Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Rykter, ønsker og overganger sommeren 2021

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nils_de-Noia
    replied
    Det er sikkert ikke noe krav om at de være utenlandske. Poenget er vel mer at de kan være det. Som signaliserer en retningsendringing. Det er viktigere å prestere enn at spilleren har norsk pass.

Ellers er jeg helt enig med deg i at for mye rutine forsvant samtidig. Flere av de spillerne du nevner kunne utfordret førstevalgene, bidratt på trening og bidrat til å bevare roen i enkelte kamper. Som kanskje kunne gjort noe med at vi hadde vunnet noen kamper som har endt uavgjort.

Samtidig så må vi jo også se på de beste lagene og erkjenne at det er her lista ligger. Vi kan ikke selge 1-2 av våre beste spillere i året, erstatte dem kun med spillere fra egen juniorstall og forvente å sloss helt i toppen. Det kan gå en sesong en gang i blant, men ikke over tid.

Leave a comment:

• tordvif
    replied
    Originally posted by Nils_de-Noia View Post

Åpenbart nok for Fagermo i hvert fall?

Som jeg har sagt mange ganger. Vi får fram spillere som raskt blir for gode for Eliteserien. Dette er spillere vi ikke kan bygge et lag rundt. Ikke fordi de ikke er gode nok, men fordi de ikke er her lenge nok. Det tar to, maks tre år fra de debuterer/etablerer seg i laget til de faktisk blir solgt.

I år solgte vi Dønnum og Klaesson. Nestemann er sannsynligvis Osame og muligens Borch. De kan bli solgt alt etter sesongen i år. Året etter går kanskje Odin og Jatta. Og sånn fortsetter det. Bra for klubbkassa, men ikke så bra for det sportslige.

Vi trenger spillere i andre kategorier også. Spillere som holder et høyt nivå, men som likevel vil være hos oss. Vi kan ikke kjøpe de beste norske spillerne til Molde, RBK eller Bodø/Glimt til markedspris, så da sier det seg vel egentlig selv hva vi må gjøre?

Så selv om jeg ikke er uenig med deg i at Odin og Jatta om et par, tre år er sannsynligvis er gode nok for å spille for et lag som jager gull Eliteserien, så er problemet at disse spilleren antakeligvis er solgt innen den tid.
    Men må de være utenlandske? Vi hadde spillere som Shala, Bård Finne, Lædre Bjørdal, Lekven osv som faller innenfor den kategorien du nevner. Også Vilhjalmsson da, som var utenlandsk, men hentet internt fra ligaen.

Jeg er selvsagt enig i at vi trenger etablerte spillere, både som starter, men også som kan komme innpå for å gjøre en jobb. Som ikke nødvendigvis er så gode at de blir solgt med en gang, men som holder et godt Eliteserie-nivå.

Problemet før denne sesongen var vel at litt for mange av de nevnte herrer over forsvant samtidig. Det ble rett og slett litt for ungt, noe som også gitt utover treningshverdagen. Samt at vi ble veldig utsatt for skader, mens erstatterne kanskje ikke var helt klare for nivået enda.

Leave a comment:

• Nils_de-Noia
    replied
    Originally posted by tordvif View Post

Hvor åpenbart er det egentlig? I kveldens kamp er det Odin Holm(18) og Seedy Jatta(18) som står for scoringene. Begge er norske unggutter. Jeg synes Fagermo har et poeng i at det å sjekke referansene til utenlandske spillere er en utfordrende jobb. Det er ganske tidkrevende og også dyrt med scouting og tar gjerne tid med integrering. Hvor mange utenlandske hadde Glimt sist de vant serien? Eller Molde. Nå er det klart at vi ikke har penger til å hente de beste i Norge så da er det klart at vi også må se utenfor.. Men om man bommer etter så mye jobb så er det også dyrt.
    Åpenbart nok for Fagermo i hvert fall?

