Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Trenger Vålerenga ny sportslig leder?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Trenger Vålerenga ny sportslig leder?

Det begynner å se slik ut. Jørgen I virker som en byråkrat som snakker minst mulig. Klubben trenger mer enn dette.

Kravene til sportssjef bør være følgende:

1. En som liker å være synlig og som kan kommunisere både med media og fans

2. Må evne å samarbeide med hovedtrenere

3. Bør ha litt fotballintelligens. Han bør ha innsikt i hva fotball går ut på både lagmessig og individuelt, han trenger å være god på analyse.

4. Må stå for attraktiv fotball, med målsettingen om at VIF skal høyt i banen og styre de fleste kampene. Dette er ikke så lett å få til, man går fort på trynet når man prøver på det. Derfor trengs mye kompetanse på dette. Sportssjefen må være en av de som er med å bygge denne kompetansen over tid.

Er dette så fryktelig vanskelig å få til? Det virker jo sånn. Det må bli slutt på at klubben er så flat at trenere som Deila kan komme inn og ta nakkegrep på alt sportslig og nekte å høre på noen innvendinger. En trener må være samarbeidspartner med en sterk klubb og kan ikke vente å få blankofullmakt på det sportslige.

Sportslige sammenbrudd som mot Sogndal i 17 må ikke aksepteres, for ellers vil elendigheten bare fortsette. Klubben må være sterk nok til å reagere når det trengs.

Jeg tar gjerne TKK eller hvem som helst som kan skape litt blest og støy. men det hadde vært fint om han fylte de nevnte kriterier

….. mener jeg

Jeg vil ha Freddy-boy! Han er det nærmeste vi kommer VIF-sjela idag, er lett å like og er flink med media. Han er som skapt for en sånn rolle!

Comment

1: Spiller ikke så stor rolle om man har en kommunikasjonsansvarlig / team som tar seg av dette.
      2: Duh, selvsagt.
      3: Duh, selvsagt.
      4: Her får du ikke i pose og sekk. Dette fordrer en bedre stall enn vi har og en bedre stall enn hva vi har råd til nå slik ting ser ut. Tar tar jeg heller litt mer punch i begge bokser og bedre resultater. Det viktigste er at vi velger en spillemåte som passer spillermaterialet vi faktisk har, eller at vi kun henter inn spillere som passer inn i den tenkte spillemåten, ikke kokos-rotasjon og alt det rare vi har sett i 2019.
      Syns jeg ser Aston Villa bestemme seg for at de skal "stå høyt og styre de fleste kampene", tipper det er oppskriften på nedrykk når man ikke har stall til det.

"Sportslige sammenbrudd som mot Sogndal i 17 må ikke aksepteres, for ellers vil elendigheten bare fortsette. Klubben må være sterk nok til å reagere når det trengs."
      Hva mener du her? At kollaps i en enkeltkamp skal resultere i at vi sparker noen? Det er ingen som synes det var bra at vi kollapsa, men hva er det du egentlig mener man skal gjøre ut ifra en enkeltkamp?? Tullekommentar.
      For de som kan styre sitt eget lag:
      vif.managerleague.com

Comment

Originally posted by ziggy75 View Post
        Jeg vil ha Freddy-boy! Han er det nærmeste vi kommer VIF-sjela idag, er lett å like og er flink med media. Han er som skapt for en sånn rolle!
        Freddy kan godt ha en rolle i klubben. Men det spørs om han er god nok på analyse for sportssjef, jeg vet ikke

Comment

Originally posted by zeta View Post

Freddy kan godt ha en rolle i klubben. Men det spørs om han er god nok på analyse for sportssjef, jeg vet ikke
          Tenkte på Sportsdirektør jeg nå. :-)

Comment

Originally posted by Spinner View Post
            1: Spiller ikke så stor rolle om man har en kommunikasjonsansvarlig / team som tar seg av dette.
            2: Duh, selvsagt.
            3: Duh, selvsagt.
            4: Her får du ikke i pose og sekk. Dette fordrer en bedre stall enn vi har og en bedre stall enn hva vi har råd til nå slik ting ser ut. Tar tar jeg heller litt mer punch i begge bokser og bedre resultater. Det viktigste er at vi velger en spillemåte som passer spillermaterialet vi faktisk har, eller at vi kun henter inn spillere som passer inn i den tenkte spillemåten, ikke kokos-rotasjon og alt det rare vi har sett i 2019.
            Syns jeg ser Aston Villa bestemme seg for at de skal "stå høyt og styre de fleste kampene", tipper det er oppskriften på nedrykk når man ikke har stall til det.

