascore har 3 avslutninger for oss enn jeg har. Måtte undersøke! Den ene er skjult av en reprise, fair enough. En annen er et langt utspark fra keeper som gå helt inn til RBK keeper. Ok, greit, jeg visste ikke at det teller som avslutning, men, haha, fair enough. Den siste de har aner jeg rett og slett ikke, men kanskje en stuss etter corner eller noe.
                    Men ja, tragisk hva VGlive har blitt til, var jo så bra før, spesielt når de også viste kampene på nett, men så vart det brått slutt gitt!

vif.managerleague.com

Comment

• Liker sofascore, men dem er så utrolig raske på ting som skjer. Om jeg ser en kamp på tv så hører jeg plutselig sofascore appen signalisere at nå er det mål, før scoringen kommer på tv.

Comment

Jaja, så blir det bittelitt analyse allikevel. Med tanke på at kampen var såpass spesiell, med 11 mot 10 såpass lenge, og veldig gode arbeidsforhold defensivt, fokuserer jeg isteden på "hvordan vi mister ballen", altså når vi har posession, og det aldri blir noe ut av det, hvor er det det stopper?

Måten vi spiller på gir oss ganske mange innlegg. I denne kampen kom vi til 23 "innlegg". (de fleste er rene innlegg, men noen få kunne kanskje vært definert som crosser, evt som litt høye innspill til boks).
                        Av disse innleggene er 12 såpass dårlige at de aldri fører til noen duell, går rett ut av spill, eller går direkte til motspiller som får kontroll over ballen uten motstand.
                        Om 55% "feil" er vanlig standard i tippeligaen vet jeg ikke, men jeg synes det virker høyt.
                        Vi skaper jo sjanser på andre innlegg, spesielt om de er presise samtidig som vi har fått opp både George, Matti og Dønnum i boks, men vi skal tydeligvis ikke slå inn langs bakken mer i det hele tatt...Og da blir Finne litt skadelidende. Nå slås de fleste av Sam uansett forsåvidt, og da går de som regel ikke til Finne da, det skal sies.

Jeg våger å påstå at det finnes rom for forbedringer her.

Cornere er heldigvis bedre enn innlegg, der har vi kun 2 av 6 som er direkte dårlige. De 4 siste fører til dueller og 2 av disse igjen fører til avslutninger.

Vi mister ballen 14 ganger etter tapte dueller, men dette er egentlig bra, vi vinner flere dueller enn vi taper mot RBK, og jeg har ikke tenkt å si så mye mer om disse duellene.

Så var det feilpasninger da. Her er det litt å hente.
                        La meg fort nevne at innlegg / cornere / utspill fra mål som går til motspiller, IKKE teller med i feilpasningsopptellingen. Vi snakker om feilpasninger i det oppbyggende spillet.
                        Vi mister possession 13 ganger grunnet rene feilpasninger. Kanstrup står for de farligste 2 her, men både Sam, Lekven, Abu og Dønnum har "litt for mange" slurvefeil her.

Vi mister så ballen 6 ganger grunnet dårlige mottak av ball. Her har jeg IKKE inkludert dårlige mottak fra "dårlige pasninger" (manglende presisjon, eller alt for harde pasninger fra kort hold). Her er Finne den største synderen, han har 3 direkte dårlige mottak av ballen som sørger for at vi mister possession.

Utspill fra keeper ble som kjent en egen kategori her, og i løpet av kampen gir vi bort ballen 8 av 12 ganger på "dårlige utspill". Dette er utspill som er såpass langt unna våre spillere at det ikke blir noen form for duell.
                        På dette punktet er Klaesson veldig underlegen Andre Hansen, og Hansen viser helt klart at det går an å slå langt mer presise utspill.
                        Her er feilprosenten hos vår bakerste mann dobbelt så stor. Det kan selvsagt argumenteres for (og helt legitimt også) at RBK har mer bevegelse i denne fasen, og at de derfor er mer spillbare og har mer "luft" rundt seg, hvilket gjør det mye enklere for egen keeper å spille ballen opp på de. Men det handler litt om presisjon også.

