Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Sesongen 2020

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by ziggy75 View Post
    Trenerteamet, spillerne og Elkjøp har kåret Dønnum til årets Vålerenga-spiller. Trenerteamet stemte forøvrig på Lekven som årets spiller.
    http://www.vif-fotball.no/nyheter/ar...19-aron-donnum
    Det er ingen bombe at trenerteamet liker Lekven. Dette er likevel rystende. Det finnes bare ikke noen god begrunnelse for at Lekven skal være årets spiller. Noen peker på at Lekven gjør få feil. Men man kan ikke bruke det til fordel for en nullrisiko-spiller som Lekven. Han spiller ballen kjapt og enkelt, mister ikke ballen, men sørger heller ikke for noen fremdrift.

Trenerne vil sikkert si at Lekven er så klok uten ball. Dette blir farlig subjektivt. Jeg tviler på at han er særlig fotballklokere enn de fleste motstandere vi møter. Dessuten holder det ikke bare å være klok uten ball når VIF vil opp i toppen. Det må kreves atskillig mer av spillerne.

Argumentene mot Lekven er derimot mange og tunge: 1. Han gjør ikke målpoeng, er helt ufarlig foran mål, skaper vanligvis ikke farlige situasjoner 2. Kan ikke føre ball i fart, forsere motspillere 3. mangler vekt og høyde på dødballer 4. sinker spillet med støttepasninger, mangler fleksibilitet med ball til å gjøre det situasjonen krever. 5. Han må være treg på sprinttester 6. han må være svak på styrketester 7. Lekven er pinlig svak i dueller, nærkamper, får spillere som Mos til å se ut som atleter. 8. han forsvinner fullstendig når VIF kommer under press. Når Odd presset på sist tror jeg ikke Lekven var nær ballen de siste ti minuttene
    .
    Dette viser hvor fryktelig galt trenerteamet evaluerer midtbane. Dette er garantert det store problemet under Deila-regimet Den eneste gangen under Deila VIF vant tre på rad stilte vi med en helt annen midtbane, mye mer fysisk robust og med sugende taklinger

Comment

Originally posted by zeta View Post

Det er ingen bombe at trenerteamet liker Lekven. Dette er likevel rystende. Det finnes bare ikke noen god begrunnelse for at Lekven skal være årets spiller. Noen peker på at Lekven gjør få feil. Men man kan ikke bruke det til fordel for en nullrisiko-spiller som Lekven. Han spiller ballen kjapt og enkelt, mister ikke ballen, men sørger heller ikke for noen fremdrift.
      Hvis du mener at Lekven kun spiller støttepasninger, så kan du ikke ha fulgt så godt med på kampene denne sesongen.

Comment

Hvis du mener at Lekven kun spiller støttepasninger, så kan du ikke ha fulgt så godt med på kampene denne sesongen.
        Han slår svært mye støtte, spesielt når laget er under litt press. Så slår han noen stikkere, men de går like gjerne til motstander. Endelig slår han noen helt ok pasninger, men det er slike som hvem som helst på dette nivået klarer. Det er sjelden Lekven står bak farlige situasjoner. Er det noen statistikk på nøkkelpasninger?

Comment

Han slår svært mye støtte, spesielt når laget er under litt press. Så slår han noen stikkere, men de går like gjerne til motstander. Endelig slår han noen helt ok pasninger, men det er slike som hvem som helst på dette nivået klarer. Det er sjelden Lekven står bak farlige situasjoner. Er det noen statistikk på nøkkelpasninger?
          Trenerteamet har garantert mye statistikk fra hver kamp. Fører du statistikk over kampene til Enga?
          Han slår diagonalpasninger og pasninger i lengderetningen ofte nok, men som oftest er det han som balanserer midtbanen og sender folk fremover og på løp. Spinner har muligens noen observasjoner! Jeg tror ikke jeg er helt på jordet, om jeg påstår at han er en av de som vinner flest dueller og plukker opp flest andreballer.
          ​​​​​​
          Last edited by ziggy75; 07.12.2019, 19:01.