"Sportslige sammenbrudd som mot Sogndal i 17 må ikke aksepteres, for ellers vil elendigheten bare fortsette. Klubben må være sterk nok til å reagere når det trengs."
            Hva mener du her? At kollaps i en enkeltkamp skal resultere i at vi sparker noen? Det er ingen som synes det var bra at vi kollapsa, men hva er det du egentlig mener man skal gjøre ut ifra en enkeltkamp?? Tullekommentar.
            1. Etter min mening bør klubben ha noen med litt autoritet, myndighet som er synlig utad. Sportssjef og hovedtrener kan dele på dette. Gjerne andre i klubben i tillegg.

2. Dette er kanskje ikke så selvsagt. For eksempel virket ikke Rekdal så innstilt på eller hadde evne til dette.

3. Dette er ikke så selvsagt! Det virker ikke som det oser kompetanse blant ansatte i klubbene rundt omkring. Innsikt i fotballspillet og lagbygging virker rett og slett som en mangelvare. Ett problem er at ofte går klubbene for folk som har bygget navn som spiller. Men det gir ingen garanti for at man er kompetent som leder eller trener. Det må fokuseres mer på selve kompetansen både når det gjelder sportssjef og trenere!

4. Jeg er fryktelig uenig med deg på dette punktet. VIF skal og må stå for attraktiv fotball og må under ingen omstendighet henfalle til dinosaur eller annen elendighet. VIF skal være en så sterk klubb med så god yngre avdeling at de skal kunne greie å stå høyt i banen mot de fleste. Litt fleksibilitet kan det være, men man må passe seg her! Når kompetansen bygges skal dette gå veldig fint. Jeg ville ikke nødvendigvis satt den samme målsettingen for Sogndal f eks. Men merk at selv knøttlille Ranheim forsøkte å stå høyt og gjorde det ganske så bra.

Til slutt. Det siste der er ingen tullekommentar! Noen kollapser er verre enn andre og noen ganger er det nødvendig med spesielle reaksjoner. Den mot Sogndal var spesielt ille, særlig sett i sammenheng med bortekampen mot Sandefjord. Laget så ikke ut! De var fullstendig underlegne i flere av spillets faser. Da kan man ikke late som ingenting. Nå påstår jeg ikke at det må sparkes noen, men det må bli litt støy, litt bråk og kanskje krangling. Det holder ikke bare med pusekattmentalitet, trenere som bare snakker om trivsel og evaluerer seg selv på fordelaktig vis. Nei, i sånne tilfeller må noen i klubben komme tydelig frem med advarsler og at det må gjøres endringer.

Comment

Tenkte på Sportsdirektør jeg nå. :-)
              Jeg også. Er ikke sportslig leder, sportsdirektør og sportssjef det samme?

Comment

Jeg også. Er ikke sportslig leder, sportsdirektør og sportssjef det samme?
                Jeg tror ikke det. Hadde en runde om det igår på forumet i en annen tråd!
                Den siste sportsdirektøren vi hadde tror jeg var Truls Haakonsen, han ble hentet fra Ham-Kam og hadde en sånn stilling der. Var visst litt konge på Hamar også har jeg hørt!
                Men om den stillingen Truls Haakonsen hadde skiller seg veldig ut fra den stillingen Ingebrigtsen har, bør noen som har vært i VIF noen år svare på.
                Men jeg tror Haakonsen hadde mer makt enn det Ingebrigtsen har, men jeg er usikker.
                Uansett har de to veldig forskjellige bakgrunner, og Aalbu også forøvrig. Både Haakonsen og Aalbu kom fra lederstillinger, mens Ingebrigtsen har bakgrunn fra fysiologi og trening.

Comment

Sportsdirektør, sportssjef, sportslig administrativ leder. De er alle samme jobben, som er øverste leder for sport. Den som skal ansette trenere, kjøpe og selge spillere, inngå kontraksfornyelser osv. At vi har hatt Ingebritsen ansatt i en vingeklippet versjon av denne rollen er jo fordi Deila fortsatt ville ha mest makt. Men det er unntaket, og ikke sånn denne rollen er meninga å være. Bohinen, Aalbu og Haakonsen er eksempler på denne rollen i vår klubb. Siem gjorde denne rollen i tillegg til adm.direktør i sin tid.

