Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Rykter, ønsker og overganger vinteren 20/21

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Originally posted by Flem View Post

Nåja, "alltid 100%" er helt feil mener jeg. Men at han alltid er i bevegelse er jeg med på.
    I hver eneste kamp ser du Shala "krumme nakken" eller i hans tilfelle, bøye hodet framover, i de dype løpene. Vi alle vet det ikke går fortere, men det virker som om han ønsker å antyde ovenfor oss som ser på, at han gir 100%
    I tillegg til alle teatralske falla hans, blir det minus i min bok. Spesielt sist han ble stempla, som er korrekt gult kort, men hvor i fysikkens lover står det at man skal rulle 4 ganger etter det? I tillegg er han alt for ivrig på grøten og drar på seg enkle gule kort.
    Han er ikke så gal til å avslutte som du sier, det skal han ha.
    Litt usikker, jeg tror han gir det han har. Virker å ha den mentaliteten i blodet!
    Men ​​​​når han finner en ny klubb, så er jeg trygg på at Fagermo og Ingebrigtsen har en god plan.
    Så kommer de enten til å satse på Thiago eller hente inn en ren oppgradering.

Comment

• Dette overgangsvinduet tegner til å bli et ganske spesielt vindu. Vi har 4 erfarne spillere på utgående kontrakt (Tollås, Lekven, Shala og Stokke). Førstnevnte virker å låst seg litt i forhandlingene, Lekven tror jeg får et tilbud om ett år (ihvertfall om vi klarer 3plassen) mens Shala neppe vil være med mer - om han kan finne seg noe annet. Hans navn har manglet i oppsummeringer i det siste om spillere de avventer. Stokke får vel et tilbud om å være back-up for Kjartansson men det er neppe annet enn en nødløsning for hans del. Og vi vet at Bård og Matti blir borte. Det er veldig mye erfaring...

Klarer vi 3 plassen tror jeg vi løser spørsmålet med Lekven, kanskje også Tollås. Blir vi nr 4 forsvinner begge. Kan andre forsvinne? Det er tydelig at mange Europeiske klubber er forsiktige enn så lenge men Norge er fremdeles et rimelig marked. Vinduet åpner ikke før 1.1 og jeg tror ikke vi får noe svar før mot slutten av januar på dette. Fra tidligere vet vi at Dønnum ønsker seg ut selv om Europa spill kanskje frister nå. Hva med Klaesson? Hadde endel interesse i sommer og kan fort forsvinne. Forsvinner Klaesson har vi Haug klar, i motsatt fall vil nok han ønske seg videre.

Hva trenger vi? Litt avhengig av hva som forsvinner selvfølgelig men det må inn noen med tyngde. Vi har pt ingen back-up på back plass og spiss (om Stokke forsvinner). Dette er spillere som enten må utkonkurrere de faste spillere eller akseptere å være back-up. Det begrenser litt hvem som er interessert. Dersom Shala forsvinner så mangler vi også et godt kant-alternativ med de samme begrensinger som gjeldende. Kantene våre er «morsomme» men produserer for lite målpoeng. Ser vi på statistikken så scorer vi for lite mål. På midtbanen mangler vi en makker til Bjørdal. Kanskje kan Odin og Felix dele den plassen. Lekven har blitt diskutert opp og ned tidligere men han er best som 6er og begynner å bli godt voksen. Vi trenger helst en som skaffer målpoeng som indreløper også. På stopperplass kan vi faktisk bli nødt til å satse ungt til neste år dersom Tollås forsvinner. Men det behøver ikke være så galt.

Skulle alle de eldre bli borte må det inn 2-4 gode nye spillere. Det er litt skummelt i mine øyne å tenke på at før siste kamp er Bård (som stort sett innbytter) vår største målpoeng-spiller i 2020. Noen må erstatte disse til neste år. Vi har ikke råd til å erstatte/forsterke alle disse posisjonene som forsvinner med nye, dyre spillere. Det er jeg helt sikker på.

Nå er systemet og rollene som ligger i Fagermos system tydeligvis enklere å forholde seg til. Dette gjør at klubben muligens tar sjansen på å satse yngre enn de ellers ville gjort. Men dersom vi skal spille serie, cup og Europa trenger vi en bredere stall enn dette for å klare oss. Rent personlig synes jeg Fagermo bygger litt for mye lag (11 stk) og litt for lite tropp om vi skal klare et slikt program. Siste kamp mot Viking viste litt dette. Se på programmet til Molde og gjett hvordan vi hadde klart det?

Samtidig som vi har spillere på utgående kontrakter så gjelder det også totalt 88 stk bare i ES. Så det burde finnes gode, innenfor grensen økonomisk, spillere til Fagermos system i Norge. Det er litt samme situasjon i Sverige om vi skuer dit.

