Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Skammer meg

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Bra plaum. Støtter pyro selv. Og all jobbing rundt dette støttes.
    Så får vi håpe de få det gjaldt slutter med å oppføre seg aggressive og bråkete mot egne supportere på tribunen. Greit å være gira. Men sånn skal det selvfølgelig ikke være.
    Nå blir jobben for oss alle å mobilisere til søndagens kamp mot brann. Dønnum sa det selv i dag. "Når de er mange". Så la oss bli mange.

Comment

Originally posted by Plaum View Post

Det er en grunn til at disse derbyene trekker flere folk enn vanlige kamper, og vi mener bestemt at pyroteknikk er en sterk bidragsyter til det.
      Der blir som å si at vi feirer nyttårsaften p.g.a fyrverkeri.

Derby er derby, oppkonstruert eller ikke. Jeg påstår at det var ingen som kom på Liin mot Enga på Ullevål for å se på ulovlig pyro.

Dette koster utvilsomt klubben penger, som igjen går utover sportslig satsing.

Oppfordrer alle pyromane til å benytte burka framfor balaklava!

Comment

Helt generelt kan jeg si at Ikaros alltid har vært forkjempere for pyroteknikk på våre tribuner, og alltid har brukt en eller annen form for maskering ifm "ulovlige" shows. Det er fordi pyroteknikk dessverre utløser utestengelser fra klubbens side mot alle som blir identifisert. Dersom man hadde gjennomført pyroshows uten maskering ville man fort fått mer enn halve grupperinga utestengt i et antall måneder. Det er kjipt fordi vi synes det er moro å dra på Vålerenga-matcher, og fordi det vil redusere vår evne til å være det tribunelokomotivet som vi ønsker å være. Det kan igjen gå utover stemninga på Vålerengas kamper. Noen utestengelser tåler vi, men ikke på majoriteten av gruppa.

Vi brukte også maskering ifm showet borte mot Brann i vår. Forskjellen er at vi da tok av oss maskeringen etter showet. Denne gangen, siden det var derby, ønsket vi å også kunne fyre på mål og stemningstopper. Dermed måtte noen beholde maskeringen på også utover i kampen. Ja, balaklava er sånn passe harry, men det funker til sitt formål.

Når det gjelder kasting av bluss, knallskudd og raketter, så ble det kommunisert ut før kamp at dette ikke skulle forekomme. Etter å ha evaluert showet i ettertid er vi ganske trygge på at våre medlemmer ikke deltok i dette.

Vår holdning til lovlige vs "ulovlige" pyroshows er at dagens ordning ikke fungerer. Forbundet har det siste året/halvannet blitt langt mer konservative i sin tolkning av regelverket. Søknader blir som regel avslått eller redusert i omfang. Avslag på søknadene blir gjerne gitt helt opp mot kampdag slik at tifoarbeidet som er lagt ned på forhånd er forgjeves. Regelverket, slik det ble tolket da det var på sitt mest liberale, har heller aldri gitt rom for å få godkjent shows på bortebane, eller seinere enn innmarsj. Pyroteknikk på scoring eller under kamp er helt utelukket, og ikke engang ved innmarsj i andre omgang gis det anledning til å fyre. Med et slikt regelverk kan vi aldri håpe på å skape de rammene vi skapte på Åråsen (og da sikter jeg ikke til det som gikk over streken).

Arbeidet med legalisering av pyroteknikk har foregått i 10-15 år nå, og de av oss som har vært involvert i det arbeidet har mer eller mindre mistet all tro på at en legalisering vil være mulig. NFF er klokkeklare på at de ikke ønsker en liberalisering av pyroreglementet, og ei heller ønsker de å ha noen dialog om dette med supporterne. Vi tror at veien videre er å få klubbene til å legge trykk på NFF for å endre sanksjonsreglementet. At klubbene blir bøtelagt for pyroteknikk på tribunene er helt høl i huet etter vår mening. Uansett, lovlig eller ei, vi mener at pyroteknikk har kommet for å bli. Det er en grunn til at disse derbyene trekker flere folk enn vanlige kamper, og vi mener bestemt at pyroteknikk er en sterk bidragsyter til det.
        Kjapt spørsmål, er det Ikaros og de rundt som betaler bøtene, eller belastes det klubben?
        "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

