Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Rykter, ønsker og overganger sommeren 2021

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Det virker som om de fleste pisser i brønnen av gammel vane nå. En langsiktig plan som vi faktisk følger nå er å bruke, foredle og selge egne talenter. Per nå må vi selge om noen slenger en sekk med penger på bordet. Til en viss grad må selv Molde gjøre det.

Vi blir alltid svekket når vi selger de beste og det vil vi skje om 20 år og. De som ikke skjønner det, er det lite håp for - de står konstant og pisser og driter i brønnen. Dem om det. Vi må bruke neste 2 år til få frem 1-3 talenter til, selge de for 10-25 mill, rinse and repeat.

Fordelen med dette er at om ~3 - ~5 år så har vi en økonomi hvor vi ikke må selge oss ut av medaljekampen, uansett rævva tilbud. Vi kan gjøre som rbk og si nei(! Gisp!) av og til, og be de komme tilbake etter serien eller Europa- kampene er over.

Om man ser på Molde med sin økonomi og meritter så lukter det ikke så jævla svidd av de spillera de henta inn heller. Semi-kjente spillere som enten kommer fra ES, Obos eller mislykket utenlands opphold. DET er faktisk øverste hylle for den rikeste og beste klubben i landet så de aller fleste her må skru ned forventningene sine ca 8 hakk.

Comment

• Mye bra der Grim.
      For min del er jeg fornøyd med ett vindu som ikke gikk helt veien, det viser at vi ikke er desperate og kaster penger i lufta. Syns alle signeringer til nå er smarte, enten langsiktig utvikling eller «ganske gode», risikofrie, og sikkert ganske billige squad-players. Som igjen har potensial på å slå til?

Jeg tror også vi har klare ønsker om forsterkninger, at vi har spillere på lista og litt penger i banken. Kanskje klubbene ikke er så griske neste gang vi spør?

Comment

• Vi får i hvert fall glede oss til fremtiden https://www.vif-fotball.no/nyheter/gir-mye-motivasjon

Digg med Opsahl på kant!

Håper du får rett Grim at det kun er ca. 2 år eller 3 til 5 år med rinse and repeat, så har vi en solid økonomi!

Jeg kommer fra pølsepapir tida, og kanskje jeg burde vært like optimistisk som deg, men basert på historisk erfaring, så er det vanskelig

Comment

• Originally posted by ForesttGump View Post
          Vi får i hvert fall glede oss til fremtiden https://www.vif-fotball.no/nyheter/gir-mye-motivasjon

Digg med Opsahl på kant!

Håper du får rett Grim at det kun er ca. 2 år eller 3 til 5 år med rinse and repeat, så har vi en solid økonomi!

Jeg kommer fra pølsepapir tida, og kanskje jeg burde vært like optimistisk som deg, men basert på historisk erfaring, så er det vanskelig
          Jeg er også fra "pølsepapir-tia" med Tomat Jørgensen osv.
          Tror dog at med DEF ved roret, handles det ikke inn butikksenterbacker eller fulle sjømenn. Tidligere skulle man vise handlekraft og handla uansett kvalitet. Nå er jeg meget fornøyd når ledelsen sier nei da de ikke finner rett person, eller får rett person, kontra tidligere (ref Deila spesielt).
          Så kan man helt sikkert mene noe om hvor god speidinga er, og det er selvfølgelig trist om ikke spillere vil hit - men det tror jeg ikke er tilfelle i norsk eller skandinavisk målestokk.
          "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

• Originally posted by Grim View Post
            Det virker som om de fleste pisser i brønnen av gammel vane nå. En langsiktig plan som vi faktisk følger nå er å bruke, foredle og selge egne talenter. Per nå må vi selge om noen slenger en sekk med penger på bordet. Til en viss grad må selv Molde gjøre det.

Vi blir alltid svekket når vi selger de beste og det vil vi skje om 20 år og. De som ikke skjønner det, er det lite håp for - de står konstant og pisser og driter i brønnen. Dem om det. Vi må bruke neste 2 år til få frem 1-3 talenter til, selge de for 10-25 mill, rinse and repeat.