Som jeg har sagt mange ganger. Vi får fram spillere som raskt blir for gode for Eliteserien. Dette er spillere vi ikke kan bygge et lag rundt. Ikke fordi de ikke er gode nok, men fordi de ikke er her lenge nok. Det tar to, maks tre år fra de debuterer/etablerer seg i laget til de faktisk blir solgt.

I år solgte vi Dønnum og Klaesson. Nestemann er sannsynligvis Osame og muligens Borch. De kan bli solgt alt etter sesongen i år. Året etter går kanskje Odin og Jatta. Og sånn fortsetter det. Bra for klubbkassa, men ikke så bra for det sportslige.

Vi trenger spillere i andre kategorier også. Spillere som holder et høyt nivå, men som likevel vil være hos oss. Vi kan ikke kjøpe de beste norske spillerne til Molde, RBK eller Bodø/Glimt til markedspris, så da sier det seg vel egentlig selv hva vi må gjøre?

Så selv om jeg ikke er uenig med deg i at Odin og Jatta om et par, tre år er sannsynligvis er gode nok for å spille for et lag som jager gull Eliteserien, så er problemet at disse spilleren antakeligvis er solgt innen den tid.

Leave a comment:

• j_robber
    replied
    Tviler på at vi nå får et toglass utlendinger inn så det er nok mest snakk om ikke å utelukke noen.
    Ja det er større risiko ved å handle ukjente, utenlandske spillere, men det er også fryktelig mye mer å velge mellom. Det er også fort billigere enn å handle direkte fra konkurrentene våre.

Samtidig ser jeg gjerne vi klarte å plukke kremen fra lavere divisjoner, men alltid vanskelig å vite hvem som tar nivået før man prøver.

Ja takk til en ny Chiddi, Ørn eller Bojan. (Og ja, jeg skjønner at dette fort betyr noen nye Sid Ossou og Melkadzer.. Men det er en del av gamet )

Leave a comment:

• tordvif
    replied
    Da ser det ut som Fagermo har innsett det åpenbare

https://www.vg.no/sport/fotball/i/v5...orske-spillere
    Hvor åpenbart er det egentlig? I kveldens kamp er det Odin Holm(18) og Seedy Jatta(18) som står for scoringene. Begge er norske unggutter. Jeg synes Fagermo har et poeng i at det å sjekke referansene til utenlandske spillere er en utfordrende jobb. Det er ganske tidkrevende og også dyrt med scouting og tar gjerne tid med integrering. Hvor mange utenlandske hadde Glimt sist de vant serien? Eller Molde. Nå er det klart at vi ikke har penger til å hente de beste i Norge så da er det klart at vi også må se utenfor.. Men om man bommer etter så mye jobb så er det også dyrt.

Leave a comment:

• Nils_de-Noia
    replied
    Da ser det ut som Fagermo har innsett det åpenbare

https://www.vg.no/sport/fotball/i/v5...orske-spillere

Leave a comment:

• Grim
    replied
    Greit nok, men jeg tror ikke Osame er så heit før han begynner å produsere (flere) målpoeng. Det er 13 på dusinet av små/lette midtbaneteknikere i Europa, og det er nok noe han er klar over selv. Så han må score mer og være nest-sist mer, så blir han nok solgt. Nå som vi "slipper" Europa neste år så får han jo ikke vist seg frem der heller.
    Kan jo hende at et dansk eller svensk lag byr noen penger for han, men han har forhåpentligvis større ambisjoner enn det.

Leave a comment:

• Nils_de-Noia
    replied
    Originally posted by Grim View Post
    Ser ingen grunn til å betale noen så vi kan få inn enda en som er på samme nivå som unggutta i samme posisjon. Det har vi holdt på med i 15 år nå, uten at det har blitt så mye krutt av det.
    Det er jo også sånn at noen av våre beste spillere nødvendigvis må være unggutta. Fordi de beste av dem ganske raskt blir for gode for Eliteserien. Og da er de også utenfor vår økonomi å kjøpe like gode spillere.

