Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Vålerenga vs Ranheim, 29 september kl 1800, Intility

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Originally posted by ziggy75 View Post
    .....
    Sorry for mitt negative innlegg, livet som VIF-supporter er bare trist akkurat nå.
    Den kollapsen etter sommeren har drept all positivitet, og alt er bare ræva.
    Vi har noen kamper igjen av sesongen, så markedsavdelingen har en jobb å gjøre.
    Enig i beskrivelsen av livet pr. tiden. For egen del tviler jeg på at en markedsavdeling, uansett hvor gudbenådet dyktig den kunne være, ville klart å gjøre inntrykk på meg akkurat nå. Men en liten sta faen innerst i sjela grov seg fram og ville ikke tillate at jeg feiga ut. Så jeg står med bratt nakke og fullt påskrudd volum i Skien, på Lillestrøm, i Mjøndalen og på Intility resten av sesongen. Det kan jo gå bedre enn verst ...

Comment

• Originally posted by Farmor View Post

Enig i beskrivelsen av livet pr. tiden. For egen del tviler jeg på at en markedsavdeling, uansett hvor gudbenådet dyktig den kunne være, ville klart å gjøre inntrykk på meg akkurat nå. Men en liten sta faen innerst i sjela grov seg fram og ville ikke tillate at jeg feiga ut. Så jeg står med bratt nakke og fullt påskrudd volum i Skien, på Lillestrøm, i Mjøndalen og på Intility resten av sesongen. Det kan jo gå bedre enn verst ...
      Du og jeg er nok ikke i målgruppen heller.

Comment

• Originally posted by ziggy75 View Post

Du og jeg er nok ikke i målgruppen heller.
        Det bør vi kanskje være. Det gir noen ringvirkninger hvis vi gir opp, og jeg var ganske nær nå.

Comment

• Mener selvfølgelig ikke at interesse og publikum er løsrevet fra sportslige resultater, men det er samtidig langt mer sammensatt enn kun det. Sportslig suksess garanterer ikke publikum, og motgang trenger ikke medføre masseflukt..

Illustrerte med interessen her i Fredrikstad (hvor man med særskilte tiltak som "folkekampen", sponsede billetter osv har klart fylle stadion i motgang), og det samme kan sies om Bergen med motsatt fortegn. Der har laget hatt en kraftig nedgang i tilskuere de senere årene, særlig etter Nilsen overtok som trener, til tross for sportslig suksess, og medaljekamp hvert år, inntil denne sesongen. I årene med Rikard Norling derimot var det blytungt sportslig, og inkluderte nedrykk til OBOS, men med jevnt over bra med folk på stadion.

Synes det er veldig passivt både å se på denne utviklingen uten mer ekstraordinære grep som billigbilletter mv, og også for lettvint å skylde på manglende resultater alene. Det ligger et potensiale i "drama", nå inkludert mulighet for nedrykk. Galskap at vi var 2800 innenfor dørene på søndag, selv om jeg koste meg stort med menigheten som var på plass

Comment

• Originally posted by jocke View Post
            Mener selvfølgelig ikke at interesse og publikum er løsrevet fra sportslige resultater, men det er samtidig langt mer sammensatt enn kun det. Sportslig suksess garanterer ikke publikum, og motgang trenger ikke medføre masseflukt..

Illustrerte med interessen her i Fredrikstad (hvor man med særskilte tiltak som "folkekampen", sponsede billetter osv har klart fylle stadion i motgang), og det samme kan sies om Bergen med motsatt fortegn. Der har laget hatt en kraftig nedgang i tilskuere de senere årene, særlig etter Nilsen overtok som trener, til tross for sportslig suksess, og medaljekamp hvert år, inntil denne sesongen. I årene med Rikard Norling derimot var det blytungt sportslig, og inkluderte nedrykk til OBOS, men med jevnt over bra med folk på stadion.

