Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Sesongen 2020

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Originally posted by ziggy75 View Post

Man trenger solide og erfarne kontinuitetsbærere blant de unge fremmadstormende, så vi må håndtere begge deler.
    Ja, det er sant. Men det er ikke tilstrekkelig med kontinuitetsbærere. Treneren må være kompetent totalt sett. Akkurat nå ser Deila ut som en blanding, god på noe, samtidig som han kan gjøre helt gale ting som ødelegger alt

Comment

Et balansert lag er ikke dumt å ha det, men er VIF så duellsvakt?
      Kunne sikkert hatt en liten og en stor spiller på hver sin plass på de to defensive plassene. Vi har vel hatt det et par sesonger da Sivert, Sander og Ogude var her.
      Sivert hadde andre mangler, og Ogude hadde andre utfordringer, som gjorde at det ikke ble noen suksess. Sander er et eksempel på at sånne spillere er sjelden vare og blir fort for god for Eliteserien.
      En klassisk fransk-afrikansk hengende midtbanespiller kunne vært noe, men har inntrykk av at de har prøvd å finne en sånn spiller men at det ikke er så lett med vårt budsjett.
      Dette er kjernespørsmålet! Er VIF så duellsvakt? Jeg mener i høyeste grad! Se på linjen tilbake til Sogndal og Sandefjord i 2017. Det vær fælt hvordan VIF ble herjet med.Alle de tapte nærkampene sjokkerte meg. Man så det samme noen måneder senere mot Sarp borte, 0-3. Motstanderne gikk i kroppen på ballfører og VIF ble helt hjelpeløse. Så var det tapte løpsdueller mot Godset, 1-4. Og det var noen håpløse kamper mot Molde og RBK. I disse kampene så jeg hvordan VIF spilte ballen fra seg for tidlig for å unngå problemer med for nærgående motstandere. Men det nytter ikke! Spillerne må mestre å spille under press og på små marginer skal vi bli et topplag.

Vi så det igjen i år mot KBK borte og LSK hjemme. VIF ble fullstendig kriget i senk. Så var det også gode sider, når Ejuke, Shala og Dønnum var på kunne laget spille meget bra i perioder. Men så forsvant Ejuke og delvis Shala og det ble katastrofe, mye verre enn ventet. Så sårbart skal ikke et lag være.

Gode nærkampspillere er ikke nødvendigvis så fysiske. Kroppstempo, intensitet og teknikk er også tunge faktorer. Det er flere måter å sette opp et lag og en midtbane. En trener er en kunstner som må balansere mange ting. Men sørg for å vinne nok nærkamper! Vær først på ball, vinn situasjonene. Så må trenerne se det om noen spillere faktisk ikke er i stand til dette. Har de nok av andre ting til å kompensere? VIF er ikke bra nok i slike spørsmål

Av de du nevner var Ogude meget god før han ble nektet å dra videre, Sivert var ikke god nok med ball synes jeg, Sander svært ung, Sakor var en tung og viktig mann.

At budsjettet er lite er greit nok, men vi skal da ikke tape nærkampene mot Sogndal, Sarp, KBK og FKH!

Comment

• Originally posted by zeta View Post

Dette er kjernespørsmålet! Er VIF så duellsvakt? Jeg mener i høyeste grad! Se på linjen tilbake til Sogndal og Sandefjord i 2017. Det vær fælt hvordan VIF ble herjet med.Alle de tapte nærkampene sjokkerte meg. Man så det samme noen måneder senere mot Sarp borte, 0-3. Motstanderne gikk i kroppen på ballfører og VIF ble helt hjelpeløse. Så var det tapte løpsdueller mot Godset, 1-4. Og det var noen håpløse kamper mot Molde og RBK. I disse kampene så jeg hvordan VIF spilte ballen fra seg for tidlig for å unngå problemer med for nærgående motstandere. Men det nytter ikke! Spillerne må mestre å spille under press og på små marginer skal vi bli et topplag.

Vi så det igjen i år mot KBK borte og LSK hjemme. VIF ble fullstendig kriget i senk. Så var det også gode sider, når Ejuke, Shala og Dønnum var på kunne laget spille meget bra i perioder. Men så forsvant Ejuke og delvis Shala og det ble katastrofe, mye verre enn ventet. Så sårbart skal ikke et lag være.
        Det der kan ha like mye med inngangen til kampen å gjøre, hvor påskrudd du er, taktikk, fokusområder, dagsform osv. Du nevner enkeltkamper! Det har mer å gjøre med løpskraft, tempo og høyt press å gjøre, vil jeg tro.
        VIF har vist i enkeltkamper at de ikke håndterer høyt press ihvertfall!

Kan du ikke finne noe statistikk du kan slå i bordet med som f eks bekrefter påstanden din?

Comment

Det der kan ha like mye med inngangen til kampen å gjøre, hvor påskrudd du er, taktikk, fokusområder, dagsform osv. Du nevner enkeltkamper! Det har mer å gjøre med løpskraft, tempo og høyt press å gjøre, vil jeg tro.
          VIF har vist i enkeltkamper at de ikke håndterer høyt press ihvertfall!