Utfordringen med unggutta er at de er her for kort. I fjor vår hadde ingen hørt om Osame, snart to sesonger senere er han kanskje vår beste spiller. Jeg er bortimot helt sikker på at Osame ikke avslutter sesongen 2022 i Vålerenga. Er usikker på om han starter den engang. Thiago Holm begynte å starte jevnlig nå og tviler på at han er her lenger enn ut 2022. Klaesson, Dønnum, Ejuke, Berge osv...to, maks tre sesonger i klubben før de er ute.

Så du har sannsynligvis rett i at spillere vi henter ikke er bedre enn de unge. Men de tilfører noe likevel. De er spillere de yngre skal lære av og samtidig står de også for kontinuitet. For Vålerenga skal også prestere, ikke bare være en mellomstasjon for unge spillere på vei ut i Europa.

Leave a comment:

• Grim
    replied
    Ser ingen grunn til å betale noen så vi kan få inn enda en som er på samme nivå som unggutta i samme posisjon. Det har vi holdt på med i 15 år nå, uten at det har blitt så mye krutt av det.

Leave a comment:

• ziggy75
    replied
    Originally posted by Spinner View Post

Stilig Har dog fått servert dette om kunstgress fra 2 forskjellige kilder som jeg ser på som ekstremt troverdige, og jeg har litt trøbbel med å tvile på de. Men men, borte er'n uansett Og det er helt greit i mine øyne.
    Sikkert riktig det da. Og jeg stoler også 100% på kompisen min også, men som sagt kan det hende at Sakor bare jatta med. Men nei, jeg griner ikke for det jeg heller, synes ikke han overbeviste så mye når han var her, men kunne muligens vært et alternativ til Oldrup Jensen eventuelt.

Leave a comment:

• Spinner
    replied
    Originally posted by ziggy75 View Post
    Tydeligvis ikke. Kan hende Sakor bare godsnakka for alt jeg vet. Det er ikke noe jeg bare fant på!
    Stilig Har dog fått servert dette om kunstgress fra 2 forskjellige kilder som jeg ser på som ekstremt troverdige, og jeg har litt trøbbel med å tvile på de. Men men, borte er'n uansett Og det er helt greit i mine øyne.

Leave a comment:

• ziggy75
    replied

Så han nevnte ikke kunstgress for kompisen din?
    Tydeligvis ikke. Kan hende Sakor bare godsnakka for alt jeg vet. Det er ikke noe jeg bare fant på!

Leave a comment:

• Nils_de-Noia
    replied
    Originally posted by ziggy75 View Post

Sakor har vel ikke sagt at det er uaktuelt å spille for VIF?
    Sa det stikk motsatte da kompisen min tok samme bane som han på søndag.
    Så han nevnte ikke kunstgress for kompisen din?

Leave a comment:

• donny
    replied
    Originally posted by Spinner View Post

Joda, men han slipper på trene på kunstgress hver dag......Stor forskjell.
    For å sette det i perspektiv, er nok ikke så mye kampene det står på, men treningen som du sier.

I høst får Sakor 4 kamper på kunstgress med Brann, av 11 spilte. Han ville fått 9 av 11 i Vålerenga.

Men fra begynnelsen av september til sesongslutt er det kanskje 60/70 treninger? Som i Brann nok nesten utelukkende er på naturgress, men i VIF er på kunstgress.
    Klart det har en innvirkning.

Leave a comment:

• Spinner
    replied
    Originally posted by zeta View Post
    Dette har jeg ingen tro på. Unnskyldninger, unnskyldninger.
    Hahaha, du er fin, zeta. Han har sagt det selv, han vil ikke trene på kunstgress, og vil helst spille på naturgress.
    Om du mener det er han selv om kommer med unnskyldninger for hvorfor han ikke vil spille på VIF, haha, ja deg om det

Leave a comment:

Working...
X