Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

VAR til Eliteserien? - for og imot

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by JohnF View Post

Nå har jeg sett flere si at VAR er en dyr løsning. Hvorfor er det så dyrt egentlig?
    Ikke meningen å være nebbete altså; er et oppriktig spørsmål.
    Umiddelbart tenker jeg at VAR krever:
    1. Kommunikasjonsmidler (radio)
    2. Kameraer
    3. Ekstra dommere

Det burde jo ikke vært vanvittig kostbart.
    1. Det er i bruk i dag allerede.
    2. Det finnes i dag allerede.
    3. Fjerdedommer? Evt en til, burde ikke vært vanskelig. Tenker at det hadde holdt med en ekstra skjerm til fjerdedommer. VAR light..

Comment

Originally posted by Goliat View Post
      Norske dommere er dårlig, men de innrømmer feil etter kampslutt. Det hadde hjulpet oss de to siste kampa ihvertfall.
      Det tror jeg ikke. Dommerne er nok bare glade for å dømme mot Vålerenga. De innrømmer etter kampslutt, men da vet de at det ikke er mer å få gjort. Om NøFF hadde vært nøytrale ville overfallsmannen fra Odd fått noen kamper på sidelinja. Ser på NHL for tiden nå, er i sluttspillet. De får spillerne dobbelt straff om de skader motspilleren.

Må vel si hovedproblemet (poenget) er at det er for dyrt. 17-18 millioner ekstra er altfor mye for norsk fotball. Er jo selvfølgelig klubbene som må stå for det. Så er dommerene i Norge så dårlige at jeg kan ikke se at video vil hjelpe, de vil jo dømme feil allikevel. Slik man ser fra England.

Men om vi skal ha det, er det slik jeg har inntrykk man gjør i EM. Bruker VAR etter hvordan de faktisk skal gjøre det, og ikke hva land påstår at de gjør nemlig kun å vurdere situasjonene om det er klart feil dømt (clear and obvius). De dømmer jo på millimeteroffside og andre hårfine avgjørelser. Problemet er også på den andre siden at det er for snevert når de skal bruke VAR, det er matchavgjørende situasjoner som det ikke blir dømt for, eller når en spiller blir grisetaklet og det ikke reageres.

Comment

1. Det er i bruk i dag allerede.
        2. Det finnes i dag allerede.
        3. Fjerdedommer? Evt en til, burde ikke vært vanskelig. Tenker at det hadde holdt med en ekstra skjerm til fjerdedommer. VAR light..
        1. Men må jo ha mye mer utstyr.
        2. Er nesten som man må spørre om du ser på Eliteserien. Det blir brukt veldig få kamera noe som gjør ES enda kjedeligere enn nødvendig. Så antall kamera må økes betraktelig, dvs. både utstyr og personell.
        3. Da kan vi gjøre det billigere, dropp måten man gjør det på internasjonalt, ha kun en ekstra skjerm til dommeren og ingen VAR bu med en haug med dommere.

Comment

Mener å ha sett diverse rykter at VAR er inkludert i den nye tv-avtalen som starter 2023..

Jeg er positiv.

Og så må jeg si noe viktig til dere som babler om England.
          GLEM FOR FAEN ENGLAND!!!!

De har en helt annen protokoll enn resten av Europa og det millimeter-offside-greiene de driver med er det ingen andre som driver med.
          England gjør om fra neste sesong. Da skal de kjøre offside slik som nå i EM, altså med en tjukkere strek. Så da slipper vi armhule-offside.

VAR fungerer i EM og i CL. VAR i Norge vil settes opp på samme måte.
          Og selv om det er mange dårlige dommere. De innrømmer jo feil med en gang de ser video.
          Så en dårlig dommer med video blir redda...

