Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Sesongen 2020

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Les først: https://forum.klanen.no/forum/v%C3%A...976#post562976

Måtte ta avslutningen i egen post gitt, er visst en grense på ti tusen tegn også!!!
    Ok, her kommer resten:

Puh. Det var kanskje dagens lengste.

En liten avslutning spesielt til Zeta:
    Jeg har nå prøvd å forklare HVORFOR jeg mener det ikke finnes "noen lettvint løsning", og hvorfor jeg ser på "problemet" som komplisert / komplekst.
    Når man jobber med et lag som består av 25+ mennesker kan man aldri ta vekk det menneskelige aspektet, psykologien om du vil, samspillet i gruppa, læringsmiljøet og moralen. Relasjoner er utrolig viktig, og da mener jeg ikke bare det som skjer på banen, menneskelige relasjoner altså.
    Jeg forstår deg dithen at du mener VIF som lag er for svake hva gjelder duellspill, og det er greit. Alle er enige i at man trenger en del av dette i norsk fotball, slik som den er. Akkurat nå har vi ikke stallen til å spille på den måten, vi må bruke andre metoder og ferdigheter som vi HAR stall til å spille på. Vi HAR fart, vi HAR teknikk, vi har en del fysikk både i angrep og forsvar (kall Aron hva du vil, men han er faen ikke noe pingle, og både Matti og George har ihvertfall fysikken i orden!)

Og en liten en til Ronny, bare sånn i tilfelle:
    Jeg vet at jeg gir deg hard medfart, men jeg tror du tåler litt. Jeg forstår at du har MYE mer informasjon enn oss forum-idioter, bedrevitere, og at du derfor ser, oppfatter, tolker og analyserer annerledes enn det vi gjør. Det er ikke VI som er på trening hver dag. Det er ikke VI som sitter med ansvaret og den enorme byrden. Og det er ikke VI som må svare for oss, om og om og om igjen, på de samme kjipe spørsmålene. Men jeg skulle like å vite hva du mener, helt ærlig, om måten du har håndtert årets sesong på.
    Last edited by Spinner; 12.12.2019, 00:24.
    For de som kan styre sitt eget lag:
    vif.managerleague.com

Comment

• Håper vi bruker vinteren godt og at gutta stiller sterkere når våren kommer. Så må vi treffe på overgangsvinduet i vinter. Om Deila er trener eller ikke orker jeg ikke å ta stilling til lengre, en del av meg håper vel fortsatt på at han skal bli og lykkes.
      2019 var tungt for meg som supporter, jeg sa opp eurosport en gang i sommer og sluttet helt å se kampene våres. Bor ikke i byen btw.
      Jeg gadd rett og slett ikke å pine meg gjennom disse kampene vi spilte, det gjorde vondt å se på.
      Håper vi klarer å henge med i medaljekampen hele neste år, og komme oss gjennom de umulige runde 2 og 3 i cupen.

Comment

• Hei Spinner, kult med grundig innlegg!

Aller først, det er greit at folk ønsker seg ny spiss og stopper. Jeg bare påpeker at dette ønskes hvert år, og det er ikke god odds for at det hjelper

Så er det fysikk-biten; Min kampsak er at vekt og styrke tas på alvor som et element. F eks hvis VIF stiller med 7 mann på 70kg så er det viktig å forstå at det medfører visse problemer, spesielt på dødball. Landslaget stiller gjerne med 7 spillere på 80-95kg!

MEN, det er andre tunge elementer også: ballferdigheter, hurtighet, kroppstempo. En som Håkon Evjen er på ingen måte noen fysisk spiller. Men kombinasjonen av hurtighet og ferdigheter er effektiv. Han er god i mange nærkampsituasjoner fordi han løper fra motstanderne!

