Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

VAR til Eliteserien? - for og imot

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• VAR til Eliteserien? - for og imot

VAR - 'Video Assisted Refereeing' - fortjener etter min mening en egen tråd her.

Noen mener at det vil stykke opp spillet for mye, at det vil frata dommerne for mye autoritet på banen og at det igjen vil gjøre kampene rotete og faktisk mindre trygge...

Sjøl er jeg 100 % FOR VAR.

Vi sier noen ganger : 'VI FÅR IKKE GJORT NOE MED DOMMERN' - Og det er er sant - og noen ganger veldig surt.

MEN - VAR FÅR GJORT NOE MED DOMMERN - Og opptil flere ganger i samme match, faktisk. Fordi det kan trenges...

At spillet kan bli stykket opp mer, kan bli et problem. Men som alle andre nyvinninger, vil også VAR trenge tid på å 'gå seg til'
    og å finne sin form...

Om fotballen kunne lært litt av Ishockey - som har hatt videodømming i flere år - så tror jeg og barnesykdommene ved VAR vil bli færre.
    DOMMERNE TRENGER MER HJELP - VAR ER DEN BESTE HJELPEN DE KAN FÅ !

VAR TIL ELITESERIEN ASAP!

Må dessverre si meg enig..

Comment

VAR fungerer godt når dommerne er gode. VAR er helt forferdelig når dommerne er dårlige. Norske dommere er dårlige.

Comment

Norske dommere er dårlig, men de innrømmer feil etter kampslutt. Det hadde hjulpet oss de to siste kampa ihvertfall.

Comment

I en ideell verden der VAR funker helt perfekt, så hadde noen av dere kanskje hatt glede av det. Realiteten er at det kommer til å bli et shitshow uten like, og det kommer til å ta mer fra sporten enn det tilfører. Kan faen ikke tenke meg å juble 30 sekunder for en scoring, og så få den annulert av en kukk i en buss som kaster mynt om det var offside eller ikke. Eller dommere med tunge flagg, jubling for scoring, VAR-sjekk, 2 meter offside. Tror ikke at mange av dere vet hva det er dere ber om.

Comment

Er ikke for VAR, men en variant som ikke er så omfattende. Jeg har laget mitt eget system som heter FAIR.

Problemet med VAR er at når dommeren har dømt, kan VAR kun endre ved * Clear and obvius * Noe som frustrerer både lag og fans. Da føler jeg hjelpen er bortkastet dessverre.

Comment

Originally posted by Septiktank View Post
              I en ideell verden der VAR funker helt perfekt, så hadde noen av dere kanskje hatt glede av det. Realiteten er at det kommer til å bli et shitshow uten like, og det kommer til å ta mer fra sporten enn det tilfører. Kan faen ikke tenke meg å juble 30 sekunder for en scoring, og så få den annulert av en kukk i en buss som kaster mynt om det var offside eller ikke. Eller dommere med tunge flagg, jubling for scoring, VAR-sjekk, 2 meter offside. Tror ikke at mange av dere vet hva det er dere ber om.
              I en ideell verden der penger ikke betyr noen ting, så trenger man ikke VAR.
              Fotball er sport og underholdning, men i dagens samfunn også en business.
              Derfor er det klart at VAR kom på plass i de ligaene og turneringene hvor det er mest penger involvert.
              Enten det er i betydning av TV penger for serieplassering eller penger for avansement i en cup e.l.
              Så kan man fortsette å ha de idealistiske synet, sånn som at hopping er best i klassisk, og ikke v-stil, eller at på ski på er skøyting tull, og klassisk er det eneste.
              Man kan selvfølgelig mene hva man vil om det.
              Jeg tror dette er en naturlig utvikling av fotballen også i Norge, fordi også her handler det om økonomi.

Hvis vi ser på våre to siste kamper, mot Viking og ODD, hvor vi først leda 1-0 i begge kamper. Så kom det i hvert fall to kampavgjørende avgjørelser som ikke gikk vår vei, som antagelig VAR hadde hatt en bedre sjanse enn dommeren til å rydde opp i, ville du sagt nei til det? Du kaller det shitshow, men for Enga sin del, så snakker vi kanskje om 6 poeng i utelukkende disse to kampene.

Synes det var særdeles svak dømming av Moen i dag, som mange ganger før.. Tror VAR kanskje også hadde fanget opp situasjonen hvor Osame blir stygt tacklet bakfra i annen omgang.

