Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Sesongen 2020

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Farmor View Post

Som supporter må man kunne stå opp og ytre sin mening, positivt eller negativt, sier du. Så langt, så vel. Men hvis man ytrer seg positivt må man gjøre rede for hva man går på? Eller misforstår jeg - er problemet i dine øyne at man velger å være positiv uten å komme med begrunnelser for positiviteten?
    Dårlig formulering av meg.
    Vader starta tråden og ble rakka ned på grunnet hans negative framtoning - helt uten grunn. Er det noe som er "korrekt" nå, er det å være misfornøyd etter tidenes dårligste høstsesong og et lederteam som ikke evner noe sportslig, eller interessant for den jevne publikummer.
    Enkelte folk er så inni hampen positive uansett om hele livet ramler sammen, og det irriterer meg like mye de som er forpult negative uansett. Nyanser er lov, og det er hva jeg ville fram til.
    De som er positive nå, etter denne sesongen og 3 år med Deila, de er sikkert positive uansett om vi rykker ned og går konkurs. De ser noe positivt i det også.
    Jeg er normalt positiv, men denne høsten har vært helt tragisk, og totalt sett under Deila har vi feilet stort.
    Som sagt, vær gjerne positiv, men vær mer nyansert, det gjelder andre veien og.

Til deg Spinner, ja Dønnum og Borch er vel og bra, men det er ikke fordi Deila bevisst har satsa på dem. Dette er spillere som har fått spilletid fordi andre har vært skada eller gjort det ekstremt dårlig. Ungdomslinja det snakkes om er ikke relevant, og det er tilfeldigheter at flere av de unge får sjansen - det synes jeg er trist, og jeg putter det derfor ikke på den positive siden rundt Deila og Vålenga. Bra de blomstrer, men det hadde de gjort alle andre steder og.

Stadion er vel det mest positive som har skjedd de siste åra, men det gjelder å skape resultater, ellers blir det vel hundeutstilling der og.
    "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

Originally posted by Flem View Post

Til deg Spinner, ja Dønnum og Borch er vel og bra, men det er ikke fordi Deila bevisst har satsa på dem. Dette er spillere som har fått spilletid fordi andre har vært skada eller gjort det ekstremt dårlig. Ungdomslinja det snakkes om er ikke relevant, og det er tilfeldigheter at flere av de unge får sjansen - det synes jeg er trist, og jeg putter det derfor ikke på den positive siden rundt Deila og Vålenga. Bra de blomstrer, men det hadde de gjort alle andre steder og.

Stadion er vel det mest positive som har skjedd de siste åra, men det gjelder å skape resultater, ellers blir det vel hundeutstilling der og.
      Vel, om vi skal snakke om nyanser så er det vel sånn det kanskje burde være i en klubb som Vålerenga også. De unge ligger bak og lurer, og når de får sjansen(for eksempel pga skader) så griper de sjansen, og kanskje gjør plassen til sin sånn som Dønnum har gjort, det har de i hvert fall alle muligheter til. Det kunne vært verre, vi kunne hatt en stall med bare gamle spillere og hvor ikke en eneste unggutt får sjansen sånn som Brann og tildels RBK. At vi skal ha en startellever med bare unggutter er nok mer en drøm enn at det er realistisk. Det er dårlig gjort mot de unge også om de får for mye ansvar for tidlig. I Vålerenga er det et stort press og det er ingen som har tålmodighet til å gi et ungt lag sjansen og ikke minst tid over flere sesonger til å forbedre seg, men samtidig hadde det kanskje vært like greit da det finnes lag i Eliteserien som har fått det til, det er på en annen side klubber med mye mindre press og forventninger som B/G og Viking som kom rett fra OBOS uten noen forventninger. Så det er nyanser hele veien som du nevner i innlegget ditt også. Det er en vanskelig balansegang rett og slett.

