Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Hvor fornøyd er du med innsatsen til sportssjefen i overgangsvinduet?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by tordvif View Post
    Spørsmålet er hvem vil dere ha inn i stedet for Jørgen, og er det noen garanti for at det blir noe bedre? Men ja, nå er det to identiske overgangsvinduer som har vært ræva i 2019 før høstsesongen under Deila og nå i 2021 før høstsesongen. I 2019 solgte vi Ejuke, hentet bare masse ræl på lån med spillere som ikke hadde spilt på evigheter og ikke var i form, da ble det kamp om nedrykk utover høsten. Nå solgte vi Dønnum og gjør samme feilen igjen i påfølgende vindu.
    Spørsmålet er vel mer hva han har gjort for å overbevise om at han burde ha jobben. Bortsett fra i fjor høst, synes du vi har hentet mange gode spillere siden Deila kom inn i 2017?

Comment

Originally posted by Nils_de-Noia View Post

Vel, det var jo derfor jeg foreslo å bruke en agent. Hvis vi har problemer med å orientere oss i spillermarkedet så må jo det være veldig bra. Vi må betale agenten for jobben. Ikke ved å kjøpe alle spillerne han representer.

Mulig de har bestemt seg for en profil og et opplegg. Har du noe inntrykk av hva den profilen er?
      Ja, men det vet du like godt som meg
      Fokusere på egne talenter og kun kjøpe spillere som kan forsterke oss.
      Den linja har vi stort sett holdt, men vi klarte ikke å få inn de spillerne vi hadde lyst på som hadde forterket oss, DET er jo hele "problemet", ikke profilen eller opplegget (i min mening).
      Vi prøvde oss på Totland, vi prøvde oss på Wadji, og vi har vel lagt inn bud på 2-3 andre spillere, uten å få de. Totland var nærmest, men TIL ville ikke slippe han for den summen vi var villige til å gi, og til slutt satte de seg helt på bakbeina og trengte ikke å selge han i det hele tatt.

Ja, et vellykket vindu med tanke på salg, og fullstendig feilslått på kjøp. Heller det enn å bruke opp penga på feil spillere.
      For de som kan styre sitt eget lag:
      vif.managerleague.com

Comment

Originally posted by zeta View Post
        Tidlig i sesongen fremhevet jeg Wadji, Friday, Lene Olsen, Ohi, Bell som sterke eller raske eller atletiske spillere. Disse har også hatt litt av en sesong! Coly kan også nevnes her. I mange tilfeller er det ikke så fryktelig vanskelig å få øye på gode spillere, men man må vektlegge de rette tingene og være bevisst på det! I andre tilfeller kan det være mer vanskelige grensetilfeller, det er lov å bomme litt på spillerkjøp
        Desverre vil ingen av disse spille i VIF. Vi sliter ikke med å finne gode spillere, vi sliter med å få de til klubben.

vif.managerleague.com

Comment

Heldigvis viser Holm og Engh veldig bra ting, og kanskje andre også som Emilsen

Ellers kan det være vanskelig å hente kjente gode spillere. Da gjelder det å finne de som ikke er så kjent ennå.. Det er sikkert en hel del gode spillere rundt omkring som ikke får så mye oppmerksomhet

Så synes jeg VIF virker veldig svake på å hente spillere utenfra Norden. Det må jo være gode folk å hente der. F eks spillere som er litt i vannskorpa i land som Belgia og Nederland. Det er også mange mindre kjente landslag som kan ha tilgjengelige spillere. Helst skulle vi hatt noen med litt kjappere ballbehandling og hurtigere vendinger enn det som er vanlig i VIF

Men som sagt, det er interessant å se hva DEF gjør nå. Han virka sjokka i Sandefjord. Han kommer til å ta grep.

Comment

zeta tenkte på Coly her om dagen selv. Den burde være mulig å realisere også.

Comment

Originally posted by ziggy75 View Post
              zeta tenkte på Coly her om dagen selv. Den burde være mulig å realisere også.
              Det er ikke enkelt å passere Coly ute på banen!

Men i perioder vi bare får nei fra spillere og klubber i Norge hadde det vært fint å finne noen langt unna. Hvis man f eks ser på landslagene fra plass nr ... si 20-70 på rankingen. Er det noen spillere i nærheten av noen av disse landslagene som kunne vært mulig?

Comment

Se på denne spilleren f eks, fra Panama, nr 74:https://www.youtube.com/watch?v=lr3yB4Mer7U

Jeg husker Norge spilte mot Panama og de spillerne var bedre enn de norske på smidighet og hurtighet.