Det som er hovedsaken min er at det er krise om en spiller har den ene svakheten etter den andre. Det er derfor jeg har så mye i mot Lekven; jeg oppfatter ham som lett på fysikk og styrke, mangler fart og har veldig smalt repertoar med ball. Å tro at man kan kompensere for dette med klokskap uten ball er veldig naivt når målet er å bli en toppklubb. Derfor er jeg også skeptisk til Finne som kant, fordi han mangler duellkraft, sprintfart, blir fort løpt opp, og mangler dribleferdigheter. Spilleren må vurderes som en totalpakke og i rollen han skal ha, og også i forhold til svakhetene til de andre spillerne på laget

Det er noe uenighet her, Ziggy mener at Lekven ofte er først på ball og vinner dueller. Her er jeg sterkt uenig. Særlig i tøffe kamper mener jeg at han forsvinner helt. Vi trenger spillere som kan stå skikkelig opp i slike kamper, holde på ball under press og ta litt tak i kampen

Det må sies at jeg forventer umiddelbar klar fremgang når Lekven går ut av laget. Hvis ikke det skjer faller hele vurderingen min av ham sammen. Derfor er det frustrerende at han starter alle 30 kampene så jeg får det ikke bekreftet. Det hadde vært veldig spennende å se Abu, Felix eller Israelsson, Shala, Dønnum og Vega

Comment

• Videre Spinner, selvsagt er fotball meget komplisert, men det forhindrer ikke at det KAN være en enkelt årsak til VIFs problemer.

Og jeg er ikke enig i at vi har fart, i alle fall ikke sprintfart, og det er kombinasjonen av manglende vekt og styrke og manglende sprintfart jeg mener er så skummel

Å tro at noe lag kan unngå dueller og nærkamper er helt håpløst etter min overbevisning. Motstanderne går i kroppen på deg, det vil alltid vær mange løse baller og tette situasjoner. Nærkamper er i grunn alle situasjoner hvor du er nær motstandere og kjemper om ball eller posisjon.

Comment

• Originally posted by zeta View Post
            Hei Spinner, kult med grundig innlegg!

Aller først, det er greit at folk ønsker seg ny spiss og stopper. Jeg bare påpeker at dette ønskes hvert år, og det er ikke god odds for at det hjelper

Så er det fysikk-biten; Min kampsak er at vekt og styrke tas på alvor som et element. F eks hvis VIF stiller med 7 mann på 70kg så er det viktig å forstå at det medfører visse problemer, spesielt på dødball. Landslaget stiller gjerne med 7 spillere på 80-95kg!

Det må sies at jeg forventer umiddelbar klar fremgang når Lekven går ut av laget...
            1: Men vi kan ikke slutte å forsterke laget bare fordi logistikken vår suger. Man må bare prøve igjen!
            Ja, du "bare påpeker" dette...om igjen og om igjen og om igjen...Du diskuterer ikke, du bare repeterer.

2: 7 mann på 70 kg? Kan vi ikke holde oss til fakta og ekte tall her:
            Typisk lineup:
            Klaesson
            Borch - Lædre - Kanstrup - Ivan
            Shala + Lekven
            Vega - Dønnum - Finne
            George

Eller oversatt til vekt:
            76
            72 - 83 - 81 - 80
            78- 72
            72 - 73 - 70
            85

Jeg ser EN spiller som veier 70 kilo.
            Resten veier mer.

Se på troppen til Molde. Se på troppen til Viking. Da har vi både seriemester og cupmester. Ser du noe spesiell fysikk her? Ser du mer vekt og mer muskler her på midtbanen? Nei, det gjør du ikke. La meg gi deg tallene fort:
            Molde: Magnus Wolf Eikrem : 69 kilo. Etzaz Hussein : 68 kilo. Aursnes : 71 kilo. Eirik Ulland Andersen : 73 kilo.
            Viking: Usman Sale : 69 kilo. Tripic : 74 kilo. Johnny furdal : 67 kilo. Kristoffer Løkberg : 68 kilo. Zymer Bytyqi : 70 kilo.

Når Abu var glimrende forrige sesong, så var han fortsatt en liten mygg, en pingle, den laveste og letteste på hele laget. Og han herjet på midten.
            Ikke fordi han hadde en fantastisk fysikk, men fordi han var offensiv, tok et skritt frem istedenfor ett tilbake, nølte aldri, tabbet ikke bort ballen, vendte ikke rett opp i en motspiller og hadde mange stikkere / gjennombruddspasninger.