Fordelen med dette er at om ~3 - ~5 år så har vi en økonomi hvor vi ikke må selge oss ut av medaljekampen, uansett rævva tilbud. Vi kan gjøre som rbk og si nei(! Gisp!) av og til, og be de komme tilbake etter serien eller Europa- kampene er over.

Om man ser på Molde med sin økonomi og meritter så lukter det ikke så jævla svidd av de spillera de henta inn heller. Semi-kjente spillere som enten kommer fra ES, Obos eller mislykket utenlands opphold. DET er faktisk øverste hylle for den rikeste og beste klubben i landet så de aller fleste her må skru ned forventningene sine ca 8 hakk.
            Her tror jeg du misser et helt vesentlig poeng. VIF står ikke på egne ben og har sagt fra seg alle inntekter i bytte mot å få utgiftene dekket av selskapet til Trøim.

Om Trøim reelt faktisk ønsker å ta penger ut av klubben er en helt annen diskusjon. Jeg tror vel personlig ikke det, men man vet jo aldri. Muligheten har han i alle fall.

At spillere som blir for gode for Eliteserien ønsker seg videre er en kjennsgjerning. Sånn vil det alltid være og alle skjønner det. Samtidig så vil jo denne gjentakende årelatingen av serien også i seg selv bidra til at serien svekkes. Men det er ikke en diskusjon om vi må selge fotballspillere eller ikke, men mer hvem vi selger dem til. Hvis vi øker lønningene til noen enkeltspillere så mister vi dem fortsatt til de store seriene. Men vi trenger ikke miste dem til serier i land der vi ut fra folketall og det landets økonomi vi faktisk burde være fullt på høyde med. At det er mer interessant sportslig og økonomisk å spille fotball på Kreta enn i Norge skjønner jeg lite av.

Comment

• Originally posted by Nils_de-Noia View Post
              Her tror jeg du misser et helt vesentlig poeng. VIF står ikke på egne ben og har sagt fra seg alle inntekter i bytte mot å få utgiftene dekket av selskapet til Trøim.
              Om Trøim reelt faktisk ønsker å ta penger ut av klubben er en helt annen diskusjon. Jeg tror vel personlig ikke det, men man vet jo aldri. Muligheten har han i alle fall.
              Her forholder jeg meg veldig enkelt til hva som er fakta, og det er at Trøim aldri har tatt ut en krone fra VIF. Enkelt og greit.
              For de som kan styre sitt eget lag:
              vif.managerleague.com

Comment

• Originally posted by Spinner View Post
                Her forholder jeg meg veldig enkelt til hva som er fakta, og det er at Trøim aldri har tatt ut en krone fra VIF. Enkelt og greit.
                Nei og det tror jeg heller han aldri vil gjøre. Men han kan gjøre det.

Comment

Nei og det tror jeg heller han aldri vil gjøre. Men han kan gjøre det.
                  Det kan han, men det gjør han ikke!
                  Det som verre er, er sannheten i denne artikkelen: https://www.norskfotball.com/blogg/t...-norsk-fotball
                  Jeg tror dessverre at den knuser Grims profetier...

Comment

• På den annen side.....Med 40 mill ekstra handlingsrom er det ihvertfall ikke prekært å selge noen i neste vindu...
                    Bare DET er jo nesten en litt ny situasjon...
                    For de som kan styre sitt eget lag:
                    vif.managerleague.com

Comment

Det kan han, men det gjør han ikke!
                      Det som verre er, er sannheten i denne artikkelen: https://www.norskfotball.com/blogg/t...-norsk-fotball
                      Jeg tror dessverre at den knuser Grims profetier...
                      Denne artikkelen er jo utgangspunkt for diskusjonen og bakgrunnen for Grims innlegg?

Hvis jeg forstår han rett, så mener han at vi bare må akseptere dette en stund til. Vi tjente penger i 2019 og 2020, vi kommer til å tjene penger i 2021 og selger vi unna spillere i 2022 også, så har vi penger på bok og kan satse.