Når det gjelder kasting av bluss, knallskudd og raketter, så ble det kommunisert ut før kamp at dette ikke skulle forekomme. Etter å ha evaluert showet i ettertid er vi ganske trygge på at våre medlemmer ikke deltok i dette.
          Deres medlemmer deltok både i kasting av bluss på banen, samt kastinga opp på verandaen i etterkant. Kan også klart og tydelig ses på video, særlig en av medlemmene.

Comment

Originally posted by Haraldspokal View Post

Deres medlemmer deltok både i kasting av bluss på banen, samt kastinga opp på verandaen i etterkant. Kan også klart og tydelig ses på video, særlig en av medlemmene.
            Jeg kan selvsagt ikke utelukke at det har skjedd, men det er første gang jeg hører noe som tyder på det. Det vil uansett klubbens undersøkelser gi svar på, så får vi ta det derfra.

At det blir massesuggesjon når idiotene på verandaen pælmer blomsterpotter i hodet på tilfeldige folk er ikke rart. At de folka får stå og provosere hele matchen igjennom ser jeg først og fremst på som en arrangørtabbe. Som forøvrig gjentar seg år etter år etter år. Og det er alltid den samme jævla leiligheten det er snakk om. Det gjelder forsåvidt ikke bare mot oss. De har erta på seg Brann, RBK, Stabæk, Godset, og sikkert enda flere også. Å kaste bluss i retur er selvsagt å dra den for langt, men de er ikke noe bedre når de kaster det samme blusset tilbake på en tribune som er full av folk. Der fikk det heldigvis ligge til det brant ut.

Comment

Jeg kan selvsagt ikke utelukke at det har skjedd, men det er første gang jeg hører noe som tyder på det. Det vil uansett klubbens undersøkelser gi svar på, så får vi ta det derfra.

At det blir massesuggesjon når idiotene på verandaen pælmer blomsterpotter i hodet på tilfeldige folk er ikke rart. At de folka får stå og provosere hele matchen igjennom ser jeg først og fremst på som en arrangørtabbe. Som forøvrig gjentar seg år etter år etter år. Og det er alltid den samme jævla leiligheten det er snakk om. Det gjelder forsåvidt ikke bare mot oss. De har erta på seg Brann, RBK, Stabæk, Godset, og sikkert enda flere også. Å kaste bluss i retur er selvsagt å dra den for langt, men de er ikke noe bedre når de kaster det samme blusset tilbake på en tribune som er full av folk. Der fikk det heldigvis ligge til det brant ut.
              Først vil jeg si takk til Plaum som svarer på vegne av Ikaros. Du gjør en kjempejobb der du står med ryggen til banen det meste av kampene!

Fint å lese at du ikke er kjent med at noen fra deres gruppe kastet bluss på banen eller skjøt opp raketter.

Du innrømmer bruk av balaklava, og forklarer i og for seg greit hvorfor det gjøres. MEN da vil jeg si at det kan gjøres sykt mye mer diskrét! LSK-fansen hadde jo minst, hvis ikke mer pyro enn oss, men ingen bilder legges ut om hetter derfra. selv om sikkert noen brukte det der også. I VIF-svingen stod jo folk på gjerdet og breia seg uten bluss, så balaklava-bruken framstod jo som enormt overdrevet. Og bildene "folk flest" har av dette er at Vålerenga fansen bruker finlandshetter, kaster bluss på banen, skyter raketter og ramponerer leiligheter. Her inne skjønner vi jo at bildet er mer nyansert, men slik framstår vi ikke utad. Håper derfor dere løser dette langt smartere ved neste korsvei. Og please; drit i de hettene på Intility uansett.

Comment

Nå hevdes det at folk på bortetribunen tømte en annen terrasse selv for potteplanter osv som igjen ble kastet opp på terrassen hvor blusset ble kastet til. Men dette kan sikkert ses på video det også.

