Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Rykter, ønsker og overganger vinteren 20/21

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Originally posted by Nils_de-Noia View Post

Jeg også skjønner begge, men saken er vel den at vi trenger JTN mer enn han trenger oss. Han får en toårs kontrakt et annet sted. Vi får ikke penger for JTN og må bruke penger som kunne blitt brukt til å styrke en annen posisjon til å hente inn en erstatter. Uten JTN har vi kun to seniorstoppere i troppen, der en er 34 og kun har kontrakt til 1.juli.

Dessuten mener jeg JTN er i en fin alder. Han er 30, blir 31 til sommeren og er 32 når en toårs kontrakt går ut. Å ha et rutinert alternativ på midtstopperplass er veldig viktig. De unggutta vi har kan i beste fall spille noen gode enkeltkamper i 2021, de kan ikke satses på som førstevalg. I 2022 kan de spille mer, med JTN som backup. Ingen av dem har vel spilt et eneste minutt med Eliteseriefotball og de kan ikke satses på som førstevalg verken i 2021 eller 2022 uten å ha en backupløsning.

Synes egentlig det er litt smålig behandling fra klubbens side. Det er snakk om en lojal spiller og klubbens kaptein som er i ferd med å lede laget sitt til bronse og som ønsker litt langsiktighet med gravid kone.

Hvis ikke skader ødelegger for han så har han helt sikkert 3-4 år igjen på toppnivå. Og ja, han kan jo bli skadet. Men det kan alle andre også.

Det er heller ikke noe prinsipp vi har. Kjartansson er eldre, men signerte for 3,5 år.
    Ikke nødvendigvis så uenig, men angående siste du skriver der så er vel skadehistorikken til Kjartansson og Tollås litt forskjellig og det er derfor det er tryggere å gi Kjartansson lang kontrakt. Nation har et trøblete kne. Vi kan si det sånn at vi tar en sjanse uansett hva vi gjør, om vi gir han lang kontrakt eller lar han gå.

Comment

• Det virker som Fagermo har stor tro på Holmé og Skaret. Rutine er viktig for en keeper og de i forsvaret, men vi har mange eksempler på at unge midtstoppere kan være veldig gode.

Comment

• Kan bli vanskelig å ta det neste steget uten to solide stoppere. Håper vi kommer til en løsning. Lædre var god igår, men har lite tro på at han holder det nivået jevnt. Unggutta bør absolutt få spilletid, men å ha en av dem fast er jeg usikker på. Med Tollås vil de uansett få matching da han ikke spiller 30 kamper i året uansett.

Comment

• Originally posted by j_robber View Post
          Kan bli vanskelig å ta det neste steget uten to solide stoppere. Håper vi kommer til en løsning. Lædre var god igår, men har lite tro på at han holder det nivået jevnt. Unggutta bør absolutt få spilletid, men å ha en av dem fast er jeg usikker på. Med Tollås vil de uansett få matching da han ikke spiller 30 kamper i året uansett.
          Lædre er fullgodt alternativ til Tollås, også på sikt tror jeg. Han er bunnsolid oss stabil. problemet er at han er på utgående kontrakt til sommeren pluss det du også nevner at 2 senior midtstopperer for lite.

Skader og slitasje vil garantert skje. Da har vi ingen backup.
          Er det her jeg skal legge inn signatur?

Comment

• Originally posted by lokalhelt View Post

Lædre er fullgodt alternativ til Tollås, også på sikt tror jeg. Han er bunnsolid oss stabil. problemet er at han er på utgående kontrakt til sommeren pluss det du også nevner at 2 senior midtstopperer for lite.

Skader og slitasje vil garantert skje. Da har vi ingen backup.
            Dette er et evigvarende spørsmål om hva som skal skje først... De unge blir ikke gode nok uten spilletid og dersom laget gjør det bra så får ikke de unge denne muligheten fordi «alle» rundt krever resultater hele tiden. Men det viser seg at dersom talentet er stort nok så tar det ikke så lang tid som de fleste her inne frykter for at de unge skal ta nivået. Som stopper er du rimelig utsatt siden feil ofte utløser en farlig situasjon/mål. Det gjelder forsåvidt keeper plassen også hvor man ofte sier at erfaring er viktig. Klaesson gjorde sine krumspring tidlig i sesongen men tiltross for det kommet seg skikkelig på jobb og er langt bedre enn noen keeper vi kunne kjøpt (uten å legge store summer på bordet). Har vi store nok talenter så tar de nivået mye kjappere enn de fleste her inne frykter. Det vil sikkert komme noe feil og vi her inne «skyter» i alle retninger men gi de unge 3-4 mnd og så får man oppsummere. Er talentet stort nok, som Fagermo mener om Holmè og Skaret, så ser vi raskt om de tar nivået. Jeg er faktisk ikke så redd for dette som mange andre her inne.