Jeg mener denne hybridvarianten vi har prøvd på er fullstendig mislykket og håper vi snart kan innse at vi må skaffe oss en ordentlig sportsdirektør. En god sportsdirektør kan være forskjellen på om man får tak i en spiller man vil ha eller ikke, han kan klare å presse prisen på nye spillere ned og prisen på spillere vi selger opp. Jeg klarer ikke helt å se for meg at Ingebritsen har den tyngden som trengs for å være beinhard i forhandlinger med utenlandske klubber ved salg. Jeg ønsker en sportsdirektør med nettverk som er erfaren og veit hva det går i. Så kan tidligere spillere som Moa, Freddy osv enten få roller i et trenerteam, i styret eller i administrasjonen/medieavdelinga.

Comment

Originally posted by Nico 8 View Post
                    Sportsdirektør, sportssjef, sportslig administrativ leder. De er alle samme jobben, som er øverste leder for sport. Den som skal ansette trenere, kjøpe og selge spillere, inngå kontraksfornyelser osv. At vi har hatt Ingebritsen ansatt i en vingeklippet versjon av denne rollen er jo fordi Deila fortsatt ville ha mest makt. Men det er unntaket, og ikke sånn denne rollen er meninga å være. Bohinen, Aalbu og Haakonsen er eksempler på denne rollen i vår klubb. Siem gjorde denne rollen i tillegg til adm.direktør i sin tid.

Jeg mener denne hybridvarianten vi har prøvd på er fullstendig mislykket og håper vi snart kan innse at vi må skaffe oss en ordentlig sportsdirektør. En god sportsdirektør kan være forskjellen på om man får tak i en spiller man vil ha eller ikke, han kan klare å presse prisen på nye spillere ned og prisen på spillere vi selger opp. Jeg klarer ikke helt å se for meg at Ingebritsen har den tyngden som trengs for å være beinhard i forhandlinger med utenlandske klubber ved salg. Jeg ønsker en sportsdirektør med nettverk som er erfaren og veit hva det går i. Så kan tidligere spillere som Moa, Freddy osv enten få roller i et trenerteam, i styret eller i administrasjonen/medieavdelinga.
                    Men spørs om klubben har råd til å hente denne profilerte personen da? Det virker som om det kuttes ned til beinet, så hvis vi skal friste noen hit så må det også være økonomisk attraktivt for dem å komme hit. Ingebrigtsen er selvfølgelig en mye billigere løsning, enn hvis vi headhunter en utenfra.

Comment

Men spørs om klubben har råd til å hente denne profilerte personen da? Det virker som om det kuttes ned til beinet, så hvis vi skal friste noen hit så må det også være økonomisk attraktivt for dem å komme hit. Ingebrigtsen er selvfølgelig en mye billigere løsning, enn hvis vi headhunter en utenfra.
                      Dette problemet kunne kanskje løses ved å hente noen som ønsker å bidra. F eks ved å vente på stor lønn til det er tilstrekkelig inntjening. Jeg tror det er mange som ser muligheter med VIF. Det trengs bare noen riktige grep så er det svært mye å hente

Comment

1. Etter min mening bør klubben ha noen med litt autoritet, myndighet som er synlig utad. Sportssjef og hovedtrener kan dele på dette. Gjerne andre i klubben i tillegg.

2. Dette er kanskje ikke så selvsagt. For eksempel virket ikke Rekdal så innstilt på eller hadde evne til dette.

3. Dette er ikke så selvsagt! Det virker ikke som det oser kompetanse blant ansatte i klubbene rundt omkring. Innsikt i fotballspillet og lagbygging virker rett og slett som en mangelvare. Ett problem er at ofte går klubbene for folk som har bygget navn som spiller. Men det gir ingen garanti for at man er kompetent som leder eller trener. Det må fokuseres mer på selve kompetansen både når det gjelder sportssjef og trenere!