Synes det er veldig passivt både å se på denne utviklingen uten mer ekstraordinære grep som billigbilletter mv, og også for lettvint å skylde på manglende resultater alene. Det ligger et potensiale i "drama", nå inkludert mulighet for nedrykk. Galskap at vi var 2800 innenfor dørene på søndag, selv om jeg koste meg stort med menigheten som var på plass
            Det har vel blitt bevist flere ganger at billigere billetter ikke nødvendigvis betyr flere folk innenfor portene. Så da taper bare klubben enda mer penger. De som vil på kamp har råd til å betale for billetter de få gangene de drar på kamp uansett.

Det er ikke bare vi som sliter med dårlig oppmøte, det gjelder hele ligaen og det har gått gradvis nedover i en god del år. Det er kun RBK som har klart å holde et nogenlunde bra snitt i flere år, men de har også vunnet serien sistr 3 sesongene før denne.

Brann kom seg tilbake til toppen i norsk fotball med Lars Arne Nilsen, men oppmøte på stadion har vært ræva som du også nevner i innlegget ditt, selv når de har vært med i kampen om gullet. Bodø/Glimt sliter med oppmøte selv om de er med i gullkampen osv. Det er laber interesse for hele produktet Norsk fotball, og det å senke billettprisene løser ikke dette problemet. Det er andre ting som for eksempel været eller kamptidspunkt som holder folk hjemme.
            Last edited by tordvif; 02.10.2019, 16:56.

Comment

Mener selvfølgelig ikke at interesse og publikum er løsrevet fra sportslige resultater, men det er samtidig langt mer sammensatt enn kun det. Sportslig suksess garanterer ikke publikum, og motgang trenger ikke medføre masseflukt..

Det er noen som liker å være en del av liv og røre på tribunen. Men mange er mest opptatt av selve fotballen. Hva når det sportslige produktet er helt natta? Og så hoster treneren bare opp resirkulerte unnskyldninger og sier at de egentlig gjør alt riktig så det blir mye mer av akkurat det samme!

Det er avgjørende at barn og tenåringer får høre at VIF er bra. Og det er drepen når de får høre at VIF er alt annet enn bra. Så vil man ha mer publikum må man få orden på det sportslige, spille offensiv, underholdende fotball med rimelig bra resultater. Men da må klubben være genuint selvkritisk. Men dette sitter langt inne

Jeg lurer litt på grunnen til at Brann og Viking ble så mye bedre etter nedrykket. Kan det være at de trengte en dose genuin ydmykhet? Det er sånt som kan følge av et nedrykk. Store tradisjonsrike klubber kan gå i arrogansefella og tro at de egentlig vet best

Comment

Mildt sagt overrasket over at det ikke skjer noen markedsføringsgrep når det butter imot, slik som nå. Det er åpenbart tyngre å trekke folk når resultatene og prestasjoner uteblir, men da må samtidig klubben gjøre grep og være på tilbudssia..

Hvor dystert bakteppet enn er, så må det erkjennes at nedrykksmuligheten som nå er der burde være mulig å mobilisere folk på. Ok, vi spiller med ryggen mot veggen nå, men om man har hjerte i Enga er det da ikke uviktige kamper nå?! Synes søndagens kamp var positiv i den forstand at de som var på plass leverte så det holdt. Bra stemning og trøkk, og først og fremst støtte å få fra tribunen..

Men Enga har et ansvar for å resten til å skjønne alvoret også, og gi nødvendig håndsrekningffor å få folk på kamp. Pris ned billetter, få spillerne til å bidra med markedsføringsstunt osv. I ytterste instans del ut fribilletter, eks til fotballag rundt Oslo.

Noen som husker Vålerenga - Start tilbake tidlig på 2000-tallet en x? Situasjonen ikke helt ulik nå, og om jeg erindrer riktig var det mer enn 18 tusen tilskuere på plass. Husker kampen var bredt markedsført på forhånd med rimelige billetter, familiepakker osv.. Masse folk på plass og en sesongdefinerende seier med tolvte mann i ryggen.

Markedsføringsavdelingen, hvor er dere??
                Her er det en del som kan kommenteres.