Der hvor jeg er uenig med Deila er når det gjelder Borchgrevink. Jeg fatter ikke hvorfor han ikke bare spiller fast og at vi heller skal bruke kjøpesenter Juarez. Jeg er også uenig med Deila når han satt inn Adam Larsen igjen i stedet for Klaesson som hadde tatt vare på sjansen sin. Det skal dog sies at det faktisk ble litt tryggere bak der etter Larsen kom inn igjen, han er kaptein og rutinert, så det gir kanskje en litt annen trygghet til stopperne. Jeg satt med en følelse av at det ble litt tryggere, men mulig det ikke ble det. Det ble i hvert fall ikke flere seiere. Likevel burde Klaesson bare fått fortsette i buret og jeg håper han blir satset på, men Deila hadde vel ikke så mye valg når han hadde gjort Larsen til kaptein. Jeg er også uenig med Deila når han henter inn en leiesoldat i Kanstrup, og bruker han foran Nakkim, men igjen det var nok for å erstatte rutinen til Nation som var ute med langtidsskade. Bjørdal har ikke akkurat vært tryggheten selv. Jeg synes han var ganske god ved siden av Nation, men etter det ble det mye rart.

Comment

Originally posted by tordvif View Post
        Der hvor jeg er uenig med Deila er når det gjelder Borchgrevink. Jeg fatter ikke hvorfor han ikke bare spiller fast og at vi heller skal bruke kjøpesenter Juarez. Jeg er også uenig med Deila når han satt inn Adam Larsen igjen i stedet for Klaesson som hadde tatt vare på sjansen sin. Det skal dog sies at det faktisk ble litt tryggere bak der etter Larsen kom inn igjen, han er kaptein og rutinert, så det gir kanskje en litt annen trygghet til stopperne. Jeg satt med en følelse av at det ble litt tryggere, men mulig det ikke ble det. Det ble i hvert fall ikke flere seiere. Likevel burde Klaesson bare fått fortsette i buret og jeg håper han blir satset på, men Deila hadde vel ikke så mye valg når han hadde gjort Larsen til kaptein. Jeg er også uenig med Deila når han henter inn en leiesoldat i Kanstrup, og bruker han foran Nakkim, men igjen det var nok for å erstatte rutinen til Nation som var ute med langtidsskade. Bjørdal har ikke akkurat vært tryggheten selv. Jeg synes han var ganske god ved siden av Nation, men etter det ble det mye rart.
        Helt enig ang Borch. Jeg har sjekket litt på ulike steder som presenterer statistikk på spillere, og det er INGEN som rangerer Juarez foran Borch. MEN...Det er et MEN her. Og det handler om alder og mangel på rutine. Ettersom resultatene i høst ble som de ble, så er det kanskje lurt å la de yngre på litt ekstra pusterom, nettopp på grunn av presset du nevner.
        Jeg tror det er derfor Adam kom inn igjen også, for å la Klaesson få puste litt oppi alle de dårlige resultatene.
        Når det gjelder stoppere, så er det relativt godt kjent at et stopperpar, og helst en hel bakre firer, trenger tid sammen for å få ut potensialet sitt. Men det har vært mye rart i bekerste ledd i hele sesongen, Nouri inn og ut, Borch inn og ut, Juarze inn og ut, Sam og Ivan bytter på på motsatt side, så er Ivan plutselig midtstopper, så er det Lædre og Kanstrup igjen. Og dette handler litt om hva jeg mener er en del gale vurderinger fra Deila hva gjelder den bakre firern. Men igjen, dette henger jo sammen med andre ting, hvilke spillere som har vært på banen ellers, og hvor stor risiko sidebackene skal ta osv. Og det handler om midtbanen også. Det var enklere å være midtstopper i fjor når Abu fungerte som bare det på midten. Når Abu så ble klippekortspiller som ikke fungerte ble det noe helt annet å spille bak han. Og utrygghet sprer seg.

2020 betyr blanke ark, det betyr at man kan jobbe helt frem til sesongstart med å skape relasjoner mellom spillere, og så må man håpe at vi starter med et lag som gjør at vi ikke må sjonglere like mye på spillere som vi har gjort i år. Sett et forsvar, sett en midtbane, sett et angrep. Og bygg relasjoner. Får man en skade, ikke flytt rundt på 3 spillere for å få kabalen til å gå opp, bare bytt inn en erstatning selv om HAN spiller litt ute av favorittposisjonen, så er alle de andre på rett plass ihvertfall.
        For de som kan styre sitt eget lag:
        vif.managerleague.com

Comment

Hva slags grep blir tatt i klubben før neste sesong?

forventer ikke at alt skal kommuniseres utad, men det er viktigere å si noe mer enn "vi prøver igjen neste år" og "medlemsmøte i januar". Da mener jeg fra styrehold

