Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Rykter, ønsker og overganger vinteren 20/21

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Håper det ordner seg med Nation. Midtforsvaret vårt har vært bunnsolid. Beholder vi Nation og Näsberg, så trenger vi ikke å signere noen nye i midtforsvaret. Da har vi mer handlingskraft på backen og kanten.
    Selger vi Näsberg for 10-20 millioner, så er jo saken en annen.

At VIF ikke vil signere Nation for mer enn et år, viser klubben at de har lært fra tidligere blemmer. Fotballen blir kynisk, når økonomi blir så viktig. De ser ikke for seg at Nation er førstevalg i 2022, så da sparer de en årslønn på Nation, som er i tillegg litt skadeutsatt. En spart årslønn der, gir en mulighet til å investere i en annen spiller.

Comment

• Originally posted by ziggy75 View Post
      Håper det ordner seg med Nation. Midtforsvaret vårt har vært bunnsolid. Beholder vi Nation og Näsberg, så trenger vi ikke å signere noen nye i midtforsvaret. Da har vi mer handlingskraft på backen og kanten.
      Selger vi Näsberg for 10-20 millioner, så er jo saken en annen.

At VIF ikke vil signere Nation for mer enn et år, viser klubben at de har lært fra tidligere blemmer. Fotballen blir kynisk, når økonomi blir så viktig. De ser ikke for seg at Nation er førstevalg i 2022, så da sparer de en årslønn på Nation, som er i tillegg litt skadeutsatt. En spart årslønn der, gir en mulighet til å investere i en annen spiller.
      For meg så blir det mest spennende å se hvordan vi kan erstatte JTN. Ikke har vi penger til å hente noen som er bedre enn ham, tydeligvis. Hjelper ikke med ny kant hvis vi blør inn mål. Det er først i år at Ivan har funka. Defence wins championships er det noen som sier. Veldig spent på fortsettelsen. I disse tider er det mye som er utrygt, jeg stoler på JTN!

Comment

• Originally posted by Pete View Post

Mannsverk har spilt sentral midt, enten alene eller som en av to. Har sett ett par av kampene hans og han er god, men ikke så bedre enn feks S Opsahl i mine øyne. Det er noe å hevde seg i Obos kontra ES. Han fikk en liten test mot Mjøndalen med fysikk og da ble han svært anonym. Nå kan det selvfølgelig bli bedre på et bedre lag men han vil ikke løfte dagens lag. Jeg tviler derfor på at vi vil legge 3-5 mill på bordet for han som talent (som ikke umiddelbart går inn og hever laget) i dette vinduet. Så mye bedre enn S Opsahl er han ikke.
        Bare så det er sagt. Jeg tror ikke vi henter Mannsverk.

At Mannsverk ikke er bedre enn Opsahl i dine øyne er jo din egen vurdering. Og jeg har som sagt ikke sett mye til Mannsverk selv, men tror nok han er flere hestehoder foran Opsahl.

Det er noen vesentlige forskjeller du kanskje går glipp av. Først og fremst at Mannsverk er tre år yngre enn Opsahl. Du sammenlikner en 18 år gammel spiller mot en som er 21.

Til sommeren er Opsahl 22 år og har til nå ikke vært i nærheten av å være god nok til å kunne starte kamper i Eliteserien. Begge spilte mye i OBOS-ligaen i fjor. Men Mannsverk, til tross for at han bare er 18, var kaptein for Sogndal. Han ble kaptein der når han var 17. Mannsverk har vært tatt ut til aldersbestemte landslag siden han var 15. Opsahl har aldri spilt aldersbestemt landslagsfotball. Han har ikke vært god nok til å starte kamper for sin egen klubb og er selvfølgeig langt unna en kapteinstatus i Vålerenga. Så skal det legges til at Opsahl spiller på et lag som endte nøyaktig en divisjon høyere enn Sogndal. Begge ble nummer tre i sin divisjon.

Mannsverk er ønsket av mange europeiske storklubber. Opsahl er til nå først og fremst ønsket av Tromsø.

Hvem som blir best til slutt gjenstår å se. Men at Mannsverk leder ganske klart på Opsahl fram til nå bør være åpenbart.

Last edited by Nils_de-Noia; 06.01.2021, 10:50.