Nei, VG, vi hadde ikke 9 utspark, vi hadde 12, med mindre dere kun teller de fra 5m.
                        Nei, VG, vi ble ikke avblåst for offiside 2 ganger, men 3. Som også fører til tap av ballen. Men 3 er vel sikkert helt greit. Var hårfine alle sammen.
                        Nei, VG, vi hadde ikke 9+2 avslutninger, vi hadde 12+2 som jeg kunne se ihvertfall.
                        Vi snubler bort ballen 2 ganger også, men det er vel slikt som skjer i alle kamper.

Konklusjon: Jeg vet ikke om disse tallene egentlig forteller veldig mye, men.....
                        1: Jeg mistenker at vi har litt å tjene på å IKKE slå langt direkte fra keeper, men heller spille oss ut. Men jeg vet også at dette handler litt om mangel på selvtillit.
                        2: Jeg mistenker at det er mulig å slå færre dårlige innlegg, og spesielt med såpass gode arbeidsforhold som mot RBK. De forsvarer seg litt trangt sentralt, og gir store rom til backene våre.
                        3: Hva gjelder feilpasninger og dårlige mottak...Jaja, lett for meg å sitte bak PCen og si at gutta får prøve å holde konsentrasjonen oppe, det er nok noe annet når man har løpt i 40 minutter, fått en albue i bakhodet og kjenner på presset etter 5 svake resultater. Men de to fra Kantsrup, DE var farlige, og de MÅ vekk.

Skal gi meg nå
                        Ang ballinnhav : Hvordan regner man den? Ser at rbk hadde mer ballinnhav enn Vål'enga, men vi hadde antageligvis ballen mest i spill på banen. Så spørsmålet blir da : Når keepern har utspark og drøyer tiden inntil flere minutter, og når det brukes ekstra lang tid til å ta ett frispark telles det som ballinnhav? De har jo ballen selv om den ikke er i spill..
                        Ingen kan spre slikt ett mørke som den som har sett lyset!!

Comment

• Originally posted by arvegods View Post
                          Ang ballinnhav : Hvordan regner man den? Ser at rbk hadde mer ballinnhav enn Vål'enga, men vi hadde antageligvis ballen mest i spill på banen. Så spørsmålet blir da : Når keepern har utspark og drøyer tiden inntil flere minutter, og når det brukes ekstra lang tid til å ta ett frispark telles det som ballinnhav? De har jo ballen selv om den ikke er i spill..
                          Som nevnt, de hadde ikke mest possession, det er bare VG Live som er litt fucka.
                          Det er ulike måter å måle på, men det handler primært om tid. Hvis Klaesson har ballen og bruker lang tid, er det fremdeles vi som har ballen, så det teller. Men noen måler all tid, noen måler kun om ballen er i spill, det er ikke en helt eksakt vitenskap

En av de store utenlandske levrandørene av slike stats-tjenester , Opta, har sin egen "måte".
                          For Opta "ball possession" means percentage of completed passes, and is not a measure of time, though Opta does claim that the two are very closely related.
                          Ikke så rart at tallene spriker litt da
                          vif.managerleague.com

Comment

• Originally posted by enga View Post
                            Liker sofascore, men dem er så utrolig raske på ting som skjer. Om jeg ser en kamp på tv så hører jeg plutselig sofascore appen signalisere at nå er det mål, før scoringen kommer på tv.
                            Kjenner følelsen, og du vet du har sett for mye fotball på TV når du kjenner telefonen riste i lomma og du tenker at det kommer ei scoring hvert øyeblikk - når du er på stadion...

Comment

Enig vedr. VG Live, men poenget mitt var egentlig at vi produserte mye og RBK, lite (mer enn ballinnehav som for meg rett og slett betyr hvor lenge vi har holdt ballen i eget lag uttrykt i prosent av spilletid).
                              \Kroken6

Bor på landet og jobber i Grenseveien (=bonde i byen)

Comment

• Originally posted by hmchrist View Post

Kjenner følelsen, og du vet du har sett for mye fotball på TV når du kjenner telefonen riste i lomma og du tenker at det kommer ei scoring hvert øyeblikk - når du er på stadion...
                                Hahaha, trodde faktisk dette var bare meg... usedvanlig godt å lese at det er flere av oss :-)

Comment

Working...
                                X