3: Ja Zeta, vi VET at du forventer UMIDDELBAR BEDRING DEN DAGEN DA LEKVEN FORSVINNER. Dette har du uttrykt tydelig gjennom flere år, repeat på VGD og repeat her. Men du har ingenting annet enn din svært subjektive oppfatning å begrunne det med som har substans. Jeg har vist deg X antall kamper med statistikk og analyse som beviser at du tar feil, som beviser at Abu er en langt svakere spiller, men det går tvers igjennom. Jeg har vist deg plusspoeng og minuspoeng, jeg har vist deg snittpoeng, jeg har vist deg antall pasninger fremover i banen kontra støttepasninger....Tvers igjennom....Du vil ikke diskutere dette heller, du vil bare repetere. Og det er det noen av oss er litt lei av.
            vif.managerleague.com

Comment

• Originally posted by Spinner View Post

1: Men vi kan ikke slutte å forsterke laget bare fordi logistikken vår suger. Man må bare prøve igjen!
              Ja, du "bare påpeker" dette...om igjen og om igjen og om igjen...Du diskuterer ikke, du bare repeterer.

2: 7 mann på 70 kg? Kan vi ikke holde oss til fakta og ekte tall her:
              Typisk lineup:
              Klaesson
              Borch - Lædre - Kanstrup - Ivan
              Shala + Lekven
              Vega - Dønnum - Finne
              George

Eller oversatt til vekt:
              76
              72 - 83 - 81 - 80
              78- 72
              72 - 73 - 70
              85

Jeg ser EN spiller som veier 70 kilo.
              Resten veier mer.

Se på troppen til Molde. Se på troppen til Viking. Da har vi både seriemester og cupmester. Ser du noe spesiell fysikk her? Ser du mer vekt og mer muskler her på midtbanen? Nei, det gjør du ikke. La meg gi deg tallene fort:
              Molde: Magnus Wolf Eikrem : 69 kilo. Etzaz Hussein : 68 kilo. Aursnes : 71 kilo. Eirik Ulland Andersen : 73 kilo.
              Viking: Usman Sale : 69 kilo. Tripic : 74 kilo. Johnny furdal : 67 kilo. Kristoffer Løkberg : 68 kilo. Zymer Bytyqi : 70 kilo.

Når Abu var glimrende forrige sesong, så var han fortsatt en liten mygg, en pingle, den laveste og letteste på hele laget. Og han herjet på midten.
              Ikke fordi han hadde en fantastisk fysikk, men fordi han var offensiv, tok et skritt frem istedenfor ett tilbake, nølte aldri, tabbet ikke bort ballen, vendte ikke rett opp i en motspiller og hadde mange stikkere / gjennombruddspasninger.

3: Ja Zeta, vi VET at du forventer UMIDDELBAR BEDRING DEN DAGEN DA LEKVEN FORSVINNER. Dette har du uttrykt tydelig gjennom flere år, repeat på VGD og repeat her. Men du har ingenting annet enn din svært subjektive oppfatning å begrunne det med som har substans. Jeg har vist deg X antall kamper med statistikk og analyse som beviser at du tar feil, som beviser at Abu er en langt svakere spiller, men det går tvers igjennom. Jeg har vist deg plusspoeng og minuspoeng, jeg har vist deg snittpoeng, jeg har vist deg antall pasninger fremover i banen kontra støttepasninger....Tvers igjennom....Du vil ikke diskutere dette heller, du vil bare repetere. Og det er det noen av oss er litt lei av.
              Jeg Må bare beundre deg for at du gidder å argumentere mot denne zeta. Selv har jeg sluttet å kommentere innleggene hans for lenge siden.

Comment

• De som ønsket seg ny trener blir skuffa. Styret har forlenga med Ronny ut 2022:
                http://www.vif-fotball.no/nyheter/vi...re-et-oslo-lag

Comment

• Det eneste som er sikkert foran 2020 sesongen er at om folk ikke klarer å legge vekk alle de negative holdningene og likegyldigheten, så kan vi bare drømme om å få se ett Vålerenga som kjemper i toppen igjen.

Ja, jeg har også vært overbevist om at Deila må gå, og ble lettere sjokkert når vi fikk nyheten om forlengelsen idag. Etter å ha tenkt grundig over det derimot, er jeg mer overbevist om at dette kan være riktig alternativ. Realiteten er at vi har blitt bedre for hver sesong som har gått under Deila (bortsett fra en helt håpløs høstsesong nå) Vi så lenge ut til å kunne kjempe om medalje, helt til vi mistet tre av de mest sentrale spillerne i Tollås, Shala og Ejuke.

Det sier seg selv at det å gå inn i en ny sesong med en trener på utgående kontrakt ikke er særlig optimalt, ihvertfall ikke med all negativiteten rundt Deila, og det hadde ikke gått mange poengtap før spørsmålene om trener situasjonen ble stilt. Dermed står vi igjen med to alternativer. Det å sparke Deila og bringe inn en ny trener og apparatet som følger rund der, ville etter all sannsynlighet kostet +/- 10 Millioner, og vi hadde endt opp med å begynne helt på nytt igjen, med en trener vi ikke viste om ville gjøre det noe bedre.