Comment

Jeg har skrevet om dette før, og det er helt meningsløst å diskutere dette med Zeta, som vanlig.
            Ingen vits i prøve engang.
            For de som kan styre sitt eget lag:
            vif.managerleague.com

Comment

Trenerteamet har garantert mye statistikk fra hver kamp. Fører du statistikk over kampene til Enga?
              Han slår diagonalpasninger og pasninger i lengderetningen ofte nok, men som oftest er det han som balanserer midtbanen og sender folk fremover og på løp. Spinner har muligens noen observasjoner! Jeg tror ikke jeg er helt på jordet, om jeg påstår at han er en av de som vinner flest dueller og plukker opp flest andreballer.
              ​​​​​​
              På Sofascore fant jeg statistikk. På nøkkelpasninger er Lekven nr 215 i es. På rating er han nr 266. Abu er nr 141 på rating

På Lekven står det: ingen spesielle styrker, svakhet: Ground duels, som jeg antar er dueller på bakken
              På Abu står det styrker: pasninger, ballkontroll ; ingen spesielle svakheter

Comment

På Sofascore fant jeg statistikk. På nøkkelpasninger er Lekven nr 215 i es. På rating er han nr 266. Abu er nr 141 på rating

På Lekven står det: ingen spesielle styrker, svakhet: Ground duels, som jeg antar er dueller på bakken
                På Abu står det styrker: pasninger, ballkontroll ; ingen spesielle svakheter
                Akkurat den statistikken sier ikke veldig mye om det totale bildet.
                Og regner ikke med at trenerteamet brukte sofascore når de ga sin stemme til årets spiller.
                FrankO, vet du noe om klubbens analyseverktøy?

Comment

Sofastats har sine begrensninger når det gjelder ligaer de ikke har veldig fokus på.
                  Man må FORSTÅ Sofastats før man kan bruke det nogenlunde fornuftig.
                  Man må forstå hva "rankingen" deres betyr og hva den består av, og ikke minst, hva den IKKE består av.
                  Men den er såpass unøyaktig og tilfeldig på en del områder hva gjelder spillere i Norge, at man ikke kan se på den med mindre man har sett kampene den bruker som grunnlag.
                  Disse "styrkene" til Abu, joda, de har blitt lagt inn når spilleren ble lagt inn i systemet, og da ligger de der. De sier ingenting om hvordan han er nå. Men vi er alle enige om at en Abu i maxform er langt bedre enn en Lekven i maxform..Det er bare det at Abu ikke har vært i nærheten av MAX på en hel sesong.
                  Sofastats har jo ikke engang klart å få med seg en eneste alvorlig feil av Abu denne sesongen, og, hehe, ja, det sier jo litt

Zeta leser statistikk som en viss varm kar leser bibelen

Men man kan velge og vrake selvsagt og man kan godt velge ut eksempler som underbygger en favoritt. Jeg kan jo høyne med en stk Big Chances Created... Der vinner Lekven 4 - 0 over Abu.
                  Og det er sikkert fint det, men det spiller ingen rolle, for det er ikke det som er viktig.

Kjære Zeta, med all respekt..Hvordan skal våre sittende midtbanespillere bidra med målpoeng når vi sliter som f.... med å score i det hele tatt? Skal de gå for assists på selvmål da eller? Tuller litt med deg nå selvsagt.
                  Men hvorfor fortsetter du å mase om de samme tingene hele tiden, når du også vet hvordan vi har spilt i år? Med de høye sidebackene og derfor svært lave og brede sittende midtbanespillere med stort defensivt ansvar? Du mener at alle mann skal i angrep da, og vi skal bare stå igjen med midtstoppere og keeper? Nei, vær litt seriøs da mann.

Hadde halvparten av stolpeskudda som gikk ut, gått inn isteden, så hadde det vært målpoeng på begge gutta, ihvertfall kanskje. Hadde ALLE stolpeskudda gått inn hadde Lekven hatt 4 assists, og Abu 1, for å si det slik. Men betyr det at det er Lekven og Abu sin skyld at ikke ballen går inn? Neppe.

Men nå må du snart gi deg med terpingen på det samme, om og om igjen. Dette evige Lekven-maset ditt bidro ikke til noe positivt på VGD, og det bidrar ikke til noe positivt her heller. Det at du selv setter din egen subjektive oppfatning over vurderingen til både trenerapparatet og det faktumet at han har vunnet flest konkurranser på trening, blir helt meningsløst.
                  Det å tro at det finnes en "konspirasjon" i VIF, rundt dette med Lekven eller "små og lette typer generelt" er jo bare kjempemorsomt. Men noen av oss begynner å gå litt lei.

