Her stoler jeg 100% på Fagermo. Åpenbart at han synes mange av unggutta har en del igjen for å få spilt noe for A-laget, og han signerer ikke noen av disse to på prøvespill hvis ikke de kan forsterke laget, minimum ha samme nivå som f.eks Dønnum, Bjørdal . Samtidig vil jo Thiago få mer spilletid og begrensa hva han kan putte på med unggutta skal vi fortsatt holde oss oppe på topp 4.
Kunngjøringer
Collapse
No announcement yet.
Rykter, ønsker og overganger vinteren 20/21
Collapse
X
-
Originally posted by hmchrist View Post
Tja. Jeg er litt ambivalent til disse gjestene, kjenner jeg.
Trodde filosofien var å "få frem egne talenter og hente færre, men bedre spillere" (omtrentlig sitat Fagermo).
Så da er jo spørsmålet om disse 18/19-åringene er så gode at de utfordrer startelleveren allerede i år eller om de er så unge at de kan regnes som "egne" talenter om noen år. I så fall, hvilke lokale talenter skyver de lenger bakover i køen? Eller vil de heve lokale talenter med sunn konkurranse?
Vel, de er ikke signa enda, og for all del; supertalenter som vokser seg ut av Eliteserien og etterlater penger på bok er det vanskelig å takke nei til. Så skulle det bli kontrakt på noen av de så får vi håpe at det ender i pluss for klubben både sportslig og økonomisk.
Er de gode nok så må vi jo ta de inn, poenget er bare at det trenger ikke å bety så mye at disse er med på noen treninger. De skal sikkert innom flere Eliteserieklubber i vinter for å vise seg frem. så får de kanskje napp, eller må reise slukøret tilbake.
- Likes 4
Comment
-
Originally posted by tordvif View Post
Virker mer som at denne Atta Aneke sender disse spillerne på "audition" i Norge for å vise seg frem så de kan få oppfylt drømmen om proffeventyr i Europa og komme seg ut av fattigdom. Så er det ikke sikkert at de ender opp hos oss, noe jeg tviler på om vi kjenner Fagermo og klubbens strategi riktig. Vi hadde for eksempel Boniface på trening også, men han havnet i Bodø/Glimt.
Er de gode nok så må vi jo ta de inn, poenget er bare at det trenger ikke å bety så mye at disse er med på noen treninger. De skal sikkert innom flere Eliteserieklubber i vinter for å vise seg frem. så får de kanskje napp, eller må reise slukøret tilbake.
Last edited by Pete; 03.02.2021, 14:39.
- Likes 2
Comment
-
Originally posted by hmchrist View Post
Du skjønner ikke? Eller mener du at du ikke er enig i skepsisen?
Om du ikke er enig er jo det greit, men om du virkelig ikke forstår, så la meg prøve igjen da:
Vi skal satse på egen talenter.
Det har vært sagt lokale talenter fra Oslo og omegn, og det har vært sagt Oslogutter.
Dette har vært uttrykt betraktelig tydeligere etter at Fagermo kom inn, og det har vært understreka at dersom vi skal hente spillere så skal de være gode! ("Færre og bedre").
Dermed har jeg nok tenkt at det er et mål at fremtidige VIF-spillere er i en av to kategorier:
1) Lokale talenter (=Oslo-regionen).
2) Klassespillere som hever laget med en gang
De tre du nevner (Sander, Odin, Ejuke) ble alle henta før dette ble uttrykt så tydelig som nå, og du innfører en ny kategori:
3) Halvferdige talenter (utenfor Osloregionen) som vi kan videreutvikle
Askergutten Sander Berge mener jeg nok er i kategori 1, mens Odin og Ejuke plasserer jeg i kategori 3. Det gjør jeg også med disse to prøvespillerne. Og, jeg trodde ikke slike spillere var prioritert lenger. Men, som jeg også sier: Det er vanskelig å takke nei til supertalenter, men da må vi gjerne tåle at lokale spillere havner lenger bak i køen. Vi kan for eksempel undre oss over om Odin plasserer Felix lenger bak i køen - også må vi evt. leve med at en trønder tar plassen til en Oslogutt og håpe at vi kommer sportslig styrka ut av det.
Når det er sagt, så tenker jeg at det ikke nødvendigvis er slik at alle talenter som utvikles i Vålerenga må være født i Oslo-regionen. Men, den lokale tilhørigheten er en identitetsbygger og jo flere spillere fra kategori 1 vi har på laget, jo tydeligere skiller vi oss fra reine kjøpelag som Molde.
Så, for meg er det faktisk en forskjell på om de kommer fra Lagos eller Etterstad, men jeg skiller ikke nødvendigvis like skarpt på Trondheim og Lagos (selv om trøndere trolig lærer seg språket raskere...). If you get my drift.
Jeg tror at kategori nummer 3 blir ganske stor og jo eldre spillerne blir, jo større blir også det geografiske området disse spillerne hentes fra. Noen ganger fra Bærum, andre kommer fra andre siden av jorda. Det ene utelukker ikke det andre og vi har ikke noe ansiennitetsprinsipp i klubben i forhold til hvem som får slippe til eller ikke. Hvordan skal vi få den neste Odin til klubben hvis vi sier at han er velkommen hos oss, men vil ikke bli satset på fordi han ikke har vært i klubben i lang tid?