Comment

Start en kronerulling, la oss alle ta boten for denne gang. Så hvis det skjer at folk møter i finlandshetter, og kaster ting på banen så.vil det aldri skje igjen.

Og Plaum, det er viktig at indre justisen fungerer i Ikaros innad, hvis noen kaster bluss, kast dem ut.

Comment

Fantastisk at politiet har tatt enkelte tullinger etter sist helgs kamp.
                    Pallesnekring og bøter er en ypperlig straff for disse.
                    "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Comment

• https://pluss.nettavisen.no/sport/fo...s/5-57-1253178

Nettavisen har sak om gutta med pyro.. Får ikke lest, men kanskje noen har tilgang?!
                      Stolthet, tradisjon og religion kan ikke kjøpes!

Comment

• Originally posted by eiks View Post
                        https://pluss.nettavisen.no/sport/fo...s/5-57-1253178

Nettavisen har sak om gutta med pyro.. Får ikke lest, men kanskje noen har tilgang?!
                        Derfor bruker de pyro og finlandshetter på kampene: – Norsk fotball trenger oss

En av dem som fyrer opp bluss og bruker finlandshette på Godset-kamp gikk med på å møte Drammens Tidende. Etter det som skjedde fredag ønsker han å forklare hvorfor det gikk som det gikk. DEL
                        (Drammens Tidende) DRAMMEN: Et lokalt vannhull midt i byen. Midt på dagen. De første bargjestene har begynt å sive inn døra. Inn fra kulda, enten for å starte helgen, eller for å reparere fredagskvelden.

Sistnevnte gjelder for mannen vi skal møte. Det ble en bratt fredag, det skal være sikkert. Han ville ta intervjuet på den baren vi er på. Tross alt glemte han telefonen her dagen i forkant.

Han er del av et voksende miljø. De såkalte alternative fotballsupporterne – og Norges Fotballforbund liker dem ikke, mener han selv. Derfor ville det alternative miljøet protestere, etter det som skjedde på Åråsen mellom LSK og VIF. Nå vil han fortelle hvem de er.

Jo da, de synger med på sangene om Strømsgodset og Gamle Gress.

– Men bare for å si det høyt og tydelig: Vi er ikke GodsetUnionen. Vi er noe helt annet. Noen er medlemmer der, også, men GU bestemmer ikke over hva vi gjør, sier han til Drammens Tidende.

LES OGSÅ: Bluss og finlandshetter bekymrer politiet: – Skal folk se på fotball, eller er de der av andre grunner? Ble kalt utskudd

Drammens Tidende spør ham hvorfor det er så viktig for dem å bruke bluss, røyk, knallskudd og finlandshetter på kamp. Som han sier selv risikerer jo både klubben og supporterne store bøter.

– Det skaper trøkk, og det er for å vise seg fram, helt klart. Og så er det jævla gøy, i tillegg. Det er jo et show.

Han sier at gruppen snakker godt sammen med både GodsetUnionen, Strømsgodset og med politiet. Partene vet hvem han og flere av de andre alternative supporterne er. Likevel er han bekymret for å stille opp i avisa, og vil intervjues anonymt.

Han sier det har med politiets seneste uttalelser å gjøre. Supporterne som fyrte opp bluss ble kalt «utskudd» av en operasjonsleder.

– Har du noen gang blitt kalt utskudd før?

– Nei, ikke som jeg kan huske. Det utsagnet ble veldig rart for meg, for vi pleier å ha svært god tone med politiet. Det handler nok om at operasjonslederen sitter i Tønsberg og ikke vet hvem vi er, sier han og ler.
                        – Jævla gøy

Han skiller altså gruppen ut fra de tradisjonelle Godset-supporterne. Hva er så dette alternative miljøet?

– Vi er flere vennegjenger, egentlig. Flere av oss kjøper inn effekter som pyro, røykbomber og slike ting, og alt kjøpes lovlig gjennom Norsk Supporterallianse. Disse tingene kjøper vi selv, det er ikke GU som kjøper det for oss. Vi ønsker kun å lage god stemning på Godset-kamper. Nivået er så som så i norsk fotball, så vi har det ikke gøyere enn vi lager sjæl, sier han.