Stoppere er mangelvare i hele Norge og vi skal legge bra med penger på bordet for en middels stopper med erfaring. Det er penger vi sannsynligvis ikke har og da er muligheten stor for at vi nok en gang tar en kalkulert sjanse på egne unge. Hvis vi ikke skal gjøre det på denne måten så sier vi samtidig at de unge må på lån eller til andre klubber for å få erfaring og så må vi hente dem tilbake. Det er ikke andre løsninger på dette. Nivået i ES er ikke høyere enn at med en god siling av de som Fagermo mener er de største talentene så skal dette gå bra. Vi får heller leve noen nervepirrende øyeblikk til vi får svarene utover sesongen. Enten må stole på Fagermos vurdering av talenter eller så må vi tilbake til å kjøpe spillere. Så langt har ikke kjøp av spillere på billigsalg gitt voldsomme resultater de siste sesongene så det er i mine øyne verdt et forsøk på egne talenter.

Comment

• Dette er åpenbart en vanskelig situasjon noe som illustreres både av de mange ulike meningene og også følelsene som er involvert hos JTN og hos supporterne.

Personlig skulle jeg gjerne hatt Tollås her til han er pensjonist, men desto mer jeg tenker over det desto mer virker klubbens beslutning riktig. Fotballen har utviklet seg til å innebære ekstremt med hurtighet og veldig høy treningsmengde. Skadene til JTN fører til at han risikerer å ikke kunne oppfyllende kravene våre på de to punktene.

At han har høy lønn bidrar nok også til beslutningen og jeg er stolt over at klubben står støtt i beslutningen i stedet for å føye seg.

Litt som i poker kan en beslutning være riktig tatt selv om utfallet blir galt. Skulle han gå til Godset, Stabæk, S08, Aalesund eller LSK og blomstre der til han er 37 kan det fremdeles hende at beslutningen tatt av klubben i 2020 var riktig basert på risiko og mulig oppside.

PS! Den som muligens har vokst aller mest etter at Fagermo tok over er Jørgen Ingebrigtsen. Han er langt tydeligere og modigere i intervjuene og jeg ser ikke bort fra at han har blitt dyktigere i øvrige arbeidsoppgaver også. Kudos!

Comment

• JTN er for meg en meget stabil defensiv stopper, men han har dessverre for store "mangler" til å være den stopperen vi trenger for å ta steg opp på tabellen neste år.
                Dette begrunnes med lite kreativitet for å skape overtall fremover, ikke veldig god pasnings-fot og ikke like god på hodet som høyden skulle tilsi.

Når skadesituasjon og lønn spiller inn i evalueringen sammen med potensielle unge prospekter(Holme og Skaret) kan jeg skjønne at han bare blir tilbudt 1 års kontrakt.
                Jeg har forståelse for JTN sin skuffelse, men dette er dessverre ikke personlig avgjørelse men sannsynlig rent sportslig.
                Håper uansett vi kommer til en enighet, vi trenger hans rutine neste år enten som fast på laget eller en perfekt utfordrer/reserve, det trengs også om vi skal opp på tabellen.

Comment

• Originally posted by patriot View Post
                  JTN er for meg en meget stabil defensiv stopper, men han har dessverre for store "mangler" til å være den stopperen vi trenger for å ta steg opp på tabellen neste år.
                  Dette begrunnes med lite kreativitet for å skape overtall fremover, ikke veldig god pasnings-fot og ikke like god på hodet som høyden skulle tilsi.
                  Det er jeg enig i. Men da må vi også si til JTN at han får en ettårskontrakt pga lang og tro tjeneste, men vi mener han på lengre sikt ikke er god nok. Ikke tulle til og si at vi er usikre på sponsormarkedet i 2022 og derfor kan han ikke få en lengre kontrakt.

Hvis JTN forsvinner så sparer vi to års lønnsutgifter. Men hvis vi må signere en annen i stedet så får vi de lønnsutgiftene på igjen, pluss det vi må betale i overgangssum eller sign on fee for en kontraktsløs spiller. Tviler på at vi betaler så mye i lønn til JTN at vi kan få en like bra eller bedre midtstopper inn på vesentlig lavere lønn.

Det vil jo se veldig rart ut hvis vi skylder på usikker økonomi for 2022 og så går ut og henter en yngre midtstopper på lang kontrakt. Da var det JTN og ikke økonomien vi var usikre på.
                  Last edited by Nils_de-Noia; 09.12.2020, 15:34.

Comment

• Kan vi ikke bare gjøre som i 2010? Halve forsvaret på drapsfylla til enhver tid, men scorer flere enn vi slipper inn.

