Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Sesongen 2020

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Spinner når jeg etterlyser mer fysikk mener jeg spesielt atletiske egenskaper, fysikken her må ikke gå på bekostning av hurtigheten i laget.

Jeg tror dette absolutt vil føre til færre støttepasninger, fordi laget vil ha selvtillit og evner til å utfordre mer, forsere i lengderetning. Presisjonen vil bli bedre med selvtillit og flyt. Når lag taper duellene begynner feilene å florere, det kan jo se ut som om de knapt har spilt fotball før. Dette skjer gang på gang med lag som taper for mange dueller og situasjoner

Comment

Jeg skjønner, Zeta, at du vil ha spillere som er like gode som de vi har på alt annet, men med mer fart og fysikk.
      Da håper jeg du også skjønner at det vil være svært unntaksvis at vi kommer over slike spillere til en pris vi faktisk kan betale for de, og at det også er sjeldent at spillere som innehar alle de kvalitetene ønsker å spille for Enga, da de hører hjemme i en bedre liga

Vi er enige om at vi ikke har truffet blink på overgangsmarkedet, helt greit. Men det er ikke bare å bestille ferdigheter og så kommer de rakende på en fjøl med spillere som passer inn.

For at det skal være realisme i det du forslår må du komme opp med ferdigheter du ønsker å nedprioritere, i bytte for det du ønsker å fokusere på . Ofte betyr mer duellstyrke mindre fart, eller kanskje lavere treffprosent på pasninger, kanskje dårligere posisjonering eller dårligere basisferdigheter. Men vi vet hva du vil ha, alltid
      For de som kan styre sitt eget lag:
      vif.managerleague.com

Comment

Originally posted by Spinner View Post
        Jeg skjønner, Zeta, at du vil ha spillere som er like gode som de vi har på alt annet, men med mer fart og fysikk.
        Da håper jeg du også skjønner at det vil være svært unntaksvis at vi kommer over slike spillere til en pris vi faktisk kan betale for de, og at det også er sjeldent at spillere som innehar alle de kvalitetene ønsker å spille for Enga, da de hører hjemme i en bedre liga

Vi er enige om at vi ikke har truffet blink på overgangsmarkedet, helt greit. Men det er ikke bare å bestille ferdigheter og så kommer de rakende på en fjøl med spillere som passer inn.

For at det skal være realisme i det du forslår må du komme opp med ferdigheter du ønsker å nedprioritere, i bytte for det du ønsker å fokusere på . Ofte betyr mer duellstyrke mindre fart, eller kanskje lavere treffprosent på pasninger, kanskje dårligere posisjonering eller dårligere basisferdigheter. Men vi vet hva du vil ha, alltid
        Spinner, det er nettopp her problemet er. Klubber som Sogndal, FKH, KBK, Sarp har vist at de fint kan få tak i raske og eller sterke spillere med bra ferdigheter. Glimt stilte denne sesongen med minst 4 gode spillere som er raskere enn den raskeste på Enga. Godset henta 7 spillere i sommer på lav hylle og fikk kraft, tæl og bra ferdigheter.

Problemet er at VIF ikke ser etter disse egenskapene. Klubben blir sittende igjen med spillere som mangler fart, styrke og heller ikke har noe spesielt med ferdigheter. Det er garantert fiasko. Slike blir kriget i senk som vi ser gang på gang. Nå ser VIF litt etter atletiske egenskaper på stopper og spiss, men ikke på de 7 øvrige plassene

I tillegg til dette så disponerer Deila stallen feil. Da midtbanen var Abu, DFH og Israelsson, så vi ut som et skikkelig lag, robust, tøft å spille mot. Så det er muligheter i stallen også hvis Deila tar hensyn til hvilke typer som passer sammen

Comment

Originally posted by zeta View Post
          Problemet er at VIF ikke ser etter disse egenskapene. Klubben blir sittende igjen med spillere som mangler fart, styrke og heller ikke har noe spesielt med ferdigheter. Det er garantert fiasko. Slike blir kriget i senk som vi ser gang på gang. Nå ser VIF litt etter atletiske egenskaper på stopper og spiss, men ikke på de 7 øvrige plassene
          Sukk, du Zeta du Zeta.... Det var vel neppe FYSIKK vi mistet ved salget av Ejuke eller i somerpausen...Og vi fungerte jo ganske bra før det Du griper etter et enkelt halmstrå som kan forklare høstens kollaps, men det finnes ikke noen enkel forklaring eller lettvint løsning.
          vif.managerleague.com

Comment

Get a room, Zeta og Spinner.