Jeg er litt uenig i det, fordi jeg mener det ikke går an å drive med planøkonomi i fotball. Det er alltid bedre å være opportunistisk fordi det ikke går an å planlegge verken fotballresultater eller spillersalg.

Vi har nå drevet med en gjennoppbygning siden 2011 og vi trår fortsatt vannet. I fjor ble det bronse, men hvis vi skal kjøre enda et par hvilesesonger mens vi selger unna spillere så kommer vi lenger unna målet, ikke nærmere. Fordi ting aldri er statisk i fotball. Den "ledige" plassen ved siden av RBK og Molde er i ferd med å bli tatt av Bodø/Glimt. Kanskje ikke for evig, men det kan være en sportslig luke der den dagen økonomien vår tilsier økt satsing. Og da er man nøyaktig like langt. Det er like dumt som å bli boende på gutterommet og spare til egen bolig i et boligmarked med 10% årlig prisstigning. De 300.000 som ble spart for å kjøpe en bolig til 3 millioner er ikke verdt noe, for året etter koster samme bolig 3,3 millioner.

Når det gjelder oppbygging av midler så mener jeg at det er der vi har Trøim til. Hvorfor skal en fotballklubb styres av en investor som ikke investerer? Beklager å si det, men hva som ble puttet inn av penger tidligere gir ikke retten til å styre klubben til evig tid. Spesielt ikke når de samme midlene kom for å dekke budsjetterte underskudd som Trøim hadde godkjent, gjennomført av folk han hadde valgt ut og basert på mål han mente var fornuftig.

Jeg oppfatter Trøim som en snill eier, men ikke nødvendigvis som en god eier. Jeg vil mye heller ha en Trøim som investerer sine penger i motgangstider, som tillater oss å holde en jevn kurs selv om et spillersalg glapp eller noe annet skjedde, enn en investor som slenger noen millioner etter oss når det går ekstra bra på børsen. Ting snur kjapt i fotball. I 2014 var det helt krise, 12 måneder etterpå solgte vi en islandsk spiss for nesten 30 millioner.

Og det kan skje igjen. Vi kan satse kontrollert nå, fordi vi kan selge spillere i framtiden. Vi må ikke ha solgt dem for å satse, de pengene har vi allerede. Sportslig suksess gjør de samme spillerne mer verdifulle, ikke mindre.

Comment

Jeg oppfatter Trøim som en snill eier, men ikke nødvendigvis som en god eier. Jeg vil mye heller ha en Trøim som investerer sine penger i motgangstider, som tillater oss å holde en jevn kurs selv om et spillersalg glapp eller noe annet skjedde, enn en investor som slenger noen millioner etter oss når det går ekstra bra på børsen.
                        Det er ingen selvfølge at noen skal velge å bruke sine økonomiske ressurser på Enga.
                        Selv synes jeg vi skal være svært glad for at Trøim velger å bruke ressurser på klubben!
                        I en ideell verden så hadde vi kanskje ikke vært avhengig av investorer eller nærmere bestemt en investor.
                        Det er kanskje slik som DEF har sagt i mange intervjuer, at vi er en liten klubb økonomisk, i en stor by i norsk målestokk.

Ære være Trøim for det bidraget han har gitt, og fortsetter å gi.
                        Jeg er veldig takknemlig for hans bidrag!

In Trøim, DEF og Reka We trust!

Comment

Det er ingen selvfølge at noen skal velge å bruke sine økonomiske ressurser på Enga.
                          Selv synes jeg vi skal være svært glad for at Trøim velger å bruke ressurser på klubben!
                          I en ideell verden så hadde vi kanskje ikke vært avhengig av investorer eller nærmere bestemt en investor.
                          Det er kanskje slik som DEF har sagt i mange intervjuer, at vi er en liten klubb økonomisk, i en stor by i norsk målestokk.

Ære være Trøim for det bidraget han har gitt, og fortsetter å gi.
                          Jeg er veldig takknemlig for hans bidrag!