Comment

Originally posted by Spinner View Post

Den linja har vi stort sett holdt, men vi klarte ikke å få inn de spillerne vi hadde lyst på som hadde forterket oss, DET er jo hele "problemet", ikke profilen eller opplegget (i min mening).
                  Vi prøvde oss på Totland, vi prøvde oss på Wadji, og vi har vel lagt inn bud på 2-3 andre spillere, uten å få de. Totland var nærmest, men TIL ville ikke slippe han for den summen vi var villige til å gi, og til slutt satte de seg helt på bakbeina og trengte ikke å selge han i det hele tatt.

Ja, et vellykket vindu med tanke på salg, og fullstendig feilslått på kjøp. Heller det enn å bruke opp penga på feil spillere.

Vi er forhåpentligvis enige i at klubbens nåværende strategi er: Vi har som strategi at enten satser vi lokalt og ungt, eller så henter vi inn etablerte spillere som styrker oss fra dag en!

Det jeg stiller spørsmål til, er hvorfor vi er så begrensende i vår spillerlogistikk, at vi kun er begrenset til at "første" valg går inn, (eller så er vi solgt) I hvert fall på posisjoner som vi i lang tid har visst skulle bli solgt. Det vitner jo om svært dårlig oversikt i markedet, og svært prisgitt "såkalt" velmenende/profittsøkende agenter. Med andre ord høy grad av uprofesjonalitet, dette er ikke FM, det er ENGA!

Vet du hva Spinner, jeg er faen meg tilbøyelig til å være enig med Zeta jeg. Vi må tilbake tida med Martin, hvor vi på papiret hadde en en rød tråd på hvilke egenskaper de enkelte rollene skulle inneha fra ungdomslag til A-lag. Andrea Loberto og Martin hadde dette på stell, mange klagde på for mange trenere, men da hadde vi i hvert fall en rød tråd knyttet til posisjoner og egenskaper.

Nå virker det som for meg: Vi har egentlig som strategi, liksom, at enten satser vi lokalt og ungt, eller så henter vi inn etablerte spillere som styrker oss fra dag en. I dag er det tydeligvis samma faen hvilke egenskaper de har, men egentlig er også det en vits, for vi evner ikke å hente inn noen som kan forsterke oss.

Lurer også på hvilke kriterier som NFF gjør at vi kan bli vurdert til å være blant landets beste akademi...Tror ikke vi kan bare slå oss på brystet med det, verken på kort eller lang sikt. De kriteria er tydeligvis ganske lave...Er det varm mat til lunsj eller?
                  Last edited by ForesttGump; 16.09.2021, 04:39.

Comment

Originally posted by ForesttGump View Post
                    Lurer også på hvilke kriterier som NFF gjør at vi kan bli vurdert til å være blant landets beste akademi...Tror ikke vi kan bare slå oss på brystet med det, verken på kort eller lang sikt. De kriteria er tydeligvis ganske lave...Er det varm mat til lunsj eller?
                    Akademiklassifiseringen er et verktøy som etablerer klare standarder for arbeidet med toppspillerutvikling i norske toppklubber. Det består av ti dyktighetsområder med i alt 143 underliggende kriterier.
                    Alle områdene er sentrale for å utvikle spillere, men er vektet litt ulikt i klassifiseringen med bakgrunn i grad av viktighet. De ti kriteriene er; Forankring (styret, ledelse og ansatte), spillerlogistikk, planverk, kompetanse, treningsprosessen, kampplattform, skole/fotball, samarbeidsmodeller, produktivitet og økonomi/fasiliteter.

Kilde: NTF.
                    vif.managerleague.com

Comment

Snodig det der med beste akademi osv osv. Rød tråd finnes ikke og spiller du for litt yngre rekruttlag så er man glemt og utelukka fra det meste. G17 rek som nå spiller G19 er det flere MEGET gode spillere. De prøvde ifjor å få til en treningskamp med elitelaget men ryktet gikk at de rett og slett tørte ikke for de fryktet at de ville slite og at det ville se dumt ut at et elitelag taper mot rekruttlag . Hvor er samarbeid ? Hospitering opp ? Vålerenga mister mange jævlig bra spillere pga mangel på samarbeid. Er du først på elite skal det MYE til for å miste plassen uansett hvor dårlig man er over tid. Har fulgt med nå i over 30 år forskjellige lag i alle alderstrinn nærmest, og det G17 rek har nå av spillere står ikke tilbake mot flere av spillerne på elite. De har en glimrende ballfordeler/vinner med blikk på midtbanen, en kompromissløs stopper som har vært i Vålerenga siden han var 4 år, som styrer gutta og blør for drakta hver kamp. Duell/hodesterk og meget bra venstreben. De har en lynhurtig kantspiller som Layouhni skal slite å løpe fra og en back med vanvittig venstreben og orker løp opp og ned hele tiden. At sånne spillere ikke blir fanget opp er tragisk. Snakket med noen foreldre og pr dags dato siste årene, har ingen høyere opp vært og sett på dem. De vant forøvrig Obos cupen ifjor

Comment

nico70
                        Bekymrende når klubben ikke har oversikt over alle talentene som allerede er i klubben.