Comment

Originally posted by Flem View Post

Dårlig formulering av meg.
            Vader starta tråden og ble rakka ned på grunnet hans negative framtoning - helt uten grunn. Er det noe som er "korrekt" nå, er det å være misfornøyd etter tidenes dårligste høstsesong og et lederteam som ikke evner noe sportslig, eller interessant for den jevne publikummer.
            Enkelte folk er så inni hampen positive uansett om hele livet ramler sammen, og det irriterer meg like mye de som er forpult negative uansett. Nyanser er lov, og det er hva jeg ville fram til.
            De som er positive nå, etter denne sesongen og 3 år med Deila, de er sikkert positive uansett om vi rykker ned og går konkurs. De ser noe positivt i det også.
            Jeg er normalt positiv, men denne høsten har vært helt tragisk, og totalt sett under Deila har vi feilet stort.
            Som sagt, vær gjerne positiv, men vær mer nyansert, det gjelder andre veien og.

Det er riktig som du sier Flem, jeg som starta tråden og vil også presisere noen ting siden dette eskalerte litt.
            Vi er nok veldig enige Flem, og som du skriver, så ble jeg rakka ned på for min negative fremtoning. Jeg var som deg, ikke helt enig i dette og prøvde å forklare litt bedre hva jeg mente, men ble da møtt med at jeg må tåle motstand. Er det noe jeg faktisk gjør her så er det å tåle motstand, men jeg liker dårlig, slik jeg ser det (jeg presiserer slik jeg ser det i dette konkrete tilfellet), at forumet skal bli brukt til å rakke ned på andre for så å fremheve seg selv og sine egne meninger.

Vær gjerne uenig med meg, kom gjerne med en mening om at jeg er negativ og begrunn det saklig og diskuter gjerne, men vær så snill og spar meg for kommentarer at jeg setter tonen godt med pessimisme og misnøye, og her er det bare å glede seg, uten at det er berettiget, for så på neste linje, fremheve seg selv om at jeg svikter aldri, pisser ikke i brønnen og nå skal jeg kjøpe sesongkort og nå tar vi alt. At hmchrist mener jeg ikke tåler motstand når jeg reagerer for stå for egen regning. Men jeg burde ikke brukt ordet "klikke" selv om det var i hermetegn for det ble ikke gjort. Så hmchrist. Sorry hvis jeg har helt feil oppfatning av innlegget ditt.

Hadde jeg derimot bare spydd ut dritt og nærmest oppfordra folk til boikott evt skrevet at "skjønner ikke hvorfor du gidder å kjøpe sesongkort" og slike ting, så synes jeg at saken hadde vært en helt annen og da kan man gi meg inn. Jeg mista huet og fornuften vedrørende Espeseth i en annen tråd. Det fikk jeg høre og det tok jeg til meg, så det var vel fortjent.

Jeg kjente at jeg ikke orka å ta en ytterligere krangel på dette der og da (for noen dager siden altså) og jeg forstår veldig godt hva Flem mener med at det er vanskelig å forstå at man klarer å være veldig positiv akkurat nå, så får man heller ta det på tabbekontoen at det kom feil ut. Dette innrømmer selv Flem så den saken bør da legges død.

Hvis noen tror/føler at jeg startet denne tråden rett etter sesongslutt kun for å dra dritten videre fra 2019 så var det ikke min intensjon. Jeg synes det var riktig og ikke minst viktig å starte opp en tråd for 2020 på dette tidspunktet, nettopp fordi det er mye å ta tak i pr. dags dato. Har vi de rette folka til å styre klubben? Blir Deila værende? Kommer det en skikkelig ryddesjau med tanke på spillerstallen? Det er som sagt veldig mange spørsmål, og jeg er bekymra for situasjonen klubben befinner seg i pr. dags dato og for at vi drar med oss elendigheten inn i 2020 og i likhet med klubben med tanke på situasjonen, så synes jeg at vi som supportere like godt kan starte med å diskutere 2020 allerede nå. Det er derfor jeg tok opp dette med billettprisene også. Kritikken min går kun på tidspunktet man velger dette på, ikke selve handlingen for den får masse tommel opp fra meg. Og skepsisen baserer jeg meg på ved at hvis man skal ha suksess med dette så må gutta på banen levere, ellers kan vi risikere å skyte oss selv skikkelig i foten. Akkurat nå, så må laget på banen engasjere og det gjør dem ikke. Og hva da, hvis folket uteblir og man har vesentlig dårligere inntjening på billettene? Blir det mye dyrere kioskvarer for å kompensere? Eller har man tenkt tanken på hva hvis osv? Skal sponsorene trå mer til? Mulig jeg maler fanden på veggen her, men jeg synes ikke det, basert på hvor vi er akkurat nå.