Og så må du slutte å putte ord i munnen på andre. Gang på gang kommer du med uttalelser som
                  "De sier at Lekven er så klok uten ball" og "De sier han har et fantastisk fotballhode"...
                  Kan du gi oss EN ENESTE link til dokumentasjon på dette?

"Noen peker på at Lekven gjør få feil. Men man kan ikke bruke det til fordel for en nullrisiko-spiller som Lekven."
                  Feil. Selvfølgelig er en lavere feilprosent blant defensive midtbanespillere et viktig moment. Det er dessuten direkte feil å si at han er en nullrisikospiller, han spiller på en plass og i en rolle som er diktert ganske tydelig.

Støttepasninger er som regel bare en indikasjon på at de som er lenger foran i banen ikke har posisjonert seg riktig eller at de ikke er bevegelige nok, og dette har vi sett mangel på i hele år, kanskje spesielt etter at Ejuke forsvant. I likhet med resten av laget, har også midtbanen vår lidd under noen (for meg) merkelige valg fra benken hva gjelder oppstilling og uttak, spesielt foran i banen. Denne enormt dårlige høstseongen har gitt oss et par overaskelser, med rare valg av både kanter, 10'er, spiss osv. For eksempel, de kampene der Matti spillte i 10ern...Han var jo aldri på rett plass, og var jo tydelig ute av komfortsonen for hvor han er vant til å spille. Og så var det kampene med Felix som kant da..Ikke det at han overhodet ikke duger til det, men han løser den rollen helt annerledes enn f.eks Finne eller Ejuke.

"Han spiller ballen kjapt og enkelt, mister ikke ballen, men sørger heller ikke for noen fremdrift."
                  Feil. Se kampene om igjen hvis du må, men denne "meningen din" har jeg plukket fra hverandre før her inne i ulike kamptråder. Men du står bare på repeat med de samme sure oppgulpene dine om dette temaet, helt uten å ha noe som helst dekning for det.

Spillemessig har det ikke vært all verden av forskjell på disse to gutta i år, og det er jo synd, vi hadde større forhåpninger hva gjelder Abu. Den eneste store klare forskjellen er de grove feilene Abu har gjort.
                  Men her, som i Godset, så fort han får seg en litt lengre kontrakt, så er det natta. Men det kan jo være helt andre ting som spiller inn her, som familieliv, trivsel i hverdagen, trivsel i garderoben, hva pokker vet VI som ikke er tilstede hele tiden.

Jeg ville ihvertfall valgt Lekven foran Abu hver eneste gang, omtrent bare på grunn av de grove feilene han gjør. Men jeg tror uansett ikke at VIF 2020 kommer til å avgjøres av noen av de. Så kan vi gi oss med dette, please, Zeta?
                  vif.managerleague.com

Comment

FrankO, vet du noe om klubbens analyseverktøy?
                    Ahh, hva jeg skulle betalt for å få tilgang

vif.managerleague.com

Comment

Originally posted by Spinner View Post

Ahh, hva jeg skulle betalt for å få tilgang
                      Er ikke det jobben til Lunov å analysere kampene?

Comment

For å ta punkt for punkt.

For det første kan jeg ikke slutte å snakke om Lekven siden jeg mener at spillertypen han er står for det store problemet i VIF i dag, noe som gjør at klubben ikke kan gjøre fremskritt. Men jeg skal love at hvis Lekven fortsetter fast neste sesong så tar jeg pause fra VIF til han er ute av førsteelveren. Så slipper dere meg på forumet!

For det andre mener jeg at to på midten ikke kan være så ufarlige. Da RBK var på topp hadde de tre farlige på midten, to raske målfarlige kanter pluss offensive backer! Selvfølgelig kan ikke alle gå samtidig, men de var del av et større repertoar. De kunne veksle og motstanderen måtte forholde seg til flere trusler. Abu og Lekven har aldri gjort målpoeng, når de to brukes vet man at man får ytterst få målpoeng derfra.

Jeg er helt enig i at statistikkene og børsene må tas med noen never salt. Men de pleier å få med seg noe og gi en indikasjon på enkelte ting. Når Lekven er nr 137 av 151 på NTB-børsen, nr80-90 på VG og har en rimelig miserabel stats på sofa så lover ikke det bra. Det er så mange tegn som taler mot Lekven. VIF var veldig bra den aller første tiden med Deila i 2016. Så kom Lekven sent på sommeren og pilene pekte rett nedover. På 3.5 år med Lekven har det ikke vært en eneste periode laget har fungert stabilt. Men da han var ute med skade blomstret plutselig laget opp med tre strake seire uten baklengs. Laget så annerledes ut, mer robust og normalt, mot det puslete makkverket som vanligvis leveres

Comment

​​​​​​
                          Selvfølgelig har sportslig ledelse sine analyseverktøy. Men det er noe galt med dem! De påstår at de spiller bra samtidig som de holder på å rykke ned! Alltid er det overoptimistiske vurderinger av spillet, de ser ikke svakhetene som i hvert fall for meg er så tydelige.