Comment

Originally posted by nico70 View Post
                          Snodig det der med beste akademi osv osv. Rød tråd finnes ikke og spiller du for litt yngre rekruttlag så er man glemt og utelukka fra det meste. G17 rek som nå spiller G19 er det flere MEGET gode spillere. De prøvde ifjor å få til en treningskamp med elitelaget men ryktet gikk at de rett og slett tørte ikke for de fryktet at de ville slite og at det ville se dumt ut at et elitelag taper mot rekruttlag . Hvor er samarbeid ? Hospitering opp ? Vålerenga mister mange jævlig bra spillere pga mangel på samarbeid. Er du først på elite skal det MYE til for å miste plassen uansett hvor dårlig man er over tid. Har fulgt med nå i over 30 år forskjellige lag i alle alderstrinn nærmest, og det G17 rek har nå av spillere står ikke tilbake mot flere av spillerne på elite. De har en glimrende ballfordeler/vinner med blikk på midtbanen, en kompromissløs stopper som har vært i Vålerenga siden han var 4 år, som styrer gutta og blør for drakta hver kamp. Duell/hodesterk og meget bra venstreben. De har en lynhurtig kantspiller som Layouhni skal slite å løpe fra og en back med vanvittig venstreben og orker løp opp og ned hele tiden. At sånne spillere ikke blir fanget opp er tragisk. Snakket med noen foreldre og pr dags dato siste årene, har ingen høyere opp vært og sett på dem. De vant forøvrig Obos cupen ifjor
                          Jeg håper inderlig at du tar feil. Men da jeg ikke følger G17 eller G19 har jeg ingenting å komme med.
                          vif.managerleague.com

Comment

Ja, jeg vet jo det. For jeg hadde tenkt å stille oppfølgingsspørsmål om du syntes vi holdt oss til planen.

Jeg synes vel egentlig ikke det, fordi jeg ikke kan se at de spillerne vi faktisk har hentet forsterker oss noe særlig. Bortsett fra bredden i troppen.

Av de vi vet at vi prøvde å hente. Wadji er primært spiss, det trenger vi ikke akkurat nå. Vi har to fra før. Mulig han kan spille høyrekant, men der hentet vi også en annen spiller. Totland er høyreback. Der har vi en annen spiller og hentet i tillegg en backup til den posisjonen. Hva skal vi med nummer tre?

Det jeg syntes var faktisk bra var at vi da likevel ikke kjøpte noen bare for å kjøpe noen. Samtidig som det også viser at vi ikke har oversikt.

Og det siste er faktisk ganske alvorlig. Det som virkelig koster noe i en fotballklubb er å kjøpe spillere og lønne spillere. Det er faktisk det aller viktigste. Kjøper vi riktige spillere kan vi vinne serien, kjøper vi feil kan vi rykke ned. Kjøper vi midt på treet så blir vi sittende med spillere som koster penger og som hindrer oss i å hente andre.

Jeg forventer så klart ikke at absolutt alle som kommer inn har samme profil. Noen er umiddelbare erstattere, andre er korttidsløsninger, andre igjen er talenter. Men hvis vi ser bort fra de to som kom i fjor høst, når hentet vi egentlig sist en spiller som faktisk løftet laget? Ta gjerne med hele perioden Ingebrigtsen har vært i klubben. Synes vi over tid har hentet spillere som er altfor dårlige. Det Deila måtte lene seg på i spillertroppen var spillere som var her da han kom. Det han hentet selv, med noen få hederlige unntak, var spillere som ikke var gode nok. Og det Fagermo har lent seg på frem til nå, med noen få hederlige unntak, er klubbens egenutviklede spillere.

Det er så klart lettere å hente spillere nok lommeboka ikke er tom. Men sett fra utsiden så ser det ut som om vi har vært dårlige på kjøp over tid. Og den perioden er veldig sammenliknbar med den perioden vi har hatt Jørgen Ingebrigtsen som sportssjef. Så kan han sikkert forsvares med at trenerne også har en viktig rolle i det å velge ut hvilke spillere som skal hentes og hvem som ikke skal hentes. Men det som er sikkert er at det ikke er trenere som finner spillere. De sier vel ja eller nei til alternativene. Om Jørgen ikke er flink nok til å finne alternativene, eller om det er at han ikke har ressursene som skal til for å kartlegge markedet, aner jeg ikke.