4. Jeg er fryktelig uenig med deg på dette punktet. VIF skal og må stå for attraktiv fotball og må under ingen omstendighet henfalle til dinosaur eller annen elendighet. VIF skal være en så sterk klubb med så god yngre avdeling at de skal kunne greie å stå høyt i banen mot de fleste. Litt fleksibilitet kan det være, men man må passe seg her! Når kompetansen bygges skal dette gå veldig fint. Jeg ville ikke nødvendigvis satt den samme målsettingen for Sogndal f eks. Men merk at selv knøttlille Ranheim forsøkte å stå høyt og gjorde det ganske så bra.

Til slutt. Det siste der er ingen tullekommentar! Noen kollapser er verre enn andre og noen ganger er det nødvendig med spesielle reaksjoner. Den mot Sogndal var spesielt ille, særlig sett i sammenheng med bortekampen mot Sandefjord. Laget så ikke ut! De var fullstendig underlegne i flere av spillets faser. Da kan man ikke late som ingenting. Nå påstår jeg ikke at det må sparkes noen, men det må bli litt støy, litt bråk og kanskje krangling. Det holder ikke bare med pusekattmentalitet, trenere som bare snakker om trivsel og evaluerer seg selv på fordelaktig vis. Nei, i sånne tilfeller må noen i klubben komme tydelig frem med advarsler og at det må gjøres endringer.
                        Jeg synes fremdeles du tuller litt.
                        1: SELVSAGT har en direktør både autoritet og myndighet, dette er grunnleggende lederegenskaper.

2: Nå vet vi jo i ettertid at Ronny ville ha inn hele Team Drammen, og i så måte ikke samarbeide med Rekdal. Men jo, det er selvsagt helt åpenbart at en sportsdirektør kan samarbeide med trenerapparatet...Uansett om du gjentar deg selv flere ganger eller ei

3: Det er ikke sportsdirektøren som skal bygge lag eller ta ut spillere. Dette er det trenerteamet som gjør. Jeg tror ikke du finner sportdirektører i norsk eliteserie som IKKE har innsikt i "fotballspillet". Men du må gjerne nevne eksempler, bare husk at de kan ha innsikt selv om de ikke er enige med deg

4: Du er altså uenig i begge følgende utsagn:
                        - VIF skal jobbe for å finne spillere som passer inn i spillemåten
                        - VIF skal tilpasse spillemåten til de spillerene de har i stallen
                        Det er mildt sagt imponerende.

5: Sorry, men du viser tydelig manglende forståelse på dette med å bygge lag og det å få en gruppe mennesker til å fungere sammen best mulig, samt det å få en gruppe til å yte mer enn bare summen av individene. Det å reagere etter en dårlig kamp med advarsler, trusler og åpenlys krangling (som du faktisk etterlyser) er ingen god måte å lede et lag på. For alt du vet skjedde dette også, men man tar uansett slike ting enten på tomannshånd eller i garderoben, ikke ut offentlig. Jeg føler meg dog helt trygg på at dette ikke har NOE med en ny sportsdirektør å gjøre uansett.
                        For de som kan styre sitt eget lag:
                        vif.managerleague.com

Comment

Originally posted by Spinner View Post

Jeg synes fremdeles du tuller litt.
                          1: SELVSAGT har en direktør både autoritet og myndighet, dette er grunnleggende lederegenskaper.

2: Nå vet vi jo i ettertid at Ronny ville ha inn hele Team Drammen, og i så måte ikke samarbeide med Rekdal. Men jo, det er selvsagt helt åpenbart at en sportsdirektør kan samarbeide med trenerapparatet...Uansett om du gjentar deg selv flere ganger eller ei

3: Det er ikke sportsdirektøren som skal bygge lag eller ta ut spillere. Dette er det trenerteamet som gjør. Jeg tror ikke du finner sportdirektører i norsk eliteserie som IKKE har innsikt i "fotballspillet". Men du må gjerne nevne eksempler, bare husk at de kan ha innsikt selv om de ikke er enige med deg

4: Du er altså uenig i begge følgende utsagn:
                          - VIF skal jobbe for å finne spillere som passer inn i spillemåten
                          - VIF skal tilpasse spillemåten til de spillerene de har i stallen
                          Det er mildt sagt imponerende.