Og nei. Jeg har ikke tillit til hverken Deila eller andre som styrer og steller med ting i klubben og det er det ikke så mange som har lenger heller. Det er bare å se på tilskuertallene. Jeg har faktisk ingen løsning på problemene for jeg tror som Flem at det hjelper ikke bare å kvitte seg med Deila og teamet lenger og det er også veldig bekymringsfullt. Hadde man tatt grep og fjerna Deila i juni etter Bærum kampen så hadde jeg i det minste hatt litt mer tro på at det er de rette menneskene som tar de rette avgjørelsene i klubben.

Og for å avslutte. Ja jeg vet at jeg er kritisk og kan kanskje oppfattes som konsekvent negativ, men som regel er kritikken berettiget føler jeg selv, så hvis det ikke oppfattes slik, så skal jeg ta en runde med meg selv om hvordan jeg fremstår. Det har ikke akkurat vært mye positivt å skrive om de siste 4 månedene heller så vanskelig å i det hele tatt være positiv. Men akkurat nå er jeg aller mest bekymra.

Comment

Originally posted by Vader View Post
              Hvis noen tror/føler at jeg startet denne tråden rett etter sesongslutt kun for å dra dritten videre fra 2019 så var det ikke min intensjon.
              2020 ligger foran oss, med blanke ark. 2019 var en drittsesong, men det har jeg klart å glemme alt.

Forhåpentligvis så har en del folk i klubben lært noe også.

Comment

Hele vitsen med et forum er vel at man skal ha lov til å ytre sine meninger, men holde det på et saklig nivå og helst ikke «ta» personer med litt annen oppfatning. Det er ikke lett å være veldig positiv til klubb, drift og spill etter sommeren. Vi her inne kan mene akkurat hva vi vil og ytre oss som det passer. Så langt virker det dessverre ikke som klubben i noe organ (med unntak av FrankO) er her inne og gidder/orker å kommentere eller oppklare noe for oss. Forumet blir da nesten som en luftekanal for frustrasjon og håp - og det er kanskje like greit.

Jeg er ganske overbevist om at vi har Deila som trener i starten av sesongen 2020. Det er ingen indikasjon om noe endring på dette. Det er gjennomført spillersamtaler med alle og med litt inside info så virker det som det planlegges utfra en fortsettelse på trenerfronten.

Samtidig kan det også virke som vi ikke har en økonomi til å gjøre allverdens sprell foran sesongen (men dette er gjetting basert på uttalelser og egen oppfatning). Det vil i så fall medføre en øket satsning på egne yngre (ren konsekvens av dårlig økonomi) men i seg selv kanskje ikke en dårlig løsning. Dog må vi forvente en ganske radikal endring i troppen. Spørsmålet er om det vil gjøre noen supportere mer optimistisk eller positiv inn mot neste sesong.

Vi har en tropp iflg egen hjemmeside på 31 spillere, inkl alle som er tilbake fra utlån (også Carvalho) og spillere med korttidskontrakt.

Hva tror jeg skjer?

Keepere:
                Vi har egentlig 3 gode keepere, alle for gode til å være 3 valg og jeg forventer at en går ut. Adam er nok den mest rutinerte og jevne, Klaesson fremtiden men noe mer usikker. Han tapte seg litt i mine øyne i noen kamper, særlig den siste, hvor han ikke tør(?) å spille seg ut bakfra. Kjetil Haug er en god keeper selv om han ikke har fått de store sjansene ennå hos oss. Han kan kanskje være fornøyd som et andrevalg og spille i hovedsak 2 div. Men en skal nok ut og jeg er litt redd det kan bli Klaesson.

