Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Sesongen 2020

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Originally posted by Trasskuken View Post
    Bare sånn generelt. Håper vi klarer å samle oss litt i jula. Vi (meg selv inkludert) trenger å vinkle oss inn på positivitet og optimisme igjen!
    Det er faktisk langt mer positivt på forumet til kanari enn her inne. Og jeg syntes jeg så noe om at de rykka ned eller no......

Denne høsten her ble helt krise. Men jeg tror det var en del tilfeldigheter.

2020, så tar vi alt!
    Vi kan jo prøve i hvert fall.
    Det er ikke noe mangel på historier om lag som har klatret voldsomt fra ett år til et annet uten at det har vært forventet. Det hyggeligste eksempelet er jo oss fra 2003 -2004 da vi gikk fra 12 plass til andre og hadde Berre skåra i sluttsekundene så hadde vi tatt gullet.

Ser man på sesongen i år og potensialet til neste år så synes jeg ikke det ser så mørkt ut. Mye av årets sesong har blitt ødelagt av skader, men det har også vært noen lyspunkter. Lyspunktene handler flere av våre unge spillere som har levert når de har fått sjansen.

Den desidert største lyspunktet i år har vært Aron Dønnum, en meget sterk sesong som vi bare må håpe han bygger videre på. Aaron har vært vår beste spiller i år og det kunne vel ingen forvente før sesongen.
    Klaesson har også vært god når han har fått sjansen, litt ustabilitet må man forvente, men det er ingen tvil om at han er et veldig reelt alternativ til Adam Larsen som fast keeper. I år har det blitt mye bytter avhengig av om Adam har vært skada eller ikke. Adam har stått 18 kamper og Klasson 12. Om det er sant at vi skal satse på unge lokale i år bør Klasson være første valg, jeg tror det ikke før jeg ser det, men han er jo god nok.
    Näsberg og Borchgrevink har også levert meget bra og har begge godt av å få ett år mer rutine til neste år.
    Ellers har Felix Horn Myhre et fantastisk potensiale som jeg håper blir enda mer tydelig til neste år.

Så over til de mer etablerte som jeg ønsker å se mer av neste år. Alle disse ønskene går ikke i oppfyllese, men om en del av dem gjør det er vi på et langt høyere nivå.

Bakerst har ikke Tollås vært dårlig, men skada. Problemene våre ble tydelige da han måtte ut, får han en skadefri sesong i 2020 så tror jeg han vil spre mye trygghet.

Abu har utvilsomt vært årets skuffelse. Han var tippeligaens beste høsten 2018 da vi hadde han på lån og jeg var helt euforisk da han signerte fast kontrakt. Selv om prestasjonene hans var sørgelige i år må vi kunne håpe å se noe helt annet til neste år. Er han på 2018 nivå har vi en helt ny dimmensjon og det i Deilas favoritt posisjon 6-ern.

Shala har vært blant våre aller beste, men mye skada. Får vi han fit for fight hele sesongen så blir det moro framover. I år er det vel kun 11 kamper at han har fått 90 min.

Vega har også vist mye potensiale, men slitt mye med skader.

Rapportene om Goodly Michael har vært gode, han er ikke den jeg forventer mest av 2020, men jeg takker ikke nei til et gjennombrudd. Vi viste vi ikke ville se mye til han i år pga av skaden, men med en full oppkjøring i kroppen kan mye være annerledes.

Fellah er heller ikke den jeg forventer mest av, men han og har godt av en oppkjøring og han kan skape mye glede i 10ern om vi har han tilbake i god gammelt slag.

Matti forventer jeg langt mer av i 2020 enn vi fikk se i år, han er vel av få som ikke kan skylde på skader, men vi trodde vi skulle få mer mål og assist da vi signerte han enn det vi har fått.

Vi kan jo også håpe på at Camara viser at vi har verdens beste speidernettverk eller var det det norges beste? Han har neppe vondt av å bli kjent med lagkameratene og spillemønstre gjennom en lang pre season.

Sam var god i starten og skapte mye med sine offensive løp. Han spilte 90 min de første fem kampene så var han ute i fem kamper, høres det kjent ut? På slutten har han ikke vært like god som på starten.

Alt dette skjer neppe samtidig men kort oppsumert mener jeg at fire av seks ting må skje for at vi lukter på medalje neste år.