Det eneste jeg vet er at det er mulig å gjøre dette mye bedre enn det vi gjør i øyeblikket.

​​​​​​​

Comment

Vi er sånn ca 70% enige her Nils, så skal ikke gjøre dette til en større diskusjon enn det trenger å være.
                              Jeg ser dog litt annerledes på de spillerne vi prøvde å hente enn det du gjør.

Totland spiller mest Wingback, og det er den typen kantspillere DEF gjerne vil ha. Jeg tror han var tiltenkt Dønnum-rollen primært, og også å være en slags backup på HB-posisjonen ved behov. Tror han kunne gått rett inn og forsterket laget.
                              Wadji er en helt annen spisstype enn vi har i stallen, med andre ferdigheter, og jeg tror han også hadde gått rett inn å styrket laget. Har jo nevnt at jeg ikke skjønner hvorfor Udahl får mer spilletid, men jeg tror Ørnen uansett er ferdig hos oss snart.
                              Jeg tror både Skaret og Holme er "like om hjørnet" hva gjelder mer spilletid på førstelaget.

Jeg skjønner bare delvis kjøpet av Albin, men har tiltro til at han ses på som et stort talent.

Vi er litt offer for en overraskende høy plassering forrige sesong, vi endte opp langt høyere enn forventet, også i forhold til DEFs forventninger. Det har skapt urealistiske forventninger til oss denne sesongen.

Vi får virkelig håpe at vi kan bygge oss opp til bedre resultater over tid, slik at vi kan velge mellom spillere som er litt bedre enn de vi kan velge i idag. Jeg tror ikke vi har dårlig oversikt dog, jeg tror bare vi ikke var forberedet på at "ingen" ville komme hit.
                              vif.managerleague.com

Comment

Vi er sånn ca 70% enige her Nils, så skal ikke gjøre dette til en større diskusjon enn det trenger å være.

...

Vi er litt offer for en overraskende høy plassering forrige sesong, vi endte opp langt høyere enn forventet, også i forhold til DEFs forventninger. Det har skapt urealistiske forventninger til oss denne sesongen.
                                Nei, det er jo ikke så mye å diskutere egentlig. Jeg er vel, som mange andre, bare frustrert over hvorfor det aldri er vår tur til å gjøre de riktige tingene.

Det ser ut som en del har forelsket seg i strategien om å satse ungt og lokalt. Og selv om det har mye for seg, så kan ikke det være plan A, B og C.

De lagene som er i toppen over tid er de lagene som kjøper mest. Molde og RBK.

Så har vi noen lag som hopper og spretter litt. Bodø/Glimt, Sarpsborg, Vålerenga, Brann og Odd har alle tatt medaljer de siste fem årene i tillegg til de to. Ingen av dem kjøper dyrt, selv om Bodø/Glimt nå faktisk har hentet inn en del etablerte spillere med penger de har tjent på å skape sin egen suksess. Det kunne vært oss.

Det er ikke mye som skiller det laget vi har i dag fra å være en medaljekandidat. Aron Dønnum er kanskje forskjellen. Og siden han ble solgt så burde vi hentet inn en som var nesten like god og forsterket en annen posisjon i tillegg, så hadde vi kanskje klart å utjevne tapet av Dønnum.

Og da er det faktisk ganske frustrerende å bare avskrive nok en sesong, et helt år, 12 måneder, 52 uker, 365 dager, 8760 timer, bare fordi noen ikke klarer å finne de spillerne. Til tross for god tid og lommene fulle av penger. I stedet blir vi servert det vi fikk mot Sandefjord sist.

At vi havner høyere enn forventet i fjor viser jo bare hvor lett det egentlig er. Noen flere matchvinnere på banen og vi er der. Vanskeligere er det faktisk ikke. Og hvis vi gjør det bra i Eliteserien så blir alt annet også veldig, veldig mye enklere. Vi kunne bygd videre på suksess, men egentlig så er det vel sånn at vi velger å ikke gjøre det.

Som noen andre sa, vi må faktisk tilbake til Martin Andresen for å finne sist vi hadde en god plan på spillerlogistikk. Som vi har diskutert før så har det jo skjedd mye siden da, spesielt på økonomisiden, så det har kanskje ikke alltid vært så enkelt. Men at vi ikke klarer å finne spillere...det er ingen god unnskylding. Da har vi rett og slett ikke lett godt nok eller prøvd hardt nok.

Comment

Working...
                                X