Bakre rekke:
                Alle som spilte i år står der fremdeles. Jeg tror jo at Borch blir førstevalg på høyre side med Nouri som back-up. Samtidig har Nouri vært helt utafor siden han kom tilbake og virker nesten som han har mistet gnisten. Juarez tar jeg for gitt at setter kursen tilbake. Cornic er ung og lovende, kanskje ikke god nok til neste år som en start kandidat men absolutt som en mulig back-up.
                Midtstoppere er kanskje en plass hvor vi må tenke forsterkninger. Bjørdal blir ett år eldre men holder nok til neste år også. Spørsmålet er hvem som skal være hans makker. Tollås virker å være veldig usikker, og har hatt et langt skadeavbrekk i år. Kan han egentlig komme tilbake til samme nivå? Da har vi Ivan som mest sannsynlig partner der. Nakkim tror jeg forsvinner. Han trenger nok å spille seg opp på et nivå som holder for oss. Kanskje bedre for begge parter å finne en god løsning med en gjenkjøpsklausul? Men vi trenger en stopper inn. Carvalho står i troppen men kan vanskelig se at han kommer tilbake. Venstre back er Sam og Ivan men dersom Ivan må spille stopper så må vi (håper jeg) først se i egne rekker. Oscar Opsahl er både god, ung og lovende og kan absolutt ta steget inn i ES. Han burde ihvertfall få sjansen. Hvis ikke er jeg redd vi mister han (og det samme gjelder nok Leo Cornic)

Midtbane:
                Ett ledd som i år nok ikke har vært optimalt. Lekven og Abu sammen i år i 4-2-1-3 er ikke en god kombo. Begge er høyt lønnede og vanskelig å sette ut. Jeg mener vi har spilt bedre med et 4-3-3 systemet og ingen av dem passer inn som indreløper. Fridtjonsson kommer nok tilbake (om enn kortvarig da jeg ikke kan se han passe inn verken i tropp eller hos trener). Vi har Shala som er selvskreven i en rolle på midten og vi har Felix og S Opsahl som yngre fra egne rekker. En Abu i form som anker og Shala/Felix som indreløpere kunne vært en solid trio. Da har vi både erfaren back-up (i Lekven og Fridtjonsson) og yngre muligheter i Sakarias Opsahl og Brede Sandemoen. Om Abu skulle fortsette formkurven fra i år er (ikke sant Zeta?) Lekven en mulig anker. Tror ikke vi får inn noen nye spillere i dette leddet. Israelsson regner jeg med forsvinner. Odin T Holm kan få innhopp men er neppe klar for noe mer til neste år.

Angrep:
                Vi har en Vega på kant som ikke har fungert etter skaden. Strengt tatt har han vel kun hatt en god kamp i hele år, ellers på det jevne. Camara er spennende men har en vei å gå og er et usikkert kort. Vi har Dønnum som vi kan håpe tar ennå et steg og blir en avgjørende spiller for oss hele neste sesong. Bård er best som spiss men må ofte ta kantrollen. Vi har kanter men mangler kanskje en skikkelig makker til Dønnum? Spiss valgene våre er mange men ingen sikre. Azemi kommer helt sikkert tilbake nå som Tromsø rykket ned. Skal vi håpe ett år til på han? Matti startet friskt men er han over toppen? Begge to jobber hardt og bra for laget men vi trenger også en spiss som lager mål. Kan Peter Michael vokse inn i den rollen? Han har ihvertfall lagt på seg endel muskler i skadeperioden og er ingen liten spiller lenger. Men kommer 2020 for fort? Sander Werni er spennende men samtidig en veldig lett spiller for ES. Han er enda mindre og lettere enn Bård. Jeg tror han må vente ett år eller to før han kan gjøre seg gjeldene i ES. Vi trenger nok et klart førstevalg inn i spissrollen.

Og hva står vi igjen med av spørsmål da? Jo, et system til de spillerne vi faktisk har og kan bruke. I år har vi kjørt et system som ikke har funket. Med de spillerne som er tilgjengelig må vi bli veldig mye smartere til å tenke pasninger og innlegg. Vårt store problem er at vi ikke scorer nok mål. Punktum. B/G har sluppet inn flere mål enn oss men de scorer masse og har en herlig innstilling med å gå på mål. Vi trenger å kopiere noe av det. Våre spillere er ikke så mye dårligere.

Men så kommer vi tilbake til det spørsmålet som innlegget egentlig startet med, gir disse tankene noen stor optimisme eller tro før sesongen 2020? Gir det supporterne noen god følelse av at til neste år tar vi alt? Jeg er nok redd for at svaret på dette er nei. Så hvordan skal vi få optimismen og interessen tilbake? Skal vi først «investere» i en ny spiller eller to så la det bli med en eller to men sørg for at den/de navnene faktisk gir oss supportere troa tilbake. Så får heller Deila sitte ut kontraktstiden, Espeseth lukke døra til kontoret og Ingebretsen gjør hva nå han gjør men la oss få spillere og sporten tilbake.

