Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Hva er attraktiv fotball?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hva er attraktiv fotball?

Dette er et meget viktig spørsmål når det gjelder å underholde og trekke publikum. For å få til dette tror jeg VIF trenger å begeistre gjennom kombinasjonen av gode prestasjoner og attraktiv fotball. Det vil si pasninger, midtbanespill, stå høyt med laget, hurtighet i lengderetning, skape sjanser og mål. Dette er vel VIF-tradisjonen? En gang i tiden gjorde Gunder Bengtson VIF til Norges beste lag, men halverte tilskuertallet!

Så, hva står Fagermo for? Perioden i Odd var preget av gode resultater og periodevis god fotball. Men jeg må si at Odd også i perioder har vært kjipe å se på. Da har de vært forsiktige og baktunge. Odd har vært spesielt avhengige av gode kantspillere. Det jeg er mest bekymret for er at Fagermo ikke går for nok spill gjennom midtbanen, men heller rundt den. Det er ikke riktig vei å gå mener jeg når man skal bygge et skikkelig topplag. Dette er litt kinkig fordi kompetanse på midtbanespill er mangelvare i Norge. Dette skriver seg fra Drillotiden da han ga opp kampen om midtbanen og gikk for lavt press med kontringer.

Fagermo har vist fotballkompetanse i Odd. Men VIF skal jo bli bedre enn det Odd har vært! Har Fagermo det som da skal til? Jeg håper at han er fleksibel og lærevillig fremdeles. Han har nylig uttrykt vilje til å lære av Drillo og Eggen. En slik vilje er lovende!

Originally posted by zeta View Post
    Dette er et meget viktig spørsmål når det gjelder å underholde og trekke publikum. For å få til dette tror jeg VIF trenger å begeistre gjennom kombinasjonen av gode prestasjoner og attraktiv fotball. Det vil si pasninger, midtbanespill, stå høyt med laget, hurtighet i lengderetning, skape sjanser og mål. Dette er vel VIF-tradisjonen? En gang i tiden gjorde Gunder Bengtson VIF til Norges beste lag, men halverte tilskuertallet!

Så, hva står Fagermo for? Perioden i Odd var preget av gode resultater og periodevis god fotball. Men jeg må si at Odd også i perioder har vært kjipe å se på. Da har de vært forsiktige og baktunge. Odd har vært spesielt avhengige av gode kantspillere. Det jeg er mest bekymret for er at Fagermo ikke går for nok spill gjennom midtbanen, men heller rundt den. Det er ikke riktig vei å gå mener jeg når man skal bygge et skikkelig topplag. Dette er litt kinkig fordi kompetanse på midtbanespill er mangelvare i Norge. Dette skriver seg fra Drillotiden da han ga opp kampen om midtbanen og gikk for lavt press med kontringer.

Fagermo har vist fotballkompetanse i Odd. Men VIF skal jo bli bedre enn det Odd har vært! Har Fagermo det som da skal til? Jeg håper at han er fleksibel og lærevillig fremdeles. Han har nylig uttrykt vilje til å lære av Drillo og Eggen. En slik vilje er lovende!
    Her snakker du først om at midtbanespill, eller snarare mangel på den er pga drillo, før du skryter av Fagermo fordi han skal ha sagt seg villig til å lære av samme fyr...

Du kan vel prøve med å gi en trener to minutter med laget før han stilles spørsmål med?

Comment

Originally posted by Rino View Post

Her snakker du først om at midtbanespill, eller snarare mangel på den er pga drillo, før du skryter av Fagermo fordi han skal ha sagt seg villig til å lære av samme fyr...

Du kan vel prøve med å gi en trener to minutter med laget før han stilles spørsmål med?
      Nå er det lærevilligheten jeg synes er bra. Han kan lære defensive ting av Drillo. Men for etablert offensiv fotball er Eggen av dem man bør se til

Comment

Bare sånn for ikke å virke så negativ, tiden fremover blir spennende altså!