Comment

• Originally posted by Sosua View Post
                      Tror vi skal overlate denne avgjørelsen til Fagermo og klubben.
                      Erru gærn? Det ville jo undergrave hele dette forumets eksistens

Comment

• Originally posted by Sosua View Post
                        Nå sitter jo Tollås igjen på tribunen i foreløpig to kamper fordi låret hans ikke tåler mer. Tror vi skal overlate denne avgjørelsen til Fagermo og klubben.
                        Riktignok burde han ikke dømmes på en hamstringskade. Det er ikke uvanlig når belastningen er stor og kampprogrammet har vært såpass tett som denne sesongen. Det er snakk om en liten strekk i hamstring og ikke kneet han sliter med. Liten digresjon kanskje

Comment

• Syntes det er helt korrekt å kun tilby et år av gangen til spillere over 30 år. Spesielt når en spiller har hatt en skadehistorikk slik som Tollås.
                          Kan Tollås spille 25 seriekamper (bare for å ta et tall) neste år, så er det jo ikke noe problem å tilby et år til. Gubben er jo god nok, står ikke på det.

Alternativt:
                          Har sett det har blitt diskutert dette med opsjon. I mitt hode er ikke en opsjon så vanskelig som Jørgen skal ha det til.
                          Hvis Tollås er på banen i totalt 25 offisielle kamper neste år, så løper kontrakten et år til på samme betingelser.
                          Skal vi virkelig klare å konkurrere i serien, cupen og muligens Europa så trenger man en stall...

Eller så får vi stole på at klubben tar riktig avgjørelse om Tollås går etter sesongen. Det er en del av fotballen. Rimelig trygg på at det blir hentet en ny midstopper om han skal ut. Tror ikke noen av de som har blitt nevnt av egenproduserte får muligheten riktig enda.

Comment

• Originally posted by Termii View Post
                            Syntes det er helt korrekt å kun tilby et år av gangen til spillere over 30 år. Spesielt når en spiller har hatt en skadehistorikk slik som Tollås.
                            Kan Tollås spille 25 seriekamper (bare for å ta et tall) neste år, så er det jo ikke noe problem å tilby et år til. Gubben er jo god nok, står ikke på det.

Alternativt:
                            Har sett det har blitt diskutert dette med opsjon. I mitt hode er ikke en opsjon så vanskelig som Jørgen skal ha det til.
                            Hvis Tollås er på banen i totalt 25 offisielle kamper neste år, så løper kontrakten et år til på samme betingelser.
                            Skal vi virkelig klare å konkurrere i serien, cupen og muligens Europa så trenger man en stall...
                            Jeg er så klart mer glad i JTN enn JI, og jeg støtter det du sier med opsjon på to år, mucho grande. Dersom han er fit, og spiller 25 kamper, så kan det utløse opsjon på ett år til.
                            Det burde være enkel logikk for alle, med mindre vi sitter med noen meget bedre kort på hånda. Hvilket det økonomisk ikke virker som at vi gjør. Da virker det svært enklere å bli enige med JTN. Kanskje JI eller Daglig leder kan avse litt midler av sin gode lønn, til vår kaptein, og lagspiller gjennom mange år. Siden vi lever av prestasjoner?
                            Samtidig, dersom Rosenlund vet noe som jeg ikke vet om JTN, så krever jeg å høre det fra klubben! Tar gjerne det på PM fra Rosenlund Dersom det er det økonomiske det står på, og usikkerhet om tilgjengelighet, så løser jo ovennevnte opsjon opp i alt dette! Jeg vil ha JTN som kaptein for Enga, samtidig vil jeg ha han som mentor for innfasing av egne unge stoppere!

BTW, Remember Kjetil Wæhler, en av de beste stoppera i Enga på 2000 tallet... Det kan også JTN bli, etter min mening.

Føler klubben bør revurdere sitt standpunkt på kun ett år, alternativt forklare for oss supportere detaljert på hvorfor dette ikke kan innvilges.
                            Med en opsjon på ett års forlengelse etter så så mange kamper, så skjønner jeg ikke hvordan dette kan forsvares sportslig eller økonomisk.
                            Her krever jeg rett og slett klubben min på informasjon for hvorfor Engas kaptein ikke kan innvilges 2 år på vilkår! Det eneste jeg veit er at Jørgen Ingebrigtsen ikke kan spille midtstopper for Enga, og selv om han har steget i min bok etter Ørnen og Bjørdal, så sank han noe jævelig nå, med mindre han har noe bedre å tilby!