Jeg er villig til å vente litt jeg, på en korrekt avgjørelse.

Jeg er også enig at VAR må har rett til å overprøve dommeren, og dennes avgjørelser, som dommeren ikke har sett, eller har sett og dømt feil.
              Er det situasjoner som hvor gult kort er gitt, som fortjener rødt kort så skal VAR bestemme og motsatt.
              VAR sitter med et ubestridelig bildebevis som hoveddommer ikke innehar.

Det er klart at vi trenger VAR i Norge, vi trenger også bedre dommere.
              Har også fått inntrykk av at norske dommere ønsker VAR velkommen, det har de all mulig grunn til:

https://www.nrk.no/sport/norske-fotb...aer-1.12350635

"Jeg så Nicola Rizzoli i mesterligaen i går (onsdag), mens vi har Svein Moen. Hvem er han? Er han viktig? Er han kvalifisert? spør Napolis De Laurentiis."
              Last edited by ForesttGump; 17.06.2021, 03:00.

Comment

Jeg var for VAR tidligere, men etter å ha sett det i bruk i England er jeg klart mot!
                Prosentandelen riktige avgjørelser har gått noe opp, men det skjer fortsatt fryktelig mye rart. Man kan heller ikke VAR'e alt om man ikke vil kampene skal bli like oppstykket som i Amerikansk fotball..
                Så er det det med å vente på VAR. En viktig scoring betyr vanligvis kaos på tribunen. Delilig. Med VAR merker jeg selv at det å måtte vente i 10-20 sekunder (i verste tilfelle et par minutter) på om det faktisk er scoring ødelegger mye. Det dreper rett og slett engasjementet..

Comment

Ønsker meg kanskje mer et slags VAR light. Jeg ønsker meg ikke det de har i England.

Men kanskje video som hjelpemiddel for dommeren kan være en ide. Dommeren fortsetter å dømme som i dag, men kan selv bruke video, selv ser situasjoner igjen og selv avgjør om han gjorde riktig eller ikke.

Jeg mener at målet med VAR er feil. At dommeren tar feil avgjørelse er faktisk en del av spillet. Det er umulig å kombinere utstrakt bruk av VAR og samtidig ha en naturlig flyt i spillet.

Men bruk det for å beskytte spillerne. Bruk det for å fjerne ufint spill bak dommerens rygg. Bruk det for å unngå spillere som faller for å få straffe eller jukser på andre måter.

Ikke bruk det til å stykke opp spillet for å forsikre seg om at alle hårstrå er onside og sånne ting.

Comment

Var koster litt penger også, Linjeteknologi er best. Det stopper og stykker ikke opp spillet, og lar dommeren ta resten på skjønn. Det er det aller beste.

Comment

Originally posted by KarlMarxBeard View Post
                      VAR fungerer godt når dommerne er gode. VAR er helt forferdelig når dommerne er dårlige. Norske dommere er dårlige.
                      Her er du inne på noe. Den norske dommerstanden er så skandaløst dårlig at det sikkert ville vært minimum 6 situasjoner hver kamp som ville måtte sjekkes og det ville fort tatt flere timer å få gjennomført en kamp.

Vi er Vål'enga!!

Comment

Se på kampen Nederland - Østerrike. Fantastisk inspirerende hvordan VAR blir brukt på straffesparket etter 10 min.

sånn skal VAR brukes og det trenger Norge nå!

Comment

Få det på!!!
                          Han kom ble svett og dett var dett

Comment

For bedre dommere, nye kurs etc. Mot VAR, og tror heller ikke norsk Fotball har penga som trengs

Comment

Originally posted by StenzEnga View Post
                              For bedre dommere, nye kurs etc. Mot VAR, og tror heller ikke norsk Fotball har penga som trengs
                              Nå har jeg sett flere si at VAR er en dyr løsning. Hvorfor er det så dyrt egentlig?
                              Ikke meningen å være nebbete altså; er et oppriktig spørsmål.
                              Umiddelbart tenker jeg at VAR krever:
                              1. Kommunikasjonsmidler (radio)
                              2. Kameraer
                              3. Ekstra dommere

Det burde jo ikke vært vanvittig kostbart.
                              In the beginning the Universe was created.
                              This had made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
                              - Douglas Adams

Comment

Working...
                              X