Comment

Originally posted by Spinner View Post

Sukk, du Zeta du Zeta.... Det var vel neppe FYSIKK vi mistet ved salget av Ejuke eller i somerpausen...Og vi fungerte jo ganske bra før det Du griper etter et enkelt halmstrå som kan forklare høstens kollaps, men det finnes ikke noen enkel forklaring eller lettvint løsning.
              Så mye jeg har skrevet og så tror du at jeg bare tenker fysikk. Det viser jo at du ikke har lest det eller forstått det.

Comment

Originally posted by Farmor View Post
                Get a room, Zeta og Spinner.
                Jeg fatter ikke hva folk har imot litt intensiv debatt. Vi kommer med massevis av argumenter og forsøker å belyse laget fra alle sider. Men folk vil vel heller bare ha mas om ny spiss eller ny psykolog eller ny trener

Comment

Originally posted by zeta View Post

Jeg fatter ikke hva folk har imot litt intensiv debatt. Vi kommer med massevis av argumenter og forsøker å belyse laget fra alle sider. Men folk vil vel heller bare ha mas om ny spiss eller ny psykolog eller ny trener
                  Nei, du kommer ikke med masse argumenter. Du vil fjerne Lekven, og snakker om det samma fjåset dag ut og dag inn. Tror du folk gidder lytte til det? At jeg svarer deg er jo min egen dumhet, men jeg synes syndt på Spinner som heiv seg ut i kampen og plukker fra hverandre hele argumentet ditt, men da snur du på det og mener han ikke har lest alle innlegga dine? Hallo, hvem gjør vel det?
                  Nei huff.
                  "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

Originally posted by Flem View Post

Nei, du kommer ikke med masse argumenter. Du vil fjerne Lekven, og snakker om det samma fjåset dag ut og dag inn. Tror du folk gidder lytte til det? At jeg svarer deg er jo min egen dumhet, men jeg synes syndt på Spinner som heiv seg ut i kampen og plukker fra hverandre hele argumentet ditt, men da snur du på det og mener han ikke har lest alle innlegga dine? Hallo, hvem gjør vel det?
                    Nei huff.
                    Du er jo en av de som bare kommer med sur galle. Noen av de andre argumenterer litt

Det er meningsløst og fjernt å påstå at jeg bare kommer med det samme fjaset hele tiden. At jeg vil fjerne Lekven er en ting, men hovedsaken er Vålerenga kommer seg opp. Jeg har prøvd å analysere alle sidene ved laget og klubben. Noen få bidrar med analyse, mens andre enten er apatiske eller bare mener at treneren er udugelig. Det er kanskje mer givende å prøve å forstå klubben?

Vålerenga har mer eller mindre vært i gjørma i ni år. Det er ikke noe fremdrift å spore verken i klubb eller blant fansen. Hvert år er det samme regla. Folk er apatiske eller skjeller ut klubben eller vil ha ny stopper eller spiss. Når jeg prøver å se litt annerledes på det, mer helhet, blir jeg for det meste skjelt ut.

Du trenger ikke lese innlegga mine, men det blir dumt når det blir sagt til meg at folk har fått med seg hva jeg mener. Så viser det seg at de knapt har skjønt noe av det jeg har sagt. Det blir vanskelig å plukke fra hverandre mine argumenter når man helt har misforstått hva jeg sier

Comment

• Originally posted by Spinner View Post

For det første, VIF fungerte ikke jevnt før sommeren. Det var tydelige sykdomstegn. Men ja, Ejuke var meget viktig, sammen med Shala og Dønnum

Ejuke var en meget god nærkampspiller i mange situasjoner pga sin gode teknikk og hurtige vendinger. Han kom seg ut av pressede situasjoner og forserte motstandere hele tiden. Dette handler ikke bare om fysikk.