Comment

Tråden i seg selv er negativ. 433 er offensiv. Og hvem andre hadde isåfall vært bedre offensivt? Alle trenere vil vinne. Vi slår bodø, vi slår brann, vi slo Odd, vi spilte u mot rbk, vi skapte 13-14 sjanser mot Molde, vi slo Haugesund borte, vi lå i toppen halvveis. Ja En uke var god. Men potensiale er der. Går på stabilitet og effektivitet. Fagermo godtar ikke svak innsats. Og så er det engang sånn at fotball har spill og motspill. Juarez hadde vel ansvaret for 7-8 mål alene bare på grunn av plassering. Små detaljer. Vi kan skylde på Lekven sentralt. Men så kommer mye også ann på bevegelse og alternativer rundt ballfører. Mye skal stemme. Og i Fagermos klare formasjon så vet spillerne hva de skal gjøre. Så har veldig tro på at midtbanen blir veldig mye tydeligere. I form så slår veldig få Abu og Shala i kvalitet.

Comment

Ja, det er kvaliteter i stallen. Det blir spennende å se hvordan trener og spillere responderer på hverandre.

Selv om det var treningskamp er jeg imponert over syv null over Kisa. Jeg har også hørt noe positivt om Lunov; han er irriterende på trening! Det er viktig, det går ikke med dvaske trenere. Han kjenner i hvert fall godt spillerne og vi får se hvordan han samarbeider med Fagermo. Det er gøy å følge Vålerenga for tiden.

Tross alt, så var Fagermo et godt valg, alle trenere har sine pros og cons. Og for en uke, med storseier, storsalg av Berge, og storfisk i trenerjakten!

Comment

Originally posted by zeta View Post

Nå er det lærevilligheten jeg synes er bra. Han kan lære defensive ting av Drillo. Men for etablert offensiv fotball er Eggen av dem man bør se til
              Hehe du skriver jo også att drillo står for lavt press... Men du ønsker at VIF skal ha et høyt press, kanskje dumt å lære av drillo da...

I teorien er det ikke veldig mye som skiller mellom Drillos fotballfilosofi og Eggens, det var vel først og fremst raske overganger også RBK hadde sunsess med? Mulig jeg h har gullfiskhukommelse
              ​​​​

Comment

Selv om vinklingen kanskje oppfattes som litt negativ, så synes jeg det er et relevant spørsmål. Jeg er ikke så opptatt av formasjon, men vi har vel bestemt at vi skal spille teknisk fotball.

Comment

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Dag-Eilev_Fagermo

Tror det handler mer om å skape stabile resultater over tid, enn attraktiv fotball som jo er subjektivt så det holder isolert sett. Gode resultater over tid, kan også være attraktivt.

En nøkkel slik jeg ser det, blir å forbedre evnen til å omstille seg taktisk underveis - her har det mangler mye de siste åra (enkle å forsvare seg mot).

Og jeg tror faktisk at vi blir mer fargerike igjen med DEF som hovedtrener - det vil gjøre klubben mer attraktiv og det er viktig i Oslo hvor man konkurrerer med mange andre kulturtilbud. Det er mange som trigges av spesielt media og der er vi bedre rustet nå (mer sirkus).

Til slutt, tror jeg også en tøffere trener er positivt - mistenker at det har vært noen år med snillisme, som kanskje ikke har vært med i analysene her inne så langt.

Jeg er rimelig sikker på at vi blir en mer synlig klubb igjen og det blir spennende å følge med fremover på alle plan i og rundt klubben. Og det tror jeg mange er enige i og dermed er utgangspunktet veldig positivt.

Til slutt - DEF og Lekven kjenner godt til hverandre om jeg ikke tar feil. Kanskje du får enda en utfordring da Zeta
                  \Kroken6

Bor på landet og jobber i Grenseveien (=bonde i byen)

Comment

Gleder meg til å se Finne og Lekven under DEF!
                    Elsker Bergen By

Comment

Jeg forstår spørsmålet i trådtittelen men som det har blitt påpekt er det en litt negativ vinkling. Man åpner detbatten med et premiss om at svaret er nei.
                      En bedre tittel ville kanskje vært noe alà "Hva slags fotball står Fagrmo for" eller noe i den duren.