Kan du ikke finne noe statistikk du kan slå i bordet med som f eks bekrefter påstanden din?
          Jeg er enig i at antall vunnete dueller kan variere noe med omstendighetene. Men jeg tror at de sterke lagene klarer å vinne såpass med dueller at de kan ta poeng også på dårlige dager, mens VIF kollapser

At de ikke håndterer høyt press tyder i høyeste grad på at de ikke håndterer nærkamper!

Statistikk på dette er vel vanskelig å finne? Sofascore har en liten beskrivelse av noen av spillerne. Det står om Finne: Ingen spesielle styrker; Svakheter: pasninger, bakkedueller. Om Lekven: Ingen spesielle styrker: svakheter: bakkedueller. Om Shala: Styrker: krossere, press; ingen spesielle svakheter.

dette er interessant, jeg mener de absolutt er inne på noe her. Jeg mener at vi må være veldig forsiktig med spillere som ikke har noen spesielle styrker, men som er svake i dueller.

Comment

• En artig lenke

Jeg får ikke til lenken. Det skal være hurtighetstrening fotball
            Last edited by zeta; 14.12.2019, 21:38.

Comment

• Her er sitater fra noe jeg fant på nettet: Speed is necessary for footballers in terms of both quickness and quick feet and speed across greater distances. Speed in terms of quickness and quick feet goes hand in hand with balance and coordination. This type of quick speed in small spaces contributes to a player’s agility and ability to weave through defenders. The quickness is also essential for defensive players to keep up with their mark and to keep offensive players from dodging them or sprinting passed them with the ball.

The second kind of speed is speed across greater distances. Such speed assists footballers in beating their opponents to the ball and also beating them in long runs down the sidelines both on offense and defense. Speed is a baseline skill for footballers and is of upmost importance. A player might be super agile with the ball at their feet, but if they’re slow and can’t beat their opponents to the ball, they’ll never get the opportunity to show off their agility.

Comment

• Og her:

Strength and power
                contribute to a player’s speed and agility as well as their ability to shoot, make long passes, defend and shield the ball, steal the ball from their opponents, and win balls out of the air.

Leg strength is undoubtedly important for passing the ball long distances and shooting and is undeniably advantageous in almost all aspects of the game. That being said, upper body strength and particularly core strength is also favorable while defending and shielding the ball and stealing the ball from opponents. In football, arm strength is often used to create space between the attacking player and their opponents while leg strength is used to maintain a low center of gravity. Therefore, while leg workouts are essential and should be prioritized, upper body workouts should not be overlooked.

Speed and agility are the physical attributes that are typically assigned to a so-called skilled player, but even an agile player can be easily pushed off the ball and lose possession without strength and power in both the upper and lower body.

Technique and game intelligence are vital to achieving success in football. However, without the strength and power to win the ball, protect the ball, send long and powerful passes, and sprint past opponents, even the most intelligent players are quite useless on the pitch.

Comment

• Her står det mye snacks om hurtighet og styrke i fotball. Spesielt vil jeg oversette det aller siste avsnittet:

Teknikk og fotballintelligens er nødvendig for å oppnå fotballsuksess. Men, uten styrke og kraft til å vinne ballen, beskytte ballen, sende lange, kraftfulle pasninger, og sprinte forbi motstandere,er selv de mest intelligente spillerne temmelig ubrukelige på banen

Comment

• Bare sånn generelt. Håper vi klarer å samle oss litt i jula. Vi (meg selv inkludert) trenger å vinkle oss inn på positivitet og optimisme igjen!
                    Det er faktisk langt mer positivt på forumet til kanari enn her inne. Og jeg syntes jeg så noe om at de rykka ned eller no......

Denne høsten her ble helt krise. Men jeg tror det var en del tilfeldigheter.

2020, så tar vi alt!

Comment

Jeg er enig i at antall vunnete dueller kan variere noe med omstendighetene. Men jeg tror at de sterke lagene klarer å vinne såpass med dueller at de kan ta poeng også på dårlige dager, mens VIF kollapser

At de ikke håndterer høyt press tyder i høyeste grad på at de ikke håndterer nærkamper!
                      Du kan jo lage statistikk selv ved å gå igjennom Engas kamper og gå gjennom alle dueller, vunnet og tapt. Du er jo litt over gjennomsnittet interessert i det, så hvorfor ikke?

Når vi sliter med høyt press, så er mitt inntrykk at VIF er noe naive i kampplanen og at det ikke har så mye med duellstyrken vår å gjøre, men at nærteknikken og bevegelsene rundt ballfører er for dårlig. Spesielt mot KBK så man det, man skulle absolutt spille seg ut bakfra, men KBK var som vanlig veldig på og stressa oss høyt oppe i banen som da gjerne endte opp med dårlige pasningsvalg, feilpasninger og balltap fra vår side. Mot lag som presser høyt, og når VIF gjentatte ganger ikke klarer å komme lenger opp enn til midten før vi spiller på oss brudd, så må man heller endre kampplanen midlertidig og slå langt.