Comment

Originally posted by bengt View Post

1. Men må jo ha mye mer utstyr.
            2. Er nesten som man må spørre om du ser på Eliteserien. Det blir brukt veldig få kamera noe som gjør ES enda kjedeligere enn nødvendig. Så antall kamera må økes betraktelig, dvs. både utstyr og personell.
            3. Da kan vi gjøre det billigere, dropp måten man gjør det på internasjonalt, ha kun en ekstra skjerm til dommeren og ingen VAR bu med en haug med dommere.
            Ha ha ha, jeg ser helst på stadioen det er sant. Men å påstå at det må mer utstyr til for å ta de grove feilene som blir gjort av dommerne i ES er direkte feil. Som Loffen sier; de innrømmer feil med en gang de ser på video. Hva er da problemet? Jeg er sikker på at det hadde blitt 90% bedre med utstyr og dommere som i dag om fjerdedommer kunne tatt i bruk en skjerm. Så er jeg enig i at de siste 10% alltid er de vanskeligste og koster mest penger, men om de er verd det?

Comment

Ha ha ha, jeg ser helst på stadioen det er sant. Men å påstå at det må mer utstyr til for å ta de grove feilene som blir gjort av dommerne i ES er direkte feil. Som Loffen sier; de innrømmer feil med en gang de ser på video. Hva er da problemet? Jeg er sikker på at det hadde blitt 90% bedre med utstyr og dommere som i dag om fjerdedommer kunne tatt i bruk en skjerm. Så er jeg enig i at de siste 10% alltid er de vanskeligste og koster mest penger, men om de er verd det?
              Ja, vi kunne hatt en VAR light, det ville vært billig. Dog er norske dommere så talentløse og uten selvrespekt, at jeg er ikke sikker på at de vil gjøre om på feil de dømmer underveis i kampen. Problemet er jo at selv om man bruker VAR, som vi så i EM i går, dømmes det allikevel feil. Men det vil jo bli mindre feil enn i dag, det kan vi håpe på. Er derfor jeg synes det er greit med en light versjon, er ikke verdt pengene å gå all in.

Comment

https://www.vg.no/sport/fotball/i/Ky...or-eliteserien

TV2 tilbyr å assistere med en rimeligere variant.
                Så da var visst det mulig da.

Ja takk. Det er ikke helt ellevilt å påstå at vi kan ha blitt fradømt syv poeng bare på de siste tre kampene. Da får sjarmen med feildømming vike.
                In the beginning the Universe was created.
                This had made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
                - Douglas Adams

Comment

Originally posted by JohnF View Post
                  https://www.vg.no/sport/fotball/i/Ky...or-eliteserien

TV2 tilbyr å assistere med en rimeligere variant.
                  Så da var visst det mulig da.

Ja takk. Det er ikke helt ellevilt å påstå at vi kan ha blitt fradømt syv poeng bare på de siste tre kampene. Da får sjarmen med feildømming vike.
                  Sånn som dem bruker det i EM er supert. Jeg har sett mange franske kamper de siste 3 åra, og der er dem også bedre enn i Premier league. Den scoringa i går hadde tatt 10 sek og sjekke.
                  Han kom ble svett og dett var dett

Comment

Når TV2 betaler 4,5 milliard (!) for Eliteserien, kan de ratt legge inn noen millioner for VAR. Men det største problemet med VAR ser vi akkurat nå fra EM, til tross for VAR blir det feildømt et straffespark.

Comment

Originally posted by bengt View Post
                      Når TV2 betaler 4,5 milliard (!) for Eliteserien, kan de ratt legge inn noen millioner for VAR. Men det største problemet med VAR ser vi akkurat nå fra EM, til tross for VAR blir det feildømt et straffespark.
                      Jøss, fikk jeg ikke med meg. Hva skjedde?
                      Han kom ble svett og dett var dett

Comment

Originally posted by Wild Touch View Post

Jøss, fikk jeg ikke med meg. Hva skjedde?
                        En spiller falt innenfor sekstenmeteren, noe som skjer hele tiden. Er slik avgjørelser som betyr at man da må blåse hver gang ballen er innenfor sekstenmeteren, enten til angripende lang, eller forsvarende lag.

Comment

Vi Ai R, Now. Få det på!
                          Last edited by ForesttGump; 26.06.2021, 04:13.

Comment

Working...
                          X