Men jeg tror vi vil få veldig mange flere nasjonale overganger i dette vinduet og flere lag vil bli ganske omstokket med tanke på stall og spillere. Om det tidligere var fordel Molde og RBK (nå også Glimt) rent økonomisk så kan fort dagens situasjon gjøre den forskjellen større. Nå er det lov å håpe at RBK snubler mot Sandefjord men uansett har de nok muskler til å bygge lag videre som overgår oss. Håper vel på «en kanin eller to» til opp av hatten på nivået med sommerens men er nok redd økonomi setter klare begrensinger for dette.

Jeg er spent på om jeg/vi vurderer troppen som starter 2021 sesongen som sterkere eller svakere enn den som avslutter 2020. Det blir neglebiting når sesongen sparkes i gang.

Comment

• var det sånn at det skal være 25 stk i stallen neste år også?

Comment

• https://grorud-il.no/nyheter/leo-cor...t-til-utlandet

Leo Cornic er solgt til Djurgården.

Comment

• Jeg er rimelig sikker på at Lekven og Shala forsvinner til jul. Sakarias Opsahl kommer tilbake og blir utfordreren til Oldrup, kanskje også som et alternativ til den venstre indreløperplassen. Felix synes jeg blir bedre og bedre som VB og håper han selv er villig til å satse på den plassen. En kantspiller er noe VIF absolutt bør prøve å signere i januar, kanskje også en stopper om Nation ikke er fornøyd med ett år. Noen som vet hvem som ligger lengst frem av Skaret og Holme ? Har vært veldig stille rundt Holme etter at han ble lånt ut.

Comment

• Originally posted by ziggy75 View Post
              https://grorud-il.no/nyheter/leo-cor...t-til-utlandet

Leo Cornic er solgt til Djurgården.
              Skjønte lite av at vi solgte han til Grorud. Kunne vel kanskje rullert på han og Borch?
              Føles som om midtbanespilleren med god spiller forståelse, brått blr backup på både venstre og høyre beck, på tross av at er bedre som midtbanespiller.
              Tar liksom heller forlengelse av Felix som midtbane spiller enn forlengelse av Shala. Shala var supermann i en sesong, så var han tydeligvis ferdig med det.

Comment

• Originally posted by ForesttGump View Post

Skjønte lite av at vi solgte han til Grorud. Kunne vel kanskje rullert på han og Borch?
                Føles som om midtbanespilleren med god spiller forståelse, brått blr backup på både venstre og høyre beck, på tross av at er bedre som midtbanespiller.
                Tar liksom heller forlengelse av Felix som midtbane spiller enn forlengelse av Shala. Shala var supermann i en sesong, så var han tydeligvis ferdig med det.
                "Problemet" var at vi hadde to veldig gode unge høyrebacker, og Nouri var jo fortsatt der. Var ikke sånn at VIF ville selge han heller, men Cornic ville bli solgt til Grorud selv. Det var bra for Grorud og Cornic, men ikke for VIF. Det er vel helt rettferdig
                Meningen var å låne han ut uansett, og i stedet fikk Cornic mer kontroll på sin egen karriere.

Men hvis Cornic hadde gått på lån istedet, så hadde han muligens vært i a-troppen til VIF neste sesong. Istedet er han i Djurgården, antageligvis ikke førstevalget der foreløpig.

Kan heller ikke kritisere VIF for å satse på Borchgrevink heller, siden han har vært blant de aller beste høyrebackene i Eliteserien denne sesongen.

Comment

Det rundt Leo, Borch og Nouri vet du svaret på selv. En suksesshistorie for klubben, Borch og Leo selv.

Kan du fortelle hva du ser i Felix? Han har fått veldig mange sjanser på midtbanen også og vi har langt større talenter enn han i klubben i den posisjonen. Om han med hell kan omskoleres til back og da være backup både der og på midt så er det fint.

Klubben skal selvfølgelig ikke gi han en kontrakt med lønn som tilsier førstevalg på midtbanen. Han er 22 år når ny sesong starter.

Comment

• Moro for Leo selvsagt, hadde vært mer stas om han hadde blitt og vi hadde solgt han.
                    #pengerikassa
                    #homegrown
                    #enavvåre

Han har vært god og frisk på høyre side for Grorud i år. Tror det var mange klubber som fulgte han.
                    Havner nok i Frankrike etterhvert, sin fars fødeland og så snakker han selvfølgelig fransk flytende. God gutt Leo.

Comment

Som supportere vil vi vel helst beholde alle unge talenter og helst starte de samtidig på banen. Ikke helt sånn det funker. At Cornic var innom oss, dro til Grorud og så til Djurgården må ses på som en suksesshistorie og veldig positivt for Oslo-fotballen.

Comment

• Originally posted by tordvif View Post

Som supportere vil vi vel helst beholde alle unge talenter og helst starte de samtidig på banen. Ikke helt sånn det funker. At Cornic var innom oss, dro til Grorud og så til Djurgården må ses på som en suksesshistorie og veldig positivt for Oslo-fotballen.
                        Helt enig. Fotballspillere lærer ikke likt og utvikler seg ikke likt. Noen kan gå rett fra et juniorlag og inn på et førstelag høyt på tabellen i Eliteserien. Andre må ta en annen vei.