Comment

• Originally posted by ForesttGump View Post

For meg så blir det mest spennende å se hvordan vi kan erstatte JTN. Ikke har vi penger til å hente noen som er bedre enn ham, tydeligvis. Hjelper ikke med ny kant hvis vi blør inn mål. Det er først i år at Ivan har funka. Defence wins championships er det noen som sier. Veldig spent på fortsettelsen. I disse tider er det mye som er utrygt, jeg stoler på JTN!
          Når det evalueres kan det nevnes at JTN har vært i enga siden 2015, og det var først i 2020 det ikke rant inn mål. Om det er pga dårlig makker før Ivan kan også diskuteres, men JTN har ikke vært en historisk bauta i forsvaret etter mitt syn.
          Ja vi skulle gjerne hatt han med videre men dette bør være på Vålenga sine premisser, disse syns JTN ikke var gode nok så da er saken avgjort.
          Syns klubben gjør rett og håper vi har kontroll på eventuell erstatter og løsninger frem til sesongstart.

Comment

• Originally posted by patriot View Post

Når det evalueres kan det nevnes at JTN har vært i enga siden 2015, og det var først i 2020 det ikke rant inn mål. Om det er pga dårlig makker før Ivan kan også diskuteres, men JTN har ikke vært en historisk bauta i forsvaret etter mitt syn.
            Ja vi skulle gjerne hatt han med videre men dette bør være på Vålenga sine premisser, disse syns JTN ikke var gode nok så da er saken avgjort.
            Syns klubben gjør rett og håper vi har kontroll på eventuell erstatter og løsninger frem til sesongstart.
            Jeg antar at de synes han var god nok, i og med de tilbød en ny kontrakt? Så langt jeg har fått med meg er det lengden på kontrakten som er problemet, ikke innholdet i den.

Comment

• Originally posted by ForesttGump View Post

Er det noe Fagermo er god på, så er det å organisere forsvaret. Om vi har nok penger til å erstatte han, det tror jeg vi har.

Comment

• Originally posted by Nils_de-Noia View Post

Jeg antar at de synes han var god nok, i og med de tilbød en ny kontrakt? Så langt jeg har fått med meg er det lengden på kontrakten som er problemet, ikke innholdet i den.
                Du har nok rett i at det var lengden på kontrakten som var problemet, iallefall det som er opplyst i media og av JTN selv.
                Men tyder ikke det på at DEF/Jørgen ikke tror at JTN er løsning på sikt for videre utvikling og økt satsning i klubben?

Comment

• Originally posted by patriot View Post

Du har nok rett i at det var lengden på kontrakten som var problemet, iallefall det som er opplyst i media og av JTN selv.
                  Men tyder ikke det på at DEF/Jørgen ikke tror at JTN er løsning på sikt for videre utvikling og økt satsning i klubben?
                  Han er jo 30. Så det spørs jo hvor lenge du tenker at på sikt er. Det var mange som mente vi var sprø som ga Morten Berre en treårskontrakt i den alderen. Og det er så klart eksempler på at lange kontrakter med gamle spillere ikke er en god ide.

Jeg blir overrasket hvis JTN ikke spiller for oss i 2021. Tipper at de finner en løsning der JTN går med på en ettårskontrakt. Eller at de finner et kompromiss, f.eks. med kontrakt fram til sommeren 2022. Da møtes de på halvveien, vi kan hente inn en erstatter i sommervinduet og JTN kan gå gratis i sommervinduet i 2022. Eller han kan fornye kontrakten sin da, hvis begge parter ønsker det.

En av våre utfordringer er at hvis JTN forsvinner så er det veldig tynt bak der. Bjørdal har jo også bare kontrakt fram til sommeren. Og vi trenger mer enn to midtstoppere i en tropp. Vi skal spille 30 seriekamper, forhåpentligvis en god del cupkamper og i Europa. Så JTN vil kunne ha en rolle å spille også hvis han ikke blir et soleklart førstevalg.

Comment

• For meg virker det som en «intern kamp» om vi er for/ imot JTN, og det tror jeg ikke er saken. Det store flertallet liker JTN, han er vår kaptein, er hyggelig & blid og til å stole på.
                    Han spiller godt med Ivan, de utfyller hverandre og oppveier hverandres svakheter og han er likt i spillergruppen også. Dette er ikke på personen JTN, men en vurdering utført i samarbeid av de som planlegger sport og de som forvalter ressursene klubben har til rådighet. Noen sier klubben er kynisk, men hva med spillere klubben ønsker å beholde, men som signerer med en direkte konkurrent. (hei-hei Stengel)
                    Dette var en prosjektansettelse, med en forutsigbar varighet for begge parter.