In Trøim, DEF og Reka We trust!
                          Jeg er også glad for at Trøim er der. Det er ikke det.

Og vi kan så klart heller ikke kreve eller forvente penger når vi heller ikke trenger penger.

Samtidig så går det også an å stille noen spørsmål, for at han har en helt avgjørende stemme i alt hva vi foretar oss og har foretatt oss siden 2008 kan ikke betviles.

At vi er en liten klubb økonomisk i en stor by er jeg enig i. Spørsmålet er jo mer hvorfor det er sånn? Vi hadde dobbelt så høy omsetning for 10 år siden som i dag. Nå inkluderte det riktig nok hele klubben og ikke bare elitedelen av den, men vi hadde alene sponsorinntekter på 60 millioner i 2010. 10 år senere er hele budsjettet til elitedelen det samme. Vi burde hatt 70 millioner på sponsor i dag bare justert for inflasjon.

At norsk fotball kanskje har blitt mindre attraktivt det siste tiåret er en ting. Det er ikke Trøim sin skyld. Men vi har ikke klart å utnytte potensialet vårt og vi har ikke hatt sportslig suksess. Og folk begynner vel å miste interessen og mange har alt mistet den. Og det er jo også hele poenget mitt. Fotball er ferskvare. Vi kan ikke redusere sportslige ambisjoner og samtidig tro at det får null konsekvenser for interesse og for inntekter fra media, sponsorer og publikum. Så det vi tjener på spillersalg mister vi på andre måter.

Og det er vel det jeg mener med at Trøim er en snill eier, men at jeg er usikker på om han er en god eier. På meg virker det som om den eneste visjonen han har for klubben er å gjøre seg selv overflødig. Selv om det i seg selv sikkert ikke er ufornuftig, så er ikke det nok til å skape interesse rundt klubben.

Comment

Jeg er også glad for at Trøim er der. Det er ikke det.

Og vi kan så klart heller ikke kreve eller forvente penger når vi heller ikke trenger penger.

Samtidig så går det også an å stille noen spørsmål, for at han har en helt avgjørende stemme i alt hva vi foretar oss og har foretatt oss siden 2008 kan ikke betviles.

At vi er en liten klubb økonomisk i en stor by er jeg enig i. Spørsmålet er jo mer hvorfor det er sånn? Vi hadde dobbelt så høy omsetning for 10 år siden som i dag. Nå inkluderte det riktig nok hele klubben og ikke bare elitedelen av den, men vi hadde alene sponsorinntekter på 60 millioner i 2010. 10 år senere er hele budsjettet til elitedelen det samme. Vi burde hatt 70 millioner på sponsor i dag bare justert for inflasjon.

At norsk fotball kanskje har blitt mindre attraktivt det siste tiåret er en ting. Det er ikke Trøim sin skyld. Men vi har ikke klart å utnytte potensialet vårt og vi har ikke hatt sportslig suksess. Og folk begynner vel å miste interessen og mange har alt mistet den. Og det er jo også hele poenget mitt. Fotball er ferskvare. Vi kan ikke redusere sportslige ambisjoner og samtidig tro at det får null konsekvenser for interesse og for inntekter fra media, sponsorer og publikum. Så det vi tjener på spillersalg mister vi på andre måter.

Og det er vel det jeg mener med at Trøim er en snill eier, men at jeg er usikker på om han er en god eier. På meg virker det som om den eneste visjonen han har for klubben er å gjøre seg selv overflødig. Selv om det i seg selv sikkert ikke er ufornuftig, så er ikke det nok til å skape interesse rundt klubben.
                            Jeg synes at du har noen poenger.

1) Det føles som om det blir satset i rykk og napp. Et år kan vi slå til med Bjørdal og Ørnen mens neste år skjer det ingen ting. Når vi så selger vår viktigste spiller uten å erstatte han så blir vi en middelhavsfarer. Dette har skjedd med Vålerenga som klubb lenge. Eksempel, hvis vi hadde kjøpt erstatteren til Dønnum i vinter så hadde vi ikke hatt kantproblem nå, det samme gjaldt når Ejuke dro. Hvis Bjørdal drar til vinteren, så skulle vi hatt erstatteren klar i dette vinduet slik at han hadde vært best mulig forberedt på hva som venter han til neste år. Da har man tid med relasjoner også.