At det ikke finnes noen lettvint løsning er en klisje som er lett å skyve foran seg for å fri seg fra ansvar. Det var det første Deila gjorde da det buttet i mot. Men kanskje det finnes en lettvint løsning? I alle fall gjelder det å forstå problemene. Noe må det jo være. Ikke sant? Klubben har problemer og noe må være forklaringen

Comment

• Hallo, det er trener vi mangler mest.

Comment

• Originally posted by dalagubbe View Post
                          Hallo, det er trener vi mangler mest.
                          Kunne vært verre, vi kunne hatt Tom Nordlie

Comment

• Originally posted by FuriousMachine View Post
                            Kunne vært verre, vi kunne hatt Tom Nordlie
                            HAHAHa, daua av latter her nå!!!
                            vif.managerleague.com

Comment

• Bare å sløse bort penger på en kvast med blomster i retning Åråsen,kyss meg i ræva som jeg fryder meg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Comment

• Originally posted by zeta View Post
                                1: Folk er apatiske eller skjeller ut klubben eller vil ha ny stopper eller spiss.

2: At det ikke finnes noen lettvint løsning er en klisje som er lett å skyve foran seg for å fri seg fra ansvar. Det var det første Deila gjorde da det buttet i mot. Men kanskje det finnes en lettvint løsning? I alle fall gjelder det å forstå problemene. Noe må det jo være. Ikke sant? Klubben har problemer og noe må være forklaringen
                                (OBS; Sitatene er hentet fra 2 ulike poster her)

1: Man kommer ikke unna at det har vært en del "variasjon" både bak og foran denne sesongen.
                                Tapet av Tollås, ny danske inn, Ivan ut og inn, Adam & Klaesson om hverandre, Nouri for Borch i alt for mange kamper, Sam ute med skade osv osv. I en del av de virkelig svake kampene våre har forsvaret ikke sett ut i måneskinn.
                                1A) At "folk vil ha ny stopper" er jo ikke rart når man ser på årets kamper.

Det har vært mye "variasjon" foran også, med Matti som 10er, Matti som spiss, George som spiss, Finne som spiss, Ejuke som spiss, Ejuke som kant, Ejuke som 10er, Dønnum som kant, Dønnum som 10er osv osv.

Det er IKKE ET ENESTE LAG I TL som har rokkert om like mye, som har variert formasjoner like mye, som har prøvd spillere i ulike posisjoner like mye, som det vi har. Det har hatt litt med skader å gjøre, det har hatt litt med resultater og innslag av desperasjon å gjøre, og det har hatt litt med treneren vår å gjøre, det er tross alt han som setter laget , formasjonen og taktikken.

Men det ER gutta som må få ballen i mål.

1B) At "folk vil ha ny spiss" er jo ikke rart da vi ikke ser ut til å finne en som fungerer godt nok. Matti ble vel nylig også en av "årets flopper" i en eller annen avis. Og ikke fortell meg at George har imponert voldsomt.

------------------

2A) : Umm, du mener jeg fraskriver meg ansvar når jeg sier det ikke finnes en enkelt eller lettvint løsning? Jeg var ikke klar over at jeg hadde noe ansvar i det hele tatt jeg
                                Og du kan kalle det en klisje så mye du vil, det betyr ikke at det er feil eller unøyaktig.

Ja, klubben har problemer / utforinger på flere fronter, som vi har diskutert hundre ganger, både markedsmessig, resultatmessig i høstsesongen og på en måte økonomisk (kan diskuteres det siste der, så lenge Trøim spytter inn så lever vi med det i en sesong til ihvertfall).

Jeg vil nå KUN gå inn på de resultatmessige "problemene", sett opp mot kritikk av midtbanen, mangel på fysikk og andre aspekter jeg mener er relevante.

1: Vårsesongen ga oss 7 seire på 15 kamper.
                                2: Høstsesongen ha oss 1 seier på 15 kamper.
                                3: Hadde vi holdt snittet fra vårsesongen hadde vi vært topp 4. Dette kan ses på som at vi var "i rute" i forhold til estimert fremgang, sesongens målsetting osv.
                                At noen nå vil trekke frem at vi var "shaky på våren også", vel, klart, i enkeltkamper, men det er irrelevant. Alt gikk som "planlagt", og forventningene var omtrent innfridd i så måte.