- Adam Larsen eller Klasson blir førstekeeper og leverer jevnt og trutt

- Tollås er skadefri og skaper trygghet bak

- Abu finner tilbake til gamle takter

- Shala får kontinutiet og leverer på et høyt nivå

- Camara/Matti/Vega/Goodly Micahel eller Fellah leverer på et høyt nivå og dominerer (helst minst to av dem)

- Vi får inn 1-2 nye spillere som spiller de fleste kampene og leverer (feks en goalgetter og en back)

Vi kan selsvagt håpe på mer av Finne og mange av de andre som har spilt fast også, men det er særlig endringer på flere av de seks punktene over som er en nøkkel for å prestere langt bedre tror jeg.

I 2020 tar vi alt!

Comment

• Enig i mye, bohem33!

Min cheat-sheet for 2019-sesongen:
      https://docs.google.com/spreadsheets...iyPXNzyV3aaqPc

Klaesson er vår beste keeper objektivt sett og burde som du sier stå fast.
      Jeg er redd for at Tollås kanskje ikke kommer tilbake, men jeg lever gjerne i håpet. Hadde uansett vært hyggelig å få spille en hel sesong med ET FAST stopperpar...
      Borch er uten tvil vår beste mann på sin plass, ferdig snakka.
      Jeg mener også at Ivan er klar til å ta over for Sam, på permanent basis.
      Jeg håper også på at Abu kan finne tilbake til noe som ligner noe, men har ikke trua. Felix er klar til å steppe inn for han.
      En skadefri Shala er alfa og omega for oss neste sesong slik troppen ser ut. Vi tåler ikke skader på han.
      Finne og Dønnum kommer til å putte bra neste sesong også, og begge bør spille på kanten om vi holder oss til 4-2-3-1.

Trekk fra 1 dose stang-ut, tilsett en dose stang-inn, finn ut av hvem som er spissen vår, krydre så forsiktig med rekrutter, og stek på jevn undervarme i 30 runder.

Tror ikke vi skal ha forhåpninger om medalje uansett, de to gjeveste blir nok Molde og RBK som vanlig, og så blir det vel et bikkjeslagsmål om den siste.
      Og, som nevnt tidligere, må se an hva som skjer i januar med troppen før det går an å kikke i krystallkula!

Men selvsagt tar vi alt!
      For de som kan styre sitt eget lag:
      vif.managerleague.com

Comment

• Brede Sandmoen har signert proffkontrakt:

http://www.vif-fotball.no/nyheter/br...rt-for-a-laget

Står ikke om kontraktslengde pr. nå.

Comment

• Originally posted by ziggy75 View Post
          Nå er jo nærteknikken og balansen til Abu og Lekven rimelig bra da, men har ikke inntrykk av at det du tenker på når du snakker om fysikk.

Lag som KBK, de spiller selvfølgelig på det de kan, og det er høyt press og å stresse motstanderen. Når laget har andre begrensninger i forhold til VIF, så blir spillestilen deres sånn. De har nok ikke spillere til å satse på så mye annet.
          Hvem mener du er det som får problemer under press? Hvem mister ballen når motstander presser høyt? Og jeg må spørre deg: hvilke spillere er god til å holde på ball?

Det er forskjellige typer dueller, noen går på nærteknikk, hurtige vendinger, balanse, andre går på styrke, andre igjen på vekt og styrke, og så er det løpsdueller. det er viktig at spillerne er gode på noe av dette.

Jeg synes ikke spillet til KBK skal undervurderes. De er ikke så primitive som de var i starten. Dessuten pleide svakere lag tidligere å presse lavt. At noen av de nå presser høyt er godt gjort. Det kreves mye for å presse høyt, det kreves at man kan håndtere en mot en-situasjoner og at man har kontroll på rom man etterlater seg. At KBK kan lykkes med å presse høyt, det imponerer meg. Så får man se hva som skjer nå når de mister bl a Diop. Sarp fikk fort problemer med det høye presset når de mistet visse spillere.

Comment

• Originally posted by Spinner View Post

Jeg tror ikke denne høstsesongen er spesielt optimal om man ønsker å måle duell-statistikk hos oss. Den ble så preget av press, shaky nerver, følgefeil, usikkerhet og lav selvtilit at den mest sannsynlig ser helt temmelig dårlig ut.
            Vårsesongen er vel bedre å bruke for dette, og mye annen statiskk forøvrig. Desverre.
            Det er nettopp her jeg mener vi trenger forsterkninger! Vi trenger noen som kan stå opp på regnværsdager, på tunge dager. En vesentlig del av en sesong består av slike dager. Jeg kan ikke se annen måte å heve bunnivået på enn økt krigerevner i laget.