De skaper noen sjanser og setter noen i stanga. Men har dere sett Tromsø og Sarp m fl? De brenner også vanvittige sjanser. Det er typisk for svake lag at det blir bare nesten over lengre tid. Så må man også tenke på at hvis man skulle lykkes å få ballen over streken så klarer man ikke stå imot presset som motstanderne da setter inn

Comment

Jeg er helt enig i at statistikkene og børsene må tas med noen never salt. Men de pleier å få med seg noe og gi en indikasjon på enkelte ting. Når Lekven er nr 137 av 151 på NTB-børsen, nr80-90 på VG og har en rimelig miserabel stats på sofa så lover ikke det bra. Det er så mange tegn som taler mot Lekven. VIF var veldig bra den aller første tiden med Deila i 2016. Så kom Lekven sent på sommeren og pilene pekte rett nedover. På 3.5 år med Lekven har det ikke vært en eneste periode laget har fungert stabilt. Men da han var ute med skade blomstret plutselig laget opp med tre strake seire uten baklengs. Laget så annerledes ut, mer robust og normalt, mot det puslete makkverket som vanligvis leveres
                            Er du helt kortslutta eller?
                            Hvem spilte på midtbanen vår da vi gjorde en ganske god vårsesong, og spesielt da vi VANT kampene våre?
                            Det var Lekven og Shala, og noen kamper med alle 3.
                            vif.managerleague.com

Comment

For å ta punkt for punkt.
                              For det første kan jeg ikke slutte å snakke om Lekven siden jeg mener at spillertypen han er står for det store problemet i VIF i dag, noe som gjør at klubben ikke kan gjøre fremskritt. Men jeg skal love at hvis Lekven fortsetter fast neste sesong så tar jeg pause fra VIF til han er ute av førsteelveren. Så slipper dere meg på forumet!
                              Det du tydeligvis ikke vil forstå er at du ikke har noe grunnlag for å hevde at hverken spillertypen eller spilleren i seg selv har noen direkte sammenheng med resultatene våre. Du kan mene det så mye du vil, og du kan fortsette på repeat så mye du vil, men det forandrer ingenting i den virkelige verden.

Når vi vinner over Godset med Lekven og Shala på banen, så er det liksom "på tross av Lekven", mens når vi taper mot Godset med Lekven og Shala på banen så er det Lekven sin feil, selvsagt, og en spillertype vi ikke burde bruke... Som sagt, det er ikke noe poeng å diskutere dette med deg.
                              vif.managerleague.com

Comment

Spinner, for det tredje: flere kan nok dele skylden for en del støttepasninger. Men det må kreves fleksibilitet med ball. Hvis ingen er i god posisjon for øyeblikket må spilleren kunne holde litt på ballen, skjerme den noen sekunder, så kanskje oppstår muligheter. De gode spillerne gjør dette, synes du Lekven er god på slikt. Eller de gode tar plutselig saken i egne bein og setter skikkelig fart fremover og skaper ubalanse. Lekven overlater alt slikt til de andre

For det fjerde, jeg er enig i at Deila kløner det til noen ganger med lagoppstillinger, men det skal ikke ha så mye å si! Laget skal ikke gå ned i kjelleren av den grunn. Se på Godset, de skiftet ut seks-syv mann i førsteelveren over natta og fikk respons umiddelbart. De klarte fort å vinne noen kamper selv om relasjonene tydelig ikke satt. Dette viser at relasjoner og oppstilling er vel og bra, men aller mest basic er tæl, kraft og ferdigheter med ball

For det femte, dette er i hvert fall ikke ment som sure oppgulp, men som ramsalt, konstruktiv sportslig kritikk. Jeg peker på meget konkrete ting som må endres

For det sjette Spinner, hvordan forholder du deg til at Abu spilte med helt andre typer da han var god?

For det sjuende, kan vi være enige i at Abu og Lekven ikke passer sammen?

Comment

Working...
                                X