Jeg velger å være forsiktig optimist men det er et valg - og ikke så lett.

Comment

Jeg kunne ønske vi fikk inn en forsterkning på midtbanen så vi kunne brukt Shala som kantspiller/eventuelt 10èr rollen. Men sånn som ting er nå så er han for viktig for den sentrale midtbanen vår. Så kan det jo være at Vega har godt av en forhåpentligvis full oppkjøring. Han kom til oss skadet, fikk ikke trent godt nok i vinter, og i tillegg var han mye skadet gjennom sesongen og kom egentlig aldri i gang. Jeg er skeptisk, men han fortjener en skadefri oppkjøring før man dømmer han helt nord og ned.

Comment

Originally posted by tordvif View Post
                    Jeg kunne ønske vi fikk inn en forsterkning på midtbanen så vi kunne brukt Shala som kantspiller/eventuelt 10èr rollen. Men sånn som ting er nå så er han for viktig for den sentrale midtbanen vår. Så kan det jo være at Vega har godt av en forhåpentligvis full oppkjøring. Han kom til oss skadet, fikk ikke trent godt nok i vinter, og i tillegg var han mye skadet gjennom sesongen og kom egentlig aldri i gang. Jeg er skeptisk, men han fortjener en skadefri oppkjøring før man dømmer han helt nord og ned.
                    Litt enig i at det kunne vært interessant med en ny midtbanespiller, men jeg ville aller helst hatt en spiss som scorer mål. Som Pete skriver, har vi spillere på topp som jobber, eller vi kan bruke som oppspillspunkt, men vi har ikke noen distinkte nok til å score jevnt. Alt blir mer tilfeldig.
                    Men når vi ikke trekker folk eller sponsorer, er jeg redd det ikke finnes midler til forsterkninger, og hva gjør ledelsen da? Sparer de seg til "fant" og satser på at en av unggutta får oss opp og fram, eller tar de sjansen og investerer i en toppspiller?
                    Noe må de iallefall gjøre for å få opp interessen igjen. Det å sende ut mail om fornying av sesongkort så tett på den dårligste høstsesongen noensinne er alt annet enn lurt.
                    Vålenga må ut i media, "noen" må mene noe om hva som feilet, hva kursen er framover og hva som skal skje - gjerne et og annet ønske.

Akkurat nå framstår klubben som blinde høns (bruker vi et PR byrå idag?). Klubben hadde trengt å gå ut hardt og bredt kjapt som mulig - skape interesse. Deretter legge ut sesongkort for salg - før julegrana tennes.
                    "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

Problemet er jo at vi har såpass mange spisser om Azemi kommer tilbake. Noen må ut før vi kan hente inn der tror jeg, selv om det ikke hadde vært å forakte med en målscorer. Det virker ikke som at Deila får spissene til å fungere skikkelig. Vi hadde Sam Johnson som var en målscorer, men heller ikke der fikk vi utnyttet potensiale max. Om det ikke kommer inn en midtbanespiller så håper jeg Felix får en skikkelig sjanse. Det har han aldri fått i den posisjonen hvor han er best.

Comment

Originally posted by Pete View Post
                        Hele vitsen med et forum er vel at man skal ha lov til å ytre sine meninger, men holde det på et saklig nivå og helst ikke «ta» personer med litt annen oppfatning. Det er ikke lett å være veldig positiv til klubb, drift og spill etter sommeren. Vi her inne kan mene akkurat hva vi vil og ytre oss som det passer. Så langt virker det dessverre ikke som klubben i noe organ (med unntak av FrankO) er her inne og gidder/orker å kommentere eller oppklare noe for oss. Forumet blir da nesten som en luftekanal for frustrasjon og håp - og det er kanskje like greit.

Jeg er ganske overbevist om at vi har Deila som trener i starten av sesongen 2020. Det er ingen indikasjon om noe endring på dette. Det er gjennomført spillersamtaler med alle og med litt inside info så virker det som det planlegges utfra en fortsettelse på trenerfronten.