– Det får vi ikke lov til, og da må vi bruke finlandshetter for å ikke få svære personlige bøter, i tillegg til bøtene som klubben får.

Forrige gang NFF aksjonerte mot dem, i 2013, hevder han at de personlige bøtene kom på 10.000 kroner per hode. Da skal supporterne ha gått sammen om å betale for hver og en.

Fredag ble en mann i det alternative miljøet tatt med ut av stadion av politiet, og fikk senere beskjed om at han ville bli anmeldt for blussing på Marienlyst.

– Det er mot fotballforbundets retningslinjer. Politiet skal ikke gå inn og eskalere en situasjon på tribunen. Da blir det også til at folk kaster pyro inn på banen, de vil ikke bli tatt med det i hendene. Politiet kan identifisere og ta fyren etterpå, mener supporteren.

– Blir det kronerulling hvis han som ble anmeldt fredag får en bot?

– Helt klart. Da slenger vi inn noe, alle sammen. Og folk på langfeltet spytter inn, de også. Flere der syns det vi gjør er kult.
                        Alle kjenner alle

Knut Harald Olsen har vært Godset-supporter i 40 år. På slutten av 1980-tallet var han med på å stifte Fugleberget – forløperen til GodsetUnionen. Han er del av den «eldre garde» av Godset-supportere – og ser tydelige tegn i tiden.

– Før i tida sto vi rett opp og ned og sang, med hendene over hodet. De unge og fremadstormende supporterne bruker pyro, evighetssanger og trommer.

– Liker du utviklingen?

– Nå kunne jeg lett blitt han gamle og sure anglofile, men vet du hva: Disse flotte guttene gjør en viktig jobb. Her har jeg ikke en dritt jeg skulle sagt. Jeg kan godt si at pyro og sånt ikke er det jeg liker personlig, men de som holder på må bare gjøre det. All respekt til dem, sier Olsen.

Han sier at supportermiljøet i byen er så gjennomsiktig at alle er på fornavn med alle. Det være seg fans, politi og vakter.

– Trør noen over streken slås det ned på, så enkelt er det. Det som skjedde på fredag var en protest, men det ser ut som om den mer italienskinspirerte fankulturen er kommet for å bli, sier Olsen. – Norsk fotball trenger oss

Supporteren i baren illustrerer hva de alternative supporterne mener er feil med Fotball-Norge i dag.

– I kampen mellom LSK og VIF på Åråsen ser du det på banen. Kampen stoppes på grunn av pyro, spillerne applauderer stemningen, mens han derre jævla klovnen fra NFF flyr rundt og veiver med armene. Det gir spillerne ekstra tenning. Når Eurosport skal promotere eliteserien bruker de pyrobilder. Norsk fotball trenger oss, sier han.

Han «klovnen» som supporteren snakker om er Geir Ellefsen, sikkerhetsansvarlig i fotballforbundet. Han ønsker ikke å kommentere blussbruken på Marienlyst fredag kveld, eller hendelsen på Åråsen forrige helg. Fredag holdt Godset-feltet opp et banner der det sto «Ellefesen = Årets klovn».

– Hehe, nei vet du hva. Det der tar jeg. Hvis det kan glede noen å skrive slikt så får de bare holde på. Jeg ble verken ærekrenket, hissig eller fortvilt, sier Ellefsen til Drammens Tidende.

Supporteren er ferdig med intervjuet, og setter seg hos kompisen igjen.

– Skriv fint om oss, da.

Comment

• Pyro er fett, men hold det på tribunen. Det motarbeider nok saken mer enn det gavner. Protester gjerne, men ikke dra det for lang.