2) Se på Molde, spillerlogistikken de har hatt siden Solskjær periode 1, den har vært eksemplarisk.
                            De har kjøpt de største talentene i landet samtdig som lokale og gode rutinerte spillere har gjort at de har nesten konstant hatt en velbalansert lag.
                            Dette hadde aldri skjedd hvis ikke Røkke & co hadde satset langsiktig. Det er ingen grund til at Molde skal ha bedre økonomi enn oss, Brann og Viking.
                            Molde har mulighet til å erstatte før de selger, når de selger så har de "like gode" spillere allerede på plass som kjenner laget. Molde slo til med Mannsverk, hvorfor gjorde ikke vi det istedenfor?
                            Hvis Mannsverk holder seg skadefri kan vi nesten garantert si at vi bli solgt med solid profitt. Det er dyrt og investere, men hvis man investerer smart og med en god plan. Så ender man ofte med profitt.

Comment

• Originally posted by christer1913 View Post
                              1) Det føles som om det blir satset i rykk og napp.
                              Her treffer du spikeren på hodet. Vi har ikke holdt en klar strategi over tid. På et tiår har ambisjonene endret seg fra alt mellom Best i Norden, unike i Europa. Til nå sist, Ungt Oslolag i utfordrerposisjon.

Innkjøpsfest når Martin kom inn. Sesongen etter var det brems og så litt mer i rykk og napp under Martin.
                              Rekdal fikk handle litt, så var plutselig pengekrana stengt der også. Og det var innsamlingsaksjoner i stedet.
                              Så ny satsing med Deila, før det også plutselig var tomt der også.
                              Det Fagermo har fått hente er fra penger tjent på videresalg av Berge og Ejuke.

Det er i bølgedalene vi trenger hjelp av Trøim. Som vi gjorde når Nordea plutselig trakk seg som sponsor. Og som vi kanskje trenger i framtiden, når spillersalget som skal redde året ikke skjer på grunn av et beinbrudd eller andre ting. Og alle satsinger har derfor vært underfinansiert. Og gjør man det mange nok ganger så mister folk troen og interessen.

Klarer de å holde jevn kurs over tid, en Bjørdal inn i hvert overgangsvindu, så blir det bra til slutt.

Comment

Her treffer du spikeren på hodet. Vi har ikke holdt en klar strategi over tid. På et tiår har ambisjonene endret seg fra alt mellom Best i Norden, unike i Europa. Til nå sist, Ungt Oslolag i utfordrerposisjon.

Innkjøpsfest når Martin kom inn. Sesongen etter var det brems og så litt mer i rykk og napp under Martin.
                                Rekdal fikk handle litt, så var plutselig pengekrana stengt der også. Og det var innsamlingsaksjoner i stedet.
                                Så ny satsing med Deila, før det også plutselig var tomt der også.
                                Det Fagermo har fått hente er fra penger tjent på videresalg av Berge og Ejuke.

Det er i bølgedalene vi trenger hjelp av Trøim. Som vi gjorde når Nordea plutselig trakk seg som sponsor. Og som vi kanskje trenger i framtiden, når spillersalget som skal redde året ikke skjer på grunn av et beinbrudd eller andre ting. Og alle satsinger har derfor vært underfinansiert. Og gjør man det mange nok ganger så mister folk troen og interessen.

Klarer de å holde jevn kurs over tid, en Bjørdal inn i hvert overgangsvindu, så blir det bra til slutt.
                                Nå skal det sies at Oslo IKKE har så stor lokal patriotisme.
                                I Oslo er det utrolig mange mennesker som har andre steders tilhørighet.
                                Dette gjør utslag i sponsorer også.
                                Nå snakker vi ikke DnB som omtrent alle har, men hjørnesteinsbedrifter.

Comment

Working...
                                X