5: Sorry, men du viser tydelig manglende forståelse på dette med å bygge lag og det å få en gruppe mennesker til å fungere sammen best mulig, samt det å få en gruppe til å yte mer enn bare summen av individene. Det å reagere etter en dårlig kamp med advarsler, trusler og åpenlys krangling (som du faktisk etterlyser) er ingen god måte å lede et lag på. For alt du vet skjedde dette også, men man tar uansett slike ting enten på tomannshånd eller i garderoben, ikke ut offentlig. Jeg føler meg dog helt trygg på at dette ikke har NOE med en ny sportsdirektør å gjøre uansett.
                          1. Jo men dette var et svar på din kritikk. Poenget var at det trengs noen med myndighet og autoritet i klubben som er SYNLIG.

2. Ok, uansett er det viktig å få til riktig type samarbeid og uavhengighet mellom sportssjef og hovedtrener.

3. Sportssjefen eller -direktøren må bidra til sportslig kontinuitet. D v s han må skjønne hva trenerne holder på med, være med som samtalepartner og kritiker internt og ikke minst videreformidle til nye trenere hva de har holdt på med og hvilke erfaringer de har gjort. Et godt eksempel på hva som bør unngås er det som skjedde i RBK. Der ansatte de Horneland som står for en type fotball som bryter med tradisjonen i RBK og hva folk der liker og krever. Det er jo dømt til å bli fiasko.

4. Hæ? Jeg er enig i det første, men det andre er langt mer problematisk. Klubben må i stor grad gjøre et valg om hvordan de skal spille fotball. Da kan man ikke komme med alle mulige slags unnskyldninger for at de må fravike dette. Hvis ikke trener og leder er beinharde på å følge opp valget om attraktiv og god fotball så er det: UT!

5. Jeg er bare ikke enig her. Deila hadde hatt laget i over et år og plutselig ligner ikke laget grisen. Det er ikke bare at man taper, men mot hvem og hvor mye og fremfor alt hvordan det ser ut ute på banen. Det må være visse grenser. Når de synker ned på et sånt lavmål, ikke bare en kamp, men flere så må det komme kraftige reaksjoner. Det må vises utad at klubben reagerer. Treneren må ikke få være alene om å glatte over og late som ingenting. Du nevner lagbygging, men, ser du, klubben må reagere når man er på feil spor. For ellers fortsetter bare de samme feilene. Brann gjorde noe av det samme lenge, hver sesong reiste de til Sogndal og fikk grisebank, uten noen reaksjon fra klubben. De reiste altså til en mye mindre klubb og opptrådte på pinligste måte, hver sesong. Til slutt rykket de også ned. Altså pila peker mye den veien for VIF også. En sterk sportssjef kan bidra til å stanse slik sportslig forråtnelse

Comment

Da må vi isåfall enten gi Ingebrigtsen den myndigheten en slik stilling skal ha, altså være øverste ansvarlig for sport, eller så får vi legge ned stillingen og la treneren ha ansvaret med hjelp av sine assistenter og daglig leder. Pluss at det gå jo ann å velge en mellomting mellom en kjempeprofilert sportsdirektør og en totalt uerfaren. Kan heller hente han som var sportsdirektør i Mjøndalen om man først skal ha en billigløsning.

Jeg mener at hvis vi skal være en seriøs toppklubb, så må man prioritere å ha en sportsdirektør. Da får man heller gjøre det kuttet et annet sted.

Comment

Originally posted by Nico 8 View Post

Da må vi isåfall enten gi Ingebrigtsen den myndigheten en slik stilling skal ha, altså være øverste ansvarlig for sport, eller så får vi legge ned stillingen og la treneren ha ansvaret med hjelp av sine assistenter og daglig leder. Pluss at det gå jo ann å velge en mellomting mellom en kjempeprofilert sportsdirektør og en totalt uerfaren. Kan heller hente han som var sportsdirektør i Mjøndalen om man først skal ha en billigløsning.

Jeg mener at hvis vi skal være en seriøs toppklubb, så må man prioritere å ha en sportsdirektør. Da får man heller gjøre det kuttet et annet sted.
                              Enig i det! Nå er jo Deila ute, så det står ihvertfall ikke på han lenger. Rekdal var jo sportsdirektør han, men var fersk i den rollen. Og vet ikke om det var lurt å ha avtroppende trener rett inn i sportsdirektør-rollen heller.
                              Man Utd har faktisk ingen sportsdirektør de heller. Ser hvordan det går.

Comment

Working...
                              X