Fakta:
                * Vålerengas økonomi er ikke levedyktig uten innskudd fra eier.
                * Oslos er det desidert dyreste mediemarkedet i Norge.
                * Flere undersøkelser viser at Vålerengas potensielle kundemasse i Oslo og omegn er på 70.000.

En vanlig reklamespot I Oslo når potensielt ut til 700.000 og når kun 1/10 av disse er potensielle kjøpere/kunder som kan være interessert å se Vålerenga, blir det for dyrt. Spesielt med tanke på at budskapet ber deg om å gjøre noe fram i tid. For å få effekt må man tapetsere byen noe som igjen koster svært mye.

Mye prat om Stabæks stunt på tbanen for noen år siden, men hvor mange så dette? Det er kjent for oss fordi vi gjorde et nummer ut av det. Vi hadde store boards på Oslo S for noen få år siden, og fikk kjeft for manglende synlighet for folk som faktisk jobba på Oslo S som ikke engang hadde lagt merke til det.

Et stunt midt i sentrum blir populært der og da, men nå er ratio en for å treffe folk enda lavere tatt turister med i nedslagsfeltet.

På begge disse skyter man med børse på et mål som er 100 meter unna. Kanskje man er heldige og treffer på en håndfull, sannsynligvis har man ingen effekt.

Dele ut gratisbilletter:
                Vi vet at man blir supportere når man er 8-12 år og når man evt flytter til en ny by. Derfor gjør vi stunts I Oslo mot barn som spiller fotball gjennom Engaland og fotballskoler (vi besøkte rundt 20 stk bare i sommer), samt studentslippet i Oslo for en måneds tid sida. Der ble informasjonen delt ut både på norsk og engelsk.

Takket være OBOS så deler vi ut innbydelse til kamp på alle våre Engaland-besøk. Vi har slutta å dele ut faktiske billetter da alle skal ha mange selv om de ikke har tenkt å bruke de. Etter de er trykket kan vi heller ikke selge de igjen.

I stedet får de et ark hvor vi inviterer de på kamp hvor de kan hente fire gratisbilletter i Fanzone på kampdag. Da vet vi hvor mange som blir brukt og vi kan selge seter på plasser som ikke er brukt i stedet for å la de stå tomme.

OBOS betaler oss for hver billett som deles ut så vi får inntekter, unge supportere og foreldre får gratiskamp og OBOS får god omtale.

Alle som spiller i Engaland Cup i Fanzone får også billetter.

På kampen mot Viking hadde vi Engaland-besøk på både Gran og Bøler pluss at vi ga alle elevene ved Valle vgs billetter. Totalt ble 1400 billetter brukt på denne kampen.

Og her kommer utfordringen: Hvor lange av disse synes det var så stas å få se Vålerenga gratis at de kjøpte billett til neste kamp mot Ranheim?

Vi vet, gjennom mange undersøkelser, at pris ikke er avgjørende for om man drar på kamp eller ikke. Faktisk er det fire andre punktet som er viktigere: Tidspunkt, og om man har andre planer/jobbe, om man har noen å dra sammen med og om det er en attraktiv kamp. Pris, vær, lagets form etc er ikke ting som betyr noe for folk flest.

Gratisbilletter, nedsatt pris kan gi et høyere tilskuertall den ene kampen, men har vist gang på gang at ikke gir flere tilskuere på sikt.

Alle barn i Vålerenga Fotball får gratisbilleter, men det er knapt noen som benytter seg av dette.

DnB har hatt kampanjer hvor de selger billetter for en femtilapp, men klarer ikke bli kvitt de.

Så hva gjør klubben for å fylle tribunene? Ganske mye. Men bare å senke prisen og tro at deg løser alt er naivt. Det eneste det gjør er at folk som vanligvis hadde betalt fullpris, samt folk som ikke er intr i å betale i det hele tatt, får se kampen uten at klubben får igjen utgiftene sine og dermed forverrer økonomien som igjen ikke er den beste.