Ettersom vi stort sett har hatt de samme spillere på defensiv midtbane gjennom hele sesongen (en halvsannhet ihvertfall, Ronny Rokade har jo gjort noen ting underveis uten hell) er det direkte usannsynlig at resultatproblemet plutselig oppstår på grunn av "manglende fysikk / duellkraft" i det leddet. Det er en påstand uten noe som helst dekning i fakta og er svært usannsynlig.
                                Hvis vi ser på de kampene der vi har spilt med 2 sittende, altså 4-2-3-1, så er det ingen tvil overhodet, den beste kombinasjonen, målt på resultat, har vært Lekven + Shala.
                                Poeng per kamp i snitt med Abu + Lekven = 0.685
                                Poeng per kamp i snitt med Shala + Lekven = 1.875
                                (Jeg har her sett bort ifra kampene hvor vi har spillt 4-1-4-1, 4-4-2 og 4-3-3 da de ikke blir representative i sammenligningen)

Hvis vi for moro skyld ser på 4-3-3 kampene også, hvor Abu + Shala + Lekven har utgjort midten:
                                Poeng per kamp i snitt med Shala + Lekven + Abu = 2.33 !!
                                (OBS OBS, tynt grunnlag, 3 kamper bare!)

Dette var vel stort sett kun fakta og statistikk, så kanskje ikke så mye å diskutere.

Men det gir svært lite grunnlag for å hevde at "Lekven må ut", og ikke så mye grunnlag for å si at "Vi må ha mer fysikk".
                                Selvfølgelig kan man mene det så mye man vil, for ingen har fasiten på hvordan det hadde gått om vi hadde spilt med andre spillere eller andre formasjoner.

------------------
                                2B) "I alle fall gjelder det å forstå problemene."

Da må vi først definere hva "problemene" er.
                                Det er IKKE et opplest og vedtatt "problem" at vi har lave eller fotrappe spillere på midtbanen, som mangler noen kilo i forhold til en del andre lag.
                                Hvis "problemet" er "mangel på poeng og resultat i høstsesongen", så er det fint og konkret. Men resultater i en jevn liga har, som nevnt før, en høy grad av
                                tilfeldigheter, marginer, tabber og følgefeil.
                                Der har vi fire medvirkende årsaker til "problemet".

Den eneste av de jeg vil gå innpå er "følgefeil", ettersom den igjen kan føre til økt frekvens av de andre tre.
                                Når de dårlige resultatene kommer på rekke og rad, så er det ikke noe galt i å gjøre endringer og justeringer. Når man får skader er man pokka nødt. Og når man omtrent er desperate etter en seier, kan man fort lokkes til å gjøre litt for mange endringer litt for mange ganger. Og da blir behovet enda større til neste kamp, når man ikke lykkes med endringene.
                                Da får man følgefeil.

Det er ingen tvil om at STADIGE endringer på enten laget, taktikk, spillestil eller formasjon, bidrar til nye momenter å forholde seg til, endrede relasjoner på banen og generell usikkerhet.
                                Jeg tror det er svært sannsynlig at en eller flere spillere har tenkt tanker som "Ok, ny spiss igjen, ny formasjon, bytte av keeper igjen, bytte i midtforsvaret igjen, vi snur V'en på midten plutselig, betyr det at forrige plan ikke var bra? Og planen før det? Og den før det?"
                                Jeg hevder til og med at det er direkte sannsynlig at slike tanker har forekommet, alt annet ville være rart, og da er det svært nærliggende å godta at dette IKKE er positivt for gutta på banen, gang på gang på gang. Så da har vi usikkerhet. Som fører til nøling. Som fører til tabber. Som fører til mindre presisjon. Som fører til frustrasjon. Som fører til usikkerhet...Og spiralen er et faktum.

Denne spiralen kan fint forklare vår eminente førsteplass på "skudd i metallet" rangeringen. Det er akkurat litt nøling eller usikkerhet som skal til.
                                For helt ærlig, det er vel ingen som tror på at Shala, Finne og Dønnum har øvd på stolpeskudd i sommerferien?