Vi elsker og støtter klubben, fellesskapet og de fleste ansatte som er her nå og er «våre», men klubben er alltid større og viktigere enn enkelt- spiller/ trener/ leder/ supporter.
                    Vi er alle en del i et "tannhjul" som ønsker å drive klubben i forskjellige retninger, og det er mange tanker, ønsker og drømmer, men antakelig bare noen få som har hele bildet/ oversikten/ strategien:
                    Noen tanker, ønsker og retninger som er ønsket av oss her inne:
                    "Det var bedre den gang da....." (skal vi tilbake/bakover)
                    "Se de spillere vi har sluppet til andre klubber, hvor gode vi kunne vært……" (De tålmodige sup, som lever med 6-8 plasser, men spillerne ønsker å spille for et lag som kjemper om gull)
                    "Vi skal ta vare på alle, talenter, spillerne, gi alle spilletid men kjempe om gull hvert år....." (status quo, det er bevist mang-en-gang at stallen kjemper seg til en 6-8 plass)
                    "Hente inn nye talenter, store profiler og spillere vi liker/ ønsker/drømmer om......" (KAOS & og en syk loggstikk, drevet av følelser og synsing)
                    "Se den spillere vi ga bort som de solgte, her burde VIF tjent pengene……" (Grådighet, vi har et «dårlig rykte» og om vi i tillegg skal tvinge spillere til å fullføre våre kontrakter, blir det umulig å få nye talenter)

Jeg velger å tro at de som styrer vår kjære klubb, har en plan og en retning om at målet er å kjempe om gull med:
                    Egne talenter, som lånes ut for å få erfaring. (flere eksempler på dette i år)
                    Vurdere tidligere VIF profiler og samtidig klare å rullere inn nye talenter og spillere vi drømte om (Ørnen, Klaesson)
                    At de ikke fristes av kortsiktighet, men følger sin «langsiktige» strategi, som er:
                    Skal utvikle 3 spillere hvert år som er gode nok til å bli tatt opp i A-stallen (kat. A).
                    En av de 3 skal innen 3 år – konkurrere om fast plass på laget hver uke (Kat. B).
                    Produsere 3 spillere hvert år fra utviklingsavdelingen som kan gå videre til Obos-ligaen eller til Oslo-klubber i Postnord-ligaen.
                    35% av spillerne i VIF A-Stall (21+3) skal være klubbutvikla.
                    Klubbutvikla spillere skal stå for 30% av den totale spilletiden.

De som styrer klubben nå, har vel bevist at de kan levere, administrativt, økonomisk, sportslig og på utvikling, til tross for sterk motstand og ytringer om det motsatte fra enkelte.
                    Sport og økonomi henger dessverre sammen og uavhengig av det andre, måler vi bare suksess i sportslige plasseringer, og vi personaliserer vårt hat/ missytring på enkeltpersoner, om det er spiller, admin, sports avd. eller supporter.

Det en vurdering av antall ansatte i fremtiden og fremtidige oppdrag som er begrensende her. JTN ønsker å være med videre, helt topp, jeg liker han, og det er et godt tegn, at spillere vil bli hos oss. Men det er som på de fleste arbeidsplasser, der det ikke er budsjett/ plass til flere personer i samme stilling, når prosjektet/ vikariatet er ferdig. Å få et tilbud på 1 års forlengelse, for å overbevise om at du er rett mann for jobben, og kan levere bedre enn andre søkere, tar de fleste, hvis de trives.
                    Selges Ivan, så er det behov for JTN, og da sitter han med sterke kort i forhandlingene neste gang.

Klubben mister spillere i salg, noen plutselige, andre kontrollerte i et planlagt og en langsiktig ut/ inn- fasing.
                    Ved et u-planlagt salg, må det erstattes straks, noen er allerede i klubben mens andre må hentes inn dyrt.
                    Ved utfasing, som med JTN, har noen planlagt og det er ikke tilfeldigheter, men en plan om å forsterke og ikke svekke laget/ klubben på sikt.
                    Har vi ikke noe positivt å si, hold heller kjeft!

Comment

• vet ikke om det er nevnt i tråden, men Tollås står fortsatt oppført i spillerstallen på hjemmesidene, mens de andre uten kontrakt ikke står der.

Comment

• Det er ingen tvil om at de som styrer klubben vet langt mer om hvilke nye spillere som kan komme inn, hvilke spillere som kan forsvinne ut og hvilke rammer vi har, enn oss her på forumet. Alle de tre vil jo ha svært mye å si for om Tollås og andre spillere bør få nytt eller bedre kontraktstilbud. De vet også mer om skadesituasjonen hans og hvordan han har prestert på trening. Fagermo snakker jo mye om verdien av å trene hardt og at han er avhengig av å ha spillere som tåler en svært høy treningsbelastning. Dersom jeg husker riktig har han sagt noe om at vi gradvis skal trappe opp treningen slik at den vil være hardere i 2021 enn den var i 2020. Dersom Tollås slet med å takle den i fjor kan det bli enda vanskeligere i år selvsagt. Videre bør må man balansere hva som er best for 2021 med hva som er best for 2022 og 2023 osv.