Sorry, hvis dette ikke make sense. Er skrevet på mobil i kantina mens jeg venter på spillerne for å få en drakt signert til en av våre supportere.

Comment

• Originally posted by FrankO View Post
                  Vi vet, gjennom mange undersøkelser, at pris ikke er avgjørende for om man drar på kamp eller ikke.

Jeg har sesongkort men bruker det ikke på hver kamp.

jeg savner muligheten (som var før en kort stund) om å ta med en venn til f.eks. 100,- men det bør gjelde på alle kamper og alle tribuneseksjoner.
                  Det må også gjelde over flere sesonger så folk blir kjent med tilbudet.
                  www.tsbudbil.no

Comment

• Originally posted by FrankO View Post

Her er det en del som kan kommenteres.

Fakta:
                    * Vålerengas økonomi er ikke levedyktig uten innskudd fra eier.
                    * Oslos er det desidert dyreste mediemarkedet i Norge.
                    * Flere undersøkelser viser at Vålerengas potensielle kundemasse i Oslo og omegn er på 70.000.

En vanlig reklamespot I Oslo når potensielt ut til 700.000 og når kun 1/10 av disse er potensielle kjøpere/kunder som kan være interessert å se Vålerenga, blir det for dyrt. Spesielt med tanke på at budskapet ber deg om å gjøre noe fram i tid. For å få effekt må man tapetsere byen noe som igjen koster svært mye.

Mye prat om Stabæks stunt på tbanen for noen år siden, men hvor mange så dette? Det er kjent for oss fordi vi gjorde et nummer ut av det. Vi hadde store boards på Oslo S for noen få år siden, og fikk kjeft for manglende synlighet for folk som faktisk jobba på Oslo S som ikke engang hadde lagt merke til det.

Et stunt midt i sentrum blir populært der og da, men nå er ratio en for å treffe folk enda lavere tatt turister med i nedslagsfeltet.

På begge disse skyter man med børse på et mål som er 100 meter unna. Kanskje man er heldige og treffer på en håndfull, sannsynligvis har man ingen effekt.

Dele ut gratisbilletter:
                    Vi vet at man blir supportere når man er 8-12 år og når man evt flytter til en ny by. Derfor gjør vi stunts I Oslo mot barn som spiller fotball gjennom Engaland og fotballskoler (vi besøkte rundt 20 stk bare i sommer), samt studentslippet i Oslo for en måneds tid sida. Der ble informasjonen delt ut både på norsk og engelsk.

Takket være OBOS så deler vi ut innbydelse til kamp på alle våre Engaland-besøk. Vi har slutta å dele ut faktiske billetter da alle skal ha mange selv om de ikke har tenkt å bruke de. Etter de er trykket kan vi heller ikke selge de igjen.

I stedet får de et ark hvor vi inviterer de på kamp hvor de kan hente fire gratisbilletter i Fanzone på kampdag. Da vet vi hvor mange som blir brukt og vi kan selge seter på plasser som ikke er brukt i stedet for å la de stå tomme.

OBOS betaler oss for hver billett som deles ut så vi får inntekter, unge supportere og foreldre får gratiskamp og OBOS får god omtale.

Alle som spiller i Engaland Cup i Fanzone får også billetter.

På kampen mot Viking hadde vi Engaland-besøk på både Gran og Bøler pluss at vi ga alle elevene ved Valle vgs billetter. Totalt ble 1400 billetter brukt på denne kampen.

Og her kommer utfordringen: Hvor lange av disse synes det var så stas å få se Vålerenga gratis at de kjøpte billett til neste kamp mot Ranheim?

Vi vet, gjennom mange undersøkelser, at pris ikke er avgjørende for om man drar på kamp eller ikke. Faktisk er det fire andre punktet som er viktigere: Tidspunkt, og om man har andre planer/jobbe, om man har noen å dra sammen med og om det er en attraktiv kamp. Pris, vær, lagets form etc er ikke ting som betyr noe for folk flest.