Det er også akkurat nøling og usikkerhet (det å stole på egne ferdigheter) som kan avgjøre om en spiller tar et steg frem, eller tilbake, før en duell.
                                Og helt ærlig, når man runder 10 kamper på rappen med dårlige resultater, tror du gutta stoler veldig på sine ferdigheter? Eller kommer tvilen sigende? Holder psyken?

Se på LSK - Start som gikk i kveld, for et skremmende eksempel på hva usikkerhet, nøling og psykologi kan gjøre med ett lag, selv midt i en kamp!
                                LSK manglet ikke plutselig fysikk på midten, og spillera på banen var jo de samme, men de revna som en dong, etter å ha ledet 4-0!

-----------
                                Jeg er helt enig i at resultatene i høst var / er et problem.
                                Det har også vært et selvforsterkende og voksende problem etterhvert som resultatene uteble.

Min subjektive mening er at følgende faktorer har bidratt til problemet: (i tilfeldig rekkefølge)
                                1: Skaden til Tollås (tilfeldighet)
                                2: Skade på Shala / Timingen / Rødt kort og karantene (tilfeldighet)
                                3: Salget av Ejuke uten å erstatte han i det hele tatt (logistikk)
                                4: Stadige endringer som gutta måtte forholde seg til hva gjelder formasjon og hvilke spillere de har hvor (svak trener)
                                5: Det at Ronny "tvang frem bruken av Abu", uansett tabbekvote (sta og svaksynt trener)
                                6: De håpløse rokkeringene i jakten på en 10er (rådvill trener)
                                7: Det å sende sidebackene for høyt opp i banen uten å ha raske nok spillere som kan dekke opp på kontringer, og alt for mange ganger bare for å slå høye innlegg mot Finne! Og helt ærlig..disse innleggene våre..Det blir ikke mye mål av de i forhold til risikoen vi tar! (logistikk/ dårlig valg av trener)
                                8: En lang negativ spiral som må ha vært helt jævlig for mange av gutta! (kall det gjerne psykologi, se over)
                                9: Tilfeldigheter
                                10: Marginer
                                11: Tabber
                                12: Følgefeil
                                13: At vi valgte å spille mest 4-2-3-1 når jeg mener vi har en stall som passer bedre til 4-3-3 (eller, helt sykt, 3-5-2!) (faglig uenig med trener)
                                14: At vi spiller en hel sesong uten et klart førstevalg på spissplass (logistikk)
                                -----------
                                Mitt subjektive håp er at vi unngår de fleste av disse problemene neste sesong.
                                Stallen vår har svakheter, og jeg melder meg på i det "apatiske hylekoret" som sier at vi trenger en bedre spiss, og jeg skjønner nesten ikke at noen kan være uenig. Men, når det er sagt, jeg kan til nød leve med en rendyrking av Matti på topp, så lenge han ALLTID spiller DER, og ikke noe annet sted på banen.
                                Og vi har to soleklare kantspillere i Finne og Dønnum, men jeg mener disse må fores med stikkere og gjennombruddspasninger istedenfor svake innleg fra sidebacker.
                                Vi har i min mening en fin midtbane, med f.eks Felix / Shala / Lekven, og med 3 på midten er det mye tryggere å sende opp disse sidebackene da f.eks Felix og Lekven kan ta ut mer bredde i spillet.
                                Vi kan krydre angrep / offensiv midtbane med unge spillere de gangene det er rom for det.
                                Backrekka burde være grei nok, Borch har tatt mange steg i år, og Ivan har vist seg verdig både som sideback og midtstopper de gangene han har fått sjansen. Personlig vil jeg ha Ivan inn for Sam (ikke minst fordi han er en ekte VIF-profil), men jeg vet at det er litt omdiskutert. Aner ikke status på Tollås selvsagt, men om vi så står med Lædre og dansken så kan jeg leve med det, de kommer bare til å bli mer samkjørte etter hvert. Håper at Nakkim kan være backup.
                                vif.managerleague.com

Comment

Working...
                                X