For å snu litt på det, JTN kunne ha valgt å tatt en Winston Bogarde å kun tenkt på sitt fremtidige liv, fremfor Enga. Han har imidlertid kjempa seg tilbake etter skade og spilt nesten alle kampa og han har gjort det bra. Jeg synes derfor klubbens oppførsel mot en bærebjelke i Enga minner mere om noe enn kunne forvente i Liin! Skam dere E.E og JI! Dette er smålig mot en som har stått på for å være Enga.
                            En opsjon på antall spilte kamper løser dette, uten at noen taper ansikt.
                            Vel de eneste som kommer mindre ut av dette, dersom dette ikke løses, er jo (Bukkeskjegget) aka E.E og J.I, jeg trodde faen meg ikke at vi var Liin!

Enga har rett og slett blitt dårlige arbeidsgivere. Drit i å kjemp deg tilbake fra en skade det er det signalet (Bukkeskjegget) aka E.E og J.I sender til klubbens spillere nå. For hvis du gjør det så får du ikke ny kontrakt og vil ikke bli satset på.

Klubben jeg har fulgt siden vi spilte treningskamp på Bislett mot Nottingham Forest har tydeligvis endret seg, mye.
                            Jeg lurer derfor på hva det dere andre føler og tenker når det står Østblokka på Intility.
                            Betyr det noe utover navnet?

I min bok står står det at vi skal ta vare på hverandre, hvis det bare står kort tenkt, på økonomi utelukkende, så gir jeg faen.
                            Da har dere begge bomma: (Bukkeskjegget) aka E.E og J.I, fordi det bare var bare gøy når vi med Reka røkka opp til første.
                            Vi er faen meg ikke Liin i min bok, men jeg er har redd for at vi har blitt det.
                            JTN er et sikkert valg som stopper,
                            https://www.youtube.com/watch?v=2VHQ...vxAGUrOXgCoAEC

I en arbeider gate skulle historien starte...https://youtu.be/cRc_v96bRZ8?t=4

Fagermo, du kommer til en østkant klubb, ikke la historieløse personer som ikke hører hjemme i Enga, og som ikke har respekt for klubbens verdier styre dine valg. Skjønner at JTN er ett kan fremstå som ett usikkert kort, men han er vårt kort, han er Enga! Han er vår kaptein! Enga lever av prestasjoner, gi ung gutta et par år, så kan han bidra til at dem blir bedre!

Sjekk hvem: https://youtu.be/sNz1evsWWns
                            Last edited by ForesttGump; 10.12.2020, 05:14.

Comment

• Originally posted by ForesttGump View Post

BTW, Remember Kjetil Wæhler, en av de beste stoppera i Enga på 2000 tallet... Det kan også JTN bli, etter min mening.
                              Tollås kan ikke sammenlignes med de store stopperne vi har hatt, Wæhler, Johnsen og Panzer. Dette er stoppere som var på landslaget og var mye bedre enn det Tollås noen gang vil bli.
                              Vår kjære aldrende stopper har ikke fart, og har ingen god pasningsfot. Han er ikke spesielt god på hodet, iallefall ikke offensivt.
                              Men han er en god stopper, en god tippeligastopper, hverken mer eller mindre.

Wæhler og Johnsen hadde ekstrem fart, veldig gode på hodet, og Johnsen hadde i tillegg en veldig god pasningsfot. Den klart beste stopper vi noensinne har hatt mener jeg. De 3 jeg nevnte var også langt bedre til å takle enn Tollås.

Som du skriver helt nederst, vi må ikke være historieløse, det må ikke du heller være

Er helt enig i hva Termii skriver, gi mannen en et års kontrakt med opsjon på enda et år. Hvis Tollås er så fit for fight som han selv sier (han skulle motbevise hans skadehistorikk som han selv sa), så er jo dette ikke noe problem

(jada, jeg husker Henning Berg og)
                              "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

• Originally posted by Termii View Post
                                Syntes det er helt korrekt å kun tilby et år av gangen til spillere over 30 år. Spesielt når en spiller har hatt en skadehistorikk slik som Tollås.

Alternativt:

Eller så får vi stole på at klubben tar riktig avgjørelse om Tollås går etter sesongen. Det er en del av fotballen. Rimelig trygg på at det blir hentet en ny midstopper om han skal ut. Tror ikke noen av de som har blitt nevnt av egenproduserte får muligheten riktig enda.
                                Liker ikke sånne opsjoner. Hvis han har spilt 24 kamper så får han kanskje aldri den 25.kampen. Ikke fordi han ikke er frisk eller ikke god nok. Men fordi vi ønsker å la kontrakten gå ut.

Bedre å gi en toårskontrakt med lavere lønn i 2022, men som kan gi bonuser hvis han gjør det bra og laget gjør det bra.

Comment

Working...
                                X