Gratisbilletter, nedsatt pris kan gi et høyere tilskuertall den ene kampen, men har vist gang på gang at ikke gir flere tilskuere på sikt.

Alle barn i Vålerenga Fotball får gratisbilleter, men det er knapt noen som benytter seg av dette.

DnB har hatt kampanjer hvor de selger billetter for en femtilapp, men klarer ikke bli kvitt de.

Så hva gjør klubben for å fylle tribunene? Ganske mye. Men bare å senke prisen og tro at deg løser alt er naivt. Det eneste det gjør er at folk som vanligvis hadde betalt fullpris, samt folk som ikke er intr i å betale i det hele tatt, får se kampen uten at klubben får igjen utgiftene sine og dermed forverrer økonomien som igjen ikke er den beste.

Sorry, hvis dette ikke make sense. Er skrevet på mobil i kantina mens jeg venter på spillerne for å få en drakt signert til en av våre supportere.
                    Takk for oppklaring, FrankO, skjønner at det skjer mer enn vi fanger opp utenfra. Og all honnør for arbeidet, som legges ned, mener ikke å fremstå surmaget..

Når det er sagt, så synes jeg det forenkles vel mye, selv om du åpenbart har noen gode poenger om markedsføringen mv. "Pris, vær, lagets form etc er ikke ting som betyr noe for folk flest"..?

Ok..Hva tenker dere om 2800 innenfor portene søndag kl 18 da? Og er det ikke bedre om det er folk på stadion der og da, selv om det ikke gir den langtidseffekten man kunne håpe på?

Comment

• Det enkle men geniale er å spille fotball folk vil se.
                      Da kommer det folk, da fylles tribunene.
                      Det har alltid vært sånn i Vålerenga.
                      Det som servers i dag er tynn suppe som koster skjorta.
                      Gimme hope johanna

Comment

Takk for oppklaring, FrankO, skjønner at det skjer mer enn vi fanger opp utenfra. Og all honnør for arbeidet, som legges ned, mener ikke å fremstå surmaget..

Når det er sagt, så synes jeg det forenkles vel mye, selv om du åpenbart har noen gode poenger om markedsføringen mv. "Pris, vær, lagets form etc er ikke ting som betyr noe for folk flest"..?

Ok..Hva tenker dere om 2800 innenfor portene søndag kl 18 da? Og er det ikke bedre om det er folk på stadion der og da, selv om det ikke gir den langtidseffekten man kunne håpe på?
                        Prisstunts har en positiv kortsiktig effekt med flere folk den ene kampen, men en negativ langvarig effekt i at færre kjøper sesongkort. Kjøp 10 kamper få 15+++ synes i alle fall jeg personlig er en god deal. Selv om jeg ikke kan dra på alle kampene er det likevel verdt det.

Den største tabben klubben har gjort mtp pris var Supertorsdagen hvor man solgte sesongkort til 1000 kr en dag i januar eller februar. Vi solgte ikke flere kort det året, men solgte langt færre året etter da man trodde det kom et nytt tilbud som året før. Da det aldri kom droppet mange å kjøpe i det hele tatt. Vi endte med å få inn langt mindre kroner det året med tilbudet i tillegg til de påfølgende årene.

På punktet om hva som er viktigst er den rangering jeg viser til for folk flest - ikke de som ser på seg selv som supportere. Så kanskje 60k av de 70k som er potensielle tilskuere og som man går etter i en kampanje.

Men selv for supportere er tidspunkt, om man har andre planer og om man har noen å gå med viktigere enn sportslig prestasjoner. På spørsmål om hvorfor man drar er resultatet tilsvarende; tidspunktet passet, man hadde ingen andre planer og man hadde noen å gå med. I tillegg til at man vil støtte laget. Lagets form kom etter ser igjen.

Poenget mitt er at det finnes grundig tallmaterial på folks væremåte, på hva som funker og hva som ikke funker.

Men til syvende og sist er det fotball vi driver med. Emosjonell berg og dalbane med dype bunnpunkt og høydepunkter ut av en annen verden.

Comment

Working...
                        X