Samtidig kan det også virke som vi ikke har en økonomi til å gjøre allverdens sprell foran sesongen (men dette er gjetting basert på uttalelser og egen oppfatning). Det vil i så fall medføre en øket satsning på egne yngre (ren konsekvens av dårlig økonomi) men i seg selv kanskje ikke en dårlig løsning. Dog må vi forvente en ganske radikal endring i troppen. Spørsmålet er om det vil gjøre noen supportere mer optimistisk eller positiv inn mot neste sesong.

Vi har en tropp iflg egen hjemmeside på 31 spillere, inkl alle som er tilbake fra utlån (også Carvalho) og spillere med korttidskontrakt.

Hva tror jeg skjer?

Angrep:
                        Vi har en Vega på kant som ikke har fungert etter skaden. Strengt tatt har han vel kun hatt en god kamp i hele år, ellers på det jevne. Camara er spennende men har en vei å gå og er et usikkert kort. Vi har Dønnum som vi kan håpe tar ennå et steg og blir en avgjørende spiller for oss hele neste sesong. Bård er best som spiss men må ofte ta kantrollen. Vi har kanter men mangler kanskje en skikkelig makker til Dønnum? Spiss valgene våre er mange men ingen sikre. Azemi kommer helt sikkert tilbake nå som Tromsø rykket ned. Skal vi håpe ett år til på han? Matti startet friskt men er han over toppen? Begge to jobber hardt og bra for laget men vi trenger også en spiss som lager mål. Kan Peter Michael vokse inn i den rollen? Han har ihvertfall lagt på seg endel muskler i skadeperioden og er ingen liten spiller lenger. Men kommer 2020 for fort? Sander Werni er spennende men samtidig en veldig lett spiller for ES. Han er enda mindre og lettere enn Bård. Jeg tror han må vente ett år eller to før han kan gjøre seg gjeldene i ES. Vi trenger nok et klart førstevalg inn i spissrollen.

Jeg velger å være forsiktig optimist men det er et valg - og ikke så lett.

Virker godt gjennomtenkt. Synes også Osame Sahraoui burde vært nevnt her for 2020.

Comment

Jeg tror interessen for VIF ikke avhenger av Deila, men om vi vinner kamper, og helst med stil!

Comment

En ting som er positivt (!) foran 2020-sesongen, er at vi kan gå inn i en sesong hvor svært få har trua på noe som helst. Få vil ha tro på Europa, knapt noen vil tro på medalje. VG vil justere oss ned fra fjerde-femteplass til der vi er i dag, og motstanderne vil ikke frykte en bortekamp på Valle.

Det kan faktisk gjøre godt, for Enga har vist før at de kan slå hardt nedenfra når de færreste forventer det. Jeg skal ikke blande kortene for mye her, men få levnet håkkigutta en sjanse i fjor. Tynn stall og uten egen hjemmebane, ble vi så vidt tippet til sluttspillplass av TV 2. Den sesongen ble gutta seriemestere.

Litt klokere, litt bedre satt stall og med betydelig lavere skuldre kan 2020 bli moro.

Men ikke si det til noen, for da jinxer vi hele skiten!

SpåmannDuck.
                            Vålerenga - Oslos stolthet

Comment

Originally posted by ziggy75 View Post
                              Jeg tror interessen for VIF ikke avhenger av Deila, men om vi vinner kamper, og helst med stil!
                              Helt klart. Tilskuertapet har vært soleklart størst der lagene ikke har prestert som forventet. Dette har vi sett tidligere år også, så ikke noe nytt der.
                              Selv om RBK har mistet flere enn oss både i prosent og antall, endte vi opp med kamper helt uten noe å spille for i tillegg. Disse er drepen og heller bare bensin på "bryr-meg-ikke" bålet.
                              Hadde vi vært med i kampen om medaljer og Europa skal jeg love deg et helt annet tilskuertall.

For de som kan styre sitt eget lag:
                              vif.managerleague.com

Comment

Skjønner poenget til Duck, men det har jo vært 9 sesonger på rad nå hvor det egentlig ikke har vært særlig grunn til forventninger før sesongen. Likevel har VG tippet oss høyt og likevel har det gått i dass. Det var vel ingen spesiell grunn til å ha store forventninger før 2019 sesongen heller.

Jeg tror først og fremst at det er der problemet ligger. Likegyldigheten har sneket seg inn og plukket vekk folk litt etter litt over snart 10 år, og nå begynner også den harde kjerne og bli likegyldig. Det vises på tilskuersnittet vårt, og det er skummelt..

Comment

Working...
                                X