Personlig syns jeg det også ser fett ut når Conan, Hulken eller hvem han nå er brenner fiendens flagg.
                          Det er kanskje ikke helt innafor av sikkerhetsmessige hensyn, men når han står der uten maske(og genser forøvrig) ser det mye mindre farlig ut enn det gjorde sist helg.
                          Den type galskap syns jeg er langt heftigere enn raketter og pyro på avveie. Å rappe et flagg er selvfølgelig innafor. Såpass må man tåle. Å brenne det etterpå er helt greit for meg. Kult stunt.

Disse gutta lager dritbra stemning, det skal de faen meg ha, men sånn som det var på Åråsen er over streken.
                          Brann supporterne i dag herpa matta vår. Håper vi krever erstatning. For tatt, det blir de jo.

Min oppfordring blir å fortsette å lage trøkk, fortsett å kjempe for pyro, men please ikke dra det så langt at det drar klubbens navn ned i søla.

Comment

• Originally posted by g-maZta View Post
                            Pyro er fett, men hold det på tribunen. Det motarbeider nok saken mer enn det gavner. Protester gjerne, men ikke dra det for lang.

Personlig syns jeg det også ser fett ut når Conan, Hulken eller hvem han nå er brenner fiendens flagg.
                            Det er kanskje ikke helt innafor av sikkerhetsmessige hensyn, men når han står der uten maske(og genser forøvrig) ser det mye mindre farlig ut enn det gjorde sist helg.
                            Den type galskap syns jeg er langt heftigere enn raketter og pyro på avveie. Å rappe et flagg er selvfølgelig innafor. Såpass må man tåle. Å brenne det etterpå er helt greit for meg. Kult stunt.

Disse gutta lager dritbra stemning, det skal de faen meg ha, men sånn som det var på Åråsen er over streken.
                            Brann supporterne i dag herpa matta vår. Håper vi krever erstatning. For tatt, det blir de jo.

Min oppfordring blir å fortsette å lage trøkk, fortsett å kjempe for pyro, men please ikke dra det så langt at det drar klubbens navn ned i søla.
                            Helt enig! Når de først skulle fyre opp banneret så tenkte jeg "faen, detta kommer til å gå gæli" men måten de håndterte det på, ved å holde det vekk fra folka på tribunen og så slippe det ned på "trygg" grunn tenkte jeg "Hell yeah! Ta den, skarrepakk!"
                            Så stunts som det der er bare helt konge!

Comment

• Originally posted by g-maZta View Post
                              1: Pyro er fett, men hold det på tribunen.

2: Personlig syns jeg det også ser fett ut når Conan, Hulken eller hvem han nå er brenner fiendens flagg.

3: Disse gutta lager dritbra stemning, det skal de faen meg ha, men sånn som det var på Åråsen er over streken.

4: Brann supporterne i dag herpa matta vår. Håper vi krever erstatning. For tatt, det blir de jo.

5: Min oppfordring blir å fortsette å lage trøkk, fortsett å kjempe for pyro, men please ikke dra det så langt at det drar klubbens navn ned i søla.
                              1: Enig! OG HOLD DET PÅ TRIBUNEN! PÅ TRIBUNEN!

2: Det jeg tenkte var at dette kunne gått veldig gæærnt med et litt livlig vindkast, og plutselig er det en uheldig person som får ansiktet vansiret resten av livet. Så stuntet var kult nok, MEN å leke med brennende tekstiler kan gå jævlig galt.

3: Jess!

4: Ja, har ikke tenkt på dette før, men smelta kunstgress er kjipt, og potensielt farlig for spillere.

5: Kunne ikke ha sagt det bedre!
                              For de som kan styre sitt eget lag:
                              vif.managerleague.com

Comment

• Originally posted by christer1913 View Post
                                Start en kronerulling, la oss alle ta boten for denne gang. Så hvis det skjer at folk møter i finlandshetter, og kaster ting på banen så.vil det aldri skje igjen.

Og Plaum, det er viktig at indre justisen fungerer i Ikaros innad, hvis noen kaster bluss, kast dem ut.
                                Jeg kan gi en sum jeg, men da må kasterne ut!
                                For de som kan styre sitt eget lag:
                                vif.managerleague.com

Comment

Working...
                                X