Comment

Du kan jo lage statistikk selv ved å gå igjennom Engas kamper og gå gjennom alle dueller, vunnet og tapt. Du er jo litt over gjennomsnittet interessert i det, så hvorfor ikke?

Når vi sliter med høyt press, så er mitt inntrykk at VIF er noe naive i kampplanen og at det ikke har så mye med duellstyrken vår å gjøre, men at nærteknikken og bevegelsene rundt ballfører er for dårlig. Spesielt mot KBK så man det, man skulle absolutt spille seg ut bakfra, men KBK var som vanlig veldig på og stressa oss høyt oppe i banen som da gjerne endte opp med dårlige pasningsvalg, feilpasninger og balltap fra vår side. Mot lag som presser høyt, og når VIF gjentatte ganger ikke klarer å komme lenger opp enn til midten før vi spiller på oss brudd, så må man heller endre kampplanen midlertidig og slå langt.
                        Jeg tror ikke denne høstsesongen er spesielt optimal om man ønsker å måle duell-statistikk hos oss. Den ble så preget av press, shaky nerver, følgefeil, usikkerhet og lav selvtilit at den mest sannsynlig ser helt temmelig dårlig ut.
                        Vårsesongen er vel bedre å bruke for dette, og mye annen statiskk forøvrig. Desverre.
                        For de som kan styre sitt eget lag:
                        vif.managerleague.com

Comment

Ja, men nærteknikk er en viktig del av nærkamper/dueller. Nærteknikk, kroppstempo, eksplosivitet, balanse.. Derfor var Ejuke så god i mange nærkamper pga nærteknikk, balanse.

At spillere i KBK, Sarp, FKH, kan presse høyt og ta ballen fra VIF er en pest og en plage. Disse klubbene har ikke dyre spillere, likevel greier de å ta ballen fra de blå. Jeg synes flere av VIF-spillerne er altfor, altfor svake i mange slike situasjoner. Dette er helt unødvendig, man kan fint finne spillere som er gode i disse situasjonene for en rimelig penge

Man kan alltids endre taktikk og det er smart i enkeltkamper. VIF gjorde også det i seirene mot Glimt og FKH. VIF la seg lavt, nektet motstanderne rom, og kjørte med gode kontringer. Men taktikk kan bare kamuflere problemene midlertidig. Duellsvakheten vil alltid vise sitt stygge åsyn før eller siden

Comment

• VG+ la nettopp ut sammendrag av statistikk fra Wyscout

I følge dem er beste midtbane: Defensiv: Bohinen, Aursnes, Gamst, Yttergård, Tronstad, Diop
                            Sentral: MadsReg, Zach, Saltnes, Mike Jensen, Brochmann, Ibrahimaj
                            Offensiv: Eikrem, Kalludra, Keita

Diop, MadsReg og Brochmann kunne være mulig for VIF. Disse greier å holde litt på ballen, mister den ikke så lett under press

For øvrig er Dønnum nr 4 på kant. Interessant er Matti nr 4 på spiss! Det står ikke noen nærmere begrunnelse, men det er tydelig at noe han gjør slår gunstig ut på noen statistikker

Comment

Ja, men nærteknikk er en viktig del av nærkamper/dueller. Nærteknikk, kroppstempo, eksplosivitet, balanse.. Derfor var Ejuke så god i mange nærkamper pga nærteknikk, balanse.

At spillere i KBK, Sarp, FKH, kan presse høyt og ta ballen fra VIF er en pest og en plage. Disse klubbene har ikke dyre spillere, likevel greier de å ta ballen fra de blå. Jeg synes flere av VIF-spillerne er altfor, altfor svake i mange slike situasjoner. Dette er helt unødvendig, man kan fint finne spillere som er gode i disse situasjonene for en rimelig penge

Man kan alltids endre taktikk og det er smart i enkeltkamper. VIF gjorde også det i seirene mot Glimt og FKH. VIF la seg lavt, nektet motstanderne rom, og kjørte med gode kontringer. Men taktikk kan bare kamuflere problemene midlertidig. Duellsvakheten vil alltid vise sitt stygge åsyn før eller siden
                              Nå er jo nærteknikken og balansen til Abu og Lekven rimelig bra da, men har ikke inntrykk av at det du tenker på når du snakker om fysikk.

Lag som KBK, de spiller selvfølgelig på det de kan, og det er høyt press og å stresse motstanderen. Når laget har andre begrensninger i forhold til VIF, så blir spillestilen deres sånn. De har nok ikke spillere til å satse på så mye annet.

Comment

For øvrig er Dønnum nr 4 på kant. Interessant er Matti nr 4 på spiss! Det står ikke noen nærmere begrunnelse, men det er tydelig at noe han gjør slår gunstig ut på noen statistikker
                                Jeg synes ikke Matti har vært noen dårlig signering, han er en god link-spiller og vi spilte noe av den beste fotballen i vår når vi fikk til kombinasjoner med Ejuke, Shala, Dønnum, Finne osv.

Men, når det er sagt, så trenger vi fortsatt en spiss inn.

Comment

Working...
                                X