Nå har vi lagt planen for de neste 3 årene, og vi kan gå inn i en ny sesong med full sikkerhet rundt trenerspørsmålet som vil føre til langt mindre negativ oppmerksomhet dersom vi får en dårlig start. Jeg har heller ingen tro på at styret har gjort dette uten å forhøre seg med spillerstallen, noe som tyder på at teamet har god støtte blant spillertroppen.

Personlig mener jeg stallen har sett bedre og bedre ut for hvert år, men det kan se ut som Deila ble litt desperat etter resultater før denne sesongen, noe som har resultert i en del rare signeringen. Nå ser det derimot ut som Deila innser mye av dette selv, og at vi nå går inn i en periode der ungdoms utvikling og lokale spillere skal få muligheten til å vise seg frem og at vi skal kvitte oss med noe av død kjøttet. Om dette betyr at ryktene om Klaesson kan legges på hylla kan vi gå inn i en sesong med: Klaesson, CdB, Nasberg, Nakkim (blir vel om den nye profilen stemmer) Dønnum, Felix, Odin. Blir vi også kvitt spillere som Adam (neppe fornøyd med å være 2. valg) Kanstrup, Felipe,
                  Isrealsson, Kari, Azemi, Åpner dette fort for at vi kan hente ihvertfall 1 kvalitetspiller og fylle opp resten av plassene med egenproduserte spillere. Itillegg kommer for 20 ekstra Berge millioner.

Deila Virker å ha gått seg litt vill i sitt eget prosjekt, men at klubben nå er fullt innstilt til å gå tilbake til den opprinnelige planen om å satse på de lokale guttene. Får vi dette til, sammen med 1-2 kvalitets signeringen . Kan vi få ett utrolig spennende Vålerenga til 2020 sesongen, men da trenger spillerne støtte fra supporterne, uansett hvor uenige dere er med styret. Om dere fortsetter den negativiteten og likegyldigheten fremover kan vi ihvertfall se frem til ett nytt derby mot LSK i OBOS om noen år (Om LSK ikke har rykket lengre ned da)

La dette være en ny fersk start, har spillerne troa på prosjektet enda, burde vi også ha det. Det er nå vi må vise spillerne at vi er der for dem!

Comment

• Originally posted by Robban65 View Post

Jeg Må bare beundre deg for at du gidder å argumentere mot denne zeta. Selv har jeg sluttet å kommentere innleggene hans for lenge siden.
                    Dette er bullshit. Her har vi en detaljert diskusjon, og du trenger ikke lese. Du har tydeligvis bestemt deg for at alt jeg skriver er tull

Comment

• Originally posted by zeta View Post

Dette er bullshit. Her har vi en detaljert diskusjon, og du trenger ikke lese. Du har tydeligvis bestemt deg for at alt jeg skriver er tull
                      Slutta å lese dine innlegg etter 150 meldinger om Lekven. Så ja, da bestemte jeg meg for det...

Comment

• Originally posted by Loffen View Post
                        De som ønsket seg ny trener blir skuffa. Styret har forlenga med Ronny ut 2022:
                        http://www.vif-fotball.no/nyheter/vi...re-et-oslo-lag
                        Da håper jeg virkelig vi får se en annen Ronny i 2020, 2021 og 2022, enn vi har sett i 2019.
                        Jeg ser og skjønner at høsten ga en del følgefeil, men det burde være mulig å ikke slukke lyset helt selv om det blåser som hardest.
                        Men ja, vi får leve i håpet, om mindre skader på sentrale spillere, på mindre eksperimentering og rokkering, på litt flere stang-inn i bytte for noen stang-ut...
                        Jeg er veldig usikker på denne gamblingen fra styrets side hva gjelder denne avgjørelsen og supporternes lojalitet og interesse, men resultatet er vel ikke direkte sjokkerende. Hadde vi ikke sprukket som en dong denne høsten hadde jo ting vært greit liksom...