Når det er sagt så er ingen av disse tingene en eksakt vitenskap og selv om de som styrer klubben har mest informasjon så betyr det ikke at alle vurderinger de tar er gode. Synet på de fleste i klubben henger tett sammen med resultater. Mange syntes sportssjefen vår var helt håpløs for ett år siden etter at vi hadde levert en dårlig sesong, mens han blant annet hylles av Eurosport nå som vi har gjort en meget god sesong. Jeg tror både livet på dette forumet og det generelle engasjementet rundt klubben blir svært labert om vi kun ytrer noe dersom vi mener vi er mer kvalifiserte enn de som er ansatt av klubben (enten det er som spillere, trenere eller ledere).

Jeg hadde blitt glad om Tollås signerte en ny kontrakt. Kanskje hadde 1,5 år vært det beste så hadde verken han eller klubben tapt ansikt etter at de avviste 1 og 2 år i media. Jeg synes Tollås har vært meget god for oss i år og har tro på at han også neste år kan levere godt. Det er mange grunner til at det kan være en dårlig ide å gi han den kontrakten. Kanskje er skaden hans mer alvorlig enn hva jeg tror, her bør jo sportssjefen vår være svært kompetent til å bedømme det. Kanskje er det noe personlig mellom han og Fagermo som diskuterte en del i media før fjorårets sesong om hva som var fair å forvente av spillere som var permittert 50 %. Og kanskje er vi trygge på at alternativene (internt eller eksternt) er bedre. Jeg er redd for at Näsberg ikke er like god ved siden av en uerfaren makker, at en eventuell ny spiller vil bruke tid på å komme inn i laget eller at det er utenomsportslige grunner til at det ikke blir så bra (verste eksempel her er Felipe som presterte ok, men så gikk ut i streik). Det hadde vært bittert å se Tollås storspille for Sarp samtidig som vi var betydelig svekket i forsvar.

Når det er sagt synes jeg klubben har gjort en formidabel jobb med å ha en mye mindre stall som utvilsomt har langt lavere lønnskostnader enn på samme tid i fjor og gjøre spillerne som fortsatt er i den stallen mye bedre. Forrige overgangsvindu var av de beste noensinne og klarer vi to nye signeringer ala Bjørdal og Ørnen så må framtida være svært lys. Per nå er jeg klart mest bekymret over stopper plassen, jeg ønsker meg også en vb og en kant som kan være backup på spiss. Midtbanen tror jeg kan fungere selv om ingen nye kommer inn eller Lekven eller Shala blir værende.

Fremtida ser lys ut, men vi må ikke slutte å komme med ukvalifiserte synsinger. =)

Comment

• Originally posted by Nils_de-Noia View Post

Vel, folk får tro hva de vil. Tror i alle fall at Mannsverk er et minst like stort talent i sin rolle som Odin og Osame er i sine.

Ja for all del. Har ikke sett noe særlig av Mannsverk jeg. Kan være han er den nye Sander Berge for alt jeg veit. Poenget mitt var bare at vi har mye talent på midtbanen fra før

Comment

• Originally posted by _Christian_ View Post
                            vet ikke om det er nevnt i tråden, men Tollås står fortsatt oppført i spillerstallen på hjemmesidene, mens de andre uten kontrakt ikke står der.
                            Han signerer vel ny kontakt i løpet av de neste dagene da?

Comment

• Originally posted by _Christian_ View Post
                              vet ikke om det er nevnt i tråden, men Tollås står fortsatt oppført i spillerstallen på hjemmesidene, mens de andre uten kontrakt ikke står der.
                              Det gjør Carvalho også...

Comment

• Originally posted by hmchrist View Post

Det gjør Carvalho også...
                                Men Felipe har kontrakt i seks måneder til. Samme som JLB. Så han er teoretisk sett Enga spiller .....

Hele den saken er bare trist for begge parter. Synd for Vålerenga at vi mister eventuell overgangssum når kontrakten går ut.
                                Selvom vi ikke har betalt lønn siden han ble lånt ut. Burde vi vel fått erstatning for tapt overgangssum som vi ville fått ved salg?

Comment

Working...
                                X