Det samme gjelder spørsmålet om Shala. Han er kanskje litt kjeks og det vil være uansvarlig å være helt avhengig av han. Derfor trengs det flere som kan ta løp og som kan smelle til i nærkampene

Comment

• Originally posted by christer1913 View Post
              Brede Sandmoen har signert proffkontrakt:

http://www.vif-fotball.no/nyheter/br...rt-for-a-laget

Står ikke om kontraktslengde pr. nå.
              Nå må Deila la Brede og Felix få starte noen kamper i serien, ikke bare cupen!

Comment

• Det skal kun spilles i helgene i 2020.
                2 kamper på lørdager, samt 6 kamper på søndager:

https://www.eurosport.no/fotball/eli...45/story.shtml

Comment

Det skal kun spilles i helgene i 2020.
                  2 kamper på lørdager, samt 6 kamper på søndager:

https://www.eurosport.no/fotball/eli...45/story.shtml
                  Jøsses. Det får'n si.

Comment

• Jeg fant en veldig fin oppgave av Jørgen Ingebrigtsen fra 2012. Han behandler grundig fysiologi og hurtighet i fotball, i kamp og på trening.

Jørgen virker som en dyktig fyr med gode kunnskaper om det som har å gjøre med spillernes fysikk. Jeg vil bare sitere dette fra oppgaven hans: -Det ser imidlertid ut til å være klart at de beste spillerne gjør mer høy-intensiv aktivitet (hurtig løp og sprint) i kamp enn de andre spillerne.

Nettopp! Denne konklusjonen har jeg også sett i andre rapporter og oppgaver. De gode spillerne i utlandet gjør flere høyintensitetsløp. Totalt sett løper de ikke lenger enn de norske.

Når vi har en sportssjef som er fullt klar over dette, hvorfor presterer VIF da så dårlig? Jeg mener at forklaringen må være at Deila bruker en rekke spillere som rett og slett ikke greier å yte den høyintensitet som er nødvendig. Dette er kanskje noe som Jørgen ikke tenker på: Det holder ikke bare at spillere jobber med høy intensitet, man må også yte intensiteten på et tilstrekkelig høyt nivå.

Eller så er Jørgen klar over dette, men blir overtrumfet av Deila

Comment

• Originally posted by zeta View Post

Hvem mener du er det som får problemer under press? Hvem mister ballen når motstander presser høyt? Og jeg må spørre deg: hvilke spillere er god til å holde på ball?
                      Hvem får problemer under høyt press? Alle, hvis de er under skikkelig press og ikke har noen alternativer å spille ballen til og har flere spillere på seg. Men de bak er nok mest utsatt, samt den som er nede å plukker ballen for å starte spillet, som gjerne er en av de to hengende på midten.

Ja, det er viktig å ha spillere som ikke er helt ubrukelige på alle de forskjellige typene dueller som finnes.

Neida, KBK har klart å utvikle spillet sitt noe. Men fortsatt er det mer tæl, innsats og høyt press som gjelder. Ekspertene sier det samme om KBK stort sett, og det er evnen drres til å gjøre alle kamper jevne.
                      KBK har vel kommet foran oss på tabellen i flere år nå, men hvor mange spillere selger de til utlandet sammenlignet med f eks VIF? Mtp at de stort sett kommer over oss på tabellen, så burde spillerne deres også være mer aktuelle for profftilværelsen enn våre spillere.

Comment

• Originally posted by zeta View Post

Nå må Deila la Brede og Felix få starte noen kamper i serien, ikke bare cupen!
                        Du som er så opptatt av duellstyrke og fysikk kommer til å få alvorlige traumer av å se Sandmoen på midtbanen...
                        Vi er Vål'enga!!

Comment

• Brage Skaret har signert proffkontrakt:

http://www.vif-fotball.no/nyheter/br...mXcruwoFImepHI

Comment

Brage Skaret har signert proffkontrakt:

Så alle sammen, klikk på linken, og legg igjen en gratulasjon for pokker!!!!!!!!!!
                            For de som kan styre sitt eget lag:
                            vif.managerleague.com

Comment

Brage Skaret har signert proffkontrakt:

«Brage spilte for Skedsmo Fotball fra 2010-2018, da han signerte for Vålerenga som 14-åring»

Og når han nå signerer proffkontrakt i 2019 har han blitt 17 år. Kidsa modnes kjapt i enga...

Vel, grattis, Brage.
                              Last edited by hmchrist; 19.12.2019, 07:52.

Comment

• (Dobbelposting, sorry)

Comment

Working...
                                X