Vi er liksom klubben mot rasisme med over 100 nasjonaliteter. Da nytter det ikke å diskriminere utfra hvor folk kommer fra, hvor gamle de var når de startet i klubben og sånne ting.
Det er jo den ene siden av saken.
Den andre er mer fotballrelatert. Det er ikke sånn at å gå gradene i Vålerenga er en sikker vei til det å bli toppspiller. Det er ikke sånn at alle våre er gode nok til å spille i Eliteserien og at det eneste som hindrer dem fra å realisere det potensialet er spilletid på førstelaget. Realistisk så har vi kanskje 1, 2 spillere pr årskull som kan gå inn og spille. At det kan komme inn noen utenfra som er like gode eller bedre enn de beste vi har fått fram selv er jo bare bra?
Og så er vi nok også litt uenige i dette med lokal tilhørighet. For meg er spillere som Kjartansson og Bojan like mye identitetsbyggere som f.eks. Ivan. Morten Berre er Skeid-gutt. Det samme er Freddy. Grindheim er fra Haugesund. Wæhler er Lyngutt.
Ser vi litt utenfor Norge så er ikke de beste klubbene særlig opptatt av hvor spillerne kommer fra. Tviler på at de i Bayern München er spesielt opptatt av å få tak i spillere fra Bayern. Eller at det er viktig for Real Madrid å få tak i flest mulig fra Madrid. Er ikke mange local lads i Premier League heller. Sånn som fotballen har blitt så er det ikke så mange som forventer eller etterspør en klar og tydelig lokal profil. Ikke er det spesielt smart av oss heller, siden Oslo er en by full av innflyttere.
Hadde det vært sånn at de lokale spillerne var spesielt lojale så kan jeg jo se at det har betydning. Men det er de jo ikke. De vil videre så raskt de har et par bra sesonger i Eliteserien. Zahid syntes det var kulere på Kypros enn å spille i Eliteserien. Fellah stakk til Danmark. Håvard Nielsen holder på på lavere nivå i Tyskland osv. Og ingen er vel dumme nok til å tro at Osame takker nei til gode tilbud heller av lojalitet til Vålerenga.
Hvis jeg vil se Oslogutter så trenger jeg bare å gå rundt i Oslo. Hvis jeg vil se gode fotballspillere kan jeg dra og se en kamp. Der ser jeg spillere i blå drakt og det holder for meg. Hvor de er vokst opp er veldig lite viktig for meg. Det må være litt av alt. Fint at det er noen Oslogutter der, for all del. Og hadde vi sendt ut 11 trøndere, 11 bergensere eller 11 nigerianere så er ikke det bra det heller. Men jeg synes ikke akkurat at det er noe problem som det er og hadde det dukket opp en ny Ejuke hadde vi fint klart å finne en plass til han også.
- Likes 7
Comment
-
Originally posted by Nils_de-Noia View Post
Jeg skjønner det ikke. For meg så er det åpenbart at vi ikke ensidig kan satse på kun egenutviklede spillere fra et geografisk ganske lite område.
Bare å se hva vi fikk til i 2020.
Hvor mange Oslo gutter er det som spiller i Eliteserien eller på høyt nivå i utlandet?
Svaret er mange, veldig mange.
Gimme hope johanna
Comment
-
-
Ikke bare Oslo gutter men en topp stall
SØLVGUTTENE
1. Lars Hirschfeld
3. Andreas Nordvik
4. André Muri
6. Freddy dos Santos
10. Lars Iver Strand
11. Morten Berre
13. Fegor Ogude
14. Bengt Sæternes
17. Mohammed Fellah
19. Dawda Leigh
20. Mostafa Abdellaoue
21. Luton Shelton
22. Birger Madsen
23. Kristofer Hæstad
24. Stefan Strandberg
25. Mohammed Abdellaoue
26. Bojan Zajic
27. Adnan Haidar
28. Harmeet Singh
31. Kristian Brix
33. Amin Nouri
- Likes 2
Comment
-
Originally posted by Calven View Post
Vi kan fint vinne Eliteserien med kun Oslo-gutter.
- Likes 5
Comment
-
Originally posted by Calven View Post
Vi kan fint vinne Eliteserien med kun Oslo-gutter.
Hvor mange Oslo gutter er det som spiller i Eliteserien eller på høyt nivå i utlandet?
Svaret er mange, veldig mange.
Strømmen
Oslo-Ålesund-Oslo- Canada
Ålesund-Skien-Skien
Eidsvoll-Island-Oslo
Er åpen for diskusjon på Dønnum og Klaesson, men opprinnelige Oslo gutter er de vel ikke. Hvertfall ikke Dønnum.
- Likes 1
Comment
-
-
Originally posted by Waldemar View Post
Det er en fyr jeg helt hadde glemt noensinne eksisterte eller spilte for oss. Dro ikke han på seg rødt kort i en eller kamp?
Vi ledet kampen, gjennomførte historiens sykeste drøying i lang tid før Nordvik dyttet en moldespiller i bakken i eget felt (mens ballen ikke var i spill mener jeg å huske). Rødt kort og straffe (som ikke skulle vært straffe fordi ballen ikke var i spill). Så ble det ekstraomganger der molde putta 3 eller noe
- Likes 1
Comment
Comment