Sånn jeg kjenner Odd, har de aldri stått for attraktiv forball (der attraktiv betyr finter, driblinger, mye angrepsspill osv) . Ihvertfall ikke på bortebane. Kjipt, kynisk og kjedelig. Dette er ikke Vålerenga-måten. Vi ønsker oss det stikk motsatte. Men se hvor dét har tatt oss...
                      På hjemmebane har Odd ofte vært mer offensive, men jeg har bare sett matchene mot oss.
                      Så er jo spørsmålet hvor attraktivt det er å prøve på noe man ikke mestrer. Hvor attraktivt er det å tape mot miniputter hjemme på Intility. Hvor attraktivt er egentlig ti år med 7.plasser?
                      Svaret så vi tydelig i fjor. Det er ikke attraktivt i det hele tatt.
                      Selv om mange av oss drømmer om driblefanter, klikk-klakk-fotball og brassescoringer, så er det til syvende og sist resultatene som teller.
                      Et lag som vinner ofte og stadig er med der det skjer trekker også folk. (Gunder er heller unntaket enn regelen)
                      Alle her inne har klaget på det samme. Vi henger ikke sammen som lag. Vi er for lette å score på. Vi trenger 5x sjansene for å score.
                      Med Fagermo tror jeg det er back to basics. Organisere laget først, få innprentet faste oppgaver, klare roller, tydelig spillestil. Når dette er på plass og sitter i ryggmargen på spillerne, kommer også selvtillitten og friheten til å utfolde seg innenfor strenge rammer.
                      Det er traust og lite sexy, men vi må ta det helt grunnleggende først. Gå før man kan løpe osv.

Jeg har alltid spydd av Fagermo, nå er jeg plutselig fan. Det snur fort i fotball som man sier.
                      Jeg poengterte det også da navnet hans dukket opp, at jeg ikkebtåler trynet på fyren, men at han faglig ville være et bra valg.
                      Nå tåler jeg også trynet på ham. Det gikk mye enklere enn jeg hadde trodd.
                      Jeg kjenner i øyebliklet at Fagermo i høyeste grad er en jeg har trua på (det hadde jeg forsåvidt med Deila da han kom også, men det gikk fort over).
                      Fagermo slår meg som mer hel ved. Lengre erfaring. Mer metodisk. Sta som et helvete. Tydelig som faen.
                      Nøyaktig det vi trenger i klubben. Han er litt som Rekdal, men med klarer tanker om hva hver enkelt skal gjøre på banen.
                      Nå er alt nytt of spennende og det tar sikkert ikke lang tid før vinden snur om progresjonen uteblir. Akkurat nå derimot er jeg veldig klar for at Fagermo får tid og ro til å gjøre det han må. Vi vinner ikke serien i år, jeg mistenker en ny 7.plass, men jeg håper at vi over tid bygger en klubb som jevnlig blander seg inn i medaljekampen. Om vi klarer det, bør vi fortsatt akseptere en sesong her og der hvor vi skuffer, uten at trenerens hode skal serveres på fat.
                      Problemet under Deila var mangelen på fremdrift. I beste fall stod vi på stedet hvil. Det tror jeg ikke vi vil gjøre med Fagermo. Jeg tror vi får se en gradvis forbedring. At vi over tid stadig vil bli mer stabile i prestasjonene, og at vi oftere og lengere henger med i serien.
                      Jeg har trua!

Comment

Uansett så synes jeg det er helt unødvendig å opprette en sånn tråd med den vinklingen når Fagermo knapt har vært trener her i et par dager! Gi det litt tid nå, til å se hvordan fotballen egentlig er.

Comment

Jeg håper i hvert fall at Fagermo viser litt fleksibilitet og er lydhør for omgivelsene. jeg tror faktisk at han er det. Den interessen for gamle trenermestere tyder på en åpenhet og en viss ydmykhet.

Deila snakket av og til om ydmykhet, men når det kom til stykket så gjorde de alt rett, men var bare uheldige! Jeg tror Deila gjorde mye bra, men hadde enkelte feil som felte ham

Comment

Attraktivitet er vel objektivt...

men ja, jeg har etterspurt en slik fotball som Fagermo står for. Direkte når muligheten er der, indreløpere på sene løp, brede i angrep, osv.

Er det noe vi trenger, så er det en identitet offensivt!

Comment

Denne tråden kan dra til hælvete!!

Comment

Working...
                              X