Nei, da er det vel snart på tide med juleferie fra forumet også regner ikke med det kommer noen flere nyheter før neste år?

vif.managerleague.com

Comment

• Hvis jeg forstår dagens avgjørelse rett betyr dette en helt annen strategi enn de siste årene. Alle drømmer om medalje og Europa legges for en stund til siden. Så også ambisjoner om kortsiktig vei til suksess. Nå skal det bygges opp et nytt lag av unge og lokale. Det vil bety at vi trolig heller sikter mot nedre enn øvre halvdel av tabellen i 2020. Kanskje også farlig nær eller under nedrykksstreken. Det vil i hvert fall være naivt å tro at de som i år har spilt i 3. divisjon plutselig skulle holde eliteserienivå.

Jeg tror allikevel dette i det lange løp er en fornuftig strategi. Pr. i dag er vi neppe i posisjon (verken mtp. økonomi, næringsliv, rike onkler, attraktivitet eller publikum) til å hente så mange nye, gode spillere at vi ville blitt et topplag i løpet av et år. Nye spillere vi ville ha mulighet til å hente ville kanskje gitt oss 7. plass, men neppe noe mer. Da kan vi like gjerne ta et par sesonger hvor vi blir litt dårligere for på sikt å bli bedre gjennom a) å utvikle spillere som vil ta oss til et nytt nivå eller b) spillere som kan selges med stor fortjeneste. Kanskje er det til og med bedre å ta et nedrykk og komme fryktelig tilbake enn to år med sjuendeplasser.

Utfordringen med denne ungdomsstrategien er for det første at vi overvurderer hvor lett det er å utvikle en klassespiller. Det er slett ikke sikkert at vi finner gull i egen ungdomsavdeling. Av alle de sykt mange u-landslagsspillerne vi har hatt er det forsvinnende få som faktisk har tatt steget og blitt norsk eller internasjonal toppspiller. Jeg tror derfor vi kanskje også må se etter andre av de største talentene i Norge, og la de få vite at i Enga får de muligheter. Og det er veldig få som leverer på godt eliteserienivå før de er godt uti 20-åra. For det andre er faren for at noen av disse blir solgt tidlig stor. Det viktigste for å bygge et nytt lag er at vi får kontinuitet til å bygge nytt For det tredje har vi faren med at noen unge bare tenker på seg selv og ikke vil gi noe tilbake til klubben, blir ødelagt av Jim Solbakken o.l., så de ikke skriver kontrakter. Når vi gir spillere alt, men ikke får noe tilbake sitter vi tomhendt igjen. For det fjerde blir sjansen stor for å rykke ned.

Jeg tror allikevel jeg er klar for å gi denne reisen en sjanse. 2020 blir neppe en festreise. Men jeg tror dette er vår beste mulighet (i øyeblikket) til å ta steget opp. I 14 år har vi forsøkt å kjøpe oss billig til suksess uten å lykkes. Vi har forblitt middelmådige. Jeg er lei av å se mange lag med langt mindre ambisjoner enn oss ligge foran oss på tabellen med en strategi på å bygge lag over tid, og å slippe flere unge til. Vi har mange talenter nå og kanskje er dette en god tid for oss til å prøve denne modellen. Og om vi blir en middelhavsfarer er det gøyere å bli det med noe en ser utvikler seg enn med et utall leiesoldater på korttidskontrakt.

Comment

• Originally posted by jerusalem View Post
                            Hvis jeg forstår dagens avgjørelse rett betyr dette en helt annen strategi enn de siste årene.
                            Tror du skal lese det som at Trøim ikke gidder å betale for det som blir levert. Samtidig får ikke Team Drammen jobb andre steder, så da er vel kompromisset at de beholder jobbene mot at de ikke driver på en måte som gjør at Trøim må pumpe inn penger.

Det betyr tre år og sannsynligvis titalls millioner totalt bortkastet og at vi sitter med trener og ledelse som er veldig polariserende. Det er det siste vi trenger for en samling i bunn. Utrolig svak ledelse av styret å ikke ta de nødvendige grep. Tar gjerne en satsing på talenter foran resultat, men da vil jeg ha en ny start. Inkludert nye folk, det er jo selve forutsetningen for en ny start.

Comment

• Den satsingen på ungt og lokalt er søt musikk i mine ører. Ikke flere luftslott!

Målsettingen må nok nedjusteres, men om vi klarer å motstå presset og være tro mot planen som nå legges, så vil det gi oss stor gevinst på sikt. Dette er veien å gå!

​​​​

Comment

• Så nå er målsetningen topp 6 igjen?

Comment

Working...
                                X