Det eneste jeg har å utsette på utviklingen til spillere i Vålerenga er at vi aldri får frem spisser. Forrige spiss som kom opp fra egen juniorstall og markerte seg var vel Håvard Nielsen? Vi har keepere, midtstoppere, backer, midtbanespillere og kantspillere. Men ingen spiss.

Comment

• Originally posted by Nils_de-Noia View Post

Det eneste jeg har å utsette på utviklingen til spillere i Vålerenga er at vi aldri får frem spisser. Forrige spiss som kom opp fra egen juniorstall og markerte seg var vel Håvard Nielsen? Vi har keepere, midtstoppere, backer, midtbanespillere og kantspillere. Men ingen spiss.
                          Den vanskeligste plassen å spille på er spiss.
                          Håvard var først og fremst kant, men kan brukes som spiss.
                          Det krever ALT av deg som spiller å prestere som spiss.
                          Udahl toppscorer i Obos i 2020, Fidel Castro og Sander Werni er alle målscorere på høyt nivå. Magnus Grødem en av de beste spillerne i Obos denne sesongen. Best som spiss.
                          Alle ville score mye mål om de fikk tillit og spilletid.
                          Gimme hope johanna

Comment

• Originally posted by Daniel View Post

Det rundt Leo, Borch og Nouri vet du svaret på selv. En suksesshistorie for klubben, Borch og Leo selv.

Kan du fortelle hva du ser i Felix? Han har fått veldig mange sjanser på midtbanen også og vi har langt større talenter enn han i klubben i den posisjonen. Om han med hell kan omskoleres til back og da være backup både der og på midt så er det fint.

Klubben skal selvfølgelig ikke gi han en kontrakt med lønn som tilsier førstevalg på midtbanen. Han er 22 år når ny sesong starter.
                            Hmmm, er ikke helt enig at Felix har fått sjansen til å vise seg frem skikkelig i sin favorittposisjon som er anker sentralt. Han har vært mer enn kasteball mellom kant,indreløper og back. Spilte vel til og med litt i 10’ern under Deila. Men er nok enig i at vi har langt større talenter i den posisjonen i både Opsahl og Thiago Holm. Så det er ikke enkelt for Felix. Er stort sett Lekven som har spilt i hans foretrukne posisjon siste 4 årene. Så tok Oldrup litt over denne sesongen.

Comment

• Originally posted by Calven View Post

Den vanskeligste plassen å spille på er spiss.
                              Håvard var først og fremst kant, men kan brukes som spiss.
                              Det krever ALT av deg som spiller å prestere som spiss.
                              Udahl toppscorer i Obos i 2020, Fidel Castro og Sander Werni er alle målscorere på høyt nivå. Magnus Grødem en av de beste spillerne i Obos denne sesongen. Best som spiss.
                              Alle ville score mye mål om de fikk tillit og spilletid.
                              Er ikke helt enig. Det er mye lettere for en ung spiller å spille spiss, fordi det ikke krever noe mer av deg enn at du scorer mål. Det betyr ikke at det er lett å score mål, men det er sannsynligvis ikke noe vanskeligere for en ung spiss å score mål enn for en eldre spiss.

Jo lengre bakover du er på banen, jo mer nødvendig er alder og rutine. Det betyr at du ikke bare trenger individuelle ferdigheter, men også evnen til å forstå strukturen i laget, lese med og motspillere og erfaring nok til å ta de rette valgene.

En spiss trenger jo ikke noe av det. Jo mer uforutsigbar man er som spiss, jo bedre er det. Haaland er jo et godt eksempel. Det er mye vanskeligere for en ung forsvarsspiller å være på det nivået som forsvarsspiller som nivået Haaland er på som angrepsspiller.

I klubbfotball er det litt mer komplisert, fordi det er en del andre faktorer som spiller inn. Som økonomi og kontraktslengder, spillere som kommer opp gjennom juniorlag, lagenes behov for kontinuitet over tid osv. Men på landslagsnivå er det enklere. Der velger trenerne de spillerne som er best der og da. I et fotball-VM er som regel snittalder rundt 27 år. Men spissene er yngst.

Så jeg synes det er rart vi ikke får fram spisser. Det burde vært enklere enn mange andre posisjoner.

Comment

• Originally posted by tordvif View Post

Jeg er selvsagt enig i at det er positivt at vi produserer toppspillere.
                                Leo Cornic var dog ikke bare innom. Han har vært her siden han var 10-11 år. Kun siste året som har vært i Grorud med stor suksess. Ønsker ham lykke til i Djurgården. Han fortjener sjansen på et høyere nivå enn Obos. Han kan nå langt. Mye på grunn av stor fotballintelligens og en voldsom arbeidsmoral!
                                Jeg synes strengt tatt ikke han står tilbake for Borch, men begge har fremdeles stort utviklingspotensial.
                                Man må delta for å vinne

Comment

Working...
                                X